Čtvrtek 13. února 2025, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze
(pokračuje Jan Bartošek)
3.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 159/1999 Sb., o některých podmínkách podnikání a o výkonu některých činností v oblasti cestovního ruchu, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 761/ - prvé čtení
Projednávání tohoto bodu jsme přerušili dne 17. prosince 2024 na 123. schůzi Poslanecké sněmovny v obecné rozpravě.
Prosím, aby místo u stolku zpravodajů zaujal za navrhovatele ministr pro místní rozvoj Petr Kulhánek.
Připomínám, že Sněmovna dne 17. prosince 2024 odhlasovala, aby zpravodajem pro prvé čtení tohoto návrhu byl za původně určeného poslance Jana Kubíka poslanec Robert Stržínek, kterého také žádám, aby zaujal místo u stolku zpravodajů.
Nyní tedy budeme pokračovat v přerušené rozpravě. Dnes 17. prosince 2024 byl ve svém vystoupení přerušen poslanec Vojtěch Munzar, kterého se ptám, zda si přeje pokračovat? Není přítomen. V tom případě budeme tedy pokračovat v obecné rozpravě. (O slovo se hlásí poslanec Kubík.) Pan zpravodaj se hlásí s přednostním právem, prosím.
Poslanec Jan Kubík: Dobrý den. Já nejsem zpravodaj, ale chtěl bych navrhnout změnu zpravodaje z pana Stržínka původně zpátky na mé jméno.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Omlouvám se, vzhledem k tomu, že jsme v prvém čtení, je to návrh, který musím dát hlasovat. Přivolám kolegyně a kolegy z předsálí, protože budeme hlasovat o změně zpravodaje.
Kolegyně a kolegové, budeme hlasovat o změně zpravodaje v prvém čtení, kdy za zpravodaje určíme pana poslance Jana Kubíka.
Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro návrh? Ať zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti návrhu?
Je to hlasování s pořadovým číslem 19, přihlášeno je 144 poslankyň a poslanců, pro 105, proti 1. S návrhem byl vysloven souhlas.
Určili jsme zpravodajem pro prvé čtení pana poslance Jana Kubíka. Ocitáme se v přerušené obecné rozpravě, která je otevřena. Předávám řízení schůze.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji, přeji pěkné odpoledne. Nyní vyzývám přihlášeného pana poslance Roberta Králíčka, aby se ujal slova, abychom tak pokračovali v obecné rozpravě, prosím.
Poslanec Robert Králíček: Vážená paní předsedající, pane ministře, kolegyně, kolegové, já bych rád navázal na diskusi, kterou jsme vedli, než byl tento bod přerušen. Ten zákon měl původně řešit problémy s krátkodobým ubytováním přes platformy typu Airbnb. My jsme s Patrikem Nacherem několikrát navrhovali předřazení tohoto zákona, protože samozřejmě jako poslanci z Prahy reprezentující problémy občanů v Praze vnímáme, že Airbnb a krátkodobé ubytování je problém zejména pro Prahu. Vnímáme ale i další města, kde se tento druh ubytování rozšiřuje, a s tím i spojené problémy. Nicméně bych se chtěl pana ministra v diskusi při prvním čtení zeptat na některé klíčové otázky, nebo i z mého pohledu některé možná nedostatky toho zákona, se kterými se na nás obracejí i někteří občané. Popřípadě máme dotazy i z řad těch, kteří provozují hotely, penziony. Já bych tady požádal, pokud by pan ministr potom měl prostor na ty otázky odpovědět, popřípadě objasnit některé věci.
První otázka je k tomuto zákonu. Proč návrh zákona jde nad rámec požadavků Evropské unie? Evropská legislativa požaduje pouze centrální registr ubytovacích jednotek určených ke krátkodobému nájmu. Český návrh však povinnosti rozšiřuje i na hotely a penziony, což Evropská unie vůbec nepožaduje. Jaký je tedy důvod tohoto rozšíření?
Druhá otázka je, jak je zajištěna ochrana osobních údajů ubytovaných? Zákon navíc zavádí povinnost zapisovat do registru i údaje o hostech, což není v požadavcích Evropské unie. Jak chce ministerstvo zajistit, že tato data nebudou zneužita a že nebude docházet k nepřiměřenému sledování občanů?
Za třetí, jak tento zákon skutečně pomůže regulaci Airbnb? Místo toho, aby zákon řešil problémy s krátkodobým ubytováním, například jeho dopad na bydlení nebo sousedské vztahy, umožňuje zapisovat do registru i prostory, které nesplňují stavební, hygienické či protipožární předpisy. Jak tedy zajistí větší kontrolu nad problematickým ubytováním?
Za čtvrté, proč ministerstvo podepsalo smlouvu na vytvoření registru před schválením zákona? Ministerstvo již loni uzavřelo smlouvu se stejným dodavatelem, který vyvíjel nefunkční digitální stavební řízení. Jak je tedy možné, že se uzavírá smlouva na systém, jehož legislativní rámec není schválen? Jaká tedy byla kritéria výběru toho dodavatele?
Za mě zatím poslední otázka. Jaké přínosy bude mít zákon pro obce, když se k údajům z registru nedostanou? Zákon by měl pomoci samosprávám regulovat krátkodobé ubytování, ale ve skutečnosti jim nepřináší žádný užitečný nástroj. Jaký smysl tedy tento registr má, když obce nebudou mít k datům přístup?
Poprosil bych pana ministra, zda by dokázal odpovědět na tyto otázky, které by objasnily, proč jdeme nad rámec EU a proč tam jsou ty požadavky, které jsem jmenoval, nebo ty nedostatky, o kterých jsem hovořil. Tak abychom se případně mohli k tomu vyjádřit, popřípadě navrhnout nějaké přepracování či zamítnutí. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji a vnímám zájem vystoupit s přednostním právem. Prosím.
Ministr pro místní rozvoj ČR Petr Kulhánek: Pěkné odpoledne, dámy a pánové. Já to asi vezmu odzadu. Pokud bych na něco zapomněl, tak poprosím potom o doplnění, případně odpovím dodatečně. Co se týče obcí a výhod. Obce se samozřejmě k omezenému výčtu údajů dostanou, samozřejmě podle předem stanovených pravidel. Výhoda, která pro ně z toho plyne, je výrazně lepší evidence poplatku z ubytování, který ten registr bude umět také spravovat.
Veřejná zakázka na registr nebo informační systém, chcete-li, byla vysoutěžena tak, jak byl předpoklad vstupu do legislativního procesu. To, že se to vzhledem k průtahům vstupu do prvního čtení posunulo až na únor letošního roku, nikdo nepředpokládal. Veřejná zakázka byla vysoutěžena podle standardních pravidel. Vysoutěžil ji dodavatel, který nabídl nejnižší cenu tak, jak bylo kritérium hodnocení, za splnění všech pravidel stanovených zadávací dokumentací.
Co se týče registrace ubytování, řekněme, ochrany údajů, toho, co se do registru bude vkládat. Samozřejmě je připraveno zadání zpracování analýzy dopadu na ochranu osobních údajů, která bude posuzovat samozřejmě veškeré stávající změny návrhu plus pozměňovací návrhy, které do toho vstoupí, tak, aby ochrana osobních údajů byla zachována.
Pak jsem si udělal poznámku registrace ubytování ve vztahu k Airbnb. Ano, tam jednoznačně v momentě, kdy se v registru budou registrovat ubytovací jednotky, ať už to budou i ta krátkodobá nájemní ubytování, tak je povinnost se řádně registrovat a jako taková bytová jednotka už bude zavedena v systému a bude moci být kontrolována třeba ze strany stavebního úřadu, jestli je s ní nakládáno podle stanovených pravidel.
Teď nevím, jestli jsem vyčerpal všechno, anebo jestli jsem na něco zapomněl. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji. Jistě se to dozvíme. Nyní s faktickou poznámkou pan poslanec Jakub Michálek, poté je v obecné rozpravě přihlášena nejen paní poslankyně Marie Pošarová, ale i pan poslanec Kučera. Prosím, pane poslanče, vaše dvě minuty.
Poslanec Jakub Michálek: Děkuji za slovo, paní místopředsedkyně. Vážený pane ministře, děkuji, že vysvětlujete tady ten návrh zákona, vážím si toho. Chtěl jsem vás poprosit, jestli byste mohl ještě podrobněji vysvětlit, jak to bude v situaci, kdy budeme mít nějakou jednotku, která není zkolaudována k ubytování, ale je zkolaudována k bydlení, a bude nabízena soustavně jako ubytovací prostor, v podstatě jako hotel. Protože pokud jsem se dobře díval do toho zákona, tak jsem nenašel, že by stavební úřad měl sám o sobě přístup do toho registru a mohl to ověřovat, takže se domnívám, že to bude probíhat asi v nějakém kontrolním řízení, že bude zase muset stavební úřad čekat na podnět, na základě toho podnětu bude vyzývat ministerstvo, aby mu poskytlo součinnost.
A poslední věc, která tam není úplně jasná, jestli v případě, že zjistí, že ta ubytovací jednotka není způsobilá k využívání tím ubytovacím způsobem, že to je zkolaudováno jako byt například, a byl by to přestupek proti stavebnímu zákonu, tak jestli v takovém případě bude možné to registrační číslo odejmout, a tím pádem znemožnit nabízení toho prostoru k ubytování v rozporu s kolaudačním rozhodnutím. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji. S přednostním právem pan ministr.
Ministr pro místní rozvoj ČR Petr Kulhánek: Tak ještě jednou pěkné odpoledne. Jak bylo koneckonců řečeno, bez registračního čísla nepůjde zveřejnit žádnou nabídku. A právě to vydání registračního čísla předpokládá registraci, tudíž se příslušné orgány dozví, kde ta ubytovací jednotka je, a může být tedy předmětem potom následného zjišťování. Stavební úřad by měl mít od živnostenského úřadu zjištěno, že v bytě dochází k podnikání, a živnostenský úřad přístup do toho registru má. Ten bude stavební úřad informovat. Ano, pokud dojde k porušení pravidel užívání té jednotky, tak registrační číslo může být odebráno.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji pěkně a na nyní přistoupíme k přihlášce paní poslankyně Marie Pošarové. Prosím, paní poslankyně, připraví se pan poslanec Michal Kučera, který se hlásil z místa. Prosím.
Poslankyně Marie Pošarová: Vážené poslankyně, vážení poslanci, já bych se chtěla také vyjádřit k novému systému, do kterého samozřejmě budou zapisovat své hosty do ubytovacího zařízení, a budou tam tedy hotely, penziony nebo soukromé byty, jak už jste řekli, že budou mít nějaké konkrétní číslo. Místo papírové knihy hostů ji má tedy nahradit digitální kniha. Evidovat se v ní má tedy jméno hosta, bydliště a zřejmě i důvod pobytu. Ale mně se nelíbí, že vesměs kdokoliv se správnými schopnostmi se může podívat do té internetové knihy a vidět samozřejmě soukromé údaje. Je to zásah do soukromí a zase je to nadbytečný registr, který bude stát další finanční prostředky. Jedná se o další mandatorní výdaje a my bychom měli naopak ty mandatorní výdaje snižovat a místo toho je bohužel zvyšujeme. Je to zásah do soukromí, jak už jsem řekla, a proč navrhujeme zase opět něco, co po nás nechce ani Evropské unie? Já prostě nevidím k tomu nějaký důvod, a proto dávám návrh na přepracování. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji. Předložila jste tedy návrh na vrácení k dopracování, já ho eviduji.
Vnímám zájem pana ministra vystoupit a poté je připraven pan poslanec Kučera. Prosím.
Ministr pro místní rozvoj ČR Petr Kulhánek: Ano, ten registr je vyvíjen nikoliv prostřednictvím pouze národních prostředků, ale s výraznou podporu prostředků evropských, Národního plánu obnovy.
Pokud se týká ochrany osobních údajů, já jsem o té analýze dopadu na ochranu osobních údajů již hovořil. Není to tak, že do toho registru bude mít neomezený přístup kdokoliv, bude jasně vymezený okruh, ať už lidí, nebo institucí, na jaká data mohou přistupovat, a zároveň ten pohyb v registru bude mít takzvanou auditní stopu, to znamená, bude vždycky vysledovatelné, kdo, kde, kdy, jaká data získával. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji panu ministrovi a nyní pan poslanec Michal Kučera. Připravit se může paní poslankyně Silvia Doušová. Prosím.
Poslanec Michal Kučera: Dobrý den, dámy a pánové. Děkuji za slovo, paní předsedající. Já jenom velmi krátce bych chtěl zmínit oblast, která je marginální v celé té problematice cestovního ruchu, myslím novely tohoto zákona, nicméně přesto se domnívám, že je důležitá, a to je oblast agroturistiky. Agroturistika je samozřejmě speciální oblast poskytování služeb, kdy ten hlavní byznys, který ten subjekt nabízí, tak zdaleka nespočívá v podnikání v cestovním ruchu, nebo aspoň většinou ne, a směřuje úplně někam jinam, to znamená většinou do zemědělství. Často tato činnost je nabízena či poskytována tak, že je velmi příležitostná. To znamená, že se jedná o jeden či dva pokoje, které jsou někde na té farmě nebo na tom agrostatku, a nabízí se tam, řeknu, sezonní nebo ojedinělé ubytování. Samozřejmě, není k tomu - ten podnik či ten subjekt tomu nemá žádnou administrativu, dělá to většinou ta rodina, která ten statek spravuje.
Já jsem na to téma měl jako předseda zemědělského výboru několik jednání se svazem, který zaštiťuje nebo zastřešuje agroturistiku, s Asociací soukromého zemědělství. Tam byla z jejich strany vyslovena obava, aby to nezatížilo administrativně příliš právě tyto subjekty, které mají, říkám, ten svůj hlavní byznys úplně někde jinde a často ani nemají nějaké zázemí výpočetní a tak dále.
Na těch jednáních tato obava byla rozptylována, že ten dopad na ně by neměl být nějak dramatický nebo že nebude nějak velký, přesto si dovoluji toto zmínit právě i na jednání Poslanecké sněmovny i tady před panem ministrem, aby zavnímal, že to je skutečně věc, která je z mého pohledu důležitá. Zasahuje sektor, který dlouhodobě podporujeme, to znamená rozvoj venkova a aktivit právě na venkově, a až se budou k tomu dělat nějaké podzákonné normy, prováděcí vyhlášky, aby na to bylo pamatováno, aby ten dopad na ně, skutečně na tento sektor agroturistiky, to nedopadlo nějak administrativně příliš, respektive abychom šli cestou zjednodušení práce právě pro tento malý subjekt z celé té oblasti cestovního ruchu. Děkuju.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Já děkuji a opět reakce pana ministra. Prosím.
Ministr pro místní rozvoj ČR Petr Kulhánek: Ano, jen velmi krátce. My tu problematiku vnímáme. Z těch odborných diskusí jednoznačně tenhle závěr vzešel tak, abychom se pokusili v rámci legislativního procesu maximálně zjednodušit tu problematiku, o které jste mluvil. Děkuju.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji. Ještě pan zpravodaj chce, ten má přednostní právo. Paní poslankyně je připravena. Prosím.
Poslanec Jan Kubík: Já bych jenom ke kolegovi Kučerovi. Jestliže dneska jakýkoliv subjekt poskytuje ubytování za úplatu, tak už má povinnost evidovat ty hosty, a je jedno, jestli je to agroturistika, nebo jestli to je pronájem v nějakém penzionu. Ta povinnost tady je a ta povinnost zůstane, akorát bude elektronická. Takže už dneska tu povinnost ten, kdo poskytne ubytování za úplatu, má.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji a nyní paní poslankyně Doušová. Prosím.
Poslankyně Silvia Doušová: Děkuju, paní předsedající, za slovo. Vážené kolegyně, vážení kolegové, já bych tady ráda přednesla návrh podle § 91 odst. 2 jednacího řádu, a to návrh zkrátit lhůtu pro projednání návrhu zákona v garančním výboru o 30 dní, tedy na 30 dní. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji pěkně. Návrh jsem si poznamenala a táži se, zda ještě máme někoho, kdo by chtěl vystoupit v obecné rozpravě? Není-li tomu tak, tak obecnou rozpravu končím.
A máme zde hlasovatelný návrh, který přijde po závěrečných slovech, na která se táži nyní, zda má pan ministr zájem o závěrečné slovo po obecné rozpravě? Nemá. Pan poslanec, pan zpravodaj také ne.
Čili přistoupíme k návrhu paní poslankyně Pošarové, která navrhla vrácení předloženého návrhu navrhovateli k dopracování. Ano, všechny odhlásím na základě žádosti. Prosím, přihlaste se svými registračními kartami.
Už jsem před chvílí přivolala kolegyně a kolegy z předsálí k tomuto hlasování, a zopakuji, o čem budeme hlasovat - o návrhu paní poslankyně Pošarové na vrácení předloženého návrhu k dopracování.
Zahájila jsem hlasování. Kdo je pro tento návrh? Nechť zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti tomuto návrhu?
V hlasování číslo 20 se účastnilo 133 hlasujících, pro návrh bylo 60, proti 60. Návrh na vrácení nebyl přijat.
Nyní tedy přikročíme k návrhu na přikázání výborům k projednání. A nejprve rozhodneme o přikázání garančnímu výboru.
Předsedkyně Poslanecké sněmovny svým rozhodnutím navrhla přikázat předložený návrh k projednání výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj jako výboru garančnímu. Táži se, zda někdo navrhuje přikázání jinému výboru jako garančnímu? Navrhuje někdo, prosím, jiný garanční výbor? Není tomu tak, takže přistoupíme k hlasování.
Zahajuji hlasování. Kdo je pro přikázání předloženého návrhu k projednání výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj jako garančnímu výboru? Kdo je proti?
A v hlasování číslo 21 se účastnilo 138 poslankyň a poslanců, pro 138, proti 0. Konstatuji, že tento návrh byl přikázán k projednání výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj jako garančnímu výboru.
Dále předsedkyně Poslanecké sněmovny nenavrhla přikázat tento návrh dalšímu výboru. Proto se ptám, zda má někdo návrh na přikázání dalšímu výboru či výborům k projednání? Není tomu tak.
Proto máme poslední hlasovatelný návrh, a to je návrh paní poslankyně Doušové zkrátit lhůtu o 30 dní, tedy na 30 dní.
Zahajuji hlasování. Kdo je pro tento návrh? Nechť zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti tomuto návrhu?
A v hlasování číslo 22 bylo přihlášeno 140 hlasujících, pro 78, proti 12. Konstatuji tedy, že lhůta byla zkrácena, tento návrh byl přijat.
A já tímto děkuji panu zpravodaji, děkuji panu ministrovi a končím první čtení tohoto tisku a tím končím tento bod.
Otevírám bod následující
Aktualizováno 19. 3. 2025 v 20:06.