Čtvrtek 26. října 2023, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze

(pokračuje Jan Bartošek)

1.
Návrh poslanců Jana Berkiho, Ivana Bartoše, Jany Berkovcové,
Zdeňka Kettnera, Pavla Klímy, Davida Šimka a Renáty Zajíčkové
na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb.,
o předškolním, základním, středním,vyšším odborném a jiném vzdělávání
(školský zákon), ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 551/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2

Upozorňuji, že je navrženo, abychom s návrhem zákona vyslovili souhlas již v prvém čtení. Stanovisko vlády bylo doručeno jako sněmovní tisk 551/1. Nyní prosím, aby předložený návrh uvedl za navrhovatele poslanec Jan Berki. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Jan Berki: Vážený pane místopředsedo, vážené kolegyně, vážení kolegové, dovolte mi, abych za skupinu navrhovatelů, kde jsou zastoupeni zástupci všech poslaneckých klubů této Sněmovny, vám ve stručnosti představil obsah navrhované novely.

Hlavním motivem je digitalizace, což znamená, že podle té novely vznikne informační systém, v němž přijímací řízení poběží. To předpokládá, že nově bude možno podávat přihlášky plně elektronicky, a to pro ty, kteří mají například bankovní identitu, datovou schránku a podobně. Je tam ale také model hybridního podání přihlášek a samozřejmě zůstává zachován i model přihlášek papírových.

Co je podle mě také příjemné, je, že vzhledem k tomu, že doufám, že většina využije právě toho elektronického podání, jsou součástí přihlášek prosté kopie dokladů a v případě ověřených nebo originálů je budou předkládat uchazeči a uchazečky pouze na vyžádání od školy.

Zároveň díky tomu, že předpokládáme právě elektronické podávání přihlášek, tak tam by bylo složitější zajistit podpis uchazeče nebo uchazečky, a je tedy nahrazen čestným prohlášením zákonného zástupce, pokud tedy podává za uchazečku nebo uchazeče zákonný zástupce, protože pořád považujeme za důležité, že to rozhodování o směřování svého dalšího vzdělávání dělá především uchazeč a uchazečka sám.

Zároveň tím, že to je v informačním systému, tak nám to umožňuje zjednodušit některé správní úkony. Přijímací řízení stále zůstává v rámci správního řízení, neb se rozhoduje o právech někoho jiného, a zároveň chceme, aby byly zachovány opravné prostředky, ale některé úkony budou o něco jednodušší. Chceme usnadnit práci i ředitelům a ředitelkám. Například se nebudou vyhotovovat standardně rozhodnutí, neb to rozhodnutí bude zveřejněno formou seznamu právě v systému. Zároveň tam tím pádem nemusí docházet k doručování toho rozhodnutí, čímž se tedy mimo jiné uspoří i finanční prostředky těch škol, a je tam tedy institut seznámení se, který je buď proveden přihlášením do systému, nebo případně fikcí po zveřejnění. To je takový jeden balík změn, co se týká digitalizace.

Pak jsou tam ale změny, které se týkají také například samotného počtu přihlášek. Nově lze podat až tři přihlášky, přičemž zůstávají zachovány pořád dvě přihlášky, k tomu ještě s talentovkami. Zároveň ale tentokrát tam je nová povinnost, a to seřadit přihlášky podle priority, protože na to následně potom také nasedá ten systém samotný.

Ředitel nebo ředitelka na začátku stanoví podmínky a kapacitu pro přijetí. A co je zase nově, může, ale nemusí zohledňovat výsledky z předchozího vzdělávání.

Co se týká JPZ, zůstávají zachovány dva termíny a jeden náhradní, nově ale systém určuje, na které z těch škol bude uchazeč nebo uchazečka JPZ skládat, přičemž je přihlédnuto ke kapacitám jednotlivých škol a také k tomu, kam byly přihlášky podány.

Po vyhodnocení výsledků jak té školní části, tak té společné jsou zadány výsledky právě do systému a ten na základě získaného pořadí bodů, priorit a kapacit určí, kam je uchazeč nebo uchazečka přijata. Pokud si to rozmyslí, může se vzdát práva na přijetí. Neznamená, že v tom systému se propadne o řádek níže ve svých prioritách, ale skutečně v tom daném kole není nikam přijat nebo přijata a musí se zúčastnit v případě, že chce tedy jinou školu, druhého nebo respektive následujícího kola. Z tohoto důvodu předpokládáme, že klesne počet odvolání, a to především z kapacitních důvodů, ale budou se podávat odvolání v případě, že došlo k porušení toho procesu.

Ještě pro upřesnění, upravujeme takto první a druhé kolo. Třetí a následující kola zůstávají plně v kompetenci školy a jsou také mimo ten systém.

Poslední úpravou je změna ve zmocnění v podzákonné normě, kde například termíny pro podávání přihlášek jsou stanovovány podzákonnou normou. Obecně jsme šli tou filozofií, že v zákoně by měly být jen základní principy a technicistní otázky by měla řešit norma podzákonná, a předpokládám, že k vyhlášce a k technickému provedení právě více informací potom poskytne pan ministr ve svém vystoupení.

Na závěr, protože vás nechci příliš zdržovat, chci poděkovat všem, kteří se na přípravě té novely podíleli, ať už to bylo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy jako poskytovatel odborného a legislativního backgroundu, zároveň znovu všem zástupcům všech klubů za konstruktivní přístup. A na závěr si ještě dovolím, proč vás žádáme, aby byl s novelou, nebo respektive s tím zákonem, vydán souhlas již v prvním čtení, a to proto, že chceme, aby přijímací řízení to následující již podle těchto pravidel mohlo proběhnout, a k tomu například byly dopředu ty návrhy konzultovány veřejně na Konventu pro vzdělávání a zároveň i s Legislativní radou vlády, abychom v zásadě měli jistotu, že návrh, který sem půjde, je odladěn od chyb. Děkuju vám za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji a prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení, pan poslanec Matěj Ondřej Havel. Prosím.

 

Poslanec Matěj Ondřej Havel: Děkuju za slovo, pane místopředsedo. Vážené kolegyně, vážení kolegové, dámy a pánové, dovolte stručnou zpravodajskou zprávu. Jedná se tedy o novelu zákona č. 561/2004, školského zákona, která mění několik ustanovení, zejména s ohledem na úpravu přijímacího řízení na střední školy, říkáme tomu tady zkráceně digitalizace. Jde o úpravu legislativy, která je ve Sněmovně zdá se spíše konsenzuální, je tedy navrženo projednání podle § 90 jednacího řádu čili schválení zákona zde již v prvním čtení. Díky tomu by tedy zákonná úprava mohla být účinná už od 1. ledna příštího roku a vlastně v tomto školním roce už by mohla probíhat přijímací řízení na střední školy podle nového řádu, hlavně s tou digitalizací.

Já tedy shrnu několik nejdůležitějších bodů, které se v úpravě mění. Pan předkladatel toho zmínil většinu, já už snad jenom něco doplním nebo stručně shrnu. Tedy důležité je, že uchazeči se mohou hlásit nyní nově na tři obory, bez talentové zkoušky na dva obory. Přihlášku je možné podat v papírové podobě jako doposud, ve formě hybridní, tedy kombinací elektronického přihlášení bez autentifikace s doložením podepsaného tiskopisu, a pak nově ryze elektronickou cestou za užití prostředků pro elektronickou identifikaci, jako je bankovní identita, identita občana a tak podobně.

Uchazeč o vzdělávání uvede již při přihlašování priority své volby střední školy, které pak již nemůže měnit. Uchazeč, který se hlásí jen na jeden obor středního vzdělávání, kde se koná jednotná přijímací zkouška, může nově konat jednotnou přijímací zkoušku dvakrát, stejně jako to mohou udělat uchazeči hlásící se na dva či tři obory. Střední školy mohou, ale nově již povinně nemusí zohledňovat výsledky dosažené v základním vzdělávání, čili typicky takzvaně dávat body za vysvědčení. A naposled vznikne informační systém ministerstva pro organizaci přijímacího řízení pod hlavičkou Cermatu, podobně jako je tomu u organizace maturitních zkoušek. O tom, že odpadají zápisové lístky, hovořil podrobněji už pan předkladatel. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji, pane zpravodaji. Otevírám obecnou rozpravu a jako první se přihlásil s přednostním právem pan ministr Bek. Máte slovo, pane ministře.

 

Ministr školství, mládeže a tělovýchovy ČR Mikuláš Bek: Vážený pane místopředsedo, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, dovolte mi, abych se za Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy vyjádřil k předloženému návrhu, který zde představil zástupce předkladatelů a pan zpravodaj. Vzhledem k tomu, že oba pánové poměrně detailně představili obsah té normy, dovolte mi, abych se zastavil krátce u vzniku tohoto návrhu.

Tento návrh vlastně napravuje nejméně desetileté zpoždění českého školství v digitalizaci přijímacího řízení. Na řadě vysokých škol už celou tu dobu probíhá přijímací řízení elektronicky a střední školy v tomto případě zůstaly výrazně pozadu. Já jsem se ujal role ministra školství právě v okamžiku, kdy vrcholila nervozita kolem posledního běhu přijímacího řízení, která jasně ukázala na nedostatky dosavadního procesu, který probíhal papírovou formou a vystavoval jak uchazeče o studium, tak jejich rodiče, enormnímu stresu po neúměrně dlouhé období. Já jsem okamžitě zadal Ministerstvu školství přípravu změny příslušného zákona a hned od prvního okamžiku bylo jasné, že neexistuje žádný časový scénář, který by umožnil zvládnout elektronizaci přijímacího řízení již v tomto školním roce, žádný scénář, který by nebyl založen na velmi úzké spolupráci mezi Ministerstvem školství a poslanci napříč politickým spektrem.

Já bych chtěl nesmírně ocenit intenzivní spolupráci mezi odborníky Ministerstva školství a skupinou poslanců, která předkládá tento pozměňovací návrh. Opravdu tomu dedikovali neuvěřitelné množství času a energie a vstupovali s celou řadou věcných námětů a připomínek do samotné přípravy toho návrhu, která probíhala vlastně v nerozlišitelné spolupráci mezi poslanci a Ministerstvem školství. Za to moc děkuju, považuji to za důkaz toho, že ve věcech společného zájmu jsme připraveni spolupracovat. Je prostě jasné, že časový scénář je velmi napjatý. Je jasné, že klade enormní nároky také na technickou stránku věci. V současné době je v mezirezortním připomínkovém řízení návrh vyhlášky, která upravuje příslušné termíny, připomínky budou probíhat do konce tohoto měsíce, a také probíhá příprava funkčního informačního systému, který má zajistit průběh přijímacího řízení.

Příprava nakonec po komplikacích ve výběrovém řízení bude probíhat takzvaně in-house v Centru pro zjišťování výsledků vzdělávání a chtěl bych vás ujistit, že jsem také udělal vše proto, aby byl ten postup prací průběžně monitorován a oponován ve spolupráci s našimi univerzitami, které mají rozsáhlou zkušenost s elektronizací těchto agend, a jsou připraveny pomoci svými odborníky oponovat ten postup tak, abychom zajistili co nejlepší podobu informačního systému, který by měl být spuštěn k testování školami v polovině ledna. Celkové náklady na vývoj systému budou v tomto případě výrazně levnější než nabídky, které bylo možné získat výběrovým řízením. Myslím si, že je to z hlediska zajištění klíčových informačních systémů dnes vlastně správná cesta, protože veřejná sféra nemůže výlučně spoléhat na externí dodavatele.

Ještě jednou chci ocenit spolupráci napříč politickým spektrem. Chtěl bych vás požádat o podporu tohoto návrhu a také o zrychlené projednání, protože žádná jiná cesta bohužel nevede k tomu, abychom mohli na jaře konat přijímací řízení už civilizovanou elektronickou formou, která ulehčí stresu, který samozřejmě přirozeně provází vždy vybírání uchazečů na střední školy, což je věc, která rozhoduje o jejich budoucím úspěšném kariérním životě. Děkuju vám mnohokrát.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám také děkuji, pane ministře, a budeme pokračovat v řádně přihlášených. Jako první vystoupí pan poslanec Matěj Ondřej Havel, připraví se pan poslanec David Šimek, Renáta Zajíčková a další. Prosím.

 

Poslanec Matěj Ondřej Havel: Děkuji za slovo. Dovolte ještě stručně okomentovat některé body, které jsou z mého pohledu velmi důležité, které ta legislativa nová přináší.

Za prvé, kromě toho samozřejmě, že je tam digitalizace, tak je důležité, a nerad bych, aby to zapadlo, že v nové úpravě ředitel školy v kritériích nebude muset povinně zohledňovat prospěch ze základní školy - bude moci, nebude muset, což pokládám za velmi důležité v kontextu toho, že celá naše vzdělávací soustava a revize rámcových vzdělávacích programů na základních školách, na středních školách míří decentralizačním směrem, to znamená, jednak se to týká učebních obsahů, ale týká se to i kritérií hodnocení.

Je velmi dobře, že není povinně do přijímacího řízení na střední školy hodnocení ze základní školy zahrnováno, neboť každá základní škola má svá kritéria hodnocení a je vlastně nespravedlivé potom u přijímacího řízení srovnávat žáky podle toho, jak která základní škola hodnotí jinak. Nejeden ředitel z mého okolí, a já mám také tu osobní zkušenost, hovořil o tom, že...

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Omlouvám se, pane poslanče, ale přece jenom, kolegyně, kolegové, poprosím o jisté ztišení, aby bylo rozumět, co pan poslanec říká. Prosím, pokračujte.

 

Poslanec Matěj Ondřej Havel: Děkuji, já jsem učitel, já si kdyžtak poradím jako ve škole. Děkuji.

Chtěl jsem jenom říct, že nejeden ředitel, já mám také tu osobní zkušenost, se setkal s tím, že mu pod čarou zůstala řada žáků, kteří měli třeba samé jedničky na vysvědčení, a těžko se to potom vysvětlovalo, že rodič přijde s tím, že se na školu nedostali premianti, neboť hodnocení ze základní školy takhle opravdu vypadalo. Tak to si myslím, že je velmi důležitá věc, která tady posílí kompetence ředitele, protože ředitel v té chvíli samozřejmě nejlépe zná terén a nejlépe nastaví kritéria pro přijímací řízení na svoji školu.

Domnívám se, že digitalizace, jak byla navržena, jak je nastavena v té novele, tak je velmi zdařilá. Koneckonců, na tom se shodují nejenom tedy odborníci, ale třeba zástupci školských organizací, profesních sdružení, Asociace ředitelů gymnázií a tak podobně. My se tím dostáváme mezi země vyspělé v západní Evropě, kde to je víceméně standard ve většině států už dávno. Tím, že se nastavila prioritizace přihlášek, těch tří, se můžeme vyhnout třeba tomu, co v některých státech, typicky v Nizozemsku, je zavedeno, že se potom losuje z přijatých uchazečů, což si myslím, že není správná věc, a domnívám se, že to, jak je ta legislativa teď nastavená, je prostě naprosto optimální. Co se týká počtu přihlášek, v současnosti se počítá s tím, že budou tři přihlášky. Já bych rád zmínil to, že v diskusích při přípravě této novely se uvažovalo o tom, že by těch přihlášek mohlo být i víc. Osobně bych se přimlouval za to, až skutečně získáme zkušenosti s touto legislativou, respektive s tím systémem přihlašování se, s digitálním způsobem, tak by mohla nějaká příští novela školského zákona v budoucnu ten počet přihlášek navýšit, protože technicky to až takový problém nebude. Nemůžeme stoupat donekonečna. Názory typu, že bude moct být deset přihlášek, samozřejmě nejsou relevantní, protože do toho vstupuje školní přijímací zkouška, kterou řada škol má, to bychom se už časově s tím nedokázali vypořádat. Ale třeba takových pět přihlášek v budoucnosti si myslím, že by bylo dobrých. Zkušenosti ukážou.

Mám velkou radost z toho, že skutečně budou obíhat data a nebudou obíhat papíry, natož pak rodiče. Při přípravě té legislativy jsme uvažovali o tom, že by se mohla taková nějaká menšina, třeba čtvrtina lidí přihlašovat ryze digitálně, ale byl to skutečně odhad jenom podle toho, kam zrovna fouká vítr. Cermat odhaduje, že tuto možnost využije až 75 % rodičů, což by bylo skutečně ulehčení samozřejmě pro rodiče, ale sekundárně také pro školy. Původně se s touto úpravou počítalo až od následujícího školního roku, to znamená od 1. 1. 2025. Ty turbulence, které jsme zažili s nedostatkem kapacit, respektive s velkou nejistotou přijatých žáků a nepřijatých žáků, kam nastoupí v Praze a v jejím okolí, zejména v loňském školním roce, tohleto akcelerovaly a já za to chci všem moc poděkovat, že se podařilo tuto legislativní úpravu připravit už s účinností od 1. 1. 2024, v tomto letošním školním roce, a držím palce Cermatu, aby skutečně ten systém, který 15. ledna má být zprovozněn, fungoval a všechno hladce proběhlo.

Na závěr mi dovolte, dámy a pánové, zakončit jenom pro odlehčení výrokem respondentky z dnešního Ranního Plusu, maminky deváťáka, která říkala: "Jupí, hurá, sláva, těšíme se na to. Snad to schválí!" Děkuji vám.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji. Jako další vystoupí pan poslanec David Šimek, připraví se paní poslankyně Renáta Zajíčková, Pavel Klíma a další. Prosím.

 

Poslanec David Šimek: Děkuji, pane místopředsedo. Dámy a pánové, já bych rád za klub KDU-ČSL vyjádřil k tomuto návrhu jednohlasnou podporu. Skutečně jsme rádi, že proces digitalizace dál prostupuje do českého školství a budou moci se i děti na základních školách přihlašovat právě při přijímacím řízení na střední školy touto formou digitálního vzdáleného přístupu. Kvitujeme tři přihlášky a samozřejmě si velmi dobře uvědomujeme, že se přenáší svým způsobem zodpovědnost na rodiče, kteří budou muset při výběru školy více diskutovat se svým dítětem, vybírat školu a stanovovat priority pro vzdělání svého dítěte, což si myslím, že je také velmi dobře, aby zodpovědnost v rodině byla a více se se samotným dítětem o této věci diskutovalo. Velkou výhodou také, za kterou musím pochválit Ministerstvo školství, byla i příprava toho scénáře konání přijímacích zkoušek, že se nebudou konat dva dny po sobě, ale budou se konat v pátek a v pondělí 12. a 15. dubna, což má i tu obrovskou výhodu, kterou jsme viděli v loňském roce, že pokud dělalo dítě jeden den přijímačky v Plzni a druhý den v Ostravě, skutečně přejezd toho dítěte přes celou republiku byl velmi komplikovaný, a právě tento víkendový odstup pomůže rodině jednoduše se přemístit přes území naší vlasti.

Takže já bych ještě jednou chtěl poděkovat všem za spolupráci, skutečně si toho velmi vážím, že jsme napříč politickým spektrem našli v této věci shodu a za klub KDU-ČSL tento zákon podporujeme.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji vám, pane poslanče. Nyní vystoupí paní poslankyně Renáta Zajíčková a připraví se pan poslanec Pavel Klíma, Zdeněk Kettner a další. Prosím, máte slovo.

 

Poslankyně Renáta Zajíčková: Dobré dopoledne všem, kteří sledují dnešní Poslaneckou sněmovnu. Myslím si, že se do ní dostal velmi důležitý zákon, který pomůže velké skupině našich občanů, to znamená rodičů a jejich dětí, kteří v letošním roce se budou hlásit na střední školy, takže já jsem velmi ráda, že tady ten zákon dneska je, a já možná tento zákon dám do kontextu toho, co vlastně teď tady v posledních dnech prožíváme, a to je jednání o rozpočtu, kdy vlastně neustále je nám vyčítáno, vládě a nám poslancům koaličním, že neplníme programová prohlášení, že jsme se zřekli našich slibů, které jsme našim voličům dali. Tak já bych tady chtěla říct, že my právě tímto dnešním zákonem stoprocentně naplňujeme programové prohlášení vlády. O digitalizaci státní správy, veřejné správy se mluví v programovém prohlášení na několika místech, je to uvedeno jak v úvodu, tak v kapitole Vzdělávání, a já jsem ráda, že tímto zákonem děláme přívětivější veřejnou správu, děláme přívětivější komunikaci mezi státem a občanem.

Ale co je také důležité, a to právě souvisí s tím včerejším tématem, a tím je rozpočet, že tímto i zlevňujeme procesy ve veřejné správě, a to je myslím věc, která by neměla zapadnout. To, že se samozřejmě zvyšuje komfort pro žáky a pro rodiče, je velmi důležité, ale on se totiž zvyšuje komfort i pro ředitele škol, a to především proto, že se výrazně sníží administrativa a výrazně se sníží finanční výdaje, které školy s přijímacím řízením měly. Takže digitalizace nejenom že bude mít velký přínos pro rodiče, pro naši dospívající generaci, ale bude mít přínos i pro školu, ale vlastně i pro stát. Ušetří státu peníze, tedy školám, samozřejmě, sníží výrazně administrativu, a třetí rovina, která si myslím, že by také neměla zapadnout, je, že poskytne zřizovateli a státu zdroje - zdroje dat, s kterými bude moct v budoucnu stát nebo zřizovatel pracovat.

Ta data díky informačnímu systému získáme vlastně dvojí. Jeden druh dat bude, který se bude přímo vztahovat na aktuální přijímací řízení, čili vlastně už po 8. květnu bude zřizovatel a ředitel vědět přesně, které děti se umístily a které se neumístily, a bude moct vlastně podle toho plánovat další kola přijímacího řízení, a druhou rovinou, to jsou ta data pro stát, protože novinkou tohoto informačního systému je, že budeme mít přesně přehled o tom, jaký je zájem i o nematuritní obory. Doteď jsme měli data o maturitních oborech a my teď budeme mít informace i o nematuritních oborech, takže budeme mít komplexní přehled o zájmu žáků, potažmo jejich rodičů, o středoškolské vzdělávání jak v maturitních, tak v nematuritních oborech, a bude se moci samozřejmě s tímto pracovat a lépe plánovat například středoškolská oborová soustava.

Takže digitalizace má obrovské množství přínosů. I já jsem moc ráda za to, že to vlastně probíhalo hladce. I já bych chtěla poděkovat jak svým koaličním partnerům, tak i partnerům z opozice, a věřím, že to dneska bude mít stoprocentní podporu a že tímto krokem, a vracím se na začátek, stoprocentně se hlásíme k programovému prohlášení vlády. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji, paní poslankyně. Je tady faktická poznámka paní poslankyně Bereniky Peštové. Máte slovo.

 

Poslankyně Berenika Peštová: Děkuji za slovo, pane předsedající. Já jsem tak nějak opojena z těch vašich hesel - jupí, hurá, sláva, plníme si programové prohlášení. Jsme v devadesátce. Všichni víme, že jsme v devadesátce, co to znamená. Kdyby tady dva kluby zavetovaly, nemáte nic. Takže pokud si tady chce přihřívat polívčičku, tak prosím vás, buď se na to vykašleme všichni a řekneme: je to společná práce, ale potom to nemá opravdu žádný význam, aby jedna strana říkala, jak si plní programové prohlášení, ale bez té druhé by si ho nesplnila. Takže prosím vás, nechme toho - byla to společná práce, nebýt opozice, která byla konstruktivní a pomohla vám, tak bychom si tady to jupí, hurá, sláva neříkali. Děkuji. (Potlesk z řad poslanců ANO.)

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji. Nyní vystoupí pan poslanec Pavel Klíma, připraví se pan poslanec Zdeněk Kettner, Jana Berkovcová a další. Prosím.

 

Poslanec Pavel Klíma: Hezké předpoledne. Dámy a pánové, dovolte mi, abych za klub TOP 09 vyjádřil plnou podporu tomuto návrhu. Je to jedna z priorit strany, která se vzděláváním opravdu pečlivě zabývá, tak nám to přijde jako ten nejpraktičtější krok, který můžeme v tuhle chvíli udělat, abychom se poučili z chaosu, který jsme tady všichni v květnu a v červnu zažili. Já vlastně musím moc poděkovat ministerstvu, protože jestli si vzpomínáte, když jsme se tady obviňovali, jestli ministerstvo, nebo kraje? A já se teď chvilku tady vyjádřím jako náměstek jihočeského hejtmana pro školství. My jsme tam s panem ministrem Bekem seděli na společné schůzce u pana premiéra Fialy s Asociací krajů, hledali jsme řešení té situace a dohodli jsme se, že právě digitalizace nebo elektronizace přijímacího řízení je ten moment, který by tomu mohl pomoci, že to vlastně není vždycky jenom o těch kapacitách, ale právě o tom chaosu. Takže ještě jednou děkuji panu ministrovi i ministerstvu za to, že to takhle promptně připravilo, a vlastně děkuji všem hejtmanům, kteří jsou, jak víte, napříč politickým spektrem, za to, že jsme se shodli, že tento krok prostě uděláme. Já tady s dovolením nebudu, paní kolegyně, tlouci programovým prohlášením, protože si myslím, že opravdu jednáme o velmi apolitickém bodu.

Dovolte mi ještě, abych dodal jednu věc právě z pohledu krajského zřizovatele. Ono totiž prioritizace oborů pomůže jedné věci, o které se tady vůbec nemluvilo, a to je počet odvolání ke krajskému úřadu. Já vás jenom informuji, že v letošním roce jsme v Jihočeském kraji vyřizovali víc jak 400 odvolání rodičů ohledně jejich dětí, a to je taková zátěž toho aparátu, že se to mnohdy nedá stihnout, a musí se to stihnout, ale slibujeme si, že tohle odstraníme.

Jinak to, že končí doba papírová, konec zápisových lístků, to už tady všechno zaznělo. Podepíšu vše, co tady bylo řečeno jak předkladatelem, protože jsem pod tím podepsán, panem zpravodajem a všemi mými předřečníky. Děkuji vám za pozornost a velmi žádám o to, abychom opravdu tu normu v devadesátce schválili. Děkuji vám.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám také děkuji, pane poslanče. Nyní tedy vystoupí pan poslanec Zdeněk Kettner, připraví se paní poslankyně Jana Berkovcová, Ivo Vondrák a další. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Zdeněk Kettner: Děkuji za slovo, pane předsedající. Rád bych přednesl stanovisko klubu SPD. Já jsem velice rád, že v rámci tohoto apolitického návrhu jsme se shodli, protože skutečně tady základním tématem a tím nosným prvkem byl prospěch pro občany České republiky, pro rodiče a pro děti. Proto si myslím, že ta shoda nastala.

Vše podstatné už tady padlo, já bych vypíchl pouze jednu věc. V minulém školním roce jsem si jako rodič prožil to martyrium s přijímacím řízením a jsem velice rád, že tento návrh odbourá ten stres jak pro rodiče, tak pro děti s tím čekáním, kdo byl kam přijat. Prostě ten čas, ten stresový čas pro ty rodiče tam nebude, a to já velmi oceňuji.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji. Nyní tady vystoupí paní poslankyně Jana Berkovcová, připraví se pan poslanec Ivo Vondrák a paní poslankyně Olga Richterová. Máte slovo.

 

Poslankyně Jana Berkovcová: Dobrý den, vážené dámy, vážení pánové. Děkuji za slovo. Já jsem velmi ráda, že jsem se mohla zapojit do přípravy návrhu novely školského zákona k digitalizaci přijímacího řízení, která vlastně celý proces přijímacího řízení zrychlí, zjednoduší, zefektivní, zpřehlední, a to nejen pro děti, rodiče, ale i pro školy. Chci podotknout, jak už tady bylo řečeno, že nepomáháme naplňovat programové prohlášení vlády. My pomáháme dětem, rodičům, základním a středním školám. Pomáháme v něčem, co je smysluplné.

Oproti stávajícímu systému přichází návrh zákona s novinkami a změnami a já sama za sebe osobně nejvíce vítám zrušení zápisových lístků, protože ve stávajícím systému každý uchazeč přijatý na střední školu musel svůj záměr studovat potvrdit odevzdáním zápisového lístku do 10 dnů a do té doby vlastně blokoval všechna místa dalším uchazečům, kteří nebyli přijati, ale umístili se bezprostředně před přijatými uchazeči. A víme, že ti úspěšnější žáci byli přijati na všechny zvolené školy, a než odevzdali zápisový lístek, blokovali místa a vytvářeli efekt mnohonásobnějšího převisu, než ve skutečnosti na těch středních školách byl. Tímto se tedy vlastně zápisové lístky zrušují a celý systém se zrychlí a zefektivní.

Pokaždé, když vyjadřuji podporu této novele školského zákona, když vyjadřuji podporu digitalizace ať už na jakékoliv platformě, tady ve Sněmovně, nebo v médiích, nebo na Národním konventu, zároveň ještě jedním dechem dodávám, že mám obavu, aby celý ten záměr neztroskotal na Cermatu, který včas nepřipraví informační systém. Říkám to i dnes, skutečně mám tuto obavu, a velmi žádám pana ministra, který se i zaručil tím, že to Cermat zvládne, aby na to dohlédl, aby celý tento řekněme ušlechtilý záměr neztroskotal na tom, že Cermat včas nepřipraví informační systém.

Každopádně celý proces přípravy je ukázkou toho, že koalice a opozice mohou spolupracovat, že to jde, když se chce a ten záměr má smysl a je to užitečné. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám, paní poslankyně, také děkuji. Nyní vystoupí pan poslanec Ivo Vondrák a po něm paní místopředsedkyně Olga Richterová. Máte slovo, pane poslanče.

 

Poslanec Ivo Vondrák: Děkuji. Dobré dopoledne, dámy a pánové. Začnu známým citátem Alberta Einsteina: Bůh nehraje v kostky. A je tu jedna věc, kterou já bych chtěl v rámci tohoto zákona nebo této novely tady otevřít, a ne z pohledu toho, že bych byl proti tomuto zákonu, proti této novele, myslím si, že je potřeba ji přijmout a hledat řešení, která budou pomáhat, ale jde o to, že v § 17 odst. 1 v případě rovnosti bodů rozhoduje los. Já se přiznám, že to neslyším rád. Myslím si, že bych spíš pravomoc o tom, rozhodnout v případě rovnosti bodů, nechal řediteli té školy. Já si myslím, že tady zaznělo už v rámci úvodního slova pana zpravodaje, že my tady máme možnost, aby se pan ředitel nebo ředitelka podívali na výsledky studia daného studenta. A přiznám se, že já, když jsem byl děkanem a v podstatě jsem rozhodoval o tom, kdo bude přijat nebo nepřijat ke studiu, tak jsem se vždycky díval při odvoláních na to, kde ten student studoval, na které střední škole a s jakým výsledkem. Myslím si, že to je přirozené. My teď (v) této novele v podstatě dáváme všanc osudy dětí tím, že se o nich bude losovat. Já vím - já bych nekrčil rameny, to je velmi nebezpečná věc a to je prosím problém celé digitalizace. Jestli vysuneme všechny tyto rozhodovací pravomoci do nějakých žebříčků, samozřejmě se dostáváme do situace, že i nesmírně nadaný student, který může selhat při přijímačkách - a může - se dostává do situace, že v podstatě o něm rozhodne los.

Jak říkám, chápu společenskou potřebu této novely, proto také budu hlasovat pro tento zákon, ale doporučuji, abychom vyhodnotili pečlivě, kolikrát k této situaci došlo, a řekněme si na rovinu - ono to totiž není jenom o tomto zákonu, my v celé řadě případů jsme... o nás rozhoduje náhoda a není to úplně to pravé ořechové. Já bych tu pravomoc nechal řediteli školy. Ale dejme tomu šanci, nechme to proběhnout, chápu časový tlak, který tady máme. Já jenom - a skončím tím, co jsem začal - Bůh nehraje v kostky, i když se Albert Einstein v tomto zmýlil, protože kvantová fyzika se stala jednou z dominujících oblastí fyziky, ale domnívám se, že bychom měli být s tímto velmi opatrní. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji. Následují dvě faktické poznámky.

Než udělím slovo, pan poslanec Brázdil ruší omluvu, která se načetla na celý den.

Jako první s faktickou poznámkou vystoupí pan zpravodaj, připraví se pan poslanec Stanislav Fridrich. Prosím.

 

Poslanec Matěj Ondřej Havel: Děkuji. Já jenom stručně zareaguji na svého předřečníka. Pane kolego, prostřednictvím pana předsedajícího, tahle novela nezavádí losování, to je ve školském zákoně už starší ustanovení a je to pro případ až, až, až kdyby selhala školní kritéria, tak v nejzazším případě se k losování přistoupí, ale v praxi se to v podstatě nestává, protože typicky ředitelé to stanovují tak, že když je rovnost bodů, je víc uchazečů na jednom místě, tak se přihlédne k testu z matiky, potom z češtiny, potom třeba nějaká školní kritéria a tak dále, a k losování se opravdu sahá snad jenom ve výjimečných případech. Já jsem to nikdy ani neslyšel, že by se to dělo.

A ještě stručně ke kritériím přijímacího řízení a prospěchu ze základních škol. Tady ta moje slova skutečně mířila na to, že prospěch na základní škole se hodnotí podle už rozcházejících se kritérií, ty nůžky se v tom rozevírají čím dál víc a školy opravdu se v tom decentralizují, hodnotí opravdu pestře a není možné pro přijímací řízení tahleta kritéria srovnávat do jedné latě. Ale podotýkám, je to opět na posouzení ředitele školy, zda si tam ta kritéria nechá na hodnocení vysvědčení ze základky, nebo nenechá. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji. Nyní tedy pan poslanec Stanislav Fridrich s faktickou poznámkou. Prosím.

 

Poslanec Stanislav Fridrich: Děkuji vám za slovo. Hezké dopoledne všem. Já bych se chtěl vyjádřit k tomu, že ten zákon považuji taky za velmi přínosný a pro něj jako celek hlasovat budu. To, co mi ale vadí, tady třeba kolegyně Zajíčková zmínila - velmi důležitý zákon, ale podívejme se na to, jak proběhl. Neprošlo to legislativou, nebylo to na školském výboru, i když to je napříč politickým spektrem, tak to v podstatě podepsali - nechci použít slovo - přímo privilegovaní členové školského výboru, ale my jsme se k tomu ostatní neměli vůbec možnost vyjádřit.

Mám taky trochu jiný názor než kolega Havel na to, že je výhodou, že se nemusí zohledňovat výsledky základního stupně, to znamená deváté třídy. Já osobně si myslím, že děti pracují těch devět let a že by to zohledněno být mělo. A to, co mi velmi vadí, je i to, co zmínil přede mnou kolega Vondrák, to je losování. Víte, bylo tu zmíněno - statistika a velmi řídce a může se stát a nestane se - ale statistika je fajn věc, pokud se nedotkne přímo vás. Pokud se přímo dotkne vás, vašeho dítěte, vašeho vnuka, a není vylosováno, tak já si myslím, že to je špatně, a souhlasím s tím, že by měla být dána možnost ředitelům škol. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám také děkuji. Faktická poznámka pan poslance Jana Berkiho. Prosím.

 

Poslanec Jan Berki: Já jenom ve stručnosti. Ten materiál byl i veřejně přístupný v rámci konventu, to znamená, dozajista se na něj mohl podívat úplně kdokoliv. A k vnitřním fungováním klubů. Neočekávejte, že budu jakkoli komentovat. Jenom na kolegu Vondráka, vaším prostřednictvím, a proto jsou tam dva pokusy, to znamená, pokud se náhodou stane, že někdo selže u prvního pokusu, jépézetky má pořád ten druhý.

Co se týká ke známkám, já si myslím, že cesta toho, že si to volí ředitel nebo ředitelka školy, je správná, to znamená, povinnost mu nedávám, ale nechávám to na jeho volbě.

A jenom k tomu přihlížení. Pořád si musíme uvědomovat, že přijímací řízení je správní řízení, to znamená, rozhodnutí musí mít jasná pravidla, musí být přezkoumatelné. Z tohoto důvodu si myslím - a to se vracím zpátky k tomu, co říkal pan zpravodaj - že je na zvážení ředitele, jakou pojistku pro takové případy tam chce nebo nechce mít, tudíž ta školní kritéria. A musíme mít potom jasné pravidlo, když se náhodou stane, že skutečně dva uchazeči mají stejný počet bodů, tak to pravidlo musí být spravedlivé a obhajitelné.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji. Paní poslankyně Berenika Peštová a její faktická poznámka. Prosím.

 

Poslankyně Berenika Peštová: Děkuji za slovo. Já bych chtěla zareagovat na svého ctěného kolegu pana poslance Fridricha, prostřednictvím vás. To nebyla žádná skupina. Byla pracovní skupina, která pracovala přes prázdniny, kdy opravdu víme, jak je čas napnutý, protože do konce července jsme ještě zasedali, takže pracovali přes prázdniny. Tímto jim chci poděkovat, že i přesto, že byl perný prázdninový měsíc - jeden, ten druhý bylo volněji - i přesto jste se scházeli anebo jste aspoň spolu komunikovali přes e-maily a dávali jste tento materiál dohromady. Takže to nebyla žádná hurá akce a já vám tímto za to děkuji (Důrazně.) všem.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Také děkuji. Faktická poznámka pana poslance Ivo Vondráka. Prosím.

 

Poslanec Ivo Vondrák: Děkuji. Já určitě nechci být a nechci stát v cestě tomu zákonu. Já jsem tady možná chtěl trošku a pokusil jsem se o zobecnění celého toho principu. Já vím, co to je mít něco soudně přezkoumatelné. Byl jsem děkanem, byl jsem rektorem, byl jsem hejtmanem a vím, že to vnáší do rozhodovacích procesů celé řady lidí velké problémy. My eliminujeme lidský faktor, v duchu toho to musí být soudně přezkoumatelné. A co se stane? Každý z těch lidí, který rozhoduje, potom radši nerozhodne a zvolí si los. A já tvrdím, že to není dobrá cesta.

Já si myslím, že si musíme uvědomit, že v podstatě jestli necháme rozhodovat o přijímacím řízení umělou inteligenci - a prosím vás, nedělejme si iluze, že se to dříve nebo později nestane, protože já se jí zabývám a vnímám to, jak je to silný nástroj - a my v podstatě přeneseme celou řadu rozhodovacích procesů směrem k digitálním systémům, ale buďme opatrní v těch zákonech, a teď nejde jenom o školský zákon, já nevím, jestli je v jiných zákonech něco takového, ale my se můžeme dostat do problémů, že se bude rozhodovat o nás základě skutečně vyhodnocování nějakých algoritmů, a já si nemyslím, že to je dobrá cesta.

Mimochodem, já jsem byl v květnu v Izraeli, kde jsme se bavili s poměrně velkou komunitou lékařů na téma evidence-based medicine, která ukazuje - a říkají to profesoři i z univerzit, kde jsme byli - kde říkali: Já si myslím, že evidence-based medicine je fajn, ale v určitý okamžik tvrdím, že já jako lékař jsem schopen rozhodnout se lépe než jenom na základě faktů, které mám k dispozici. Takže já tady nechci zpochybňovat tyto věci, já jenom chci zpochybňovat to, abychom se nedostali do situace, že vyeliminujeme rozhodovací pravomoci směrem k nějakým algoritmům. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji a nyní vystoupí s řádnou přihláškou paní místopředsedkyně Olga Richterová. Prosím, máte slovo.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji za slovo. Vážené kolegyně, vážení kolegové, protože si myslím, že se chýlíme ke konci debaty, tak nebudu navazovat tady na možnou diskusi, byť by byla velmi zajímavá, o tom, kde všude je potřebné zachovat lidský faktor rozhodování. Taky si myslím, že nás ta debata čeká vzhledem k umělé inteligenci, ale i přes takovéto menší výhrady, které tady zazněly v debatě, současně bylo myslím jasné, že je celková shoda. Zaznělo tady hezky, že to je nejenom ušlechtilý záměr, ale i něco, co je další, praktický krok v digitalizaci ve školství, a proto tady chci za Piráty také říct, že jsme rádi, že se to děje, a chci říct, že to je radost, když se na něčem podaří spolupráce napříč Poslaneckou sněmovnou a když rezortní digitalizace nyní na Ministerstvu školství představuje něco, co je takový - můžeme si říct s klasikem - malý krok pro Českou republiku, ale velký krok pro rodiče a pro studenty, pro mladé lidi, kterých se to týká zejména.

A jenom abych to shrnula - ta cesta, že postupně nahradíme něco, co nefunguje úplně efektivně, nějaký systém zápisových lístků, že zrychlíme celý proces, odpadne nejistota rodičů a dětí, a to díky digitalizaci, díky tomu, co nám nabízejí moderní technologie, že prostě nebude nějaké vzájemné blokování skrze uchazeče, to je něco, kde si myslím, že je dobré si i říct, že vývoj může být ku prospěchu k dobrému. Těší mě velice a chci moc poděkovat, že zafungovala vzájemná spolupráce všech, ale - a to chci ještě na závěr zdůraznit - i Digitální a informační agentury, která tady bývá občas zdůrazňována i v jiných souvislostech, a také spolupráce s týmem pana ministra pro legislativu Michala Šalomouna. Tak celkové velké díky.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji, paní poslankyně. Prosím, máte slovo, pane poslanče.

 

Poslanec David Kasal: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Dovolte mi, kolegové a kolegyně, pohled trošku zdravotní. Využívám toho, že se mluví o zákonu, který se týká vzdělávání, a já vám chci ukázat trošku přesah zdravotnický. Třeba mně pak vyhubujete, že se to toho netýká, ale s čím se setkávám v ambulanci. Nevím, jak to máte nastaveno, ale setkávám se s tím, že v současné době si jednotlivé školy - střední i základní, ale hlavně střední - nastavují to, kolik procent může ten dotyčný chybět ve škole, a problém je ten, že někdy jsou ty limity nastaveny tak nízko, že stačí jednotýdenní chybění ve škole a už to nejsou schopni splnit, takže se velmi často stává, že s trvalou léčbou, kterou mají být doma, to znamená antibiotiky a dalšími, chodí do školy mezi žáky. Takže nevím, podle čeho je to stanovováno. To je první věc.

Druhá věc - omlouvání. Možná se to zdá jakoby drobnost, ale žák nad 18 let se může omlouvat sám. Může se omluvit ale jenom na tři dny. Takže pak přijde za doktorem mezi nemocné, aby doktor dal potvrzení. Já nejsem zákonný zástupce, zákonný zástupce je matka a ta ho omlouvat nemůže. Takže máte tam řadu takových drobných věcí, které nás zdravotníky řeknu otravují a nejsou úplně ideální pro to, aby ta děcka byla úplně v pohodě po tom ve vzdělávání. Vím, že jsou to možná drobné věci, ale jsou poměrně dost podstatné v běžném životě. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám také děkuji. S faktickou poznámkou se hlásí pan zpravodaj. Prosím.

 

Poslanec Matěj Ondřej Havel: Děkuju za slovo. Já jenom stručně zareaguju. Ono to do téhleté novely úplně nepatří, pane kolego, prostřednictvím pana předsedajícího, ale jenom opravdu stručně v bodech. Absence. Školský zákon říká, že určité procento absence může být důvodem pro udělení komisionální zkoušky. Každá škola si může nastavit individuální opatření pro žáka, který je třeba dlouhodobě nemocný, aby tohleto nemusel absolvovat. To se běžně děje nejenom u žáků, kteří mají třeba chronické onemocnění, kteří mají nějakou dlouhodobou nemoc, ale kteří jsou třeba taky sportovci, jo? Určitá forma individuálního plánu, když chodí na tréninky a podobně.

A omlouvání absence s lékařským potvrzením. To je debata velmi dlouhá, kterou máme za sebou, to bychom tady mohli být asi i do zítra. Rád se s vámi na to téma třeba sejdu. Existuje na to několik právních výkladů, můžeme to prodiskutovat, sem to teď asi nepatří, ale opakuji, že jsem k dispozici. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji a nyní s přednostním právem pan ministr Bek. Prosím.

 

Ministr školství, mládeže a tělovýchovy ČR Mikuláš Bek: Vážený pane místopředsedo, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, budu stručný. Jen bych chtěl říci, že jsme se snažili postupovat svižně, ale s rozvahou a v tom omezeném čase konzultovat ten návrh s co nejširším spektrem aktérů. Byly konzultovány všechny příslušné asociace ředitelů různých typů středních škol. Na Konventu pro vzdělávání, který se konal v Senátu, byla zúčastněna velmi reprezentativní sestava aktérů zastupujících různé organizace ve školství. Všichni měli možnost připomínkovat ten návrh, abychom využili jejich zkušenosti. Takže doufám, že se nám podařilo přes ten omezený čas dosáhnout tvaru, který neobsahuje žádné chyby.

Na druhé straně musíme si být vědomi toho, že děláme zásah do dosavadní praxe, který bude mít nějaké důsledky v proměně chování jak uchazečů o studium, tak v proměně chování středních škol. Tři přihlášky již znamenají nějaké změny v logistice, může to ovlivňovat pojetí školní části přijímací zkoušky a nepochybně po prvním běhu budeme muset vyhodnotit ty efekty a využít je pro nějakou budoucí novelizaci, protože i v souvislosti s revizí vzdělávacích programů, s revizí struktury oborů středních škol nepochybně budeme v následujících letech znovu ladit ten systém, byť teď děláme rozhodující krok v digitalizaci, ale pojetí přijímacího řízení se bude v čase nepochybně modifikovat a musíme vyhodnotit efekty, které vyvolala tato změna, abychom mohli systém rozumně nastavit.

Děkuju vám ještě jednou za dnešní debatu, za hlasy na podporu toho návrhu, velmi si toho cením a věřím tomu, že tím uděláme správný krok pro naši veřejnost, pro děti i jejich rodiče. Děkuju.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji, pane ministře, a vzhledem k tomu, že se nikdo další nehlásí, končím obecnou rozpravu.

Konstatuju, že dnes s náhradní kartou číslo 40 bude hlasovat pan ministr Rakušan.

Chci se zeptat, než půjdeme dál, zda chce pan navrhovatel nebo pan zpravodaj závěrečné slovo? Prosím.

 

Poslanec Jan Berki: Chci jenom všem ještě jednou poděkovat, a opravdu všem, za vstřícnost jak při samotné přípravě, tak ohledně té devadesátky. A jenom drobně poopravím kolegy, kteří říkali, že to není politický návrh - je to politický návrh. Ten rozdíl je ale v tom, což se tu často nestává, že to je společná politika, na které jsme se v tom vzdělávání domluvili, a já pevně doufám, že takovýchhle příkladů, především v tom vzdělávání, kde pro udržitelnost je potřeba shoda, bude více. Děkuju vám.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji. Chci se zeptat pana zpravodaje, zda chce závěrečné slovo? Nechce závěrečné slovo.

Přečtu ještě omluvy. Dnes bere zpět svou omluvu pan poslanec Jaroslav Dvořák, dále od 11 hodin se omlouvá pan poslanec Jan Hofmann bez udání důvodu.

Nyní rozhodneme podle § 90 odst. 5 o pokračování projednávání tohoto návrhu.

 

Přednesu návrh usnesení: "Poslanecká sněmovna souhlasí s pokračováním jednání o sněmovním tisku 551 tak, aby s ním mohl být vysloven souhlas již v prvém čtení."

Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro tento návrh? Ať zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti tomuto návrhu?

Je to hlasování s pořadovým číslem 3, přihlášeno je 142 poslankyň a poslanců, pro 131, proti 1. Konstatuji, že s návrhem jsme vyslovili souhlas.

 

Zahajuji tedy podrobnou rozpravu a ptám se, kdo se hlásí do podrobné rozpravy? Žádnou přihlášku do podrobné rozpravy nevidím. V tom případě končím podrobnou rozpravu.

Ptám se pana navrhovatele a zpravodaje, zda chcete závěrečné slovo? Není tomu tak.

Vzhledem k tomu, že nebyly v podrobné rozpravy přečteny žádné návrhy, přikročil bych k hlasování o celém návrhu zákona, jestli souhlasíte, pane zpravodaji? (Zpravodaj: Souhlasím.) Děkuji.

 

Já tedy přednesu návrh usnesení: "Poslanecká sněmovna vyslovuje souhlas s návrhem poslanců Jana Berkiho, Ivana Bartošové, Jany Berkovcové, Zdeňka Kettnera, Pavla Klímy, Davida Šimka a Renáty Zajíčkové na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání, školský zákon, ve znění pozdějších předpisů, podle sněmovního tisku 551."

Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro návrh? Ať zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti návrhu?

Je to hlasování s pořadovým číslem 4, přihlášeno je 143 poslankyň a poslanců, pro 126, proti nikdo. Konstatuji, že s návrhem byl vysloven souhlas.

 

A tím jeho projednávání končím. Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, já vám děkuji za spolupráci.

 

Vzhledem k tomu, že na tuto schůzi byl zařazen pouze jeden bod a ten jsme uzavřeli, končím 80. schůzi Poslanecké sněmovny a pouze pro pořádek zopakuji, že budeme pokračovat ve 14.30 interpelacemi 78. schůze. Děkuji vám.

 

(Schůze skončila ve 12 hodin.)

Aktualizováno 9. 4. 2024 v 15:37.




Přihlásit/registrovat se do ISP