Středa 13. prosince 2023, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze
(pokračuje Karel Havlíček)
99.
Návrh poslanců Jiřího Havránka, Roberta Králíčka, Petra Letochy, Michala Zuny,
Jiřího Horáka, Marie Pošarové a Romana Kubíčka na vydání zákona,
kterým se mění zákon č. 499/2004 Sb., o archivnictví a spisové službě
a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů,
a zákon č. 261/2021 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti
s další elektronizací postupů orgánů veřejné moci, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 576/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2
Upozorňuji tedy, že je navrženo, abychom s návrhem zákona vyslovili souhlas již v prvém čtení. Stanovisko vlády vám bylo doručeno jakožto sněmovní tisk 576/1 a nyní poprosím pana poslance Jiřího Havránka, aby návrh za navrhovatele uvedl. Máte slovo.
Poslanec Jiří Havránek: Děkuji za slovo, pane předsedající. Vážené kolegyně, vážení kolegové, vážení členové vlády, vážený pane premiére, dobrý den ještě jednou i ode mě. Je mi ctí zde stát jakožto jeden z předkladatel návrhu poslanců Jiřího Havránka, Roberta Králíčka, Petra Letochy, Michala Zuny, Jiřího Horáka, Marie Pošarové a Romana Kubíčka na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 499/2004 Sb., o archivnictví a spisové službě a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 261/2021 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s další elektronizací postupů orgánů veřejné moci, ve znění pozdějších předpisů.
My jsme vlastně v minulém volebním období - tedy já jsem nebyl členem ctěné Sněmovny, nicméně došlo zde ke schválení důležité věci, jíž je atestace spisových služeb, nicméně s ohledem na to, jak se daří implementovat tento krok, jsme ve spolupráci s kolegy, ale také Ministerstvem vnitra připravili zákon, který nyní já ve zkratce představím.
Co se týče navrhovaných změn, předkládanou novelou se navrhuje odložit povinnost veřejnoprávních původců používat atestovaný elektronický systém spisové služby z 1. ledna 2026 na 1. ledna 2027, dále odložit zákaz dodávat neatestované elektronické systémy spisových služeb veřejnoprávním původcům z 1. července 2024 na 1. ledna 2025, vyjmout z povinnosti mít atestovaný elektronický systém spisové služby pro obce prvního typu, jimi zřizované právnické osoby a organizační složky těchto obcí a také školy a školská zařízení, což je velmi důležitý krok právě pro tyto malé obce, vyjmout z povinnosti mít atestovaný elektronický systém spisové služby ty systémy, které jsou součástí informačního systému pro nakládání s utajovanými informacemi, prodloužit platnost atestů z 2 let na 3 roky, vypustit pravidlo, podle kterého pozbývá atest platnosti 1 rok po změnách atestovaných požadavků a namísto něj upravit povinnost zřizovatele potvrdit shodu systému se změněnými pravidly nebo potvrdit shodu změněného systému s platnými pravidly a v neposlední řadě, ale je to poslední bod, poslední úprava, umožnit Kanceláří prezidenta republiky zřizovat bezpečnostní archiv.
Opravdu, je to kratičká novela, legislativní text se vešel v podstatě na dvě stránky, a já věřím, že ve své podstatě je nekonfliktní. I široká podpora a seznam předkladatelů napovídají, že opravdu je zde shoda napříč politickým spektrem, a já velmi děkuji kolegům z Ministerstva vnitra za přípravu této novely.
Toto je mé úvodní slovo předkladatele. Děkuji vám, kolegyně, kolegové, za pozornost a těším se na další projednávání tohoto bodu.
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Prosím, aby se v tuto chvíli ujala slova zpravodajka pro prvé čtení, paní poslankyně Milada Voborská. Máte slovo.
Poslankyně Milada Voborská: Děkuju za slovo, vážený pane předsedající. Vážené kolegyně, vážení kolegové, já bych ráda poděkovala i panu poslanci Havránkovi za to, že přednesl veškerou agendu nebo veškerý obsah této novely, která je nyní navrhována. Chtěla bych jenom říct, že hlavním cílem je vytvořit podmínky pro úspěšnou přípravu úřadů a dalších původců a také výrobců na atestace elektronických systémů spisových služeb.
Jako zpravodajka bych ráda jenom uvedla, že je navrženo použít ustanovení § 90 odst. 2 zákona č. 90/1995 Sb., o jednacím řádu Poslanecké sněmovny, a vyslovení souhlasu již v prvním čtení. Účinnost se navrhuje 1. dnem kalendářního měsíce následujícího po vyhlášení novely.
Tím považuji v podstatě všechno za vyčerpané. Děkuji.
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Tímto otevírám obecnou rozpravu, do které se přihlásil pan předseda Michálek.
Poslanec Jakub Michálek: Děkuji za slovo. Vážený pane místopředsedo, vážená vládo, vážené kolegyně, vážení kolegové, projednáváme tady novelu zákona o archivnictví a spisové službě, která v podstatě opět odkládá instrument atestu v rámci spisových služeb. Já jsem chtěl jenom krátce připomenout, proč jsme tento důležitý institut do zákona přidali. Trh spisových služeb je poměrně velký trh, protože každý veřejnoprávní původce musí mít spisovou službu, takže se tady bavíme o několika miliardách, asi 6 miliardách korun. Bylo to popsáno podrobně v analýze, kterou vyhotovilo Ministerstvo vnitra v minulém volebním období. Z těch analýz vyplynulo, že jenom velmi málo těch systémů, které jsou komerčně za tyto vysoké peníze využívány u veřejnoprávních původců, splňuje národní standard elektronické spisové služby. To potom může vyvolávat celou řadu komplikací. Samozřejmě to zatěžuje i kontrolní úřady, které dohlížejí na dodržování zákona o archivnictví, a proto byl vymyšlen institut atestu tak, aby v podstatě i malý veřejnoprávní původce - obec - měl jistotu, že když mu někdo nabízí takovýto základní software pro fungování toho úřadu, tak že odpovídá požadavkům, které jsou uvedeny v zákoně, ve vyhlášce a v národním standardu.
Ten systém nicméně vykazuje určité nedostatky, je poměrně rigidní, a to si myslím, že je uznáváno napříč obcemi i na ministerstvu, že je tady zájem některé ty věci v rámci toho systému revidovat, protože sice dáváme spoustu různých požadavků, jak to má formálně vypadat, ale že by ty systémy pak byly uživatelsky přívětivé a že by zajišťovaly to, co od nich očekáváme v první řadě dneska, čili digitální oběh dokumentů, to tak bohužel dneska ještě nefunguje.
Už když se to minule odkládalo, tak jsem apeloval na to, abychom v tom odkladu digitálního oběhu dokumentu nepokračovali, aby se to tedy odložilo jednou, ale samozřejmě byl tady velký tlak od vendorů, kteří se obávali, že tomu nestihnou přizpůsobit svoje informační systémy. Byly tam i určité komplikace s tím, že to je nový a poměrně složitý proces, byť se tomu věnují velmi šikovní lidé na Ministerstvu vnitra, naši nejschopnější legislativci, tak celé to nastavit tak, aby byly splněny všechny požadavky, aby to fungovalo, aby se to časově stihlo, se ukázalo, že má určité rezervy. Takže to je ten důvod, proč se dnes předkládá opět ten další odklad.
Nicméně vzhledem k tomu, že je potřeba ještě prodiskutovat parametry, které jsou obsaženy v tom návrhu, vzhledem k tomu, že jsme se bavili i o možnostech určitého vylepšení z hlediska toho, abychom co nejvíce pomohli digitalizovat naši veřejnou správu, abychom například doplnili strojově čitelnou vrstvu v dokumentech, které jsou vyměňovány mezi různými úřady, takže jeden úřad když vyhotoví například výzvu nebo oznámení o přestupku, druhý si to velmi jednoduše načte do svého systému tou strojovou čitelnou vrstvou, tak jsme na základě diskuse v koalici dospěli k dohodě, že v tento okamžik otevřeme řádný legislativní proces, ale zkrácený.
Čili já bych si dovolil jménem koaličních klubů vetovat ten původně navržený § 90 a současně navrhnout zkrácení lhůty mezi prvním a druhým čtením na 30 dnů. Během této doby v průběhu ledna bychom pak dali dohromady pozměňovací návrhy, které by reagovaly na tyto záležitosti, a neohrozili bychom tím tak avizované nabytí účinnosti od 1. dne druhého pololetí příštího roku. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Takže reflektuji, že jste zavetoval, a zkracujete na 30 dnů, navrhujete zkrátit na 30 dnů. Děkuji. V tom případě tedy přecházíme do běžného režimu, nikoliv zrychleného.
Já se ještě dívám, jestli někdo má zájem vystoupit... Ano, pan poslanec Králíček s faktickou poznámkou.
Poslanec Robert Králíček: Vážený pane předsedající, pane ministře, kolegyně, kolegové, já bych jenom zdvořile poprosil pana Michálka, zdali by mohl ty jeho pozměňovací návrhy, o kterých tu mluvil, také poslat nám, opozici, protože na tomto zákoně jsme se podíleli napříč politickým spektrem a byl bych rád, pokud bychom našli alespoň shodu v tomto a shodli se i na těch pozměňovacích návrzích, aby ten zákon hladce prošel, a zřejmě by bylo vhodné i mezi druhým a třetím čtením lhůty zkrátit, abychom stihli právě jeho účinnost a platnost. Takže zdvořile ho žádám, pokud je bude mít, jestli by je mohl na výboru prostřednictvím svých poslanců nebo nějak s námi konzultovat, ať je na tom shoda. Děkuji velice.
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Vzhledem k tomu, že se nikdo další do rozpravy nehlásí, s faktickou rovněž nikoho nevidím, končím tedy obecnou rozpravu.
Táži se, jestli je zájem o závěrečné slovo? Ano.
Poslanec Jiří Havránek: Děkuji za slovo. Děkuji jak panu kolegovi Králíčkovi, tak panu předsedovi Michálkovi za diskusi. Stejně tak prosím pana předsedu Michálka opravdu o to, abychom - myslím, že zrovna na výboru pro veřejnou správu se nám to poměrně daří - opravdu konsenzuálně pracovali i na pozměňovacích návrzích, stejně jako se pracovalo na sněmovním tisku samotném. Těším se tedy na diskusi na výboru pro veřejnou správu a respektuji samozřejmě stanovisko koalice s tím, že devadesátka byla zavetována, ale opravdu, máme tam Vánoce v mezičase a bude na začátku roku s tím dost práce stihnout to, aby opravdu ten zákon ve finále byl v podobě takové, se kterou všichni budeme spokojeni. Moc děkuji.
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Paní zpravodajka má zájem vystoupit? Nikoliv.
Budeme se v tuto chvíli tedy zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání. Rozhodneme nejdříve o přikázání garančnímu výboru. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj jakožto výboru garančnímu. Má někdo jiný návrh ke garančnímu výboru? Nikdo.
Můžeme přistoupit k hlasování.
Zahajuji tedy hlasování o garančním výboru jakožto výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj. Kdo je pro? Kdo je proti?
Hlasování číslo 50, přihlášeno je 154 poslanců a poslankyň, pro bylo 123, nikdo proti. Přijato.
Konstatuji tedy, že tento návrh byl přikázán k projednání výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj jakožto garančnímu výboru.
Organizační výbor nenavrhl přikázat tento návrh dalšímu výboru. Má někdo návrh na přikázání dalšímu výboru či výborům? Nevidím nikoho.
V tom případě nás ještě čeká hlasování o zkrácení lhůty na 30 dnů na základě návrhu pana předsedy Michálka.
Zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?
Hlasování číslo 51, přihlášeno bylo 154, pro bylo 122, nikdo proti. Přijato.
Děkuji všem za spolupráci.
Jsme u bodu
Aktualizováno 9. 4. 2024 v 15:37.