Úterý 28. listopadu 2023, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze

(pokračuje Karel Havlíček)

19.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 211/2000 Sb.,
o Státním fondu podpory investic, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 564/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2

Upozorňuji, že je tedy navrženo, abychom s návrhem zákona vyslovili souhlas již v prvém čtení.

Z pověření vlády předložený návrh uvede pan místopředseda vlády pro digitalizaci a ministr pro místní rozvoj pan Ivan Bartoš a prosím, aby se ujal slova.

 

Místopředseda vlády a ministr pro místní rozvoj ČR Ivan Bartoš: Já vám děkuji za slovo, pane předsedající. Vážené kolegyně, vážení kolegové, dovolte mi, abych uvedl návrh novely zákona o Státním fondu podpory investic.

Cílem této novely zákona jsou tři tematické okruhy. První je odstranění nedostatku právní úpravy, zejména nahrazení nařízení vlády, kterým se fondu stanovují podmínky, za nichž může poskytovat podporu jiným právním aktem. Druhá ta oblast je zjednodušení a zpřehlednění, do kterých směřuje podpora těch jednotlivých oblastí, je jich osm, a třetí je využívání informačního systému fondu při administraci programu podpory.

Já bych nyní se pokusil více přiblížit ty naznačené změny. Hlavním cílem novely zákona je odstranění nevhodné formy stanovení podmínek podpory, na kterou opakovaně upozorňovala Legislativní rada vlády a jejíž odstranění bylo uloženo také usnesením vlády z 21. prosince 2022, bylo to číslem 1072. Vytýkaný nedostatek spočíval v tom, že podle § 9 odst. 1 stávající právní úpravy musejí být podmínky, za nichž fond poskytuje podporu, stanoveny nařízením vlády, tedy právním předpisem, který je však určen toliko jedinému subjektu, tedy fondu. Materiálně tedy nejde o obecně závazný právní předpis, ale spíše o jakýsi příkaz fondu, za jakých podmínek má vyhlašovat výzvy k podání žádosti o poskytnutí podpory a pak uzavírat smlouvy s příjemci takové podpory. Pro žadatele jsou podmínky, za nichž mohou získat podporu, stanoveny výzvou vyhlašovanou fondem, přičemž závaznými se stanou až v okamžiku, kdy se jejich splnění závazků (?) uzavřením smlouvy o poskytnutím podpory.

Nově se tedy navrhuje, aby ty podmínky, za nichž může být podpora fondem poskytována, byly schvalovány výborem fondu, kdy rozhodnutí fondu bude následně ještě podléhat souhlasu vlády. Podmínky pro poskytnutí podpory bude nadále připravovat Ministerstvo pro místní rozvoj a výboru fondu je pak bude ke schválení předkládat ministr.

Záměrem tedy je, aby při stanovení těch podmínek, za nichž fond bude podporu poskytovat, byla zachována vazba na Ministerstvo pro místní rozvoj, do jehož působnosti intervence realizované fondem spadají, a zároveň ponechat zapojení vlády v podobě souhlasu vyjádřeného právě formou usnesení vlády. Nahrazením problematických prováděcích nařízení vlády novým postupem dojde jednoznačně k zjednodušení a urychlení procesu přípravy jednotlivých programů, které fond realizuje. Současně nové řešení umožní vyšší flexibilitu fondu a i operativnější řešení aktuálních potřeb.

Návrh dále upravuje oblasti, do nichž směřuje poskytování prostředků fondů. Cílem nové úpravy je vymezit oblasti podpory obecně, nikoliv kauzalisticky (?). Oblasti podpory jsou tedy rozčleněny nově do osmi okruhů. U některých tematických okruhů jsou ještě vymezeny i specifické činnosti. Tenhle způsob vymezení podporovaných oblastí umožní například financovat zpracování veškeré právní dokumentace pro vytvoření investičního záměru, zpracování studií či realizační dokumentace. Snahou je, aby fond mohl i reagovat pružněji na aktuální potřeby v oblasti bydlení, regionálního rozvoje nebo cestovního ruchu a mohl své intervence zamířit do více oblastí, mohl využívat různé podpory i nové možnosti financování, jako je například Národní plán obnovy.

Třetí důležitou změnou je úprava informačního systému fondu, který fond využívá při administraci jednotlivých programů, včetně doručování písemností žadatelům o podporu a příjemcům následné podpory. Zapojení informačního systému do příjmu žádostí usnadní a zrychlí proces administrace žádostí a sníží i administrativní náročnost nejen na straně fondu jako poskytovatele, ale především i na straně žadatele. Používání informačního systému je také dalším krokem k úplné digitalizaci poskytování podpor a navazuje tak na praxi u dalších státních organizací, které již pro komunikaci s žadateli a příjemci své informační systémy plně využívají.

Závěrem bych shrnul, že navrhované změny právní úpravy jsou převážně technického charakteru, jejichž cílem je zjednodušit a urychlit přípravu programu podpory a administraci žádostí o podporu a dále také umožnit širší zapojení fondu v podobě nového zaměření podpory do nových možností financování. V současné době je velmi aktuální Nástroj pro oživení a odolnost, z něhož je financován tedy Národní plán obnovy. Ministerstvo se v rámci Národního plánu obnovy věnuje několika oblastem, přičemž zásadním tématem je právě podpora dostupného bydlení prostřednictvím programu, který je implementován Státním fondem podpory investic, a zjednodušení procesu přípravy nového programu by zcela jistě prospělo i k úspěšnému stanovení nebo splnění těch cílů, kde v realizaci, která vychází z časového rámce Národního plánu obnovy, je dynamika a rychlost z našeho pohledu velmi potřebná.

Vláda navrhla Poslanecké sněmovně, aby se s návrhem zákona vyslovila souhlas již v prvním čtení. Jsem si však vědom, a měl jsem možnost diskutovat i třeba s paní místopředsedkyní Dostálovou, že Sněmovna směřuje spíše k vetu k projednání v prvním čtení, a já bych proto předpokládal standardní proces novely zákona tak, jak se standardně zákony projednávají, tedy ve třech čteních. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji, pane vicepremiére, a poprosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení, pan poslanec Carbol.

 

Poslanec Jiří Carbol: Vážený pane místopředsedo, vážený pane ministře, vážené paní poslankyně a páni poslanci, dovolte mi přednést stručnou zpravodajskou zprávu k novele zákona o Státním fondu podpory investic, který byl zřízen zákonem č. 211/2000.

Hlavním cílem návrhu je zejména zjednodušit a zpřehlednit věcně oblasti, do kterých směřuje poskytování prostředků fondu, a změnit formu stanovení podmínek pro poskytování podpor. Navrhovaná právní úprava umožní fondu poskytovat podpory na přípravu investic financovaných z Národního plánu obnovy a státního rozpočtu. Návrh novely také stanovuje obecnějším způsobem podporované oblasti a aktivity, stejně jako formy poskytované podpory. Reaguje na výtky Legislativní rady vlády a upravuje formu stanovení podmínek pro poskytování podpor tak, že namísto nařízení vlády je navrhováno schvalování podmínek rozhodnutím výboru fondu s následným souhlasem vlády. Díky úpravě informačního systému bude umožněna úplná digitalizace poskytování podpor. Úprava formy stanovení podmínek, zpřehlednění oblastí, v rámci kterých je možné poskytovat podporu, a předávání poskytování údajů prostřednictvím informačního systému je možné učinit pouze cestou novely zákona. Účinnost je navrhována od 1. července 2024.

Tolik stručně k obsahu předkládané vládní novely zákona o Státním fondu podpory investic. Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji, pane zpravodaji. Otevírám obecnou rozpravu, do které se hlásí pan poslanec Patrik Nacher.

 

Poslanec Patrik Nacher: Pane místopředsedo, dobrý den, vážená vládo. Já teď tady vystupuju v roli místopředsedy klubu pověřeného přečíst stanovisko klubu, respektive s přednostním právem, a tím člověkem, který bude tedy vetovat podle § 90 toto projednání. Takže formálně to v této chvíli přečtu, že jménem poslaneckého klubu hnutí ANO předkládám podpisovou listinu - tady jsou originály, které dám předsedajícímu (Ukazuje.) - s námitkou na projednávání této novely o Státním fondu podpory investic, tisk 564, podle § 90 odst. 3 zákona o jednacím řádu, a to mimo jiné nadto uvádím po dohodě Kláry Dostálové s panem ministrem Bartošem a ředitelem SFPI, kdy se má doplňovat, tedy mimo jiné do důvodové zprávy nebo důvodová zpráva, ohledně družstevních podílů, záruk a oprávněných osob čerpání. Takže pak asi bude nějaká dohoda o zkrácení lhůt, to už je pak na dalším. Takže tímto tedy vznáším toto veto a podpisové archy předávám panu předsedajícímu. Děkuju.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji a poprosím tedy o ty archy. Další, kdo je přihlášen do obecné rozpravy, je paní místopředsedkyně Dostálová.

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Děkuji za slovo, pane předsedající. Já bych chtěla i poděkovat za to, že jsme byli schopni s panem ministrem debatovat tuto věc. Samozřejmě jsem i členka dozorčí rady Státního fondu podpory investic, takže jsem to komunikovala, ty věci, nebo návrh toho zákona, i s panem ředitelem fondu, a my jsme se domluvili na tom, že byť po právní stránce rozumím, jak je v tom zákoně to popsáno, ale mnoho potenciálních příjemců by se pod novými právními hesly, když to tak nazvu, asi nemuselo najít, takže jsme se dohodli, že skutečně v zájmu všech je doplnit důvodovou zprávu, protože Státní fond podpory investic zejména podporuje aktivity v oblasti bydlení, ale i regionálního rozvoje jako takového, a tento zákon by měl otevřít ty dveře zeširoka.

To, že ta podpora, potom vláda učiní na konkrétní aktivity, to je věc druhá, ale abychom tady to, co přináší trh s bydlením, pokaždé nemuseli měnit zákon, tak aby ten zákon byl skutečně nastaven co nejšířeji. Velký problém, který tam byl, je, že z toho zákona zcela vypadly právě pojmy jako družstevní podíl, hypotéky, záruky, že nově se tomu říká ručení, ale není to nijak objasněno právě v důvodové zprávě. Stejně tak není na jistotu postaveno, kdo vlastně může žádat na Státním fondu podpory investic, protože tam jsou aktivity jak pro fyzické osoby, tak pro právnické osoby, ale samozřejmě vždycky bude záležet na tom typu podpory. Toto všechno jako výkladová podpora by potom mělo být obsaženo v důvodové zprávě.

Stejně tak jsme s panem ředitelem Státního fondu řešili i kauce na bydlení. Tam tedy toto pod tímto zákonem už nenajdeme, protože tam je dohoda mezi Ministerstvem pro místní rozvoj a Ministerstvem práce a sociálních věcí, že toto bude zajišťovat v rámci příspěvku na bydlení nebo v rámci jiných dávek právě Ministerstvo práce a sociálních věcí, takže je potřeba reagovat na některé věci, které samozřejmě legitimně potenciální příjemci očekávají.

A já bych chtěla poděkovat za vstřícnost, že vlastně i na úkor toho, že musíme vetovat devadesátku, se ale podaří vlastně ten zákon vyladit včetně důvodové zprávy tak, aby byl co nejpřijatelnější pro potenciální příjemce. Děkuju.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Ještě někdo, kdo by měl zájem vystoupit v obecné rozpravě? Ano, vidím zde pana poslance. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Jan Hrnčíř: Děkuji za slovo, vážený pane předsedající. Já bych se taky v krátkosti vyjádřil k tomuto bodu, k tisku 564, který se týká Státního fondu podpory investic neboli bývalého Fondu podpory bydlení. My máme trošičku problém s tím, tam se jedná, jedna z navrhovaných úprav je tedy změna financování úhrady vybranému dodavateli. Otázka samozřejmě je, zda se má takový fond vůbec zabývat financováním rozvoje regionů, třeba v oblasti cestovního ruchu a podobně. To mají dělat jiné složky ministerstva jako CzechTourism a další orgány.

Navíc fond může nebo by měl nově nabývat podíly i v jiných právnických osobách než jen v těch, které zřídí nebo založí, což je také velmi diskutabilní. Příliš se to vzdaluje smyslu fondu. Maximálně by se možná mohlo uvažovat o nějakých právnických osobách zřízených dejme tomu samosprávami, ale i s tímto máme problém, a rozhodně bychom chtěli, aby se o tomhle zákoně jednalo i ve výborech, takže jsme proti projednávání v § 90. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Je ještě někdo, kdo má zájem vystoupit v obecné rozpravě? Nikoliv.

V tom případě se tedy táži, jestli je zájem o závěrečná slova? Není. Pan zpravodaj... Ano, je, tak prosím.

 

Místopředseda vlády a ministr pro místní rozvoj ČR Ivan Bartoš: Já jenom v krátkosti. Jsem rád, že to půjde do výborů. Já bych možná ani nešel vzhledem k tomu, že hovoříme o účinnosti na 1. 7. příštího roku, a je zde ještě třeba otázka, a to jsem se bavil i s paní místopředsedkyní Sněmovny Dostálovou, o elegantnějším navázání prostředků z Národního plánu obnovy, tak bych ponechal i klasické termíny pro projednání na výborech, jak ostatně zaznělo i od pana kolegy z SPD.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Ano, děkuji. Pan zpravodaj má zájem o závěrečné slovo? (Ano.)

 

Poslanec Jiří Carbol: Jenom shrnu obecnou diskusi. Vystoupili tři poslanci a bylo vzneseno veto na § 90.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Ano, děkuji. V tom případě tedy se budeme zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání a nejprve rozhodneme o přikázání garančnímu výboru. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj jakožto výboru garančnímu. Já jsem mezitím zagongoval a ptám se, jestli ještě někdo má zájem na přikázání jinému výboru jakožto garančnímu? Nikoho nevidím. Chviličku ještě počkáme na kolegy a kolegyně. Takže přistoupíme k hlasování.

 

Já se ptám, kdo souhlasí s tím, aby předložený návrh byl přikázán k projednání výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj jakožto výboru garančnímu.

Zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 112, přihlášeno 146, pro bylo 109, proti nebyl nikdo. Výsledek je: přijato.

 

Konstatuji, že návrh byl přikázán k projednání výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj jakožto garančnímu výboru. Organizační výbor nenavrhl přikázat tento návrh dalšímu výboru. Má někdo návrh na přikázání dalšímu výboru? Nemá. V tom případě je to vše, jiný návrh zde nezazněl, jak řekl pan zpravodaj, a já děkuji všem za spolupráci.

A jsme u bodu číslo 21.

Ještě předtím přečtu omluvy. Paní poslankyně Taťána Malá od 18.30 z osobních důvodů, paní poslankyně Monika Oborná od 18 hodin ze zdravotních důvodů, pan poslanec Karel Havlíček od 19 hodin z pracovních důvodů a pan ministr Martin Kupka od 16.30 do 18 z pracovních důvodů.

 

Jsme u bodu

Aktualizováno 9. 4. 2024 v 15:37.




Přihlásit/registrovat se do ISP