Středa 16. dubna 2025, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze
(pokračuje Jan Skopeček)
35.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 167/2008 Sb., o předcházení ekologické újmě a o její nápravě a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
/sněmovní tisk 870/ - prvé čtení
Z pověření vlády předložený návrh uvede ministr životního prostředí Petr Hladík. Pane ministře, prosím, ujměte se slova.
Ministr životního prostředí ČR Petr Hladík: Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, páni poslanci, krásný dobrý večer. Předkládám vám novelu zákona o ekologické újmě, jejíž cílem je zlepšit prevenci a postih velkých havárií. Přináší změny a procesní úpravy, které vedou k usnadnění a zrychlení celého procesu řešení nejzávažnějších škod na životním prostředí.
Můžeme se lépe bránit a napravovat škody na vodě, půdě nebo na stanovištích chráněných druhů. Havárie v Hustopečích nad Bečvou tak jasně ukázala, že v současném právním řádu tak nemáme dostatečnou oporu za předpokladu, že některé věci by nebyly řešeny dobrovolně, aktuálně, rychle a tak dále. Tady musím říct, že naopak v Hustopečích nad Bečvou všechny složky pracují koordinovaně, společně, při velké zodpovědnosti Správy z železnic, majitele pozemků, rybářů, samozřejmě také Olomouckého kraje a musím říct, že ten zásah tam probíhá koordinovaně a dobře. Ale představme si situaci, kdyby se toto nedělo, kdyby z nějakého důvodu ta situace proběhla jinak, nebo ekologická újma, třeba nelegální odpad nebo něco dalšího, tak se událo na místě, kde nespolupracují majitelé pozemků, kde třeba není vlastně jasná odpovědnost toho původce a tak dále.
My tento zákon máme jako zákon transpoziční a v tuto chvíli vlastně je plně transponovaná směrnice. Bohužel se v aplikační praxi ukázalo, že ten zákon je nefunkční, nedokáže jasně rozlišit ten rozdíl mezi tím, co je ekologická újma a co se má řešit podle dílčích složkových zákonů Ministerstva životního prostředí.
Cílem novely v první řadě je nastavit vlastně novou definici ekologické újmy takovým způsobem, aby byla jasná, aby byla právně srozumitelná a aby byla vymahatelná. Nastavit vlastně tak, aby v pravomoci České inspekce životního prostředí byla zachována kompetence, která je příslušná k řešení ekologické újmy, kdy správní řízení nebude nově zahajovat jenom automaticky, pouze na podání žádosti, ale také na zhodnocení České inspekce životního prostředí. Novela přináší změny zákona o České inspekci životního prostředí a jejího působení v ochraně lesa, vodního zákona a zákonech o odpadech.
Cílem je doplnění chybějící kompetence ČIŽP, aby mohla uplatňovat nápravná opatření podle těchto zákonů. Součástí této novely je zefektivnění řízení, také posílená odborná pozice Agentury ochrany přírody a krajiny. Ta by měla nově vydávat závazné stanovisko k řízení ve věci ekologické újmy na druzích a přírodních stanovištích.
Novela také přináší rozšíření zdrojů financování ze státního rozpočtu nově na rozpočet Státního fondu životního prostředí, na vytvoření takzvaného rezervního účtu. Z tohoto rezervního účtu by se mohly likvidovat některé problematické ekologické újmy, samozřejmě s tím, že po došetření této záležitosti by inspekce, potažmo orgány Ministerstva financí, vymáhaly tyto finanční prostředky po původci jako takovém.
Všechny změny mají usnadnit posouzení, jestli se jedná o ekologickou újmu, čímž vytváří ČIŽP prostor pro vyhodnocení, zda v daném případě správní řízení zahájí, či nikoliv, a celkově usnadnit proces ukládání opatření a především zrychlit jejich realizaci tak, aby vlastně ty věci, které ČIŽP musí nařizovat, přikazovat, byly zrealizovány, a pokud některý z těch subjektů povinných tu realizaci odmítne, tak aby se z tohoto rezervního fondu případně mohly hradit.
Novela zákona o ekologické újmě vedle ochrany půdy, vody také vlastně dotváří mozaiku komplexní ochrany životního prostředí, o kterou se na Ministerstvu životního prostředí snažíme.
Na závěr mi dovolte vás požádat - já tuším, že dnes ta debata už neproběhne tak, až proběhne zřejmě v tom příštím týdnu, abychom případně zkrátili lhůty a projednali tuto novelu jako reakci, jako jednu z reakcí na tu aktuální situaci v Hustopečích nad Bečvou v takovém režimu, abychom ji ještě toto volební období mohli přijmout. Děkuji za pozornost. Děkuju.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Pane ministře, a poprosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení, kterým je pan poslanec David Pražák.
Poslanec David Pražák: Dobrý večer, pane ministře, pane předsedající. Já se úplně neztotožňuji s názorem pana ministra, ale budu teď citovat zpravodajskou zprávu, když jsem vycházel z důvodové zprávy předkládané novely zákona, a pak jsem přihlášen v debatě obecné, tak se k tomu vyjádřím ještě i následně.
Návrh zákona je předkládán na základě plánu legislativních prací pro rok 2024 a je plněním závazku obsaženého v programovém prohlášení vlády. Víceméně mluví se o tom, že likvidace ekologických havárií a nakládání s toxickými a nebezpečnými látkami, v průběhu roku 2023 navrhne příslušné změny a příslušné pokuty.
Zákon o předcházení ekologické újmě je transpozičním předpisem ve vztahu ke směrnici Evropského parlamentu a Rady 2004/35 ze dne 21. dubna 2004, o odpovědnosti za životní prostředí v souvislosti s prevencí a nápravou škod na životním prostředí.
Přestože transpozice směrnice je v tuto chvíli úplná a řádná, zákon není v aplikační praxi využíván, a to z důvodu jeho nejasné působnosti ve vztahu k složkovým právním předpisům upravujícím obdobnou materii, tedy ukládání nápravných opatření. Účelem novely je tak primárně zefektivnění aplikační praxe, a to díky jasnému odlišení působnosti zákona od působnosti složkových předpisů. Toto zpřesnění se děje prostřednictvím úpravy definice ekologické újmy.
Návrh zákona směřuje primárně ke zpřesnění definice ekologické újmy - a to konkrétně na vodách, ekologické újmy na biodiverzitě a druzích - a tím také k jasnějšímu vymezení působnosti zákona ve vztahu ke složkovým právním předpisům upravujícím obdobnou materii, zejména tedy vymezení vztahu k zákonu č. 254/2002 Sb., o vodách a o změně některých zákonů.
Z návrhu by mělo také vzejít zpřesnění procesního postupu při provádění preventivních a nápravných opatření včetně zakotvení možnosti úhrady nápravných opatření ze Státního fondu životního prostředí v situaci, kdy není původce závadného stavu znám nebo se jej nepovede zjistit a příslušný orgán zajišťuje provedení nezbytných nápravných opatření sám. Novelizace dále směřuje k zakotvení některých nových skutkových podstat přestupků a k narovnání výše sazeb s ostatními zákony k ochraně životního prostředí.
Dále je navrhována změna zákona č. 282(/1991), o České inspekci životního prostředí a její působnosti v ochraně lesa, ve znění pozdějších předpisů, a vodního zákona. Primárním účelem změny zákona o České inspekci životního prostředí je doplnění kompetence České inspekce životního prostředí - která ve složkových předpisech upravujících ukládání nápravných opatření, s výjimkou zákona o předcházení ekologické újmě, chybí - a sjednocení maximální výše pokut s recentní úpravou stejné problematiky v právních předpisech na ochranu přírody a krajiny. Změna ve vodním zákoně na úpravu v zákoně o ČIŽP pouze formálně reaguje.
Dále je upravován zákon o odpadech, kde se doplňuje možnost uložit povinnost zpracování odborných podkladů, na jejichž základě pak budou uložena nápravná opatření, a skutková podstata přestupku, která spočívá v nesplnění nápravných opatřeních ve stanovené lhůtě. Toť za mě vše. Děkuju.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji zpravodaji a nyní otevírám obecnou rozpravu.
Než tak učiním, ještě na čtyři omluvy: pan poslanec Dvořák se omlouvá od 21 hodin ze zdravotních důvodů, pan poslanec Kaňkovský od 18.30 hodin ze zdravotních důvodů, pan poslanec Kobza Jiří od 22 hodin z rodinných důvodů a pan poslanec Síla Jan od 22 hodin ze zdravotních důvodů.
Otevírám obecnou rozpravu, do které se jako první hlásí pan předseda Benda.
Poslanec Marek Benda: Děkuji, vážený pane místopředsedo. Vážené dámy, vážení pánové, máme pokročilou noční hodinu, máme poměrně hodně přihlášených, oznamuji dohodu předsedů poslaneckých klubů, že bychom pokračovali zítra v 15 hodin, tak jak máme schváleno.
Takže vám přeji příjemný zbytek dnešního večera a zítra v devět na mimořádné schůzi. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Ano, děkuju, pane předsedo.
Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, já tedy přerušuju 136. schůzi, ve které budeme pokračovat ve středu 16. dubna v 15 hodin.
Připomínám, že ve středu 16. dubna, tedy zítra, v 9 hodin bude zahájena 134. schůze.
Přeju vám krásný večer, respektive dobrou noc.
(Schůze přerušena v 23.04 hodin.)
Aktualizováno 20. 4. 2025 v 10:06.