Čtvrtek 13. června 2024, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze

Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno !

 

(pokračuje Jan Bartošek)

145.
Návrh časového harmonogramu projednávání vládního návrhu
státního závěrečného účtu České republiky za rok 2023 v Poslanecké sněmovně
a jejích orgánech a návrh na jeho přikázání výborům
včetně přikázání jeho kapitol a jejich vztahů k státním fondům
/sněmovní dokument 4288/

Předložený sněmovní dokument obsahuje usnesení rozpočtového výboru číslo 339 z jeho 43. schůze ze dne 24. dubna. 2024. Předložené usnesení uvede předseda rozpočtového výboru pan poslanec Josef Bernard. Prosím, ujměte se slova.

 

Poslanec Josef Bernard: Děkuji za slovo, pane předsedající. Já budu maximálně stručný. Kolegyně, kolegové, jak bylo zmíněno, návrh předkládaného harmonogramu byl projednán 24. dubna rozpočtovým výborem a já rovnou přečtu usnesení tak, jak bylo schváleno rozpočtovým výborem:

"Po zpravodajské zprávě předsedy výboru poslance Josefa Bernarda a po rozpravě rozpočtový výbor Poslanecké sněmovny

I. doporučuje Poslanecké sněmovně, aby přijala následující usnesení: Poslanecká sněmovna stanoví harmonogram projednávání vládního návrhu státního závěrečného účtu České republiky za rok 2023 a jeho kapitol včetně vztahu státního rozpočtu k rozpočtům státních fondů v roce 2023, dále, státní závěrečný účet, takto..." - tady bych se odkázal na sněmovní dokument 4288, dovolíte určitě, abych nevyčítal těch 1 až 9 bodů, které obsahuje harmonogram, zmíním pouze ten poslední, devátý bod, který se týká jednání Poslanecké sněmovny:

"9. Poslanecká sněmovna jedná o státním závěrečném účtu a o usnesení rozpočtového a kontrolního výboru na schůzi Poslanecké sněmovny od 22. 10. tohoto roku;

II. přikazuje k projednání

1. vládní návrh státního závěrečného účtu České republiky za rok 2023 včetně souhrnu kapitol a stanoviska Nejvyššího kontrolního úřadu rozpočtovému výboru a stanovisko Nejvyššího kontrolního úřadu k vládnímu návrhu státního závěrečného účtu České republiky za rok 2023 kontrolnímu výboru;

2. kapitoly státního závěrečného účtu včetně vztahu státního rozpočtu k rozpočtům státních fondů v roce 2023 jednotlivým výborům Poslanecké sněmovny takto: - opět se odvolávám s vaším dovolením na sněmovní dokument 4288 a nebudu vyčítat všechny výbory Sněmovny, máte je v tom sněmovním tisku, tak jak zaznělo;

II. doporučuje předsedkyni Poslanecké sněmovny zařazení vládního návrhu státního závěrečného účtu České republiky za rok 2024 do návrhu pořadu schůze Poslanecké sněmovny od 22. října 2024;

III. zmocňuje zpravodaje výboru, aby s tímto usnesením seznámil Poslaneckou sněmovnu."

Toť celé usnesení. Prosím o hlasování, pane předsedající.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji. Prosím předsedu rozpočtového výboru pana poslance Josefa Bernarda, pane poslanče, abyste se posadil ke stolku zpravodajů a společně se mnou abyste sledoval rozpravu, kterou tímto otevírám, a stejně tak jako v předchozím případě vás pak požádám, abyste v podrobné rozpravě odkázal na načtené usnesení. Ve všeobecné rozpravě nevidím žádnou přihlášku, eviduji faktickou poznámku pana poslance Jana Volného, ale pane poslanče, než vám udělím slovo, udělím vám slovo řádné v obecné rozpravě, protože faktickou poznámkou reagujete na probíhající rozpravu, to znamená, udělím vám slovo v rámci obecné rozpravy a nejste limitován dvěma minutami. Prosím.

 

Poslanec Jan Volný: Děkuji. Já jsem si to vzal jako faktickou, protože to bude opravdu kraťoučké, a chci říct stanovisko hnutí ANO k tomuto tisku. Dneska budeme schvalovat harmonogram schvalování tohoto závěrečného účtu, tak jsme se dohodli, že to schválíme, protože je to věc, která je nutná, povinná. S tím rozpočtem už nikdo nic neudělá, ten prostě proběhl tak, jak proběhl. My tvrdíme, že to byl jeden z nejhorších výsledků hospodaření za fungování České republiky, takže při finálním hlasování budeme hlasovat proti, nicméně dneska schválíme harmonogram, aby proběhl tak, jak má, aby v koncovce se s tím Sněmovna vypořádala. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji, pane poslanče. Ptám se, zda někdo další se ještě hlásíte do všeobecné rozpravy? Pan předseda Michálek. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Jakub Michálek: Děkuji za slovo. Vážený pane místopředsedo, vážené kolegyně, vážení kolegové, já samozřejmě budu podporovat ten harmonogram tak, jak byl předložen, ale přece jenom jsem chtěl říct pár slov k tomu procesu, jak by bylo dobré, aby do budoucna fungovalo projednávání státního závěrečného účtu. Protože když se srovnáme se soukromým sektorem nebo s těmi požadavky, které jsou na obchodní korporace, tak nám z toho vyplývá několik zásadních odlišností, že ten státní závěrečný účet jako takový projednáváme až strašně pozdě, že ho projednáváme deset měsíců, typicky po tom, co ten rok skončí, zatímco v obchodních korporacích typicky výroční zpráva a podobně se schvaluje v červnu.

Myslím si, že by bylo dobré se do budoucna zaměřit i na to, aby všechny kapitoly státního závěrečného účtu byly ověřeny NKÚ nebo auditorem, který bude vybraný NKÚ, prostě v tom standardu, v jakém to je běžné v soukromém sektoru. Nerozumím tomu, proč veřejný sektor funguje takovým způsobem, že NKÚ, myslím, že auditují každou kapitolu jednou za dva roky a my k tomu dostáváme stanovisko NKÚ, na které poměrně dlouho čekáme, to stanovisko NKÚ dostáváme zpravidla v srpnu, myslím, že to tak bylo minulý rok, a tam jsou podrobně rozepsány na základě výkonnostních auditů vybrané kapitoly, které se tak střídají. Myslím si, že to je věc, ke které bychom se měli do budoucna vrátit a ten systém projednání státního závěrečného účtu přenastavit tak, abychom měli hotovo dejme tomu do šesti měsíců. A během té doby už jsme měli i stanovisko NKÚ ke všem kapitolám státního rozpočtu a případně doporučení nebo auditovanou verzi, která se týká výkonnostních auditů, jak byly naplněny výkonnostní požadavky v jednotlivých rezortech. Pak by mi dávalo projednávání státního závěrečného účtu větší smysl a dalo by se to potom propojit i s rozpočtováním, které je založené na hodnotě, což je v podstatě moderní trend, který je v ostatních státech, v Rakousku, které udělaly velké rozpočtové reformy, aby státní rozpočet a závěrečný účet byly přehlednější.

Takže tolik nějaké moje přání do budoucna, třeba ho vyslyší do budoucna ministr spravedlnosti a zamyslí se nad tím, jaké věci by se v oblasti závěrečného účtu rozpočtování daly vylepšit. A pro tentokrát samozřejmě podpoříme ten harmonogram, který je potřeba k tomu, abychom to mohli projednat. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám také děkuji, pane poslanče. S faktickou poznámkou se hlásí paní poslankyně Zuzana Ožanová. Prosím, máte slovo.

 

Poslankyně Zuzana Ožanová: Děkuji, pane předsedající. Já bych navázala na kolegu Michálka, vaším prostřednictvím, na způsob projednávání. Já bych měla jenom jednu prosbu, zda by skutečně ministerstva a další orgány, které předkládají kapitoly státního závěrečného účtu, je předkládaly v čitelné podobě, a ne jako Ministerstvo průmyslu a obchodu, kdy tam dodalo na několika stránkách naskenované tabulky, které nebyly čitelné. Tak já bych prosila alespoň o čitelnost materiálu, jestli by si to ministři mohli mezi sebou říci. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám také děkuji. Ptám se, zda někdo další se ještě hlásí do všeobecné rozpravy? Žádnou další přihlášku nevidím. Končím všeobecnou rozpravu.

Ptám se pana zpravodaje na závěrečné slovo? Není tomu tak.

Přistoupíme k rozpravě podrobné. Já tímto otevírám podrobnou rozpravu a ptám se, kdo se hlásí do podrobné rozpravy? Prosím, pane zpravodaji.

 

Poslanec Josef Bernard: Ano, pane předsedající, děkuju za slovo. Já se odvolám na své načtené usnesení, už ho dál nebudu opakovat, odvolávám se na něj.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám velmi děkuji. Ptám se, zda někdo další se ještě hlásíte do podrobné rozpravy? Není tomu tak. Končím podrobnou rozpravu.

I v tomto případě se ptám pana zpravodaje, zda chcete závěrečné slovo? Není tomu tak.

 

Přistoupíme k hlasování o návrhu usnesení. Ptám se, zda tak, jak bylo usnesení načteno, je srozumitelné a nemusím ho opakovat? Nikdo nemá tento požadavek. V tom případě přistoupíme k hlasování.

Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro návrh usnesení, tak jak bylo načteno? Ať zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?

Je to hlasování s pořadovým číslem 34, přihlášeno je 114 poslankyň a poslanců, pro 99, proti 1. Konstatuji, že s návrhem usnesení byl vysloven souhlas.

 

Já vám děkuji, děkuji panu zpravodaji. Končím projednávání tohoto bodu.

 

Otevírám další bod dnešního jednání, a tím je

Aktualizováno 16. 7. 2024 v 7:19.




Přihlásit/registrovat se do ISP