(pokračuje Andrej Babiš)
Teďka nevím, jestli tady mám číst ta jména, máme to GDPR, ale tady budu říkat jen první jméno. Michal: "Na Netflix nekoukám, takže ho neplatím. Proč bych měl platit ČT, když na ni nekoukám?" Roman: "A co takhle, aby mohl NKÚ kontrolovat ČT?" Libor: "Kouknu na Novu a vidím seriál Život na zámku, tak koukám, že ČT rozprodala pořady za peníze z poplatků." Václav: "Demokracie vypadá tak, že si můžu říct, zda tuto službu chci, nebo ne. Nechci." Nela: "Tu kampaň nechápu. Až to schválí, bude to povinné, to snad leda platit to s radostí. Na tohle prachy jsou..." František: "Nejspravedlivější by bylo, aby v rámci příštích celorepublikových voleb proběhlo celostátní referendum o ČT a Českém rozhlasu" - no, to je zajímavé, to bychom určitě podpořili - "aby se sami občané tohoto státu vyjádřili k tomu, jak se má financovat ČT a Český rozhlas, a k rozsahu těchto služeb." Lukáš: "Z poplatků si zaplatí kampaň, kde lidem vtloukají do hlavy, že musí platit více poplatků. Nová definice drzosti je na světě." Michal: "Opravdu trapní komedianti. Tak zveřejněte ty provozní náklady. Kolik třeba stála výroba těch tří memů? Kolik lidí se tomu věnovalo?" No, to se ptám. Leopold: "Jim nešlo o přízeň, jim šlo o to se občanům vysmát jako drogový boss někde v Mexiku." (Se smíchem.) Jindřich: "Tak v Rakousku také řeší, jak financovat ORF." David: "Počkej, až přidají povinnost platit i za PC, mobil a mikrovlnku." Boleslav: "Jinak StarDance stojí okolo 60 milionů. To myslí ČT jako vážně?" Zdeněk: "ČT na burzu." Tak nevím, kdo by si koupil ty akcie. (Se smíchem.) Pavel: "ČT vyrábí zbytečné zábavné pořady. Má se věnovat zpravodajství a diskutovat veřejnoprávní problémy, a ne vyrábět nějaké pohádky a podobně. Na to peníze nejsou. Pokud tedy budou řešit veřejnoprávní věci, nepotřebují tolik peněz. Pro některé lidi je to spousta peněz, a tak se vlastně stane, že stát dotuje státní televizi skrze sociální dávky. TV a rozhlas mají být sloučeny, rozhlas nemá mít x programů, které jsou naprosto zbytečné, a platit ji má stát. Toto jsou skryté daně, protože všechny peníze, které se vyberou od občanů, stejně do TV nejdou. ČT a rozhlas jsou moloch, který v podstatě je nekontrolovatelný, a je to i hlásná trouba současné vlády. Není to objektivní médium, viz posledně Moravec, a tak není důvod ho vůbec platit." Míla: "ČT by si asi peněz vážila více, kdyby si na ně musela vydělat sama. Pokud je dostává zadarmo formou výpalného, tak se na molochu ČT asi nic nezmění." Jiří: "Zkoušejí to, jak to jen jde. Darmožrouti." Tomáš: "Takže oni z uloupených peněz financují reklamu, že je jejich právo si jich naloupit ještě víc, to nevymyslíš."
Toto nejsou spekulace, toto jsou autentické výroky občanů, kteří si nenechají vnutit lacinou propagandu. Občané nejsou hloupí, vidí, jak Česká televize utrácí jejich peníze, vidí, že místo hledání úspor a efektivnějšího hospodaření tato instituce platí sama sobě a této vládě kampaň. Vidí, že vládní politici se snaží celý problém zamést pod koberec a tvářit se, že lidé s poplatky souhlasí, ale oni nesouhlasí a jejich hlas je hlasem, který by měl rozhodovat. Jenže místo toho, aby vláda naslouchala, snaží se tento hlas umlčet a Česká televize místo toho, aby byla médiem veřejné služby, se stala politickým nástrojem, který si sám sobě přihrává peníze a prosazuje vládní zájmy. To je naprosto neakceptovatelné. Vážení spoluobčané, slyšeli jste názor občanů, kteří mají platit více, aniž by měli na výběr.
Nyní se podívejme na data, která jasně ukazují, že jejich hlas není ojedinělý. Podle průzkumu renomované agentury NMS Market Research odmítá navyšování poplatků 71 procent občanů. Většina lidí nechce platit víc za službu, kterou si nevybrali a kterou často ani nevyužívají. Průzkum ukázal, že 71 procent občanů nesouhlasí se zvýšením poplatku za televizi a rozhlas a že 70 procent lidí nesouhlasí ani s rozšířením okruhu poplatníků na všechny domácnosti s připojením k internetu. Tento průzkum byl proveden na reprezentativním vzorku české populace a jeho výsledky jsou zcela jasné. Češi si uvědomují, že systém koncesionářských poplatků je zastaralý, nespravedlivý a neodpovídá současné době. Češi nesouhlasí nejen s navyšováním poplatků, ale se samotným systémem jejich výběru.
Průzkum také ukázal, že pouze 4 z 10 Čechů souhlasí s tím, aby koncesionářské poplatky nadále fungovaly jako hlavní zdroj financování České televize, 7 z 10 odmítá rozšíření poplatků na všechny domácnosti, které mají připojení k internetu nebo chytrý telefon. Co to znamená? Češi nechtějí, aby byl tento systém nadále zachován v podobě, jakou mu vláda vnucuje. Vidí, že financování České televize a Českého rozhlasu by mělo projít reformou. O tom mluvíme, úspora miliarda spojením. Vidí, že platit veřejnoprávní média jen proto, že mají internet, je naprostý nesmysl.
Vláda ignoruje vůli většiny společnosti. V demokratickém systému platí zásada, že vláda by měla hájit zájmy většiny společnosti. Ano, ale to jsme dělali my, tahle vláda určitě ne, ale co vidíme v této kauze: 71 procent občanů nechce vyšší poplatky, ale vláda se je snaží prosadit. Lidé nesouhlasí s tím, aby museli platit jen proto, že mají doma internet, ale vláda tento návrh protlačuje. Češi chtějí změnu financování veřejnoprávních médií, ale vláda to odmítá řešit. Co nám to říká? Že vláda se neřídí vůlí občanů, ale zájmy České televize, která si prostě řekla o více peněz výměnou za to - a Českého rozhlasu - že jim pomůže vyhrát volby.
Jak vláda obhajuje tento návrh? Tím, že Česká televize nemá dost peněz a že poplatky si nezvýšili od roku 2008. Ale kde je analýza toho, jak s penězi se hospodaří? Kde je snaha hledat úspory? Není žádná. Česká televize už dávno není objektivní a lidé to vědí.
Průzkum také ukázal další velmi důležité zjištění: téměř všichni občané 93 procent považují za zásadní, aby Česká televize byla objektivní a nestranná. Méně než polovina lidí ji ale vnímá jako objektivní médium. Nestrannost České televize hodnotí pozitivně pouze 39 procent občanů. Co to znamená? Že samotní občané vidí, že Česká televize neplní svou roli tak, jak by měla. Přesto jí mají platit ještě více? To je naprosto absurdní.
Takže, vážení spoluobčané, závěrem, dnes jsem tu jasně ukázal, proč je návrh na zvýšení koncesionářských poplatků nejen nespravedlivý, ale i neobhajitelný. Viděli jsme, jak Česká televize za veřejné peníze platí sobě a potažmo vládě propagandu, aby zajistila vyšší příjmy, jak manipuluje veřejným míněním, aby přesvědčila lidi, že musí platit více. Slyšeli jsme hlas občanů, kteří s navyšováním poplatků nesouhlasí, a viděli jsme průzkumy, které jasně dokazují, že většina společnosti tento návrh odmítá. Navzdory tomu vláda tento návrh prosazuje, navzdory tomu ignoruje vůli občanů, navzdory tomu se snaží posílit kontrolu nad veřejnoprávními médii. My říkáme jasně: Dost bylo manipulací, dost bylo skrytých daní, dost bylo přehlížení občanů. Tento návrh je fraška, tento návrh nemá podporu veřejnosti, tento návrh je výsměchem demokracii, proto ho odmítáme. Děkuju za pozornost. (Potlesk z lavic hnutí ANO 2011.)
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji a s přednostním právem je přihlášen pan místopředseda Aleš Juchelka.
Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Děkuji, vážený pane místopředsedo. Já se vůbec zabývat Českou televizí dneska nebudu, protože mě zaujaly jiné věci. Já bych chtěl navrhnout bod - jako první bod dnes - a to je Kampaň vlády Petra Fialy, respektive Kampaně vlády Petra Fialy. Tato vláda totiž, jak se říká, tak komunikuje velmi špatně. Naopak mně se zdá, že komunikuje velmi dobře, ale protože nemá pořádně žádná témata, protože to, na co sáhla, tak se jí nepovedlo, tak se za ta témata různě musí platit, a to stovky milionů korun, které ministerstva a Úřad vlády utrácí za různé kampaně.
Například, pamatujete si na kampaň Deštník proti drahotě? Ta stála přes 24 milionů korun. Poté se spustila kampaň Česko komunikuje. Máme za sebou tři vlny této kampaně za 21 milionů korun: "Česko komunikuje." - Ano. - "Vládní kampaň za 21 milionů bude šířit staré zprávy i novinky." Poté vláda spustila další vlnu informační kampaně Česko komunikuje, ta stála 22 milionů korun, a protože asi to bylo velmi úspěšné, tak spustila třetí vlnu kampaně Česko komunikuje za 13 milionů korun.
Mezitím, když komunikuje vláda, tak komunikuje i Ministerstvo vnitra: "Vnitro spustí obří reklamní kampaň. Za 42 milionů korun předvede kroky vlády." Poté tady máme i nepovedenou kampaň Ministerstva vnitra. "Jak vnitro nezvládlo kampaň k datovým schránkám. Stála 40 milionů korun, v dopise byla závažná chyba," protože prozradila tam adresy a jména těch, kterým to posílala.
Aby to nebylo málo, tak vidíme opět, protože všechny tyto kampaně vznikaly vždycky před volbami - do Evropského parlamentu, prezidentskými volbami, do komunálu, do krajů a tak dále - tak se chystá tato vláda opět komunikovat a chystá kampaň za 34 milionů korun.
No a poté tady máme samozřejmě další kampaně, například u důchodů: "Kampaň o důchodech stála Ministerstvo práce a sociálních věcí 16 milionů korun." Tady je poznámka, ke které se dostanu, že "prezident si jí nevšiml". ***