(11.40 hodin)
(pokračuje Marian Jurečka)

A já moc poprosím - na jedné straně jsem tady kritizován v předcházejícím vystoupení, že se s těmi lidmi nescházím a nekomunikuji, a pak tady v dalším vystoupení je, když tady řeknu, kolikrát jsem se s nimi sešel a že s nimi mluvím, že to je bagatelizováno. Takže já jsem potkal - a mám i některá jiná jednání, která jsem měl s konkrétními pracovníky napříč některými pracovišti OSPODu, s kterými jsem tuhle problematiku komunikoval přímo já osobně, dokonce i bez zástupců některých svých kolegů a kolegyň, abych mohl slyšet jejich otevřenou zpětnou vazbu, která by třeba byla limitována tím, že tam sedí moje kolegyně a kolegové ze sekce II.

Takže i toto jsem si, kolečko s těmito lidmi, absolvoval. Neříkám, že všichni pracovníci z terénu z OSPODu říkají, že nemají výhrady k této novele, ale některá část těchto výhrad pramenila z nepochopení úpravy, kterou jsem tady přečetl, té paragrafové.

Já bych řekl, to, co dneska vnímám jako jednu z velmi naléhavých věcí, je otázka zajištění kvalitního fungování OSPODu z hlediska odměňování a to si beru jako další věc. To bych řekl, že je dneska největší - a nejenom za poslední rok, dva - to je dlouhodobý problém toho, že tito lidé jsou finančně podhodnoceni, a to máme řešit. Já jsem řekl, že to chci řešit, i díky tomu, že třeba změníme ohodnocení v rámci tříd, ať tyto lidi kvalitně zaplatíme. To je velký problém.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji za dodržení času. Nyní vystoupí paní poslankyně Adámková, připraví se pan poslanec Juchelka. Vaše dvě minuty.

 

Poslankyně Věra Adámková: Děkuji za slovo, pane předsedající. Vážený pane ministře, dámy a pánové, samozřejmě nejsem odborník na OSPOD, ale protože tyto děti, tedy mladiství, nám občas padnou už v tom vyšším věku, tak tam jsou některé problémy. Nejsem ani zastáncem a skalním přívržencem rozhodnutí všech OSPODů, protože tam jsou mnohé problémy, a někdy naopak se mi zdá, že je potřeba tam opravdu trošku podpořit kvalitu v OSPODech, a jsem ráda, že tam nastupují lidé, kteří již mají dostatečné vzdělání a není to jakási úniková pracovní příležitost, což je velmi důležité, protože oni opravdu pracují i s dětmi ohroženými, a jsem ráda, že tam jsou již lidé kvalitní.

Děkuji za tu poslední zmínku, kterou řekl pan ministr, že uvažuje o zvýšení platů, protože i když to dělají s nadšením, složenku zaplatit musí, čili je to dobře. Na druhou stranu - a to jsem tam postrádala, v tom zákoně - prosím o vysvětlení, to jsou ty neziskové organizace. Víme velmi dobře, jaký je problém neziskových organizací ve zdravotně-sociálních oblastech, a tady mám trošku pocit, že je to jakási úniková cesta z problémů, které se neřeší žádným způsobem, že to dáme na neziskové organizace.

Chápu, že mnohé neziskové organizace dělají velmi záslužné činnosti, a předpokládám, že velmi správně. Na druhou stranu si stát naprosto tím pádem pouští možnost kontroly a u těchto ohrožených dětí je to velmi problematické. Na druhou stranu musím říci, že tady bych byla velmi ráda, kdyby stát se nevzdával této povinnosti starat se o ty děti, protože ony mnohdy opravdu nemají jiné zastání. Tady naopak bych byla velmi ráda, kdyby si stát uvědomil, že on může být mnohdy jedinou, jedinou zárukou, že těmto dětem se dostane řádné péče. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji, paní poslankyně, a nyní s faktickou poznámkou znovu pan poslanec Juchelka. Prosím.

 

Poslanec Aleš Juchelka: Já se omlouvám, já jsem nezaznamenal, zdali ta velká novela bude, nebo ne, podle legislativních prací do konce roku 2023 která měla být, bude to samozřejmě až v příštím roce, protože zdali bude novela zákona o sociálně-právní ochraně dětí, což máte v legislativních pracích, tak prosím, pojďme tady od toho.

Mě opravdu zaráží, že tady ten dopis, který já tady jsem četl už několikrát, má několik konkrétních dotazů, například okruh financování nového systému sociálně-právní ochrany dětí. Tak představte si, že na ministerstvu existují akční skupiny, které se zabývají jednotlivými okruhy, a tyto skupiny jsou placeny partnerem tvorby tohoto systému, a to je Dobrá rodina. Takže finanční odměny pro účastníky odborných skupin jsou vypláceny prostřednictvím organizace Dobrá rodina, která má svůj vlastní zájem v tom, například jako doprovodná organizace, aby byly navýšeny příspěvky doprovázejícím organizacím, a ona platí lidi, kteří jsou v těch akčních skupinách, které připravují novelu zákona. Partnerem tvorby nového systému a zákona je organizace UNICEF, takže já nerozumím tomu, proč nám, když máme celou řadu odborníků i na sekci II, kteří ale, jak vím podle nějakých informací, už odcházejí, tak proč my přes UNICEF a Dobrou rodinu děláme nějakou novelu zákona, neděláme si ji jako ministerstvo sami? Proč jsme ve vleku nějakých neziskovek? Proč musí platit odborníky v těch akčních skupinách nějaká neziskovka? Já tomu vůbec, vůbec nerozumím. Vždyť tam přece máte spoustu odborníků na ministerstvu. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji a s faktickou poznámkou bude reagovat pan vicepremiér Jurečka.

 

Místopředseda vlády, ministr práce a sociálních věcí ČR Marian Jurečka: Dovolím si odpovědět na dotazy, na ten jeden jsem zapomněl v předcházející reakci, a to je - ano, připravujeme velkou legislativní úpravu, která se bude týkat jak podpory rodiny, tak i změny systému a zkvalitnění péče o ohrožené děti. Znovu tady podtrhuji, že jsme se o tom bavili už několikrát. když jsem toto teď řekl, tak někdo to interpretuje, že tady chce někdo rušit agendu OSPODu, Tak to chci tady jasně znovu deklarovat, že nic takového nikdo nezamýšlí. tyto informace začaly běhat, jak se říká, po terénu, nevím, z jakého zdroje, ale nic takového není zamýšleno, nic takového není pravdou. Naopak mě zajímá to, abych mohl dokázat zlepšit, zkvalitnit, zprofesionalizovat práci OSPODu tak, abychom opravdu ty lidi měli na kvalitní úrovni, dobře ohodnocené, zaplacené. To jsem tady říkal, tomu se chci rozhodně také věnovat a udělat ještě tyto změny.

Nicméně chci říct jednu podstatnou věc. Teď se to jakoby smrsklo, jako kdyby část nevládního sektoru nám v některých případech v návaznosti na některé jiné zákony uměla poskytovat špičkovou, profesionální službu, péči na velmi odborné úrovni vůči jiným ohroženým skupinám obyvatel, včetně třeba i doprovázení, přípravy třeba u jiných částí společnosti. Tam vlastně říkáme, tam si ty organizace důvěru vydobyly, ale v případě problematiky budování sítě center pro děti bez násilí, které mají snižovat zatížení dětí, které si prošly opravdu velkými a hlubokými traumaty, kde dochází k tomu, že různé orgány a různé instituce tyto děti v čase opakovaně, opakovaně, opakovaně navštěvují a ty děti podávají výpovědi, tak je tady ambice a snaha toto udělat v rozumném, přijatelném, vstřícném prostředí takovou formou, aby dítě nebylo vystaveno zbytečné zátěži, ale aby potom ty informace mohly sloužit pro různé složky, ať už je to policie, ať už je to potom případně nějaká jiná organizace nebo například soudní znalec, kde potom může takto získaná výpověď mít stejnou hodnotu a může se s ní stejně pracovat, a nemusím to dítě dostávat do situace, kdy pak už je pro něj znovu se vracení k té traumatické události jenom prohlubováním traumatu. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji, pane poslanče, a s faktickou bude reagovat pan poslanec Juchelka.

 

Poslanec Aleš Juchelka: Děkuji moc. Já vás možná, pane ministře, překvapím, ale toto funguje už teď. Jmenuje se to intervenční centrum v zákoně o sociálních službách. Nemusí to být v zákoně o sociálně-právní ochraně dětí, vždyť i Legislativní rada vlády vás upozorňuje na dvoukolejnost tady této sociální služby, která v rámci sociálně-právní ochrany dětí tam nemá co dělat.

A taktéž prosím o odpověď. Partnerem tvorby nového systému zákona je organizace UNICEF. Finanční odměny pro účastníky odborných skupin Ministerstva práce a sociálních věcí jsou vyplácené prostřednictvím organizace Dobrá rodina. Proti ní nic nemám, ale jak je možné, že Dobrá rodina, ópéeska, financuje lidi, konkrétní lidi, kteří jsou v nějakých akčních skupinách, které vytvářejí právní rámec systému (péče?) o ohrožené děti? Vždyť to přece - možná že nějaké logické vysvětlení to má, mě to jenom zajímá, jak je to možné, z jakého důvodu jsou přeposílané finanční prostředky na změnu systému České republiky z jedné nestátní organizace, což je UNICEF, do jiné nestátní organizace, což je Dobrá rodina, a teprve potom jsou peníze přeposílány odborníkům, kteří tvoří za tuto úhradu nový systém. To mě zajímá. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP