Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!
(15.30 hodin)
(pokračuje Jan Jakob)
Já bych jim chtěl věřit, ale vzhledem k tomu, jak to vidíme u jiných vyjádření jeho, tak bohužel svým slovům nepochybně opět nedostojí. Co se dělo dál? Po těchto výrocích Andreje Babiše ostatní představitelé včetně samotného žadonili, aby současná vláda, která je nyní už v demisi, předložila návrh státního rozpočtu, aby ho budoucí vláda mohla použít jako podvozek, aby v druhém čtení mohli využít ty své připravené návrhy a rozpočet předělat k obrazu svému, a to s jedním jediným argumentem, a to bylo strašení rozpočtovým provizoriem.
My stejně jako od začátku jsme říkali, že by bylo správné, zodpovědné a transparentní, aby nová vláda si připravila svůj nový rozpočet, za který bude zodpovědná. Stejně tak jsme říkali, že rozpočtové provizorium není žádná tragédie, není to konec světa, tak, jak se nám snažili namluvit představitelé budoucí koalice. Nakonec naše vláda, když před čtyřmi lety nastupovala, tak zvolila tento, řekněme, odvážnější, ale jednoznačně odpovědnější a transparentnější přístup, byť naše země byla dva a půl měsíce zhruba v rozpočtovém provizoriu, tak se svět opravdu nezbořil. A projednala, navrhla svůj vlastní návrh rozpočtu.
Vše nasvědčovalo tomu, že opravdu budoucí vláda bude chtít ten rozpočet projednat a využije svého legitimního práva v rámci druhého čtení, aby ho přetvořila k obrazu svému. Nakonec kromě všech vyjádření, včetně těch pana Babiše, která jsem citoval, tak tuším před dvanácti dny rozpočtový výbor, tuším, že snad jednomyslně schválil harmonogram přijímání rozpočtu, a ten počítal s jednotlivými kroky včetně toho, že by 17. prosince mělo dojít k třetímu čtení, tedy že by byl rozpočet schválen a nedošlo by na ono rozpočtové provizorium.
Nicméně toto pondělí rozpočtový výbor najednou a představitelé budoucí koalice se zachovali zcela jinak. Na rozpočtovém výboru patrně, a teď už známe ta jména, takže budoucí ministři za hnutí ANO přicházeli s tím, co, kde, v kterém rezortu chybí. A vyvrcholilo to v pondělí dalším strašením o tom, co v příštím roce nebude, že nebude konec světa v lednu kvůli rozpočtovému provizoriu, a na konec světa dojde v listopadu příštího roku, kdy nebude na důchody. To nám jasně tvrdila takto paní Schillerová, aby opět po dni ve stejném pořadu, ve kterém jsem byl s kolegou Juchelkou včera, ten upozornil, že na důchody samozřejmě bude.
Navrhli jste, kolegové z budoucí koalice, abychom vrátili návrh vládě s doporučením a zapracováním jednotlivých změn. K tomu samotnému návrhu usnesení se ještě dostanu. Nicméně co to fakticky znamená? To, že dneska nebo zítra prohlasujete tento návrh usnesení, tak to znamená jediné, že z vaší vůle dojde k tomu, že rozpočtové provizorium bude naprosto nevyhnutelné. To, před čím jste ještě minulý týden varovali, že by byl Armagedon pro naši zemi, že by se přestalo stavět, že by vše ostatní bylo ohroženo, tak to vy svým konáním teď učiníte.
K samotnému návrhu usnesení. To má vlastně šest doporučujících bodů, ale ještě před tím doporučením je v něm konstatováno, že základní údaje Poslanecká sněmovna neschvaluje, a dokonce je tam konstatování, že předložený státní rozpočet není v souladu s příslušnými zákony České republiky. To bych se vás rád zeptal, v čem není v souladu se zákony České republiky? Naopak vy na konci, k tomu se dostanu, vyzýváte vládu, aby naopak ten rozpočet sestavila tak, aby právě splňoval to, co vy tady konstatujete.
V prvním doporučení říkáte, že by měly být upraveny příjmy podle aktuální makroekonomické predikce Ministerstva financí. To samozřejmě je možné, aby se přepočítalo. Lze předpokládat, že ten výhled bude trochu lepší, nebo je lepší, nicméně si od toho neslibujte žádné zázraky. Žádné desetimiliardy z toho nekápnou. Pokud, tak ty příjmy by mohly být lepší maximálně v řádu nižších miliard korun.
Potom v dalších čtyřech bodech doporučujete upravit výdaje. Tady ty podněty já osobně neshledávám za reálné, a to z toho důvodu, co potom říkáte v bodě posledním. Jednak chcete zaúkolovat vládu, aby hledala škrty, a zároveň, a to považuju za naprosto nehorázné, a také se přimlouvám za to, abyste ten dovětek z toho návrhu usnesení vyřadili, a ten dovětek zní a cituji. "A v případě, že nebude možno tyto změny pokrýt, adekvátně navýšit deficit státního rozpočtu na rok 2026." Jinými slovy, vy, pokud pro to usnesení budete hlasovat, tak vyzvete vládu k tomu, aby porušovala zákon o pravidlech rozpočtové odpovědnosti. To je pro mě naprosto nepřijatelné a domnívám se, že Poslanecká sněmovna by neměla doporučovat vládě, aby porušovala zákony České republiky.
Poslední poznámka k samotnému návrhu usnesení. Jednací řád umožňuje nastavení lhůt pro zapracování změn pro vládu. Minimum je 20 dnů, maximum je 30 dnů. Vy navrhujete dvacetidenní lhůtu. Pokud k hlasování dojde dneska nebo zítra, tak to vyjde, tuším, na 16. nebo 17. prosince. To je termín, kdy vy byste rádi měli v těchto dnech svoji novou vládu. Kdybyste se chtěli zachovat férově a odpovědně, tak byste navrhli ten termín třicetidenní. Navrhoval jsem to i na rozpočtovém výboru, tam tento protinávrh neprošel. Já to samozřejmě respektuji, dávám k vašemu zvážení, abyste tento termín upravili, abyste se zachovali alespoň trochu odvážně, a ty úpravy si zapracovali sami. Nota bene, vždyť je máte - slovy pana Babiše - připravené. ***

