Středa 10. července 2024, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze

Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno !

 

(pokračuje Karel Havlíček)

115.
Návrh poslanců Vojtěcha Munzara, Josefa Bernarda, Michaela Kohajdy, Miloše Nového a Jakuba Michálka na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 630/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2

Upozorňuji tedy ještě jednou, že je navrženo, abychom s návrhem zákona vyslovili souhlas již v prvém čtení. Stanovisko vlády jsme obdrželi jakožto sněmovní tisk 630/1. A nyní poprosím pana poslance Munzara, aby návrh uvedl.

 

Poslanec Vojtěch Munzar: Děkuji, pane předsedající. Milé kolegyně, milí kolegové, já zestručním svou předkladatelskou zprávu. Dovolte mi, abych vám předložil návrh novely zákona o sociálním pojištění, která míří na podporu začínajících podnikatelů, respektive osob samostatně výdělečně činných. Obsahem návrhu je, aby živnostníci na začátku podnikání, nebo ti, kteří pět let nepodnikali, měli možnost nehradit průběžné měsíční zálohy v prvních dvou letech podnikání a odvést povinnou platbu sociálního pojištění najednou až při zúčtování za celý kalendářní rok.

Možnost hradit zálohy dobrovolně přitom samozřejmě zůstane zachována. Tímto návrhem sledujeme dva cíle. Prvním cílem je pomoci v cash flow začínajících podnikatelů nějakou dobu trvá, než začínající podnikatel začne fakturovat a nějakou dobu také trvá, než mu přijdou první peníze z vystavených faktur. Dnes je povinnost platit zálohy od prvního měsíce podnikání. My touto možností zavádíme princip "platím, až vydělám", a je to možnost pro začínající podnikatele lépe řídit svoje vlastní finance.

Druhým cílem a vlastně tím kouzlem našeho návrhu je, že z nezaplacených záloh se nebude hradit penále. Dnes je to tak, že nezaplatíte-li povinnou zálohu, tak je vám penále vyměřeno a musíte žádat složitě o odpuštění penále, a to s nejistým výsledkem. Náš návrh umožní, že i když budete dobrovolně posílat zálohy, tak v případě, že nějakou nezaplatíte, protože vám to nevyjde finančně, tak nebudete za nezaplacenou zálohu platit penále. Účinnost... (Předsedající: Poprosím klid v sále.)... návrhu předkládáme od 1. ledna 2025. Je dobré zmínit, že návrh nebude mít dlouhodobé negativní dopady na státní rozpočet, pouze bude mít dopad v prvních dvou letech účinnosti zákona, a to proto, že se jedná o odloženou platbu, kterou stát získá později.

Chci zmínit i druhou povinnou platbu - zdravotní pojištění, která není obsahem návrhu. Při přípravě jsme se zabývali i touto otázkou. Narazili jsme však u zdravotního pojištění na dva objektivní problémy. Na rozdíl od sociálního pojištění je zdravotní pojištění příjmem zdravotních pojišťoven a zároveň je pro čerpání zdravotní péče nutné, aby byla každá osoba kontinuálně pojištěna. Vzhledem k času bych chtěl jenom na závěr poděkovat za prvé kolegům, kteří se na předložení návrhu podíleli a navrch spolupředkládají. Chci také poděkovat Ministerstvu práce a sociálních věcí a Ministerstvu financí za pomoc z formulací návrhu, a chci poděkovat členům vlády za jednoznačnou podporu našeho společného poslaneckého návrhu.

A přes veto, které je avizováno, chci také poděkovat opozici na konstruktivní a věcnou debatu, kterou jsme nad návrhem vedli, a to jak paní předsedkyni Schillerové, tak Patriku Nacherovi, nebo z SPD Radimu Fialovi, nebo paní kolegyni Šafránkové. A věřím, že i přes veto v konstruktivní debatě dovedeme tento návrh do zdárného konce na podzim. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. A prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení, pan poslanec Rataj.

 

Poslanec Michael Rataj: Děkuji za slovo, pane předsedající. Vážení členové vlády, dámy a pánové, byl jsem určen zpravodajem sněmovního tisku číslo 630, kterým se mění zákon č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti, ve znění pozdějších předpisů.

Stručně zopakuji po zástupci předkladatelů účel návrhu zákona, který projednala vláda České republiky na své schůzi 6. března a ke kterému zaujala souhlasné stanovisko. Bylo zde navrženo schválení zákona v prvním čtení dle § 90 odst. 2 jednacího řádu, nebo bude navrženo.

Dále zde bylo navrženo schválení zákona v prvním čtení dle § 90 odstavce 2 jednacího řádu, nebo bude navrženo. Účelem návrhu je pomoci osobám samostatně výdělečně činným při zahájení podnikání, a to zlepšením jejich cash flow. Návrh změní zákon o pojistném na sociální zabezpečení tak, že OSVČ v prvním roce, kdy zahájí činnost, a v druhém roce svého podnikání není povinna platit zálohy na pojistné na sociální zabezpečení. Úhradu za všechny měsíce kalendářního roku si tak OSVČ může ponechat až do dne splatnosti doplatku. Očekávaný výpadek příjmů státního rozpočtu je cca 1,3 miliardy korun v prvním roce účinnosti a 2,5 miliardy korun v druhém roce účinnosti, od třetího roku účinnosti nebude mít opatření žádný dopad na příjmy státního rozpočtu, jedná se tedy o posun příjmů státního rozpočtu v čase. Děkuji za vaši pozornost.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Já děkuji a otevírám tímto obecnou rozpravu, do které se hlásí paní předsedkyně Schillerová.

 

Poslankyně Alena Schillerová: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Vážené dámy, vážení pánové, hnutí ANO se s vládní koalicí plně shoduje na tom, že podpora podnikání a podnikavosti, je-li prováděna skutečně dobře, se každé zemi několikanásobně vrátí, ať už na hospodářském růstu, zajímavých pracovních příležitostech, rozvoji regionu, prestiži země a v neposlední řadě i v daňových příjmech. Na rozdíl od pětikoaliční vlády to ale myslíme doopravdy, a to byl také důvod, proč jsme nesouhlasili s navýšením odvodů pro osoby samostatně výdělečně činné, kterým vláda Petra Fialy prostřednictvím daňového balíčku vlády sebere nově 7,5 miliardy korun ročně, nebo už bere. Právě proto jsme nesouhlasili se zvýšením daně z příjmů právnických osob z 19 na 21 %, čímž se zatížení firem usazených v Česku stalo nejvyšším ze všech zemí visegrádské skupiny.

A právě proto jsme naopak v době, kdy jsme vládní odpovědnost sami měli, zavedli pro živnostníky úspěšný režim paušální daně, který k naší velké radosti i přes četné komplikace, které do něj následně zanesla ODS, již dávno přesáhl 100 tisíc. A proto jsme také hned, když nám to pravidla EU konečně dovolila, ještě v roce 2021 rozhodli a dohodli zvýšení limitu pro plátcovství DPH z 1 milionu na 2 miliony korun. Byly to kroky odvážné, dobře připravené, vydiskutované, a právě proto jsou podnikateli ceněny a hojně využívány. Ano, myslím si, že právě taková by pomoc státu směrem k podnikatelům měla být.

Dovolte mi proto vyjádřit hlubokou pochybnost nad dnes projednávaným návrhem a jeho reálnými ambicemi jakémukoliv podnikateli v naší zemi opravdu systematicky pomoci. Vždyť co je podstatou tohoto zákona? Začínající OSVČ by nemusely platit zálohy na pojistné na sociální zabezpečení, opakuji pouze zálohy, to znamená, že jejich povinnost odvodu pojistného by se nesnížila ani o korunu, pouze by ho nově začínající podnikatel doplatil celé najednou až po uplynutí kalendářního roku. Takže ještě jednou rekapitulace celého vládního, vlastně této vládní anabáze směrem k živnostníkům. Nejprve jim zvedneme odvody a potom jim je jakože blahosklonně dovolíme zaplatit jednorázově, tedy nikoliv v rámci standardních zálohových splátek, na které jsou všichni zvyklí a které mají svou nespornou logiku. Neříká se tomu náhodou farizejství? Je to podobná situace, jako by elektrárna nejprve v honbě za ziskem rekordně zvýšila ceny elektřiny, aby nám následně dovolila místo měsíčních záloh zaplatit balík peněz jednorázově. Troufám si tvrdit, že takový výhodný balíček by naprostá většina domácností elektrárně bez delšího přemýšlení odmítla. A já osobně bych se vůbec nedivila, kdyby takovou nabídku označila za hodně, hodně nekorektní.

Víte, ten zákon, podíváme-li, se na něj v kontextu celého vládního počínání, ale zvýšení odvodů živnostníkům speciálně, je skutečně takový trochu špatný vtip, a to nemluvím o tom, že vlastně živnostníkům, kteří ho třeba v dobré víře i využijí, přináší skrytě jen další administrativu a komplikace, například v podobě nedoplatku při ukončení podnikání nebo extrémní zátěže při jednorázovém doplácení. A to, prosím pěkně, nemluvím ani o tom, že začínající OSVČ nejčastěji využívají paušální daň, na kterou se toto opatření logicky vůbec nevztahuje. Znovu tedy opakuji, od vlády, která nejprve živnostníkům odvody zvýšila, je to fakt výsměch.

Dámy a pánové, řekla jsem si své a stojím za tím do posledního slova. Pokusím se tedy ukončit tuto svoji debatu trochu vstřícně, protože jsem zaznamenala pozitivní odezvu k této iniciativě ze strany Asociace malých a středních podniků a živnostníků. A vlastně jí i rozumím, malí a střední podnikatelé už dva roky a sedm měsíců snášejí od vlády jen zvyšování daní a nejistotu. Odnášejí chybné vládní kroky v podobě nezastropování energií u výrobců, kvůli čemuž máme jedny z nejdražších energií na světě, odnášejí pokles reálných mezd, poptávky i spotřeby, který zavinila vláda svou restriktivní a po všech stránkách neúčinnou politikou. Odnášejí devastaci podnikatelského prostředí v gastronomii a maloobchodě po zrušení EET. Chápu, že v takové situaci může i tento farizejský zákon být vlastně takovým malým pokusem o pomoc, který asi nelze odmítnout úplně. Něco, jako když vězni po desetidenní hladovce postavíte do cely kyblík s pomyjemi.

Za sebe osobně říkám, že čeští podnikatelé nepotřebují tyto Fialovy pomyje, ale potřebují zemi pro budoucnost, která jim nezvyšuje daně, nepoškozuje poptávku, drží prst na tepu doby, třeba formou naší - znovu se k ní vrátím - inovační strategie Česko, země pro budoucnost, a potřebují zemi, která, pokud se už rozhodne pomoci, pomůže skutečně a opravdově. A takový ten předložený návrh ani náznakem není.

Proto mi dovolte, abych jménem dvou klubů, klubu hnutí ANO a klubu hnutí SPD, po vzájemné dohodě vetovala přijetí tohoto poslaneckého návrhu podle § 90 jednacího řádu tak, aby prošel řádným legislativním procesem a hlavně debatou ve všech čteních a na výborech. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Já děkuji. Rozuměl jsem vetu, vystoupit má ještě pan předseda Fiala.

 

Poslanec Radim Fiala: Tak, já bych začal tím vetem. My jsme se dohodli s hnutím ANO, že to zavetujeme, ne proto, že by ten návrh zákona podle nás byl špatný, ale proto, abychom ve všech dalších čteních mohli o tom diskutovat a možná přinášet pozměňovací návrhy, protože je to skutečně problém. Čeští podnikatelé mají jedny z největších odvodů v Evropě. Prodražuje to cenu práce v České republice. Já si pamatuju, že i tady ODS měla ve volebním programu, že bude o dva procentní body snižovat odvody na sociální zabezpečení, aby se cena práce snížila. Nic z toho se samozřejmě nestalo. A já bych si dovolil opravit tady paní předsedkyni klubu hnutí ANO, která říkala, že je to vládní návrh, já bych řekl, že to není vládní návrh, že tu čest jakési pravicové nebo si říkající pravicové vlády zachraňuje tady pan poslanec Munzar, který chce ulevit aspoň začínajícím podnikatelům, protože kdo jste měli tu čest pokusit se podnikat v České republice, tak víte, že to není žádný med, je to obrovský problém. Dokonce já říkám, že začít podnikat v České republice dnes už skoro nejde. Nejde! Jste bez peněz, potřebujete lidi na administrativu, ještě nezačnete podnikat, tak potřebujete obrovský balík peněz na to, abyste vyplnili všechny tiskopisy a abyste měli lidi, kteří vám budou dělat účetnictví a administrativu, která je s podnikáním spojená.

Je to šílená byrokracie a začít podnikat v České republice je obrovský problém. Proto vítám iniciativu pana poslance Munzara a jsem rád, že s tím přišel a že to do Poslanecké sněmovny přinesl. My se k tomu jako hnutí SPD připojíme, pokud tam samozřejmě nevzniknou nějaké pětikoaliční návrhy, aby to nebylo tolik nebo aby to bylo jinak nebo aby to skoro nebylo.

Možná v tom druhém čtení, nebo téměř určitě, připojíme ještě nějaké opoziční návrhy, pozměňovací návrhy hnutí SPD k tomu, aby cena práce nebyla v České republice tak vysoká, aby se ty odvody snížily. Možná že to bude i pozměňovací návrh na snížení odvodů na sociální zabezpečení o dva procentní body. Pak uvidíme, jestli nám to ODS nebo pětikoalice podpoří, nebo někdo z ODS, jestli to projde, nebo neprojde. Myslím si, že to bude zajímavý test jejich předvolebního programu, jak chtějí dodržovat, co slibují voličům. V podstatě jsem přesvědčen, že poruší i tohle, že vlastně slibovali před volbami něco, co ne že nesplnili, ale udělali pravý opak, zvyšovali daně. Je to problém pro všechny lidi a pro všechny české firmy.

Takže jsem rád, že tady ta novela je a že o tom můžeme ve všech dalších čteních debatovat. Děkuji. (Potlesk z levé strany sálu.)

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji, pane předsedo. Tímto tedy končím obecnou rozpravu. Je zájem pana poslance vystoupit? (Poslanec Munzar: Ano.) Prosím.

 

Poslanec Vojtěch Munzar: V závěrečném slově budu velmi stručný. Tento návrh samozřejmě není žádná revoluce v podnikání, ale může pomoci právě v začátcích začínajícím osobám samostatně výdělečně činným, a to proto, aby si sám živnostník mohl lépe nastavit a řídit své finanční toky a nastavit si to tak, jak mu to bude vyhovovat. Samozřejmě musí počítat s tím, že zaplatit sociální pojištění ve finále musí.

Jenom bych chtěl zmínit ještě jednu věc. Tento návrh spadá do logiky věcí, které se tady dělaly. Jako první věc - kupodivu to zmínila paní předsedkyně Schillerová - to znamená zvýšení paušálu na dva miliony korun. To byl náš společný návrh. Já jsem byl pod ním podepsaný, stejně jako pan kolega Stanjura za vaší vlády. Potom za naší vlády jsme zvedli limit pro povinnou registraci k DPH na dva miliony korun, zvýšila se paušální na daň na dva miliony korun. Takže věřím, že si tady všichni - z těch slov to vyplývá, ač se možná někdy neshodneme - napříč uvědomujeme, že podnikání je motorem ekonomiky a že ho potřebujeme a tento návrh k tomu má přispět. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji a táži se pana zpravodaje, jestli má zájem ještě vystoupit? Nikoliv, takže se budeme nyní zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání. Nejprve rozhodneme o přikázání garančnímu výboru. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání výboru pro sociální politiku jakožto výboru garančnímu. Navrhuje někdo přikázání jinému výboru jakožto garančnímu? Nevidím nikoho. Ještě počkám pár sekund, než kolegové a kolegyně dorazí. Můžeme tedy hlasovat.

 

Táži se, kdo je pro? Hlasujeme garanční výbor pro sociální politiku. Kdo je proti?

hlasování číslo 360 bylo přihlášeno 184, pro bylo 168, nikdo proti. Přijato.

 

Konstatuji tedy, že návrh byl přikázán k projednání výboru pro sociální politiku jako výboru garančnímu. Organizační výbor nenavrhl přikázat tento návrh dalšímu výboru. Má někdo návrh na přikázání dalšímu výboru? (O slovo se hlásí předsedkyně Schillerová.) Ano, prosím.

 

Poslankyně Alena Schillerová: Navrhuji přikázat tento tisk rozpočtovému výboru.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Takže máme zde návrh přikázat tisk rozpočtovému výboru. Žádný jiný další nevidím.

Zahajuji tady hlasování. Kdo je pro rozpočtový výbor? Kdo je proti?

hlasování číslo 361 bylo přihlášeno 185 poslanců a poslankyň, pro 128, proti nikdo. Přijato.

 

Děkuji všem za spolupráci a tímto bod ukončuji. Můžeme přejít k pevně zařazenému bodu číslo

Aktualizováno 14. 8. 2024 v 18:43.




Přihlásit/registrovat se do ISP