Středa 4. prosince 2024, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze
(pokračuje Olga Richterová)
30.
Vládní návrh zákona, kterým se mění některé zákony v oblasti správy daní a působnosti Celní správy České republiky, zákon č. 16/1993 Sb., o dani silniční, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 69/2010 Sb., o vlastnictví letiště Praha-Ruzyně /sněmovní tisk 784/ - prvé čtení
Z pověření vlády nyní předložený návrh uvede pan ministr financí Zbyněk Stanjura. Prosím, pane ministře, ujměte se slova.
Ministr financí ČR Zbyněk Stanjura: Děkuji za slovo. Já budu mít úvodní slovo úplně stručné. Pokud budou padat dotazy, jsem připraven podat podrobnější informace. Chceme změnit některé zákony v oblasti správy daní a působnosti Celní správy a chceme, aby se Celní správa soustředila na hlavní činnosti, a vyjasňujeme kompetence. Například v oblasti lihu budeme koncentrovat všechny kompetence v Celní správě, i ty, které dneska vykonává Ministerstvo zemědělství, a v některých případech je to naopak, aby tam nebyly sdílené kompetence, sdílená zodpovědnost, ale jednoznačná.
Celní správa by měla být dlouhodobě zaměřena na své kmenové působnosti, které jsou: celnictví, správa daní, zejména spotřebních a energetických, dělená správa, to je správa placení a vymáhání (nesrozumitelné) úplně za jiné orgány a dozor v oblasti hazardních her. Podpůrnými oblastmi pro výbor těchto hlavních kompetencí by měly být: oblast pátrání, což je role policejního orgánu, a dohledové činnosti primárně ve vztahu ke zboží. Návrh zákona proto upravuje skladbu kompetencí Celní správy tak, aby odpovídala údajnému zaměření. A zahrnuje zejména: další fázi integrace, vybírání a vymáhání peněžitých plnění pod Celní správu. Víte, že jsme tam už převedli justiční pohledávky. Tady budeme koncentrovat pohledávky, které jsme si dohodli s ostatními rezorty, a nabízíme možnost i krajům a obcím, pokud budou mít zájem, aby Celní správa vymáhala jejich nedoplatky zejména v oblasti poplatků.
Dále se sjednotí úprava kompetence Celní správy zadržet věc, obal nebo dopravní prostředek, pokud porušují právní předpisy, ve stanovených případech také tehdy, pokud navazující řízení vedou jiné orgány. A pak, jak už jsem říkal, předání či převzetí vybraných dílčích kompetencí ve vztahu k jiným orgánům.
Dalším cílem návrhu zákona je provést dílčí změny v daňovém řádu a dalších procesně-právních normách v oblasti správy daní, respektive v oblasti působnosti orgánů Celní správy, a to především v návaznosti na podněty a poznatky z aplikační praxe. Ve výše uvedených oblastech je současně navazováno na změny již provedené v rámci konsolidačního balíčku.
Návrh zákona je souborem novel 117 zákonů. U Celní správy se v důsledku změn předpokládá úspora systemizovaných míst, která budou primárně využita na výkon jiných stávajících agend. Bude to dopad v rámci vyšších desítek systémovaných míst. Návrh zákona nezakládá samostatně nové požadavky na státní rozpočet a ušetřené pracovní pozice z ostatních činností budou převedeny na hlavní čtyři činnosti Celní správy, jak jsem je před chvílí uvedl.
Nabytí účinnosti zákona jako celku se předpokládá dnem 1. července příštího roku a některá vybraná ustanovení by měla nabýt účinnosti k 1. lednu roku 2026. Děkuji za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Také děkuji. Nyní požádám pana zpravodaje pro prvé čtení, kterým je pan poslanec Milan Feranec, aby se ujal slova. (Poslanec Feranec naznačuje odklad.)
Dobře, není-li zájem, tak otevírám obecnou rozpravu a do té se hlásí paní předsedkyně Schillerová. Prosím.
Poslankyně Alena Schillerová: Nepovedu tady technickou debatu, protože předpokládám, že se sejdeme na rozpočtovém výboru - a tam bych požádala pana ministra, jestli by mohli přijít i zástupci Celní správy, abychom se mohli o tom pobavit, protože jsme tam vedli v minulém rozpočtovém výboru, na mou žádost se vedla debata o poklesu výběru spotřebních daní - dneska to tady nebudu opakovat, ale prostě nebyli tam podle mě relevantní zástupci.
Mám trošku pochybnost, zda nebyla urychlená ta reforma Celní správy, zda byla skutečně dotažená, promyšlená, zda i nemůže ten dopad na výběr, v tomto případě daně spotřební, mít na to vliv. Ale v tuto chvíli nedisponuju dostatečnými daty ani argumenty pro to, abych tady to nějakým způsobem oponovala. Ale říkám, je to první čtení, sejdeme se na rozpočtovém výboru. Prosím pana ministra, aby tam byli zástupci Generálního ředitelství cel a samozřejmě Ministerstva financí, a budu tam mít konkrétní dotazy. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji a nyní se hlásí pan zpravodaj. Prosím.
Poslanec Milan Feranec: Děkuji, paní předsedající. Pane ministře, dámy a pánové, já jenom přece pár dotazů na pana ministra. Buď to bude vědět hned nebo následně nebo ne, tak to je normální.
První věc, co jsem se chtěl zeptat, ta reforma organizační struktury Celní správy, ta myslím byla schválena v rámci konsolidačního balíčku s tím, že má nastat od 1. 7. 2025, kdy zanikne patnáct celních úřadů a vznikne šest nových. Jenom se ptám, jaké jsou, jestli jsou nějaké reakce na to, poznatky? Já nevím, jestli se lidi budou ochotni stěhovat, jestli to na dojíždění, jestli jsou nějaké poznatky k tomu. Doufám, že to neohrozí stav těch lidí. Takže jenom jestli potom může k tomu něco říct.
Potom je ta otázka integrace, vybírání a vymáhání běžných plnění orgánů Celní správy ČR s tím, že tam, kde o to požádá státní orgán, tak budou vymáhat, vlastně bude vymáhat Celní správa, což si myslím, že je správná věc. Teď jenom nevím, jaká bude ochota různých státních orgánů předávat kompetence. Někdy to je tak, že si každý hlídá to svoje.
A potom jsem se ale chtěl zeptat vlastně u krajů a obcí, ano, tam na základě žádosti vlastně může Celní správa vybírat daně, peněžité plnění, eventuálně místní poplatky. Jenom jsem se chtěl zeptat, jestli to bude za nějakou úplatu, nebo jak chápu, obec o to požádá, Celní správa to... Jenom ta technika, jestli to bude za nějakou úplatu nebo ta Celní správa to bude dělat ve prospěch města, obcí zadarmo. To jenom, jak to... A potom jsem se chtěl zeptat na... Jak upravujete ty kompetence tam, kde se podílela Celní správa... A tady je v tom, že nízkorychlostní vážení, kde teď se podílela, a to tak, že bude Policie ČR. Ale já nevím, ten další zákon o silniční dopravě, pokud vím, řeší, že ta kompetence vlastně přejde na ten státní silniční úřad. Tak jenom já chápu, že asi ten návrh zákona vznikl dřív, tak předpokládám, že potom se počítá, pokud se to myslí vážně, že to bude nějakým způsobem upraveno, nějakým pozměňovákem. Takže to jsou vlastně v zásadě... Jestli mi může odpovědět vlastně na ty dotazy, které jsem položil. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji pěkně. Tímto jsme tedy předpokládám na konci obecné rozpravy. Protože už nevnímám... (Poznámka z pléna: Plha se hlásí.) Byla jsem upozorněna, pan poslanec Kolovratník, prosím.
Poslanec Martin Kolovratník: Děkuju moc. Tak Milan Feranec měl těch dotazů víc a všiml si jednoho z nich. Já ho možná upřesním, a teď to nechci dublovat nebo zdržovat, ale upřesním. On to je poměrně podstatný detail. Je to přímo v té důvodové zprávě, kde já chápu, že v tomto zákoně, který teď máme, se Celní správě ubírají kompetence nebo se soustředí někam. A přichází právě o tu problematiku, která souvisí nebo je popsána v zákoně o pozemních komunikacích, právě to nízkorychlostní vážení. Teď to kolega povídal, opravdu hned vlastně o jeden bod dál, sněmovní tisk 813.
Potom máme tu novelu zákona o silniční dopravě, to upřesním, vzniká takzvaný INSID, Inspekce silniční dopravy, transformací z toho Centra služeb v silniční dopravě, které vlastně se úplně nově stane státním orgánem, státním odborným dozorem se všemi pravomocemi, aby samo mohlo to nízkorychlostní vážení provádět. A je to nastaveno tak, že to vlastně ti pracovníci budou moci dělat dokonce bez asistence policie i Celní správy. Takže já teď, pane ministře, není potřeba, nechci vás tady schválně zkoušet, kdybyste nevěděl tu odpověď, tak se můžeme domluvit, pak poslat písemně nebo nějak si tu... A když to víte, tak samozřejmě budu rád. Jestli prostě tyhle dva zákony máte mezi sebou provázané nebo ne, nic jiného. Děkuju moc.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji. S faktickou se ještě hlásí paní poslankyně Berenika Peštová. Prosím.
Poslankyně Berenika Peštová: Děkuji za slovo, paní předsedající.
Vy ale zlobíte, pane předsedo. V každém případě (Směje se.) jsem jenom chtěla doplnit tento dotaz. Protože v dalším zákoně, který samozřejmě dneska nebyl na pořadu dne, protože se nedostalo na to třetí čtení, jsem si všimla, že vy celníkům ubíráte strašně moc kompetencí. Jestli mi můžete říct důvod, proč to je? Protože třeba Ministerstvo životního prostředí má velmi dobré zkušenosti s Celní správou. Když jsme třeba dělali různé kontroly z hlediska toho, jestli je převáženo to, co má, protože ta celní kontrola opravdu nebo respektive ti celníci už měli vybavení k tomu, aby dokázali udělat kompletní rozbory a zjistili, jestli opravdu ta daná tekutina tam je, či není. A teď jsem koukala v tom zákoně, že vy to zase přesouváte, tu kompetenci, někam jinam. Jenom mě zajímá důvod, proč teďka takhle hromadně těm celníkům ty kompetence odebíráte. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji za dodržení času. Nyní už... Ještě se hlásí s faktickou paní poslankyně Zuzana Ožanová. Prosím, paní poslankyně.
Poslankyně Zuzana Ožanová: Děkuji, vážená paní předsedající. Vážené kolegyně, kolegové, já navážu na kolegu Kolovratníka. A ten dotaz by bylo možná dobré zodpovědět ještě teď v té diskusi, protože ony opravdu ty dva tisky, které jsou za sebou, tak na sebe navazují, jak říkal o silniční dopravě. Protože i v tomto zákoně se mění zákon č. 13 z roku 1997. A vzhledem k úpravám, jaké jsou v dalším zákoně, nechápu, proč je to, tam se jenom dopřesňuje s prominutím v zákoně č. 13 nějaká věc, že je obecný paragraf, ve kterém se kdo všechno může něco dělat, se to jenom mírně člení. Proč nejsou ty věci zahrnuty přímo v těch zákonech, týkajících se silniční dopravy? Protože ty úpravy jdou vlastně společně. A já jsem to tedy docela nepochopila.
Já se přiznám, pane ministře, že mě to zaujalo, když jste hovořil, já jsem vás poslouchala a říkala jsem si, že asi je potřeba těch mnoho zákonů, které tímto zákonem měníte, asi prostudovat, protože tam bohužel... Můžu říct, že jsem to tentokrát nestihla celé přečíst vzhledem k tomu množství.
Ale nicméně, opravdu ty dopravní zákony nechápu, proč jsou tady, když tu je taková komplexní úprava skoro všech dopravních zákonů. Já to tedy, vzhledem k tomu, co se tam upravuje, mi to není jasné, proč to není rozděleno, aby ty dopravní věci byly v těch dopravních zákonech, tedy v následujícím tisku 813.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Opět děkuji za dodržení času. Rozhlížím se, zda ještě někdo má zájem? Není tomu tak, a proto končím obecnou rozpravu.
Vnímám zájem o závěrečné slovo, nebo je ještě zájem o znovuotevření obecné rozpravy?
Ministr financí ČR Zbyněk Stanjura: Nevím, závěrečné slovo.
Tak nejdřív postupně odpovědi. Je samozřejmé, že projednávání v rozpočtovém výboru se účastní zástupci Generálního ředitelství Celní správy. To je samozřejmé. Je správný požadavek. Budou tam ty kompetence? Já jsem říkal, my se chceme koncentrovat na hlavní činnosti, které má dělat Celní správa. Ona jich za ty roky posbírala neuvěřitelně mnoho. A některé si bereme a některé pouštíme. Není to tak, že bereme všechny.
K té dopravě, no tak mi poraďte, jak mám převést kompetenci na úřad, který ještě neexistuje. Uvidíme, jak to bude časově. To pak sladíme. Těžko může být v silničním balíčku odkaz na instituci, která ještě neexistuje. Ale to určitě sladíme. Tady jde spíš o to, že to odchází od Celní správy. A my respektujeme jako návrh Ministerstva dopravy, kde to v jejich rezortu vlastně bude. To byl vlastně i dotaz pana zpravodaje.
Říkám, u lihu si bereme všechno zpátky, i ze zemědělství. Ale nevím, proč Celní správa má kompetence v oblasti pěstování máku. Například. Jo? Já tady mám deset příkladů, můžu je přečíst, těch kompetencí, ale je to podle mě spíš na tu podrobnější debatu. Je to ve shodě s ostatními rezorty. Není to tak, že jsme se nedohodli. A ta jednání nebyla jednoduchá, to přiznávám. Připomínkové řízení bylo dlouhé. Vypořádávání bylo dlouhé. Já bych si představoval ještě některé jako jiné převody. To, co v jiném zákoně, co třeba navrhujeme, tak já třeba s tím nesouhlasím, jo? Je to pozměňovací návrh, abychom si rozuměli. Nevím, jestli mluvíme o stejném tisku. Já tam mám negativní stanovisko, protože to je proti duchu toho tisku, který projednáváme v této chvíli. Tak to je asi všechno v závěrečném slově. (Zpravodaj něco připomíná z lavice.) Ještě jsem něco zapomněl?
Ano, tak k 1. 7. bude šest celních úřadů. Podle mých informací proběhla všechna výběrová řízení v klidu. To znamená, jsou vybráni zkušení lidé, kteří povedou těch šest celních úřadů. A ta myšlenka byla jednoduchá, aby všech šest mělo v podstatě stejný objem práce. Na těch patnáct to bylo velmi nevyvážené. Ale neruší se ta místní celní pracoviště, ta se neruší. Je to spíš manažerský krok a sjednocení té úrovně minus jedna na šest zhruba, ne stejně velkých, ale na šest úseků, které budou mít zhruba stejný objem práce v té hlavní činnosti, to znamená v celnictví. Určitě může i pan generální ředitel informovat o rozpočtovém výboru, jak přesně probíhá (nesrozumitelné?). Já jsem jen dostal informaci, že to vlastně proběhlo v klidu, že to vysvětlili zaměstnancům, že tam nejsou žádné vnitřní spory nebo nervozita. I tím, že byl dostatek času na tu přípravu od schválení konsolidačního balíčku do 1. 7. 2025. Takže to proběhlo podle mých informací relativně v klidu. (Zpravodaj se opět na něco ptá z místa.)
To nevím, to v tuto chvíli nejsem schopen... Nemáme s tím žádnou zkušenost. Já to považuju za službu, kterou poskytuje stát. A stát samosprávám nemusí účtovat každou službu. Ale ten detail zjistím do druhého čtení, nebo padne na výboru.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji. To bylo závěrečné slovo pana ministra.
Má pan zpravodaj zájem o závěrečné slovo? Nemá.
Proto můžeme přistoupit k návrhu na přikázání výboru k projednání. Já jsem přivolala kolegyně, kolegy z předsálí. Nejprve rozhodneme o přikázání garančnímu výboru.
Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání rozpočtovému výboru jako garančnímu. Navrhuje někdo přikázání jinému výboru jako garančnímu? Nikoliv. My tedy můžeme přistoupit k hlasování.
(Zahajuji hlasování.) Kdo souhlasí s tím, aby předložený návrh byl přikázán rozpočtovému výboru jako garančnímu? Zmáčkne pro a zvedne ruku. Kdo je případně proti?
V hlasování 316 se účastnilo 135 poslankyň a poslanců, pro 127, proti 0. Konstatuji, že tento návrh byl přikázán k projednání rozpočtovému výboru jako garančnímu.
Organizační výbor nenavrhl přikázat tento návrh dalšímu výboru, takže se táži, zda má někdo návrh na přikázání dalšímu výboru k projednání? Není tomu tak.
Tímto konstatuji, že jsme se vypořádali se všemi návrhy, co byly předloženy. Děkuji panu ministrovi, děkuji panu zpravodaji.
Končím prvé čtení tohoto návrhu a končím tento bod.
V mezičase dorazila omluva od pana poslance Jana Laciny, který se omlouvá od 19.45 z pracovních důvodů.
Otevírám bod
Aktualizováno 15. 1. 2025 v 15:21.