Úterý 12. prosince 2023, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze
(pokračuje Jan Skopeček)
4.
Vládní návrh zákona o munici
/sněmovní tisk 464/ - druhé čtení
Z pověření vlády předložený návrh zákona uvede místopředseda vlády a ministr vnitra Vít Rakušan a poprosím pana ministra, aby se ujal slova.
Místopředseda vlády a ministr vnitra ČR Vít Rakušan: Děkuju, pane předsedající. Kolegyně, kolegové, jenom velmi krátce. Zákon jsem uváděl v prvním čtení a podle mých informací sněmovní tisky, které se týkají jak munice, tak zbraní, projednal výbor pro bezpečnost. Jednomyslně přijal usnesení, kterým je doporučuje Poslanecké sněmovně ke schválení.
Jenom upozorňuji, že munice, což je tento tisk, se týká pouze vojenské munice, obsahuje výbušniny, jiné aktivní složky, granáty, bomby, miny, to je tedy zákon, který se běžného uživatele v České republice netýká. Ten další projednávaný tisk o zbraních a střelivu, tam už je to samozřejmě i záležitost týkající se širší plejády uživatelů.
Jsem připraven případně na diskusi. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji pěkně, pane ministře. Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání výboru pro bezpečnost jako výboru garančnímu. Usnesení výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 464/1 a prosím, aby se slova ujal zpravodaj výboru pro bezpečnost, pan poslanec Petr Letocha, informoval nás o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnil. Pane poslanče, prosím.
Poslanec Petr Letocha: Děkuji za slovo. Vážený pane předsedající, vážení členové vlády, vážené poslankyně, vážení poslanci. My jsme tento zákon probírali na výboru pro bezpečnost na naší 37. schůzi ze dne 23. listopadu 2023. Nebyl zde podán žádný pozměňovací návrh. Během dneška v systému přibyly dva pozměňovací návrhy.
Nicméně jsme na výboru pro bezpečnost přijali usnesení následujícího znění: "Výbor pro bezpečnost po úvodním vystoupení náměstka ministra vnitra Mgr. Radka Kani, vedoucí oddělení obecní policie, zbraní a dopravního inženýrství odboru bezpečnostní politiky Mgr. Mileny Bačkovské, ředitele ředitelství služby pro zbraně a bezpečnostní materiál plk. Mgr. Milana Prchala, po zpravodajské zprávě poslance Petra Letochy a po obecné podrobné rozpravě:
I. doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky, aby s vládním návrhem zákona o munici, sněmovní tisk 464, vyslovila souhlas;
II. zmocňuje zpravodaje výboru, aby se stanoviskem výboru seznámil schůzi Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky a ve spolupráci s navrhovatelem a legislativním odborem Kanceláře Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky provedl příslušné legislativně technické úpravy."
Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji, pane poslanče. Otevírám obecnou rozpravu, do které se hlásí pan poslanec Koten. Pane poslanče, prosím.
Poslanec Radek Koten: Děkuji, pane předsedající, za slovo. Vážený pane ministře, dámy a pánové, dovolte mi, abych představil dva pozměňovací návrhy, které jsou vedeny pod sněmovním dokumentem 3770 a 3771. Jedná se v podstatě o jednoduchou úpravu, která tedy v tom vládním návrhu zákona o munici, sněmovní tisk číslo 464, se mění takto: Za prvé ustanovení § 16 odst. 2 zní: "Byl-li úmyslný trestný čin spáchán násilím, doba, po kterou se osoba nepovažuje za bezúhonnou, činí za a) 30 let, stanoví-li odst. 1 písm. b) dobu 20 let, za b) 15 let, stanoví-li odst. 1 písm. b) dobu 10 let, a za c) 10 let, stanoví-li odst. 1 písm. b) dobu nižší než 10 let".
Nyní mi dovolte, abych tento pozměňovací návrh odůvodnil. Správné nastavení podmínek pro bezúhonnost a spolehlivost je velmi citlivým tématem tohoto návrhu zákona. V praxi půjde zejména o to, eliminovat ty žadatele o vydání muničního oprávnění, u kterých by bylo zvýšené riziko zneužití přístupu k munici. Vládní návrh v novém zákoně o munici vycházel z osvědčeného pojetí bezúhonnosti v zákoně č. 119/2002 Sb., který dosud problematiku munice upravoval.
Dále nový zákon o munici navrhuje nové zpřísnění pro trestné činy spáchané násilím, pohrůžkou násilí nebo jiné těžké újmy a v souvislosti s nakládáním se zbraní, střelivem, municí nebo výbušninou. Toto nové zpřísnění je důvodné toliko pro trestné činy spáchané skutečně násilím, pro trestné činy, jejichž podstatou může být toliko verbální projev a jsou často na hranici přestupku či trestné činy, kterou mohou mít svoji podstatu v evidenčním nepořádku podnikatele, držitele licence, již opodstatnění nemá a lhůty stanovené v § 18 odst. 1 je možno považovat za optimální.
Pokud bych měl tedy ještě načíst sledování změn oproti vládnímu návrhu zákona, tak § 16 odst. 2 nově zní: "Za druhé byl-li úmyslný trestný čin spáchán násilím, se osoba nepovažuje za bezúhonnou činí za a) 30 let, stanoví-li odst. 1 písm. b) dobu 20 let, pak za b) 15 let, stanoví-li odst. 1 písm. b) dobu 10 let, a za c) 10 let, stanoví-li odst. 1 písm. b) dobu nižší 10 let."
Ještě tedy načtu další pozměňovací návrh, který je sněmovním dokumentem 3771, který zní: "Vládní návrh zákona o munici, sněmovní tisk 464, se mění takto: za prvé ustanovení § 17 návrhu zákona zní: Spolehlivost. Za spolehlivého podle tohoto zákona se nepovažuje ten, jehož trestní stíhání pro úmyslný trestný čin nebo trestný čin spáchaný z nedbalosti v souvislosti s nakládáním se zbraní, střelivem, municí nebo výbušninou za prvé bylo pravomocně podmíněně zastaveno a dosud nebylo pravomocně rozhodnuto, že se obviněný osvědčil, nejméně však po dobu tří let od okamžiku pravomocného rozhodnutí o zastavení trestního stíhání, nebo za druhé, v posledních třech letech skončilo pravomocným rozhodnutím o schválení narovnání rozhodnutím o odstoupení od trestného stíhání mladistvého, rozhodnutím o upuštění od potrestání nebo upuštění od potrestání s dohledem; za b), u něhož bylo pravomocně rozhodnuto o podmíněném odložení podání návrhu na potrestání, dopustil-li se úmyslného trestného činu nebo trestného činu spáchaného z nedbalosti v souvislosti s nakládáním se zbraní, střelivem, municí nebo výbušninou a dosud nebylo pravomocně rozhodnuto, že se obviněný osvědčil, nejméně však po dobu tří let od okamžiku pravomocného rozhodnutí z podmíněného odložením návrhem na potrestání. Odůvodnění. Odklon je efektivním a poměrně novým prostředkem trestního práva. Obviněný, aby dostál odklonu, musí splnit zákonem stanovené podmínky, tedy plné doznání, náhrada škody a lítost a na rozdíl od obviněného, který je souzen a odsouzen, společensky považujeme skončení trestního řízení za výhodnější, a to jak pro společnost, tak pro zúčastněné osoby. Poškozený se dočká náhrady a je výrazně snížena pravděpodobnost recidivy, trestní řízení je výrazně levnější. Je proto vhodné, aby ten pachatel, který splní podmínky pro odklon, a ten je mu přiznán, byl oproti pachateli, který tak neučiní, mírně zvýhodněn i pro případ jeho vyloučení z možnosti získání muničního oprávnění, tedy ve srovnání lhůt v § 17 a v § 16 odst. 1 písm. b), bod 4 a bod 5."
K těmto sněmovním dokumentům, které jsou vedeny pod číslem 3770 a 3771, se ještě přihlásím v podrobné rozpravě. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Ano, děkuji. Hlásí se ještě někdo do obecné rozpravy? Pokud tomu tak není, obecnou rozpravu končím.
Ptám se, zda je zájem o závěrečná slova v této fázi? Není tomu tak.
Zahajuji tedy podrobnou rozpravu a připomínám, že pozměňovací a jiné návrhy nám přednesené v podrobné rozpravě musí být vždy odůvodněny. Do podrobné rozpravy se hlásí pan poslanec Koten.
Poslanec Radek Koten: Děkuji za slovo. Já se tedy hlásím k pozměňovacím návrhům, které jsou vedeny pod číslem sněmovního dokumentu 3770 a 3771, které jsem odůvodnil v obecné rozpravě. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Ano, děkuji. Hlásí se ještě někdo do podrobné rozpravy? Není tomu tak, končím tedy podrobnou rozpravu.
Ptám se, zda je v tuto chvíli zájem o závěrečná slova? Není. Zeptám se pana zpravodaje - podle mých informací nezazněly žádné návrhy nebo nezaznamenal jsem žádné návrhy, které bychom nyní mohli hlasovat, čili končím druhé čtení tohoto návrhu a končím projednávání vládního návrhu zákona o munici, sněmovní tisk 464, respektive jeho druhé čtení.
Od zákona o munici se dostáváme k zákonu
Aktualizováno 9. 4. 2024 v 15:37.