Úterý 24. října 2023, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze

(pokračuje Jan Bartošek)

14.
Vládní návrh zákona o munici
/sněmovní tisk 464/ - prvé čtení

Z pověření vlády předložený návrh uvede místopředseda vlády a ministr vnitra Vít Rakušan. Máte slovo, pane ministře.

 

Místopředseda vlády a ministr vnitra ČR Vít Rakušan: Ještě jednou dobrý den. Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Poslanecká sněmovna by se měla zabývat postupně dvěma návrhy zákonů, které jsou věcně úzce propojeny. Tisk 464 je ten současný návrh zákona o munici. Následující sněmovní tisk je návrh zákona o zbraních a střelivu. Tyto novely mají nahradit stávající zákon o zbraních, který je z roku 2002 a byl mnohokrát novelizován. Některé jeho požadavky jsou zastaralé, je zatížen přehnanou administrativní náročností jak pro státní správu, tak především pro jeho konzumenty z řad veřejnosti.

Návrh zákona o munici spolu s návrhem zákona o zbraních zásadně modernizuje a zpřehledňuje stávající právní úpravu v této oblasti. Stávající právní úprava munice je sama o sobě relativně nová. Byla přijata v roce 2017 jako reakce na výbuchy muničních skladů ve Vrběticích. Protože je ale aktuálně právní regulace munice zařazena jako samostatná hlava III v zákoně o zbraních, nutně trpí stejnými nedostatky jako celý zákon o zbraních.

Z věcného hlediska je třeba zdůraznit, že municí se zde myslí pouze vojenská munice, která obsahuje výbušniny a jiné aktivní složky. Jde tedy především o granáty, bomby, miny, dělostřeleckou munici a podobně. Od munice odlišujeme běžné střelivo pro zbraně, které bude samozřejmě i nadále upraveno v rámci zákona o zbraních a střelivu. Návrh nového zákona o munici tak vyděluje tuto oblast do samostatného zákona a tím výrazně zpřehledňuje jak samotnou úpravu munice, tak i právní úpravu zbraní.

Problematika munice se týká zcela zásadně užšího okruhu subjektů. Aktuálně je v České republice aktivních pouze několik desítek vysoce profesionálních firem, které se municí zabývají a které jsou schopny ji bezpečně zpracovávat a skladovat. Naopak problematika zbraní a střeliva se týká zhruba tisíce obchodních společností, které z naprosté většiny s municí nijak nenakládají. U munice je již dnes vyloučeno, aby s ní nakládali běžní obyvatelé. Naopak v případě zbraní a střeliva zde máme řádově stovky tisíc individuálních držitelů.

Návrh zákona o munici, stejně jako návrh zákona o zbraních, zjednodušuje a modernizuje právní úpravu jak po právní, tedy legislativní, tak i technické stránce. Návrh odstraňuje neúčelnou administrativu, snižuje administrativní zátěž držitelů munice i státních orgánů. Ruší se papírové doklady a důrazně se preferuje elektronická komunikace, a to prioritně prostřednictvím portálu Centrálního registru zbraní. Díky snížení administrativní zátěže dojde k uvolnění kapacit Policie České republiky pro praktickou kontrolní činnost. Účelem tohoto úvodního slova bylo především vysvětlit, proč tady máme zákony dva, jakým způsobem se vyčleňuje munice z dosavadně platného zákona, a spíše bych tedy předpokládal, že debata meritorně by se týkala toho zákona, který budeme předkládat posléze jako další tisk. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji, pane ministře, a prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení, pan poslanec Petr Letocha. Prosím.

 

Poslanec Petr Letocha: Děkuji za slovo, vážený pane místopředsedo. Vážení členové vlády, vážené kolegyně, vážení kolegové, navržená úprava vznikla z důvodu implementace evropské legislativy a přichází společně s návrhem zákona o zbraních a střelivu, jehož projednávání bude předmětem následujícího bodu. Návrh nahrazuje část současného zákona o střelných zbraních a střelivu, přitom zachovává jeho systematiku a přebírá podstatnou část jeho institutu.

Navržená úprava vymezuje zejména podmínky pro nakládání s municí, jako jsou především přeshraniční převoz munice, podmínky odpalování a likvidace muničního materiálu či podmínky pyrotechnického průzkumu. Utváří také kategorie muničního oprávnění, stanoví podmínky k získání muničního oprávnění včetně podmínek zdravotních a odborné způsobilosti a jejího prokazování. Návrh zákona upravuje též podmínky pro získání muniční licence, jinými slovy oprávnění podnikatelů k nakládání s municí. Z hlediska cíle efektivnosti a úspornosti státní správy lze za největší přínos shledávat elektronizaci v podobě vzniku centrálního registru, který vedle výhod snadnější dostupnosti a snížení administrativní zátěže, zejména s ohledem na redukci agendy vydávání listinných dokladů a vedené listinné evidence, přinese také finanční úspory, vznikající v důsledku těchto změn. Údaje o držitelích muničních oprávnění licenci munici a střelivu či jeho přepravách budou součástí tohoto registru. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji. Otevírám obecnou rozpravu a první je přihlášený pan poslanec Drahoslav Ryba. Prosím.

 

Poslanec Drahoslav Ryba: Vážený pane předsedající, já jsem si taktéž svůj příspěvek nechal na stolku, takže zkusím z hlavy opravdu jenom pár vět. Musím říci, že vítám tuto úpravu, protože ze zkušeností z praxe vím, že nakládání s municí a skladování munice bylo velkým problémem, a řešila se řada problémů jak v souvislosti s výbuchem muničního skladu ve Vrběticích, tak i při problémech v jiných muničních skladech, takže od této změny očekávám, že řadu problémů vyřeší. Konzultoval jsem tuto problematiku i s odborníky na munici, kteří mně potvrdili, že velká část těchto problémů by měla odpadnout.

Úplně závěrem chci říci, že hnutí ANO podpoří tuto novelu v prvním čtení. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji, pane poslanče. Ptám se, zda někdo další se hlásí do obecné rozpravy? Prosím, pan zpravodaj.

 

Poslanec Petr Letocha: Děkuji za slovo ještě jednou. Já bych rád navrhl zkrácení lhůt na projednávání ve výborech z 60 na 30 dnů, tedy o 30 dnů. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji, návrh jsem si poznamenal. Ptám se, zda někdo další se hlásíte do obecné rozpravy? Nikoho nevidím. Je-li tomu tak, tak obecnou rozpravu končím.

Chci se zeptat, zda pan ministr nebo pan zpravodaj chcete závěrečné slovo? Není tomu tak.

Nyní se budeme zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání a nejprve rozhodneme o přikázání garančnímu výboru. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání výboru pro bezpečnost jako výboru garančnímu a ptám se, zda někdo navrhuje přikázání jinému výboru jako garančnímu?

 

Žádný návrh nevidím, a přistoupíme tedy k hlasování.

Zahajuji hlasování a ptám se, kdo souhlasí s tím, aby předložený návrh byl přikázán k projednání výboru pro bezpečnost jako garančnímu výboru? Ať zmáčkne tlačítko a zvedne ruku.

Hlasování s pořadovým číslem 74, přihlášeno je 117 poslankyň a poslanců, pro 96, proti nikdo. Konstatuji, že tento návrh byl přikázán k projednání výboru pro bezpečnost jako garančnímu výboru.

 

Organizační výbor nenavrhl přikázat tento návrh dalšímu výboru nebo výborům, a tak se ptám, zda máte návrh na přikázání jiným výborům? Žádný takový návrh nevidím.

 

Přistoupíme tedy k poslednímu hlasování, a to je návrh na zkrácení lhůty na 30 dnů.

Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro zkrácení lhůty na 30 dnů? Ať zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti tomuto návrhu?

Hlasování s pořadovým číslem 75, přihlášeno je 117 poslankyň a poslanců, pro 98, proti nikdo. Konstatuji, že jsme lhůtu na projednání zkrátili o 30 dnů, tedy na 30 dnů.

 

O všech návrzích jsme hlasovali a já končím projednávání tohoto bodu.

 

Otevírám další bod dnešního jednání a tím je

Aktualizováno 9. 4. 2024 v 15:37.




Přihlásit/registrovat se do ISP