Úterý 14. listopadu 2023, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze
(pokračuje Věra Kovářová)
8.
Vládní návrh zákona, kterým se mění některé zákony
v souvislosti s přijetím zákona o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla
/sněmovní tisk 518/ - druhé čtení
Z pověření vlády předložený návrh zákona uvede ministr financí Zbyněk Stanjura. Prosím, pane ministře, ujměte se slova.
Ministr financí ČR Zbyněk Stanjura: Děkuji za slovo, paní místopředsedkyně. Vážené kolegyně, vážení kolegové, tento tisk navazuje na předchozí tisk 517. Upravuje zejména změny související s hlavními opatřeními, tedy přechodem na online systém evidence pojištění a jeho prokazování pro účely registrace vozidel, kontrolu povinností pojištění, a zavádí další návazné změny na základě poznatků z praxe. Potřeba upravit některá ustavení i souvisejících zákonů se dotýká konkrétně zákona o silničním provozu, zákona o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, zákona o pojišťovnictví, občanského zákoníku a zákona o Hasičském záchranném sboru.
Stejně jako v předchozím tisku návrh zákona projednal garanční hospodářský výbor, přijal k němu sadu pozměňovacích návrhů a platí to samé, co v předchozím případě, Ministerstvo financí ho podporuje a vyslovuje souhlas se všemi pozměňovacími návrhy, na kterých se shodl hospodářský výbor. Děkuji za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, pane ministře. Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání hospodářskému výboru jako výboru garančnímu. Usnesení výboru byla doručena jako sněmovní tisky 518/1 a 518/2.
Prosím, aby se slova ujala zpravodajka hospodářského výboru, paní poslankyně Zuzana Ožanová, informovala nás o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnila. Prosím, máte slovo, paní zpravodajko.
Poslankyně Zuzana Ožanová: Děkuji, vážená paní místopředsedkyně. Vážené kolegyně, vážení kolegové, tento tisk 518 úzce navazuje na předchozí tisk 517. Jedná se o změnu doprovodných zákonů. Hospodářský výbor dne 2. listopadu letošního roku přijal za své všechny doručené pozměňovací návrhy. Než vás seznámím s usnesením, dovolím si o nich něco říci.
Shodně jako v předchozím tisku 517 se upravuje zákon o pojišťovnictví u postupu při žádostech o údaje. Pojišťovny budou muset řádně odůvodnit, proč žádají konkrétní údaje. Účinnost se mění shodně s nově navrženou účinností u tisku 517 na první den druhého kalendářního měsíce následujícího po dni vyhlášení. S ohledem na nově zaváděné propojení České kanceláře pojistitelů s penzijními společnostmi za účelem užívání údajů vedených v základních registrech se mění také zákon o doplňkovém penzijním spoření. Dále se mění zákon o pobytu cizinců na území České republiky. Pro zajištění účelů registru se doplňují údaje typ a platnost cestovního dokladu, odkaz na vzor pojistné smlouvy daného pojistitele a možnost registru zdravotního pojištění cizinců evidovat číslo a platnost oprávnění k pobytu.
Nyní k samotnému usnesení hospodářského výboru: "Hospodářský výbor Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR po vyslechnutí úvodního slova náměstka ministra financí Marka Mory, zpravodajské zprávě poslankyně Zuzany Ožanové a po obecné a podrobné rozpravě
I. doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR projednat a schválit sněmovní tisk 518 ve znění schválených pozměňovacích návrhů", které jsem vám před chvílí uvedla;
"II. zmocňuje zpravodajku výboru, aby ve spolupráci s navrhovatelem a legislativním odborem Kanceláře Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR provedla v návrhu zákona legislativně technické úpravy, které nemají dopad na věcný obsah navrhovaného zákona
III. pověřuje zpravodajku výboru, aby na schůzi Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR přednesla zprávu o výsledcích projednávání tohoto návrhu zákona v hospodářském výboru;
IV. pověřuje předsedu výboru, aby předložil toto usnesení předsedkyní Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR." Děkuji za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, paní zpravodajko, a já otevírám obecnou zprávu, do které se přihlásila paní poslankyně Zuzana Ožanová. Prosím, máte slovo.
Poslankyně Zuzana Ožanová: Děkuji, vrátím se k mikrofonu. Děkuji, paní místopředsedkyně. Uvedu tři pozměňovací návrhy, které jsem načetla do systému, a chtěla bych říci, že to nejsou pouze mé pozměňovací návrhy, ale jsou to pozměňovací návrhy, které jsem podala společně s Karlem Haasem.
Pozměňovací návrh 3614: cílem pozměňovacího návrhu je změna úvodní části § 12 odst. 1 zákona o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích tak, aby bylo možné vydat rozhodnutí jako první úkon správního orgánu v řízení pouze v případě, kdy se jedná o vyřazení vozidla z provozu, které nesplňuje podmínku pojištění odpovědnosti z provozu, tedy situace zahrnuta pod písmenem b) daného ustanovení. Vládní návrh totiž stanovuje, že i v případě, kdy by došlo vyřazení silničního vozidla z provozu na základě žádosti vlastníka vozidla, by bylo nutné, aby příslušný obecní úřad obce s rozšířenou působností vydal o tomto vyřazení rozhodnutí ve smyslu správního řádu, což by mělo za následek značné administrativní zatížení celého procesu vyřazení vozidla z provozu na základě žádosti. Výše uvedený stav nelze považovat za žádoucí, a návrh proto vypouští slovo "rozhodnutím" z úvodní části § 12 odst. 1 vládního návrhu a ponechává možnost vydat rozhodnutí jako první úkon řízení jen v případě vyřazení vozidla z provozu, které nesplňuje podmínku pojištění odpovědnosti z provozu, § 12 odst. 1 písm. b) vládního návrhu. Pro ty, kdo ještě neznají plně terminologii registru vozidel - dříve se tomuto říkalo "uložení značek do depozitu", tedy když přijde občan a dá vlastní žádost, přijde se značkami, tak se nebude vydávat rozhodnutí. Bude-li to takzvaně sankční vyřazení, protože někdo nemá dlouho pojištěné vozidlo, tak potom bude vydáváno rozhodnutí.
Další pozměňovací návrh číslo 3616. Jenom upozorním, že i další návrh, 3617, je shodný s tímto návrhem, pouze se odlišují ve lhůtách, proto moje odůvodnění se bude vztahovat k oběma pozměňovacím návrhům a odlišnost bude jenom v délce - buď 30, nebo 60 dnů.
Nyní k odůvodnění obou návrhů. Novela zákona o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, provedená sněmovním tiskem 518, přináší zjednodušení procesu vyřazování vozidel z provozu v případě zániku pojištění odpovědnosti, a to tak, že bude-li se nacházet v registru silničních vozidel vozidlo, u kterého nebude informace o existenci pojištění odpovědnosti, obecní úřad obce s rozšířenou působností takové silniční vozidlo vyřadí z provozu.
Toto rozhodnutí může být vydáno jako první úkon správního orgánu v řízení. V praxi však může dojít k situacím, kdy není takto rychlý proces vyřazení namístě. Například by mohlo dojít k rychlému vyřazení vozidel, která jsou nepojištěna pouze krátkou dobu, omylem a podobně. Stejně tak může dojít k chybě v procesu předávání informací o pojištění odpovědnosti mezi pojišťovnami a Českou kanceláří pojistitelů. V takovém případě by takové rychlé vyřazení bylo kontraproduktivní. Je tedy vhodné zajistit, že k rychlému a efektivnímu vyřazení nepojištěných vozidel bude docházet jen v případech, kde (je) takový postup zcela namístě. Proto se nabízí stanovit, že (k) takovému vyřazení dojde pouze v případě, kdy je absence pojištění u daného vozidla evidována po dobu delší než 30 po sobě následujících dnů, a právě takovouto změnu zakotvuje tento pozměňovací návrh. Tento pozměňovací návrh tak přináší spotřebitelskou úpravu odstraňující přílišnou tvrdost zákona, když zabrání situacím, kdy po předání informace o absenci pojištění konkrétního vozidla Českou kanceláři pojistitelů Ministerstvu dopravy nebude ihned zahájeno správní řízení příkazem, a nedojde tedy k vyřazování vozidel, která jsou nepojištěné jen velmi krátkou dobu, omylem a tak dále. Po uplynutí jednoho měsíce, respektive 30 dnů, bude již zřejmé, že se jedná o úmysl, či zde existuje jiný problém, pro který je relevantní vozidlo z registru vyřadit. Rovněž bude zaručen dostatečný časový prostor pro odfiltrování případných chyb v procesu předávání informací od pojišťoven České kanceláři pojistitelů, tedy nebude docházet k nechtěnému a neodůvodněnému vyřazování vozidel z důvodu chybných informací.
Já bych chtěla jenom říci, že znám případy, sice se to stalo před několika lety, že došlo k tomu, že úřad rychle vyřadil nepojištěné vozidlo, bylo to vozidlo s prominutím ve věku o něco - čtyř let, a tím pádem znemožnil vlastníkovi dále s ním nakládat a podobně. To, když někdo zapomene nebo onemocní, nesplní ihned svou povinnost - má ji plnit, nicméně bylo by to příliš tvrdé okamžitě vyřadit vozidlo z provozu. Pozor, pořád se bavíme u vyřazení vozidla z provozu, že se jedná o takzvaný depozit, ano? Ale s tím jsou spojené i potom další povinnosti, kdy například člověk, který má takto vyřazené vozidlo, musí každý rok nahlašovat, kde se vozidlo nachází, a podobně. Tolik k odůvodnění.
Jenom připomínám, že stejné odůvodnění, jako jsem nyní zmínila, se vztahuje k pozměňovacímu návrhu 3617, ovšem tam je lhůta 60 dnů. Necháváme s kolegou Haasem na uvážení hospodářského výboru i na ministerstvech, ať si ještě rozmyslí, který z pozměňovacích návrhů podpoří, zda lhůtu 30, či 60 dnů. Osobně se kloním ke lhůtě 60 dnů, protože znám případy z praxe - sice se to týká odstavených vozidel a podobně - kdy lidé opravdu nemohou splnit své povinnosti. My jsme měli případy, například jeden člověk, než jsme zjistili, že vozidlo je odstaveno, stihl přijít o obě dvě nohy, takže ho fakt nemohl přeparkovat, nebo někdo může jít do vyšetřovací vazby, onemocní, jakékoliv takové situace, nebo je na dovolené. Domnívám se, že lhůta 60 dnů je dostatečná k tomu, aby si každý splnil své povinnosti. Těch 30 dnů je samozřejmě dostatečných také, nicméně domnívám se, že to ušetří hodně administrativních problémů, pokud se přikloníme k lhůtě 60 dnů, ale nicméně nechme to na hospodářském výboru, případně na stanovisku pana ministra, které se dozvíme při projednávání příště u třetího čtení. Děkuji za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Také děkuji, paní poslankyně. Táži se, zda se ještě někdo hlásí do obecné rozpravy? Není tomu tak, obecnou rozpravu tedy končím.
Táži se na závěrečná slova. Pan ministr nemá zájem, paní zpravodajka také ne.
Návrh na vrácení návrhu zákona garančnímu výboru k novému projednávání nezazněl, a můžeme tedy zahájit rozpravu podrobnou. Připomínám, že pozměňovací a jiné návrhy, přednesené v podrobné rozpravě musí být vždy odůvodněny. O slovo se přihlásila paní poslankyně Zuzana Ožanová. Prosím, máte slovo.
Poslankyně Zuzana Ožanová: Děkuji. Vážená paní místopředsedkyně, přihlašuji se ke třem pozměňovacím návrhům, které jsem podala společně s kolegou Karlem Haasem, a to je návrh pod číslem 3614, 3616 a 3617.
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji. Táži se, zda se ještě někdo hlásí do podrobné rozpravy? Není tomu tak, končím podrobnou rozpravu.
Nezaznamenala jsem zájem o závěrečná slova - ani ze strany pana ministra, ani paní zpravodajky.
Děkuji panu ministrovi a také děkuji paní zpravodajce, a vzhledem k tomu, že nemáme - a nezazněly - žádné návrhy, které bychom měli hlasovat, končím druhé čtení tohoto návrhu.
Nyní budeme pokračovat v projednávání bodu
Aktualizováno 9. 4. 2024 v 15:37.