Pátek 31. května 2024, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze
(pokračuje Markéta Pekarová Adamová)
13.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 119/2002 Sb.,
o střelných zbraních a střelivu (zákon o zbraních), ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 689/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2
Upozorňuji, že je navrženo, abychom s návrhem zákona vyslovili souhlas již v prvém čtení. Z pověření vlády předložený návrh uvede místopředseda vlády a ministr vnitra Vít Rakušan.
Prosím, abyste se ztišili, případně přesuňte své rozhovory do předsálí.
Místopředseda vlády a ministr vnitra ČR Vít Rakušan: Děkuju za slovo. Vážená paní předsedkyně, vážené kolegyně, vážení kolegové, je mi líto, ale to nikomu nedávám za vinu, to je bohužel běh toho, jak jde projednávání tady ve Sněmovně, že začínáme projednávat tento návrh zákona dvacet minut předtím, než je pevně zařazen bod volby, tedy ambice to dnes projednat i podle počtu přihlášených asi už příliš optimistická není.
Při projednávání nového zákona o zbraních, který jsme v Poslanecké sněmovně schválili a jehož účinnost je od 1. 1. 2026, jsem sliboval, a také to tímto dodržuji, že se budeme zabývat i možností, aby některé instituty nového, modernějšího zákona byly účinné co nejdříve. Jako výsledek činnosti pracovní skupiny, kterou jsme ustanovili po tragických událostech na Filozofické fakultě, nyní předkládám návrh dvou konkrétních opatření na změnu dosud platného zákona o zbraních, který bude na konci roku 2025 zrušen. Obě tato opatření byla diskutována již při přípravě zmiňovaného nového zákona o zbraních, jsou jeho součástí.
Tady bych chtěl říci, že od začátku jsme všechny aktéry z politické scény, zástupce všech stran, přizvali k jednání, přizvali jsme je k jednacímu stolu a snažili jsme se dosáhnout takové podoby předloženého zákona, změny zákona, novely zákona, která bude průchozí napříč Poslaneckou sněmovnou. Zároveň jsme se nechtěli vyhnout ani mezirezortnímu připomínkovému řízení, které proběhlo. Nechtěli jsme tento návrh zákona dávat jako poslaneckou iniciativu. Jak jsme opozicí byli mnohokrát vyzýváni, šli jsme klasickou cestou vládního návrhu zákona, a byť byl mezirezort zkrácený, proběhl stejně jako celkem obsáhlá diskuse, ať už s odbornou veřejností, nebo s veřejností politickou na půdě Poslanecké sněmovny. Mimochodem, ta pracovní skupina funguje nadále, aby se zabývala touto problematikou. Zájem projevili i zástupci horní komory. Tedy i tady je otevřená platforma pro výměnu našich názorů i mimo jednání pléna Poslanecké sněmovny.
Cílem návrhu je uspíšit počátek uvedení do praxe těch dvou opatření, která okomentuji, a přispět tak ke snížení pravděpodobnosti, že se podobná událost bude opakovat. Je to tedy jeden z těch preventivních kroků, který můžeme jako zákonodárci udělat, aniž bychom samozřejmě měli jistotu, že se takovým událostem jde vyhnout zcela. Považuji za naši povinnost se zabývat takovými opatřeními, která míru pravděpodobnosti snížit mohou. Konkrétně budou nově podnikatelé v oboru zbraní a střeliva povinni Policii České republiky hlásit podezřelé transakce, což pomůže včas identifikovat rizikové chování a situace. Zvýší se tak bezpečnost lidí i samotných podnikatelů. Dojde k rozšíření pravomoci Policie České republiky zajistit zbraně i v případech, kdy z informace orgánů veřejné moci vyplývá, že držitel zbraní může představovat vážné nebezpečí pro vnitřní pořádek nebo bezpečnost.
Jak jsem již říkal, oba tyto instituty obsahuje zákon, kterým se už Poslanecká sněmovna zabývala stejně jako Senát, který naším parlamentem prošel a byl v letošním roce schválen. Při jeho projednávání nebyla jejich potřebnost zpochybňována. Naopak, opozice kritizovala účinnost zákona od roku 2026, která ovšem je nutná kvůli naprogramování Centrálního registru zbraní a kvalitního propojení se zdravotními registry. Tyto dvě zmíněné bezpečnostní pojistky ale mohou a měly by být účinné v praxi co nejdříve. Je to ve společenském zájmu. Ideálním datem by už byl 1. červenec letošního roku.
Jedná se o opatření, na kterých je, znovu opakuji, široká shoda na úrovni politické i odborné a na kterých se shodla i již zmiňovaná pracovní skupina. Navrhuji, aby Poslanecká sněmovna s tímto návrhem vyslovila svůj souhlas již v prvním čtení.
Dovolte mi, abych poděkoval všem zástupcům všech politických stran v Poslanecké sněmovně, kteří se zapojili do práce této pracovní skupiny. Vnímal jsem diskusi, která se tam odehrávala, jako velmi konstruktivní, věcnou a přispívající ke zlepšení bezpečnostní situace v naší zemi. Měl jsem z jednání té komise pocit, že jsme schopni se napříč politickým spektrem bavit a dohodnout nad tématy, která se týkají té nejprimárnější potřeby obyvatel, občanů naší země, to znamená pocit bezpečí, to znamená objektivní bezpečnost, a moc doufám, že bude vypadat stejně jako jednání na naší pracovní skupině i jednání tady na plénu Poslanecké sněmovny, a všechny kolegyně a kolegy ze všech stran zastoupených v naší Sněmovně zvu k pokračování práce v této pracovní skupině. Objevují se další zajímavé náměty.
Zároveň bych chtěl říci, co pracovní skupina nepodpořila a na čem konsenzus nebyl. Pracovní skupina nepodpořila zavedení plošných psychotestů a stejně tak nebylo podpořeno ani opatření, které by omezovalo počet držených zbraní nebo velikost zásobníku.
Já si myslím, že na úvod k tomuto tisku i vzhledem k času, který nás dnes velmi tlačí, by to stačilo. Samozřejmě jsem připraven na diskusi a ještě jednou bych vás chtěl požádat o to, abychom nad tímto tématem, kde byl příslib od opozice několikrát veřejně vysloven na bezpečnostním výboru, ale i v médiích, v diskusním pořadu televize Nova paní kolegyní Vildumetzovou, že tady je zájem na tom, aby tento zákon byl projednán už v prvním čtení na bezpečnostním výboru, a děkuji za to, jsem toto slyšel z úst pana kolegy Maška. Takže já doufám, že se dnes budeme schopni na tomto dohodnout, a účinnost opravdu bude možná už od 1. července tohoto roku. Chtěl bych říci, že je to skutečně v zájmu bezpečnosti obyvatel České republiky, a my jim dnes naším rozhodnutím, které nebude politizované, můžeme vyslat signál, že jsme si vědomi toho, že reakce na události, které bohužel Českou republiku potkaly v prosinci loňského roku, je tady jednoznačná i ze strany Poslanecké sněmovny, napříč politickým spektrem. Děkuji vám.
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Děkuji. Nyní tedy prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení, pan poslanec Petr Letocha, a prosím vás, kolegyně, o ztišení v sále.
Poslanec Petr Letocha: Děkuji za slovo, vážená paní předsedkyně. Vážený pane ministře, vážené kolegyně, vážení kolegové, jak již uvedl pan ministr, tento návrh je předkládán jako dílčí opatření v návaznosti na tragický útok na půdě Filozofické fakulty Univerzity Karlovy z prosince loňského roku. V rámci projednávání návrhu nového zákona o zbraních a střelivu proběhla řada odborných diskusí, kulatých stolů a koordinačních jednání a také na jejich základě vyvstal požadavek umožnit aplikovatelnost některých ustanovení nového zákona již před původní navrženou dobou účinnosti v roce 2026.
Cílem návrhu je tak zajistit, aby účinnosti nabyla dvě opatření, která jsou již obsažena ve schváleném a platném novém zákoně o zbraních a střelivu, ale s jehož účinností se kvůli nezbytnosti rozsáhlé IT úpravy informačního systému Centrálního registru zbraní počítá až od 1. ledna 2026. Jinými slovy, podstatou návrhu je zavést aplikovatelnost právě dvou opatření, žádné nové věcné změny návrh nezavádí, změna je pouze časová.
Prvním opatřením je zavedení povinnosti podnikatelů v oboru zbraní a střeliva hlásit neprodleně Policii České republiky podezřelé transakce zbraní. Návrh výslovně doplňuje povinnost držitele zbrojní licence, který podniká v oboru zbraní a střeliva, oznámit Policii České republiky převod zbraně nebo střeliva nebo právní jednání směřující k takovému převodu, které důvodně považuje za podezřelé. S touto povinností právě počítá jak nový zákon o zbraních, tak směrnice Evropské unie, ze které úprava vychází. Za podezřelý převod nebo právní jednání, které k takovému převodu směřuje, bude třeba považovat taková nestandardní jednání, z nichž lze důvodně vyvodit podezření na hrozící zneužití zbraní nebo střeliva, jichž se takový převod nebo pokus o něj týkaly. Z principu nelze takové podezřelé jednání přesně definovat, nicméně předkladatel v důvodové zprávě k návrhu uvádí některé příklady jednání, jež by bylo možné za podezřelé ve výše uvedeném smyslu považovat. Je třeba zdůraznit a připomenout, že pokud jde o jednání spočívající v nákupu neobvyklého množství zbraní nebo střeliva, to již v současné době je závislé na eventuálním hlášení ze strany podnikatelů v oboru zbraní a střeliva, sledováno nově vyvinutým analytickým nástrojem Policie České republiky přímo v datech Centrálního registru zbraní.
Druhé opatření, které návrh zavádí, umožňuje příslušnému policejnímu útvaru rozhodnout o zajištění zbraně, ale také střeliva nebo dokladu vydaného v souladu se zákonem o zbraních, a to v případech, kdy se dozví o bezpečnostních rizicích spojených s konkrétní osobou, která se zbraněmi nakládá. Návrh počítá s tím, že se nejdříve zbraně takové osobě fyzicky odeberou a teprve následně se přikročí k objasnění obdržených informací bezpečnostního charakteru. Dodávám, že zajištění bude mít formu standardního správního rozhodnutí, nicméně odkladný účinek případného odvolání bude stejně jako doposud vyloučen. V souladu s principy uplatňovanými obdobně napříč právním řádem takové zadržení bude trvat tak dlouho, jak dlouho budou trvat důvody, které k zajištění zbraně, střeliva nebo dokladu vedly.
Návrh nepřináší přímé náklady pro státní rozpočet ani pro jiné veřejné rozpočty. Úkoly a činnosti, které z návrhu vyplývají, budou orgány veřejné moci vykonávat v rámci svých existujících kapacit. Vzhledem k tomu, že návrh, navržená lhůta účinnosti od 1. července není s ohledem na legislativní proces v Senátu a u prezidenta reálná, v podrobné rozpravě navrhnu změnu účinnosti návrhu 15. den od jeho vyhlášení. Vzhledem k tomu, že v době po 21. prosinci 2023 došlo již ke stovkám případů schvalování uvedeného útoku, vyhrožování spácháním obdobného činu a podobně, se jeví potřeba včasného zakotvení navrhovaných opatření v právním řádu jako naléhavá. S ohledem na to doporučuji tento návrh v prvním čtení procedurou § 90 odst. 2 zákona o jednacím řádu schválit podmínky pro použití této procedury a považuji je za splněné. Děkuji.
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Také děkuji. Nyní otevírám obecnou rozpravu. Do ní se s přednostním právem přihlásila nejdříve paní předsedkyně Schillerová a pak další poslanci. Prosím, máte slovo.
Poslankyně Alena Schillerová: Děkuji za slovo, paní předsedkyně. Vážené paní poslankyně, páni poslanci, pane ministře, my bychom, jak jste řekl, měli projednat novelu zákona o zbraních. Nebudu opakovat to, co jste řekl, jenom zdůrazním, že je ten návrh předkládán v souladu s ustanovením § 90 odst. 2 zákona o jednacím řádu tak, aby byl schválen již v prvním čtení, a samozřejmě s ohledem na to, že každé takové použití tohoto institutu znamená logicky výrazné omezení parlamentní debaty, k čemuž by mělo docházet velmi výjimečně a za předpokladu širšího politického a společenského konsenzu. My jsme vedli velmi, velmi dlouhou debatu na našem klubu, velmi zásadní debatu, a my rozumíme důvodům, proč tato novela je předkládána, takže to nevnímejte prosím jako nějakou techniku proti této novele, nicméně my jsme dospěli k tomu po dlouhé debatě na klubu, že v případě novely zákona o zbraních a střelivu dochází k jakési kolizi, nebo ta debata bude o kolizi, to je možná přesnější, dvou ústavně chráněných hodnot, jednak práva státu chránit bezpečnost svou a svých občanů, na druhé straně základní občanská svoboda a práva na ochranu obydlí, a vždy je potřeba hledat správný kompromis při vyvážení ústavou chráněných práv.
Takže po této debatě a i po konzultaci s druhým opozičním klubem SPD jménem klubu hnutí ANO a klubu hnutí SPD, tedy dvou poslaneckých klubů, vznáším námitku proti a vznáším veto proti tomu, aby byl tento zákon schválen podle § 90 jednacího řádu. Děkuji vám.
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Ano, eviduji. Nyní s faktickou poznámkou je přihlášen pan poslanec Mašek, následuje pan poslanec Růžička. Prosím, vaše dvě minuty.
Poslanec Jiří Mašek: Děkuji za slovo. Dovolil bych si navázat na předřečnici paní předsedkyni Schillerovou a zároveň bych chtěl navázat na úvodní řeč pana ministra Rakušana, který mě v té souvislosti jmenoval. Ano, skutečně jsme toto projednávali v minulosti a došlo tam k bazální shodě, nicméně to, že celá tato novela je motivována - a jak zpravodaj, tak předkladatel to tady řekli - tou strašnou situací, která se stala na Filozofické fakultě, a co nejrychlejším přijetím řešení, tak tady se chci ohradit - za tu dobu se bohužel nestalo to, že bychom dostali informaci, jak to vlastně probíhalo, k jakým došlo chybám buď individuálním, nebo chybám systémovým, čili my nemáme dost informací z mého pohledu na to, abychom přistoupili k té novelizaci po této stránce optimálně a abychom reagovali na případné chyby. Přes sliby, že se to dozvíme, jsme se to dosud nedozvěděli. Tímto chci také upozornit, že to budí u nás jako u opozice velkou nespokojenost, čili to je jedna stránka věci.
A ta druhá stránka věci k těm návrhům. Ono se tam něco změnilo proti tomu, o čem jsme se domlouvali, a to, co se tam změnilo, je zařazení kategorie D, což jsou vzduchovky, paintballové pušky, airsoftové, a ty spadly také do té kategorie, kdy na upozornění by Policie České republiky mohla vstoupit do obydlí těchto lidí. To už nemluvíme o 300 000 střelcích, kteří se na nás obracejí a zvedají prst i u těch, kterých se to týká, co mají zbrojní oprávnění. Prostě tam je to vágní. Já bych neměl problém, kdyby, a to chápu, z pozice bezpečnosti, třeba NCOZ nebo bezpečnostní služby o to požádaly, ale samy, a nesly si za to zodpovědnost. (Předsedající: Čas.) Já se ještě přihlásím. Děkuji.
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Nyní je přihlášen pan poslanec Růžička s faktickou poznámkou, následuje pan ministr Rakušan. Prosím, máte slovo.
Poslanec Pavel Růžička: Děkuji, paní předsedající. Tak já bych zareagoval odzadu na pana zpravodaje. Pane zpravodaji, prosím vás (Předsedající: Prostřednictvím.), prostřednictvím paní předsedající, když děláte zpravodaje, tak si aspoň přečtěte, co předkládáte. Přečtěte si v návrhu § 57 odst. 2, písm. b) a tam je: "Příslušný útvar Policie může rozhodnout o zajištění zbraně kategorie A, A1, B, C, C1. A nově přidané nebo D." Tak tady nelžete, že tam není nic nového. A když děláte zpravodaje, tak si to, prosím vás aspoň přečtěte, to, co tady zpravodajujete.
K panu ministrovi: ano, byly pracovní skupiny. Perfektní, bylo to výborné, první pracovní skupina, já jsem si vzal zápisy, protože vy jste mistr ve lhaní a kamuflování, tak abych citoval přesně, byla 22. 1. 2024, takže ta pracovní skupina byla před schválením toho zákona, který má platit od 1. 1. 2026. Obsahem toho jednání byly hlavně psychotesty a bylo hlavně to, aby se vyjádřila psychiatrická a psychologická služba k tomu, zda je třeba dělat psychotesty, nebo ne. Po událostech na Filozofické fakultě jsme tam byli vstřícní, že jsme do toho předloženého zákona, který měla schvalovat Sněmovna, tak jsme do něj nerýpali. Ale samozřejmě je tady v zápise: "Zástupce ANO kritizuje červenou dlaždici, zástupce ANO nesouhlasí" - takže neříkejte, že to bylo jednoznačné, nebylo. Tady je zápis, můžete si ho přečíst, protože vy jste v té době byl v Karviné, takže jste se toho jednání neúčastnil, a pan Letocha byl taky on-line a byl připojovaný, jako když chodí na squash.
Další jednání bylo 13. 3. 2024. Já přečtu jenom závěr, prosím: "ANO 2011 (Předsedající: Čas!) podporu nevyslovilo, poradí se." Tak nelžete!
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Vypršel vám čas. Nyní tedy pan ministr Rakušan s faktickou poznámkou.
Místopředseda vlády a ministr vnitra ČR Vít Rakušan: Děkuju, paní předsedkyně, já se nenechám vyprovokovat k tomuto tónu. Děkuju paní předsedkyni Schillerové za vysvětlení celé té věci. Chápu, že tady můžeme předjímat dvě ústavní práva, která jsou zaručená, nicméně ještě jednou opakuji, toto už jsme řešili i v rámci schválené novely, tady k žádnému posunu nedochází. Dokonce už nyní se mohou zadržovat i zbraně kategorie D, a to podle § 56. Nedoplňuje se širší výčet zbraní, ale doplňuje se nový důvod.
Především není pravda, že odnětí zbraní kategorie NO, respektive D podle současného zákona, a to i s případným využitím policejního vstupu do obydlí, nový zákon na rozdíl od navrhované novely neumožňuje. Nechť ctěný posluchač sám usoudí, kdo je, či není lhářem, kdo tady šíří fakta a kdo tady šíří nějaká posunutá fakta.
Já bych se chtěl vymezit, paní předsedkyně, vaším prostřednictvím, vůči výstupu pana kolegy Růžičky. Tohle téma doteď bylo bráno jako velmi citlivé právě v reakci na události na Filozofické fakultě. Dokázali jsme na sebe nekřičet, dokázali jsme se neobviňovat z toho, že jsme lháři, že jsme mistři v kamuflování, a myslím si, že ten tón byl absolutně zbytečný. Já tady vaší paní předsedkyni říkám, že respektuji vaše právo dané jednacím řádem vetovat tento návrh. Věcně mu nerozumím, protože v této chvíli nám šlo o bezpečnost a bezpečí obyvatel České republiky, které jsme rychlou novelizací mohli zajistit od 1. 7. letošního roku.
A ano, přiznávám se, v téhle chvíli mi jde opravdu více o bezpečnost občanů České republiky než o to, jestli se cítí dotčeni majitelé zbraní v kategorii D. Je to pro mě v návaznosti na toto důležitější, a pro náš klub to také je důležitější a pro celou vládní koalici. Proto jsme chtěli devadesátku a vyprošuji si, pane kolego Růžičko, prostřednictvím paní předsedající (Předsedající: Čas!), tenhle tón a obviňování ze lhaní.
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Vzhledem k tomu, že máme 13.55 a na tento čas je zařazen pevně bod, přerušuji projednávání bodu číslo 13, a tedy ti, kteří jsou přihlášeni, ať už s faktickými, nebo do rozpravy, se budou moci vyjádřit, až se k tomuto bodu znovu dostaneme.
Nyní tedy se dostáváme k bodu číslo 162. Protože budeme hlasovat, přivolám kolegyně a kolegy z předsálí.
Ještě načtu došlé omluvy. Paní poslankyně Mádlová Ivana bere zpět svou omluvu od 12.30, paní poslankyně Opltová Michaela se omlouvá z pracovních důvodů od 13 hodin a pan poslanec Síla Jan se omlouvá z celého jednacího dne z pracovních důvodů.
Nyní tedy otevírám projednávání bodu
Aktualizováno 15. 9. 2024 v 11:43.