Úterý 24. října 2023, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze

(pokračuje Jan Bartošek)

15.
Vládní návrh zákona o zbraních a střelivu
/sněmovní tisk 465/ - prvé čtení

Z pověření vlády tento návrh také uvede místopředseda vlády a ministr vnitra Vít Rakušan. Prosím, pane ministře.

 

Místopředseda vlády a ministr vnitra ČR Vít Rakušan: Děkuji, pane místopředsedo. Opět tedy věcně související návrh. Asi nejdůležitější věta na začátek: hlavní princip předkládání tohoto zákona je zachování toho, co v kvalitní zákonné úpravě zbraňové legislativy v České republice máme, to znamená, neměnit to, co funguje, a modernizovat a nahradit to, co je překonané, a to je především papírová byrokracie, která zatěžuje jak samotné držitele zbraní, tak samozřejmě i orgány, které přicházejí s držiteli zbraní do kontaktu. Výrazně posilují prvky eGovernmentu, ruší se zcela papírové doklady, drtivou většinu úkonů a podání bude možné učinit elektronicky prostřednictvím aplikace Centrálního registru zbraní, respektive prostřednictvím Portálu veřejné správy. Zákon ale samozřejmě zachovává i možnost fyzického podání pro ty obyvatele, kteří nechtějí nebo nevyužívají, nezvládají využívat digitální technologie.

Policie již nebude vydávat papírové doklady, tedy laminovat ony průkazky, a místo formální administrativy se bude více věnovat praktickým kontrolám v terénu. Také bude možné zefektivnit nezatěžující a na klienta orientovanou správní činnost, pokud jde o legální držitele zbraní. Zvýší se uživatelský komfort držitelů zbraní. Díky elektronizaci a rozvázání místní příslušnosti již nebudou muset držitelé zbraní jezdit vyřizovat své žádosti do mnohdy velmi vzdáleného místa trvalého pobytu.

Návrh také přesněji definuje - a to je změna - zbraně a dělí je do šesti kategorií. Přístup k nim bude odstupňovaný v závislosti na jejich možné nebezpečnosti. Namísto pěti skupin zbrojních průkazů pro fyzické osoby zákon o zbraních zavádí pouze dva druhy zbrojního oprávnění. Zbrojní oprávnění bude vydáváno na dobu neurčitou, přičemž Policie České republiky bude pravidelně, minimálně jednou za pět let, prověřovat, zda osoba i nadále splňuje zákonem stanovené požadavky pro držení zbrojního oprávnění, jako je plná svéprávnost, bezúhonnost, spolehlivost a zdravotní způsobilost, tedy v tomto případě zkrácení z 10 na 5 let.

Namísto deseti skupin zbrojních licencí pro právnické osoby nebo podnikající fyzické osoby zákon o zbraních zavádí pouze tři skupiny zbrojních licencí. Tím se celý systém zpřehlední a zjednoduší.

Zákon přehledně a jednoznačně upravuje práva a povinnosti držitelů zbraní, zjednodušuje úpravu přestupků, omezuje se postih za pouhá administrativní opomenutí a trestá se pouze protiprávní jednání, které může mít vliv na bezpečnost a veřejný pořádek.

Rád bych ještě zmínil jednu skutečnost. Účinnost daného zákona, i když ho schvalujeme nyní, se navrhuje až k 1. lednu 2026. Přijetí ovšem nelze odkládat, protože je potřeba připravit a modernizovat na nové funkcionality Centrální registr zbraní. Správcem i dodavatelem tohoto systému bude nadále Policie České republiky.

Přijetí nového zákona o zbraních zkvalitní právní regulaci nakládání se zbraněmi, a tím i přispěje k dalšímu posílení robustnosti systému vnitřní bezpečnosti České republiky, přičemž plně respektuje veškeré kladné stránky dosavadní právní úpravy, která je i v rámci Evropské unie mimořádně kvalitní. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji, pane ministře, a prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení, pan poslanec Petr Letocha. Prosím.

 

Poslanec Petr Letocha: Děkuji, pane místopředsedo. Jak uvedl pan ministr, navržená úprava vznikla z důvodu implementace evropské legislativy, zejména směrnice o kontrole, nabývání a držení zbraní. Návrh společně s návrhem zákona o munici, který byl projednán v rámci předchozího bodu, kompletně nahrazuje současný zákon o střelných zbraních a střelivu, zachovává jeho systematiku a přebírá jeho instituty. Je třeba připomenout a zdůraznit, že navržená úprava se vztahuje pouze na civilní držení a užívání zbraní, zpravidla se tedy nevztahuje na nakládání se zbraněmi příslušnými ministerstvy, ozbrojenými silami či bezpečnostními složkami ČR.

Návrh, který na rozdíl od předchozího zákona již nehovoří terminologicky o střelných zbraních, ale jen o zbraních, upravuje především kategorizaci zbraní a střeliva, podmínky pro získání zbrojního průkazu, provozování střelnic a výkon státní správy v oblasti nabývání a držení zbraní, jakožto i ukládání sankcí. Návrh zákona také upravuje podmínky pro získání zbrojní licence, jinými slovy, oprávnění podnikatelů k nakládání se zbraněmi či střelivem. Jak už jsem uvedl v rámci projednávání návrhu zákona o munici, z hlediska cíle mít efektivní a zároveň úspornou státní správu je významným přínosem kompletní elektronizace v podobě vzniku Centrálního registru zbraní, který vedle výhod, snadnější dostupnosti a snížení administrativní zátěže, zejména s ohledem na redukci agendy vydávání listinných dokladů a vedení listinné evidence, přinese také finanční úspory vznikající v důsledku těchto změn. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji, pane zpravodaji, a otevírám obecnou rozpravu. Hlásí se do ní pan poslanec Mašek. Prosím.

 

Poslanec Jiří Mašek: Děkuji. Vážený pane předsedající, kolegyně, kolegové, tady jsme v nyní už vzácné shodě, ale tady bych chtěl říct, že jsme spolupracovali na zákonu o zbraních v minulém období, a naším cílem tak, jak řekl pan ministr, bylo nezkazit si velmi kvalitní legislativu, která patřila k nejlepším v rámci Evropské unie, což se v minulém období podařilo., a teď děláme krok B k dalšímu zdokonalení, takže poslanecký klub ANO podporuje tuto změnu legislativy. A jenom takové povzdechnutí - škoda že nám digitalizace trošku vázne, ten rok 2026, ale doufejme. (Hlas mimo mikrofon.) Ano, takže to je jediná poznámka, ale jinak podporujeme tuto legislativu. Díky.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji. Ještě pan zpravodaj s přednostním právem. Prosím.

 

Poslanec Petr Letocha: Děkuji. Jsem rád, že i zde máme shodu. Také bych i u tohoto bodu rád navrhl zkrácení lhůt na projednávání ve výborech z 60 na 30 dnů, tedy o 30 dnů. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji, váš návrh jsem si poznamenal. Ptám se, zda někdo další se ještě hlásí do obecné rozpravy? Nikoho nevidím.

Přivolám kolegyně a kolegy z předsálí a zeptám se, zda chcete, pane ministře, pane zpravodaji, závěrečné slovo? Není tomu tak.

Návrh na vrácení ani zamítnutí nepadl, a nyní se budeme tedy zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání. Nejprve rozhodneme o přikázání garančnímu výboru.

 

Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání výboru pro bezpečnost jako výboru garančnímu. Navrhuje někdo přikázání jinému výboru jako výboru garančnímu? Žádný návrh nevidím. Budeme hlasovat.

Zahajuji hlasování a ptám se, kdo souhlasí s tím, aby předložený návrh byl přikázán k projednání výboru pro bezpečnost jako garančnímu výboru? Ať zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti tomuto návrhu?

Hlasování s pořadovým číslem 76, přihlášeno je 122 poslankyň a poslanců, pro 108, proti nikdo. Konstatuji, že tento návrh byl přikázán k projednání výboru pro bezpečnost jako garančnímu výboru.

 

Současně organizační výbor nenavrhl přikázat tento návrh dalšímu výboru a ptám se, zda jsou návrhy na přikázání výboru nebo výborům?

 

Takové návrhy nevidím, dám tedy hlasovat o posledním návrhu, a to je zkrácení lhůty.

Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro zkrácení lhůty o 30 dnů, tedy na 30 dnů na projednávání? Ať zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti tomuto návrhu?

Je to hlasování s pořadovým číslem 77, přihlášeno je 122 poslankyň a poslanců, pro návrh 106, proti nikdo. Konstatuji, že jsme lhůtu na projednání zkrátili o 30 dnů, tedy na 30 dnů.

 

Tím jsme hlasovali o všech návrzích a já končím projednávání tohoto návrhu.

Než budeme pokračovat k poslednímu bodu, přečtu omluvy. Dnes od 19.15 z pracovních důvodů se omlouvá pan poslanec Tomáš Dubský, pan poslanec Jiří Hájek bere zpět svou omluvu od 17 hodin, dále tedy pan poslanec Miroslav Janulík od 18.57 do 22.15. se omlouvá z pracovních důvodů, od 19.30 z pracovních důvodů se omlouvá pan poslanec Zdeněk Kettner, od 19.15 do 22.30 z pracovních důvodů se omlouvá pan poslanec Patrik Nacher, od 19 hodin z osobních důvodů se omlouvá paní poslankyně Helena Válková a od 19 hodin z pracovních důvodů se omlouvá pan poslanec Vít Vomáčka.

 

A já otevírám další bod dnešního jednání a tím je bod

Aktualizováno 9. 4. 2024 v 15:37.




Přihlásit/registrovat se do ISP