Středa 29. listopadu 2023, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze
(pokračuje Karel Havlíček)
120.
Rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury na rok 2024
a střednědobý výhled na roky 2025 a 2026
/sněmovní tisk 563/
Materiál uvede ministr dopravy pan Martin Kupka. Prosím, ujměte se slova.
Ministr dopravy ČR Martin Kupka: Vážený pane předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, dovoluji si navrhnout rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury na rok 2024 i střednědobý výhled na roky 2025 a 2026. Pro příští rok počítáme znovu s rekordní částkou 150,1 miliardy korun, z toho část je pokryta úvěrem od Ministerstva financí, úvěrem, o kterém tady už v průběhu dneška byla řeč. Je to nástroj, který zároveň na základě základních odhadů a i konkrétních položek vychází lépe z hlediska úroků, než by byl státní dluhopis. Samozřejmě i v příštím roce budeme podrobně vývoj úročení sledovat tak, abychom dokázali sáhnout na nejvýhodnější možnost úvěru, s tím, že kromě částky kryté ze státního rozpočtu v rozsahu 112,8 miliardy korun je možné také zmínit významné částky kryté ze zdrojů Evropské unie, kde se jedná o 32,1 miliardy korun, s tím, že 23,6 miliard korun je pokryto z operačního programu Doprava a další významná částka pak z Nástroje pro propojení Evropy, a to je 7,3 miliardy korun, s tím, že z hlediska rozdělení finančních prostředků tak více než 100 miliard bude směřovat na investice, necelých 50 miliard korun pak bude alokováno na neinvestiční výdaje. Z hlediska investic do silnic, do silniční infrastruktury půjde o 78 miliard korun a pro Správu železnic půjde o více než 57,5 miliardy korun s tím, že zároveň pro příští rok celková položka podpory pro kraje na silnice II. a III. třídy se vrací na hodnotu 4 miliardy korun.
Co se týče střednědobého výhledu, tak tam stejně, jako jsem odpovídal na předchozí dotaz Martina Kolovratníka, budeme zapojovat postupně s rokem 2026 také projekty realizované v rámci PPP a platí, že budeme muset už na jaře příštího roku v rámci nových nástrojů financování zajistit finanční prostředky, které by pokryly náklady na rozběhnuté investiční akce a zároveň na akce, které je nutné rozběhnout, a tady platí, že dohoda o tom, jak to uděláme, by měla proběhnout napříč Sněmovnou, protože půjde přirozeně také o akce, které se budou realizovat i v nadcházejících letech.
Děkuju mnohokrát za pozornost.
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji, pane ministře. Nyní prosím, aby se slova ujal zpravodaj hospodářského výboru, pan poslanec Ondřej Lochman, informoval nás o jednání výboru a přednesl návrh usnesení Poslanecké sněmovny. Prosím.
Poslanec Ondřej Lochman: Děkuji, pane předsedající. Vážené kolegyně, vážení kolegové, vážení členové vlády, jsme u sněmovního tisku 563 o rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury a střednědobého výhledu pro roky 2025 a 2026. Tento tisk byl diskutován na 37. schůzi hospodářského výboru, ke kterému také přijal doporučující stanovisko. Nyní přečtu - nebudu popisovat dále ten celý dokument, který již představil pan ministr - přečtu tady usnesení, na kterém se shodl hospodářský výbor k tomuto tisku:
"(I.) Hospodářský výbor Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR po vyslechnutí výkladu ministra dopravy Martina Kupky, zpravodajské zprávě poslance Ondřeje Lochmana a po rozpravě doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR projednat a schválit sněmovní tisk 563, rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury na rok 2024 a střednědobý výhled na roky 2025 a 2026, v předloženém znění;
II. pověřuje předsedu výboru, aby předložil toto usnesení předsedkyni Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky;
III. zmocňuje zpravodaje výboru, aby na schůzi Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR přednesl zprávu o výsledcích projednávání tohoto tisku."
Usnesení tedy zní: "Poslanecká sněmovna schvaluje rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury na rok 2024 a střednědobý výhled na roky 2025 a 2026 v předloženém znění."
Děkuji za pozornost. Případně jsme připraveni na dotazy.
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Tímto zahajuji všeobecnou rozpravu, do které se přihlásil pan poslanec Kolovratník.
Poslanec Martin Kolovratník: Vzhledem k pokročilé hodině budu stručný, řeknu jen to nejnutnější ze stanoviska klubu hnutí ANO, proč nemůžeme bohužel tady ten návrh podpořit.
Za prvé, globálně celkový rozpočet Ministerstva dopravy se snižuje oproti roku 2023 o 8,9 nebo skoro o 9 miliard, je to téměř desetina celkového rozpočtu rezortu a to prostě není dobrá zpráva. Vy ji samozřejmě můžete schovat za hezká prohlášení, viděl jsem to zrovna na Twitteru, že koalice SPOLU investuje do budoucnosti, investuje do dopravní infrastruktury, ale ta fakta jsou prostě proti tomu - minus 8,9. (Ministr Bartoš reaguje ze svého místa ve vládní lavici. Reakce dalších poslanců. Náhlý hluk v sále.)
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Poprosím o klid v sále.
Poslanec Martin Kolovratník: Pan vicepremiér Bartoš se zamyslel nahlas, že prý celá vláda - já čtu na síti X, koalice SPOLU tam je napsáno, tak si to pak koaličně nějak domluvte, ale psal to profil SPOLU, že investuje. Tak já nevím, jestli celá vláda, nebo jenom tři pětiny té vlády. To je, přátelé, problém váš, ne náš. Zkrátka je tam o 9 miliard méně, to za prvé.
Za druhé jsem se ptal u předchozího bodu na ten střednědobý výhled. Víte, pane ministře, já bych to bral - střednědobé výhledy, víme všichni i v jiných rezortech, jak se tvoří, a není to ve zlém, je to do jisté míry formální vyjádření, nějaká projekce, tak se vytvářela i za nás. Prostě u akcí, které v době znalosti nebo v době tvorby toho rozpočtu běží, jsou zasmluvněné na dva, na tři roky, se tam narýsují, protože nevíme, co všechno se zasmluvní a posune a povede dál. Ale vy jste kritizoval Karla Havlíčka, kritizoval jste Alenu Schillerovou za to, že střednědobé výhledy dělali špatně. Postupujete teď stejně. A nějaká obecná odpověď, že někde ty peníze sehnat musíte? No, to víme. To víme všichni a v tom vás podpoříme. Ale vidíte, jak vás vaše vlastní vyjádření, ta zbytečná kritika z předchozího roku, jak vás teď v tomto střednědobém výhledu doběhla.
Ještě krátká zmínka k projektům PPP. Víte to z veřejných vystoupení, z našich debat v televizi i z hospodářského výboru, že jako opozice vás samozřejmě podpoříme tady u těch projektů, ale i zde nemohu nepřipomenout to, co jste vetkli tady do toho materiálu. Vy jste ho vytvářeli někdy na přelomu srpna a září a psali jste tam větu, cituji: "Během podzimu nebo druhé půlky roku 2023 bude vybrán transakční poradce na PPP na D35." Je konec listopadu, není vybrán ten projekt na pětatřicítce. Já nechci teď tady děsit nebo používat nějaká silácká prohlášení, že kolabuje, že padá a podobně, to určitě ne, ale nalijme si čistého vína. Prostě posouváte se v čase, i tohle tady musí zaznít a budeme o tom určitě na hospodářském výboru mluvit.
A poslední dvě věci jsou, slibuji, pouze dvě: za prvé je to ta přepůjčka, budeme to opakovat, je to přepůjčka, kde vytváříte skrytý dluh rezortu dopravy do budoucna. Já neříkám, že to je špatně, a nikdy jsem to neřekl. Jestliže půjčka z EIB je za nižší úrok než půjčka státu, tak je to správně. I my nebo kdokoliv jiný, kdo by byl u vlády, by tak postupoval. Ale jsou tam dvě nezodpovězené věci. Za prvé, pokud v nějaký moment, kdy za tou půjčkou půjdete, to zrovna výhodnější nebude - a víte, že se to v čase mění, a to není na vás, to je spíš na kolegu Stanjuru - vy jste si nenarýsovali do státního rozpočtu ten krok, kde ty peníze vezmete potom. Asi by to bylo z vládní rozpočtové rezervy, ale nikdy to veřejně přiznáno, řečeno nebylo. To ad jedna. Ad dva, u té přepůjčky, kde tedy vy jste akceptoval návrh Ministerstva financí, v příštím roce se bude splácet pouze splátka úvěru, jak jsem pochopil z těch materiálů, 1,1 miliardy, stejně tak v roce 2025 a 2026. Až tehdy je to, teď nevím, jestli 3,2 nebo 3 miliardy splátka anuity, tak je to zkrátka dluh rezortu dopravy vůči Ministerstvu financí. I to by tady mělo zaznít.
Asi to poslední, co povím a co se mi nejvíc nelíbí ve zdůvodněních těch škrtů: 4 miliardy, nazvané úsporná opatření u investorských organizací ŘSD a Správa železnic, minus 4 miliardy. Pane ministře, víte přece moc dobře, že to nejsou úsporná opatření v ŘSD a na Správě železnic ve smyslu úspory provozu, fungování těch organizací. Nejsou to 4 miliardy ve fungování těch organizací. Jsou to prostě škrty v jejich investicích a v jejich provozuschopnosti. Ilustrační příklad je Správa železnic, které zkrátka chybí v tom optimálním nebo řeknu v průměrném scénáři aspoň 2 až 3 miliardy na základní provozuschopnost naší železniční sítě tak, aby nedocházelo k propadům rychlosti, aby třeba byla zachována cyklická údržba a tak dál a tak dál. Takže nejsou to úsporná opatření v investorských organizacích. Jsou to prostě škrty, pokud ne u investic, tak u zachování provozuschopnosti minimálně železniční sítě. Je to vaše politické rozhodnutí. Já ho respektuji, máte na něj plné právo, ale prosím, nazývejme ty věci pravými jmény.
A to je k tomu materiálu vše. Děkuji.
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Pan ministr zřejmě bude reagovat. Jsme stále ve všeobecné rozpravě.
Ministr dopravy ČR Martin Kupka: Ono by bylo moc dobře, kdybyste tu výzvu "nazývejme věci pravými jmény" vztáhl také na sebe. Ano, já říkám, že bych radši předkládal střednědobý výhled, kdyby to bývala ekonomická situace státu umožňovala, že bude možné rovnou nakreslit výhled, který zajistí další a významnější plnění předpokladů a plánovaných investic. Bohužel to možné není. Tím spíš to znamená najít finanční nástroje, které nám budou moci pomoct v nadcházejícím období. Platí ale, že v oblasti investic ke snížení nedochází.
A co se týče úspor, tady platí, že zároveň se opravdu odehrává i v provozní oblasti. Co se týče provozuschopnosti, tam finanční prostředky zachováváme včetně cyklické údržby a samozřejmě šetříme na nákladech, které prostě ušetřit každá dobrá organizace má z hlediska energií, z hlediska například také efektivního řízení společnosti. A to se v tomto případě děje.
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Do všeobecné rozpravy se hlásí ještě paní poslankyně Mračková Vildumetzová.
Poslankyně Jana Mračková Vildumetzová: Děkuji za slovo. Já bych, pane ministře, pouze chtěla sdělit, že mi velmi vadí, že se berou finanční prostředky na opravy silnic II. a III. tříd krajům, že ta částka se snižuje o 2 miliardy korun. Myslím si, že kraje silniční síť II. a III. tříd mají opravdu obrovskou, je to zhruba 70 000 kilometrů, a myslím si, že ve vašem zájmu by mělo být udržet ty finanční prostředky, protože dneska když člověk jede po nějaké silnici, tak moc nerozeznává, jestli je to jednička, dvojka nebo trojka. On chce prostě do práce nebo do svého domova jet po opravené silnici.
Chci zdůraznit jednu velmi důležitou věc, že to nejsou jenom opravy silnic II. a III. tříd, ale jsou to i opravy mostů, které jsou v majetku právě krajů, a většina - mám tady i to číslo, mohu vám ho říct - je opravdu v havarijním stavu a náklady na opravy mostů jsou opravdu velmi vysoké. Musela jsem to tady říct. Vím, že jste asi bojoval i za to, aby to popřípadě byly ty finanční prostředky v tom objemu, ale jestliže v minulosti kraje dostávaly, jednou to bylo i přes 6 miliard, tak bych byla strašně ráda, kdyby se to podařilo udržet.
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Pan ministr a poté pan zpravodaj.
Ministr dopravy ČR Martin Kupka: Fakticky se vracíme k hodnotě 4 miliardy korun podpory pro silnice II. a III. třídy. Nechci to více rozvádět, chci jenom zdůraznit, že daňové příjmy krajů i s ohledem na zásah do rozpočtového určení daní výrazně vzrostly, a to v případě všech krajů.
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Pan zpravodaj.
Poslanec Ondřej Lochman: Děkuji, velmi krátce. Navýšení o 2 miliardy jsem výrazně prosazoval, protože i jako středočeský zastupitel tu situaci dobře znám na krajských silnicích a Středočeský kraj má největší dopravní síť. Chtěl bych k tomu jenom říct, že se opravdu, jak říkal pan ministr, vracíme na tolik, kolik se dávalo krajům před dvěma lety, tedy i za předchozí vlády. Této vládě se v rámci tohoto rozpočtu to povedlo navýšit o 2 miliardy na jeden rok, krajům to samozřejmě pomohlo. Ale když to ekonomická situace státu neumožňuje, tak to neumožňuje a kraje v tu chvíli také mohou začít šetřit, mohou začít u sebe. Nám se třeba ve Středočeském kraji povedlo ušetřit 400 milionů jenom tím, že jsme udělali transparentní výběrové řízení na dopravce a těch 400 milionů můžeme dát teď do silnic. Takže kraje se potom samozřejmě musí rozhodovat, když mají mosty a silnice v blbém stavu a jsou rozpadlé, jestli mohou třeba rozdávat oni sami dotace, nebo je mají koncentrovat právě třeba na silnice.
Současně dodávám, že i v jednotlivých krajích opravdu to inkaso z daní je letos vyšší a kraje to investují dál do svých mostů a silnic. Souhlasím s tím, že by to potřebovalo více peněz, ale nevyřeší to 2 miliardy navíc. To je pomoc, ale třeba ve Středočeském kraji je problém, který se jmenuje 85 miliard, a to je dluh na té síti. To nevyřešíme tím, že Středočeský kraj dostane 300 milionů navíc.
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. S faktickou poznámkou je přihlášen pan poslanec Okleštěk.
Poslanec Ladislav Okleštěk: Děkuji za slovo, pane předsedající. Pane ministře, to, že narostly díky inflaci rozpočty krajům, městům a obcím, to je pravda, ale taky díky inflaci jim narostly náklady, narostly jim ceny energií, všechny příspěvkové organizace, všechno to spolkne. Takže to neznamená, že dostali do příjmů víc a ty peníze půjdou do silnic, bohužel. Rozumím tomu, že 4 miliardy je - zaplaťpánbůh za ně - 6 miliard je taky málo. (Ministr má výhrady.) Pane ministře, já jsem vám nemluvil také do toho, když jste byl u mikrofonu.
Když si vezmu, kolik peněz je dluh v těch komunikacích, v silnicích II., III. tříd, v těch mostech, tak v průměrném kraji menšího rozměru je to nějakých 20 až 25 miliard. Nikdy to nedoženeme na těch krajích. Prostě je to běh na obrovsky dlouhou trať a při těch cenách, které dneska jsou... Zaplaťpánbůh, že se změnila trochu UNIKA a můžeme už soutěžit alespoň pod ty zadávané ceny. Ale jinak co se týče těch rozpočtů krajů, prosím vás, neškubejme je, protože jim taky vyrostly výrazně náklady.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji za dodržení času. Přeji vám hezký večer. Vystřídali jsme se v řízení schůze a pan zpravodaj chce promluvit.
Poslanec Ondřej Lochman: Jenom když řeknete, neškubejte kraje. Vy jste dávali 4 miliardy na ty kraje, my budeme dávat 4 miliardy na kraje. Vy jste je škubali? Pojďme mluvit racionálně, bavme se o argumentech a nepoužívejte takováto slova, když to není pravda.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Faktická poznámka pana poslance Oklešťka.
Poslanec Ladislav Okleštěk: Naposledy bylo 6 miliard. Zaplaťpánbůh za ně, byl jsem za ně taky rád. Ale prosím vás, dneska máme vyšší náklady na těch krajích, výrazně vyšší, a byl příslib těch 6 miliard. Už se to rozjelo na 6 miliardách, ale zase se to vrací. Takže to je celé to kouzlo. Můžeme si o tom povídat. Sedněme si spolu dneska někde ke kávě a můžeme si povídat třeba do rána, ale ty kraje škubeme!
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji za dodržení času. Ještě se někdo hlásí k faktické poznámce nebo do všeobecné rozpravy? Nikoho nevidím ani z místa. Končím tedy všeobecnou rozpravu.
Ptám se, zda je zájem o závěrečná slova pana ministra a zpravodaje? (Ministr: Ne. Zpravodaj: Není.) Není zájem.
Přistoupíme tedy k rozpravě podrobné. Do podrobné rozpravy se nikdo nehlásí. Kouknu se do sálu, Ani z místa se do podrobné rozpravy nikdo nehlásí. Končím tedy podrobnou rozpravu.
Předpokládám, že ani v tuto chvíli není zájem o závěrečné slovo. (Ministr: Ne. Zpravodaj: Ne.)
Přejdeme tedy k hlasování o návrhu usnesení, které vám už bylo předneseno.
Zaznamenal jsem žádost o odhlášení. Všechny vás odhlásím a poprosím vás, abyste se identifikačními kartami přihlásili znovu. Počet poslanců se pomalu ustálil.
Budeme hlasovat o usnesení, které načetl v rozpravě pan zpravodaj. Myslím, že je všem jasné, o čem hlasujeme.
Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro takové usnesení? Ať stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?
Hlasování číslo 245, bylo přihlášeno 154 poslanců, pro hlasovalo 90, proti 58. Návrh usnesení byl přijat.
Tím jsme se vypořádali s bodem číslo 120. Končím jeho projednávání.
Budeme pokračovat bodem číslo
Aktualizováno 9. 4. 2024 v 15:37.