Úterý 14. listopadu 2023, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze

(pokračuje Karel Havlíček)

10.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 12/2020 Sb.,
o právu na digitální služby a o změně některých zákonů,
ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
/sněmovní tisk 548/ - druhé čtení

Z pověření vlády předložený návrh zákona uvede místopředseda vlády pro digitalizaci a ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš. Prosím, ujměte se slova.

 

Místopředseda vlády a ministr pro místní rozvoj ČR Ivan Bartoš: Já vám děkuji za slovo, pane předsedající. Vážené kolegyně, vážení kolegové, opět se tady setkáváme nad novelou zákona č. 12/2020 Sb., která zavádí eDoklady. Zákon byl poměrně podrobně představen v prvním čtení. Já tedy jenom nyní shrnu stručně a místo toho zareaguji možná i na některé dotazy, které zde zazněly při projednávání na plénu či následně na výboru.

Tato zákonná úprava nebo tato změna by měla přinést možnost nechat doma plastové identifikační kartičky - občanky a používat v úředním styku elektronickou formu dokladu, tedy ve zjednodušení vlastně formu elektronického dokladu, kterou máte například v mobilním telefonu či v jiném zařízení. Povinnost přijímat eDoklad je pro úřady, pro soukromé osoby je pak dobrovolná až na určité výjimky, které vychází z AML. Jedná se právo, nikoliv povinnost, tedy kdo bude chtít používat občanský průkaz, jak je zvyklý, nyní bude tak moci udělat. Ten, kdo je zvyklý, že už platí bezkontaktně telefonem, ukládá si různé lístky a výpisy už rovnou do telefonu, prostě bude mu stačit k prokázání pouze eDoklad v dané aplikaci.

Výhodou eDokladu je také to, že pro určité transakce, pro určité využití vy ukazujete pouze jenom ty údaje, které jsou relevantní, tedy které chcete. Uvedu jednoduchý příklad. Pokud někde budete muset prokázat plnoletost, nemusíte, jako když dáte občanku, kde máte trvalé bydliště a další, prostě budou sděleny pouze ty údaje, které vás identifikují a prokážou plnoletost.

Často byly otázky ohledně zabezpečení tohoto řešení - eDoklad jako takový bude zamčený, ať už v aplikaci, nebo skrze to, jak ho máte zamčené v telefonu, podobně jako je třeba internetové bankovnictví. Tedy v případné ztráty telefonu lze eDoklad vypnout na dálku, pak si třeba pořídíte jiné zařízení, jiný telefon, a tam si stáhnete aplikaci a vygenerujete si vlastně nový doklad. Každý novější mobilní telefon zároveň může fungovat jako čtečka a na přepážkách úřadů - a tam jsou ty postupné náběhy - dokonce lze fungovat rovnou s integrací, tedy bez čtečky, pouze se stolním počítačem.

Jenom k tomu návrhu zákona. Budu ještě předkládat tři pozměňovací návrhy, které věřím, že přichází po nějaké i vzájemné dohodě. První pozměňovací návrh, ke kterému se přihlásím, umožňuje soukromým osobám poté, co projdou poměrně přísným certifikačním procesem, aby se svými vlastními aplikacemi se napojily na systém eDokladu a nabízely funkci prokázání totožnosti ve své aplikaci. To umožňuje třeba různé propojování služeb, jejich skládání do jedné aplikace, a zároveň je to příprava na i Evropskou digitální peněženku, která ty možnosti bude dále rozvíjet. Bude tam mít třeba aplikaci, ve které budete mít letenky, rezervaci hotelu, cestovní doklady či jimi prokazované skutečnosti.

Druhý pozměňovací návrh umožní tu čtečku provázat s aplikacemi, které dnes používá policie nebo Celní správa. Policie by podle toho harmonogramu měla začít akceptovat eDoklad, který už bude k dispozici 1. 1. 2024, v polovině roku, oni mají vlastní systém. Samozřejmě tam to nebude úplně řekněme ta aplikace běžná, která bude k dispozici na úřadech nebo na těch, co to budou chtít používat, ale bude speciální.

A poslední pozměňovací návrh, který budu předkládat, zavádí přestupek zneužití eDokladu. My jsme u toho vedli jistou diskusi, zda je to až něco, co způsobíte v případě zneužití nebo vlastně využití eDokladu v té první formě, v podstatě pokud tvrdíme, že elektronický doklad je na úrovni fyzického dokladu. Jedná se tedy o podobný přestupek, který máme v zákonech o občanských průkazech, kde samozřejmě přestupek pro to, když se budete prokazovat něčím občanským průkazem, někoho jiného. Zavedení přestupku umožní přímo postihovat osoby, které by takovýhle eDoklad zneužily, aniž by bylo nutné s postihem čekat, až bude dokonaný nějaký účel tohoto zneužití, třeba nějaký podvod či podobného, takže dáváme to vlastně na úroveň občanky.

Jenom ještě to připodobnění eDokladu k občanskému průkazu: byť se to pro někoho může zdát neuchopitelné, i občanský průkaz, doklad totožnosti, je jakási interpretace, tedy doklad toho, že v systémech státu jsem veden jako Ivan Bartoš s datem narození a s trvalým bydlištěm. Stejně tak eDoklad v mobilním telefonu je dokladem a totožným jenom v jiném prostředí toho, že o mně existuje v systémech státu právě i takovýto záznam.

Já bych potom v podrobné rozpravě navrhl i zkrácení lhůty mezi druhým a třetím čtením, jak tomu bylo u předchozího tisku, na 7 dní. Tolik úvodem. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj jako výboru garančnímu. Usnesení záznamu výboru byly doručeny jakožto sněmovní tisky 548/1 a 2. A já prosím, aby se slova ujal zpravodaj výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj, pan poslanec Robert Stržínek, a informoval nás o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnil. Děkuji.

 

Poslanec Robert Stržínek: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Dovolte mi tedy, abych vás seznámil s procesem, který proběhl na garančním výboru. Výbor pro veřejnou správu a regionální rozvoj vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 12/2020 Sb., o právu na digitální služby a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony, konkrétně tedy sněmovní tisk 548, projednal na své 24. schůzi dne 2. listopadu 2023 a vydal o jeho průběhu záznam, což není úplně standardní výstup, se kterým vás nyní seznámím a který vám byl doručen elektronicky jako sněmovní tisk 548/2:

"Výbor pro veřejnou správu a regionální rozvoj po odůvodnění předlohy panem doktorem Ivanem Bartošem, Ph.D., místopředsedou vlády pro digitalizaci, po zpravodajské zprávě poslance Roberta Stržínka a po rozpravě konstatuje, že za prvé nepřijal usnesení k předloženému vládnímu návrhu zákona." Při hlasování, aby výbor doporučil Poslanecké sněmovně předložený návrh zákona schválit, bylo z celkového počtu 14 přítomných a také hlasujících poslanců 7 pro, nikdo proti, 7 se zdrželo. Jednalo se o hlasování číslo 6. Hlasování o návrhu usnesení předcházela dvě hlasování, a to o dvou pozměňovacích návrzích pana poslance Ivana Bartoše. Jednalo se o sněmovní dokument V 3435 a V 3436, ohledně jejichž přesného znění si dovolím odkázat na sněmovní tisk 548/2, který máte k dispozici, navíc o nich mluvil pan ministr. O pozměňovacím návrhu 3435 bylo hlasováno v hlasování 4, z celkového počtu 14 přítomných poslanců hlasovalo 13 pro, nikdo proti a 1 se zdržel. O návrhu 3436 bylo hlasováno v hlasování 5, z celkového počtu 14 přítomných poslanců hlasovalo 13 pro, nikdo proti a 1 se zdržel.

"Výbor za druhé zmocňuje zpravodaje výboru, aby s výsledkem jednání seznámil Poslaneckou sněmovnu, a konečně za třetí pověřuje předsedu výboru, aby záznam zaslal předsedkyni Poslanecké sněmovny."

Tolik tedy informace z garančního výboru a já děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Já vám děkuji a tímto otevírám obecnou rozpravu, do které se nikdo... Hlásíte se do obecné rozpravy? Ano, prosím.

 

Poslanec Robert Stržínek: Já v tuto chvíli nikoliv v roli zpravodaje, ale poslance si dovolím pouze zvednout prst a upozornit na skutečnost, o které se určitě budeme bavit ještě před třetím čtením, a to je otázka, zdali zavádění tohoto systému eDokladovky není zbytečně unáhlené. Systém e-Wallet již získává své jasné obrysy. Bude to systém, který bude fungovat napříč celou Evropou, bude integrovat několik dokladů, a je tedy otázkou, jestli se nejedná o vyhozené peníze za systém, který bude mít omezenou funkčnost, bude fungovat pouze na teritoriu České republiky, nikoliv v dalších státech Evropské unie. Navíc jakožto evropský projekt bychom ho možná mohli i financovat z evropských peněz, takto bude vše financovat Digitální a informační agentura. Tolik jenom lehký postesk za mou osobu. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Do obecné rozpravy se ještě hlásí pan vicepremiér.

 

Místopředseda vlády a ministr pro místní rozvoj ČR Ivan Bartoš: Já bych jenom krátce zareagoval a vlastně tento zdvižený prst nebo tuto obavu bych chtěl trošku zmírnit. Evropská digitální peněženka - možná některý předpokládal, že jakmile vyjednáme na úrovni sedmadvacítky po dobu e-Wallet, tak jdeme do té implementace a za rok to tu máme. Předpoklad toho, že v rámci celé Evropy si navzájem státy budou uznávat různé doklady typu potvrzení o studiu, nejvyššího dosaženého vzdělání, mezinárodní řidičský průkaz, to se bavíme o nějakém roku 2026, spíše 2027. Projekt eDoklady - a já nevylučuji, že do té ePeněženky, do té aplikace, můžeme přidat, pokud to budeme považovat za účelné - i další nějaké doklady není nákladný ve smyslu, že by to stálo obrovské implementační úsilí, ale nejdůležitější část celého systému je připravenost institucí a potom i soukromého sektoru někde v roce 2025, 2026 pracovat s přijímáním jakékoliv elektronické identity, a to si myslím, že v tomto my vlastně jdeme významně napřed oproti evropským státům ve schopnosti státu, jeho ministerstev, samospráv pracovat s elektronickou identitou jako s něčím, co načtu ve svém systému, ztotožním, integruji a použiji. Takže já si naopak myslím, že právě tento krok významně přispěje ať už k adaptaci na straně lidí používat ta digitální zařízení, jak v covidu se naučili někteří lidé, nebo většina lidí, v telefonu mít ten certifikát, a někteří ho prostě nosili vytištěný nebo ho měli někde z PDF vytištěný. Myslím si, že právě v tomto je to naopak průkopnické, že významně připravíme - a ta aplikace jako taková, pak se jí dá podsunout celá ta logika té evropské e-Wallet, protože to stavíme na stejných systémech se stejnými parametry, a pro mě jako občana vlastně i z té uživatelské zkušenosti nedojde k žádné významné změně, budu používat aplikaci, která najednou bude umět obsluhovat věci v evropském kontextu. Já jsem to chtěl jenom doplnit.

Myslím si, že naopak pokud na něčem my jako Česká republika většinou máme trochu dluh, že zákonem předběhneme připravenost - teď jsme tady o tom hovořili s paní poslankyní Vildumetzovou, odklon od rodných čísel... My jsme prostě dělali legislativu a pak jsme zjistili, že přenést i do toho živého prostředí je problém. Já si naopak myslím, že díky postupnému náběhu tohoto zákona a zkušenosti na straně státu i občanů budeme výrazně napřed v momentě, kdy se bude dělat to celoevropské řešení, které rozhodně tak, jak je vymyšleno, nezvládne dělat jeden stát ve svých vlastních silách, budeme muset skutečně spolupracovat napříč Evropou.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji, a vzhledem k tomu, že již nevidím nikoho, kdo by se hlásil do obecné rozpravy, tak ji končím. Máme zájem o závěrečné slovo, pane ministře? Pane zpravodaji? Nikoliv.

Zahajuji tedy podrobnou rozpravu. Připomínám pouze, že pozměňovací a jiné návrhy přednesené v podrobné rozpravě musí být vždy odůvodněny. Nikdo se nehlásí o slovo?

 

Místopředseda vlády a ministr pro místní rozvoj ČR Ivan Bartoš: Já se samozřejmě hlásím, jak jsem avizoval. Já bych se chtěl přihlásit k pozměňovacím návrhům 3525, 3526 a 3598, což, jak jsem řekl, je to vydávání. První je vydávání eDokladu, té aplikace po certifikaci třetím stranám, druhý pozměňovací návrh je provázání aplikací, které dnes používá Policie České republiky nebo Celní správa, a třetí pozměňovací návrh zakládá vlastně stejný přestupek u zneužití eDokladu, jako je v tuto chvíli u zneužití občanského průkazu, tedy je to přestupek, který řeší Ministerstvo vnitra. Zároveň jsem zde načetl i návrh na zkrácení lhůty mezi druhým a třetím čtením na 7 dní. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji, píši si, na 7 dnů. Nikdo další už nemá zájem vystoupit v podrobné rozpravě, čímž ji tedy končím.

A vzhledem k tomu, že je zde návrh pana vicepremiéra zkrátit lhůtu na 7 dnů, tak jsem zagongoval.

Mezitím vidím žádost o odhlášení, tak poprosím všechny, aby se přihlásili. (Poslanci přichází do sálu.)

 

Pouze zopakuji, že budeme hlasovat zkrácení lhůty pro třetí čtení, a to na 7 dnů. Ještě počkám chviličku...

Zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 22, přihlášeno 107, pro bylo 60, proti 1. Přijato.

 

A já tedy končím tímto druhé čtení tohoto návrhu a děkuji za spolupráci.

 

Jsme u bodu číslo

Aktualizováno 9. 4. 2024 v 15:37.




Přihlásit/registrovat se do ISP