Pátek 19. ledna 2024, stenozáznam zahájení jednacího dne schůze

(Schůze zahájena v 15.00 hodin.)

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, vážení členové vlády, zahajuji 89. schůzi Poslanecké sněmovny.

Aby byla zaznamenána naše účast, tak vás nejprve odhlásím a prosím, abyste se přihlásili identifikačními kartami. Náhradní karty a jejich čísla platí tak, jak bylo řečeno na 88. schůzi.

Tuto schůzi svolala předsedkyně Poslanecké sněmovny podle § 51 odst. 4 našeho jednacího řádu na základě žádosti 60 poslanců. Pozvánka vám byla rozeslána v pátek 12. 1. elektronickou poštou.

 

Nyní přistoupíme k určení dvou ověřovatelů této schůze. Já jsem už před chvílí zagongoval, abychom se nezdržovali. Navrhuji, abychom určili poslance Oldřicha Černého a pana poslance Ondřeje Koláře. Má někdo nějaký jiný návrh? Nevidím.

Přistupuji k hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 1, přihlášeno bylo 145, pro bylo 141, proti byl 1. Přijato.

 

Konstatuji tedy, že jsme ověřovateli 89. schůze Poslanecké sněmovny určili pana poslance Černého a pana poslance Koláře.

Co se týká omluv, odkazuji opět na 88. schůzi. Další za chvíli přečtu.

Nyní přistoupíme ke stanovení pořadu 89. schůze, jehož návrh je uveden na pozvánce. Jenom připomínám, že podle § 54 odst. 7 zákona o jednacím řádu rozhodne Sněmovna pouze o pořadu uvedeném v žádosti. Nelze navrhnout žádnou změnu ani doplnění pořadu a rovněž tak nelze rozšiřovat schválený pořad.

Já zde mám několik přihlášek s přednostním právem, ale protože někteří už je mezitím stáhli, tak se táži pana ministra Mariana Jurečky, jestli má zájem vystoupit s přednostním právem? Máte slovo, pane ministře.

 

Místopředseda vlády, ministr práce a sociálních věcí ČR Marian Jurečka: Děkuji. Dobré páteční odpoledne, já si dovolím vystoupit opravdu velmi stručně s tím, že je jasné, že je tady tento návrh novely zákona č. 108 s ambicí řešit otázku zvýšení příspěvků na péči, tak chci jenom jasně říci, že je už v legislativním procesu novela, která za vládu a vládní koalici řeší zvýšení příspěvků na péči, řeší ho v o něco jiných parametrech, než je tento návrh předložený, je do budoucna jiným mechanismem, který by měl být operativnější pro možnost zvýšit příspěvek na péči rychleji, v návaznosti na vývoj růstu cen. Tak jenom předesílám, že toto tady, tato informace už je a je v procesu tento legislativní tisk, a zároveň také předznamenávám to, že vlastně je tady také samozřejmě otevřena novela zákona č. 08, zákon o sociálních službách, který už máme po prvním čtení, je na projednání výboru, a myslím, že termíny pro podávání pozměňovacích návrhů jsou stanoveny na 9. února, to znamená, je tady několik dalších jiných cest, jak řešit tuto problematiku, dokonce i rychleji, takže jenom předznamenávám, že - byť tady navrhovatel určitě bude říkat odůvodnění a tak dále, což je naprosto věcně v pořádku - tak jsem chtěl tady jasně deklarovat, že je tady jasný závazek, byl řečen veřejně, že nejpozději od 1. 7., pokud to stihneme v legislativním procesu, i dříve, příspěvek na péči jako vládní koalice i my jako MPSV i za sebe říkám jednoznačně, je nutné zvýšit, musíme to udělat a jsou tady cesty, které k tomu vedou, za prvé o něco bych řekl do budoucna flexibilnějším řešením a případně, pokud bude vůle, i o něco rychlejším. Tolik jsem chtěl poznamenat. Děkuju za pozornost.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Jenom upozorňuji, že jsme ještě neotevřeli bod a jsme před vlastním hlasováním, nicméně přednostní práva mají pochopitelně tu příležitost. Vidím, že se hlásí s přednostním pan Aleš Juchelka, nicméně počkejte ještě, prosím. Za prvé musím konstatovat, že zastupujete paní předsedkyni Schillerovou čili disponujete přednostním právem, ale jsou před vámi ještě řádně přihlášení kolegové z SPD pan Okamura a pan Fiala. Jenom se ptám, jestli chtějí využít? Jsme ještě před otevřením bodu čili jsme v pořadu schůze. (K mikrofonu přistupuje poslanec Fiala.) Nejdříve byl pan Okamura, toho tedy mohu zrušit. Pan předseda Fiala má slovo.

 

Poslanec Radim Fiala: Děkuji za slovo. Vážené kolegyně, kolegové, pan Okamura by samozřejmě rád vystoupil i k tomuto bodu, ale říkal, že je na to málo času, takže si to nechá na příští týden, takže musíte vzít mě místo pana Okamury.

Dámy a pánové, návrh na změnu zákona o sociálních službách - podíváme se trošku do historie - kterým by došlo ke zvýšení příspěvku na péči zdravotně postiženým občanům závislým na péči jiných osob v I. a II. stupni závislosti, podali poslanci SPD poprvé v dubnu roku 2020, tedy v minulém volebním období. Paradoxně zrovna dnes si mi jedna paní stěžovala, že má zdravotně postiženou dceru a že na ni nemá peníze, že s tím, co má, nemůže vyjít, že je to úplná katastrofa a že bychom s tím jako poslanci měli něco dělat. Takže jsem rád, že ta mimořádná schůze tady dnes je a že se k tomu všichni můžeme - možná ne verbálně, ale svým hlasováním - vyjádřit a tím jasně řekneme, co si o těch zdravotně postižených myslíme.

V roce 2020, jak jsem o něm hovořil, šlo o iniciativu kolegyně poslankyně Lucie Šafránkové a naše hnutí je jediným politickým subjektem v této Poslanecké sněmovně, které se této problematice věnuje soustavně a dlouhodobě - prvním subjektem, který toto téma vnesl po dlouhých letech do veřejné diskuse a který jej důsledně hájí a bojuje za něj. Tehdejší, tedy z dnešního pohledu už minulá vládní koalice ve složení hnutí ANO, ČSSD a KSČM jeho projednávání blokovala. Hned po posledních volbách jsme tento návrh zákona podali podruhé, což bylo v říjnu roku 2021, a o tom svědčí i číslo jeho sněmovního tisku, tedy číslo 9. Byl to devátý podaný návrh zákona v tom volebním období a opět nám vláda, tentokrát ta současná, která by tady měla sedět za mnou, ale už tady máme jenom dva ministry - tři, omlouvám se, pane ministře zdravotnictví - tak tato vláda brání tento návrh řádně doprojednat.

Takže, dámy a pánové, pokud máte málo finančních prostředků na to, abyste se mohli starat o své hendikepované zdravotně postižené děti nebo jiné členy rodiny, tak se musíte obrátit za mě. Kolegyně Šafránková předřazení a doprojednání tohoto bodu navrhuje na každé schůzi Sněmovny a vládní poslanci to vždy zablokují - bez respektu a úcty ke zdravotně postiženým občanům, bez špetky pochopení pro jejich velice těžkou životní situaci.

Dámy a pánové, situace desítek tisíc českých občanů v I. a II. stupni závislosti je už nyní ve většině případů naprosto neúnosná. Je to to, o čem jsem mluvil dneska s tou paní, která si mi na ulici stěžovala. Příspěvek na péči se jim nezvyšoval už téměř devět let, zatímco průměrná inflace za tu dobu je zhruba 40 % a zdražení základních životních potřeb, zejména nákladů na bydlení a potraviny, dosahuje od té doby objemu dokonce až v řádech stovek procent, protože náklady na bydlení, hlavně nájmy, se do inflace podle nějaké metodiky vůbec nezapočítávají, ale bohužel pro tyto lidi to dělá velký objem jejich rodinných výdajů.

Vláda Petra Fialy není schopna anebo ochotna, což je v tomto případě prašť jako uhoď, přijít s vlastním legislativním návrhem na pomoc těmto občanům. Doprojednat konkrétní návrh hnutí SPD soustavně blokuje již téměř dva a půl roku a naše zdravotně postižené spoluobčany, jejichž životní a sociální situace je více než kritická, si bere jako rukojmí svých stranicko-politických her. Jde přitom o jednu ze sociálně nejohroženějších skupin našich spoluobčanů, ne-li o tu vůbec nejohroženější, tedy o tu, která se není schopna sama bránit, která tomu není schopna sama čelit právě z důvodu svých zdravotních handicapů.

Vláda tedy příspěvek na péči těmto občanům zvýšit dlouhodobě odmítá, ale co naopak zvýšila velice rychle,

jsou ceny veškerých sociálních, terénních, pečovatelských a asistenčních služeb pro tyto osoby. Stalo se tak naposledy v loňském roce zvýšením limitů takzvané vládní úhradové vyhlášky. To vede pouze k dalšímu zhoršení dostupnosti těchto služeb pro zdravotně postižené občany a tím i ke zhoršení kvality jejich životů, k dalšímu propadu jejich životní úrovně, a co je nejhorší, i ke zhoršování jejich zdravotního stavu.

Například příspěvek na péči pro zdravotně postižené dospělé osoby nad 18 let věku v I. stupni závislosti, tedy pro osoby, které nejsou schopny vykonávat až čtyři základní životní potřeby, je to směšných 880 korun měsíčně. To je přece naprosto nedůstojné a neudržitelné a je nezbytné to urgentně a urychleně změnit.

Ještě je třeba na tomto místě připomenout, že v prosinci roku 2022 poslanci vládní koalice zabránili projednání našeho návrhu na zvýšení příspěvku na péči pro zdravotně postižené občany v prvním čtení zvlášť zavrženíhodným způsobem. Jelikož neměli odvahu podat návrh na jeho zamítnutí, a dát tedy veřejně najevo to, co je nabíledni, to, co se tady dnes s velkou pravděpodobností odehraje, tedy že příspěvky na péči asociálně odmítají zvýšit, odhlásili se ze svých hlasovacích zařízení, ačkoliv byli v sále Sněmovny fyzicky přítomni, tím učinili Sněmovnu neusnášeníschopnou a její jednání, a tedy i projednávání tohoto bodu, muselo být ukončeno. Kdyby tak tehdy neučinili, mohl náš návrh projít do druhého čtení a dnes by byl již dávno platný a účinný. Jedná se o mimořádné pokrytectví, zbabělost a pohrdání voliči a nejvíce zranitelnými občany.

Je tedy naprosto evidentní, že této asociální vládě je osud desítek tisíc našich zdravotně postižených občanů, propadajících se stále hlouběji do vážných existenčních problémů a do příjmové chudoby zcela lhostejný. Je to přece naprostá hanebnost! V SPD ovšem boj za práva těchto osob, jakožto i boj za důstojné životy všech slušných a pracujících lidí nevzdáváme a i v roce 2024 jej povedeme s vysokou intenzitou.

Shrnuto a podtrženo - zdravotně postiženým osobám závislým na pomoci jiných osob v I. a II. stupni závislosti byl příslušný příspěvek na péči naposledy zvýšen v roce 2016, a to tehdy cirka o 10 %. Od té doby vzrostla průměrná inflace o 40 % a zdražení základních životních potřeb přesáhlo výrazně 100 %, u potravin a energií je tento růst ještě daleko, daleko výraznější. Ve III. a IV. stupni závislosti byl v posledních letech tento příspěvek zvyšován častěji, což je dobře pro ty lidi, ale i toto zvýšení je vzhledem k poslednímu inflačnímu vývoji nedostatečné, ale situace osob v I. a II. stupni závislosti je ještě mnohem, mnohem horší. Nárok na příspěvek na péči v I. stupni závislosti mají ve věku do 18 let ty osoby, které z důvodu dlouhodobě nepříznivého zdravotního stavu nejsou schopny zvládat tři základní životní potřeby, a ve druhém stupni závislosti jde potom o osoby, které nezvládají čtyři až pět základních životních potřeb. Ve věku nad 18 let mají nárok na příspěvek na péči v I. stupni závislosti ty osoby, které nejsou schopny zvládat tři až čtyři základní životní potřeby a ve II. stupni pak jde o osoby, které nezvládají pět až šest základních životních potřeb, čili jedná se o osoby s velmi vážnými zdravotními handicapy a životními omezeními. Posuzuje se zde schopnost zvládat těchto deset základních životních potřeb, a to mobilita, orientace, komunikace, stravování, oblékání, obouvání, tělesná hygiena, výkon fyziologické potřeby, péče o zdraví, osobní aktivity, péče o domácnost u osob nad 18 let. Všichni asi vidíte, že jde opravdu o faktický základ existence člověka.

Současná výše příspěvku na péči pro osoby do 18 let věku činí za jeden kalendářní měsíc 3 300 korun, jde-li o stupeň I, 6 600 korun měsíčně, jde-li o stupeň II. Výše příspěvku na péči pro handicapované osoby starší 18 let pak aktuálně činí za kalendářní měsíc pouhopouhých 880 korun, jde-li o stupeň I, jde přitom o osoby, které nezvládají až čtyři základní potřeby, a 4 400 korun je výše příspěvku v této věkové kategorii, jde-li o stupeň závislosti II.

U dětí se zdravotním postižením a jejich příspěvku na péči je celková situace specifická ještě tím, že jeden z rodičů, aby o ně mohl pečovat, přichází dlouhodobě o možnost standardního pracovního příjmu. Je to logické, protože se o ty děti musí starat. Pokud se jedná o rodiče samoživitele, což není v těchto případech žádná výjimka, je situace těchto rodin doslova tragická, tedy žádný příjem. Současná výše příspěvku na péči u zdravotně postižených osob v I. stupni závislosti je už absolutně nedostatečná, doslova podobná tomu, jako kdyby nedostávali vůbec nic - zkrátka nemůže těmto osobám zajistit pořízení odpovídající a potřebné péče, pomoci či asistence.

Proto jsme navrhli zvýšit příspěvek na péči u osob do 18 let věku o 50 % v prvním stupni závislosti z 3 300 korun měsíčně na 4 950 korun, to znamená, je to zvýšení o 1 600 korun, a v druhém stupni závislosti z 6 600 korun na 9 900 korun, a to je zvýšení o 3 300 korun. Dále jsme navrhli zvýšit příspěvek na péči u osob v I. stupni závislosti nad 18 let věku ze současných 880 korun na 2 640 korun měsíčně, tedy o 200 %. U osob starších 18 let ve II. stupni závislosti navrhujeme zvýšení příspěvku opět o 50 % ze současných 4 400 korun na 6 600 korun měsíčně. Ale vzhledem k tomu, že od podání našeho návrhu uplynuly už více než dva roky, za které inflace stoupla o dalších zhruba 25 %, jsme připraveni formou pozměňovacích návrhů tyto částky ještě zvýšit, a to ve všech čtyřech stupních závislosti.

Rozpočtové dopady našeho návrhu se i tak pohybují maximálně v řádu nižších jednotek miliard korun ročně, což v kontextu veškerých rozpočtových výdajů není nikterak závratná suma, a už vůbec to není závratná suma ve srovnání s tím, co stát vydává za absolutně zbytné agendy, které neslouží českým občanům. Jde navíc o sumu, jejíž vynaložení je zcela jistě ve veřejném zájmu a která alespoň částečně pomůže našim zdravotně postiženým spoluobčanům, jejichž osudy jsou už i tak dosti složité a těžké, žít o něco důstojněji, bez obav z každého dalšího dne a z každé další platby či složenky.

To ovšem tato asociální vláda Petra Fialy jakožto nejasociálnější vláda v moderních českých dějinách nepovažuje ve své pýše a aroganci za podstatné a hodné jejich pozornosti. Dokažte, že to není pravda, a dnes to, milí kolegové a kolegyně, prosím, změňte. Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Teď bych poprosil pana Aleše Juchelku. Jenom podotýkám, že je to přednostní právo k pořadu schůze, teprve poté budeme hlasovat o celém návrhu pořadu.

 

Poslanec Aleš Juchelka: Děkuji moc, pane předsedající. Dámy a pánové, vážené kolegyně, vážení kolegové, už poněkolikáté stojím tady před vámi právě s prosbou o navýšení příspěvku na péči. Bohužel, vždycky tato prosba nebyla vámi poslanci vládní koalice vyslyšena. Podle mě jsou pro to dva důvody.

Zapomněli jste na ně, zapomněli jste na zdravotně postižené. V překotném a rychlém legislativním procesu ohledně daňového balíčku jste zapomněli na jednu z nejzranitelnějších skupin, a to na zdravotně postižené, kteří pobírají příspěvek na péči, o které se 24/7 starají neformální pečující. Ti si nemohou najít druhé, třetí zaměstnání, protože jejich práce pro jejich například postižené dítě nebo partnera je vyčerpávající právě každou minutu z těch 24 hodin. Ano, zapomněli jste na ně a v tuto chvíli teď vaše hrdost nedovolí tuto chybu přiznat a napravit ji.

Nebo je tam ten druhý pohled a ten je daleko cyničtější: nezapomněli jste na ně, ale jsou vám absolutně lhostejní, sou pod tu vaši velkou poslaneckou rozlišovací schopnost. Nepřijdou totiž za vámi, poněvadž pečují, takže alespoň vám samozřejmě napíšou ty maily, které dostáváme, ale které si možná ani v tom počtu nepřečtete. Nemají nikde zastání, nepřijdou na demonstraci před Ministerstvo práce a sociálních věcí, musí se prostě starat 24/7. Nemyslíte na ně, a protože se jedná o poslanecký návrh opozice, tak to bez mrknutí oka zabijete, nebo v nejlepším případě okopírujete jako v tomto volebním období už několikrát.

Tuto mimořádnou schůzi jsem se svými kolegy svolal jako symbol toho, co v Poslanecké sněmovně řešíte, jaké máte priority, které jsou nekompromisně dle mého názoru odtržené od lidí, od občanů. Řešíme tady poslanecký návrh na korespondenční volbu, který se včera ukázal, že je navíc špatně napsaný, který neprošel Legislativní radou vlády, který nemá jako zákon zasahující do ústavy širší politický konsenzus, ke kterému se nemohlo vyjádřit jediné připomínkové místo. Takový zákon, paskvil, u nějž si chyby nevšiml ani váš ministr, na začátku promovaný jako hlídač legislativní čistoty, vy tady tlačíte silou, která vám už holt nezbývá na ty, kteří ji od vás tak nutně potřebují a nemohou se k vám přiblížit. Vy je neslyšíte, prostě se o ně nezajímáte.

Důkazem je tento tweet jedné vládní poslankyně, která napsala: "Vládli jste do 2021. Proč jste to nezvedli?" Ale ano, paní poslankyně, zvedli jsme to. Od 1. srpna 2016 za vlády hnutí ANO částky pro jednotlivé stupně vzrostly, a to ve všech osmi kategoriích. Dokonce v roce 2018 jsme markantně navýšili díky návrhu KDU-ČSL - to říkám na rovinu - III. a IV, stupeň postižení, ve III. stupni o 4 000 a o 6 000 korun ve IV. stupni. Takže jsme tady toto samozřejmě zvedli. No, a tweet paní vládní poslankyně pokračuje: "Svolali jste to schválně, tu mimořádnou schůzi Sněmovny, protože to přeruší korespondenční volbu, nad jejíž organizací byla jakás takás dohoda, aby to bylo alespoň minimálně důstojné." Já odpovídám: Ano, svolali, abychom ukázali na to, co je vaší prioritou, že upřednostníte korespondenční volbu před návrhem na navýšení příspěvků na péči.

Ukázalo se, že nemáte korespondenční volbu projednanou s odborníky, s opozicí, s Legislativní radou vlády, s ostatními ministerstvy a připomínkovými místy, když už takto zasahujete do ústavních práv. Toto je vaše priorita - korespondenční volba. Ne ti lidé, kteří jsou tam venku, kde bychom pro ně měli hledat rychlá řešení a nezapomínat na ně jako u příspěvku na péči. Ale vám jde jen o moc, o touhu po hlasech, kterou zakrýváte za to dobro. Ústava neústava, diskuse nediskuse, to dobro protlačíme na sílu, to naše mocenské dobro. A potřeby ostatních? Nezájem.

Kumulativně za rok 2022 a 2023 se navýšily náklady pro nás všechny průměrně zhruba o 30 %. Příspěvek na péči se navýšil o nulu. Dnes vyšlo na Novinkách, co víme už dávno. Změny v daních zvednou náklady na bydlení víc, než se čekalo. Během vašeho vládnutí jste dvakrát navýšili úhradovou vyhlášku. Hodina péče díky vám a vaší vládě stojí více a nejste ochotni navýšit bezprostředně, když to ti lidé nejvíce potřebují, příspěvek na péči? Že tedy, jak jsme slyšeli od pana ministra, to bude až někdy v červenci, ale ještě s tou zásadní změnou, že to nebude zákonem, ale nařízením vlády?

Ti neformální pečující nepotřebují žádná školení, jak je navrhováno například teď, při další novele 108, kterou máme tady během prosince novelizovanou prý třikrát. Ti lidé nepotřebují dvojnásobek odlehčovacích lůžek, nemají 144 000 na to, aby na 180 dní dali někoho do odlehčovačky, ty kapacity jsou omezené. Ti lidé neformálně pečující potřebují peníze. Když se jim zvyšuje všechno okolo, potřebují to z něčeho zaplatit.

Ti, kteří v těch rodinách pracují, si ani na tu osobu, která pečuje, nemohou uplatnit slevu na dani, protože tu jste jim díky daňovému balíčku zrušili také. Takto myslíte na zdravotně handicapované a nenasloucháte. Já jsem na tyto věci upozorňoval tady u tohoto pultíku už od podzimu několikrát: nedělejte to, budou v příjmové chudobě ti, kteří neformálně pečují. Pokud to tak bude, navýšíme jim prosím příspěvek na péči? Nic. Vaše prázdné lavice vždycky svědčí o tom, že nemáte zájem a že hlasujete tak, jak vám řeknou.

Měli bychom být vděčni těm lidem, kteří se opravdu doma o vážné handicapy starají za minimum financí. V tom nejtěžším je to 19 200, v ústavní péči jsou to řádově násobky. Buďme za ně rádi a podporujme je. Navyšujeme tímto způsobem IV. stupeň na 21 300 korun. Zásah do rozpočtu kolem 6,5 miliardy.

Abych se vrátil k tomu tweetu jedné vládní poslankyně, ta píše, potom už trošičku jako vyhrožujícím způsobem: No nic, začneme tedy projednávání vaší schůze v pátek po třech dnech v kuse nad korespondenčkou. Pokud ji nebudete obstruovat a budeme místo toho hlasovat, mimochodem, podle vašich starých programů, stihneme toho víc." Takže já říkám: Stíháme tady projednat v tuto chvíli příspěvek na péči. Jak budete hlasovat? Otevřete tento bod? Stihnout to můžeme za deset minut poté, co zmáčkneme každý to tlačítko, že mimořádnou schůzí Sněmovny otevíráme, tady tento bod, a poté můžeme odejít domů, když to necháme schválit v prvním čtení. Anebo to schválíme v devadesátce tak, jak jsem navrhoval, pokud nedáte žádné veto, což je ještě lepší způsob, protože to těm lidem pomůže bezprostředně a hned.

Máme v tom v tuto chvíli možnost pomoci jedné z nejzranitelnějších skupin obyvatel. Je jedno, jestli je to návrh opozice, nebo koalice. Ti lidé tam venku to jednoduše potřebují, proto jim ho navyšme. Šest let se tak nestalo.

Jsem zvědavý samozřejmě na vaše hlasování. A pokud vždycky já se dívám na ty zákony, které tady procházejí, tak se ptám, zdali ty zákony potřebujeme, to je za prvé, a zdali jsou ústavně komfortní, a to je za druhé. Takže jsem si položil samozřejmě tyto dvě základní otázky u korespondenční volby. Potřebujeme korespondenční volbu? Nepotřebujeme. Je ústavně komfortní? Není. Potřebujeme navýšit příspěvek na péči? Já říkám, že potřebujeme, a to setsakramentsky rychle. A je to ústavně komfortní? Úplně stoprocentně.

Pokud se podíváme z pohledu komunity lidí, kteří jsou závislí na sociálních službách, byl nejdůležitějším tématem této novely právě návrh na valorizace příspěvku v jednotlivých stupních míry závislosti. My to máme takhle samozřejmě navrženo v tom zákoně. Pan ministr, který tady vystoupil přede mnou, otevřel tu svou novelu, která bude platit od 1. července 2024. Je tam velké nebezpečí, když to bude nařízením vlády, že se to samozřejmě nenavýší hned od 1. 7. 2024, ale že to bude ještě nějakou dobu trvat, než nařízení vlády vejde v platnost, než zase projde připomínkovým řízením, a i tak v červenci je to pozdě.

Máme tady ještě otevřenou šestsetpětku zákona o sociálních službách, to už jsem zmiňoval. Myslím si, že žádný pečující kromě toho úvodního školení žádné nepotřebuje. Já ty pečující znám. Znám jich desítky, pohybuji se v jejich komunitě. Vždyť ti lidé by mohli školit sami ty ostatní, jak mají pečovat, co mají vyměňovat, jakým způsobem mají koupat svá miminka anebo děti nebo partnery, jak funguje zvedací systém, koupací lůžko, koupací křeslo, jak je polohovat, jak jim vyměnit PEG, jakým způsobem jim dávat dýchače. Ti lidé všechno tady toto umí a školit by mohli sami. Nepotřebují se zdržovat od své péče 24/7 nějakými dalšími školeními.

Odlehčovací služba? 90 dnů, to úplně stačí. Je tam takový přetlak na ta lůžka, že se někteří lidé nedostanou. Měsíčně to stojí až 20 000 korun pro některé pečující, kteří si chtějí odpočinout. Jenom to navýšení na dvojnásobek nemá žádný reálný základ, protože my ta lůžka prostě nemáme. My zase tady v zákoně děláme nějakou Potěmkinovu vesnici, protože nemůžeme uspokojit těch 180 dnů odlehčovacích služeb, to prostě není možné, protože ty kapacity tady nejsou.

My potřebujeme dát těm neformálním pečujícím jednoduše peníze, po tom oni volají. Bydlení se jim navýšilo, potraviny. Moc dobře víte, že kumulativně o 30 % díky tady této inflaci za dva roky přišli o své úspory. Nemůžou si jen tak někde zajet na dovolenou. Dostávají se do příjmové chudoby, kdy ty maily vám taktéž chodí. My tady to chceme navýšit o pár tisíc korun ve IV. stupni, to znamená v těch nejtěžších hendikepech, a vy nám v tom neustále bráníte? Že budete čekat dalšího půl roku poté, co jste takhle rychle, překotně schválili navýšení úplně všeho přes váš konsolidační daňový balíček? Poté, co nevidíte kolem sebe, jak rostou ceny energií, jak to zamávalo i s cenami pohonných hmot na začátku? Jak dlouho trvalo, když jsme tady zvýšili příspěvek na mobilitu po našem velkém tlaku, a to i pro ty, kteří používají dýchací přístroje? Díky našemu společnému návrhu, za to jsem vám vděčný, ale ne za to, že v tuto chvíli vy tady šlapete po těch nejzranitelnějších. A vždycky to takhle děláte. Vyberete si nějakou skupinu, která se moc bránit nemůže. Tu jsou to důchodci, tady jsou to zdravotně postižení v tuto chvíli, a víte to moc dobře. A jak říkám, jenom vaše hrdost vám nedovolí, abyste tady toto na mimořádné schůzi Sněmovny protlačili dál tím prvním čtením, protože jste ti velcí poslanci, kteří musí hájit si své vlastní návrhy, které jsou sice o půl roku později, některé dovedou do chudoby, ale to nevadí, hlavně že neprojde ten opoziční.

Chci si ještě dovolit připomenout dokument, protože nová studie, think tank IDEA při Národohospodářském ústavu Akademie věd, který se zaměřil na kupní sílu jednotlivých sociálních dávek ve vztahu k míře inflace. Studie upozorňuje na velmi dramatický propad kupní síly příspěvku na péči ve II. stupni míry závislosti, kdy jeho reálná výše odpovídá hodnotě 73 % hodnoty z roku 2012. S ohledem na prudký nárůst globálních cen energií vedených snahou o co nejrychlejší zmírnění dopadů se tedy navrhuje, aby s návrhem zákona byl vysloven souhlas právě v devadesátce, rovnou v prvním čtení. Pokud s tím má vládní koalice problém, jménem dvou klubů tu devadesátku zavetujte, udělejme to v rychlém, klasickém, klidně na 30 dnů zkráceném řízení legislativním, ale pojďme jim to rychle schválit, i klidně s tím, že si vládní koalice do tohoto návrhu dá pozměňovací návrhy, které známe až poté, co ten můj návrh byl v eKLEPu, známe tam ty částky, známe tam ty výše, pojďme se na tom domluvit. My žádný problém z opozičních lavic tím, abychom hlasovali pro vaše návrhy, nemáme, to máte jenom vy, samozřejmě. Pokud byste rádi, aby to prošlo klasickým legislativním procesem, tak prostě můžete dát jménem dvou klubů veto na to, aby to nebylo v prvním čtení.

Očekává se velmi, pokud tady toto projde, pozitivní dopad na skupinu osob se zdravotním postižením, zejména pak na skupinu osob závislých na pomoci druhé osoby při zvládání základních životních potřeb. Pozitivní dopad bude výraznější skupiny osob se zdravotním postižením, které jsou zároveň ty osoby, které můžeme nazvat, že jsou sociálně slabé. Změna zajistí těmto osobám větší množství sociálních služeb a lepší zajištění jejich základních životních potřeb. Opakuji, základních životních potřeb. Zvýšení příspěvku na péči alespoň částečně vrací jeho hodnotu blíže k jeho dřívější úrovni, i když ani tato změna, kterou navrhuji já, a to je zhruba o 10 % v každém stupni kromě prvního, kde to markantně zvedám z 880 korun na 2 000, samozřejmě nepokryje v plném rozsahu snížení hodnoty příspěvku na péči způsobené velmi vysokou inflací z posledního období a současně výrazným zvýšením díky úhradové vyhlášce hodinové sazby za poskytování sociálních služeb. Navrhované zvýšení je kompromisním řešením vycházejícím taktéž - protože také na to myslíme - z ekonomické situace v České republice, z toho, co současně prožíváme, a plně samozřejmě nekompenzuje propad hodnoty příspěvku na péči z posledních let.

Návrh má také vysoký dopad na rodiny, především pak na rodiny, jejichž některý ze členů je hendikepovaný, využívající sociální služby. Zvýšení příspěvku na péči pomůže nejen rodinám, kdy zajištění základních životních potřeb svým příslušníkům se zdravotním postižením poskytují neformálně rodinní pečující, ale i rodinám, kde jsou sociální služby poskytovány osobám závislým na pomoci osoby druhé, ale i mírně lépe ohodnotí neformálně rodinné pečující poskytující právě péči svým rodinným příslušníkům.

Jak říkám, to zvýšení není nijak markantní. Navyšuji IV. stupeň na 21 300 korun z 19 200. 19 200 bylo doteď, od roku 2018 navyšuji na 21 300. Naše predikce zásahu do státního rozpočtu je zhruba 6,5 miliardy úplně ve všech osmi stupních tak, jak je u příspěvku na péči máme.

Sám budu zvědavý na vaše hlasování. Jenom říkám, je to velikánská ostuda, protože já to tady navyšuji, nebo to navrhuji už po několikáté. Dokonce někteří vládní poslanci tady píší na své Xko ty pravdy na tři řádky, že to je schválně kvůli korespondenční volbě, a já říkám: Ano, je.

Podívejme se na ten rozdíl, co vy tady tlačíte a co tady tlačíme my, co je ústavně komfortní a co není, co je potřebné pro občany České republiky a co prozatím potřebné není. Na to vy opravdu zapomínáte. Je mi to strašně moc líto, koukáte se na ty lidi poněkud svrchu a já to nemůžu přenést přes srdce, protože pokud se jim navýší příspěvek na péči až o půl roku později, tak některé to opravdu dotáhne, řeknu, k příjmové chudobě a k tomu, že budou za řádově více desetitisíců, než je příspěvek na péči, dávat své rodinné příslušníky třeba do pobytových služeb. Nijak jinak si to vysvětlit neumím než to, že díky tomu, že to je opoziční návrh, pro to nechcete zvednout ruku. Říkám ještě jednou, je to úplně jedno, a prosím, abychom tady tuto mimořádnou schůzi Sněmovny a její program otevřeli i vaším hlasováním. Děkuji za pozornost. (Potlesk v sále.)

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji, a vzhledem k tomu, že s přednostním právem před hlasováním o celém návrhu pořadu 89. schůze se v tuto chvíli už nikdo nehlásí, tak se můžeme pustit do hlasování. Já jsem mezitím přivolal kolegyně a kolegy. Opakuji tedy, že budeme hlasovat o celém návrhu pořadu 89. schůze Poslanecké sněmovny tak, jak byl písemně předložen. (Ťukání karet do lavic.)

Je zde zájem o odhlášení, prosím vás, abyste se přihlásili.

 

Čili ještě jednou opakuji, že hlasujeme o celém návrhu pořadu 89. schůze.

Zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 2, přihlášeno bylo 150 přihlášených, pro bylo 66, proti bylo 37. A tím tedy konstatuji, že program schůze nebyl schválen.

 

A já tímto končím 89. schůzi.

Dovolte ještě, abych tímto ukončil dnešní jednací den. Připomínám, že v úterý 23. 1. bude v 10 hodin pokračovat přerušená 88. schůze Poslanecké sněmovny, ve 14 hodin bude pokračovat přerušená 87. schůze Poslanecké sněmovny, a přeji vám všem klidný víkend. Na shledanou.

 

(Schůze skončila v 15.42 hodin.)

Aktualizováno 9. 4. 2024 v 15:37.




Přihlásit/registrovat se do ISP