Pátek 26. ledna 2024, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze
(pokračuje Karel Havlíček)
113.
Vládní návrh zákona o zbraních a střelivu
/sněmovní tisk 465/ - třetí čtení
Prosím, aby místo u stolku zaujali opět kolegové. Pokračujeme ve stejné sestavě. Pozměňovací návrhy jsou uvedeny... (O slovo se hlásí poslanec Klíma.)
Ano, máte slovo.
Poslanec Pavel Klíma: Omlouvám se, jenom k poslednímu hlasování. Hlasoval jsem pro, na sjetině mám proti. Jen pro stenozáznam, nezpochybňuji hlasování.
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Ano, děkuji. Nezpochybňuje se hlasování, můžeme pokračovat. Jsme tedy u sněmovního tisku 465. (O slovo se hlásí poslanec Hájek.)
Ještě jeden kolega, prosím.
Poslanec Jiří Hájek: Já se také omlouvám. Měl jsem na sjetině proti, hlasoval jsem pro. Nezpochybňuji hlasování.
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Nezpochybňuje se hlasování, děkuji, takže se vracíme ke sněmovnímu tisku 465. Pozměňovací návrhy jsou uvedeny ve sněmovním tisku 465/2. Ten vám byl doručen 13. 12. 2023. Usnesení garančního výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 465/3.
Táži se tedy, paní ministryně, jestli máte zájem vystoupit? (Ano.) Ano, děkuji.
Ministryně obrany ČR Jana Černochová: Také děkuji, pane místopředsedo. Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, dnes máme ve třetím čtení projednat návrh nového zákona o zbraních a střelivu.
Již od tragické události na Filozofické fakultě otázka potřebnosti příslušné regulace zbraní a nutnosti přijetí nového zákona o zbraních je diskutována ve veřejném prostoru v míře dosud nevídané. K tématu zbraňové legislativy byl panem zpravodajem Letochou uspořádán kulatý stůl, kterého se aktivně účastnila celá řada z vás.
Dovolte mi stručně shrnout základní změny, které přináší nový zákon... (Silný hluk v sále. Obrací se na předsedajícího.)
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Prosím o klid v sále.
Ministryně obrany ČR Jana Černochová: ... nový zákon o zbraních a zmínit i některé nové instituty, které zpřísňují právní regulaci.
Návrh zákona především důsledně digitalizuje celou řadu v té agendě zbraňové legislativy. Dále se zavádí možnost policie okamžitě zajistit zbraně osobě, o které je k dispozici informace prokazující, že daná osoba představuje vážné nebezpečí pro vnitřní pořádek a pro bezpečnost. Dále zkrácení doby pro posuzování zdravotní způsobilosti držitele zbrojního oprávnění ze současných 10 na 5 let, Dále tam je povinnost podnikatelů hlásit podezřelé transakce, Dále tam je zvýšení kontrolní činnosti policie a rozšíření skutečností evidovaných v Centrálním registru zbraní a rozšíření automatických avizací a dalších funkcionalit.
Vážené kolegyně, vážení kolegové, domnívám se, že přijetí nového zákona o zbraních zlepší právní regulaci držení zbraní v České republice. Po přijetí tohoto zákona se určitě řada z nás dál bude této problematice věnovat a povedeme o tom další debaty, avšak prosím všechny, neblokujme nyní přijetí tohoto zákona. Ten zákon je potřebný a debata, která bude probíhat následně, jistojistě bude řešit i některé záležitosti, které se třeba diskutovaly právě i na tom semináři pořádaném panem zpravodajem, kolegou Letochou.
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji, paní ministryně. Otevírám rozpravu, do které se jako první přihlásil zpravodaj, pan poslanec Letocha. Máte slovo.
Poslanec Petr Letocha: Děkuji za slovo. Jsme ve třetím čtení vládního návrhu zákona o zbraních a střelivu, který byl Sněmovně předložen 5. června 2023 a rozeslán jako sněmovní tisk číslo 465. Tento sněmovní tisk prošel na plénu Sněmovny prvním čtením dne 24. října 2023. Poté byl projednán na jednání výboru pro bezpečnost dne 23. listopadu 2023. Druhým čtením prošel tento sněmovní tisk zde na plénu 12. prosince 2023 na 86. schůzi Poslanecké sněmovny. V jeho rámci byly předneseny pozměňovací návrhy A1, A2, B, C, D1, D2, D3, D4 i D5. Při výčtu těchto termínů nemůžu vynechat ani 21. prosinec 2023. Tragédie, která se odehrála na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy, nastínila na tento návrh zákona úplně jiné světlo. Společnost se začala zajímat o zbraňovou legislativu právě v době, kdy se jím zabývá také Poslanecká sněmovna, tak jsme se jako poslanci několikrát společně bavili o tom, jak moc je, či není zapotřebí ještě více zákon o zbraních a střelivu zpřísňovat.
Jak už uvedla paní ministryně, 10. ledna jsme se s některými z vás potkali na kulatém stole, který byl k tomuto tématu. Zároveň zde byla řada odborníků, kteří se vyjadřovali k celé skupině návrhů, ať už z veřejnosti, nebo od poslanců. Pan ministr Rakušan na kulatém stole slíbil, že vytvoří pracovní skupinu, která se bude dále zabývat nápady a podněty na zpřísnění této legislativy. Tato pracovní skupina se sešla 22. ledna a domluvila se na tom, že současný návrh zákona je kvalitní a že v současné době obsahuje určité prvky, které mohou do budoucna minimálně eliminovat to, co se mohlo udát na konci minulého roku.
Naopak jsme se, troufám si říct, politicky shodli na tom, že nebudeme zákon vracet do druhého čtení, protože tento zákon obsahuje, jak už jsem zmínil, všechno, co jsme uznali za vhodné. Zároveň budeme z tohoto zákona čerpat a některé body se budeme snažit dát zároveň do novely současného zákona, protože tento návrh zákona má nabýt účinnosti až 1. 1. 2026.
Vzhledem k tomu, že se kolem toho skutečně vede velká diskuse, dovolím si i teď přednést alespoň ve stručnosti pozměňovací návrhy, které byly načteny, čímž bych se potom při hlasovací proceduře na tento moment odkázal. Sněmovní tisk byl tedy znovu projednán na výboru pro bezpečnost jakožto garančním výboru, a to 11. ledna tohoto roku. Výbor toho dne vydal usnesení číslo 133, které bylo poslancům rozesláno jako sněmovní tisk číslo 465/3 a ve kterém výbor doporučil Poslanecké sněmovně hlasovat ve třetím čtení o návrzích podaných k návrhu zákona v následujícím pořadí, se kterým vás nyní seznámím.
Za prvé bychom měli návrhy legislativních a technických úprav, podle § 95 odst. (2) jednacího řádu přednesené ve třetím čtení, budou-li tedy v rozpravě ve třetím čtení předneseny.
Dále budeme hlasovat o pozměňovacím návrhu A1 podaném panem poslancem Hellerem a dalšími kolegy jako sněmovní dokument číslo 3780, ke kterému garanční výbor vydal doporučující stanovisko. Tímto pozměňovacím návrhem se navrhuje změna preambule zákona v § 1 týkající se zaručeného práva nabývat, držet a nosit zbraně za podmínek stanovených v zákoně.
Dále budeme hlasovat o pozměňovacím návrhu A2, pod kterým je podepsán pan poslanec Heller a další kolegové a který získal taktéž doporučující stanovisko garančního výboru. Tento pozměňovací návrh byl podán jako sněmovní dokument číslo 3782 a navrhuje se jím vypuštění některých podmínek, které návrh zákona klade na provozní řád střelnice.
Dále přistoupíme k hlasování pozměňovacího návrhu B kolegů, pod kterým je podepsán pan poslanec Sadovský, Mašek, Vondráček a Koten. Tento pozměňovací návrh byl podán jako sněmovní dokument číslo 3781 a garanční výbor nedoporučuje jeho schválení. Navrhuje se jím změna nadpisu hlavy desáté a dále doplnění úpravy týkající se odevzdávání zbraně nebo střeliva, které bylo drženo protiprávně.
Další v pořadí bude pozměňovací návrh C. Byl podán panem poslancem Vondráčkem jako sněmovní dokument 3778 a rovněž získal nedoporučující stanovisko garančního výboru. Pozměňovací návrh pana kolegy vyjímá z podmínek pro zajištění zbraně, střeliva nebo souvisejícího dokladu nebo listiny podmínku týkající se stanoviska orgánů veřejné moci ohledně osoby představující vážné nebezpečí pro vnitřní pořádek nebo bezpečnost.
Dalším v pořadí bude pozměňovací návrh D1, který byl podán panem poslancem Kotenem jako sněmovní dokument 3772. Tento pozměňovací návrh stejně jako předchozí návrh získal nedoporučující stanovisko garančního výboru. Navrhuje se jím zpřísnění podmínek pro vydávání zbrojního průkazu cizincům.
Dále budeme hlasovat o pozměňovacím návrhu D2, který byl podán panem poslancem Kotenem, Vondráčkem, Maškem a Sadovským jako sněmovní dokument 3773. Rovněž obdržel nedoporučující stanovisko garančního výboru. Navrhuje se jím změna přílohy zákona, která se týká zbraní typu Flobert.
Dalším v pořadí bude pozměňovací návrh D3, který byl podán panem poslancem Kotenem a Maškem jako sněmovní dokument 3774. Garanční výbor nedoporučuje tento pozměňovací návrh ke schválení. Pozměňovací návrh svým obsahem navrhuje změnu přechodného ustanovení.
Bod 9 - dalším v pořadí by byl pozměňovací návrh D4, ale ten je z důvodu totožnosti s předchozím pozměňovacím návrhem totožný, hlasovat o něm tedy nebudeme.
Dále budeme hlasovat o pozměňovacím návrhu D5, který podal pan poslanec Koten a Mašek, a to jako sněmovní dokument 3777. Garanční výbor vydal nedoporučující stanovisko k tomuto pozměňovacímu návrhu. Tento návrh navrhuje změnu podmínek posuzování spolehlivosti osoby, a to tak, že podmínky posuzování spolehlivosti zmírňuje.
A nakonec budeme hlasovat o návrhu zákona jako celku. Garanční výbor doporučil tento zákon jako celek v Poslanecké sněmovně schválit.
Zároveň garanční výbor v tomto usnesení pověřil zpravodaje výboru, aby na schůzi Poslanecké sněmovny ve třetím čtení návrhu zákona přednesl stanovisko výboru. Tímto tak činím. K tomuto usnesení se vrátím ještě před schvalováním hlasovací procedury a při hlasování samotném. Děkuji.
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Vidím zde v rámci obecné rozpravy dva přihlášené v tuto chvíli - nejdříve pan poslanec Koten.
Poslanec Radek Koten: Děkuji za slovo, pane předsedající. Vážená paní ministryně, vážení páni ministři, dámy a pánové, rád bych načetl také legislativně technickou změnu, která je obdobná, jak jsem načítal ke sněmovnímu tisku 464, a je to ke sněmovnímu dokumentu 3777.
Navrhuji tedy legislativně technickou změnu u svého pozměňovacího návrhu číslo 3777 ke sněmovnímu tisku číslo 465, takzvaný vládní návrh zákona o zbraních a střelivu. Změna je následující: v úvodu pozměňovacího návrhu je třeba přidat slova "písmena a) a b)", tedy jak to bylo zamýšleno. Neměl jsem v úmyslu měnit celý text § 19, ale jen jeho písmena a) a b), a zbylá písmena zachovat. Ostatně z textu odůvodnění pozměňovacího návrhu v důvodové zprávě to jasně vyplývá.
Přečtu tedy úvodní text pozměňovacího návrhu včetně změny: "Vládní návrh zákona o zbraních a střelivu, závorka, sněmovní tisk číslo 465, konec závorky, se mění takto, dvojtečka, uvozovky dole: za prvé ustanovení § 19, tučně písmeno a) a b), konec tučného písma, návrhu zákona zní:" a dál už následuje text pozměňovacího návrhu, jak byl vložen do sněmovního systému.
Ještě mi dovolte, abych tady krátce shrnul všechny ty pozměňovací návrhy. Tato novela zákona o zbraních a střelivu je z pohledu dneška extrémně kvalitní legislativní předlohou. Je to dáno tím, že návrh vznikal dlouhých šest let za účasti odborné veřejnosti v podobě takzvané Metnarovy komise. Úředníci, kteří návrh zpracovávali na Ministerstvu vnitra, tomu zjevně rozumějí. Klíčový byl rovněž fakt, že návrh se až na výjimky, jakou bylo například vypuštění § 1, podařilo uchránit před obecně známou odborností současné vládnoucí garnitury. Tento zákon je o odbornosti a měl by být správný. Není o politice a neměl by být politizován, a to ani tedy pod dojmem událostí, které se udály v prosinci.
Ani tak kvalitní návrh se bohužel neobešel bez nějakých vad. Mezi nejzávažnější můžeme uvést problém s posuzováním doby, po kterou není osoba spolehlivá, § 19, v případě takzvaného odklonu od trestné činnosti v kontextu s dobou, po kterou není osoba bezúhonná v případě pravomocného odsouzení například k peněžitému trestu. My v SPD to považujeme za chybu, když je postižen více ten, který se dozná, nahradí škodu a svého pochybení lituje, než arogantní lump, který se rozhodne svůj čin zapírat až do konce a právo poškozeného ignoruje. Možná to je ale současný trend, kam se to tedy směřuje a manévruje, a vydělá na tom ten, kdo se chová jako darebák. My jsme tedy chtěli pouze sjednotit ty doby u odklonu a u klasického trestu s tím, že pokud se někdo dozná a má ten odklon, tak je na tom právě hůře než ten darebák.
Po tragédii v ostravské nemocnici v prosinci 2019 přišel tehdy vládní poslanec pan doktor Mašek, bohužel tedy ne Ministerstvo vnitra, s iniciativou vložit trestný čin nedovoleného ozbrojování do výpisu trestných činů uvedených v § 33 trestního zákoníku, kdy trestnost zanikne účinnou lítostí, v tomto případě dobrovolným odevzdáním nelegálně držené zbraně. Cíl je, si myslím, naprosto jasný, evidentní a jediný - snížit počet nelegálně držených zbraní. Bohužel, ze strany Ministerstva vnitra ani tehdy a ani dnes nepřišla potřebná odezva v podobě jednoznačného určení vlastnictví těchto odevzdaných, dříve nelegálních zbraní. Poslanec Mašek se to nyní vložením § 116a snažil napravit, ale bohužel marně.
Máme tady k tomu nález Ústavního soudu České republiky, spisová značka IV ÚS 2328/22 ze dne 15. 8. 2023, který dává za pravdu všemu, co pan doktor dosud uvedl, takže nepřijetím tohoto návrhu si může kdokoliv, kdo nelegálně držené zbraně odevzdá, je úspěšně a na náklady státu vysoudit zpět. V § 123 je nově navrženo, aby policie mohla zajišťovat zbraně, zbrojní oprávnění a zbrojní licenci na základě informací od orgánů veřejné moci. Ovšem není přesně specifikováno, jakých orgánů, a těchto orgánů máme v České republice v přepočtu možná deset, dvacet, třicet tisíc, samozřejmě řeporyjský obecní úřad nevyjímaje.
Návrh je ve své podstatě poněkud nešťastný a poslanec Vondráček naprosto oprávněně požadoval vypuštění tohoto paragrafu, protože je velmi snadno zneužitelný, a to už jak rozsahem, koho všeho nebo kdo všechno, tedy orgán veřejné moci, může iniciovat, aby policie zajistila zbraně, zbrojní oprávnění či zbrojní licenci, a absencí jakékoliv odpovědnosti za svévolné zneužití tohoto institutu z důvodu obchodních nebo osobních, a návrh přímo vytváří korupční prostředí.
Chtěl-li předkladatel tuto pravomoc pro nějakou konkrétní zpravodajskou službu, to bych chápal. Podle mých informací byly tyto požadavky a tento paragraf vloženy až po mezirezortním připomínkovém řízení - tak měli to formulovat tedy buď dříve, anebo měl tento návrh formulovat tak a současně měl stanovit i další postup pro tento případ, kdy policie bude konat, například v podobě lhůty a postupu po přezkum podmínek pro držení zbrojního oprávnění, satisfakce pro případ šikanózního zásahu policie a tak podobně. To vše v návrhu chybí, tedy na rozdíl od ostatních případů, kdy je možné zajištění zbraní, ať je to zdravotní stav, odsouzení, správní trest, odklon, trestní nebo přestupkové řízení nebo nějaké prudké buď zhoršení zdravotního stavu, anebo psychického stavu, tam to tedy je. Co považuji za extrémně závažné pochybení, je kriminalizace budoucích držitelů takzvaných nadlimitních zásobníků, lhostejno, zda trestní ve smyslu současného § 279 trestního zákoníku, nebo přestupkovou, pokud bude schválena změna § 279 v takzvaném změnovém zákoně. Těchto zásobníků máme u občanů v držbě asi milion, jde tedy o nejčastěji se vyskytující militaria. Lidé to prostě doma mají a často ani nevědí, co je to zásobník - nebo ten vhodný, co mohou mít doma - a zda tedy má být menší, větší nebo kolik se do toho vejde, protože to střelivo doma ani nemají, a co je ten nadlimitní, tedy ten zlý, za jehož nabytí po účinnosti zákona se stanou obětí možné perzekuce. Právě přechodné ustanovení, jak se má například chovat ten, kdo takový zlý zásobník zdědí, v návrhu chybí, a to, že návrh zde odporuje čl. 11 Listiny základních práv a svobod, tedy právo vlastnit legálně nabytý majetek, je snad, doufám, všem jasné. A jasné to taky je, že zásobník bez zbraně pochopitelně žádný dopad do bezpečnosti nemá.
Bohužel, při projednávání pozměňovacích návrhů došlo k nežádoucí politizaci této odborné právní normy, kdy nebyly posuzovány návrhy jako takové a jejich dopad do zákona, ale spíše to, kdo je předložil - a což také mohl být asi jeden z důvodů, proč ministr vnitra odmítá právě náš návrh, který by vybavil policii právem v odůvodněných případech odmítnout vydat zbrojní oprávnění kterémukoliv cizinci, který bude představovat nebezpečí pro Českou republiku. Situace, kdy ministr vnitra odmítá posílení pravomoci policie, je tedy tak opravdu velmi raritní.
To jsou všechno důvody, proč SPD nemůže návrh takového zákona o zbraních a střelivu podpořit aktivně a zavazuje se, že bude-li tento zákon přijat v této podobě bez našich pozměňovacích návrhů, udělá v tomto nebo i v příštím volebním období vše pro to, aby se tyto vyjmenované vady, ať už závažnější, nebo drobnějšího charakteru, které jsem zde nezmínil, byly ze zákona odstraněny. Takže děkuji za pozornost a prosím o podporu pozměňovacích návrhů. Děkuji.
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. S faktickou poznámkou se přihlásil pan poslanec Mašek.
Poslanec Jiří Mašek: Dobrý den, pane předsedající. Vážená paní ministryně, pane ministře, kolegyně, kolegové, v návaznosti na vystoupení Radka Kotena, ctěného kolegy, který mě tady několikrát citoval, a v souvislosti s některými pozměňovacími návrhy bych chtěl říci, že situace na Filozofické fakultě samozřejmě vstoupila zásadním způsobem vlastně do projednávání tohoto zákona a zásadním způsobem ovlivnila smýšlení české populace a obrátila její pozornost k zákonu o zbraních.
Protože jsem spolupracoval v minulém období se současnou koalicí, pracovali jsme na této normě a považujeme ji za velmi kvalitní, máme jednu z nejkvalitnějších norem řešících tuto oblast na světě, jednoznačně budeme pro podporu zákona jako celku. Samozřejmě své pozměňovací návrhy budu hlasovat "pro", ale na klubu jsme se rozhodli, že se k těm, které neprošly výborem pro bezpečnost, zdržíme.
Přesto chci říct, že tady bude návrh od kolegyně Vildumetzové na zkrácení doby účinnosti toho zákona. Chci jako lékař říct, že bych za to velmi plédoval, a chtěl bych vás požádat, abyste to podpořili, protože konkrétně my jako lékaři ve smyslu vyšetřování pacientů, kteří drží zbraň, potřebujeme informace digitální mít co nejdříve, potřebujeme, aby došlo k provázání systémů mezi CRZ, mezi dokumentací lékařskou v nemocnicích, mezi dokumentací praktických lékařů, protože to je cesta k tomu, abychom mohli do budoucna takové věci, které se staly, omezit.
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Dalším přihlášeným s faktickou poznámkou je pan poslanec Brázdil.
Poslanec Milan Brázdil: Děkuji za slovo. Jasně, souhlasím s kolegou Jirkou Maškem - lékařem, ale na druhou stranu, chtěl bych říct jednu věc. Dnes jsme zdraví, ale co se stane zítra, pozítřku? Chemie v mozku se změní, ještě před chvilkou jste byli v pohodě a náhle už nejste - dejme tomu, (jste) psychiatricky nemocní. To neudělá žádný zákon, to neochrání nikdo. A můžeme udělat všechno pro to, aby takový člověk zbraň nedostal, prostě vždycky tady bude někdo, kdo při tom, když splňoval podmínky, aby získal zbraň, byl v pohodě, byl zdravý, měli jsme informace, ale pak přijde moment, kdy to neuhlídá nikdo, ani vlastní rodina, a dokonce ani člověk sám si to neuvědomí. Chtěl jsem to jenom říct a myslím, že se mnou asi všichni takhle souhlasíte.
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Ano, děkuji. S přednostním, nebo s faktickou? S faktickou poznámkou paní ministryně Černochová.
Ministryně obrany ČR Jana Černochová: Já bych chtěla reagovat na pana kolegu poslance Brázdila. O tom ten návrh dneska vůbec není. Není tam nic z toho, že by měl být posuzován zdravotní stav nějakými psychotesty, o ničem takovém ten zákon nehovoří, pane kolego, tak prosím tady nešiřme paniku, že něco takového ten zákon obsahuje. Není tomu tak.
K tomu, co tady říkal pan kolega Mašek. Pane poslanče, škoda, že jste tedy tohle neřekl při tom návrhu zákona o munici. Vždyť jsem tady jasně říkala, že ty dvě normy jsou propojené a nemůže tam být jiná účinnost.
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. S faktickou se nikdo další nehlásí, tak poprosím paní poslankyni Mračkovou Vildumetzovou, aby vystoupila se svým projevem v rámci obecné rozpravy.
Poslankyně Jana Mračková Vildumetzová: Vážený pane předsedající, vážená paní ministryně, kolegové, kolegyně, i já bych ráda vystoupila k tomuto projednávanému sněmovnímu tisku. Chtěla bych v úvodu zmínit a potvrdit, že pan ministr vnitra uspořádal kulatý stůl, kde řada mých kolegů byla přítomna, zároveň to, co tady řekla paní ministryně obrany v zastoupení pana ministra vnitra, že dojde k digitalizaci v oblasti zbraňové legislativy, ať už jde o zbrojní průkazy, ať už jde o registr zbraní, propojení s policií a s lékaři, ale když tady vystupoval pan zpravodaj, pan Letocha, tak jasně řekl, že účinnost všech těchto věcí, které se budou dnes schvalovat, bude až od 1. ledna roku 2026.
Zároveň tady zaznělo, že zlepší to právní regulaci, a my jsme prostě přesvědčeni o tom a projednávali jsme to na bezpečnostním výboru, kde byli zástupci Ministerstva vnitra, kdy jsem vznesla otázku - protože si myslím, že digitalizace a propojení těch systémů je opravdu klíčové a nejdůležitější i v souvislosti s tím, co se stalo v rámci tragické události na Filozofické fakultě - a zeptala jsem se zástupců Ministerstva vnitra přímo na bezpečnostním výboru, zda by bylo možné tu digitalizaci provést dříve. Bylo mně odpovězeno, že pokud by na to dostali finanční prostředky a lidi, takže si myslí, že by se to určitě v dřívějším termínu zvládlo. Proto jsem také velmi tlačila, aby se tento zákon co nejdříve projednal. Dneska mě tedy velmi překvapilo to přendání, že se nejdříve probírala munice a pak zbraně, protože tak, jak tady teď v tuhle chvíli zaznělo od paní ministryně obrany, že samozřejmě ty zákony spolu souvisí, tak bych byla velmi také ráda - protože jste říkala, že jsme byli korektní, vstřícní a tak dále, a já si pořád myslím, že nám všem jde přece o jednu věc, aby opravdu jsme popřípadě v minulosti co nejvíce takové situace eliminovali, ne-li aby se vůbec neděly. A já jsem, paní ministryně obrany, opravdu přesvědčená, že ta digitalizace je klíčová. Dokud ten zákon nebude projednán a schválen, ti lidé na ministerstvu nemůžou udělat žádnou objednávku, nemůžou vyhlásit žádné výběrové řízení. Já vím, že úředníci - a také jsem na ministerstvu byla, a vy se s tím určitě setkáváte také každý den - že vám řeknou, že spousta věcí nejde, a když vy zavelíte, tak ty věci jdou. A já jsem prostě přesvědčená o tom, že jestli je tam na digitalizaci termín 1. ledna 2026 a přímo ministerští úředníci mi na výboru řeknou, že pokud budou ty finanční prostředky - a mluví se o tom, že pan ministr vnitra by měl dostat na všechna ta opatření zhruba 3 miliardy - tak předpokládám, že určitě i z jeho strany bude úsilí, aby ta digitalizace byla co nejdříve. A myslím si, že by to byl i jasný signál do veřejnosti, že chceme, aby k digitalizaci došlo dříve a došlo k propojení systému jak registru zbraní, tak propojení s policií, s lékaři a další.
Takže my jsme se svými kolegy z bezpečnostního výboru dali legislativně technickou, a to je, aby se ten termín posunul o rok. Ale když jsem vás tady v tuto chvíli poslouchala, to samé by muselo být u zákona, který jsme již projednali v tuto chvíli, a to zákona o munici. Takže tam bych byla určitě ráda, jestli by po poradě třeba klubů jsme to ještě nemohli nějakým způsobem napravit, protože jsem opravdu přesvědčena o tom, že bychom ten dřívější termín do toho zákona dát měli. Jsem také přesvědčena o tom, že pokud by se to pak nějakým způsobem nezvládalo a byly by tam nějaké důvody, vždycky ministr má možnost to sem přinést v devadesátce a posunout tu účinnost. Takže ta možnost tady také je.
A chtěla bych vám jenom říct, že když dneska poslouchám i odborníky, minule jsem poslouchala v médiích prezidenta obranného a bezpečnostního průmyslu, pana Hynka, tak ten jasně říká, že tři roky připravovaná a sama o sobě připravovaná novela má určité prvky, které by eliminovaly takového člověka a eliminovaly by ho i ze strany toho, že by třeba ten zbrojní průkaz nezískal. Ale všechna ustanovení, která jsou dnes v návrhu toho zákona, budou platná a účinná až od 1. ledna roku 2026. Ale jak tady dnes řekl pan zpravodaj, pan Letocha, pan ministr vnitra na základě toho, jak vytvořil pracovní skupinu, přinese i další novelu, kde jednotlivá ustanovení, která jsou obsažena, jak je například, že prodejci budou muset povinně hlásit ty podezřelé nákupy, takže přinese novelu a ta účinnost se tam zkrátí.
Ale já prostě považuju za nutné a za nejvíce klíčové tu digitalizaci. My v tuto chvíli bychom vyřešili digitalizaci, která se dotýká policie, lékařů a registru zbraní, zbrojních průkazů, ale my musíme ještě, paní ministryně, řešit digitalizaci zdravotní dokumentace jako takové. To je samozřejmě věc, aby lékař měl přístup do kompletní zdravotní dokumentace, když si někdo přijde požádat o zbrojní průkaz.
V této věci bych si také dovolila za náš klub dát pak doprovodné usnesení - to říkám v tuto chvíli - které by znělo, že Poslanecká sněmovna ukládá ministrovi zdravotnictví předložit v co nejkratším časovém termínu zákon řešící digitalizaci zdravotní dokumentace včetně přístupů lékařů do kompletní zdravotní dokumentace. Popřípadě jsem připravena to s vámi zkomunikovat, aby to pro všechny bylo srozumitelné, popřípadě upravit.
Takže já bych vás všechny z tohoto místa chtěla požádat o podporu legislativně technického návrhu, který jsme dali pod číslem 3886 a který posouvá účinnost o rok dříve v souvislosti s digitalizací, a to na 1. leden roku 2025. Zároveň bych vás tady z tohoto místa, paní ministryně obrany, chtěla vstřícně požádat, tak jako jste to udělala vy, že pokud je to nutné provázat i se zákonem o municích, abychom se k tomu zákonu vrátili a udělali u zákona o municích to samé.
Děkuju vám za vstřícnost, děkuju vám za pozornost a věřím, že z vaší strany budou tyto věci podpořeny.
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji, paní poslankyně. S faktickou se přihlásil pan poslanec Mašek, poté s faktickou paní poslankyně Adámková. Máte slovo.
Poslanec Jiří Mašek: Děkuji za slovo. Já bych se chtěl jenom vyjádřit k tomu, co tady navrhla kolegyně Mračková Vildumetzová. Chtěl bych ji k tomu podpořit, protože na nás jako lékaře jsou v této souvislosti kladeny úkoly, a my se jich nezříkáme, to znamená věnovat větší pozornost vyšetřování pacientů. Jenom pro vaši informovanost. Pacienti docházejí na preventivní prohlídky co dva roky, u pacientů nad 65 let opět co dva roky vyšetřujeme jejich schopnost v řízení motorových vozidel. Tady se dá spojit toto vyšetření i s vyšetřením pro držení zbraně, držení zbrojního oprávnění, to vše lze udělat. Ale skutečně to volání je tady po zrychlení digitalizace. My potřebujeme vědět, že ten člověk je v registru zbraní a zbrojních oprávnění, to znamená, že tam bude nějaký žlutý trojúhelník, protože ten pacient nám to někdy nemusí říct, nemusí nám to sdělit. Dnes nám nemusí donést ani vyšetření z psychiatrie, je to jeho svobodná volba. Pokud se tomu máme věnovat, máme tyto věci odchytit, poslat toho pacienta individuálně na důkladné psychologické vyšetření, což tady jednoznačně preferuji před jakoukoliv plošností a formalismem nějakých zaškrtávacích testů a dělání si alibi, že psychologickým vyšetřením prošli ti pacienti, tak jestliže to myslíme vážně, chceme to dělat vážně, a chceme, abychom tyto pacienty vyloučili z možnosti držení zbraně a zbrojního oprávnění, pléduji za návrh zrychlení toho termínu účinnosti tohoto zákona, a souvisí to i se zákonem o elektronizaci zdravotnictví, který jsme zde měli a kde bohužel také visí termín 1. 1. 2026. Prostě vláda, která se přihlásila k digitalizaci, ji nestíhá.
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Paní poslankyně Adámková s faktickou, připraví se pan poslanec Králíček.
Poslankyně Věra Adámková: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Vážení páni ministři, dámy a pánové, dovolte mi jednu glosu. Samozřejmě, události z prosince z Filozofické fakulty obrátily pozornost všech, a to bohužel byla situace, která nás všechny velmi zasáhla.
Jenom chci upozornit a velmi poprosit, protože jistě budeme muset zákonným způsobem trošku upravit přístup ke zdravotní dokumentaci, a chci všem říci, což si mnozí asi neuvědomujete, že my jako lékaři nemáme přístup do psychologických a psychiatrických karet svých pacientů. Prosím pěkně, je to proto, že tam je ochrana toho pacienta. Takže představa, že přijde k praktickému lékaři nebo jinému, a za prvé, pacient nám některou diagnózu ani nesdělí, nemá tuto povinnost - a mnohdy samozřejmě lidsky to chápu, ale odborně nikoliv, a za druhé, jejich dokumentace probíhá ve zvláštním režimu, takže ani psycholog, který pracuje třeba na oddělení, které vedu, mně nehlásí diagnózy lidí, které já mu sama posílám. Čili moc prosím, až sem přijdeme s tím návrhem, aby tam došlo opravdu k propojení informací, abyste vzali na zřetel, že byť to třeba bude nějaký pozměňovací návrh opozice, že to je proto, že v současné době my nejsme schopni tyto lidi odhalit. A tam opravdu ti kolegové, kteří provádějí v ordinacích praktických lékařů, ve svých ordinacích ta vyšetření zrychlená, vlastně jsou schopni udělat, byť nějaký ověřený tedy dotazníček, ale nemohou udělat vyšetření, a my bychom potom opravdu, a už nyní o to prosím, aby tam jasně došlo k provázanosti a ke sdělování těchto informací, protože jinak nemůžeme vyloučit, že podobná situace bude. Takže jenom chci upozornit, že tyto zprávy jsou ve zvláštním režimu a nejsou přístupné. Děkuji.
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Pan poslanec Robert Králíček, poté pan poslanec Kasal.
Poslanec Robert Králíček: Vážený pane místopředsedo, kolegyně, kolegové, vážená paní ministryně, já jsem se rozhodl vystoupit až teď, kdy prvotní emoce ze mně vyprchaly tak, aby to jednání nebylo vyostřené. Byl jsem poněkud překvapen a jsem rád, že vznikla dohoda klubů, že to budeme projednávat dřív, ale to, že projednáváme nejdřív munici a pak zbraně a střelivo, považuji za podraz, protože na výboru to bylo obráceně a původní plán byl také obráceně.
Chtěl bych jenom podpořit, protože teď samozřejmě tím, jak kolegyně Jana Mračková Vildumetzová navrhla termín 1. 1. 2025 pro tu digitalizaci, já si myslím, že je také reálný a že bychom měli ten rok vlastně ušetřit, a doopravdy za rok jsme schopni tu digitalizaci zvládnout. A komplikace, která je v té munici, nebo to, že zákon o munici prošel dřív, se dá řešit několika způsoby. Jeden říkala kolegyně, druhý, tedy ten zdlouhavější, pro mě je Senát, ale myslím, že by na tom měla být dohoda, protože nechat pro digitalizaci dva roky - dva roky v době, kdy ta digitalizace jde poměrně rychle - si myslím, že je zbytečné. A myslím, že i někde padlo na výboru, že Ministerstvo vnitra, pokud bude mít peníze a lidi, je schopno to udělat. Tak pojďme se na tom dohodnout, to není žádná politika, ale prostě pojďme se na tom dohodnout a pojďme společně na ty úředníky a ministerstvo tlačit, protože si myslím, že toto je tak závažná a společná problematika, že urychlení digitalizace je prostě namístě. Děkuji.
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Pan poslanec Kasal, poté s faktickou pan poslanec Letocha.
Poslanec David Kasal: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Já bych ještě navázal na ctěnou kolegyni, paní profesorku Adámkovou, ještě jaká je praxe. Tam je taková drobnůstka - ještě rozlišení, jestli ten dotyčný, pokud by měl být vyšetřen psychologem, jestli to bude klinický psycholog, anebo psycholog. Běžná praxe je, když my napíšeme žádanku, klinický psycholog se vším všudy, a tu zprávu i dostaneme, ale když je to obyčejný psycholog, ten se zdráhá i tu zprávu nám dát, že to je jenom zpráva pro pacienta. Takže pokud chcete mít dostupnost i tu informační, tak to není tak jednoduché. Jenom abyste o tom věděli, jak je praxe.
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Nyní pan zpravodaj Letocha. Je to nejdříve s faktickou, nebo chcete rovnou? Protože vy jste přihlášen jako...
Poslanec Petr Letocha: Jestli jsem poslední, tak bych využil už normální přihlášku, a faktickou tedy ruším. Děkuji.
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Takže já mažu faktickou a mažu tím pádem dvě minuty. Můžete mluvit, jak potřebujete.
Poslanec Petr Letocha: Já bych tedy prvotně chtěl zareagovat na kolegu Králíčka ohledně toho, že to měl být nějaký podraz. Prosím, sněmovní tisk 464 a 465 je dán od počátku projednávání. Vždycky jsme na plénu Sněmovny nejdříve řešili zákon o munici a potom až zákon o zbraních a střelivu. To, že jsme si to na výboru otočili, opravdu není nějaká mantra, jak bychom nadále měli projednávat ty body na plénu Poslanecké sněmovny, tak prosím nehledejte v tom nic, že bychom vám chtěli nějak zkřížit cestu nebo zhatit vaše plány.
Chtěl bych se teď vyjádřit ještě k věcem, které tady padly. Myslím si, že je fajn, že se shodujeme na podstatě toho zákona, shodujeme se na tom, že je třeba co nejdříve a co nejrychleji elektronizovat a digitalizovat centrální registr zbraní, a my jsme několikrát diskutovali také o tom, zdali by bylo možné zkrátit lhůtu účinnosti na dřívější termín. Je třeba brát v potaz také to, že se nejedná pouze o registry Ministerstva vnitra, Centrální registr zbraní, ale také se jedná o registry zdravotní, jako je Kmenový registr pacientů. To znamená, že součinnost toho, abychom skutečně mohli případně zrychlit účinnost toho zákona, je závislá nejenom na digitalizaci Centrálního registru zbraní, ale také právě na těch zdravotnických registrech. Je to něco, co jsem si ověřoval u Ministerstva vnitra a odborníků, jestli se to skutečně nedá stihnout dříve. Snažili jsme se hledat cesty, jakým způsobem bychom to urychlili, ale přímo od Ministerstva vnitra a Ministerstva zdravotnictví jde doporučení, že jednoduše se to stihnout dříve nedá. Nejenom že se ten systém musí pořádně připravit, tak hlavně se musí pořádně otestovat. To znamená, že my si nemůžeme dovolit Centrální registr zbraní vypnout, byť jenom na týden, protože jsou na něm závislí právě ti prodejci zbraní, ale samozřejmě i policie a tak dále, takže skutečně prosím o nějakou shovívavost v tomto. A také proto to nebyl důvod, abychom zákon o munici předřadili, že bychom v tom viděli nějakou vypočítavost. Proto vás žádám, nechme původní navrhovaný termín 1. 1. 2026.
Mimochodem tím, že si uvědomujeme, že ten zákon je kvalitní, má řadu podnětů, které skutečně vytahujeme z tohoto zákona, a pokud se na tom dohodneme, což věřím, že ano, tak v devadesátce opravíme původní zákon o zbraních č. 119/2002 Sb. právě tak, aby to, co jsme určili, že je důležité a že je fajn, že to v tom novém zákoně bude, tak se to pokusíme v devadesátce co nejrychleji zapracovat do tohoto nového zákona.
Mimochodem to, o čem se bavíme v rámci Centrálního registru zbraní a Kmenového registru pacientů - a tímto se vyjadřuji také k tomu doprovodnému usnesení - v současné chvíli je v mezirezortním připomínkovém řízení návrh zákona o elektronizaci zdravotnictví. Takže já věřím, že Ministerstvo zdravotnictví si uvědomuje, a nejenom v souvislosti s tím, co se stalo v prosinci, že je třeba digitalizovat velmi rychle, a tím pádem nevidím důvod nějakým způsobem přijímat usnesení něčeho, co se vlastně děje, protože ten zákon je napsán, je v současné chvíli v mezirezortním připomínkovém řízení, a tím pádem se podle mě děje to, čeho chtěla paní kolegyně poslankyně Vildumetzová Mračková dosáhnout. Takže toliko ještě k tomu navrhovanému usnesení.
Já bych možná ještě řekl, co jsou vlastně hlavní výhody toho zákona, kdy my v podstatě nejenom že reagujeme na to, co se stalo, protože v podstatě ten zákon se od té doby příliš nezměnil, v podstatě reagujeme tím, že účinné nástroje této novely, budeme chtít předřadit jejich účinnost právě v současně platné legislativě, ale zároveň digitalizace samozřejmě připravuje řadu výhod i pro držitele zbrojních průkazů. Nebudou muset mít třeba papírový zbrojní průkaz, ale budou mít pouze elektronické zbrojní oprávnění. Zkracujeme dobu, po kdy je nutné, aby držitel zbrojního oprávnění podstupoval zdravotní vyšetření, to znamená, že zkracujeme to z 10 na 5 let. V současném návrhu novely zákona o zbraních a střelivu je také zahrnuto zplnomocnění vlády, že pokud by náhodou debata o psychologických vyšetřeních dále probíhala, potom může pouhým nařízením vlády toto nařídit a v podstatě bez ohledu na to, aby se ta legislativa změnila.
Takže to jsou základní body, doufám, že jsem na nic nezapomněl. To znamená, když to zrekapituluji, skutečně chceme co nejrychleji, aby nabyly účinnosti body, které nejsou v tuto chvíli vázány na digitalizaci. Digitalizaci určitě chceme a chceme to co nejdříve. Nicméně je to třeba koordinovat s Ministerstvem zdravotnictví, to už na tom také pracuje, ale odborníci se jednoduše shodují na tom, že dřívější termín než 1. 1. 2026 je nebezpečný proto, abychom skutečně nepustili ven něco, co není řádně otestováno, řádně naprogramováno.
Děkuju za pochopení, snad jsem se vyjádřil ke všemu, co tady padlo.
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. S faktickou pan poslanec Mašek.
Poslanec Jiří Mašek: Děkuji za slovo. V reakci na kolegu Letochu, skutečně je tam ten termín 1. 1. 2026. Ve skutečnosti je to ale náběh zkušebního provozu s tím, že potom ostrý provoz by měl být od 1. 7. 2026. Vzhledem k událostem, které se udály, a vzhledem k úkolům, které jsem tady řekl, které se přenáší na praktické lékaře, vůbec na zdravotníky, ta informace pro nás co nejdříve je velice důležitá, a proto my tady tímto zdůvodňujeme ten dřívější termín 1. 1. 2025. Jsem strašně rád, že jsme jinak o zákonu jako celku podle té diskuse asi ve shodě. Ale ten termín, my na něm prostě trváme a chceme ho dosáhnout proto, že úkoly pro zdravotnickou obec z toho vyplývají a my tu provázanost prostě potřebujeme. Čili potřebujeme ve shodě s Ministerstvem zdravotnictví a s Ministerstvem vnitra docílit toho, abychom mohli ty úkoly plnit co nejdříve.
Můj návrh je tak ve shodě s paní poslankyní Vildumetzovou posunout ten termín účinnosti, a pokud tady na tom nebude shoda, s velkou pravděpodobností v tomto duchu požádáme Senát. Děkuji.
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Paní poslankyně Mračková Vildumetzová.
Poslankyně Jana Mračková Vildumetzová: Děkuji za slovo. Vidím, že už přišel pan ministr vnitra. Tak já jenom prosím, abych vysvětlila, že digitalizace, která je navržená v tomto návrhu zákona, bude digitalizovat registr zbraní, propojení s policií, s lékaři a další. To znamená, že lékař, pokud dojde k tomu propojení, když si někdo přijde požádat o zbrojní průkaz, tak on bude vidět do registru zbraní. To je to, co řeší teď zákon o zbraních, kde my žádáme a prosíme, aby ta digitalizace byla co nejdříve, tak, jak to avizovali zástupci Ministerstva vnitra i na bezpečnostním výboru, že by to bylo možné, když dostanou prostředky a lidi. A já věřím, že pro tuto vládu to bude prioritou, mělo by to být prioritou, a společně ten termín posuneme na 1. leden roku 2025.
A to doprovodné usnesení, které jsem předkládala, se dotýká ministra zdravotnictví, to znamená, že když si někdo přijde požádat o ten zbrojní průkaz, aby lékař měl přístup do kompletní zdravotní dokumentace, aby například zjistil, že ten člověk je někde jinde třeba psychicky léčen, a na základě toho samozřejmě takovému člověku popřípadě nedal souhlas s vydáním zbrojního průkazu. Proto hnutí ANO předkládá i doprovodné usnesení, které se právě týká toho, aby ministr zdravotnictví co nejdříve přenesl zákon, který řeší digitalizaci právě zdravotní dokumentace a přístup k ní, o čem tady hovořila paní Adámková.
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Přihlaste se, prosím, není problém. V tuto chvíli je přihlášen pan David Kasal. Pane poslanče, máte slovo v rámci faktické.
Poslanec David Kasal: Děkuji, pane předsedající. Ještě jednu drobnou poznámku. Ono se to bude týkat i pediatrů, protože pediatři ve svých ordinacích mají od 0 do 19 let. Já jsem se teď ptal kolegy Králíčka, který říkal, že si může žádat kdokoliv po 18. roce, po plnoletosti, takže se to bude týkat i vlastně všech pediatrů. A upozorňuju ještě na jednu praktickou věc, že samozřejmě stoupá počet psychických problémů v dětském věku, který se bude mezitím přenášet postupně do těch vyšších kategorií, a i tam je poměrně velký problém přechodů po tom 19. roce, protože ta děcka odcházejí většinou na vysokou školu. Na vysoké škole je může ošetřovat nějaký lékař, který nebude mít veškerou dokumentaci. Tak jenom ještě upozorňuju, že zrovna ten věk, který tady i budeme řešit, kdy budou na vysoké škole, nemusí být úplně pod kontrolou.
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Teď... ale nejdřív se hlásila paní poslankyně Adámková, poté tedy paní poslankyně Mračková Vildumetzová.
Poslankyně Věra Adámková: Děkuji za slovo, pane předsedající. Já jsem opravdu nechtěla zdržovat se zdravotními aspekty té věci, ale kolega Kasal mi je nastínil. Chci požádat ctěnou Sněmovnu, aby opravdu tady obrátila zřetel na přípravu toho člověka nebo na splnění všech požadavků na získání zbrojního průkazu, protože ono se to týká těch pediatrů velmi. My jsme tady nezmínili určitou skupinu lidí v rámci republiky, i těch budou tisíce, kteří studují na školách, kde výuka zbraní, střelby patří do osnov. Takže to jsou potom děti, z mého pohledu děti nebo mladí lidé, kterým zdaleka není 18, nastupují na tyto střední školy ve věku 15 let, a tam samozřejmě je potřeba potom i zvládnout toto zdravotní hledisko, takže určitě pediatři do toho musí být začleněni. Ta skupina se nám náhle rozšiřuje. A chceme-li tedy zabránit podobným věcem, což se nám jistě stoprocentně nepodaří, ale chceme-li ošetřit tu situaci co nejvíce, tak skutečně velmi apelujeme na digitalizaci. Znovu opakuji, že neprobíhá tak, jak jsme si přáli, ale doufám, že se to zlepší, protože opravdu ta zdravotní část tady může velkým způsobem pomoci k odhalení podobných larvovaných problémů. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji. Přeji vám krásné poledne, vystřídali jsme se v řízení schůze, budeme pokračovat. Nyní s faktickou poznámkou vystoupí paní poslankyně Mračková Vildumetzová.
Než dorazí k řečnickému pultu, načtu omluvy. Pan poslanec Lacina se od 10 do 11 hodin omlouvá z pracovních důvodů, pan poslanec Metnar Lubomír od 10.30 z pracovních důvodů, paní poslankyně Němečková Crkvenjaš Zdenka celý jednací den ze zdravotních důvodů, pan poslanec Wenzl Milan od 12.10 hodin ze zdravotních důvodů. Z členů vlády se omlouvá pan ministr Mikuláš Bek, respektive ten bere zpět svou omluvu na celý jednací den, omlouvá se pan ministr Rakušan od 12 hodin z důvodu zahraniční cesty, omlouvá se pan ministr Válek celý jednací den z pracovních důvodů a omlouvá se pan ministr Výborný od 13 hodin z pracovních důvodů.
Tak, paní poslankyně, vaše faktická poznámka.
Poslankyně Jana Mračková Vildumetzová: Děkuji, já už jenom krátce. Měla bych dotaz na pana ministra vnitra, popřípadě na legislativu tady v Poslanecké sněmovně, jestli je nutné, pokud digitalizace a posunutí termínu z 1. ledna 2026 na 1. ledna 2025, tak jestli tím, že říkáte, že je to provázané i s tím zákonem o munici, jestli to musí být popřípadě obsažené i v tomto zákoně? Jestli byste nám na to dali odpověď, popřípadě tady legislativa.
A tak, jak jsem tady hovořila: jak vstřícně paní ministryně obrany dnes nás požádala o dřívější projednání i v zastoupení, tak my bychom v tom případě chtěli požádat, abychom se popřípadě vrátili k tomu zákonu o munici a také tam tu legislativně technickou posunutí termínu dali. Děkuju. Sněmovna je suverén a Sněmovna, pokud se na tom shodnou všichni - a znovu říkám, jde nám všem o stejnou věc, předpokládám.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Nyní s faktickou poznámkou vystoupí pan vicepremiér Rakušan. Připraví se pan poslanec Síla.
Místopředseda vlády a ministr vnitra ČR Vít Rakušan: Děkuji vám, vážený pane předsedající. Tímto prosím také ruším svoji omluvu, už jsem zde.
Poznámka 1: to, co říkal pan kolega Mašek, prostřednictvím pana předsedajícího, to není pravda. Od 1. 1. 2026 to nebude testovací provoz, ale bude to ostrý provoz. Od 1. 1. 2026 ten systém nabíhá se vším. A právě proto, aby mohl být i testovací provoz a ten složitý systém se spustil do provozu, proto je ten termín určen tak, jak určen je. Není pravda, že od 1. 1. 2026 je to testovací. Je to ostrý provoz se všemi danostmi toho systému, a pokud máme mít teď jedenáct měsíců na to, aby se otestovalo i naprogramovalo, tak to snad každý ví, že není pravda.
A jedno drobné rýpnutí, tenhle zákon tady se řeší od roku 2017. Nebyl předložen k projednání, předložen k projednání byl poprvé letos. V minulém funkčním období byl ve vládě a nedostal se nakonec ani do Sněmovny, byť je to stále ten samý zákon. Ta digitalizace už mohla jet, v tomhle ohledu už mohla být hotová. Nenuťte teď někoho, aby digitalizoval systém, respektive dával do kupy systém, který spustíme v nějakém testovacím módu dříve - 1. 1. 2025 podle odborníků, kteří to budou programovat, se to včetně testování a propojení toho systému prostě nestihne. Dopouštíme se něčeho posunutím termínu, kdy neumíme garantovat, že ten výsledek v té kvalitě, v jaké ho chceme, přineseme. Ale ve větě B říkám, od 1. 1. 2026 se nejedná o žádný testovací zkušební provoz, ten naopak bude spuštěn dříve tak, aby 1. 1. 2026 to byl provoz zcela normální, ostrý se vším všudy.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Nyní vystoupí s faktickou poznámkou pan poslanec Síla a připraví se paní poslankyně Mračková Vildumetzová. Prosím.
Poslanec Jan Síla: Děkuji za slovo. Já tady nechci dlouho zdržovat, ale já bych chtěl jenom připomenout nebo navázat na paní profesorku Adámkovou, která tady zmínila už ten fakt, že psychiatr ani psycholog nemá povinnost informovat svého kolegu. To znamená, obvykle to je praktický lékař, který má vystavovat potvrzení o možnosti držitele zbrojního průkazu. Chtěl bych se zeptat jako pana ministra, jak to vlastně bude ošetřeno, aby opravdu ten registr, který má být napojený nebo digitalizován, bude mít možnost nebo bude dávat povinnost psychiatrovi nebo psychologovi, který bude mít toho pacienta dejme tomu v léčení, předávat ty informace opravdu svým kolegům? Protože mně třeba se osobně stalo, že jsem se zeptal psychiatra na jednoho svého pacienta, jak - co si o tom myslí, a ten mě vyloženě odkázal někam. Děkuju.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Ano. Nyní vystoupí paní poslankyně Mračková Vildumetzová s faktickou poznámkou. Tak prosím.
Poslankyně Jana Mračková Vildumetzová: Děkuji za slovo. Reakce na pana ministra vnitra. Pane ministře, tento zákon se připravoval tři roky. Můžu říkat, připravovalo se za vašeho vedení, předchozího vedení, já si myslím, že to je úplně bezpředmětné. Já si myslím, že jako ministr vnitra byste měl vynaložit veškeré úsilí, aby k té digitalizaci došlo co nejdříve, i s tím, že pokud by se to nevedlo, tak sem popřípadě můžete přinést odložení účinnosti. Než jste přišel, já jsem tedy říkala paní ministryni obrany, a znala jsem to i z pozice hejtmanky a jiné, že vždycky vám všichni řeknou, že něco nejde, že na to potřebují x času. Já si myslím, že tady od nás i v souvislosti s tím, co se stalo, by mělo zaznít jasné, že digitalizace je totiž klíčová, aby měl ten lékař přístup do registru zbraní.
A zároveň bych vám chtěla říct, abyste už neříkal ty nepravdy. V minulém funkčním období za vlády Andreje Babiše se přijal nový zbraňový zákon v roce 2018 s platností o účinnosti od roku 2021. Prosím, když tak ať vám to vaši lidi z ministerstva najdou.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji a nyní bude reagovat s faktickou poznámkou pan vicepremiér Rakušan, připraví se paní poslankyně Adámková.
Místopředseda vlády a ministr vnitra ČR Vít Rakušan: Já tady nejdu do žádné politické přestřelky. Já jsem hovořil o tomto zákonu, paní poslankyně, prostřednictvím pana místopředsedy, a tento zákon neprošel minulou vládou. To je fakt a jednoduchý fakt. Prošel až naší vládou a byl poté vložen do systému. Čekali jsme na projednávání dlouho. Já se nebavím o žádné jiné legislativě, nic takového jsem neřekl, bavím se o tomto konkrétním a jednom zákonu.
Za další, pokud se tady bavíme o tom termínu. Přece jako ministr, který garantuje, že něco k nějakému termínu bude fungovat, nemohu hlasovat pro usnesení, které podle lidí, kteří na tom systému budou pracovat a jeho zprovoznění připravovat, je v téhle chvíli nerealistický. Pokud chceme funkční systém, který bude spuštěn, bude fungovat a bude v ostrém provozu, tak říkám, moje ministerská odpovědnost, byť za hranicí mého funkčního ministerského období, je k 1. 1. 2026. V té době vnitro garantuje propojení se všemi zdravotními systémy.
Mezitím tady dostáváme informaci z Ministerstva zdravotnictví, jak si rychle píšeme, digitalizace zdravotních registrů má průběžně nabíhat v roce 2025 s plnou funkčností k 1. 1. 2026. A ty konkrétní dotazy na propojení informací v rámci zdravotních registrů já nejsem schopen odpovědět, to není součást zbraňové legislativy. My dáváme k dispozici náš zbraňový registr, na ten se právě budou složitou cestou napojovat ty zdravotní, což je, ano, gesce Ministerstva zdravotnictví, které říká, že v plné funkčnosti i vzhledem k tomu, co je naplánováno, je ten termín nestihnutelný. Já můžu za Ministerstvo vnitra slíbit a garantovat, že ty práce už probíhají. Několik pracovních schůzek mezi oběma rezorty už proběhlo i po té nešťastné události. Snažíme se ten systém připravit co nejdříve, ale nemohu hlasovat pro něco, co si myslím, že je prostě nesplnitelné. Otestovaný a vyzkoušený režim k 1. 1. 2025 (Předsedající: Čas.) nebude.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji. Nyní vystoupí paní poslankyně Adámková, připraví se opět paní poslankyně Mračková Vildumetzová. Prosím.
Poslankyně Věra Adámková: Děkuji ještě za slovo. Vidíme, jak se nám zákon o zbraních a střelivu dostává do zdravotnictví. Tak tady máme svoji půdu trošku k tomu také přispět. Já jenom pro kolegy, kteří nejsou zdravotníky, nezajímá je tato problematika, tak vám dám případ jeden za všechny, abyste si nemysleli, že tady plédujeme za propojení něčeho, co by nepatřilo jiným oborům v medicíně. Moje pacientka, která byla devět měsíců hospitalizovaná na uzavřeném psychiatrickém oddělení, mi přinesla potvrzení s razítkem, že byla hospitalizovaná od-do. Z toho jsem tedy mnoho moudrá nebyla. Nicméně léky neodpovídaly psychiatrickým diagnózám, tak jsem vznesla dotaz. A bylo mi řečeno, že opravdu nemohu vědět více, než že byla hospitalizovaná.
Já jenom prosím, až sem přijdeme s tím zdravotním, s nějakou změnou, budeme se snažit - a tady chci jenom říci ctěné Sněmovně, mám tady kolegy ze zdravotního výboru, že se o tom pobavíme hned ve středu s panem ministrem a zástupci ministerstva, budou-li moci něco udělati vyhláškou, budeme na ně plédovat, aby tomu tak učinili - já to teď nevím, nemohu to slíbit, protože to samozřejmě nevím, ale není vyloučeno, že sem přijdeme s nějakým návrhem změny zákona. Tak jenom chci požádat, aby potom opravdu si všichni uvědomili, že to je otázka odborné úrovně, protože prostě ty informace nemáme. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji. Nyní vystoupí paní poslankyně Mračková Vildumetzová s faktickou poznámkou. Prosím, máte slovo.
Poslankyně Jana Mračková Vildumetzová: Já už opravdu - poslední věta: pane ministře vnitra, vy máte do 31. ledna předložit Bezpečnostní radě státu opatření, která by eliminovala tu - aby se už v budoucnosti co nejvíce eliminovalo to, co nás postihlo 21. prosince. Já jsem přesvědčena o tom, že právě v tom opatření, tou prioritou a klíčovým opatřením, je digitalizace a propojení těch systémů. A na bezpečnostním výboru, když vy jste tam nebyl přítomen a byli tam přítomni vaši lidi z Ministerstva vnitra, tak já jsem se jich na to přímo zeptala, a jejich odpověď byla taková, že pokud dostanou finanční prostředky a lidi, jsou připraveni to stihnout v kratším časovém termínu. Děkuju.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji. Pan vicepremiér Rakušan s faktickou poznámkou.
Místopředseda vlády a ministr vnitra ČR Vít Rakušan: Já už také poslední větu, jinak se dostaneme do nekonečné spirály. Já s vámi souhlasím, prostřednictvím pana místopředsedy, digitalizace je absolutně stěžejní, ta bude obsažena v těch bodech, které budu dávat Bezpečnostní radě státu. Nebude to jediný nástroj digitalizace, který bude předkládán. Netýká se to jenom registrů, týká se to analytických nástrojů, policie a podobně. Určitě to je oblast, do které se investovat musí a kde musíme dělat maximum pro to, aby se to stalo znovu. Ale to nemění nic na tom, že ve chvíli, když nám Ministerstvo zdravotnictví hlásí, že oni se svými registry jsou řekněme trošku pozadu vzhledem k tomu, jak je daleko zbraňový registr a jeho programování - to propojení, funkční propojení, aby fakt bylo funkční a poskytovalo to, co chceme, prostě trvat bude, takže rok 2025 budeme potřebovat na testování. Jestli se nám to finálně povede o něco dříve, bude to skvělé, ale určitě se to nepovede k 1. 1. 2025. To je prostě termín, který nemůžeme splnit, nemohu pro něj hlasovat.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Tak to byla zatím poslední faktická poznámka. Do obecné rozpravy také není nikdo přihlášen. Ptám se, zda se někdo hlásí z místa? Není tomu tak, obecnou rozpravu tedy končím.
A ptám se, zda je zájem o závěrečná slova? Pan ministr má zájem o závěrečné slovo?
Místopředseda vlády a ministr vnitra ČR Vít Rakušan: Děkuju, pane místopředsedo, já jsem tady chtěl poděkovat celé Poslanecké sněmovně, chtěl jsem poděkovat i opozici na tomto místě, za prvé za aktivní účast na kulatém stolu ke zbraňové legislativě, za velmi rozumný přístup, protože v této chvíli po takové události, kterou mnozí z nás prožívali osobně a někteří absolutně osobně, není úplně snadné se vrátit ke zbraňové legislativě a není úplně snadné o ní tady v Poslanecké sněmovně hlasovat. A není ani úplně snadné udělat odvážné politické rozhodnutí nevracet ji do druhého čtení, nepouštět se do nějaké kreativity, která by byla na vlně emocí, a zůstat u toho kvalitního, co v té legislativě je, a společnými hlasy to tady schválit.
Určitě se neshodneme na některých pozměňovacích návrzích. Tady jsme jako Ministerstvo vnitra - budu je konkrétně načítat - přistupovali tak, že jakékoli změkčení v kterékoli z těch oblastí prostě odmítáme. Ano, určitě i ta událost jako taková nějaký vliv na společenskou debatu má, ale to, že jsme dokázali udržet odbornou diskusi, věcnou reakci, bavit se o tom spolu a dosáhnout nějakého výsledku, považuji za veliký úspěch, a stejně tak se domnívám, že zbraňová legislativa, kterou předkládáme, plní požadavky, které na nás veřejnost v této době má. To znamená, dochází ke zpřísnění v oblastech, kde je to potřeba, dochází k rozšířené kontrole, ke zkracování nějakých lhůt, dochází ke zvýšení pravomoci policie odebrat zbraně, takže i oblast, která může působit preventivně a pozitivně na společenskou atmosféru, tam je. Zároveň ten zákon zachovává všechno to dobré, co česká zbraňová legislativa v sobě doposavad nesla.
Děkuji za spolupráci všem a doufám, že zákon jako celek bude schválen, protože se jedná o zákon kvalitní.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji. Zájem od zpravodaje o závěrečné slovo není, nicméně prosím pana zpravodaje garančního výboru, aby nás seznámil s procedurou hlasování a následně nás provedl hlasováním o pozměňovacích návrzích.
Poslanec Petr Letocha: Děkuji, pane místopředsedo, za slovo. Já jsem proceduru navrhl už v úvodním vystoupení. Byl jsem požádán, abych při proceduře stručně okomentoval každý pozměňovací návrh, tak jenom tímto upozorňuji, že se u každého bodu na chviličku zastavím.
Každopádně v současné době bychom měli hlasovat legislativně technické změny. Ve třetím čtení byly navrženy dvě legislativně technické změny, a to od pana poslance Kotena, který opravuje svůj vlastní pozměňovací návrh, a jistě o něm tedy můžeme nechat hlasovat.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Ano, děkuji. Já se jenom zeptám, jestli všichni souhlasí s navrženým postupem procedury, zda není alternativní návrh?
Pokud tomu tak není, budeme postupovat tak, jak navrhl pan zpravodaj, a ten nyní vyzval k hlasování o legislativně technických úpravách.
Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro takový návrh? Ať stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?
Hlasování číslo 52, bylo přihlášeno 168 poslanců, pro hlasovalo 20, proti 138. Legislativně technické návrhy nebyly přijaty. Další hlasování.
Poslanec Petr Letocha: Dále máme legislativně technickou poznámku od paní Mračkové Vildumetzové ohledně zkrácení účinnosti lhůty zákona.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Ano. Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro takovou legislativně technickou změnu? Ať stiskne tlačítko a zdvihne ruku. Kdo je proti?
Hlasování číslo 53, bylo přihlášeno 168 poslanců, pro hlasovalo 61, proti 88. Ani tento návrh nebyl přijat.
Poslanec Petr Letocha: Nyní budeme hlasovat o pozměňovacích návrzích. Začneme pozměňovacím návrhem A1 a tímto pozměňovacím návrhem se navrhuje změna preambule zákona v § 1 týkající se zaručeného práva nabývat, držet a nosit zbraně za podmínek stanovených v zákoně. Výbor pro bezpečnost vydal doporučující stanovisko.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Ptám se na... (Ministr: Negativní.) Negativní ze strany navrhovatele.
Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro takový návrh? Ať stiskne tlačítko a zdvihne ruku. Kdo je proti?
Hlasování číslo 54, bylo přihlášeno 168 poslanců, pro hlasovalo 110, proti 31. Návrh byl přijat.
Poslanec Petr Letocha: Dále budeme hlasovat o pozměňovacím návrhu A2. Navrhuje se jím vypuštění některých podmínek, které návrh zákona klade na provozní řád střelnice. Je to návrh pana poslance Šimona Hellera. Stanovisko výboru je doporučující.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Stanovisko navrhovatele? (Ministr: Doporučující.)
Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro takový návrh? Ať stiskne tlačítko a zdvihne ruku. Kdo je proti?
Hlasování číslo 55, bylo přihlášeno 168 poslanců, pro hlasovalo 166, proti nikdo. Tento návrh byl přijat.
Poslanec Petr Letocha: Dále přistoupíme k hlasování pozměňovacího návrhu B. Navrhuje se jím změna nadpisu hlavy desáté a dále doplnění úpravy týkající se odevzdávání zbraně nebo střeliva, které bylo drženo protiprávně. Výbor pro bezpečnost nedoporučuje.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Navrhovatel? (Ministr: Nedoporučující.)
Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro takový návrh? Ať stiskne tlačítko a zdvihne ruku. Kdo je proti?
Hlasování číslo 56, bylo přihlášeno 168 poslanců, pro hlasovalo 21, proti 88. Tento návrh nebyl přijat.
Poslanec Petr Letocha: Další v pořadí máme pozměňovací návrh C, výmaz podmínek pro zajištění zbraně, střeliva nebo ohledně osoby představující vážné nebezpečí pro vnitřní pořádek nebo bezpečnost. Výbor pro bezpečnost nedoporučuje.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Stanovisko navrhovatele? (Ministr: Negativní.)
Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro takový návrh? Ať stiskne tlačítko a zdvihne ruku. Kdo je proti?
Hlasování číslo 57, bylo přihlášeno 168 poslanců, pro 19, proti 87. Návrh nebyl přijat.
Poslanec Petr Letocha: Dále budeme pokračovat pozměňovacími návrhy pana poslance Radka Kotena. Začneme D1. Navrhuje se jím zpřísnění podmínek pro vydání zbrojního průkazu cizincům. Výbor pro bezpečnost nedoporučuje.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Stanovisko navrhovatele? (Ministr: Negativní.)
Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro takový návrh? Ať stiskne tlačítko a zdvihne ruku. Kdo je proti?
Hlasování číslo 58, bylo přihlášeno 169 poslanců, pro 19, proti 88. Ani tento návrh nebyl přijat.
Poslanec Petr Letocha: Je na řadě pozměňovací návrh D2. Navrhuje se jím změna přílohy zákona, která se týká zbraní typu Flobert. Stanovisko výboru pro bezpečnost je nedoporučující.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Navrhovatel? (Ministr: Nedoporučující.)
Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro takový návrh? Ať stiskne tlačítko a zdvihne ruku. Kdo je proti?
Hlasování číslo 59, bylo přihlášeno 169 poslanců, pro hlasovalo 24, proti 88. Návrh nebyl přijat.
Poslanec Petr Letocha: Pozměňovací návrh D3 navrhuje svým obsahem změnu předchozího ustanovení. Výbor pro bezpečnost nedoporučuje.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Stanovisko navrhovatele? (Ministr: Zásadní nesouhlas.)
Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro takový návrh? Ať stiskne tlačítko a zdvihne ruku. Kdo je proti?
Hlasování číslo 60, bylo přihlášeno 169 poslanců, pro hlasovalo 16, proti 91. Návrh nebyl přijat.
Poslanec Petr Letocha: Další v pořadí by byl pozměňovací návrh D4, ale ten je svým obsahem totožný s pozměňovacím návrhem D3, tudíž o něm nebudeme hlasovat, takže přistoupíme k hlasování o pozměňovacím návrhu D5. Tento návrh navrhuje změnu podmínek k posuzování spolehlivosti osoby, a to tak, že podmínky posuzování spolehlivosti zmírňuje. Výbor pro bezpečnost nedoporučuje.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Stanovisko navrhovatele? (Ministr: Negativní.)
Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro takový návrh? Ať stiskne tlačítko a zdvihne ruku. Kdo je proti?
Hlasování číslo 61, bylo přihlášeno 169 poslanců, pro hlasovalo 17, proti 90. Návrh nebyl přijat.
Poslanec Petr Letocha: Vypořádali jsme se se všemi pozměňovacími návrhy a nyní budeme hlasovat o návrhu zákona jako celku. Garanční výbor doporučil tento zákon jako celek Poslanecké sněmovně schválit.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Ano, přikročíme k hlasování o celém návrhu zákona. Já vám přednesu návrh usnesení. Ten zní, že "Poslanecká sněmovna vyslovuje souhlas s vládním návrhem zákona o zbraních a střelivu podle sněmovního tisku 465 ve znění schváleném Poslaneckou sněmovnou".
Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro takový návrh usnesení? Ať zvedne ruku a stiskne tlačítko. Kdo je proti?
Hlasování číslo 62, bylo přihlášeno 169 poslanců, prohlasovalo 151, proti nebyl nikdo. Konstatuji, že jsme s návrhem zákona vyslovili souhlas.
Mám ještě od paní poslankyně Mračkové Vildumetzové návrh na doprovodné usnesení, máte ho, pane zpravodaji, k dispozici? Nebo ho mám načíst?
Poslanec Petr Letocha: Prosím o načtení, nemám ho k dispozici. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: To doprovodné usnesení zní, že "Poslanecká sněmovna ukládá ministrovi zdravotnictví předložit v co nejkratším časovém termínu zákon řešící digitalizaci zdravotní dokumentace, přístup lékařů do kompletní zdravotní dokumentace." Tak zní návrh doprovodného usnesení paní poslankyně Mračkové Vildumetzové. Budeme o něm hlasovat.
Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro takový návrh usnesení? Ať stiskne tlačítko a zdvihne ruku. Kdo je proti?
Hlasování číslo 63, bylo přihlášeno 169 poslanců, pro hlasovalo 62, proti 36. Návrh doprovodného usnesení nebyl přijat.
Zeptám se pana zpravodaje, jestli jsme se vypořádali se všemi hlasováními v souvislosti s tímto tiskem?
Poslanec Petr Letocha: Ano, vypořádali jsme se se všemi, děkuji za spolupráci.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Také děkuji panu zpravodaji i panu navrhovateli a končím projednávání tohoto bodu. Ano, k hlasování, pan poslanec.
Poslanec Matěj Ondřej Havel: Děkuju, jenom pro stenozáznam, prosím k hlasování 61, hlasoval jsem proti, na sjetině mám pro. Nezpochybňuji hlasování.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Ano, to byla informace pro stenozáznam.
Zároveň načtu jednu omluvu. Omlouvá se pan poslanec Berkovec, a to dnes od 12 45 hodin do konce jednacího dne z pracovních důvodů. Dále se omlouvá pan poslanec Bělor Roman od 10 15 hodin z důvodu zahraniční cesty.
My budeme pokračovat v našem schváleném programu, a sice bodem
Aktualizováno 9. 4. 2024 v 15:37.