Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!
(15.20 hodin)
(pokračuje Jan Jakob)
Možná bych to pochopil u SPD, nerozumím tomu u ostatních budoucích koaličních partnerů, a to hnutí ANO i Motoristů. Dáváte tím jasný vzkaz, že pro vás nemá zastoupení České republiky v orgánech NATO a Evropské unie význam. Říkáte všude, jak je potřeba, abychom zůstali pevnou součástí těchto naprosto klíčových institucí, konáte zcela opačně. Je to dle mého soudu naprosto nehorázné a bohužel při těch příštích jednáních Česká republika nebude díky tomu, že nikdo z budoucí koalice na organizačním výboru nehlasoval pro vyslání, nebude Česká republika zastoupena. Považuju to, vzhledem k našim spojeneckým vazbám, vzhledem k tomu, že bychom měli být slyšet v Evropské unii, za naprosto nepřijatelné. Naopak (Potlesk zprava.) jste schválili jednu zahraniční cestu na Slovensko, kde je 9 účastníků, všichni jsou z budoucí koalice. Něco takového se taktéž v historii nestalo. Vždy s předsedou Sněmovny jelí i zástupci opozičních stran, notabene když se má na Slovensku jednat i ve slavkovském formátu, tedy s Rakouskem. To jste to teda pěkně tady začali. Svědčí to o vašem přístupu k našim mezinárodním závazkům. Já bych byl velmi rád, abychom i nadále byli slyšet jak v NATO, tak v Evropské unii, díky vám nebudeme. Hanba.
Teď k tomu, proč jsem se přihlásil, a to je návrh státního rozpočtu na příští rok. My jako TOP 09 to říkáme od samotného začátku. Tedy od toho, kdy byly známy výsledky voleb. Nová vláda si má sestavit vlastní rozpočet. Je to správné, je to zodpovědné a je to transparentní. V tuto chvíli se nacházíme v prvním čtení projednávání státního rozpočtu. Dovolte mi, abych vám připomněl, čemu bychom se měli v prvním čtení věnovat, ocituji jednací řád Poslanecké sněmovny, § 102 odst. 2. Sněmovna v obecné rozpravě projednává v prvém čtení základní údaje návrhu zákona o státním rozpočtu, kterými jsou výše příjmů a výdajů, saldo, způsob vypořádání salda, celkový vztah k rozpočtům vyšších územně samosprávných celků a obcí a rozsah zmocnění výkonných orgánů. Z tohoto pohledu tedy je nezbytné konstatovat, že příjmy, zaznívalo to tady už v diskusi, jsou jasně dány, jsou posouzeny výborem pro rozpočtové prognózy a v tuto chvíli není reálné s nimi zásadním způsobem pracovat. Naproti tomu máme výdaje a ty jsou jasně dány limitem, který nám stanovuje zákon o pravidlech rozpočtové odpovědnosti. Rozdíl mezi těmito dvěma položkami je saldo státního rozpočtu. Co se těch výdajů týče, tak jsme na samotném stropu, který nám zmiňovaný zákon ukládá. Dokonce i mírně nad tím stropem, protože v návrhu rozpočtu jsou i ty dvě zmiňované položky, které mohou jít nad rámec zákona o pravidlech rozpočtové odpovědnosti, a to jsou výdaje na obranu nad 2 procenta HDP a investice do dostavby Dukovan. Výdaje posoudila i Národní rozpočtová rada, která konstatovala, že obsahují všechny mandatorní výdaje.
Potud by se měla vést diskuse v rámci prvního čtení, z mého pohledu není další prostor pro to, abychom tyto základní parametry budoucího rozpočtu jakkoliv upravovali, proto jsou dané pro vlastně jakýkoliv rozpočet, který se tady bude na příští rok schvalovat.
Tímto konstatováním bych mohl skončit, ale neskončím, protože musím zareagovat na diskusi ve veřejném prostoru, za ten měsíc a půl, diskusi na rozpočtovém výboru, nakonec i na diskusi, která tady probíhala vlastně před samotným schválením programu. Jak se věc za tu dobu od voleb měly, dovolte mi shrnutí. Končící vláda předložila návrh státního rozpočtu v zákonném termínu, tedy do konce září. Parametry toho rozpočtu všichni známe, jsou veřejné téměř dva měsíce. Následně, a tady mi dovolte několik citací, se k rozpočtu vyjadřoval pan Andrej Babiš, budoucí patrně předseda vlády. Dovolte mi několik krátkých citací, co říkal 17. října. Cituji: "My nežadoníme, my tady chceme prosadit náš nový rozpočet, který máme připravený položkovitě a ten rozpočet, pokud to nevíte, se čte ve Sněmovně třikrát, a pokud to nestihneme v tomto roce, tak samozřejmě bude problém a zastaví se ty stavby a další věci budou v ohrožení." Konečně poslední citace: "Jsme připraveni okamžitě změnit ten rozpočet pro váš lepší život. Vše máme připravené. Deficit zvyšovat nebudeme a nebudeme měnit ani zákon o rozpočtové odpovědnosti." Konec citací. Co řekne pan ministr, pardon, pan Babiš, co řeknou jiní čelní představitelé budoucí vlády, tak už druhý den nemusí platit. O mnohém z těchto výroků jsme se přesvědčili dneska ráno, kdy pan Havlíček rozbalil ten dáreček v podobě připraveného rozpočtu a ono se ukázalo, že tam vůbec nic není. Stejně tak kolega Juchelka včera v televizi, kde jsme spolu byli, tak říkal, že není možné, aby jakákoliv strana v opozici byla schopna sestavit rozpočet, protože k tomu nemají aparát, nemají k tomu úředníky, že je to nesmysl.
Takže oba dva, já oceňuji jejich odvahu, popřeli, jednoznačně popřeli, slova pana Babiše. A já se ptám, jestli stejně neplatí a jestli to byly jenom výmysly z jeho dobrého rozmaru nebo jestli to byly dokonce lži, jestli stejně tak nebude platit to, co říkal pan Babiš 17. 10., tedy že budoucí vláda nebude zvyšovat deficit a nebude měnit zákon o rozpočtové odpovědnosti, měl na mysli patrně zákon o pravidlech rozpočtové odpovědnosti. Byly to plané řeči, uvidíme brzké době. ***

