Pátek 25. dubna 2025, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze

(pokračuje Aleš Juchelka)

182.
Vládní návrh zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o řízení a kontrole veřejných financí
/sněmovní tisk 856/ - třetí čtení

Já prosím, aby místo u stolku zpravodajů opět za navrhovatele obsadil a zaujal pan Martin Baxa a zpravodajka garančního výboru, paní poslankyně Jarmila Levko.

Pozměňovací návrhy jsou uvedeny ve sněmovním tisku 856/3, který byl doručen dne 13. března 2025. Usnesení garančního výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 856/4. Nyní se tedy táži navrhovatele, zda má zájem vystoupit ještě před otevřením rozpravy? Nemá. Otevírám tedy rozpravu v tuto chvíli, do které se přihlásil pan Hrnčíř. (O slovo se hlásí poslankyně Schillerová.) S přednostním právem vidím paní kolegyni Alenu Schillerovou. Prosím, paní předsedkyně.

 

Poslankyně Alena Schillerová: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Já bych se chtěla vyjádřit k pozměňovacímu návrhu Zbyňka Stanjury, který rozvolňuje takzvanou dluhovou brzdu v tomto zákoně. Chtěla bych k tomu říct pár slov. Co se týče tohoto návrhu, aby výdaje na obranu nad hranici 2 procenta HDP nevstupovaly do limitů stanovených zákonem o rozpočtové odpovědnosti, to je krok, bez kterého by ministr financí Stanjura s největší pravděpodobností rovnající se téměř jistotě, vůbec nebyl schopen sestavit rozpočet na příští rok, protože i v letošním roce se s výší deficitu pohybujeme na samotné hranici, kterou nám tento zákon umožňuje. Jak bohužel samo Ministerstvo financí přiznává, například ve střednědobém výhledu strukturální deficity v následujících letech jsou odhadovány vysoko nad zákonnými limity. Například v roce 2027 je strukturální deficit odhadován ve výši 1,7 procenta HDP, ale zákon dovoluje jen 1,25 procenta HDP.

Na druhou stranu, hnutí ANO je dlouhodobě přesvědčeno, že v případě nezbytných výdajů souvisejících například s bezpečností země, by neměly být politická rozhodování a odpovědnost svazovány příliš striktními fiskálními pravidly. Je navíc naprosto legitimní otázka současnosti, zda by mnohem transparentnější nebylo do této výjimky zahrnout veškeré výdaje na obranu, případně jiné strategické a bezpečnostní priority státu, jako třeba výdaje na energetickou bezpečnost, náklady na zvládání poválečné migrační vlny, investice do ochrany kritické infrastruktury před kybernetickými útoky a možná i některé další. Tohle je vlastně jen jakási záchranná brzda vytvořená k řešení krizové situace vlády Petra Fialy při sestavování jejího posledního rozpočtu. Nikoliv strategické řešení, které by umožňovalo České republice její dlouhodobý růst a dlouhodobou bezpečnost, ať už naplňováním priorit v oblasti výstavby jádra, vysokorychlostních železnic nebo dopravní infrastruktury.

Navíc, jak se bohužel ukazuje na příkladu současného předsedy Národní rozpočtové rady, může být přístup šéfa této instituce různý. Historicky nejvyšší dluh, který vznikl v roce 2022, nestojí za ostrou kritiku, zatímco mnohem nižší dluh, který vznikl v době lockdownu a mohutné vládní pomoci ekonomice, byl jinou šéfkou Národní rozpočtové rady kritizován opakovaně a rázně. Historicky nejvyšší kumulovaný dluh 1,2 bilionu, který vytvořila vláda Petra Fialy, není šéfem Národní rozpočtové rady podrobován náležité kritice, zatímco třikrát nižší tempo zadlužování, které bylo za ministrů ANO, bylo terčem rutinní mediální kritiky. Netransparentní postupy při sestavování rozpočtu, utajování návrhu a jiné excesy si také nezasloužily odpovídající reakci. I to jsou logické důvody, proč hnutí ANO tomuto návrhu nebude stát v cestě.

Samozřejmě i my podporujeme armádu a vždy jsme ji podporovali. S vládní koalicí pouze nesouhlasíme v tom, že na prvním místě má být utracená částka. Ne, na prvním místě musí být jasně nadefinovaná potřeba, co se od České republiky v rámci NATO přesně chce. Jestli jsou 3 procenta HDP na obranu zvládnutelná? No, je to nejméně 80 miliard korun navíc, tedy každá šestá koruna našich disponibilních, tedy nemandatorních výdajů, které jsou okolo 500 miliard korun. Nedělejme si iluze, že tyto výdaje, pakliže by měly být kryty výhradně rozpočtem státním, by nebyly na úkor zdravotnictví, školství nebo deficitu či důchodů. Právě proto musí strategii budoucího financování našich bezpečnostních priorit předcházet velká celospolečenská a celopolitická diskuse postavená na reálných číslech. Tento zákon vnímáme jako její prvotní výkop, ale rozhodně ne finální ani dostatečný. Děkuji vám za pozornost. (Potlesk z řad poslanců ANO.)

 

Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Taktéž děkuji. V tuto chvíli s přednostním právem pan předseda Radim Fiala. Prosím, pane předsedo, máte slovo.

 

Poslanec Radim Fiala: Děkuji za slovo. Vážené kolegyně, kolegové, dovolte mi, abych také reagoval na to, co tady jednak teď zaznělo, a na návrh tohoto zákona. Za hnutí SPD musím jasně říct, že nejsme pro to, aby se povolovaly dluhové brzdy, abychom dále zadlužovali Českou republiku. Koneckonců tady padlo teď, že za poslední roky to bylo 1,2 bilionu. Jsme jedna z nejrychleji se zadlužujících ekonomik na světě. Myslím, že je potřeba toto zabrzdit a tomu zabránit. To znamená, hnutí SPD rozhodně nebude hlasovat pro žádné povolování dluhové brzdy, a už vůbec ne proto, abychom mohli navyšovat procenta HDP na zbrojení. Protože teď je to na zbrojení, pak to bude na migraci, pak to bude na zdravotnictví, pak to bude na něco dalšího. Pak bude co? Jak to skončí? Budete tisknout prachy a bude tady inflace 25 procent? Jak to jinak může dopadnout? No, špatně, špatně!

To znamená, dovolte mi, abych se vyjádřil ještě k tomu zbrojení. Systém, který tato vláda začala v České republice, kdy se zbrojí tak, že se utrácí peníze, kdy se utrácí peníze jenom proto, aby se splnil cíl 2 procenta HDP, je podle mě špatně. Já jsem přesvědčen, paní ministryně obrany, že když to bude jeden rok 50 miliard a druhý rok 300 miliard, prostě až skončí výběrová řízení, tak by se nic nestalo, ale vy máte problém, že nesplníte deklarovaný cíl každý rok. Ale mně by to nevadilo, protože bychom věděli, že to bylo na základě výběrových řízení, že nepřeplácíme ty zbraňové a zbrojní systémy, že prostě platíme cenu, která je cenou na trhu. Bylo by to podle mě daleko jednodušší.

Co se týče zvyšování na 2 procenta. Já osobně jsem přesvědčen, že Armáda České republiky... Teď, jak bych to řekl, abych je neurazil, protože ta armáda za to nemůže, můžou za to politici, nejenom tito, ale politici, kteří tady byli předtím. Ta armáda je dlouhodobě podfinancovaná. V podstatě dnes, kdy se všecko odvezlo na Ukrajinu, armáda už neexistuje, personálně neexistuje, zbraňově téměř neexistuje. Zbyl z ní kapesní expediční sbor, který se používal v Afghánistánu a v Mali. Ti vojáci nemají peníze, nemají odpovídající platy na to, aby v armádě zůstávali. Takže ta situace je tristní. Ale přes to všechno jsem přesvědčen, že dokážeme vybudovat kvalitní armádu podle Ústavy České republiky. To znamená, že armádu, která by sloužila k obraně České republiky a českých občanů, dokážeme vybudovat do 2 procent HDP a nemusíme se dále zadlužovat.

 

Já jsem o tom přesvědčen, že to není žádný problém a že to zvládneme. A když vám řekne někdo, že potřebuje 10 procent HDP, tak vy mu dáte 10 procent HDP. A správně tady právně tady bylo řečeno, že i když to budou dvě a půl procenta, tři procenta, nedělejme si iluze, že to nebude mít vliv na zdravotnictví, na sociální systémy, na důchody, na zvyšování daní, na další dluhy, které budete dělat, prostě je to ekonomicky špatně. A pokud se to nezmění, tak to bude velká chyba do budoucna, velká ekonomická chyba do budoucna pro Českou republiku. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Já také děkuji. V tuto chvíli máme několik přihlášek s přednostním právem.

Paní Olga Richterová je na řadě, paní místopředsedkyně, po ní pan místopředseda Jan Skopeček. Prosím.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuju pěkně. Já se jenom zeptám tady předřečníků, jestli si všimli, co dělá aktuálně prezident Spojených států Donald Trump, jestli si všimli, že obrana naše a obrana Evropy je prostě na nás. Nemůžeme se jako v minulých letech spoléhat na to, že nám někdo přijde reálně ze zámoří na pomoc, a to je prostě zásadní změna situace. My jsme za Piráty proto připravili výzvu Evropa v plné síle (Smích zleva.) a připomínáme, krom toho, že se k ní připojují lidé, občané, připomínáme, že jsme my i politicky dlouhodobě od roku 2014 prosazovali to, že se musíme v rámci Evropy koordinovat a že naše evropská obranyschopnost je naše evropská zodpovědnost. Jako Evropa musíme být dostatečně silní, vzhledem k tomu, že máme více než půl miliardy lidí a že jsme druhý nejsilnější ekonomický blok světa, tak na to máme jak zdroje, tak potenciál, a jde ještě o politickou vůli. A to, co jsme tady teď slyšeli, prostě jakoby popíralo ten základ, že bez bezpečnosti, bez základní bezpečnosti není možná prosperita.

Všechno to, co je naprosto zásadní pro soudržnou společnost - školství, sociální věci, zdravotnictví, funkční stát, předpokladem těchto věcí je prostě bezpečí a bezpečnost. A tím nejlepším způsobem, jak zabránit narušení naší bezpečnosti, je, aby Rusko vědělo, že jsme dostatečně silní, že se prostě ubránit jsme schopni. Takhle jednoduché to je, proto za Piráty chceme zvyšování investic do obrany, protože bez toho nebude možná naše dlouhodobá prosperita, a hlavně chceme, aby to bylo předvídatelné do budoucna. Minulé roky se tady vždycky o něčem mluvilo, pak se to neuskutečnilo, investice vázly. Já znovu připomenu Polsko, Polsko jako zemi sousední, Polsko jako zemi, která si vzala obrovské poučení z toho, co Rusko dokáže, když se rozhodne vyvraždit třeba elitu národa, a Polsko právě i kvůli své strašlivé historické zkušenosti, ať už je tam v opozici a v koalici kdokoliv, tak prostě do obrany dlouhodobě investuje.

A já tedy zdůrazním za nás, za Piráty, my chceme, aby se ty výdaje zvyšovaly, protože si jsme vědomi toho, že máme-li v naší zemi spokojeně a bezpečně žít, tak musíme být schopni zajistit obranu. Stejně tak chceme, ať máme jasné a silné slovo v Evropě, a tam nás také budou brát vážně pouze, pokud budeme jednoznačně přispívat do společného celku?

A poslední. Samozřejmě, že je potřeba, aby se ty peníze utrácely smysluplně. Jako Piráti, jako strana, která hlídá spoustu podezřelých věcí, víme, že je samozřejmě těžké, aby se ty peníze utratily smysluplně a aby nákupy i obranné techniky neprovázely skandály a korupce, tohle budeme dál hlídat, ale současně víme, že bez východiska, že schopnost naší národní obrany je základ pro naší budoucí prosperitu, že bez tohoto společného východiska se nehneme z místa. A proto si myslíme, že opravdu není namístě zpochybňovat, jakou hrozbu představuje současný putinovský režim v Rusku, a není namístě zpochybňovat, že jsme byli země číslo dva na Rusy sestaveném seznamu nepřátelských zemí.

Já osobně - a teďka, to už jenom je poslední věta k téhle části - jsem zažila u svých rodičů, jak vzpomínali na rozhodování, zda emigrovat, zda neemigrovat, jak se může ubírat budoucnost naší země, a když se podívám na to, co nám hrozí, tak já osobně si přeju, aby pokud by mělo dojít k něčemu tak šílenému, jako je další železná opona, tak chci, abychom my byli na správné, na západní straně - fakt nechci na východ.

A od tohoto zásadního a velkého tématu dovolte ještě dvě poznámky k pozměňovacímu návrhu pana Havránka, kdy chci jenom vysvětlit, že co se týče konkrétního hlasování, tak nás by zajímalo vysvětlit, proč se tam navrhuje rušit vyhlášky, které upravují Centrální evidenci dotací. Máme tam otázky, jak to bude tedy s transparentností, s časem vedení údajů, s rozsahem vedených údajů, když budou zrušeny příslušné vyhlášky, a podle toho se pak rozhodneme, jak budeme hlasovat. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Já také děkuji. Nacházíme se v rozpravě, tím pádem faktické poznámky, které vyvolalo vaše vystoupení, mají přednost před panem místopředsedou Skopečkem. Jako první se přihlásila paní kolegyně Marie Pošarová, připraví se Michal Zuna.

Prosím, vaše dvě minuty.

 

Poslankyně Marie Pošarová: Děkuji za slovo. Já tady budu reagovat na předřečnici. Já jenom doufám, že Piráti neplánují třeba digitalizaci, že jo, bezpečnostní složky a digitalizaci samozřejmě zbrojního průmyslu, takže tohle. A ještě jednu věc. Víte, bez zbrojního průmyslu - samozřejmě k tomu potřebujeme ocelárny, a vláda se vyjádřila, že průmysl tedy pomoc nepotřebuje. Takže by mě zajímalo, jak chcete pomoci tedy národnímu zbrojnímu průmyslu? Děkuji.

 

Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Já také děkuji za dodržení času. V tuto chvíli pan poslanec Zuna s faktickou poznámkou a připraví se do obecné rozpravy pan místopředseda Skopeček.

Vaše dvě minuty, pane poslanče, prosím.

 

Poslanec Michal Zuna: Děkuji, pane místopředsedo. Já chci zareagovat na pana předsedu Fialu. Pojďme si to shrnout. I z vašich úst tady zaznělo, že Armáda České republiky tak byla dlouhodobě podfinancovaná, a v podstatě naše vláda tak je první, která historicky dosáhla rozpočtu dvou procent na obranu. Zároveň je tady skutečnost, že v rámci spojenectví prezident Donald Trump jasně avizuje, že Evropa pro něj v tuto chvíli není prioritou, že má v rámci světa jiné priority a že Evropa se musí spoléhat sama na sebe.

Zároveň je tady třetí fakt, a to je, že Rusko pokračuje ve své agresivní politice, že můžeme slyšet každý den na Prvním kanálu ruské televize, jak Rusko se vrátí ve své sféře vlivu od Aljašky až po Berlín - a je jen otázka času, kdy Rusko napadne další evropskou zemi. Není to otázka toho, jestli se tomu stane, je otázka pouze to, kdy se to stane. Protože když to vezmeme v průměru, tak každých osm nebo 12 let Rusko napadne nějakou z evropských zemí.

A já se tedy ptám, proč SPD vyhovuje, aby Armáda České republiky a aby výdaje na obranu zůstaly zmrazeny někde v historických číslech? Co zatím tedy je? Proč to vyhovuje SPD, aby Česká republika měla slabou armádu a slabé výdaje na obranu? Jestli je to nějaká předzvěst toho, že by vyhovovalo SPD, aby Česká republika byla ruskou gubernií? Nic jiného mě nenapadá.

 

Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Děkuji za dodržení času. V tuto chvíli je Radek Koten s faktickou poznámkou. A připraví se pan kolega Růžička. Vaše dvě minuty.

 

Poslanec Radek Koten: Děkuji za slovo. Samozřejmě SPD chce mít dobrou armádu, chce mít dostatečný počet příslušníků a chceme mít také veřejnost, která částečně může být v nějakých rezervách, ale nechceme to samozřejmě na vedení útočné války. To si myslím, že je evidentní. Také Armáda České republiky vzhledem k dlouhodobému podfinancování potřebuje doplnit zásoby. Samozřejmě většina zbraňových systémů a střeliva byla vyvezena na Ukrajinu. To si myslím, že je dobré, aby tady zaznělo.

Nicméně trošku mě tady fascinuje, že nikoliv SPD, ale některý z členů současné čtyřkoalice sleduje První kanál ruské televize. To mě fascinuje. To je fascinující zjištění. Takže aspoň víme, kdo je kdo. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Já taktéž děkuji za dodržení času. Pavel Růžička je další s faktickou poznámkou, poté paní ministryně Jana Černochová. Vaše dvě minuty, pane poslanče.

 

Poslanec Pavel Růžička: Děkuji, pane předsedající. Já bych chtěl reagovat na paní místopředsedkyni Richterovou. Já jsem vás nikdy neslyšel mluvit o obraně. Teď mě to docela překvapuje. Piráti, radši do té obrany moc nešťourejte, protože na co jste sáhli, to jste podělali. (Potlesk z lavic ANO.)

Já bych jenom připomněl, že minulé volební období jste tam měli pana ministra Lipavského a pak se vám to tam... nevím, jak se jmenoval ten malý, co tam chodil bez saka na výbor. (Nápověda ze sálu: Kopřiva.) Kopřiva. Jo, Kopřivu a ještě pak nějakého Třešňáka. Takže ti lidi tam seděli a slyšeli to. Bohužel svět se vyvíjí. Nikdo v té době, v tom roce 2017, 2018 nedokázal, předvídat tu situaci, jaká bude dneska. Nikdo z velení armády tam tu situaci nepopsal a neřekl, my potřebujeme tankové vojsko, my potřebujeme dělostřelectvo. Ba naopak se tam jednalo o tom, že tyto složky armády asi nejspíš potřeba nebudou.

Armáda se orientovala na to, co měla za úkol, a to jako expediční armáda. Podle toho se také koncepce výstavby armády řídila. Vojáci si definovali to, co chtěli, aby splnili úkoly v rámci NATO. To, že se ten svět změnil takhle rychle a najednou potřebujeme techniku, o které jsme před sedmi lety si mysleli, že ji potřebovat nebudeme, to je vývoj.

Tak já bych jenom ještě chtěl Piráty poprosit: Prosím vás, vy se vůbec do armády nemontujte, protože vy jste zlo. (Potlesk z lavic ANO.)

 

Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Děkuji. Jenom prosím, abychom se oslovovali mým prostřednictvím. Paní kolegyně Černochová je další na řadě s faktickou poznámkou. Prosím.

 

Ministryně obrany ČR Jana Černochová: Děkuju, pane místopředsedo. Já se chci důrazně ohradit proti tomu, co tady zaznělo z úst pana poslance Kotena. Ta lež o tom, že by vláda, v níž jsem ministryní obrany, posílala na Ukrajinu nějaké zbraňové systémy nebo vojenský materiál, který by nám jako České republice chyběl a snižoval naši obranyschopnost, je bohapustá lež. Pane kolego Kotene, přestaňte tady šířit tyto dezinformace a lži. (Předsedající: Mým prostřednictvím.) Nemusím, jsem ministryně.

 

Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Ale oslovujete pana poslance.

 

Ministryně obrany ČR Jana Černochová: Ne, nemusím. Pane místopředsedo, naučte se jednací řád. Nemusím.

 

Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Já jsem místopředseda.

 

Ministryně obrany ČR Jana Černochová: Já říkám, pane místopředsedo, naučte se jednací řád. Tak ještě možná propláchnout uši.

 

Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Dobře.

 

Ministryně obrany ČR Jana Černochová: Zpátky k panu poslanci Kotenovi. Pane poslanče, lžete. Nic ze zbraňových systémů, které by chyběly naší armádě, jsme na Ukrajinu neposlali. Posílali jsme tam pouze vojenský materiál, který byl za hranicí životního cyklu, nebo se do něj používala munice, která již není v užívání v České republice nebo v Severoatlantické alianci. A všechen ten vojenský materiál, který se posílil na Ukrajinu, procházel procesem skrze generální štáb, kdy vojáci velmi pečlivě zvažovali, co mohou na Ukrajinu poslat tak, aby to právě České republice nechybělo. A můžete se na to zeptat vašeho kolegy, pana poslance Vícha, protože jsem pokaždé dávala seznamy vojenského materiálu členům výboru pro obranu k dispozici, aby měli přesnou představu o tom, co se na Ukrajinu posílá. Takže tady nelžete. (Potlesk z lavic ODS.)

 

Místopředseda PSP Aleš Juchelka: V tuto chvíli vaše vystoupení vyvolalo dalších x faktických poznámek - nejdříve Vladimír Zlínský, připraví se Radek Koten.

Mezitím načtu omluvy. Od 9.15 do 9.30 z osobních důvodů se omlouvá Ivan Bartoš. Prosím, vaše dvě minuty.

 

Poslanec Vladimír Zlínský: Vážený pane předsedající, děkuji za slovo. Já budu, vaším prostřednictvím reagovat na pana poslance Zunu, protože nás vyzval, abychom se vyjádřili, jak si představujeme jako SPD obranu nebo charakter obrany naší České republiky. Tak pro nás je prioritní ochrana našeho území. To už tady několikrát padlo.

A já jsem tady dlouze vystupoval v úterý k obranyschopnosti České republiky a hovořil jsem o tom, že je nutné to postavit na nějakých základech, to znamená vychovat naši populaci, hlavně mladou, k tomu, aby měla nějaký vztah k vlastenectví a k branné výchově. A hovořil jsem o tom, že válka na Ukrajině nám ukazuje, že soustředění se na těžkou techniku je poněkud zavádějící, protože její životnost v bojové situaci je krátkodobá. Takže měli bychom se z toho poučit a z toho vyvodit závěry, jak se máme připravovat na budoucí konflikt.

A opět opakuju, že pokud nebudeme mít lidi, kteří jsou ochotni bojovat za svou vlast, za svůj národ, tak pokud za nás nebudou bojovat, nebude za nás bojovat umělá inteligence prostřednictvím dronů a robotů, tak nemůžeme nikdy uspět.

Takže my vyzýváme k tomu, aby se finanční prostředky nepromrhávaly na nějakém železném šrotu, když to přeženu trochu, který se ukazuje, že na Ukrajině prostě je neuplatnitelný pro svou velkou poruchovost, ale abychom investovali hlavně do obrany našeho území zcela od základu. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Aleš Juchelka: A dvě minuty v tuto chvíli má pan kolega Radek Koten, který je s poslední faktickou poznámkou přihlášen. Poté se vrátíme do obecné rozpravy, kde bude vystupovat pan kolega Skopeček. Prosím.

 

Poslanec Radek Koten: Tak děkuji za slovo. Samozřejmě já jsem neměl absolutně v úmyslu tady rozproudit takovouto debatu.

Nicméně co se týká našich houfnic Dana, popřípadě Vampire, tak těch se tam vyvezlo poměrně dost, samozřejmě včetně munice do těchto kanonů.

Co se týká modernizovaných tanků T-72, ty se tam vyvezly také. Takže jak bych to řekl? No, pravděpodobně, pokud bychom chtěli doplnit munici a střelivo v našich armádních skladech, a zachytil jsem tuto informaci například včera, co se týká německého Ministerstva obrany a dalších evropských států, vzhledem k tomu, že spousta těch věcí, které tady ležely ve skladech, se vyvezly, a to střelivo a munice, která je momentálně dostupná v evropských skladech, tak by podle německého Ministerstva obrany stačilo na dva až na tři dny nějakého horkého konfliktu.

Tím samozřejmě nechci tady dezinformovat občany v České republice, protože předpokládám, že informace třeba od prezidenta Asociace českého obranného a bezpečnostního průmyslu (je), pokud by celá Evropa chtěla doplnit střelivo a munici, tak by to trvalo zhruba pět let. Takže tolik zhruba asi k tomu.

Ale nemá to být provokace. Jenom říkám, že Armáda České republiky potřebuje doplnit ty zbraňové systémy, které jsou potřeba, a budovat ji tak, aby ta Koncepce výstavby Armády České republiky byla dodržena. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Aleš Juchelka: S faktickou poznámkou se přihlásila paní ministryně Černochová. Prosím, paní ministryně.

 

Ministryně obrany ČR Jana Černochová: Pane kolego, nechcete dezinformovat, ale děláte to. Žádné modernizované tanky T-72 se na Ukrajinu neposílaly. Posílaly se tam staré tanky, posílala se tam stará munice, posílala se tam stará technika, která je nepotřebná z hlediska Armády České republiky. Ve chvíli, kdy budeme mít více tanků i Leopardů 2A4, případně 2A8, nedá se vyloučit, že tanky, modernizované tanky T-72 někam pošleme. Ale ne v tuhletu chvíli.

Nikdy jsem já ani náčelník generálního štábu nepřipustili to, že bychom někam posílali nějakou techniku, která by tady neměla odpovídající náhradu. Nikdy. Takže prosím, nešiřte tyhlety dezinformace.

 

A souhlasím s vámi i v tom, že munice je po světě málo. Munice je málo v Evropě. Proto Česká republika jako jedna z těch zemí, která lídruje muniční iniciativu, tak tu munici shání právě i v jiných zemích mimo evropský kontinent, mimo mezinárodní společenství, jejichž jsme součástí, jako je Evropská unie, jako je Severoatlantická aliance. A stále se nám to daří, protože, bohužel mimo evropský kontinent, ty státy byly schopné a možná ochotné poskytovat Ukrajině munici, byť to nikdy nedělaly veřejně, ale dělaly to tak, že byly schopné i rozšířit výrobu.

Mě mrzí, že žiji na starém kontinentu, kde donedávna byl zbrojní průmysl považován za dirty byznys, za něco, co je špinavého, co prostě není něčím, s čím by chtěly mít něco společného třeba banky. A že to jsem já a vláda Petra Fialy, kteří se i toto snažíme měnit, a daří se nám to... Mimochodem československá obchodní banka po letech konečně otvírá účty zbrojařům.

 

Místopředseda PSP Aleš Juchelka: A další faktické poznámky máme v tomto pořadí: pan kolega Radim Fiala, Pavel Růžička, Jakub Michálek a Radek Koten. Prosím, pane předsedo.

 

Poslanec Radim Fiala: Děkuji. Já chci tady reagovat - A poměrně tvrdě! - na paní ministryni Černochovou. Ona nám tady vykládá, že tady lžeme a dezinformujeme, že skoro nic nevyvezli. Vy nakonec tady budete tvrdit ještě na konci vašeho volebního období, že jste nic na tu Ukrajinu nevyvezli! Vy jste vyvezli! Víte, jak jsou dlouhé ty seznamy. Víte, že v těch garážích tady už nic nestojí, proto tady běháte po světě a pokoušíte se sehnat novou techniku. A nám tady budete vykládat, že lžeme.

Tak paní ministryně, já vám ty seznamy seženu! A já vám je tady na interpelace donesu! A řeknu vám, za kolik toho bylo, za kolik miliard, za kolik miliard techniky jste na tu Ukrajinu vyvezli! (Rozčíleně. Potlesk zleva.)

 

Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Děkuji za dodržení času. Pavel Růžička v tuto chvíli. Připraví se Jakub Michálek. Prosím.

 

Poslanec Pavel Růžička: Děkuji, pane předsedající. Já bych chtěl reagovat na pana kolegu Zlínského i Kotena. Já se musím taky ohradit, protože v tom výboru pro obranu sedím. Dokážeme se tam tvrdě pohádat, dokážeme tam diskutovat o věcech, ale já bych se tady ohradil opravdu, že by armáda nakupovala šrot. To si nemyslím jako opoziční poslanec, prostě tak to není. Skutečně pokud armáda chce něco nakupovat, tak nám to na tom výboru zdůvodní, my si k tomu řekneme své a pak vyjde nějaké rozhodnutí. Takže rozhodně armáda nenakupuje šrot.

Jak se pak pan poslanec Zlínský ještě tady zmiňoval o těch poruchách některých těch zbraňových systémů na Ukrajině. Ono to taky není tak úplně jednoduché. Jenom si vemte, že Ukrajina má možná 15 druhů tanků, dalších 50 druhů dělostřeleckých systémů. Oni ty lidi musejí na to vyškolit, nějakým způsobem vycvičit. Bohužel ten systém údržby u každé takové techniky je trošičku jiný, ty postupy jsou jiné, potřebujete na to jiné přípravky, a ne vždycky se to prostě v tom poli dá opravit. To zase buďme trošičku k tomu objektivní.

To, že dokáže Ukrajina takovým způsobem ovládat takové množství různorodé techniky, z mé strany je obdivuhodné, že se jim to daří. Ale neřekl bych - a tady se znovu ohrazuju jako člen výboru pro obranu, že by armáda nakupovala nějaký šrot. Prostě ten tank furt bude tank a i v tom moderním bojišti to svoje místo bude mít. Protože i pro pana poslance Zlínského. Víte, ono se dá všechno zarušit. On existuje takzvaný radioelektronický boj. Takže čím modernější technika, která pracuje na nových principech, bohužel i to se dá zarušit. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Já také děkuji. Kolega Michálek s faktickou poznámkou, připraví se kolega Koten. Prosím.

 

Poslanec Jakub Michálek: Děkuji za slovo, vážený pane místopředsedo. Vážené kolegyně, vážení kolegové, já jsem tedy vůbec nepochopil, proč pan Růžička má potřebu tady útočit na moji ctěnou kolegyni Olgu Richterovou, to mně přišlo úplně za hranou. A takovéhle hrubé útoky si myslím, že nepatří sem na půdu Poslanecký sněmovny. Já si opravdu kladu otázku, co si to dovoluje? Olgu Richterovou a naši koalici volilo 850 000 voličů a má stejné právo tady vyjadřovat svoje názory jako vy, prostřednictvím pana předsedajícího.

Já se tady vůbec nechci vracet k vám a k tomu, že jste šířili různé dezinformace ohledně placených demonstrantů, za které se potom pan Babiš musel omlouvat. A to asi ukazuje míru informační hodnoty všech těchhletěch vašich emotivních výlevů vůči ostatním lidem, když tady říkáte, že Pirátská strana je zlo a já nevím, co dalšího.

Pojďme se, prosím vás, vrátit k normální debatě založené na argumentech. A tyhlety emotivní výlevy si nechat od cesty. A poprosím i pana předsedajícího, jestli by bylo možné respektovat v těchto záležitostech jednací řád a volat poslance ke slušnosti. Děkuju.

 

Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Já také děkuji. V tuto chvíli s dvěma minutami pan poslanec Koten, připraví se pan kolega Hofmann, Žáček, Vomáčka, Zlínský a kolegyně Alena Schillerová. Prosím.

 

Poslanec Radek Koten: Děkuji za slovo. Samozřejmě Evropa jako taková je sice průmyslově vyspělá, nicméně ty různé chiméry, jako je Green Deal a jako je kysličník uhličitý, že je náš nepřítel, tak to samozřejmě vede k tomu, že Evropa se bude stávat čím dál tím více nekonkurenceschopnou. A to samozřejmě i ve výrobě té techniky obranné.

A co se týká úvěrů, no, tak my jsme si tady spoustu bank prodali, máme tady bohužel jenom takové ty pobočky těch nadnárodních bank, jsou to v podstatě jenom nějaké dceřiné společnosti. A ty matky, které jsou v zahraničí, tak ty samozřejmě nemají zájem českému obrannému a bezpečnostnímu průmyslu poskytovat úvěry, protože a poněvadž oni potřebují, aby právě v těch zemích, kde sídlí ty matky, tak tam aby ty firmy zbrojní měly kšefty, nikoliv aby měly kšefty naše výrobní podniky a náš český obranný a bezpečnostní průmysl. Takže v tom si myslím, že je ta zcela zásadní chyba tady v těch dvou věcech. A v případě, že tady tady bude stále podpora toho Green Dealu, no, tak se bohužel nepohneme z místa.

A já si myslím, že ten zájem by měl být skutečně společný a je to úplně jedno, jestli jsme opozice, nebo koalice. Měl by být v tom, že se máme efektivně vyzbrojit na případný konflikt, ale my se hlavně máme připravovat na obranu našeho území, ne že budeme posílat expediční sbory všude po světě, ale musíme tady mít dostatek vycvičených vojáků, kteří budou ochotni a schopni bránit území České republiky. To si myslím, že je naprosto stěžejní. A k tomu musíme uzpůsobit koncepci naší Armády České republiky. Děkuju.

 

Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Pan kolega Hoffman je v tuto chvíli na řadě, připraví se pan kolega Žáček. Vaše dvě minuty, prosím.

 

Poslanec Jan Hofmann: Dobrý den, děkuji za slovo, pane předsedající. Já si dovolím, vaším předsednictvím, oslovit pana Fialu, protože mě tady jeho vystoupení absolutně překvapilo. Opět tady říká, že - lžete, vše vyvážíte na Ukrajinu. No, ona to absolutně není pravda samozřejmě. Tak, jak říkala paní ministryně, já se jí musím samozřejmě zastat, protože my ty informace na výboru máme. Vy máte svého člena výboru, tak proč se spolu nebavíte o těch věcech? Vy sem vystoupíte a řeknete nějaké své myšlenky, přitom tady pan Koten jmenoval houfnice DANA. Teď mají náhradu v podobě houfnic Caesar, ale ty byly koupeny za pana ministra Metnara, ty nebyly koupeny za nás třeba, jo? Takže to není žádná reakce na to, že my bychom vyváželi vše na Ukrajinu a pak teprve řešili, co s tím budeme dělat. Tohle je dlouhodobá věc.

Pak tady mám tanky T-72M4CZ, že byly vyvezeny na Ukrajinu. To přece není pravda. Ty máme stále tyto tanky. A ty budeme teprve nahrazovat těmi Leopardy 2A8. Ale to bude hudbou budoucnosti. Nebudeme se přece zbavovat věcí, které teď potřebujeme.

Já bych tedy navrhoval spíš vrátit se k tématu kontroly veřejných financí, protože tady pan Koten třeba říkal, že je lépe míti ty matky firem tady v České republice, a ne všechno dovážet ze zahraničí. No, například CSG vlastní továrny ve Spojených státech... Vaším předsednictvím, omlouvám se. Zbrojovka koupila Colt. To je přece firma česká, která působí ve Spojených státech. To je pozitivní zpráva snad, ne? Od těchto firem věci nakupujeme. To je podpora českého průmyslu. Takže díky za slovo.

 

Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Já také děkuji za dodržení času. Pan kolega Žáček v tuto chvíli je na řadě, poté se připraví pan kolega Vomáčka, Zlínský a paní kolegyně Schillerová. Prosím.

 

Poslanec Pavel Žáček: Děkuji za slovo, doveďme pozici SPD, dokonce vysvětleme to, co zatím je, že nepodporují to navyšování rozpočtu bez ohledu na současnou bezpečnostní situaci na 2 procenta, případně to rozvolnění zase na ty 2 procenta. A zároveň zpochybní naše členství v NATO. Čili SPD nechce, aby Česká republika byla v NATO, to znamená, jinými slovy, pokud bychom nebyli v NATO, ty náklady na vlastní obranu, která byla naprosto iracionální, v této situaci, není možné samostatně ubránit Českou republiku, musí to být kvalitní obrana, ale kdyby to tak bylo, tak by ty náklady byly mnohem vyšší. Čili oni v podstatě jejich politická pozice znamená, že by Česká republika se měla vyzbrojovat samostatně, nejlépe ideálně z vlastních zdrojů, což asi zase za současné situace není možné a zároveň by musela mnohonásobně, mnohonásobně navýšit ten rozpočet. Jenom připomenu, protože někteří kolegové z SPD ve veřejných diskusích odkazují na československou armádu, která měla přes 200 000 mužů a tisíce tanků, tak tehdy komunistický režim před rokem 89 dával 10 procent na zbrojení. To chcete?

 

Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Vít Vomáčka je v tuto chvíli na řadě s faktickou poznámkou. Pořád jsme v režimu faktických poznámek. Naskakují další. Prosím, vaše dvě minuty.

 

Poslanec Vít Vomáčka: Děkuju za slovo, vážený paní předsedající. Vážená paní ministryně, vážení páni ministři, dámy a  pánové, zhruba tři a tři čtvrtě roku se tady scházíme v této sněmovně a myslím si, že není důležitější téma, možná u někoho by to byl rozpočet, ale myslím si, že není důležitější téma, než zajistit obranu České republice, to v současné době tady řešíme. A mě fascinuje, jak se tady protáčejí různí poslanci a každý, který má do, tak rozumí armádě, to je přece něco tak odborného, že nepouštějme se, prosím, přesně do těch diskusí o tom, jestli se nakupuje šrot a  podobně. To je záměrný, podle mě záměrný oslabení a zpochybnění vůbec celé Armády České republiky.

A jestli tato sněmovna něco opravdu by se měla dohodnout, tak to je obrana občanů a území naší republiky. A já jsem nebyl ve sněmovně, možná, že určitě někteří tady byli, ale vzpomeňme si na ten radar v Brdech.

Skončilo to tím, že sněmovna nebyla schopna se normálně domluvit a kdyby se normálně tenkrát domluvila, tak jsme možná dneska ten radar v těch Brdech měli a možná by to vyhovovalo rétorice pana Kotena, prostřednictvím předsedajícího, z SPD, že Česká republika by měla být vybavena tak, aby se mohla bránit. Tak jako pojďme to nechat trošku na těch odbornících, ale opravdu jako takhle laické diskuse, které se tady vedou, tak já jenom žasnu, kam je možný jako klesnout a jako tu diskusi dát úplně někam jinam, než by mělo být. Takže pojďme se vrátit k  věcné diskusi. Všichni chceme, aby vládli odborníci, nechme to na těch odbornících, já jsem zootechnik a starosta, tak teda do obrany se určitě cpát nebudu. (Předsedající: Čas.) Ale nechme to na těch odbornících. Děkuju.

 

Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Pan kolega Zlínský s faktickou poznámkou. A vaše dvě minuty, prosím.

 

Poslanec Vladimír Zlínský: Vážený pane předsedající, děkuji za slovo. Vaším prostřednictvím budu reagovat na pana poslance Žáčka, který tady sdělil, že v době Československé socialistické republiky se dávalo na zbrojení 10 procent HDP. Chtěl bych podotknout, že jsme byli součástí Varšavské smlouvy, takže jsme byli taky zapojeni v nějakém paktu nebo souručenství obranném a že to byla útočná armáda. Československá lidová armáda byla útočná, neobranná armáda.

A pak budu reagovat na pana poslance Růžičku, vaším prostřednictvím, který tady zmínil, že tady hovořím o nějakém železném šrotu. Ona to samozřejmě byla nadsázka. Já jsem tím chtěl říct, že ta těžká technika má na tom ukrajinském válčišti krátkodobou životnost, že obloha je tam přesycena drony sebevražednými a jinými, které nejsou naváděny pouze dálkově pomocí elektromagnetického záření, které se dá vyrušit, ale i pomocí optických kabelů, což používají Rusi, anebo pomocí umělé inteligence, to mají používat Ukrajinci méně účinně.

Takže já tady chci vlastně říct, že jakým způsobem bychom měli uvažovat, když se poučíme z  toho ukrajinského bojiště, jakým způsobem uvažovat o tom, jak ta armáda naše by měla být koncipována. A pak bych tady chtěl říct, že Rusko do budoucna není jediným rizikem, které nám hrozí. Těch rizik může být mnohem víc, já už jsem o tom tady mluvil a mohou klidně ta rizika přijít i ze západu. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Já také děkuji za dodržení času. V tuto chvíli paní kolegyně Schillerová s faktickou poznámkou, poté Radim Fiala a Marie Pošarová. Prosím.

 

Poslankyně Alena Schillerová: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. No, pane předsedo Michálku, vidím ho, nevidím ho, už utekl, prostřednictvím pana místopředsedy, prosím, nemistrujte nás tady. Vy, který urážíte našeho předsedu, kudy chodíte, od té chvíle, co jste vstoupil do této Poslanecké sněmovny, tak nás nemistrujte.

Ale já mám jinou otázku. Kde jste byl včera, pane místopředsedo, nepřítomný Michálku, prostřednictvím pana místopředsedy? Kde jste byl, pane nepřítomný poslanče Bartoši, prostřednictvím pana místopředsedy? Kde jste byla, paní poslankyně Kocmanová včera, když byla mimořádná schůze, prostřednictvím pana místopředsedy? Kde jste byl... koho tam ještě máte? Kde jste byla, paní místopředsedkyně Richterová? Naštěstí je to rychlý, prostřednictvím pana místopředsedy, kde jste včera byli? Když jsme svolali mimořádnou schůzi nad blamáží vašeho exministra Bartoše, nad tou hrůzou, kterou budou vyšetřovat orgány (Potlesk poslanců hnutí ANO.) činné v trestním řízení. Kde jste byli? Strčili jste hlavu do písku jako pštrosi a schovali jste se za nějakou pseudokampaň. (Potlesk poslanců hnutí ANO.)

 

Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Já děkuji za dodržení času. V tuto chvíli pan kolega Fiala, Marie Pošarová, poté Roman Kubíček. Prosím, pane předsedo.

 

Poslanec Radim Fiala: Děkuji. Vážené kolegyně, kolegové, já chci ještě reagovat tady na pana kolegu Žáčka, který naprosto precizně zná koncepci SPD, vojenskou koncepci SPD, pořád ji opakuje. Musím se proti tomu ohradit a říct, že to není žádná pravda. To, co říká tady, říká to v televizi a vůbec, že by Česká republika chtěla spoléhat jenom sama na sebe a že by jí to stálo 10 procent HDP, protože by to jinak nešlo.

Ale na druhou stranu musím říct, že jsou smlouvy a pak jsou zájmy. A pokud jdou smlouvy v  souladu se zájmy, tak je všechno v pořádku. Ale pokud ne, tak to je prostě problém. A v té situaci najdete jedinou pomocnou ruku na konci své paže, a proto se k tomu takhle stavíme. To jedna věc je odborná, kterou tady říkal ještě jiný kolega a ta odborná věc je opravdu věc, kterou bychom měli nechat odborníkům. A druhá věc je ale ekonomická, a to je věc, o které tady také musíme diskutovat, a to jsou ty dvě, tři, pět procent HDP, protože to samozřejmě za nás nikdo nevyřeší, to musí vyřešit sněmovna, a to musíme vyřešit tady, protože to samozřejmě bude mít vliv na budoucnost nejenom nás, ale další generací v České republice. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Já také děkuji. Marie Pošarová je další s faktickou poznámkou, poté pan poslanec Kubíček, Koten Nový a Hofmann. Prosím.

 

Poslankyně Marie Pošarová: Děkuji za slovo. Já jenom tady budu reagovat na předřečníky. Tady se řeší zbrojní průmysl a jeho financování. A já budu reagovat na paní ministryni, prostřednictvím předsedající. Kolik jste vydali tedy do bezpečnosti vlastních obyvatel, do protiatomových krytů? Můžete říct tedy konkrétní nějaké částky? Děkuji.

 

Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Pan kolega Kubíček s faktickou poznámkou. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Roman Kubíček: Tak děkuju za slovo. Jsem zjistil, že všichni lidé zde jsou odborníky na obranu, ale asi to tak úplně nebude. Já jenom bych chtěl upozornit na to, že jsme součástí kolektivní obrany, součástí NATO, to znamená, že existují nějaké požadavky, které musíme plnit v rámci svých závazků a efektivní vynakládání peněz je ta správná cesta, která povede k tomu, aby ta armáda byla bojeschopná, aby byla motivovaná, aby byla odhodlaná.

A úplně první cestou, kterou musíme udělat, je získat nové lidi do té armády. Vždyť my vlastně začínáme u toho, že největším problémem je nedostatek nových lidí, kteří přicházejí do armády. A prosím, otázka toho, jaký počet HDP - dvě procenta, tři procenta - je přímo odvislý od požadavků a efektivity vynakládání prostředků. Pochopitelně asi všichni ví, že mrtvé prostředky ležící někde na účtech nemají žádný význam a je lépe je použít jinde. V případě, že se budou dělat nějaké obchody, které posílí bojeschopnost Armády České republiky, tak zase může dojít k navýšení těch prostředků. Takže to je taková flexibilní částka. Ta částka v globálu - ani nemá význam ji definovat přesně na nějaký počet. Ta částka musí být plynoucí podle toho, jaké budou požadavky. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Radek Koten je další s faktickou poznámkou, poté pan kolega Nový a Mašek. Prosím.

 

Poslanec Radek Koten: Děkuji za slovo. Já jsem si tedy napsal jako pár reakcí na mé ctěné předřečníky. Tak samozřejmě, my chceme, aby obrana České republiky byla zajištěna, aby Armáda České republiky měla ty nejlepší podmínky, nicméně tak jak tady už několikrát ve veřejném prostoru zaznělo, tak je nutné znáborovat odpovídající počet vojáků. Momentálně jich máme zhruba 26 000, potřebujeme zhruba 40 000. To si myslím, že je nutné pro ně zajistit odpovídající výbavu, odpovídající zbraňové systémy, odpovídající vybavení. Na tom si myslím, že se shodneme skutečně napříč.

Měli bychom samozřejmě také mít daleko více aktivních záloh, ale hlavně měl by být zahájen v nějaké podobě ten výcvik branců, ať už to bude externě, tedy že budou docházet jako do zaměstnání, popřípadě pokud by měla Armáda České republiky nějaké prostory, kdyby ten výcvik mohl probíhat, tak by to asi bylo taky košer.

Ale já si skutečně myslím, že kolik peněz momentálně dáme do té techniky, není úplně tak relevantní k tomu, že tu techniku musí skutečně obsluhovat lidé a vycvičení lidé. Takže pojďme se na to podívat tímto způsobem a pojďme to dělat v rámci nějakého klasického selského rozumu, a ne že se tady budeme navzájem osočovat, kdo to chce, nebo kdo to chce, nebo kdo to chce jinak nepatrně a že bychom dávali tady desítky procent hrubého domácího produktu. Já si myslím, že v rámci cen té techniky a tedy i toho, že bývalá armáda, tehdejší československá lidová armáda, tak samozřejmě tam ti příslušníci byli v rámci nějaké dvouleté prezenční služby a brali tam nějaký žold. Ale ten byl daleko nižší, než bere profesionální voják, a i tak ten profesionální voják je u nás strašně podfinancován. Takže pojďme se soustředit na toto.

 

Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Pan poslanec Miloš Nový je v tuto chvíli přihlášen s faktickou poznámkou. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Miloš Nový: Děkuji, pane předsedající. Já bych rád tady reagoval na slova pana Radima Fialy, vaším prostřednictvím, která zde zazněla v souvislosti s potřebou navyšovat obranné výdaje v rámci tedy České republiky. Ta věta zněla, že Česká republika patří k nejrychleji zadlužujícím se ekonomikám na světě. Nic takového není pravda, je to lež, je to dezinformace. Podívejme se na tvrdá ekonomická data, která uveřejnil tedy Český statistický úřad a Národní rozpočtová rada.

V roce 2020 činilo saldo hospodaření tedy sektoru vládních institucí minus 5,6 procenta, následující rok minus 5 procent, v tom posledním roce jsme na deficitu nebo na schodku tedy minus 2,2 procenta, čímž jsme tedy s bohatou rezervou splnili maastrichtská konvergenční kritéria. Není to Česká republika, se kterou Evropská komise zahájila tedy řízení o nadměrném deficitu. Mezi těchto sedm zemí patří Belgie, Francie, Itálie, Maďarsko, Malta, Polsko a Slovensko, nikoliv Česká republika.

Zároveň bych rád i reagoval na slova tedy paní Aleny Schillerové, vaším prostřednictvím tedy, která zde hovořila o neschopnosti ministra financí sestavovat reálné rozpočty. Rád bych jí připomenul, že v roce 2020 činil deficit státního rozpočtu minus 367 miliard, následující rok, tedy později 419 miliard, přičemž Nejvyšší kontrolní úřad konstatoval, že 90 procnet zvýšených výdajů nesouviselo s epidemií covid. To jsou nejhorší hospodářské výsledky v moderních dějinách České republiky. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Jiří Mašek je další s faktickou poznámkou. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Jiří Mašek: Děkuji. Vážený pane předsedající, kolegyně a kolegové, já bych zareagoval na paní ministryni. Ona nám řekla, že na Ukrajinu skutečně odešla jenom nepotřebná technika, která nějakým způsobem nesnižuje obranyschopnost České republiky. Tu informaci lze brát ze dvou stran. Jednak bych řekl, že asi by bylo potom možné, pokud to byla nabídka nepotřebného majetku Armády České republiky, tak to zveřejnit. To si myslím, že asi možné je. Druhá věc. Čili celý ten seznam, co se odeslalo a podobně.

Argumenty, že do toho do budoucna nebude munice, neznamená, že když do toho ještě munice je a bylo by to využitelné, že by to nemohlo sloužit obranyschopnosti České republiky. Tady bychom mohli dlouze polemizovat.

Co je ale pro mě mnohem problematičtější, je to, co tady zmínil kolega Kubíček a někteří další. My prostě nemáme ty vojáky, které bychom do té techniky, vycvičené vojáky, dokázali posadit, aby oni mohli účinně tu republiku bránit. A to si myslím, že je ten základní problém, proto se můžeme řady ty techniky klidně vzdát, odeslat ji někam, kde teď se využije, nicméně problém je v tom, že nemáme ty vojáky. Chybí nám 10 až 15 000 vojáků. Politika Ministerstva obrany a generálního štábu je taková, že se nám nedaří ty vojáky získávat. A, paní ministryně, prostřednictvím pana předsedajícího, v minulém období tady byla shoda na tom, že je potřeba zlepšovat obranyschopnost například v tom, že budeme třeba cvičit střelce. My jsme proto udělali, paní ministryně, vlastně i ty legislativní předpoklady. Skutek utek. Prostě tady se věci nedějí, které by se měly dít. Bylo tady zmíněno i chránit obyvatelstvo a podobně. Různě se u toho usmíváme, ale nám se ta politika obranyschopnosti nedaří. Myslím si, že by bylo potřeba udělat audit, který by zjistil, jaká je aktuální obranyschopnost Armády České republiky a co je v tom potřeba neprodleně udělat.

 

Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Děkuji za dodržení času. V tuto chvíli paní předsedkyně Alena Schillerová s faktickou poznámkou. Prosím, paní předsedkyně. Reagovat budete asi na pana Nového?

 

Poslankyně Alena Schillerová: Děkuju. Ano, bezesporu, pane místopředsedo. Je to marné, je to marné, je to marné, pane poslanče Nový, prostřednictvím pana místopředsedy.

No, chlubíte se cizím peřím. Chlubíte se něčím, na čem vaše vláda má pramalý, pramalý vliv. Mluvíte o veřejných financí, o veřejných institucích, mluvíte o financích, do kterých se zahrnuje nejen státní rozpočet, váš tristní státní rozpočet, ale samozřejmě rozpočty krajů, měst a obcí a veřejných institucí, které jsou v přebytku, jak bezesporu víte, aspoň doufám, a které samozřejmě - a pak se samozřejmě chlubíte tím, a to byste se chlubit neměli, že extrémně vám díky inflaci vzrostlo HDP. Ne díky vaší práci a vlastně konsolidaci státních financí, tak jak jste slibovali.

Takže vy v podstatě jste zdědili šesté nejméně zadlužené veřejné finance v EU, po čtyřech letech zvyšování daní, rozpočtových podvodů, poškozování ekonomiky, brakování ČEZu budete rádi, když je odevzdáte na devátém místě. A váš výsledek? Nový dluh 1,2 bilionu korun, nejrychlejší tempo zadlužování v historii a třikrát rychlejší tempo než za ministrů hnutí ANO. To je celý výsledek!

A prosím, už to neporovnávejte s covidem, kdy nám ze dne na den klesly příjmy, stouply výdaje, kdy jsme tady byli v bezprecedentní situaci, kdy jsme pomáhali ekonomice, tak jako zbytek světa a vy jste nás - já nevím, jestli vy jste tady byl, nebo nebyl, nebyl, takže vy jste tu nebyl, ale vaši kolegové nás tady vyzývali k tomu, abychom pomáhali ještě víc a ještě komplexněji. Jsou na to samozřejmě stenozáznamy. (Předsedající: Čas!) To znamená, prosím, nastudujte si to a příště to tady říkejte přesně. Děkuju. (Potlesk poslanců hnutí ANO 2011.)

 

Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Čas! Já také děkuji. Pan kolega Nový bude reagovat pravděpodobně na vás v tuto chvíli s faktickou poznámkou. Prosím, pane kolego, vaše dvě minuty.

 

Poslanec Miloš Nový: Děkuji, pane předsedající. Tak pojďme se podívat na tvrdá ekonomická data. Já pochopitelně vím, že do veřejných financí se nezapočítává pouze výsledek státního rozpočtu, ale jsou tam také rozpočty měst a obcí, zdravotních pojišťoven a dalších institucí. Tak se pojďme podívat na výsledky tedy obcí a krajů, neboli místních vlád. (Střídání předsedajících.) Tak v tom roce 2020, kdy saldo hospodaření, tedy sektoru vládních institucí, činilo minus 5,6 procenta, obce a kraje dosáhly rozpočtového přebytku ve výši 27 miliard a v roce 2021, který patří úplně k historicky těm nejhorším, kdy tedy jste dosáhla deficitu minus 419 miliard, tak obce a kraje hospodařily tedy s přebytkem 55 miliard. To znamená i v situaci, kdy tedy vaše veřejné finance směřovaly k rozvratu, obce a kraje hospodařily s rozpočtovými přebytky. Navíc v roce 2021 hospodářský růst činil 4 procenta. To znamená, nemůžete se vymlouvat také na to, že tedy ekonomika nerostla. Děkuji.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Dobré dopoledne. Nyní vystoupí s faktickou poznámkou pan poslanec Vojtěch Munzar. Prosím, vaše dvě minuty.

 

Poslanec Vojtěch Munzar: Děkuji. Já chci také zareagovat, vaším prostřednictvím, na paní předsedkyni Schillerovou. No, co jsme také zdědili? Tak jsme zdědili nějaké trendy. A ty trendy, co byly jednoznačné od roku 2016, ještě před covidem, do roku 2021, celkově rostly každý rok, každý rok výdaje ze státního rozpočtu rychleji než příjmy. A ty nůžky se začaly rozevírat. A to byl důvod potom toho problému, co se týká veřejných financích. My jsme dokázali ten trend otočit. A jenom abych promluvil slovy čísel, tak od roku 2016 do roku 2021 výdaje narostly o 57 procent, příjmy jenom o 37 procent. A ten problém byl, my si to všichni pamatujeme, že v době ještě ekonomického růstu, kdy rostla ekonomika, tak se stále spoléhalo, že to bude navždy, že nikdy nepřijde žádná krize, že vždycky nám stávající výdaje zaplatí budoucí příjmy. A nastalo to, že nám rostly výdaje rychleji než příjmy i v provozu státu, v mandatorních výdajích. A to je ten problém, který se musel řešit a napravit. Ten trend se otočil, doufám, že to takto bude pokračovat. Já bych si představoval rychlejší brzdění ve výdajích, představoval bych daleko rychlejší snižování deficitu. Ale je prostě fakt, že i před covidem rostly provozní výdaje státu rychleji než jeho příjmy. Děkuji za pozornost.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Paní předsedkyně Schillerová s faktickou poznámkou. Prosím, máte slovo.

 

Poslankyně Alena Schillerová: Tak, děkuji za slovo, paní předsedkyně. Na pana poslance Nového už reagovat nebudu, jak jsem říkala, je to marné. Ale na vás, pane poslanče Munzare, musím, prostřednictvím paní předsedkyně. Jsme spolu v rozpočtovém výboru, myslím si, že máme docela korektní vztahy, takže jaksi mě to stojí za to.

No, nemáte pravdu. Naběhl jste si na vidle. Mrkněte se do toho, do těch rozpočtových sešitů a podívejte se, jak rostou provozní výdaje za vaší vlády. Podívejte se, ten nárůst. Neskutečný nárůst. A co jste slibovali? Podívejte se na ta čísla, na těch 50 miliard, provozní výdaje, o kterých mluvím, ročně. A zkuste se podívat a já bych se fakt jako styděla, já vím, že vy za to nemůžete, pane poslanče Munzare, prostřednictvím paní předsedkyně, takže nechci na vás útočit. Pan ministr financí je, jak jsem slyšela, v Japonsku. Radši bych to samozřejmě říkala jemu. Podívejte se, co on tady zavedl za trend, když mluvíte o těch trendech. To tady nebylo za nikoho. Já jsem se tady hádala s exministrem Kalouskem do krve, ale oba jsme respektovali, ať to byl on a samozřejmě celá řada dalších předchůdců, oba a všichni jsme respektovali jakési rozpočtové poctivé řemeslo. Ten trend, který zavedl váš ministr financí, no, na ten doufám, že tato země rychle zapomene s jeho odchodem, který, jak doufám a věřím, se blíží. To nadhodnocování příjmů, to podhodnocování výdajů, mohla bych vám ty položky tady opakovat, každý rok je to dokola. Už musela o tom začít mluvit i ta Národní rozpočtová rada, celá řada expertů. To je něco neskutečného. A ta příští vláda, ať už v ní bude kdokoliv, ta prostě bude muset sednout a podívat se, jak to účetnictví vlastně vypadá toho státu. A já vám garantuju, že ten schodek není žádných 241 miliard, ale ten reálný schodek je kolem 300 miliard. Takže prosím, prosím, vy radši o trendech pomlčte... (Předsedající: Čas.) ...i když to není proti vám. Děkuji. (Slabý potlesk v levé části jednacího sálu.)

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Není, vystoupí s přednostním právem pan místopředseda Skopeček. Prosím, máte slovo.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji za slovo. Já jsem disciplinovaně zhruba hodinu přihlášen. Přihlásil jsem se po vystoupení paní předsedkyně Schillerové, po tom úvodním. Pak mně ještě stálo za to reagovat na paní místopředsedkyni Richterovou, která navazovala a pak se tam rozběhla ta zběsilá série faktických poznámek, ze kterých podle mého názoru, jestli nás sledují občané, tak z toho nikdo nemůže být příliš moudrý a nic si z toho nemůže odnést.

Čili já jsem to vydržel a chtěl bych vystoupit nyní a reagovat, jak už jsem říkal, na paní předsedkyni a nejprve na paní místopředsedkyni Richterovou, která přišla s termínem, který se mi poměrně líbí a který bych si velmi přál, protože jako občan České republiky, která je součástí evropského kontinentu, si také samozřejmě přeju Evropu v plné síle. To je heslo, které si myslím je takové, pod které bychom se všichni mohli podepsat. Nicméně proto, aby byla Evropa v plné síle, tak potřebuje především zvýšit svoji konkurenceschopnost, která dramaticky v posledních letech upadá. Bohatství a síla Evropy vždycky tkvěla v tom, že měla silný průmysl, který předbíhal celou řadu jiných ekonomických center ve světové ekonomice a to nám dodávalo sílu a to nám také nějakým způsobem generovalo výdaje i na výdaje do nejrůznějších oblastí veřejného sektoru.

Evropa dneska v plné síle není. Není v plné síle ani zdaleka. Z Evropy utíkají firmy do ekonomik, na které jsme se ještě v minulých dekádách a v minulém období dívali trošku skrz prsty a považovali jsme je za méně rozvinuté ekonomiky. Tu sílu Evropa poztrácela zejména kvůli tomu, a ztrácí stále, že má drahé energie, že má extrémně drahé energie a že hází svému průmyslu klacky pod nohy, že je příliš byrokratická, že ztrácí jakýkoliv inovační potenciál. To je to, co ničí Evropu. To je to, proč není dneska Evropa v plné síle. A pokud něco neuděláme s těmi zejména zelenými regulacemi, s Green Dealem, a pokud neuděláme něco, co vrátí ceny energií do nějakého rozumného řádu, do nějakého rozumného intervalu, pokud, a to je další věc, nejenom co se týče cen, ale pokud nezajistíme stabilní dodávky elektřiny průmyslu v Evropě, tak věřte, že Evropa se těžko do nějaké plné síly vrátí, protože nic jiného než ten průmysl tady nemáme a nejsme žádnými lídry ani v nových technologiích, které rovněž se rozvíjí ve Spojených státech, ale třeba dneska i v Číně, což nás musí trošičku strašit.

K tomu, aby se ta Evropa do té plné síly vrátila, tak potřebuje radikální změnu Green Dealu, v optimistickém samozřejmě pohledu jeho zrušení nebo alespoň radikální reformu. To nejsem si jistý, jestli je program Pirátů. Piráti vždycky byli stranou, která ten Green Deal velmi podporovala a spíš by ho utužovala a zpřísňovala. Tak jestli v tomto směru došlo ke programové změně a díváte se na zelenou politiku racionálněji, protože bez toho se k té plné síle Evropy vrátit nelze, tak jedině dobře.

Pak tam ještě se zmínilo to, že díky Trumpovi nebo kvůli Trumpovi budeme muset zvyšovat výdaje na obranu. Já myslím, že Trumpa můžeme kritizovat za leccos, ale jestli za něco ho nemáme kritizovat, tak za to, že přece je na naší vlastní odpovědnosti a na nás samotných, že budeme financovat svoji obranyschopnost. Takovéto černé pasažérství a spoléhání se pouze na peníze a financování armády ze strany Spojených států, to já prostě nepovažuju za správné a dlouhodobě udržitelné. A to, že Spojeným státům v jisté chvíli dojde trpělivost s těmi, kteří jsou podobně bohatí, respektive jsou méně produktivnější, pracují méně, jsou línější, a to, že Spojeným státům dojde trpělivost a nechce za tu Evropu ty vojenské náklady hradit, to považuju za legitimní názor a v tomto směru bychom se měli vzpamatovat a měli bychom vzhledem k naší ekonomické úrovni spoléhat na obranu sami a nikoliv si ji financovat bohatším strýčkem ze Spojených států. Tolik k paní kolegyni Richterové.

K paní předsedkyni. Já na jednu stranu oceňuju to, že v tomto bodě máte přístup v tom směru, že nechcete politikařit, nechcete obstruovat, chcete ten zákon podpořit.

Přesto mě zaujala v tom vašem vystoupení jedna úvaha, že vlastně to rozvolnění fiskálních pravidel by se mohlo týkat vícero oblastí, nejenom armády, ale třeba energetiky nebo i dalších. Já bych před tím velmi varoval. Dobře víme, že přestože se zlepšuje trend hospodaření veřejných financí, tak veřejné finance nejsou zdravé, jsou strukturálně nerovnovážné, jsou strukturálně nemocné celou řadu let, a přestože se nějaký ten trend daří zvrátit, daří se nám snižovat deficit státního rozpočtu, tak bude trvat ještě mnoho let, než veřejné finance uzdravíme. A bude to bezesporu trvat celou řadu, nebo bude to úkol i pro navazující vlády.

A co určitě by nebyl dobrý nástroj, který bychom jakýmkoliv vládám v tom nadcházejícím období dali, by byla rozvolněná fiskální pravidla, kde bychom nemuseli dodržovat ten limit výdajů nejenom na armádu, ale takhle bychom si tam nasázeli celou řadu oblastí, které by se nám třeba líbily, považovali bychom je za správné, prioritní. Ale znamenalo by to, že z těch fiskálních pravidel, jak jsem řekl, by se stal trhací kalendář a neplnila by roli toho, že by brzdila nás - a teď mluvím v obecném slova smyslu - nás politiky před tím neodpovědným fiskálním chováním, které je způsobeno tím volebním cyklem. A tím, že máme volby v České republice téměř každý rok, tak je pro každou politickou reprezentaci velmi složité nějakou fiskální disciplínu udržovat. A ta fiskální pravidla jsou alespoň jakýmsi - pro mě málo přísným, já bych je raději zpřísňoval - ale alespoň nějakým mantinelem, který limituje vlády v tom, aby výdaje zvyšovaly nad nějakou únosnou mez.

Chtěl bych se zastat i Národní rozpočtové rady. Já si myslím, že se chová férově. Kritizovala vás, kritizuje i nás, to, co uděláme pozitivní, za to nás pochválí. Takže když si přečtete třeba analýzy Národní rozpočtové rady, tak zjistíte, že Národní rozpočtová rada chválí tuto vládu za provedenou penzijní reformu a za daňový balíček, proti kterému vy jste protestovali a podávali ústavní stížnosti. To je od Národní rozpočtové rady chváleno s tím, že to prodlužuje udržitelnost veřejných financí v tom dlouholetém kontextu. A naopak nás kritizuje za celou řadu věcí, za které nás kritizujete vy. Koneckonců i ty položky v tomto státním rozpočtu, v tom letošním státním rozpočtu, jsou koneckonců i kritizovány Národní rozpočtovou radou. Takže já mám pocit, že je to organizace, která se chová odpovědně. A kéž bychom dokázali my jako politici aplikovat více jejich doporučení, co se týče fiskální odpovědnosti do našeho hospodaření.

No a poslední, to si neodpustím trošku dloubnutí. Vy jste v tom vystoupení říkala, že hnutí ANO vždycky a za jakýchkoliv okolností podporovalo armádu, podporovalo obranyschopnost České republiky. Já si pamatuju tedy alespoň jeden okamžik, kdy jste na ústředí KSČM proto, aby podpořili komunisté rozpočet, byla ochotna akceptovat snížení obranného rozpočtu o 10 miliard. Minimálně v tomto okamžiku jste nehájila zájmy České republiky a Armády České republiky.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Prosím oslovovat prostřednictvím. Nyní tedy vystoupí s faktickou poznámkou pan místopředseda Havlíček, následuje paní předsedkyně Schillerová. Prosím, máte slovo.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Vážená paní předsedkyně, já jsem chtěl už poděkovat panu místopředsedovi Skopečkovi, prostřednictvím tady paní předsedkyně, že mluvil velmi racionálně a poměrně dobře. Skoro bych řekl, že mám pocit, že jste konvertoval do hnutí ANO, protože já se pokouším tady takhle mluvit tři roky, tři a půl roku, ale vy jste v zásadě věcně popsal ekonomii strany.

Nabídky, myslím, že to je správný přístup, buďme úsporní na straně státu. Já bych k tomu jenom doplnil jednu věc. Nestačí jenom být úsporný, řezat, řezat, řezat, poněvadž pokud nerozhýbeme privátní sektor, pokud nebude dostatečně vydělávat zdroje a následně platit daně a pochopitelně své zaměstnance a tak dále, tak se nepřehoupneme do fáze zdravého ekonomického růstu a budeme se pořád marcasit někde na tom jednom procentu, což za minulý rok rozhodně není žádná výhra. A za tenhle ten rok jste sice plánovali 2,7, později 2,4, později 2,1. Dneska všichni víme, že to bude někde mezi 1,5 (až) 1,8. To znamená, máte tam velkou ztrátu, a to nás bude všechny dobíhat.

Ale to není ani o kritice. No, ale tím závěrem jste si to, pane místopředsedo, prostřednictvím paní předsedající, pokazil, protože nezbývá než připomenout jednu věc. Ano, tehdy nás komunisté vydírali, my jsme museli ustoupit. A víte proč? Protože jsme šli za vámi, za odéeskou, jestli byste s námi prohlasovali těch 10 miliard na armádu. Vaše odpověď byla ano, ale když nám uvolníte, umožníte prohlasovat náš hazard. Tak jenom abychom si zametli před vlastním prahem. Nakonec jsme těch 10 miliard stejně prosadili. A díky tomu jsme mohli říct, že jsme z jednačtyřiceti miliard, pardon, z pětačtyřiceti miliard, zvýšili za našeho působení výdaje na armádu na 85 miliard. Dali jsme to ještě na ten následující rok tuším na 92 miliard, vy jste si potom pár miliard stáhli dolů, protože v tom prvním roce se vám to zdálo příliš. Tak jenom abychom byli úplně přesní, o 5 miliard jste si to stáhli. (Potlesk z lavic poslanců ANO.)

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Nyní tedy vystoupí s faktickou poznámkou paní předsedkyně Schillerová, následuje pan místopředseda Skopeček. Prosím, máte slovo.

 

Poslankyně Alena Schillerová: Tak děkuju, paní předsedkyně. Na armádu reagoval můj ctěný kolega Karel Havlíček, za což mu děkuju, vracet se k tomu nebudu. Skutečně až tady na tuto část jste vrátil tu diskusi do věcné roviny, to mohu ocenit.

Budu reagovat jenom na tu část, co se týká dluhové brzdy. Rozumím tomu. Vy víte, že na úrovni EU probíhá roky debata mezi jižním křídlem, severním křídlem. Ti chtějí rozvolnit úplně, ti nechtějí, my jsme vždycky patřili do toho severního křídla. Víte, že společně jsme rozvolnili dluhovou brzdu kvůli zrušení superhrubé mzdy v minulém volebním období a vaše vláda, nebo váš ministr financí, ať jsem přesná, nevrátil to ani na tu úroveň před tím. Takže vlastně ona není rozvolněna, ani tak tedy není vrácená zpět, ani tam, kde byla. Já jsem nemluvila o tom, aby se rozvolnila fiskální pravidla, abychom prostě tady utráceli a projedli ty peníze. Musí se podporovat hospodářský růst, musí se bojovat s šedou ekonomikou. Ale nás čekají - jako tuto zemi bez ohledu na to, kdo bude vládnout - obrovské výzvy.

Ty výzvy budou - výstavba jaderných bloků. Dodneška nevíme od vašeho ministra financí, jak má promyšlené financování, dodneška prostě je to v nějakém, zase nějaké mlze. Čekají nás tady obrovské výdaje na budování infrastruktury, ať už je to v oblasti dopravní infrastruktury, nebo železnic. Čekají nás obrovské výdaje v oblasti pravděpodobně i prostě armády, ať už to bude - a znovu říkám, my podporujeme armádu, chceme se bavit pouze o tom, co ta armáda, co ti vojáci, ti skuteční, potřebují, o tom jsem mluvila. Takže ono jenom tady tak teoretizovat a potom to zasadit do kontextu čísel jsou opravdu jiné kategorie. Takže já jsem nemluvila o tom rozvolnění, utrácení, (Předsedající: Čas.) a tak dále, ale o tom, aby se to smysluplně zaměřilo na ty, co tato země potřebuje. (Předsedající: Vypršel váš čas, paní předsedkyně.) Omlouvám se.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Pan místopředseda Skopeček s faktickou poznámkou. Následuje pan poslanec Bělor. Prosím, máte slovo.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Jenom v krátkosti v reakci na pana místopředsedu Havlíčka. Já si skutečně myslím, že ten největší problém ekonomického růstu je dneska na straně poptávky. Nejsem přesvědčen, že pokud budeme víc tu ekonomiku stimulovat agregátní poptávku, ať už prostřednictvím fiskální politiky, že bychom dál zvyšovali výdaje, které považuju už za dost velké, ani tím, že bychom přesvědčovali Českou národní banku, jako jste to dělali na sklonku vlády vy, aby dál snižovala úrokové sazby ve chvíli, kdy hrozí nějaký návrat inflace a je v české ekonomice inflační podloubí, tak si nemyslím, že to je cesta k nějakému nastartování ekonomického růstu.

Přesvědčili jsme se o tom, měli jsme roky uvolněnou jak měnovou politiku, extrémně nízké úrokové sazby blížící se nule, měli jsme extrémně uvolněnou fiskální politiku, a nevede to k tomu, že by česká ekonomika rostla nějakými nadprůměrnými tempy, na které třeba byla zvyklá před covidovým obdobím. Naopak ta ekonomika se zalila penězi a k ekonomickému růstu to nevedlo, vedlo to pouze k inflaci a k poměrně slabému ekonomickému růstu. Takže já si skutečně nemyslím to, že dneska je cesta nějakým způsobem více utrácet. Je potřeba ze strany státu spíše uvolňovat byrokracii, uvolňovat regulace a řešit to, na čem se asi my dva shodneme, to znamená vysoké ceny energií pro náš průmysl, který neuvěřitelně trpí. A také, když se podíváme na ta čísla, proč ten hrubý domácí produkt neroste takovým tempem, jakým by mohl, podle jeho potenciálu, tak vidíme, že je to zejména stagnující průmysl, který nepřidává pozitivní body. Naopak třeba rostoucí domácí spotřeba i díky rostoucí reálné mzdě, která se znovu vrátila, tento trend takto tomu hrubému domácímu produktu pomáhá.

Co se týče jednání o rozpočtu v minulých letech, prostě vždycky je to o nějaké dohodě. Já jsem byl poslancem, tehdy na mě nikdo, ani z ODS, ani odnikud nijak nechtěl, abych nějakým způsobem podporoval hazard, nebo já jsem - nikdo nechtěl, abych realizoval tenhleten obchod, takže to je trošku mimo. Děkuju.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Prosím o dodržování dvouminutového limitu. Nyní vystoupí s faktickou poznámkou pan poslanec Bělor a následuje pan místopředseda Havlíček. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Roman Bělor: Vážená paní předsedkyně, děkuji za, za slovo. Omlouvám se za chrapot. Já jenom drobně navážu na to, co tady říkal pan kolega Skopeček. Nás samozřejmě trápí to, že Evropě ujíždí ten světový ekonomický vlak. Ale mě hodně trápí, asi nás všechny také to, že nám začíná ujíždět ten vlak v rámci té Evropy. Tady vlastně několikrát zaznělo jako příklad Polsko. My jsme se na Polsko řadu dekád dívali s takovým jako despektem a pocitem nadřazenosti, přitom je zcela evidentní, že Polsko dneska buduje svoji armádu velmi systematicky a v rámci definice národních priorit je to věc, která prostě tam není předmětem žádných zásadních politických bojů. Co je smutné, je to, že nám Polsko začíná ujíždět nejenom v té infrastruktuře obranyschopnosti, ale ono nám začíná velmi tvrdě ujíždět i v infrastruktuře dopravní a co je velmi překvapivé, také v infrastruktuře kulturní. Takže pojďme se zabývat Polskem a nechme toho ping-pongu, protože začínáme ztrácet autoritu jako státy ve vztahu k našim sousedům. Děkuji.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Nyní vystoupí pan místopředseda Havlíček s faktickou poznámkou.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Ono je to vždycky trošku ošemetné. Každá politická strana se chvíli dívá do Německa, chvíli do Polska. Popravdě většinou tak, jak jim to vyhovuje. vzpomeňte si, v době covidové jste říkali, dívejte se na to, Německo, Rakousko, kolik dávají peněz na tu podporu těm podnikatelům, dávejte plošně, dávejte víc, dávejte všem, oni dávají 80 procent dokonce tenkrát z výnosu. My jsme říkali, nemáme tolik. Jasně. Potom jsme se vyměnili, vy jste přišli ku vládě a říkali jste, dávali jste moc, dávali jste plošně, dávali jste všem.

Takže dívejme se na Českou republiku, každá republika, každá země je trošku specifická a v každém případě zde je nezbytně nutné nastartovat hospodářský růst prostřednictvím privátního sektoru. Ano, v nějaké mimořádné době, jako byla covidová doba, připusťme i energetická krize, ten stát do toho může nastoupat, může to podpořit vyššími investicemi. My jsme to udělali v době covidové zásadním nárůstem investic do dopravní infrastruktury, z čehož se dodnes těží.

Vy jste v době energetické krize rovněž se snažili prostě třeba udržet tu dopravu a tak dále, což není nic vadného. Ale v normální běžné době stát musí vytvořit podmínky pro růst byznysu předvídatelným investičním, daňovým, energetickým prostředím, v tom má pravdu pan místopředseda Skopeček, a trhem práce. A o nic víc už se nestarat, protože ten byznys už si to zařídí sám a on bude výkonný, on bude poté platit solidní mzdy a bude se zvedat spotřebitelská poptávka.

Bohužel za ty tři roky se to nepodařilo, ten součet růstu reálné mzdy, když se podíváme, tak je bohužel jeden z nejhorších, ekonomický růst slabý.

Co se týká České národní banky, my nementorujeme, co má či nemá Česká národní banka dělat. Víte, že je to, pane místopředsedo, náš dlouhodobější spor, nabídková inflace, poptávková inflace. A já tvrdím, že v těch prvních fázích, prvních měsících se Česká národní banka chovala dobře a bylo správné, že zvyšovala úrokovou sazbu. Od určité doby už se to začalo lámat a tam už jsem byl jednoznačně názoru, (Předsedající: Čas!) že už se jedná o nabídku, o inflaci, a tam už nejednala správně. Pouze jsme to sdělili. Děkuju.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Nyní vystoupí pan poslanec Rozvoral. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Radek Rozvoral: Děkuji za slovo, paní předsedkyně, vážené kolegyně, vážení kolegové, vážení členové vlády, dovolte mi, abych zde vystoupil a vyjádřil se k dnes projednávanému vládnímu návrhu zákona označovanému jako sněmovní tisk číslo 856, tedy o zákonu, který má zpřesnit pravidla řízení kontroly veřejných financí. Na tom by nebylo nic, co tato procedura projednávání stanovuje, ale musím se vyjádřit k pozměňovacímu návrhu číslo 6356 z dílny poslance a ministra Zbyňka Stanjury.

V tomto návrhu se uvádí, že pokud výdaje na obranu překročí dvě procenta HDP, může vláda automaticky navýšit celkové výdaje státního rozpočtu, a tím pádem i rozpočtový deficit, a to bez jakékoliv další kontroly, bez parlamentní diskuse, bez odpovědnosti. To je naprosté vysmívání se principům rozpočtové kázně.

Vážení přítomní, zákon o řízení a kontrole veřejných financí má být o zodpovědném hospodaření a co do něj vkládá vládní koalice přes ministra financí? Odpověď je zcela jednoznačná, možnost, jak obejít zákonné mantinely a otevřít stavidla k neomezenému utrácení státních financí ve jménu zbrojení. To je zcela proti duchu a účelu tohoto zákona.

Tento návrh posouvá rozhodování o stovkách miliard z rukou Parlamentu České republiky do rukou vlády. Vláda si podle tohoto návrhu může bez dalšího navýšit rozpočet o miliardy korun a obhajovat to tím, že se jedná o výdaje na obranu. Jenže kdo určí, co je opravdu obrana a co je jen další neprůhledný nákup. V hnutí SPD opakovaně upozorňujeme na netransparentnost zbrojních zakázek a především na to, že chybí skutečná strategie, chybí koncepce. A teď máme jako parlament hlasovat bianko šek? Opravdu to chcete podepsat? Navíc je to otázka samotné podstaty této legislativní techniky.

Tento pozměňovací návrh není drobná změna, je to zásadní rozpočtová výjimka s dalekosáhlými důsledky a měl by být projednán jako samostatný návrh zákona s odpovídající důvodovou zprávou, veřejnou diskusí a posouzením dopadů. Hnutí SPD tento návrh, který umožní nekontrolované utrácení, odmítá. SPD dlouhodobě podporuje moderní, profesionální a funkční armádu, která je především uzpůsobena k obraně území České republiky a bezpečnosti našich občanů. Nejsme proti zajištění kvalitní obrany České republiky, jsme pro efektivní a koncepční obrannou politiku. Ale právě to, co předvádí tato vláda, se efektivitě a koncepčnosti naprosto vymyká.

Co ve skutečnosti prosazuje současná vláda Petra Fialy? Nekoncepční a prudké a nepřehledné navyšování výdajů na zbrojení bez zajištění transparentnosti a bez jakékoliv veřejné kontroly. Vláda chce prolomit hranici dvou procent HDP na obranu, tedy hranici, která je v rámci NATO považována za minimální standard, a tím umožnit utrácení dalších miliard bez záruky, že tyto prostředky skutečně povedou ke zvýšení obranyschopnosti naší republiky.

Je nutné připomenout, že armáda je dnes v nejhorší personální situaci od svého vzniku. Chybí tisíce vojáků, není zajištěna základní výstavba ubytovacích kapacit pro vojáky. Když položíme otázku, co je armáda bez vycvičených vojáků, na to vláda nemá odpověď. Zato ale prosazuje neomezené finanční limity na nákupy techniky za stovky miliard, a to i bez vojáků, kteří by s ní vůbec mohli zacházet.

Pravým důvodem, proč se vláda snaží zbrojení prosadit jako klíčové předvolební téma, je podle nás jiný, spočívající ve strašení válkou a bezpečnostní hysterie má zakrýt skutečné selhání této asociální vlády, která má na svědomí rozvrat veřejných financí, zvyšování daní, likvidace střední třídy a ignorování reálných problémů občanů.

Hnutí SPD říká jasně: Chceme moderní armádu schopnou bránit naše území a občany, ale bez bezhlavého zadlužování a bez neprůhledného utrácení veřejných peněz. Výdaje na obranu musí být účelné, přiměřené a pod veřejnou kontrolou. Nepotřebujeme vyhazovat další miliardy jen proto, aby se vládní koalice mohla tvářit, že něco dělá.

Z těchto důvodů odmítáme pozměňovací návrh ministra Stanjury a vyzýváme vládu, aby se vrátila k rozumné, odpovědné a skutečné obranné politice, nikoliv k marketingovému zbrojení, které slouží hlavně vládní propagandě.

Takže ještě jednou zopakuji, tento návrh je v přímém rozporu s rozpočtovou odpovědností, s demokratickou kontrolou a s principy, na kterých by měla stát správa veřejných financí. Proto vás žádám, nepodpořte tento návrh, odmítněte politické kličky a trvejme na otevřené čestné a transparentní debatě o financování obrany i o tom, kdo za něj skutečně nese odpovědnost. Proto zde opakuji, že poslanci za hnutí SPD tento návrh zákona vedený jako sněmovní tisk 856 v žádném případě nepodpoří. Děkuji za pozornost.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Pan poslanec byl poslední přihlášený v obecné rozpravě, nikoho dalšího nevidím se hlásit, rozpravu proto končím. Přivolám kolegyně a kolegy z předsálí, protože bude následovat hlasováním. Je ale nejdříve možnost vystoupení se závěrečným slovem. Pane ministře, máte zájem vystoupit? Ani paní zpravodajka nemá tento zájem, proto přikročíme k hlasování. Eviduji zájem o vaše odhlášení, proto prosím, abyste se znovu přihlásili svými identifikačními kartami.

Mezitím ještě načtu došlo omluvy. Pan poslanec Ivan Bartoš se omlouvá od 10.15. Do 12.15 z pracovních důvodů, paní poslankyně Michaela Opltová se omlouvá z celého jednacího dne ze zdravotních důvodů. A z členů vlády se omlouvá pan předseda vlády Petr Fiala, a to od 10.30 do 12.30, konkrétně z pracovních důvodů.

Nyní tedy překročíme k hlasování. Já poprosím zpravodajku garančního výboru, aby nás seznámila s procedurou hlasování, poté přednášela jednotlivé návrhy a před hlasováním k nim sdělila stanovisko. A vás, kolegyně a kolegové, prosím o ztišení.

 

Poslankyně Jarmila Levko: Děkuji za slovo, paní předsedkyně. Já vás teď tedy seznámím s hlasovací procedurou tak, jak ji navrhl rozpočtový výbor. Legislativně technické úpravy nebyly načteny, to znamená, že budeme hlasovat nejprve tři pozměňovací zákony a potom návrh zákona jako celku.

Nejdříve budeme hlasovat návrh pod číslem A1, sněmovní dokument 6326 pana poslance Jiřího Havránka. Návrh zavádí cílenou výjimku, která umožní organizačním složkám státu využívat dodavatelské úvěry poskytované na základě smluv o energetických službách k financování úsporných opatření na veřejných budovách se zaručeným výsledkem. To jsou ty takzvané projekty EPC.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Já se omlouvám, paní zpravodajko, toto nám prosím řekněte před hlasováním. Teď stačí seznam jednotlivých pozměňovacích návrhů. Děkuji.

 

Poslankyně Jarmila Levko: Poté budeme hlasovat návrh A2, sněmovní dokument 6353 předkladatele Jiřího Havránka. Následovat bude návrh B, sněmovní dokument 6356 předkladatele Zbyňka Stanjury. Na závěr budeme hlasovat návrh zákona jako celku.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Děkuji, paní zpravodajko. Tato procedury je velmi jednoduchá, přesto se ptám, zda má někdo nějakou námitku, návrh jiné procedury? Nikoho se hlásit nevidím. Jelikož se jedná o jednoduchou proceduru, tak není-li námitek, tak ji nenechávám hlasovat. Děkuji, není námitek, můžeme tedy přistoupit k jednotlivým návrhům. (Silný hluk v sále.) Prosím vás všechny o ztišení. Paní zpravodajka bude přednášet jednotlivé návrhy, včetně toho zdůvodnění, prosím.

 

Poslankyně Jarmila Levko: Tak tedy první bude návrh A1, sněmovní dokument 6326 předkladatele Jiřího Havránka, který už jsem tady přečetla. Jsou to ty projekty EPC.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Zahajuji... Pardon, omlouvám se. Prohlašuji hlasování (číslo 201) za zmatečné, protože jsem se nezeptala na stanovisko, mea culpa.

 

Nejdříve se zeptám na stanovisko výboru? (Poslankyně Levko: Doporučující stanovisko.) Předkladatele? (Ministr Baxa: Souhlas.)

Zahájila jsem hlasování. Ptám se, kdo je pro tento pozměňovací návrh? Kdo je proti?

V hlasování číslo 202 je přihlášených 162 poslankyň a poslanců, pro všech 162. Návrh byl tedy přijat. Prosím.

 

Poslankyně Jarmila Levko: Nyní budeme hlasovat pozměňovací návrh A2, sněmovní dokument 6353, předkladatel Jiří Havránek. Návrh navrhuje úpravy týkající se evidence a předávání údajů z rozpočtového systému ostatním orgánům pro kontrolní a statistické účely.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Stanovisko výboru? (Poslankyně Levko: Doporučující.) Stanovisko předkladatele? (Ministr Baxa: Souhlas.)

Zahájila jsem hlasování. Ptám se, kdo je pro tento návrh? Kdo je proti?

V hlasování 203 přihlášeno 164 přítomných, pro 160, proti nikdo. Návrh byl přijat.

(Silný hluk v sále.) Prosím vás, kolegyně a kolegové, o ztišení. Prosím, paní zpravodajko.

 

Poslankyně Jarmila Levko: Nyní budeme hlasovat pozměňovací návrh B, sněmovní dokument 6356 předkladatele Zbyňka Stanjury. Navrhuje úpravy týkající se výdajů na obranu. Pokud by vláda na rozpočtový rok stanovila výdaje na obranu státu ve výši přesahující 2 procenta, bylo by možno o tento rozdíl překročit stanovený výdajový rámec. Ustanovení je omezeno na osm rozpočtových roků, tedy na rozpočtová léta 2026 až 2033. 

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Děkuji. Stanovisko výboru? (Poslankyně Levko: Doporučující.) Stanovisko předkladatele? (Ministr Baxa: Souhlas.)

Zahájila jsem hlasování. Kdo je pro tento návrh? Ať stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?

V hlasování 204 přihlášeno 164 přítomných, pro 148, proti 16. Návrh byl přijat.

O všech návrzích bylo hlasováno, je-li tomu tak?

 

Poslankyně Jarmila Levko: Ano, vypořádali jsme se se všemi pozměňovacími návrhy a teď tedy k zákonu jako celku.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Ano, děkuji. Přikročíme tedy k hlasování o celém návrhu zákona. Přednesu návrh usnesení.

"Poslanecká sněmovna vyslovuje souhlas s vládním návrhem zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o řízení a kontrole veřejných financí, podle sněmovního tisku 856, ve znění schváleném Poslaneckou sněmovnou."

Zahájila jsem hlasování. Ptám se, kdo je pro? Kdo je proti?

205. hlasování, přihlášených 164 přítomných, pro 148, proti 16. Konstatuji, že s návrhem zákona byl vysloven souhlas.

Děkuji jak panu ministrovi, tak paní zpravodajce a končím projednávání tohoto bodu. Otevírám bod číslo 

Aktualizováno 29. 4. 2025 v 14:06.




Přihlásit/registrovat se do ISP