Úterý 24. října 2023, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze

(pokračuje Jan Bartošek)

19.
Vládní návrh zákona o požadavcích na přístupnost některých výrobků a služeb
/sněmovní tisk 539/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2

Upozorňuji, že je zde navrženo, abychom s návrhem zákona vyslovili souhlas již v prvém čtení. Z pověření vlády uvede ministr vnitra Vít Rakušan a já vás prosím, abyste se ujal slova.

 

Místopředseda vlády a ministr vnitra ČR Vít Rakušan: Děkuji, pane místopředsedo. Vystupuji tady v zastoupení pana ministra Síkely, který je na zahraniční pracovní cestě.

Odůvodnění návrhu zákona o požadavcích na přístupnost některých výrobků a služeb, je to transpozice směrnice 2019/882, ta stanovuje požadavky na přístupnost u některých výrobků a služeb, navazuje na Úmluvu OSN o právech osob se zdravotním postižením. Účelem návrhu zákona je přispět k řádnému fungování vnitřního trhu, harmonizaci právních předpisů členských států Evropské unie, pokud jde o požadavky na přístupnost výrobků a služeb, jejichž rozdílná úprava mezi členskými státy může vytvářet překážku obchodu. Předloženým návrhem by mělo být zajištěno, aby tyto výrobky a služby byly využitelné i pro osoby se zdravotním postižením nebo jiným funkčním omezením, ať už trvalým, či dočasným. Navrhovaný zákon upravuje práva a povinnosti osob při dodávání výrobků na trh, kterými jsou zejména výrobci, dovozci a distributoři výrobků. Dále zákon upravuje povinnosti pro poskytovatele služeb. Orgány veřejné správy, kterým tento zákon stanovuje působnost a pravomoci, jsou veskrze orgány dozoru, které budou vykonávat dozor nad tím, zda výrobky služby splňují požadavky na přístupnost a zda tyto osoby plní své povinnosti.

Jsou to služby elektronických komunikací, přístup k audiovizuálním mediálním službám, oblast dopravy, některé služby v regionálním rozvoji elektronického obchodování nebo finanční služby. Výrobky, na které se předložený návrh zákona vztahuje, jsou pak zejména čtečky elektronických knih, některé samoobslužné terminály, bankomaty, automaty na prodej jízdenek, platební terminály, počítače, mobilní telefony a podobně. V návrhu zákona se však připouští několik výjimek, kdy nebude nutné tyto požadavky plnit. Současně budou zachována dostatečně dlouhá přechodná období tak, aby zajištění přístupnosti nepředstavovalo přílišnou zátěž.

Předkládaný návrh zákona je plně v souladu s ústavním pořádkem České republiky, mezinárodními smlouvami a je v plném rozsahu slučitelný s právem Evropské unie. Zároveň bych vzhledem k tomu, že se jedná pouze o povinnou transpozici směrnice, která je dána legislativními závazky plynoucími pro Českou republiku z členství v EU, navrhoval dle § 90 odst. 2 až 7 jednacího řádu Poslanecké sněmovny předkládat návrh zákona s návrhem, aby Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky schválila předložený návrh zákona už v prvním čtení. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji, pane ministře, a prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení, pan poslanec Tomáš Müller. Prosím.

 

Poslanec Tomáš Müller: Vážený pane předsedající, kolegyně, kolegové, tento sněmovní tisk 539 je transpozicí evropské směrnice 2019/882. Tato směrnice vstoupila v platnost dne 27. června 2019 se lhůtou pro implementaci do 28. června 2022. Tento zákon zpracovává příslušný předpis Evropské unie a upravuje požadavky na přístupnost některých výrobků a služeb a výkon státní správy v této oblasti.

Navrhovaný zákon upravuje práva a povinnosti osob při dodávání výrobků na trh, kterými jsou zejména výrobci, dovozci a distributoři výrobků, ale rovněž zplnomocnění zástupci, které k některým činnostem může výrobce pověřit. Prostřednictvím harmonizace právních předpisů členských států má zajistit odstranění překážek volného trhu v oblasti požadavků na přístupnost určitých výrobků a služeb. Primárním zájmem předkládané právní úpravy je snaha o zjednodušení životních situací, se kterými se potýkají především osoby zdravotně postižené z pozice spotřebitele.

Předkládaný zákon je rovněž v souladu s úmluvou OSN o právech osob se zdravotním postižením. A jak již bylo řečeno, vláda navrhuje, aby Poslanecká sněmovna schválila návrh zákona v prvním čtení podle § 2 odst. 2 zákona 90/1995 Sb. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji, pane zpravodaji. Otevírám obecnou rozpravu, do které eviduji jednu přihlášku. Pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Martin Kukla: Dobrý večer. Děkuji za slovo. Když se dívám po sále, někteří kolegové na mě už mrkají, abych byl co nejkratší, tak se pokusím to nenatahovat.

Tato právní úprava vychází z povinnosti, protože jsme členy Evropské unie. Hlavním cílem této právní úpravy je zjednodušení životní situace zejména pro osoby se zdravotním postižením, a to jak zrakově, tak sluchově, a pro výrobce a pro vývojáře IT softwaru dává povinnost, aby své výrobky přizpůsobili těmto lidem v rámci celé Evropské unie, aby byla jednotnost.

Upozorním akorát na pár věcí, kterých jsem si všiml. Samozřejmě za hnutí ANO to podporujeme, a to i v § 90.

Zajímavé je, že tento návrh zákona vyjímá z povinnosti malé podniky, to znamená, že na trhu se mohou objevovat dvoje výrobky. Malé podniky, které budou vyrábět tyto výrobky a vyvíjet software, to nebudou muset mít, a ty velké převážně korporátního charakteru to mít budou. Za nedodržení této povinnosti pro podniky samozřejmě implementací tohoto zákona jsou poměrně vysoké sankce...

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já se omlouvám, pane poslanče, ale přece jen trochu požádám v levé části sálu o ztišení.

 

Poslanec Martin Kukla: Věřím, že to ti výrobci budou dodržovat.

A na závěr, protože už je tady hluk a asi to nikoho moc nezajímá, i když to je pro zdravotně postižené skupiny občanů, tak v důvodové zprávě se hovoří o personálních nákladech, ale nejsou vyčísleny, a pro státní správu to bude opět nabobtnání administrativy, a to zhruba o 15 lidí. Děkuji za slovo.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám také děkuji. Ptám se, zda někdo další se ještě hlásíte do obecné rozpravy? Žádnou přihlášku nevidím. V tom případě končím obecnou rozpravu.

Chci se zeptat pana ministra a pana zpravodaje na závěrečné slovo? Není tomu tak.

 

Vzhledem k tomu, že nepadla námitka, nyní rozhodneme podle § 90 odst. 5 o pokračování projednání tohoto návrhu a já přednesu návrh usnesení: "Poslanecká sněmovna souhlasí s pokračováním jednání o sněmovním tisku 539 tak, aby s ním mohl být vysloven souhlas již v prvém čtení."

Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro? Ať zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?

Hlasování s pořadovým číslem 78, přihlášeno je 125 poslankyň a poslanců, pro návrh 106, proti 1. Konstatuji, že tento návrh byl schválen.

 

Zahajuji tedy podrobnou rozpravu a ptám se, kdo se hlásíte do podrobné rozpravy? Žádnou přihlášku nevidím, tedy podrobnou rozpravu končím.

I zde se ptám pana ministra a pana zpravodaje na závěrečné slovo? Ne, nechcete.

 

V tom případě přikročíme k hlasování o celém návrhu zákona. Přednesu návrh usnesení: "Poslanecká sněmovna vyslovuje souhlas s vládním návrhem zákona o požadavcích na přístupnost některých výrobků a služeb, podle sněmovního tisku 539."

Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro? Ať zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti tomuto návrhu?

Hlasování s pořadovým číslem 79, přihlášeno je 122 poslankyň a poslanců, pro návrh 105, proti nikdo. Konstatuji, že s návrhem zákona byl vysloven souhlas.

 

A tím jeho projednávání končím.

 

Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, tím jsme projednali všechny body, které jsme měli naplánovány na dnešní den. Já vám děkuji. Přeji vám pěkný zbytek dnešního dne a přerušuji schůzi do zítřejších 9 hodin ráno. Děkuji vám.

 

(Jednání skončilo ve 20.06 hodin.)

Aktualizováno 9. 4. 2024 v 15:37.




Přihlásit/registrovat se do ISP