Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!


Středa 26. listopadu 2025

(19.00 hodin)
(pokračuje Marek Výborný)

Čili já považuju za trochu zkreslující a desinterpretační, když tady potom někdo uvádí tento ekonomický údaj, tato data, jako znak snad hroutící se ekonomiky nebo něčeho podobného. Opravdu tomu tak tomu tak není.

Já bych jenom krátce možná připomněl vlastně i to, co se tady jasně prokazuje dneska během té rozpravy, diskuse. Já mám pocit, že tak, jak bylo i ráno prezentováno formující se vládní většinou, cílem je podpořit do určité míry bych řekl spíš řízený chaos, který tady kolem státního rozpočtu se vytváří fakticky od okamžiku sečtení výsledků voleb. Tak jenom bych rád připomněl ještě jednou, aby to bylo jasné, tu časovou osu, jak to s návrhem státního rozpočtu bylo. Vláda ho schválila řádně, v souladu se zákonem 30. září, poslala do Poslanecké sněmovny. Bylo deváté funkční období a tudíž každý i dnes v tom desátém funkčním období si může ten návrh z toho 30. září najít. My jsme posléze čelili neustálým atakům ze strany Andreje Babiše a dalších, že ten rozpočet nestojí za nic a že si připraví vlastní, respektive že ho mají. To je dohledatelné z veřejných zdrojů. Mám pocit, že by bylo dobré prohledat škarpy směrem do Průhonic, možná že tam někdo najdete složku někde, kde je napsáno státní rozpočet na rok 2026 a možná, že to bude ten rozpočet hnutí ANO Andreje Babiše, té formující se většiny. A možná tady dokonce je, tak to je skvělé. Takže není to tak, že ten rozpočet není, ale s tím se neustále kouzlí. Tak 17. října, dohledatelné, máme vlastní rozpočet do posledního bodu, do poslední kapitoly, podkapitoly zpracovaný, abychom následně slyšeli, že máme předložit ten rozpočet, který jsme schválili toho 30. září. Ono nebylo tehdy komu, ale v okamžiku, kdy byla ustavena Sněmovna, tak se ten rozpočet předložil. Mezitím jsme slyšeli, že je potřeba se vyhnout rozpočtovému provizoriu a že tedy v prvním čtení, to znamená dnes, zákon bude podpořen tak, aby se jednak tedy vyhovělo tomu procesu a ve druhém čtení si mohla - to je legitimní, zcela legitimní, když ta většina, která tady je, tak ve druhém čtení provede takové úpravy v kapitolách, jak bude odpovídat jejímu politickému přesvědčení, možná programu, který představila, aspoň částečně, a podobně - ale zároveň, a to je důležité, bude zachován ten schodek 237 miliard korun, protože ten je přesně na limitu zákona o rozpočtové odpovědnosti.

Tohle to myslím, že by byl zcela legitimní postup a nikdo by nemohl nic říct proti tomu, že ve druhém čtení ten rozpočet projde nějakou úpravou a podobně. Jenže toto se změnilo opět jako mávnutím kouzelným proutkem. A z rozpočtu, který tedy měl takto být projednán v prvním čtení, tak se stalo něco, o čem na začátku tohoto týdne bylo řečeno, že se má vrátit vládě k přepracování. Samozřejmě ano, i to je zcela legitimní podle jednacího řádu, který to samozřejmě umožňuje, nicméně - a tady bych se možná vrátil i k jednomu z předchozích vystoupení, myslím, že to byl pan místopředseda, teď řídící schůze, pan místopředseda Nacher, který se ohrazoval proti tomu, že by v tom návrhu usnesení z rozpočtového výboru snad bylo něco, co by nabádalo vládu porušovat zákon - no tak já jsem přesvědčen, že zrovna v tom bodě II písm. f) provést v návrhu zákona o státním rozpočtu na rok 2026 pokrytí změn podle bodu 2b až e, což asi je legitimní, můžeme o tom vést debatu, že se má navýšit fond, Státní fond dopravní infrastruktury a tak dále, výdajová úsporná opatření ve formě škrtů a v případě, že nebude možno, a teď to je důležité, v případě, že nebude možno tyto změny pokrýt, adekvátně navýšit deficit státního rozpočtu na rok 2026. Tak to je přesně ta věta, která podle mého názoru je nehlasovatelná, protože v tom případě Poslanecká sněmovna, pokud toto bude podpořeno, tak bude vyzývat vládu k porušení zákona o rozpočtové odpovědnosti. Ten je zcela zřejmý a 237 miliard je přesně ten strop, přes který nemůže deficit jít. Samozřejmě to, co je v tom výdajovém rámci, tak s tím může každá vláda nakládat, jak uzná za vhodné, jaké bude mít priority.

Chápu, a to je možná ten důvod té mlhy, a to je třeba říct tady, ale hlavně veřejnosti, je potřeba jasně vidět, že to, co se teďka odehrává, má vytvořit jakousi kouřovou clonu nebo možná předehru proto, že potom přijde pravděpodobná nová vláda s rozpočtem s daleko větším deficitem, bude se stále odkazovat na tu minulou vládu úplně nesmyslně. Bohužel se obávám, že to takhle může dopadnout, ale bude tvrdit, že proto, abyste pokryli ty všechny sliby, které jste si napsali do svého programového prohlášení, slíbit všechno všem je velmi jednoduché někdy, ale potom vás doběhne buď to, že ty sliby nesplníte, a to je potom vizitka těch, kdo slibují, vůči těm, kterým to bylo slibováno, čili vůči voličům. To je jedno řešení. Anebo druhé řešení je ty sliby naplnit. To sice je možné teoreticky i prakticky, ale pak to znamená, že to bude znamenat daleko vyšší deficity a že to bude znamenat buď potřebu změnit zákon o rozpočtové odpovědnosti, i to lze, jenom připomenu, že ten neprosadila ta současná končící vládní koalice sama, ale spolu s vámi, hnutím ANO, i tady paní poslankyně Schillerová pro to hlasovala. Takže potom by to znamenalo ten zákon porušit, zákon, pro který jste sami hlasovali, respektive změnit ho. A potom samozřejmě je možné rozjet tady výdajovou show. A ty sliby, které máte napsané v programovém prohlášení vlády, spočítány byly, naplnění na někde 680, 684 miliard. Tak potom budete moci naplňovat takto. Jenom aby bylo jasné, proč celá tady ta hra, která bohužel se děje u zákona, který je nejdůležitějším zákonem, který projednává tato Sněmovna. To není nějaké klišé, tak to skutečně je. A co to je státní rozpočet? Státní rozpočet je nástroj, kterým vláda uplatňuje svoji politiku, realizuje svůj program a spravuje tuto zemi. Čili potom, já říkám, by bylo nejjednodušší, kdyby ten, kdo tu odpovědnost nese, a to je lídr nejsilnější politické strany v této Sněmovně Andrej Babiš, byl schopen zítra mít sestavenou vládu. To zřejmě nebude, pravděpodobně asi určitě ne zítra, a už jste mohli na tom návrhu státního rozpočtu pracovat, už bylo možné tak, abyste tak jako my před čtyřmi lety ten rozpočet, který tady teď je v prvním čtení, a je to vaše legitimní právo, vzali, hodili do koše a připravili svůj vlastní. A já bych velmi pečlivě sledoval, my bychom velmi pečlivě sledovali, jestli naplňujete zákon o rozpočtové odpovědnosti, jak vypadají výdaje, jak vypadají příjmy, jak vypadá schodek. Tohle to jsou věci, které jsou jasné, ale k tomu, abyste tohle to mohli činit, tak musíte mít tu vládu, a to je odpovědnost primárně vítěze, tedy hnutí ANO a Andreje Babiše.

Tak a v druhé části mi jenom velmi krátce dovolte okomentovat, myslím, že to tak je správně, i kapitolu Ministerstva zemědělství, která v tom návrhu, který tady máme, je navrhovaná ve výdajové výši 54 miliard 951 milionů a další drobné, z toho podporu agrárního sektoru máme rozpočtovanou ve výši 38,5 miliardy korun, dále potom dotace na činnost Státního zemědělského intervenčního fondu ve výši 1,9 miliardy korun, program lesního hospodářství ve výši 1,8 miliardy korun, podpora vodního hospodářství 2,2 miliardy, potom podpora v rámci neziskových organizací, což jsou například rybáři, včelaři, myslivci, abychom tady potom nevedli nějakou debatu o neziskovkách, tak doufám, že ani ta formující se většina nebude rozporovat význam a potřebnost fungování těchto spolků, myslivců, rybářů, včelařů. Vidím tady ctěného kolegu Josefa Kotta, který se právě tomuto tématu hodně věnuje. Tak věřím, že tohle to vnímá a podporuje i v rámci své formující se vlády. No a pak jsou tady výdaje na další politiky, jako jsou inspekční činnosti, státní veterinární správa, výzkumná činnost, výzkumné ústavy a podobně, kde se pohybujeme na 10,5 miliardách korun. Tady jsme samozřejmě hledali ty zdroje úspor, které jsou potřeba. Jenom připomenu, že naše vláda před rokem, respektive naše ministerstvo, dokázalo sloučit tři výzkumné instituce veřejné do jedné, tím jsme snížili počet těch rezortních institucí. Myslím, že v tomhle tom trendu by bylo dobré možná i pokračovat do budoucna. Znamená to nejenom úsporu, ale hlavně efektivitu těch vynakládaných prostředků na vědu, výzkum a inovace. ***


Související odkazy


Videoarchiv19:00


Přihlásit/registrovat se do ISP