Středa 29. listopadu 2023, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze
(pokračuje Olga Richterová)
134.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 12/2020 Sb., o právu
na digitální služby a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů,
a další související zákony
/sněmovní tisk 548/ - třetí čtení
Vidím, že už místo u stolku zpravodajů zaujal jak pan místopředseda vlády pro digitalizaci a ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš, tak pan zpravodaj garančního výboru, pan poslanec Robert Stržínek. Děkuji za to.
Pozměňovací návrhy jsou uvedeny ve sněmovním tisku 548/3. Ten byl doručen dne 15. listopadu 2023. Usnesení garančního výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 548/5.
Já se nyní táži pana navrhovatele, zda má zájem vystoupit před otevřením rozpravy? Prosím.
Místopředseda vlády a ministr pro místní rozvoj ČR Ivan Bartoš: Já vám všem přeji hezký a pravděpodobně dlouhý den, který je před námi. Vážené kolegyně, vážení kolegové, dnes nás čeká třetí čtení zákona, kterým je zaváděn takzvaný eDoklad. Já už dnes nebudu představovat celý projekt eDokladu, ostatně třetí čtení k tomu úplně neslouží a nepovažuji za účelné opakovat to, co mnozí z vás slyšeli již dvakrát, a ti, kdo jsou členy příslušného výboru či podvýboru, který se tímto tiskem zabýval, již čtyřikrát. Já bych pouze shrnul aktuální vývoj a odpověděl bych v úvodní řeči na některé časté otázky a představím i pozměňovací návrhy.
Kdybych měl shrnout aktuální stav, vývoj aplikace, která umožní prokazovat se elektronickým dokladem, jde zdárně dopředu. My bychom v prosinci spustili testovací provoz a chystají se školení k využívání eDokladu, nicméně faktické využívání, respektive přijímání eDokladu, není nikterak náročné. Pokud ten zákon bude projednán tak, jak je v plánu, od 1. ledna začnou povinně přijímat ústřední orgány eDoklad, ale jednáme i s některými dalšími orgány a osobami, které by dobrovolně začaly akceptovat eDoklad již dříve. V zákoně je to takto popsáno. Tam jsou nějaké milníky, kdy vzniká povinnost, ale vždy je tam možnost vlastně touto cestou se vydat. Jednáme tak třeba s obcemi, jako je Vír nebo Tetín nebo s krajem Vysočina. Takže již od počátku ti, kteří se budou moci zapojit... A já bych možná poprosil aspoň trochu o ztišení.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Naprosto chápu, pane místopředsedo. Prosím opravdu v sále o klid!
Místopředseda vlády a ministr pro místní rozvoj ČR Ivan Bartoš: Ne že bych to hlasem nezvládl, ale soustředění pak není úplně v pořádku.
Policie, a ten dotaz byl častý, ze zákona bude povinna přijímat eDoklady při prokázání až v půlce roku, ale tak, jak postupuje vývoj, mohla by začít dobrovolně přijímat eDoklady již během března a dubna.
Byl dotaz, který se týkal nákladů celého řešení. Náklady na vývoj aplikace, která je vlastně postavená nad nově aktualizovaným Portálem občana, se drží ve stanovených mezích. Letos je to zhruba 20 milionů korun a příští rok ta částka za celý rok bude zahrnovat 40, ale ta zahrnuje i školení uživatelů a reálné náklady na ten samotný produkt jsou tedy výrazně nižší.
Já jsem chtěl reagovat ještě na otázku, která je nasnadě. Zazněla zde obava, že až za dva roky přijde evropská digitální peněženka, tak toto všechno vyhodíme - nikoliv. Velká část toho, co dodáváme již dnes, ať už jsou to ty protokoly, na kterých ten systém běhá, bude použitelná právě i u evropské digitální peněženky. Bude se měnit část střev, takzvaných střev té aplikace, třeba napojení na další systémy, ale to v pozadí, co teď vyvíjíme, zůstává stejné. Ale hlavně, co nám zůstane, je know-how uživatelů, kteří to budou používat, že se naučí, že je zde alternativa k plastové kartičce, a zároveň až přijde e-Wallet, evropská digitální peněženka, obce budou mít čtečky i třeba ty aplikace, které následně budou moci ty nové eDoklady přijímat. My tak vlastně budeme mít dva roky náskok v používání. Největší náklad je vybavit a připravit úřady, aby to používaly, naučit lidi, že tato možnost existuje, a toto všechno budeme mít hotové. Často se setkáváme, že se něco schválí, přichází to do praxe a na straně státu, obcí je jakási nepřipravenost na tu akceptaci tohoto řešení. Nicméně toto zvládneme právě díky tomu, že eDoklady v té naší verzi již budou fungovat a nabíhat.
Já jsem k tomu návrhu dal tři pozměňovací návrhy, které umožňují lepší spolupráci jak s bezpečnostními sbory, tak i se soukromým sektorem. Ten pozměňovací návrh první - a ten si myslím, že je velmi důležitý - umožňuje i soukromým osobám poté, co projdou primárně přísným akreditačním procesem, aby se s vlastními aplikacemi připojili na systém eDokladů a nabízeli funkci prokázání totožnosti ve své aplikaci. Nabízí se v té první vlně a i vlastně takto postupujeme, že to budou instituce, které třeba v tuto chvíli poskytují nějakou digitální identitu pro komunikaci v digitálním světě. Tam bude umožněno samozřejmě skládat do té aplikace i jiné funkcionality. Zároveň je to příprava na evropskou digitální peněženku, která možnosti zapojení dalších subjektů, které budou poskytovat technologii peněženky, bude dále rozvíjet, a bude tam opět třeba mít aplikaci. Ale pak už tam budou třeba letenky, rezervace hotelu, cestovní doklady, prostě to, co znáte, pokud používáte nějakou z peněženek technologických firem. Nabízí se třeba systém Android nebo systém, který běží v Applu.
Druhý pozměňovací návrh umožní provázat čtečku s aplikacemi, které dnes používá policie nebo Celní správa. Ti samozřejmě na ústřednách můžou používat to standardní řešení, ale policie má přesto i třeba v terénu teď, jak používá přenosná mobilní zařízení pro výkon své funkce, jisté speciální požadavky, třeba na integraci.
A poslední pozměňovací návrh - já si myslím, že je správný, jsem rád, že jsme se na něm nakonec shodli - zavádí přestupek za zneužití eDokladu. Staví tak vlastně elektronickou verzi na úroveň tomu fyzickému. Jedná se tedy o podobný přestupek, který máme v zákoně již dnes o občanských průkazech. Zavedení přestupku pak umožní přímo poskytovat osoby, které se prokážou cizím eDokladem, aniž by bylo nutné čekat s tím, než bude dokonán nějaký čin, samotný účel zneužití eDokladu. Například když pomocí toho někdo spáchá podvod, už to samotné prokázání v tuto chvíli bude jako přestupek, tedy totožný s eDokladem.
Možná na závěr chci říci jednu věc, která je důležitá, aby tady zazněla, zejména tedy směrem i k veřejnosti. Není to žádný odchod od plastových občanek. Občanské průkazy tak, jak je známe, normálně zůstávají a tak, jak občanský průkaz slouží k doložení, že existuje nějaký Ivan Bartoš, narozen s trvalým bydlištěm, v centrálních registrech, stejně tak eDokladovka vygenerovaná v telefonu, zabezpečená, s možností ji zneplatnit skrze Portál občana, je jenom další alternativou pro ty, kteří si již zvykli, že u sebe nenosí peněženku, neboť většinu věcí dokážou odbavit pomocí mobilního telefonu, ať už je to platba, ať už je to nějaká služba. Často vidím, že tu občanku mají lidé vloženou v zaklápěcím pouzdru na telefon spolu třeba s nějakou další kartou, tak ta ambice je, abyste skutečně pomocí mobilního telefonu a aplikace mohli prokazovat totožnost postupně na těch místech tak, jak předpokládá zákon náběh té povinnosti.
Toliko úvodem pro všechny tři pozměňovací návrhy. Mám samozřejmě souhlasné stanovisko při hlasování, ale k tomu se věřím dnes dostaneme.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji pěkně. Ještě načtu dvě v mezičase došlé omluvy, a sice pana poslance Milana Wenzla, který se od 12.30 do 15 hodin omlouvá ze zdravotních důvodů, a pana poslance Vladimíra Zlínského, který se omlouvá z celého jednacího dne bez udání důvodu.
A nyní tedy otevírám rozpravu. Nemám do ní zatím nikoho přihlášeného - výborně, pan poslanec Robert Králíček. Prosím.
Poslanec Robert Králíček: Vážená paní místopředsedkyně, pane ministře, kolegyně, kolegové, já bych chtěl krátce ve třetím čtení znovu vysvětlit, proč nemohu tento zákon podpořit a proč jsem doporučil našemu klubu, abychom se zdrželi.
Možná si vzpomenete na diskusi v prvním a druhém čtení, kde se domnívám, že tato aplikace je hnána pouze jakýmsi úspěchem, viditelným úspěchem, a něco, co se může prodat, že vyrobila DIA, že vyrobil pan ministr Bartoš. Podle jeho vlastní důvodové zprávy jsme se dozvěděli, že implementace ve veřejné správě a v soukromém sektoru bude stát zhruba miliardu a půl. Sice může po mně vystoupit a říct, že to není pravda, že to bude všechno jinak, ale bylo to v jeho důvodové zprávě. Také tam bylo napsáno, že do tohoto výčtu nebyli zahrnuti právě policisté, to znamená, my nevíme, kolik policie bude muset vynaložit speciálně na to, aby mohla eDokladovku zahrnout do své aplikace na identifikaci občanů, není tam armáda a další subjekty. Takže může to být méně, může to být více, ale když budu vycházet z toho, co pan ministr Bartoš předložil, tak se bavíme o miliardě a půl.
Jak jste slyšeli, samotný vývoj aplikace a samotné náklady na tu aplikaci jsou v roce 2023 20 milionů, v roce 2024 40 milionů. Ještě pikantní na tom je, že ta transakce a dodavatelský řetězec je takový, že DIA objednává u NAKITu, státního podniku, ten v rámci rámcové smlouvy objednává u svého dodavatele a ten dodavatel ještě u svého subdodavatele, takže tam máme minimálně čtyři subjekty, a samozřejmě pochybuji, že by to dělali bez provize, takže tam máte minimálně dva subjekty, které si na tom dávají provizi, takže se můžeme bavit o nějaké efektivitě, to za prvé. Za druhé, pan ministr tady zmínil evropskou digitální peněženku. Ano, mým argumentem je, že bychom měli být efektivnější a počkat na to evropské řešení. Pan ministr je skeptický, já jsem optimistický.
Dne 8. listopadu 2023, tedy letos, komise vydala tiskovou zprávu, která začíná slovy: "Komise vítá konečnou dohodu, k níž dnes dospěl Evropský parlament a Rada Evropské unie na závěrečném trialogu u nařízení, kterým se zavádějí Evropské peněženky digitální identity." Včera proběhlo schválení této normy, tohoto legislativního rámce na příslušném výboru Evropského parlamentu a nyní už projde formálním schválením na plénu Evropského parlamentu, které bude možná v prosinci, možná v lednu. Následně mají členské státy 24 měsíců na to, aby evropskou digitální peněženku implementovaly.
Digitální a informační agentura si už na příští rok, kdy vynaloží 40 milionů na eDokladovku, taktéž rozpočtuje 15 milionů už na evropskou digitální peněženku, takže dohromady tu máme nějakých 75 milionů korun, které investujeme do toho, abychom měli chvíli eDokladovku a potom už se připravovali na digitální evropskou peněženku. Myslím, že i soukromý sektor by uvítal to, abychom se aktivně a poměrně intenzivně věnovali spíše evropskému řešení, protože sice od ledna, respektive od července příštího roku se můžete prokazovat elektronickou občankou, ale stejně u sebe budete muset mít řidičák, zdravotní kartičku pojištěnce, například rybářský lístek nebo zbrojní průkaz. Protože pokud bychom stihli nebo vláda stihla naplnění zákona práva občana na digitální službu a od 1. 2. 2025 bychom plně elektrizovali všechny služby, všechny agendy, které stát má, tak tam samozřejmě, protože si můžete řidičák, kartičku pojištěnce, rybářský lístek i zbrojní průkaz nechat zdigitalizovat, tak byste mohli mít právě od 1. 2. 2025 tu eDokladovku, kde by to dávalo smysl, protože ostatní doklady už byste nepotřebovali ve fyzické formě. Ale já se domnívám, že bychom mohli, pokud by se tomu DIA intenzivně věnovala, mít už řešení ve spolupráci se soukromým sektorem k té elektronické peněžence.
Takže sice příští rok budete muset na stavební úřad se stohy papírů, protože nebudeme mít digitalizované stavební řízení, ale aspoň se prokážete elektronickou občankou. Ve světle těchto informací dávám návrh na opakování druhého čtení tohoto zákona, kde bychom mohli změnit některé parametry a prodloužit třeba účinnost nebo odložit tento zákon, abychom peníze, které do toho teď investujeme, mohli například dát policistům, hasičům, učitelům nebo lékařům. Myslím si, že opravdu rok s plastovou kartičkou ještě vydržíme. Děkuji. (Potlesk poslanců hnutí ANO.)
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji. Konstatuji, že jsem samozřejmě zaevidovala tento návrh, který pak bude k hlasování.
Hlásí se s přednostním právem pan vicepremiér. Prosím.
Místopředseda vlády a ministr pro místní rozvoj ČR Ivan Bartoš: Děkuji za slovo. Budu reagovat, prostřednictvím paní předsedající, na pana poslance Králíčka. Ukazuje se, že je potřeba mít opozici zapojenou více v důležitých věcech digitalizace, a já to napravím, protože nemyslím si, že bychom na oficiálních stránkách, ať už je to Digitální a informační agentura, či Úřad vlády, nějakým způsobem opomíjeli informovat o postupném vývoji, architektuře či logice celého řešení, což si ostatně můžete najít na stránkách eDoklady, které provozuje DIA, a myslím si, že spousta věcí, které tady zazněly, můžou pramenit z nízké míry informovanosti nebo z nedorozumění, neboť žádný vedlejší zájem nebo záměr za tím neshledám.
Já bych si vzal odpověď na tu první část, co udělala DIA. DIA fakticky sice vznikla k 1. 1., ale měla přesně dva zaměstnance. Začala fungovat od 1. 4. V tu dobu už se nastartoval projekt migrace státních webů a jsem rád, že Ministerstvo pro místní rozvoj už část má splněnou v rámci projektu Gov.cz, kdy postupně sjednocujeme i kvůli bezpečnosti a nákladům věci, reprezentaci jednotlivých ministerstev po jednotnou doménu. Do konce tady toho roku jsme provedli - a nikdo to předtím neudělal, byť se ty peníze čas od času nějaké sehnaly pro centrální registry - zainvestovali jsme do obnovy centrálních registrů, tedy DIA, 300 milionů korun, které byly v rozpočtu, na poslední hardwarový update - 17. v testovacím provozu a 27. v pondělí byl v ostré verzi spuštěn nový Portál občana, který například integruje datové schránky, dává jim to, co všichni chtěli, tedy vzhled stejných e-mailů, umožňuje ukládat ty zprávy, které vám po tři měsíce nezmizí, a podobných dalších věcí.
Je připravena aplikace, kterou jsme chtěli spustit do Vánoc, ale vzhledem k tomu, že pro nás je prioritní projekt právě eDokladovka, tak si myslím, že to bude někdy na přelomu roku. V prvním měsíci roku příštího bude spuštěna i moderní aplikace, která už bude fungovat tak, jak jsme zvyklí - přihlášení, které může být trvalé, notifikace na přední stránku mobilního telefonu. Portál občana už má milion uživatelů, tohle všechno stojí - plus další projekty - za těmi sedmi měsíci, kdy DIA reálně funguje, a jdeme dál.
K té otázce dodávky řešení eDokladů, a to, jakým způsobem je dodáván: je to standardní postup, jakým se řeší právě Portál občana, a vzhledem k tomu, že ovládacím prvkem pro vygenerování elektronického dokladu, stejně tak jeho zneplatnění, je právě Portál občana, eDokladovka je jakousi nadstavbou jako aplikace nad technologií Portálu občana, takže to, že to dodává v rámci rozvoje Portálu v tomto řetězci, který je standardní pro celé řešení Portálu, je běžné.
Pan poslanec Králíček hovořil i o těch nákladech, a že já řeknu, že to je všechno jinak - my se známe, tak já řeknu, že to je trochu jinak, ne že to je všechno jinak. Náklady na implementaci eDokladů, prezentované částky i v té zprávě důvodové, byly jakýmsi horním stropem. Stát uvažuje s maximálním nákladem u všech institucí, které to budou potom přijímat, a náběh je až do roku 2025. Ten náklad musíte udělat stejně, pokud ta e-Wallet bude platit, ta evropská, jak v tom fyzickém světě, tak v digitálním, takže náklad umět načítat něco z mobilního telefonu bude Česká republika muset udělat stejně. Je zhruba 500 milionů za celý stát, u samospráv se hovořilo o 150 milionech, ale pravděpodobně ty náklady budou ještě nižší. Odhady vycházely ze strategického vyjednávání úřadů o státním rozpočtu a vznikaly zhruba takto: kolik máme míst, kde se používá identifikace dokladů, tolik nových telefonů budeme muset koupit s aplikací čtečka nebo čtecích zařízení. Ono nakonec i to technické řešení vede k tomu, že ten způsob ověřování, který je implementován, dokonce snižuje náklady i tím, že v řadě případů vy nepotřebujete na straně ověřovatele žádné speciální zařízení, ale potvrzením identifikace v QR kódu se to rovnou propíše do řešení. Další část nákladů padla, asi 1,5 miliardy, ve spojitosti s povinnými soukromými příjemci, to je rok 2025, banky a pojišťovny. Ten odhad je podle mě nadsazen a nemůžu ho v tuhle chvíli rozporovat. Navíc bych ho neporovnával s výdaji na straně státu, neboť to nejsou peníze státního rozpočtu, ale od bankovního segmentu, který je v počátku ve spolupráci i s eDoklady, a naopak si žádal o to, aby byla odsunuta ta náběhovka právě pro tyto typy instituce, tak je v tom procesu zapojen, stejně tak je zapojen v procesu vyjednávání o implementaci evropské digitální peněženky.
Já si naopak myslím, že tím, že část, kterou budou mít občané v telefonech, tu aplikaci, a část, kterou bude mít stát na straně institucí a postupně v náběhu i třeba samosprávy, dává strategickou výhodu, kdy v momentě implementace evropské digitální peněženky budeme skutečně řešit střeva toho řešení - certifikace, účtování a další, ale ty věci, na které budou lidé zvyklí, ta peněženka státní nebo evropská, kam se postupně dostanou další potvrzení, jak o nich ostatně mluvil i pan Králíček, bude výhodou. Těch kartiček je samozřejmě celá řada. Nemyslím si, byť majitelů zbrojního průkazu máme hodně a i rybářství je velkým koníčkem, že úplně to je ten nejlepší use case a proč tam není to a to. Vzhledem k tomu, že zdroj dat v tuto chvíli pro e-Wallet je Portál občana, tak prakticky kterákoliv informace, která na něm je, pokud to zákon umožňuje, může být svým způsobem vyvedena už i do té české eDokladovky.
Já tam mám ambici - a je to use case, který si myslím, že je velmi relevantní pro mladé lidi do věku 26 let, a to je například potvrzení o studiu, které si stále lidé vyzvedávají na studijním, byť si ho můžou vyžádat přes Portál občana, přes datovku, a nosí s sebou ten omezený počet podepsaných potvrzení, takže třeba potvrzení o studiu, od - dokdy. Je to ambice, která by mohla být ještě v rámci té peněženky, tak té eDokladovky. To řešení bude robustní. (Velký hluk v sále.)
My spolupracujeme. Myslím, že i Česká republika se podílí na některých pilotních dodávkách v rámci evropské digitální peněženky. To referenční prostředí vyvíjí nějaká dánská firma, Dánsko vyhrálo evropskou soutěž skutečně o tu funkcionalitu. Ale já fakt si myslím, že tohleto je krok dopředu, protože investice do těch aplikací a toho frontendu nebudeme muset dělat dvakrát.
Ale tím jsem začal, ať to ukončím něčím pozitivním. Myslím si, že mám i deficit na své straně - zapojit pana poslance Králíčka více do toho flow i evropské digitální peněženky, protože má i ty nejčerstvější informace ze včerejšího jednání trialogu. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji a v tuto chvíli načtu v mezičase došlé omluvy. Omlouvá se paní poslankyně Ivana Mádlová, která bere zpět svou omluvu ze zdravotních důvodů, ale omlouvá se od 12 do 14.30 hodin ze zdravotních důvodů, a pan poslanec Vladimír Zlínský z celého jednacího dne se omlouvá z důvodu zahraniční cesty.
A ještě vnímám, z místa že se hlásí paní poslankyně Mračková Vildumetzová. Prosím.
Poslankyně Jana Mračková Vildumetzová: Děkuji za slovo, vážená paní místopředsedkyně. Pane ministře, kolegyně, kolegové, určitě děkuju za reakci pana ministra pro místní rozvoj. Znovu tady musím zmínit to, že občanské průkazy má po věcné stránce na starosti Ministerstvo vnitra. Samozřejmě tím, že ministr vnitra Vít Rakušan si nechal vzít ty IT systémy a vůbec, převedla se veškerá ta digitalizace na Digitální a informační agenturu, tak jsem přesvědčena o tom, že to je špatný krok, protože si myslím, že oboje mělo zůstat na Ministerstvu vnitra. (Odmlčuje se pro velký hluk v sále.)
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Já se domnívám, že se Poslanecká sněmovna touto pauzou ztišila, paní poslankyně... Jestli chcete, vyzvu na pravé i levé straně přenesení hovorů do předsálí. Prosím, kolegové, kolegyně. Děkuji.
Poslankyně Jana Mračková Vildumetzová: Vy jste tady, pane ministře, předložil novelu zákona právě na eDokladovku. Já bych jenom chtěla tady zdůraznit, že občanský průkaz dnes může mít jakýkoliv občan České republiky, to znamená, i narozené dítě si může požádat o občanský průkaz, to určitě víte. To znamená, že řada lidí dnes využívá třeba občanský průkaz na cestování v rámci EU a tak dále.
Co mě velmi znepokojuje, že vy jste předložil ten zákon, který prošel vnitřním i vnějším připomínkovým řízení, a až tady na plénu Sněmovny jste vlastně zjistil, že jste zapomněl do toho zákona dát, že tedy banky a ostatní, protože tady píšete: Pozměňovací návrh soukromým osobám, které projdou certifikačním procesem tak, aby vlastními aplikacemi napojily na systém eDokladů... To jste jako zjistil až tady, a proto jste podal ten pozměňovací...? Ne, já tomu nerozumím. Ohledně i policie a Celní správy a ohledně toho, že když někdo tedy ten doklad zneužije, že tam tedy bude přestupek, za který se bude platit pokuta zhruba 10 000 korun, tak jestli byste mi mohl odpovědět, proč ty pozměňovací návrhy přišly až v tuto chvíli, ve druhém čtení? To jste nezjistili, když jste ten zákon nějakým způsobem připravovali? Jestli jste ho tedy vůbec, předpokládám, komunikovali s Ministerstvem vnitra, s tím, kdo po věcné stránce samozřejmě má občanské průkazy.
A poslední můj takový praktický dotaz. Jak to tedy bude u dětí, protože třeba můj syn má už občanský průkaz, tak jestli i děti, protože malé děti asi nemají, úplně malé děti, mobilní telefon, tak jestli nějakým způsobem byste mi mohl ještě prakticky odpovědět na to, jestli i ony budou popřípadě mít možnost, nebo jestli já to budu moci mít v rámci eDokladů? Tak to je takový můj jeden praktický dotaz.
Jinak se samozřejmě ztotožňuji s tím, co tady za nás řekl Robert Králíček, který jasně řekl, že tady bude evropská digitální peněženka, že tady bude evropské řešení, řekl tady všechny ty finanční prostředky, které na to v tuto chvíli budou vynaložené, a my znovu upozorňujeme, že digitalizace měla zůstat tam, kde byla vždycky, a to je na Ministerstvu vnitra. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji. Vnímám přihlášku pana ministra. Je to skutečně faktická, anebo přihláška z místa?
Místopředseda vlády a ministr pro místní rozvoj ČR Ivan Bartoš: Já bych zareagoval.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Prosím, máte slovo.
Místopředseda vlády a ministr pro místní rozvoj ČR Ivan Bartoš: Tak jenom v rychlosti. Začnu od těch dětí: plastové občanky nekončí, tudíž to, jak je člověk zvyklý fungovat s plastovou kartičkou i ve výjezdu do EU, tato cesta je. A ta eDokladovka je samozřejmě v tuto chvíli národní řešení, která, až bude evropská digitální identita, která bude univerzální v celé Evropě, se do toho překlopí, ale aplikace bude ve své podstatě stejná.
Druhá otázka: Bertík má taky občanku, jsou mu tři roky. Ne že by se s ní někde aktivně prokazoval, když si kupuje lízátka, ale odpověď na vaši otázku leží ještě jinde. Digitální a informační agentura ve spolupráci s Ministerstvem práce a sociálních věcí, ve spolupráci s Ministerstvem vnitra, ve spolupráci s Ministerstvem dopravy - pan Kupka tady teď není - my připravujeme v polovině příštího roku - je to i související legislativa - systém nebo zákon, říká se mu Reza, je to Registr zastoupení. V tuhle chvíli stát nemá centrální databázi ani zákonné možnosti, kdy někdo vystupuje - osoba A za osobu B. Musíte to dokládat v danou chvíli a právě Registr zastoupení by měl toto vyšetřit. Jsou to příklady, kdy vy jednáte z nějaké role třeba rodiče v nějaké funkci, ale zároveň to je třeba, když někomu udělíte plnou moc k výkonu - zmínil jsem pana Kupku - k přepisu vozu, což je poměrně častá věc, která je náročná - vy to koupíte, teď on vám to tam podepíše, musíte to ověřit notářem a děláte ten přepis nebo děláte fyzicky. Takže spoustu věcí, které v tuto chvíli musíme řešit pomocí plných mocí a dokládat je nějakou fyzickou nebo zdigitalizovanou plnou mocí, by měl potom nahradit v digitálním prostředí Registr zastoupení. A potom opět platí to, pokud je nějaká informace zachycená na Portálu občana, může být tato informace využita, pokud to zákon dovolí, i jako další informace v eDokladovce.
Uvidíme, jak bude ta evropská implementace. Ono to taky nemusí být za rok a půl, za dva, ono to může trvat déle, je to celoevropské řešení, nezáleží na České republice tak úplně v tom řešení, takže pokud by se ten systém táhl, samozřejmě eDoklady, respektive ta peněženka, je vhodný adept, jak tam nějakou tu informaci pro prokázání v on-line dostat.
Možná k té věci systémové. Když se podívám na programové prohlášení ještě ANO, tak vlastně ta ambice byla, že v České republice je silná nezávislá instituce, která má na starost jádro digitalizace, realizaci digitální strategie, a protože přišel covid, zmocněnec vládní Vlado Dzurilla, jehož - podle mě - jeden z úkolů bylo sloučit dva státní podniky, SPCSS a NAKIT, do jedné entity a řídit digitalizaci skrze toto, tak si myslím, že my jsme pouze dokončili ten průběh. A já musím říct, že tak, jak jsem měl možnost přebírat některé ty systémy - a rozhodně to není vina po dvou letech ministra Rakušana, ale myslím si, že řady vlád předtím - tak ta digitalizace v řadě případů byla jakýmsi otloukánkem na Ministerstvu vnitra. Typický příklad je třeba boj o technický upgrade dokončující funkcionality centrálních registrů, kde se vždycky sehnaly nějaké peníze, které pak se nevysoutěžily, zůstaly tam, použily se na něco jiného, a naším cílem je fakt zefektivnit, zlevnit a ztransparentnit ty investice. Jsem rád, že tady kolega Králíček už může citovat, kolik to bude stát příští rok a přespříští rok - pracujeme s těmi projekty tak, aby byly vidět ty celkové náklady.
A k těm pozměňovacím návrhům to řeknu jednoduše. My jsme na ně nezapomněli ve věci policie a jednáme se zástupci bezpečnostních sborů jak v oblasti digitalizace, tak poměrně četně i v jiných oblastech, protože vždycky se to týká třeba i bezpečnosti - nejenom policie, třeba i našich služeb. V této věci policie musí vyvíjet skutečně speciální část do svých aplikací a tam ta změna je zejména kvůli tomu, že tam je posun náběhu, že ta povinnost bude vznikat až v polovině roku, tedy k 1. 7., byť mám od zástupců policie přislíbeno, protože tam je ta dobrovolnost, že pokud se ten projekt bude vyvíjet dobře - a oni mají všechny ty specifikace - tak by to mohlo vyjít, a to už jsem říkal, v dubnu nebo v březnu. Tam se jedná o posun.
K otázce zneužití: my jsme pracovali se dvěma koncepty. To, že někde někdo - byť ta pravděpodobnost, že někdo zneužije cizí elektronický doklad, je výrazně menší, než že někdo zneužije občanku, protože tu musíte mít fyzicky - když ji někde najdete, tak ji, když vypadáte podobně, používáte. Když někde najdete telefon s dokladem, tak jednak se do toho telefonu nepřihlásíte, a i kdybyste se do něj přihlásil, ta technologie je následující. Vy přijdete na poštu, tam vám přijde ten požadavek, takzvaný challenge, načtete někde QR kód a ono vám to řekne: Česká pošta nebo policie po vás chce doložení těchto skutečností, jako jsou... (V sále je velký hluk.)
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Pane ministře, omlouvám se, ale je skutečně hluk v sále. Poprosím kolegy.
Místopředseda vlády a ministr pro místní rozvoj ČR Ivan Bartoš: Já to ukřičím. A vy potvrdíte, že tyto informace poskytujete nějakému subjektu. V případě, že to je zneplatněné, vy ty údaje nemůžete poskytnout. Vycházeli jsme z toho, že samotný přestupek musí být stejně na nahlášení a že by bylo lepší řešit tu část, až když tedy dojde k nějakému zneužití, k nějakému podvodu. Nicméně jsme se shodli, že pokud má být eDokladovka digitální dvojče občanky, tak by ty procesy měly fungovat vlastně stejně.
A poslední věc, která se týká bank: spolupracujeme nejen s bankami, ale i s Moje ID a ten požadavek zazněl na začátku, ale tak, aby se doladila ta legislativa. My už na vládě, když se to projednávalo - a já jsem to říkal i pak do médií na tiskové konferenci - tak jsme věděli, že aby ta legislativa byla napsaná dobře, potřebujeme na to o něco déle času. Nicméně ten pozměňovací návrh má podporu všech subjektů a byl načten až dodatečně zejména kvůli tomu, že jsme si řekli, že bychom chtěli, aby skutečně od 1. 1. ten zákon mohl platit pro vybrané subjekty. Nakonec to byly samy instituce, které to mohou poskytovat, které řekly, že jim by vyhovoval spíše až ten pozdější termín i kvůli nějakému vývoji na jejich straně.
Snad jsem zodpověděl všechny dotazy.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji pěkně, a než přejdeme k faktickým poznámkám, opravdu s důraznou laskavostí bych ráda požádala, kolegyně a kolegové: přeneste hovory do předsálí, kdo chcete rozprávět. Teď je to na pravé straně opravdu výrazně hlasitější. Děkuji za ztišení.
A nyní paní poslankyně Helena Válková se svou faktickou. Prosím, vaše dvě minuty.
Poslankyně Helena Válková: Děkuji. Já mám, pane ministře, také na vás dotaz a potřebuji, až... (V sále je stále hluk.) (Předsedající: Ano, prosím.) Já mám, pane ministře, také na vás dotaz a ten se týká toho, jestli ty poslední legislativní změny se probraly také ve výboru, který máte zřízený. Je to výbor pro ochranu práv starších osob, který vede paní profesorka Veronika Bílková. Ten výbor je na Úřadu vlády, je v rámci Rady vlády pro lidská práva, je velmi aktivní a velmi se zajímá právě o to, aby i senioři, my tomu říkáme obecně lidé 65+, ať už jsou aktivně činní, nebo ne, ten váš vývoj, který já samozřejmě obecně vítám - nicméně také patřím do této věkové kategorie, tak občas nestíhám - tak abyste jej vysvětlili včas, zdůvodnili a připravili na to právě starší generaci. Od toho je ten zřízený výbor, kde jsou mimochodem, já tomu říkám vlastně IT experti a mágové, kteří se snaží pomoci paní profesorce Bílkové právě s tím, aby sladili ten vývoj, který je velmi rychlý, s pochopením ze strany seniorů. Takže můj dotaz je velmi jednoduchý: jestli měl možnost tyhle poslední legislativní změny také projednat tento výbor. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji pěkně za dodržení času. Ještě je s faktickou přihlášena paní poslankyně Mračková Vildumetzová. A opět poprosím, tentokrát i pány ministry, o ztišení.
Poslankyně Jana Mračková Vildumetzová: Děkuji za slovo. Děkuji za dotaz paní Heleny Válkové. Určitě budu také velmi ráda, a viděla jsem, že pan ministr chce reagovat.
Pane ministře, já bych určitě poděkovala za vaše věcné odpovědi. Myslím si, že jste opravdu odpověděl na všechny mé dotazy. Jediné, co mi z toho vzešlo, je, že děti, malé děti, které nemají mobilní telefon, nebudou moci mít eDoklad. Vy jste mi prakticky odpověděl, že to nebude možné a že ani já jako rodič nebudu moci mít ten doklad v mobilním telefonu. To znamená, znovu říkám, občanský průkaz dneska může mít jakýkoli občan České republiky, to znamená, vztahuje se to na všechny občany a dneska může mít občanský průkaz i narozené dítě, malé dítě. A vy vlastně jste mi odpověděl, že nadále budou plastové kartičky, takže se to prakticky bude dotýkat jenom toho, kdo si o to požádá, a ten, kdo nemá nějakou mobilní aplikaci, tak to nebude možné a nebude ani možné, aby to měl ten zákonný zástupce. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji i za dodržení času. A nyní s faktickou pan vicepremiér.
Místopředseda vlády a ministr pro místní rozvoj ČR Ivan Bartoš: Já bych jenom zareagoval na paní profesorku Válkovou, prostřednictvím paní předsedající. Já nevím, jestli to explicitně tím výborem proběhlo. Spíš bych si tipoval, že to nebylo konzultováno. Ale když jsem hovořil o tom, na jaké technologii je postavena ta aplikace, i Portál občana využívá takzvaný design systém. To je standard pro tvorbu - nebo měl by být standard pro tvorbu - všech prezentací ministerstev a jejich podřízených organizací. Výhoda toho standardu kromě toho, že říká, jak velká mají být písmena, jaké tam mají být prvky a další, je, že je navázán na IZO normy a na další normy, které řeší třeba srozumitelnost, možnost zvětšit písmo. Jinak aplikace jako taková není technologicky náročná.
Nechci vzpomínat na období covidu. Když se mi vybil telefon, tak jsem vytáhl peněženku, kde jsem měl PDF s QR kódem, aby mě pustili třeba na předávání cen eGovernmentu tenkrát. Neruší se žádná stará cesta. Velmi vnímám, a vlastně nemám rád, když i třeba mladší generace hází přes palubu lidi, kteří si s digitalizací třeba netykají, a nemusí to být senioři nebo lidi s nějakým handicapem. Já jsem zažil - vždycky by měla existovat cesta, která umožní tomu člověku vyřešit ty věci osobně nebo papírově, a naopak si myslím, že tím, že ubereme pro ty, co tu digitalizaci nebo ty nástroje jsou zvyklí používat, práci úředníkům, kteří by to řešili u okénka. Tím se zvýší možnost individuálního přístupu v jednání občan - zákazník státu s tím státem skrze tu osobu, která nebude zavalená tou rutinní prací papírové obsluhy každého u okénka.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji pěkně. Ještě se s faktickou hlásí pan poslanec Vít Omáčka, je tomu tak? Omyl, odhlašuji. Tím jsme se tedy dostali na závěr rozpravy. Vnímám, že už není nikdo přihlášen, a rozpravu tedy končím.
Zazněl návrh na opakování druhého čtení. Já tedy přivolám kolegyně a kolegy z předsálí.
Ještě načtu omluvu, omlouvá se pan ministr Martin Kupka do 13 hodin z pracovních důvodů.
Zrekapituluji - pan poslanec Robert Králíček přednesl v souladu s § 95 odst. 3 návrh na opakování druhého čtení.
Všechny odhlásím. Prosím, opět se přihlaste svými registračními kartami. Ještě vnímám s přednostním právem pana předsedu Michálka. Byli jste všichni odhlášeni, prosím o opětovné přihlášení. A prosím, s přednostním právem pan předseda.
Poslanec Jakub Michálek: Děkuji za slovo, vážená paní místopředsedkyně. Já se moc omlouvám kolegům, kteří teď doběhli, nicméně poprosili bychom, je tady jeden dotaz z legislativy, který bychom potřebovali ještě dořešit, takže pět minut přestávku na poradu našeho poslaneckého klubu a během toho dořešíme ty legislativně technické záležitosti. Děkuji. Pět minut.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Zaregistrovala jsem návrh, žádost o přestávku, čili do 9.54 přerušuji schůzi, v 9.54 budeme opět pokračovat.
(Jednání bylo přerušeno v 9.50 hodin.)
(Jednání pokračovalo v 9.54 hodin.)
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Uplynul čas na vyhlášenou pauzu. Ještě probíhá porada s legislativou, a vzhledem k tomu, že jde skutečně ještě o zhruba dvouminutovou poradu, ještě poprosím - pan předseda, prosím.
Místopředseda vlády a ministr pro místní rozvoj ČR Ivan Bartoš: Já bych si dovolil ještě jednou vystoupit a tím otevřít rozpravu. My jsme měli ještě poradu s legislativou Sněmovny a poprosil bych pana kolegu Michálka, zda by nemohl vystoupit v této věci.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Dobrá, není to zcela standardní. Prosím, pane předsedo.
Poslanec Jakub Michálek: Děkuji za slovo, vážená paní místopředsedkyně. Skutečně jde o načtení legislativně technické úpravy, která se načítá ve třetím čtení, která se týká data nabytí účinnosti. Došlo tam, abych to objasnil pro kolegy, kteří mají zájem o legislativně technické pikanterie, dobře, tak já - došlo tam k tomu, že byl pozměňovací návrh, který měl nabýt účinnosti ve stejné části legislativní jako jiná část toho návrhu zákona, a mohlo by tam dojít k určité nejasnosti. Takže aby toto bylo odstraněno, navrhuji legislativně technickou opravu na návrh naší legislativy: v části šesté Účinnost se slova "dnem 1. ledna. 2024" nahrazují slovy "15. dnem po jeho vyhlášení". Čili ten zákon nejprve nabude účinnosti a pak ty některé části, které byly doplněny pozměňovacími návrhy, nabudou účinnosti později, 1. dnem následujícího kalendářního měsíce po vyhlášení. Tak doufám, že jsem to vysvětlil. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Rozumím. Hlásí se paní poslankyně Helena Válková. Prosím.
Poslankyně Helena Válková: Samozřejmě všichni víme, že je to taková mimořádná situace a že v takovém případě, který zde nám byl předložen a zdůvodněn tak, jak byl zdůvodněn, by ministr měl vystoupit a říci, proč je tedy důležité, abychom z toho pravidla, které jinak máme po novelizaci sbírky zákonů, ustoupili a nebylo to k 1. lednu nebo k 1. 7. Takže já očekávám, že nám řekne, že to je právě ten zvlášť důležitý výjimečný případ, a řekne nějaké konkrétnější okolnosti, protože jinak je to jednoznačně legislativní chyba, která v tomto případě není omluvitelná, a to už se mělo dávno vyřešit. Je to důvod i k přerušení tohoto bodu. Opravdu pokud tady ministr nevysvětlí, proč bychom se měli od toho standardu, který je zakotvený ve Sbírce zákonů, odchýlit, tak si myslím, že pro to nemůžeme zvednout ruku. Je mi líto. (Tleskají někteří poslanci ANO.)
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji a nyní pan místopředseda vlády, prosím.
Místopředseda vlády a ministr pro místní rozvoj ČR Ivan Bartoš: Já bych zareagoval. To časování tak, jak to bylo napsáno, bylo skutečně od 1. ledna. My jsme byli legislativou upozorněni, že část, která má v pozměňovacím návrhu specifický náběh, v souvislosti s tím by začala platit ve stejný den a že by to bylo matoucí, že by vlastně došlo ve stejný den k přepisu paragrafu číslo 9, takže se snažíme udělat tam jakoby časovou vatu takzvanou. Pokud by nebyla vůle podpořit ten technický, můžeme to schválit i bez toho legislativně technického návrhu, ale pak si tam musíme pomoci asi nějakým výkladem, protože nás to dostává do situace, která může být lehce matoucí. To je ten důvod. Já bych byl radši, aby bylo jasné, jak ty věci postupně nabíhají, ale kdybyste podpořili tu legislativně technickou změnu, tak bych byl za to vděčen. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji pěkně a už nevnímám nikoho dalšího přihlášeného, takže tentokrát opravdu rozpravu končím.
Ještě se zeptám, zda je zájem o závěrečná slova po ukončení rozpravy? Pan ministr nikoliv, pan zpravodaj také ne.
Opět tedy přivolám kolegyně, kolegy z předsálí, protože nyní se dle jednacího řádu podle § 95 odst. 3 bude hlasovat návrh přednesený panem poslancem Robertem Králíčkem, návrh na opakování druhého čtení tohoto návrhu zákona. Počty přihlášených jsou myslím ustálené.
A já jsem zahájila hlasování. Kdo je pro opakování druhého čtení tohoto zákona? Nechť zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti opakování druhého čtení?
Hlasování číslo 121 se účastnilo 159 poslankyň a poslanců, pro 73, proti 70. Tento návrh na opakování druhého čtení nebyl přijat.
A my tedy nyní přikročíme k hlasování o pozměňovacích návrzích a já poprosím pana zpravodaje garančního výboru, aby nás seznámil s procedurou hlasování, aby poté přednášel jednotlivé pozměňovací návrhy a před hlasováním k nim sdělil stanovisko. Prosím.
Poslanec Robert Stržínek: Děkuji za slovo, paní předsedající. Dovolte mi tedy krátkou rekapitulaci. Návrh na zamítnutí návrhu zákona nebyl ve druhém čtení podán, s návrhem na opakování druhého čtení jsme se vypořádali v předcházejícím hlasování. Byl ale přednesen návrh na legislativně technickou úpravu podle § 95 odst. 2 jednacího řádu. V souladu s doporučením výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj tedy navrhuji následující proceduru hlasování ve třetím čtení: za prvé návrh legislativně technické úpravy podaný podle § 95 odst. 2 zákona o jednacím řádu Poslanecké sněmovny, za druhé pozměňovací návrh A1, za třetí pozměňovací návrh A2, za čtvrté pozměňovací návrh A3, za páté návrh zákona jako celek.
Poprosím vás tedy hlasovat nejdříve o mnou navržené proceduře, pokud není jiný návrh.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji. Nevnímám žádný jiný návrh na jinou proceduru.
Ještě konstatuji, že s náhradní kartou 28 bude hlasovat pan poslanec Jiří Havránek.
A nyní tedy přistoupíme k hlasování o navržené proceduře.
Prosím, kdo je pro? Nechť zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti návrhu procedury?
Hlasování číslo 122 se účastnilo 167 hlasujících, pro 167, proti 0. Procedura byla přijata. Prosím, pane zpravodaji.
Poslanec Robert Stržínek: Děkuji. Nyní budeme hlasovat o jednotlivých bodech. Nejdříve o legislativně technické úpravě, která zní takto: v části šesté Účinnost se slova "dnem 1. ledna 2024" nahrazují slovy "15. dnem po jeho vyhlášení".
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji. Stanovisko výboru samozřejmě nemáme, ale požádám pana ministra o stanovisko. (Souhlasné.)
Zahajuji hlasování o této legislativně technické úpravě. Kdo je pro? Nechť zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?
V hlasování číslo 123, bylo přihlášeno 168 hlasujících, pro 87, proti 58. Tento návrh byl přijat. Prosím.
Poslanec Robert Stržínek: Děkuji. V dalším hlasování teď budeme hlasovat o pozměňovacím návrhu A1. Jedná se o pozměňovací návrh s číslem 3525 pana poslance Ivana Bartoše, který umožňuje, aby poskytovatelem aplikace k prokazování byly i další subjekty vedle státu. Tento pozměňovací návrh zavádí certifikační proces, kterým bude zájemce o poskytování takové aplikace muset projít a bude muset jej podstoupit. Stanovisko zpravodaje, respektive výboru, je doporučující.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: A pana ministra? (Souhlasné.) Děkuji.
Zahájila jsem hlasování. Kdo je pro tento pozměňovací návrh? Nechť zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?
V hlasování číslo 124 se vyjádřilo 168 poslankyň a poslanců, pro 167, proti 0. Návrh byl přijat. Prosím. Prosím, pane zpravodaji.
Poslanec Robert Stržínek: V dalším hlasování budeme hlasovat o pozměňovacím návrhu A2. Jedná se o pozměňovací návrh vedený pod číslem 3526 pana poslance Ivana Bartoše. Umožňuje, aby poskytovatelem aplikace pro čtení mohl být vedle Digitální a informační agentury i jiný státní orgán. Stanovisko výboru: doporučující.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji. A pana ministra stanovisko? (Souhlasné.) Děkuji.
Zahájila jsem hlasování. Kdo je pro tento pozměňovací návrh? Nechť zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?
V hlasování číslo 125 169 hlasujících, pro 167, proti 0. Návrh byl přijat. A prosím poslední pozměňovací návrh.
Poslanec Robert Stržínek: Ano. V posledním hlasování budeme hlasovat o pozměňovacím návrhu A3. Jedná se o pozměňovací návrh 3598 pana poslance Ivana Bartoše. Tento pozměňovací návrh zavádí přestupek zneužití eDokladu. Stanovisko výboru: doporučující.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji. Stanovisko pana ministra? (Souhlasné.) Děkuji.
Zahájila jsem hlasování. Kdo je pro tento návrh? Nechť zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?
V hlasování číslo 126 se účastnilo 169 hlasujících, pro 168, proti 0. Tento návrh byl taktéž přijat.
A protože bylo o všech návrzích hlasováno, přikročíme k hlasování o celém návrhu zákona. Přednesu návrh usnesení: "Poslanecká sněmovna vyslovuje souhlas s vládním návrhem zákona, kterým se mění zákon č. 12/2020 Sb., o právu na digitální služby a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony, podle sněmovního tisku 548, ve znění schváleném Poslaneckou sněmovnou."
Zahájila jsem hlasování. Kdo je pro tento návrh? Nechť zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?
Hlasování číslo 127 se účastnilo 168 poslankyň a poslanců, pro 87, proti 2. Konstatuji, že s návrhem zákona byl vysloven souhlas.
Děkuji panu zpravodaji, děkuji panu ministrovi a končím projednávání tohoto tisku i tento bod.
A dostáváme se k bodu následujícímu s číslem
Aktualizováno 9. 4. 2024 v 15:37.