Úterý 21. května 2024, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze
(pokračuje Karel Havlíček)
5.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 275/2012 Sb.,
o volbě prezidenta republiky a o změně některých zákonů
(zákon o volbě prezidenta republiky), ve znění pozdějších předpisů,
a další související zákony
/sněmovní tisk 636/ - druhé čtení
Z pověření vlády předložený návrh zákona uvede místopředseda vlády a pan ministr Vít Rakušan. Prosím, máte slovo.
Místopředseda vlády a ministr vnitra ČR Vít Rakušan: Děkuji vám, pane místopředsedo, za slovo. Dobrý den, vážené kolegyně, vážení kolegové. Stručně k návrhu novely zákona o volbě prezidenta republiky a souvisejících zákonů. Podrobněji jsem daný návrh představoval v prvním čtení. Jedná se o přece jen už nějakou naši historickou zkušenost s přímou volbou prezidenta republiky a s identifikací záležitostí, které nebyly v zákonné úpravě přesně definovány anebo nebyly definovány tak, aby dávaly jednoznačnou aplikační praxi pro nás pro všechny.
V reakci na judikaturu Nejvyššího správního soudu a Ústavního soudu návrh přináší dvě změny procesu navrhování kandidátů na prezidenta. Za prvé, poslanec nebo senátor bude moci být členem pouze jedné skupiny navrhujících poslanců nebo senátorů, to znamená, že z titulu člena komory parlamentu bude moci navrhovat pouze jednoho kandidáta na prezidenta republiky. Myslím si - přehledná a logická změna.
Za druhé, k založení petice na podporu kandidatury takzvaných občanských kandidátů na prezidenta republiky a sběru podpisů pod ni bude možné využít nástroj pro sestavování elektronických petic, který bude součástí informačního systému správy voleb ukotveného v zákoně o správě voleb. Zjednoduší to výrazně i proces kontroly včetně automatického odhalování duplicit v systému. Ponechá se samozřejmě i možnost sběru konzervativní papírovou formou na podporu kandidatury.
Navrhuje se nabytí účinnosti daného zákona k 1. lednu 2026. Nově navrhovaná pravidla by se tedy již uplatnila při volbě prezidenta republiky, která připadá na rok 2028. Návrh zákona projednal ústavně-právní výbor, který jej doporučil Poslanecké sněmovně ke schválení. Děkuji.
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání ústavně-právnímu výboru jakožto výboru garančnímu. To vám bylo doručeno - myslím tím jeho usnesení - jako sněmovní tisk 636/1 a já prosím, aby se slova ujal zpravodaj tohoto výboru, pan poslanec Radek Vondráček, a informoval nás o projednání návrhu ve výboru, případné pozměňovací návrhy odůvodnil. Prosím.
Poslanec Radek Vondráček: Děkuji za slovo. Chci jenom informovat plénum Poslanecké sněmovny, že ústavně-právní výbor projednal tento tisk na své 34. schůzi 27. března 2024, a jak už řekl pan ministr, ústavně-právní výbor doporučuje Poslanecké sněmovně, aby návrh schválila, pověřuje mne jako předsedu výboru, abych toto usnesení předložil, a současně mě zmocňuje jako zpravodaje výboru. Žádný pozměňovací návrh přijat nebyl.
Debata byla velmi zajímavá. Ta debata se omezila v podstatě na to, protože vesměs panuje nějaký konsenzus, nebo řekněme spíše souhlas s předloženým tiskem, ale byla zajímavá připomínka, že jestliže se omezuje množství potenciálních kandidátů, nebo že můžete jako poslanec nebo senátor navrhnout jenom jednoho kandidáta, pak by bylo zcela logické, aby jeden člověk, jeden občan mohl podepsat také jenom jednou tomu takzvanému občanskému kandidátovi. Mělo by to svoji nějakou vnitřní logiku. Na tom jsme se v podstatě shodli, nicméně narážíme na nějaké limity technické, protože asi není v podstatě v silách Ministerstva vnitra zajistit a zkontrolovat to, že jeden občan České republiky může být podepsán jenom na jedněch podpisových arších jednoho kandidáta na prezidenta republiky. Nevím, jestli tato debata bude pokračovat ještě i tady v rámci druhého čtení nebo v rámci čtení třetího, nicméně uzavřel bych to své vystoupení tím, že ústavně-právní výbor doporučil, a bez toho, že bychom nějakým způsobem zasahovali do toho původního návrhu. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji, pane předsedo. Vzhledem k tomu, že nikdo další se nepřihlásil, končím tímto obecnou rozpravu.
Pane vicepremiére, máte zájem o závěrečné slovo? Nikoliv. Pane zpravodaji? Rovněž nikoliv.
Zahajuji tedy tímto podrobnou rozpravu. Opět připomínám, že pozměňovací návrhy přednesené v podrobné rozpravě musí být odůvodněny. Nevidím zde žádný návrh do podrobné rozpravy, čímž ji tedy končím.
Závěrečná slova, pane ministře? Nikoliv. Pan zpravodaj? Rovněž nikoliv.
Končím druhé čtení tohoto návrhu a děkuji za spolupráci.
Můžeme jít k dalšímu bodu, což je
Aktualizováno 15. 9. 2024 v 11:43.