Středa 23. dubna 2025, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze
(pokračuje Olga Richterová)
173.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 289/1995 Sb., o lesích a o změně a doplnění některých zákonů (lesní zákon), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 814/ - třetí čtení
Já nyní děkuji, že už své místo u stolku zpravodajů zaujal za navrhovatele pan ministr zemědělství Marek Výborný a taktéž pan zpravodaj garančního výboru, pan poslanec Michal Kučera. Shrnu ještě, že pozměňovací návrhy jsou uvedeny ve sněmovním tisku 814/3, který byl doručen dne 13. března 2025. Usnesení garančního výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 814/4. A nyní vnímám zájem pana ministra vystoupit před otevřením rozpravy. Prosím.
Ministr zemědělství ČR Marek Výborný: Děkuju za slovo, vážená paní místopředsedkyně. Kolegyně, kolegové, dovolte mi jenom velmi krátce připomenout, že jsme ve třetím čtení čtení novely lesního zákona, největší novely tohoto zákona od roku 1996, kdy tento zákon vznikl, má více jak 200 důležitých novelizačních bodů. Když vypíchnu to nejdůležitější, snažíme se tímto zákonem snižovat administrativní zátěž vlastníků lesů. V zásadě jdeme cestou větší motivace a nižší regulace, pozitivní motivace vlastníků ve vztahu k hospodaření. Dále reagujeme na potřebnou adaptaci lesů, na změnu klimatu, zvyšování biodiverzity, zakomponováváme do novely lesního zákona zkušenosti, kterých jsme nabyli během velké kůrovcové kalamity v předchozích letech. Některé povinnosti liberalizujeme, vlastníkům lesů prodlužujeme lhůtu například pro obnovu a zajištění lesních porostů, zjednodušujeme administrativní proces, měníme způsob výpočtu poplatku za odnětí pozemků určených k plnění funkce lesa.
Některé kompetence odborných činností přenášíme na Národní lesnický institut, což je bývalý Ústav pro hospodářskou úpravu lesů. Vytváříme podmínky pro finanční nástroje státní lesnické politiky a vytváříme legislativní rámec pro podpory do budoucna vlastníkům lesů z titulu ekosystémových služeb. Upravujeme problematiku nakládání s lesy ve vlastnictví státu, to, aby bylo možné umožnit užívání státních lesů zejména v režimu školních polesí pro účely odborné přípravy studentů středních lesnických škol, případně vysokých škol.
Z těch pozměňovacích návrhů - a já bych tady chtěl poděkovat za velmi konstruktivní debatu jak na plénu, tak potom na zemědělském výboru -z těch pozměňovacích návrhů, které byly k zákonu předloženy, tak zcela jistě podporujeme jednak použití finančních prostředků z fondu zakladatele státního podniku Lesy České republiky pro potřebu jak vyplývající z novely lesního zákona, tak také zákona vodního, tak také zákona o pozemkových úpravách. Fakticky tedy ten odvod zůstane v rezortu Ministerstva zemědělství. Považujeme to za smysluplné a účelné. Stejně tak vytváříme prostor pro vytváření sdružování drobných, malých vlastníků lesů tak, abychom mohli skutečně naplňovat všechny podmínky dané zákonem a předpisy, a pro ty malé vlastníky usnadnili hospodaření na lesních pozemcích.
Tolik tedy velmi stručně, abych ještě dostál všemu, tak pozměňovací návrhy, které byly předloženy paní poslankyní Kocmanovou, C1 až C7, a panem poslancem Hofmannem D1 až D3, tak my jako Ministerstvo zemědělství a já jako ministr k nim dáváme záporné stanovisko. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Já děkuji panu ministrovi a otevírám rozpravu, do níž vnímám zájem vystoupit pana poslance Bartoše. Prosím
Poslanec Ivan Bartoš: Děkuji. Já děkuji za slovo. Já bych chtěl, meritorně si myslím, že je na místě tuhle otázku položit tady. Já jsem, probíráme věci, které se týkají lesů v České republice obecně, ale i Lesů České republiky. A já mám na pana ministra interpelaci a proslýchá se, jak už je ta kampaň, že zase možná ty interpelace nebudou probíhat tak, jak by měly, tak doufám, že i pan ministr bude zítra přítomen.
Já jsem dneska ráno reagoval na článek Seznam Zprávy. A my se bavíme o hospodaření lesů. A já bych se chtěl zeptat jenom pana ministra, když tady sedí. Nechtěl jsem tím vlastně plýtvat váš čas před projednáváním těch třetích čtení předtím, jestli je nějaký posun v tom, proč se Lesy České republiky nevypořádaly s těmi lesními zakázkami, které byly zadávány v době, kdy byl premiérem Andrej Babiš. Tam je 5,6 miliardy, které byly takto vynakládány ze strany Lesů ČR na základě nepravdivých informací, že tedy Andrej Babiš není skutečným majitelem Agrofertu; dneska o tom vyšel poměrně rozsáhlý článek na Seznam Zprávy.
Pan ministr, myslím, že reagoval, že všechny tyto zakázky jsou v pořádku a není důvod cokoliv řešit. Nicméně v podstatě by to znamenalo, že ministerstvo a Lesy ČR popírají ten střet zájmů Andreje Babiše. Já bych rád připomněl, že porušení zákona o střetu zájmů dotací Agrofertu potvrdila Evropská komise, evropský žalobce s policií, Nejvyšší státní zastupitelství, řada expertů, naposledy Městský soud v Praze, kdy MMR, které jsem ještě tehdy vedl, vyhrálo soudní řízení nad Moravskoslezským krajem, který zadával zakázku společnosti koncernu Agrofert v rozporu se střetem zájmů. Stejně tak jsem si vyžádal stanovisko odboru MMR, které je gestorem zakázkového zákona, jaký je správný postup v § 4b zákona o střetu zájmů. K té jasně se říká, že je nejprve nutné ukončit aktuálně běžící smlouvy z důvodu porušení zákona a z důvodu předložení nepravdivých dokumentů ze strany dodavatele zakázky.
Jenom upozorním, že v takovém místopřísežném prohlášení, kde je, že Andrej Babiš není majitelem, byli jako majitelé podepsáni Alexej Bílek a Zbyněk Průša, zaměstnanci Agrofertu. Jinak tento dokument jsem si vyžádal i na základě stošestky. Takže vlastně moje otázka zní: Bavíme se tady o hospodaření lesů, bavíme se o tom, jak mají fungovat Lesy ČR, na které je i řada pozměňovacích návrhů, jak tedy budou lesy postupovat dál? Protože ty zakázky byly v celkovém objemu 5,6 miliardy korun, které takto byly soutěženy. Proč Lesy ČR ještě nepostupovaly tímto směrem? A možná, pravděpodobně pan ministr ještě ten článek nečetl, ale mám tam připravenou na zítra tu interpelaci, tak jenom jestli pan ministr bude zítra přítomen, protože tohleto je téma, které je hodně velké.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji. Příspěvek vyvolal faktickou poznámku paní poslankyně Margity Balaštíkové. Prosím, paní poslankyně.
Poslankyně Margita Balaštíková: No, dobrý den, kolegyně a kolegové. Já jsem se opravdu musela pozastavit nad tím, jak člověk, který zpacká digitalizaci, řadu podnikatelů uvede do obrovských finančních problémů a má tu drzost tady vystupovat a poukazovat na něco, co vůbec nemá ještě podložené, to, že tam jsou nějaké podpisy a věci - nezlobte se na mě, pane kolego, já bych očekávala, že vyvodíte osobní odpovědnost a minimálně do konce tohoto volebního období nám nepůjdete na oči! Protože to je hrůza! (Potlesk z lavic ANO.)
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Dále je s faktickou přihlášen pan ministr Výborný. Prosím.
Ministr zemědělství ČR Marek Výborný: Děkuju. Já to vrátím do věcné roviny, vaším prostřednictvím, pro pana poslance Bartoše. Pane poslanče, vy jste mě interpeloval 17. února roku 2025 v této věci. Mojí odpovědí z 18. března 2025 vám na ty dotazy, které jste tady pokládal, bylo odpovězeno a mohu vás ubezpečit, že samozřejmě pokud vyvstaly v uplynulých dnech nějaké nové skutečnosti, tak se jimi jako ministr samozřejmě budu zabývat. Stejně tak se jimi budou zabývat i příslušná právní oddělení, ať už státního podniku, nebo případně jiných podřízených organizací Ministerstva zemědělství. Nic víc k tomu dodat nemohu a velmi se omlouvám, já zítra dlouhodobě plánovaně zahajuji poměrně významný veletrh Flora v Olomouci, který patří ke klíčovým událostem pěstitelů a farmářů na Moravě zvlášť a ve Slezsku, tak já tady zítra nebudu, omlouvám se, stejně tak jako odpoledne s velmi významnou společností Pro Silva Bohemica budu debatovat v Brně navečer, v době, kdy oni oslavují také 30 let existence. Je to právě instituce, organizace nevládní, která dělá velmi mnoho pro to, abychom dokázali naplnit meritum zákona, který teď projednáváme, a to je novela lesního zákona. Děkuju.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Já děkuji za dodržení času.
A nyní s faktickou pan předseda Jakub Michálek. Prosím.
Poslanec Jakub Michálek: Děkuji za slovo, paní místopředsedkyně. My určitě budeme vystupovat. Já chápu, že vás to zlobí, taky chápu, že se chcete předvést, že se chcete zavděčit šéfovi a tak dále, a prostřednictvím paní předsedající, že sbíráte nějaké body, snad na to máte i tabulku, kdo kolikrát vystoupí, ale my tady zastupujeme daňové poplatníky. My zastupujeme víc jak 850 000 lidí, kteří nás volili a kteří se ptají, jak je možné, že 5,6 miliardy korun skončí, ačkoliv byl platný zákon o střetu zájmů, ve firmě, kterou ovládal tehdejší premiér? To je přece normální otázka, legitimní dotaz. A vzhledem k tomu, že pan ministr k tomu dal veřejná prohlášení, která jsme si všichni přečetli na Seznam Zprávách, která bohužel neměla moc hlavu ani patu, tam prostě nebyly zkrátka uvedeny nosné důvody toho, proč se toto dělo i v rozporu se zákonem. Nakonec tedy tam bylo odkaz na stanovisko jedné advokátní kanceláře, která shodou okolností zastupovala stát v jiných kauzách, kde jsme naopak vymáhali peníze v rozporu se zákonem o střetu zájmů, tak tady chtěl Ivan Bartoš slyšet vystoupení. Takže můžete se rozčilovat, jak chcete, prostřednictvím paní předsedající, ale samozřejmě že se budeme ptát na věci, které trápí české daňové poplatníky. (?) my chceme, aby existovala reálná soutěž v těchto záležitostech - a ne, že si prostě někdo, kdo současně je v pozici, kdy má vliv na celý stát, tak ještě bude získávat tímto způsobem další a další zakázky v rozporu se zákonem.
Prověřovala to Evropská komise, prověřoval to OLAF, prověřovalo to x nezávislých úřadů, všichni mimo českou politiku, takže je žádoucí, aby čeští daňoví poplatníci, kteří to nakonec zaplatí, (Předsedající: Čas.) aby dostali odpověď.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji. Nyní paní poslankyně Margita Balaštíková, taktéž reakce ve faktické.
Prosím, paní poslankyně.
Poslankyně Margita Balaštíková: Kolegyně, kolegové, ještě jednou dobrý den. Prostřednictvím vás, paní předsedající, pane kolego Michálku, tady se nikdo nezlobil na to, že chcete odpovědi na své otázky - tady se zlobil zástupce občanů, který se divil drzosti člověka, který všechny uvedl do obrovských problémů, zůstala po něm sekera jako blázen, řada podnikatelů má problémy, mají problémy státní firmy s jeho slavnou digitalizací a on tady vystupuje a na něco poukazuje? Na to jsem se zlobila - ne na to, že se chce ptát. Ať se klidně ptá, pan ministr mu odpověděl - nad tím se nikdo nepozastavoval. Já jsem se pozastavila nad drzostí člověka, který tady do poslední chvíle lhal, že všechno je v pořádku. Pak se tedy ukázalo, že v pořádku nebylo ale vůbec nic, jsou vyčíslené škody, bude sekera ve státním rozpočtu, řada firem zaplatí to jeho snažení ze svých peněz a já jsem se pozastavila nad tím, že tento člověk si tady stoupne a bude něco takového povídat? Já jsem řekla, že jsem očekávala, že vyvodí osobní zodpovědnost a ztratí se z obzoru. Já bych se hanbou propadla na jeho místě. (Volání a potlesk poslanců hnutí ANO.)
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji. Opět děkuji pěkně za dodržení času.
A nyní zde mám přihlášku k faktické pana poslance Bartoše a Michálka. Prosím.
Poslanec Ivan Bartoš: Paní poslankyně Balaštíková, prostřednictvím paní předsedající, vy tady vždycky křičíte, když někdo říká, že nemluvíte pravdu, a tvrdíte, že vám nikdo nemůže upírat právo tady vystupovat. Já jsem vystupoval k otázce, která je relevantní (a) k probíranému tisku zejména, pokud se týká Lesů ČR. Vy jste tady vytáhla otázku digitalizace. Ta tedy úplně nesouvisí tady s tím zákonem, ale dobrá tedy.
Pro mě je naprosto klíčové, že digitalizace, která byla dodána, a systémy v tuto chvíli běží. Takže žádné peníze, které byly nainvestované (nesrozumitelné) chvíli - já nejsem přesně si jist, kolik ministerstvo zatím proplatilo náklady za technické systémy a za softwarové řešení, podle mě to je zhruba 400 milionů korun - tak z okna vyhozeny nebyly, ty servery stojí, systémy fungují. To, že ty systémy fungují, dokládají i tvrdá data - pět tisíc žádostí podáno týdně, tři tisíce žádostí odbaveno. Sama vláda hovořila o tom, že splněno je 80 procent. Já jsem se opakovaně omluvil, že start digitalizace, že start digitalizace nebyl takový, jaký jsme předpokládali.
Vy tady hovoříte o vzniklých škodách. Sám ministr Kulhánek i oddělení Ministerstva místního rozvoje hovoří o tom, že České republice ve vztahu k Národnímu plánu obnovy ani k evropským dotacím žádné škody nevznikly. Stejně tak od 1. 7. - a toto jsou informace i z ministerstva - od 1. 7. doteď, tedy za devět měsíců, se nikdo s náhradou škody fakticky nepřihlásil. Já nevím, proč bych zde neměl právo vystupovat - vystupoval jsem zde jako ministr, odpovídal jsem na vaše dotazy, teď vystupuji jako poslanec a ptám se ministra na věc týkající se Lesů České republiky. Pokud se chceme bavit o digitalizaci, můžeme na plénu, můžeme soukromě, ale to není (meritum) mé otázky. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Já děkuji za dodržení času. Zdůrazňuji, že je třeba oslovovat ostatní poslance prostřednictvím předsedající.
A nyní pan předseda Jakub Michálek s následující faktickou - opět poprosím - na reakci v délce maximálně dvou minut. Prosím.
Poslanec Jakub Michálek: Děkuju za slovo, paní místopředsedkyně. No, tak my jsme tady slyšeli další dějství legendy o kolapsu českého stavebnictví, který akorát nikdo nevidí. Nevidí ho statistický úřad, vidí ho pouze firmy, které jsou najaté určitými skupinami - akorát, že ve statistikách naposledy z ledna Českého statistického úřadu se ukazuje, že se staví pořád stejně bytů, a z vyjádření třeba aktuálního článku, které vyšel na aktuálně.cz, se vyjadřuje generální ředitel Finepu pan Pardubický, že projektů mají dost, že problém je nedostatek pracovní síly. Tak za to asi může taky Ivan Bartoš, protože sem nedotáhl x pracovníků pro stavební firmy.
Tak si, prosím vás, načtěte základní informace ze stavebnictví, ať se trošku orientujete, prostřednictvím paní místopředsedkyně. A Ivan Bartoš udělal spoustu věcí ve stavebnictví, které jsou užitečné, a ty peníze jsou tam investované. Když se podíváte na stavební úřady, tak pracovnice a pracovníci stavebního úřadu mají konečně díky Ivanu Bartošovi velké monitory, na kterých se můžou zobrazit stavební výkresy. (Smích a potlesk hnutí ANO.) A co jste udělali vy? Osm let před Ivanem Bartošem jste tam seděli na Ministerstvu pro místní rozvoj a ani tohle jste nezařídili. V digitalizaci jste neudělali vůbec nic, jenom jste připravili jednu zakázku, na které dělali lidi z Dozimetru, prostřednictvím paní místopředsedkyně, která tam tedy u toho nebyla, to byla čistě vaše zásluha.
Takže až tady budete příště útočit na našeho kolegu Ivana Bartoše, že se nesmí ptát na věci, které se týkají peněz pro Agrofert, 6,5 miliardy, které dostal Uniles, který neměl dostávat žádné veřejné zakázky, tak je to jenom zástěrka. Je to jenom zástěrka toho, že nechcete, aby se veřejně hovořilo o penězích, které šly do holdingu Agrofert pana Babiše, 26 miliard korun, za doby jeho vládnutí na dotacích a zakázkách pro holding Agrofert. To je to, proč se tady o tom bavíme.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Já děkuji za dodržení času. Vystoupení vyvolalo dvě faktické. Jenom načtu pořadí. Nejprve vystoupí pan poslanec Robert Králíček a poté pan poslanec Tomáš Helebrant. A my se v průběhu první faktické vystřídáme v řízení schůze.
Pan poslanec Králíček.
Poslanec Robert Králíček: Vážená paní předsedající, kolegyně, kolegové, já nemůžu nezareagovat na ty lži, které tady říkal pan Michálek. Víte, pane Michálku, prostřednictvím paní předsedající, jestli pro vás vrchol digitalizace je to, že pan Bartoš zařídil nové monitory (Potlesk poslanců ANO 2011.), tak myslím, že to hovoří za vše.
A vaše posedlost a nemocnost panem Šteffelem, kterého neustále předhazujete paní Dostálové, bože, mně to přijde úplně bizarní a absurdní. Ten člověk, jestliže něco spáchal, tak to spáchal v Dopravním podniku. A kdo byl tehdy primátorem? Za koho se stala kauza Dozimetr? Kdo tam tehdy šéfoval? No, Zdeněk Hřib! (Potlesk poslanců ANO 2011.) Opravdu mě fascinujete, kde berete tu drzost a sílu mluvit a předhazovat někomu kontakty z Dozimetru, když to všechno vzniklo za pana Hřiba, který se fotil s panem Hlubučkem, který dokonce snad byl i v dozorčí radě Dopravního podniku, a on byl za to zodpovědný, on tehdy vedl Prahu a vy tady páskujete všechny okolo, jak měli kontakty na Dozimetr, a teď jste přiznal, že vrcholem digitalizace Ivana Bartoše jsou nové monitory na stavebních úřadech! Gratulujeme. (Potlesk poslanců ANO 2011.)
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Dobré dopoledne. Nyní s faktickou poznámkou vystoupí pan poslanec Helebrant, následuje pan poslanec Bartoš. Prosím, máte slovo.
Poslanec Tomáš Helebrant: Dobrý den. Děkuji. Děkuji za slovo. Já bych se chtěl zeptat tady kolegy, respektive reagovat na kolegu Michálka, vaším prostřednictvím. Pokud digitalizace stavebního řízení byla tak skvělá, tak úspěšná, tak mně není jasné, proč pan Bartoš není ministr. Děkuju. (Potlesk poslanců hnutí ANO 2011.)
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Nyní tedy vystoupí pan poslanec Bartoš, následuje pan poslanec Michálek. Prosím, vaše dvě minuty.
Poslanec Ivan Bartoš: Tak se nám to od lesního zákona trošku posunulo. Dobrá. Prostřednictvím paní předsedající, pan Robert Králíček jistě ví, že ve věci digitalizace stavebního řízení tady jsou dodány a v tuto chvíli provozovány tři systémy: Národní geoportál územního plánování, Portál stavebníka - znovu zopakuji -, kterým se podává, a já jsem včera mluvil třeba s Janem Kaslem telefonicky, jak funguje digitalizace stavebního řízení z pohledu těch, co staví, architektů, zadavatelů projektů. Ptal jsem se ho, jestli hovoří za komunitu. Říkal, že výhradně a pouze zadávají přes portál. Kdyby se tam dotáhlo ještě napojení registru zastupování a poskytovatelů infrastruktury, jako je O2 a CETIN, bylo by to fajn. Toto bylo v pipelině připraveno jako projekty. Ty už jsem bohužel nedokončil, byl jsem z vlády odejit Petrem Fialou. Ta otázka by neměla mířit na Jakuba nebo na mě, ale spíš na pana premiéra Fialu, proč se tak stalo. Bylo to jeho rozhodnutí. Sice v rozporu s koaliční smlouvou, ale my jsme se podle toho zařídili.
Samozřejmě třetí systém, a to je důležité říci, je systém pro úředníky. Ten skutečně, a tady dám zapravdu, prostřednictvím paní předsedající, paní Balaštíkové, byl dodáván v minimalistické variantě zhruba za 30 milionů korun a měl plán dalšího rozvoje. Ten systém v danou chvíli nenaplnil očekávání, nicméně stavební úřady v něm pracují a řada z nich dokonce hovoří, že nechce již využívat ten bypass dodaný a pracovat s těmi systémy VITA, neboť například z nich musí posílat na vlastní náklady ony dopisy o tom rozhodnutí, tudíž používají ten systém ISSŘ. A v tomto systému, který tedy také běží, je uděláno zhruba tři, možná i více tisíc rozhodnutí týdně. Já ta data nemám, ministerstvo je nezveřejňuje. Tři tisíce rozhodnutí (Předsedající: Čas!) bylo i před samotným technologickým bypassem. Takže to byla ta digitalizace.
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Pane poslanče, vypršel váš čas. Prosím, dodržovat dvě minuty. Nyní prosím paní poslankyni Balaštíkovou, aby vystoupila se svojí faktickou poznámkou, následuje pan poslanec Králíček. Prosím, máte slovo.
Poslankyně Margita Balaštíková: Kolegyně a kolegové, prostřednictvím vás, paní předsedající, pan bývalý ministr Ministerstva pro místní rozvoj chtěl data. Tak prosím vás, tohle ministerstvo před osmi dny vydalo zprávu, že ta vaše legrácka stála stát už 182 milionů, stále nefunguje a nebude fungovat dříve než v roce 2028. A z těch vašich slavných předvolebních slibů a z těch slibů, kdy jste pořád tady u toho pultíku tvrdil, že všechno je OK, všechno pojede a není potřeba se bát, tak jste sliboval, že stavební povolení pro rodinný dům bude do měsíce a pro složitější stavby do 60 dnů. A mohu vám říci, že stále stavební úřady hlásí, že vyřizují žádosti z loňského jara a léta.
Takže, vážený pane kolego, vy jste to ještě prodloužil. Bylo to špatně, ale ještě jste to zhoršil. Stát to stojí peníze. A že to není vyčísleno, tak tady na to odpovídá také to ministerstvo, že ty škody zatím nedají vyčíslit. Já nevím, zda tu budete, až ty škody budou vyčísleny, ale očekávala bych, že tedy přispějete. Místo velké kampaně přispějete na škody, které jste způsobili, když jste tak dokonalý! (Potlesk poslanců ANO 2011.)
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Nyní vystoupí s faktickou poznámkou pan poslanec Bartoš, následuje pan předseda Benda a pan předseda Michálek. Prosím pana poslance Bartoše, aby se ujal slova.
Poslanec Ivan Bartoš: Já bych se strašně rád zabýval už tímhle zákonem, ale ještě zareaguji na paní poslankyni Balaštíkovou, prostřednictvím vás, paní předsedkyně.
Hovoříte tedy o těch řízeních, která byla spuštěna před 1. 7., tedy před platností nového stavebního zákona, pro který mimo jiné jste hlasovali i vy zde ve Sněmovně, ANO a SPD, tudíž jsou to ta papírová podání, která byla podána před 1. 7. Vyřizují se podle starého stavebního zákona a celý proces digitalizace na rychlost jejich zpracování nemá vliv.
Já jsem se díval na statistiky z toho zpracování. Některé stavební úřady, tedy ty větší, se s tím systémem popasovaly a fungují, ony totiž byly dostatečně rychlé a výkonné již před 1. 7., tedy v tom starém režimu. Samozřejmě stavební úřady, které byly menší, měly třeba jednoho člověka a neprošel náš návrh na zdrcnutí stavebních úřadů pouze na ORP, tu debatu jsme tady vedli, tak holt prostě ty mají v tuto chvíli problémy. Ale také s tím ti úředníci se naučili pracovat a ta rozhodnutí vydávají.
Pokud argumentujeme, že nejsou zpracovávány žádosti 1. 7., za to nemůže ani současný ministr, ani minulý ministr, ani žádný jiný ministr. Tyto prostě jsou na kapacitách stavebních úřadů. Já jsem například navrhl zvýšení odměn pro zaměstnance stavebních úřadů, aby byli zařazeni v jiné skupině, protože ta personální situace na těch malých stavebních úřadech je skutečně tristní. Takže jsou zavaleny podáními před 1. 7., platností zákona. Hovořit tedy o důsledcích digitalizace v této věci, a sama jste to uvedla, tak si v tom odporujete, prostřednictvím paní předsedající, je zavádějící.
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Pan předseda Benda, následuje pan předseda Michálek. Prosím, máte slovo.
Poslanec Marek Benda: Vážená paní předsedkyně, dámy a pánové, já bych tady malilinko poprosil a volal k pořádku, jestli bych mohl vůči svým váženým kolegům. Nebavíme se o digitalizaci stavebního řízení. Máme řešit zákon o lesích. Já vím, že pro předsedajícího je vždycky velmi složité, aby usekával tu rozpravu. Navíc zítra večer od 18 máme schůzi, která se má týkat přesně tohoto. Vyřiďte si prosím účty ze stavebního řízení tam, jestli bych mohl poprositi.
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Pan předseda Michálek, následuje paní poslankyně Peštová. Prosím, máte slovo.
Poslanec Jakub Michálek: Děkuji za slovo, paní předsedkyně. Tak já myslím, že jsme to všichni pochopili, že to byl jenom manévr odlákání pozornosti, že když už nechcete, aby se mluvilo o penězích, které jdou přes lesnictví do Agrofertu, o těch zakázkách, které jsou legálně pochybné, tak se vytáhne nějaká digitalizace, nebo se vytáhne Hřib, nebo já nevím, se vytáhne migrace, nebo co se vždycky hodí. Green Deal, ano, také oblíbené oblíbený téma. Mimochodem miluje to ta ruská propaganda, že ano, tahle témata.
Takže to je odlákávání pozornosti a my máme na programu lesy a logicky chceme vědět, proč ty peníze, které měly jít do Českých lesů, tak šly všechny přes firmu Agrofert, přes ten holding Uniles, přes ten jeden velký holding, který tedy vlastní váš pan předseda. A vy jste jenom odvedli pozornost ke stavebnímu řízení, aby se tady neřešila problematika deagrofertizace, kterou vláda slíbila. Pan premiér k tomu vystupoval před minulými volbami. Říkal, jak se bude řešit střet zájmů, který je nepochybný, černý na bílém. Všechno to veřejně takto deklamoval, ale když jsme potom viděli, jakým způsobem vláda řeší deagrofertizaci v praxi, tak je to skutek utek.
A to, jakým způsobem vy jste se tady vyjadřovala k digitalizaci, prostřednictvím paní předsedající, tak jenom ukázalo, že se vůbec neorientujete, protože jste právě mluvila o tom, že jsou stavební úřady stále zahlceny tou vlnou papírových žádostí, které tam přišly ještě v první polovině minulého roku, kdy žádná digitalizace neplatila. Takže se to prosím vás nesnažte hodit, tuto část, na Bartoše, protože Bartoš tady skutečně nezavedl způsob papírového vyřizování žádostí do 1. 7. minulého roku, který byl podle starého zákona, a nemá s tím nic společného. Pojďme se věnovat těm lesům a neodvádějme pozornost. Děkuju.
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Nyní vystoupí paní poslankyně Peštová se svojí faktickou poznámkou a na průběh rozpravy chce reagovat následně i pan poslanec Nacher. Prosím, abychom se věnovali tématu.
Poslankyně Berenika Peštová: Děkuji za slovo. No, jako tématu bych se ráda věnovala, ale musím zareagovat na své předřečníky.
Nejdřív na pana poslance Michálka, prostřednictvím vás. Ono ta deagrofertizace, to už je takový termín, který se nám tady vžil. Já bych docela ráda byla, kdybyste mi aspoň objasnil, kdy začne další fáze, to bude depirátizace. (Potlesk v levé části jednacího sálu.) To znamená, že když se sem dostali čtyři Piráti, tak x Pirátů máte po všech ministerstvech, a nejenom tam. Máte je rozlezlé, máte je v dozorčích radách. Tak kdy začnete vy se svojí deratizací? To je jedna věc. (Pobavení a potlesk v levé části jednacího sálu.)
A druhá věc - chtěla bych zareagovat na vašeho kolegu, jak vám to tedy tak skvěle všechno funguje. Tak moje kamarádka je autorizovaný inženýr. Takže on se vám ten systém občas zašpuntuje a nefunguje. Takže zrovna se vám zašpuntoval minulý týden a potom se tam dohledávají žádosti. Tak je to úžasné, jak to funguje v praxi. A když už jsme u toho, tak ona sama tu zkušenost, kterou má ze Stavebního úřadu, tak museli nabrat další dva lidi, aby vůbec fungovali. Děkuji. (Potlesk v levé části jednacího sálu.)
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Další s faktickou poznámkou vystoupí pan poslanec Nacher, následuje paní poslankyně Balaštíková. Prosím, máte slovo.
Poslanec Patrik Nacher: Děkuji, paní předsedkyně. No, já jsem se celou dobu držel, že ten čudlík nezmáčknu, a teď už jsem to fakt nevydržel, protože musím reagovat.
Tak původně dneska jste si všimli, že jsme tady probírali třetí čtení naprosto bez problémů. Šlo jedno za druhým, pozměňovací návrhy, teďka zákon o lesích. Najednou tady připluje Jakub Michálek a otevře jako vždycky Agrofert a nacpe tam věc, která - nebo to byl vlastně Ivan Bartoš, tak oni se navzájem doplňují, já už jsem si je spletl, pardon. Tak a najednou tady máme zase téma Babiš, Agrofert v zákoně o lesích. Prostě nacpou to kolegové z Pirátů úplně všude. No a co uděláme my? My vám dáme prostě kontext. Kontext. A ten kontext je, kolegové, když vy chcete deagrofertizaci, tak my tady upozorňujeme, že vy se čtyřmi poslanci jste měli nejvíc náměstků na ministerstvech od roku 1989... (Potlesk v levé části jednacího sálu.) ...vzhledem k velikosti. Takže vy nalezete do státní správy, ale jinde to budete jako čistit.
Za druhé, když vám jde o tu úsporu peněz, tak my zase pro kontext připomínáme zpackanou digitalizaci stavebního řízení. Prokazatelně, objektivně. To neříkáme my jako opozice. Zeptejte se svých koaličních partnerů. Oni si myslí, že ta digitalizace dopadla dobře? Tak ať to řeknou na mikrofon. A takhle bych mohl já pokračovat dál a dál.
To samé jsme vlastně slyšeli včera, že jo. Kolega Michálek vyčte Radkovi Vondráčkovi, že pošle pozměňovací návrhy přímo na výbor, což dělají všichni, aby sám tady pět minut před koncem druhého čtení načetl svůj pozměňovací návrh jako přílepek, což mu Ústavní soud hodil na hlavu. Rozumíte? Někdo to pošle mailem na výbor, vy to načtete tady úplně partyzánsky, po pirátsku tři minuty předtím a máte tu odvahu kritizovat někoho jiného. A my vám jenom nastavujeme zrcadlo a ten kontext. (Předsedající: Čas. Potlesk v levé části jednacího sálu.)
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Paní poslankyně Balaštíková s faktickou poznámkou, následuje paní poslankyně Bláhová. Prosím, máte slovo.
Poslankyně Margita Balaštíková: Tak naposledy. Já musím dát zapravdu kolegovi Bendovi. Vraťme se prosím k tomu zákonu o lesích. Pan ministr na to čeká. Je to důležité. (Důrazný projev.) Protože vy dva pánové, jste tak hluboko klesli, že nemá cenu s vámi diskutovat. Opravdu ne. Vaše úroveň je pod hladinou, kam já už nehodlám chodit. A vy umíte tak lhát, pane bývalý ministře Bartoši (předsedající: prostřednictvím), prostřednictvím paní předsedající, ani se nečervenáte, a celou dobu, co jste říkal tyhlety věci, jste se mi zvesela díval do očí. Nezlobte se na mě, vy pro mě nejste člověk, který si zaslouží jakékoliv vystupování. (Slabý potlesk vlevo.)
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Paní poslankyně Bláhová s faktickou poznámkou, následuje pan poslanec Bartoš. Prosím, máte slovo.
Poslankyně Kamila Bláhová: Krásné dopoledne. Dámy a pánové, já bych také chtěla reagovat na své předřečníky, na paní kolegyni Balaštíkovou a na pana kolegu Michálka, prostřednictvím vás, paní předsedající. Já nevím, kdy jste naposledy byl na nějakém stavebním úřadu, ale kolegové z našeho Stavebního úřadu jsou frustrováni ze zpackané digitalizace pana bývalého ministra Bartoše. Přemýšlí o tom, jestli změní zaměstnání, svoje povolání nebo nezmění, protože ty podmínky, které vy jste nastavili, jsou tristní.
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Pan předseda Michálek a následuje pan poslanec Helebrant. Opět prosím, abychom se věnovali zákonu, který projednáváme, a to je novela zákona o lesích. Prosím, máte slovo.
Poslanec Jakub Michálek: Děkuji za slovo, paní předsedkyně. Tak my tady máme opravdu velmi pitoreskní situaci, kdy se Piráti zeptali pana ministra Výborného k zákonu o lesích, jak to je s řešením starých zakázek, které se v rámci lesů zadaly v rozporu se zákonem o střetu zájmů firmě UNILES z holdingu pana Babiše. A pak tady posloucháme milion různých vystoupení, když ten náš dotaz byl na pana ministra Výborného, najednou se do toho vlomilo hnutí ANO a začíná tady neustále odvádět pozornost tím DSŘ, s náměstky. Já nevím, co dalšího ještě si tady vyslechneme, jaké příběhy.
Můžeme se prosím věnovat odpovědi na tento velmi jednoduchý dotaz, jak je to s těmi zakázkami, které šly přes Lesy ČR do UNILESu v rozporu se zákonem o střetu zájmů? Nebo ať tady pan ministr vystoupí a řekne: omlouvám se, bylo to trošku jinak, my jsme sice ve volební kampani říkali, že zajistíme deagrofertizaci, ale pak jsme tedy zjistili, že vlastně to můžeme vykládat podle této právní kanceláře, takže všechny zakázky mohou být nadále zadávány firmě, kterou vlastní pan premiér nebo ministr financí, a je to vlastně úplně v pořádku. Protože ty názory se zkrátka neshodují. Jednu věc říká Ministerstvo zemědělství, jednu věc říká Zemědělský fond, jednu věc říká Evropská komise, jednu věc říká OLAF. A my bychom tady měli slyšet, jak k tomu bude přistupovat Ministerstvo zemědělství. A to se týká tématu, to se týká tématu lesů, a jde o 6,4 miliardy korun, což rozhodně nejsou malé peníze. Takže prosím, přestaňme s tím odváděním pozornosti a věnujme se problematice lesů.
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Nyní vystoupí pan poslanec Helebrant s faktickou poznámkou a zatím je to poslední faktická. Prosím, máte slovo.
Poslanec Tomáš Helebrant: Děkuji za slovo, paní předsedající. Jenom krátce budu reagovat na výzvy od kolegů z Pirátské strany, od pana Michálka a pana Bartoše, abychom předkládali ta tvrdá, nezpochybnitelná data. Tak k tomu stavebnímu zákonu, k té digitalizaci, takže ta tvrdá data jsou: měl fungovat od 1. 7., nefungoval ani v osmém měsíci, ani v devátém, následovala výměna ministra. Tak to jsou ta tvrdá data. Děkuju. (Slabý potlesk v levé části jednacího sálu.)
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Tak a je to zatím poslední přihláška v rozpravě. Pokud se již nikdo nehlásí, tak rozpravu - a hlásí se z místa pan poslanec Kott v rozpravě. Prosím, máte slovo.
Poslanec Josef Kott: Děkuju za slovo, paní předsedkyně. Já se skutečně vrátím k problematice, kterou jsme zde měli řešit a která se trošku vymkla. Já jsem chtěl jenom požádat vzhledem k tomu, že ta novela o těch lesích byla skutečně vydiskutována, a vzhledem k tomu, že nejsou dostatečné finanční prostředky na to, aby docházelo k obnově lesa jako takového, jestli by bylo možné znova se podívat na vyhlášku ohledně sazenic do lesů s tím, že okolní země mají možnost využívat víceleté sazenice na to, aby měly možnost i vlastně čeští vlastníci tuto záležitost řešit. Vzhledem k tomu, že sazenice jsou vyrobené, a proto, že se snížil zájem jak ze strany malých vlastníků, tak i ze strany Lesů České republiky o tyto sazenice, tak zde by bylo možné udělat revizi vyhlášky a umožnit vlastně těm, kteří ty sazenice vyrobili, aby je nemuseli likvidovat, ale aby je smysluplně mohli těm vlastníkům prodat a ty je mohli dále využít při obnově lesa. Tak to jenom jsem chtěl požádat pana ministra, zda by bylo možné se na toto podívat. Děkuju za pozornost.
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Tak nyní tedy opravdu už nikoho neeviduji se hlásit do rozpravy a rozpravu tím končím. A je možnost závěrečného slova. Pan ministr má zájem o závěrečné slovo? Nemá. Pan zpravodaj taktéž nemá. Přivolávám tedy kolegyně a kolegy z předsálí, protože přikročíme k hlasování.
Ještě mezitím využiju čas na čtení došlých omluv. Pekarová Adamová se omlouvá od 9 do 10.15 z osobních důvodů, Kuchař Jan od 10.45 do 12.15 ze zdravotních důvodů, Salvetr Rudolf od 15 hodin z pracovních důvodů a z členů vlády je to pak Vít Rakušan, a to od 10.20 do 11 hodin z důvodů pracovních, protože odůvodňuje zákon v Senátu.
Nyní tedy přistoupíme k hlasování a prosím pana zpravodaje garančního výboru, aby nás seznámil s procedurou hlasování, poté přednášel jednotlivé návrhy a před hlasováním k nim sdělil stanovisko.
Poslanec Michal Kučera: Dobrý den, dámy a pánové. Dovolte mi, abych vás seznámil s procedurou, která byla přijata usnesením zemědělského výboru na jeho 45. schůzi.
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Omlouvám se, pane zpravodaji, ale prosím, kolegyně a kolegové, o ztišení. Prosím.
Poslanec Michal Kučera: Zemědělský výbor doporučil Poslanecké sněmovně hlasovat ve třetím čtení o návrzích podaných k návrhu zákona v následujícím pořadí: za prvé návrhy legislativně technických úprav, budou-li v rozpravě ve třetím čtení předneseny, za druhé pozměňovací návrh zemědělského výboru A1 až A33 en bloc jedním hlasováním, dále pozměňovací návrh poslance Marka Výborného B1, pozměňovací návrh poslance Marka Výborného B2, pozměňovací návrhy poslankyně Kláry Kocmanové C1, to je en bloc, dále pozměňovací návrh poslankyně Kláry Kocmanové C2, dále pozměňovací návrh poslankyně Kláry Kocmanové C3, pozměňovací návrh poslankyně Kláry Kocmanové C4, pozměňovací návrh poslankyně Kláry Kocmanové C5, pozměňovací návrh poslankyně Kláry Kocmanové C6, pozměňovací návrh poslankyně Kláry Kocmanové C7, dále pozměňovací návrh poslance Jana Hofmanna D1 až D3 en bloc jedním hlasováním, pozměňovací návrh poslance Petra Bendla E a dále na závěr hlasovat o zákonu jako celku ve znění přijatých pozměňovacích návrhů.
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Děkuji. Táži se zde má někdo návrh jiné procedury, nebo chce nějakou změnu v proceduře navrhnout? Nikoho nevidím se hlásit.
Proto dám hlasovat o předneseném návrhu procedury, tak jak od pana zpravodaje zazněla.
Zahájila jsem hlasování. Ptám se, kdo je pro? Kdo je proti?
Hlasování číslo 113, přihlášených 172 přítomných, pro 164, proti nikdo. Návrh procedury byl schválen.
Já se jenom, protože jsem přebírala řízení v průběhu rozpravy, zeptám, pane zpravodaji, zda jsme měli načteny legislativně technické úpravy? (Zpravodaj: Ne, neměli.) Neměli. Budeme tedy postupovat tak, jak zaznělo. Nyní tedy prosím, abyste nás provedl jednotlivými hlasováními.
Poslanec Michal Kučera: Tak v tuto chvíli budeme hlasovat pozměňovací návrh zemědělského výboru A1 až A33, a to en bloc.
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Prosím asi o nějakou stručnou definici těchto pozměňovacích návrhů.
Poslanec Michal Kučera: Tak tyto pozměňovací návrhy A1 až A33 se týkají změny regulací při aplikaci nového stavebního zákona a jednotném environmentálním stanovisku, dílčí změny trestního zákoníku, úpravu zmocnění k vydání vyhlášky na provádění opatření meliorací a hrazení bystřin, odložení účinnosti zákona o půl roku na 1. ledna 2026, podpory sdružování vlastníků lesů, povolení výjimky pro šířku holé seče a přirozených lužních stanovišť.
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Stanovisko výboru?
Poslanec Michal Kučera: Stanovisko výboru je kladné.
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Stanovisko předkladatele? (Ministr: Souhlas.)
Zahájila jsem hlasování. Ptám se, kdo je pro tento pozměňovací návrh, nebo tyto pozměňovací návrhy? Kdo je proti?
Hlasování číslo 114, přihlášených 175 přítomných, pro 168, proti nikdo. Návrh byl přijat. Prosím.
Poslanec Michal Kučera: V tuto chvíli budeme hlasovat pozměňovací návrh B1 pana poslance Marka Výborného, který se týká hospodaření s finančními prostředky státního podniku Lesy České republiky. A cílem je zajistit, aby finanční prostředky soustředěné ve fondu Zakladatel státního podniku Lesy České republiky byly využity pouze k účelům vymezeným zákonem.
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Stanovisko výboru?
Poslanec Michal Kučera: Stanovisko výboru je kladné.
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Stanovisko předkladatele? (Ministr: Souhlas.)
Zahájila jsem hlasování. Ptám se, kdo je pro? Kdo je proti?
Hlasování číslo 115, přihlášených je 175 přítomných, pro 172, proti nikdo. Návrh byl přijat. Prosím.
Poslanec Michal Kučera: V tuto chvíli budeme hlasovat pozměňovací návrh B2 pana poslance Marka Výborného, který upravuje skutkovou podstatu přestupku neoprávněné těžby dřeva.
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Stanovisko výboru?
Poslanec Michal Kučera: Stanovisko výboru je kladné.
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Stanovisko předkladatele? (Ministr: Souhlas.)
Zahájila jsem hlasování. Prosím, hlasujte, kdo jste pro. Kdo je proti?
Hlasování číslo 116, přihlášených je nás 175, pro 171, proti nikdo. Návrh byl přijat. Prosím.
Poslanec Michal Kučera: Pozměňovací návrh paní poslankyně Kláry Kocmanové C1 se týká toho, že lesy v prvních a druhých zónách CHKO se budou vždy považovat za lesy zvláštního určení.
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Stanovisko výboru?
Poslanec Michal Kučera: Stanovisko výboru je záporné.
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Stanovisko předkladatele? (Ministr: Nesouhlas.)
Zahájila jsem hlasování. Ptám se, kdo je pro? Kdo je proti?
Hlasování číslo 117, přihlášených je 175 přítomných, pro 5, proti 141. Návrh byl zamítnut. Prosím.
Poslanec Michal Kučera: Pozměňovací návrh C2 paní poslankyně Kláry Kocmanové, jedná se o omezení narušení půdního povrchu při obnově lesa u státních lesů.
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Stanovisko výboru?
Poslanec Michal Kučera: Stanovisko výboru je záporné.
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Stanovisko předkladatele? (Ministr: Nesouhlas.)
Zahájila jsem hlasování. Ptám se, kdo je pro? Kdo je proti?
Ve 118. hlasování je nás přihlášených 175, pro 5, proti 140. Návrh byl zamítnut. Prosím.
Poslanec Michal Kučera: Pozměňovací návrh C3 paní poslankyně Kláry Kocmanové, který se týká nakládání se státními lesy k zajištění veřejně prospěšných funkcí lesa.
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Stanovisko výboru?
Poslanec Michal Kučera: Stanovisko výboru je záporné.
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Stanovisko předkladatele? (Ministr: Nesouhlas.)
Zahájila jsem hlasování. Ptám se, kdo je pro? Kdo je proti?
Hlasování číslo 119, přihlášených je 175 přítomných, pro 6, proti 139. Návrh byl zamítnut. Prosím.
Poslanec Michal Kučera: Teď budeme hlasovat pozměňovací návrh C4 paní poslankyně Kláry Kocmanové, týká se zachování povinného podílu melioračních a zpevňujících dřevin pro soukromé vlastníky.
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Stanovisko výboru? (Zpravodaj: Je záporné.) Stanovisko předkladatele? (Ministr: Nesouhlas.)
Zahájila jsem hlasování. Ptám se, kdo je pro? Kdo je proti?
120. hlasování číslo, 175 přítomných, pro 4, proti 139. Návrh byl zamítnut. Prosím.
Poslanec Michal Kučera: Dále pozměňovací návrh C5 paní poslankyně Kocmanové a týká se prodloužení lhůty pro přirozenou obnovu lesa.
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová:
Stanovisko výboru? (Zpravodaj: Záporné.) Stanovisko předkladatele? (Ministr: Nesouhlas.)
Zahájila jsem hlasování. Ptám se, kdo jste pro tento pozměňovací návrh? Kdo jste proti?
121. hlasování, přihlášených 175 přítomných, pro 5, proti 138. Návrh byl zamítnut. Prosím.
Poslanec Michal Kučera: Pozměňovací návrh C6 paní poslankyně Kocmanové a týká se ochrany lesní půdy při přibližování dřeva, zejména v nepříznivých meteorologických podmínkách.
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová:
Stanovisko výboru? (Zpravodaj: Záporné.) Stanovisko předkladatele? (Ministr: Nesouhlas.)
Zahájila jsem hlasování. Ptám se, kdo je pro tento pozměňovací návrh? Kdo je proti?
Hlasování číslo 122, je nás přihlášeno 175, pro 4, proti 140. Návrh byl zamítnut. Prosím.
Poslanec Michal Kučera: Pozměňovací návrh C7 paní poslankyně Kocmanové a jedná se o zrušení odložení vyhlášky o mrtvém dřevě.
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová:
Stanovisko výboru? (Zpravodaj: Stanovisko výboru je záporné.) Stanovisko předkladatele? (Ministr: Nesouhlas.)
Zahájila jsem hlasování. Ptám se, kdo je pro tento pozměňovací návrh? Kdo je proti?Hlasování číslo 123, přihlášených 175 přítomných, pro 5, proti 142. Návrh byl zamítnut. Prosím.
Poslanec Michal Kučera: V tuto chvíli budeme hlasovat pozměňovací návrh pana poslance Jana Hofmanna D1 až D3, a to en bloc jedním hlasováním. A tento pozměňovací návrh specifikuje jednotlivé základní mimoprodukční funkce lesa a také klimatickou funkci lesů.
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová:
Stanovisko výboru? (Zpravodaj: Stanovisko výboru je záporné.) A stanovisko předkladatele? (Ministr: Nesouhlas.)
Zahájila jsem hlasování. Ptám se, kdo je pro tyto pozměňovací návrhy? Kdo je proti?
Hlasování číslo 124, přihlášených je nás 175, pro 2, proti 143. Návrh byl zamítnut. Prosím.
Poslanec Michal Kučera: Jako poslední pozměňovací návrh budeme hlasovat pozměňovací návrh poslance Petra Bendla pod písmenem E, který se týká potřeby urychlené výstavby elektrotechnických sítí a řeší umístění stožárů nadzemního vedení na lesních pozemcích bez nutnosti odnětí plnění funkce lesa.
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová:
Stanovisko výboru? (Zpravodaj: Stanovisko výboru je kladné.) Stanovisko předkladatele? (Ministr: Souhlas.)
Zahájila jsem hlasování. Ptám se, kdo jste pro tento pozměňovací návrh? Kdo je proti?125. hlasování, přihlášených je nás 175, pro 166, proti 1. Návrh byl přijat.
Nyní jsme se tedy vypořádali se všemi pozměňovacími návrhy, jestli se nepletu, pane zpravodaji, a budeme hlasovat o návrhu zákona jako celku.
Poslanec Michal Kučera: Je to tak.
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Děkuji. Proto načtu usnesení: "Poslanecká sněmovna vyslovuje souhlas s vládním návrhem zákona, kterým se mění zákon č. 289/1995 Sb., o lesích, a o změně a doplnění některých zákonů /lesní zákon/, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 814/, ve znění schváleném Poslaneckou sněmovnou."
Zahajuji hlasování. Ptám se, kdo je pro? Kdo je proti?
Ve 126. hlasování je přihlášeno 175 přítomných, pro 166, proti 5. Návrh byl přijat. Konstatuji, že s návrhem zákona byl vysloven souhlas.
Děkuji panu zpravodaji i panu předkladateli a končím projednávání tohoto bodu.
My přikročíme k bodu číslo 174... (Hlásí se poslanec Benda.) A ještě k hlasování, předpokládám, k proceduře...
Poslanec Marek Benda: Já se omlouvám, paní předsedkyně. Ještě bych podal jménem koaličních klubů návrh, abychom dnes večer jednali i po 19. hodině. Zbývá nám toho dost na odpoledne a na večer. Po 19., ne po 21., maximálně do 21. Když to stihneme dřív, bude to dobré. Ale podávám jménem koaličních klubů tento návrh.
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Ano, zazněl procedurální návrh, budeme o něm tedy bezprostředně hlasovat. A prosí i pan předseda o odhlášení, takže vás všechny prosím, abyste se znovu přihlásili svými identifikačními kartami. Mezitím jsem přivolala kolegy a kolegyně z předsálí.
A zopakuji, o čem budeme hlasovat. Procedurální návrh zněl, že dnes budeme jednat i hlasovat po 19. hodině. Jakmile se počet přihlášených ustálí, dám hlasovat o tomto návrhu.
Zahajuji tedy hlasování. Ptám se, kdo je pro tento procedurální návrh? Kdo je proti?
127. hlasování, přihlášeno 168 přítomných, pro 90, proti 77. Návrh byl přijat. Konstatuji, že tedy budeme dnes jednat i po 19. hodině.
Otevírám teď bod
Aktualizováno 29. 4. 2025 v 14:06.