Úterý 26. září 2023, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze

(pokračuje Jan Bartošek)

4.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 128/2000 Sb.,
o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů,
zákon č. 129/2000 Sb., o krajích (krajské zřízení), ve znění pozdějších předpisů,
zákon č. 131/2000 Sb., o hlavním městě Praze, ve znění pozdějších předpisů,
a zákon č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 499/ - druhé čtení

Z pověření vlády předložený návrh zákona uvede místopředseda vlády a ministr vnitra Vít Rakušan. Prosím, pane ministře, ujměte se slova.

 

Místopředseda vlády a ministr vnitra ČR Vít Rakušan: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Já opět velmi rychlý úvod, protože delší jsem měl v rámci prvního čtení, a myslím si, že není nutné všechno opakovat. Zmíním nejdůležitější zásady, které jsou v návrhu zákona obsaženy.

Za prvé, automatická valorizace odměn členů zastupitelstev - něco, na co lokální úroveň dlouho upozorňovala. Je navrhováno rovněž zavedení institutu společenství obcí, to umožní bližší spolupráci mezi obcemi na úseku samostatné i přenesené působnosti. Navrhováno je i nastavení zákonných pravidel distančního jednání orgánů územních samosprávných celků. To je jedna z věcí, o které bylo v prvním čtení diskutováno. Dále novela obsahuje změny reagující na poznatky z praxe včetně úprav reagujících na zkušenosti s fungováním územních samospráv v době nouzového stavu.

Návrh již projednal výbor pro veřejnou správu a regionální rozvoj, ten doporučil návrh zákona schválit. Účinnost zákona je navrhována k 1. lednu 2024, neboť je třeba k tomuto datu nahradit ustanovení o odměňování členů zastupitelstev, která byla zrušena Ústavním soudem. Proto je i žádoucí poměrně rychlé projednání daného zákona v Poslanecké sněmovně.

Abych byl korektní, upozorním i na další navrhované změny, které byly předmětem diskuse v rámci prvního čtení, a to úpravy reagující na zkušenosti s fungováním územních samospráv i zvýšením limitů vymezujících právní jednání, o nichž je rozhodování vyhrazeno zastupitelstvu, obecně na pětinásobek, tedy například u obcí z 20 na 100 tisíc korun a zároveň posílení pravomoci starosty při řešení mimořádných událostí. Zmiňovány byly v prvním čtení a diskutovány zvýšení limitů pro rozhodování obecních rad a tady jsme vedli jistou debatu o tom, jaká výše těch limitů by měla být. Já jsem poukazoval na to, že jsme se přiklonili k pětinásobku, protože poslední úprava limitů proběhla v roce 2000. Nárůst cen je na nějakém 3,5násobku, tedy to pětinásobné zvýšení považujeme v daném kontextu za adekvátní. Děkuju.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji vám. Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj jako výboru garančnímu a usnesení výboru byla doručena jako sněmovní tisky 499/1 a 499/2. A prosím, aby se slova ujala zpravodajka výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj a informovala nás o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnila. Prosím, paní poslankyně, máte slovo.

 

Poslankyně Eva Fialová: Děkuji za slovo, pane předsedající. Jak už tady bylo řečeno, víceméně panuje na tomto tisku shoda. I v duchu výboru se tato diskuse tímto nesla. Nebyl přijat - i když byly diskutovány již v prvním čtení tady různé návrhy, například ohledně toho limitu a dalších - tak nebyl na výboru přijat žádný pozměňovací návrh. Po řádném odůvodnění veřejné správy Ministerstva vnitra a po důvodové zprávě zpravodaje, kterého dnes tady zastupuji, Roberta Stržínka, bylo doporučeno Poslanecké sněmovně, aby schválila v předloženém znění, a zmocnila mě nebo předsedu, zpravodaje výboru, aby toto usnesení přednesl na plénu Poslanecké sněmovny. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám také děkuji. Jenom pro pořádek, zpravodajkou pro druhé čtení je paní poslankyně Fialová.

Otevírám obecnou rozpravu, do které eviduji pět přihlášek. Jako první vystoupí pan poslanec Lukáš Vlček, připraví se paní poslankyně Zuzana Ožanová a další. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Lukáš Vlček: Pane místopředsedo, děkuji za slovo. Dámy a pánové, hezký večer. Dovolte, abych krátce tedy okomentoval svůj pozměňovací návrh, který v systému je nahrán pod číslem 3251. Tento můj pozměňovací návrh obsahuje a míří především na § 53 zákona o obcích, kde v tomto paragrafu je zaváděn nový institut spolupráce obcí, a to formou takzvaně společenství obcí. Můj pozměňovací návrh přichází s určitými technickými úpravami, které vzešly primárně z debaty s územními partnery. Ta debata v rámci i mezirezortního připomínkového řízení se táhne několik měsíců. Byla velmi živá, já sám jsem za ni velmi rád, že si s tím Ministerstvo vnitra samozřejmě dalo tu práci a té debatě věnovalo patřičnou pozornost, kde ale ta debata ještě pokračovala v následujících měsících.

Proto i můj pozměňovací návrh, který tedy..., ale patřičně na něm spolupracuji i s Ministerstvem vnitra a s Ministerstvem financí.Celý pozměňovací návrh naleznete v systému pod číslem 3251 a já se k němu ještě přihlásím v podrobné rozpravě. Děkuji za slovo.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám za to děkuji. Nyní vystoupí paní poslankyně Zuzana Ožanová, připraví se paní poslankyně Eliška Olšáková. Prosím, máte slovo.

 

Poslankyně Zuzana Ožanová: Děkuji. Vážený pane předsedající, kolegyně a kolegové, budu hovořit ke svému pozměňovacímu návrhu číslo 3250. Můj pozměňovací návrh se dotýká této materie a týká se zániku mandátu člena zastupitelstva. Protože jsem si četla v novinách o tom, co se stalo v Městě Libavá - prosím vás, město s velkým M, protože to je název této obce - tak jsem nabyla přesvědčení, že je třeba podívat se na to, kdy dochází k zániku mandátu. Zjistila jsem, že není tato materie úplně přesně řešena, proto navrhuji dvě věci, a to jsou, aby došlo k automatickému zániku mandátu jak do zastupitelstev obcí, i krajů ve dvou případech - za prvé, když rozsudkem soudu někdo dostane uložen trest nepodmíněný, vězení. Prostě když někdo bude ve vězení, těžko bude chodit na zastupitelstvo. Nepodmíněné odnětí trestu (svobody?). To je první věc. Já to neříkám tak, jak to mám v té důvodové zprávě, říkám to tak jednoduše, abyste věděli. A druhý se už dotýká té materie, je, prosím vás, úmyslný trestný čin spáchaný v souvislosti s výkonem funkce. Vylučuji tedy neúmyslné věci, kdy prostě člověk neví, že se něčeho dopustí, že tam musí být úmysl, to je docela podstatné, a ještě navíc to musí být v souvislosti s výkonem té funkce zastupitele. Domnívám se, že pokud někdo úmyslně páchá trestné činy, že skutečně v souvislosti s výkonem funkce by měl být zbaven mandátu. Je to příklad i té starostky města Libavá, která se sice potom vzdala už toho starostování, nicméně když si vezmu, že někdo krade své obci peníze, a pak se tváří, že je všechno v pořádku, tak za mě ne.

To znamená, navrhuji zánik mandátu ve dvou případech: Když je někdo ve vězení nebo úmyslně páchá trestný čin v souvislosti s výkonem funkce. To je vše.

Ke svému pozměňovacímu návrhu se přihlásím potom v podrobné rozpravě, připomínám, je to 3250.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji. Jako další je přihlášená paní poslankyně Eliška Olšáková. Prosím, máte slovo.

 

Poslankyně Eliška Olšáková: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Vážené kolegyně, vážení kolegové, já bych se ráda tady v této rozpravě vyjádřila k pozměňovacímu návrhu, který je nahrán jako sněmovní dokument 3254 a týká se sněmovního tisku 499, který je projednáván.

První část tohoto pozměňovacího návrhu se týká stanovení odměny pro neuvolněné starosty. Současné znění zákona říká, že odměna neuvolněného starosty je navržena v rozmezí od 0,3 do 0,6násobku odměny uvolněného starosty. Podle vládního návrhu bude maximální hranice nově vycházet přímo ze zákona a určí se jako součin základny pro výpočet odměny a koeficientu stanoveného v příloze k zákonu. Stanovení horní hranice limitu odměny neuvolněného člena zastupitelstva je tak již nadbytečné, ponechává se tedy pouze stanovení dolní hranice limitu ve výši 0,3násobku výše odměny, která by náležela uvolněnému členovi zastupitelstva, který vykonává funkci starosty. Obdobná změna se provádí i v zákoně o krajích a v zákoně o hlavním městě Praze.

Další část tohoto pozměňovacího návrhu se týká zvýšení koeficientu pro určení maximální odměny u neuvolněného člena rady, a to na 0,3násobek odměny uvolněného člena rady. Tím je sledována možnost - samozřejmě možnost, ne povinnost - aby zastupitelstva územních samosprávných celků adekvátně zohlednila náročnost výkonu funkce neuvolněného člena rady. Touto změnou automaticky nedochází k navýšení odměn pro neuvolněné členy rady, ale jen k možnosti stanovit jim vyšší odměnu při zohlednění náročnosti výkonu funkce člena rady podle místních podmínek a aktuálních úkonů. O této změně by vždy rozhodovala zastupitelstva obcí a krajů.

Další pozměňovací návrh, který je nahrán v systému pod sněmovním dokumentem 3255, se týká navržení zvýšení koeficientu pro určení odměny zastupitelů ve velikostních kategoriích obcí, městských částí nebo obvodů a městských částí hlavního města Prahy od 601 obyvatel do 1 000 a od 1 001 obyvatel do 3 000 obyvatel s trvalým pobytem na dotčeném území. Tady to navýšení činí asi 3,2 % oproti vládnímu návrhu a cílem tohoto pozměňovacího návrhu je zvýšit v uvedených velikostních kategoriích výši odměn uvolněným a maximální výši neuvolněným členům zastupitelstev. Podle těchto kategorií jsou to vesměs obce, které nemají tajemníka, ze své pozice vykonávají výkon státní správy, často zřizují příspěvkové organizace, mají stavební úřad, matriční úřad a domníváme se, že tady tato samospráva hodně vykonává na úseku přenesené působnosti. Takže z toho důvodu je tady tento pozměňovací návrh nahrán.

K oběma pozměňovacím návrhům se ještě přihlásím v rámci podrobné rozpravy. Děkuju.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Přesně tak, já vám děkuji.

A jen se pro pořádek chci zeptat: vy máte, paní poslankyně, faktickou poznámku a současně jste přihlášená.

(K poslankyni Mračkové Vildumetzové.) Faktickou poznámku bych zrušil a udělím vám normálně slovo v rozpravě. Mám tady zaznamenanou faktickou poznámku. (Poslankyně Mračková Vildumetzová mimo mikrofon: Chci reagovat na vystoupení paní Olšákové.) Ano, samozřejmě reagujte, ale jste současně přihlášená už teď rovnou do rozpravy. Jen říkám, že bych vám neměřil dvě minuty a že můžete volně navázat svým vystoupením. Prosím.

 

Poslankyně Jana Mračková Vildumetzová: Děkuji, pane místopředsedo, já jsem viděla, že je ještě přede mnou přihlášená jedna řečnice. Já musím reagovat na to, co tady teď řekla paní Olšáková.

Já jsem v naprostém šoku, paní předsedkyně Sdružení místních samospráv, že tady předložíte návrh, že dojde k navýšení odměn starostů a dalších jenom u obcí do 600 a 1 000 obyvatel a 1 000 až 3 000 obyvatel. Vy to tady zdůvodňujete, že nemají tajemníky a že mají výkon státní správy, ale ta revize v rámci výkonu státní správy, ta už se nedělala mnoho let, a když pojedete po České republice, dneska najdete město, které má 10 až 15 tisíc obyvatel a nemá třeba vůbec žádný výkon státní správy, a pak najdete město, které má 5 000 obyvatel a má stavební úřad a má mnoho výkonu státní správy. Já bych od vás považovala jako od předsedkyně Sdružení místních samospráv jako férové, že pokud to chcete navýšit, byť je to o málo, tak že to navýšíte všem (Předsedající: Jenom poprosím prostřednictvím.), prostřednictvím pana předsedajícího. Takže myslím si, že především určitě by bylo fér - protože tady vidím našeho předsedu výboru pro veřejnou správu, tak jak jsem měla možnost se od nich dozvědět, tak na výboru byl ten sněmovní tisk prakticky projednán bez jakýkoliv připomínek, asi jste tam neřekla, že takovýto pozměňovací návrh přinesete, já jsem ho dneska našla v systému, takže jsem ho začala velmi bedlivě sledovat, a velmi mě překvapilo, že prakticky vy tady teď v tuto chvíli stojíte a říkáte: Ano, navýšíme to, ale jenom starostům, místostarostům od 600 do 3 000 obyvatel. Ale já si myslím, že záslužnou práci dělají i starostové, místostarostové v městě s 5 000 obyvatel, ale i hlavního města Prahy a větších obcí a měst. Takže to považuju za velmi neférové.

A to druhé, s čím přicházíte: já jsem nejdřív přemýšlela, proč tam dáváte ten návrh. Dneska u neuvolněného starosty, hejtmana, primátora bylo rozmezí 0,3 až 0,6. Vy moc dobře víte, že já jsem byla ta, která jsem tady prosazovala a prosadila zákon o kumulaci odměn, to znamená, že když vy jste dneska poslankyně a zároveň třeba starostka, tak jako starostka od té doby, co jste poslankyně, berete 0,4násobek. Já vím, že se vám to nelíbilo, že jste to chtěli nějak obejít, proto jste vymysleli tento návrh. Víte, jak to bude vypadat v praxi? V praxi to bude vypadat tak, že podle toho vašeho návrhu všichni budou neuvolnění a schválí si celý ten plat, takže bude to tam, kde jsme v uvozovkách byli. Ano, tam je minimálně 0,3. Možná mi to vysvětlíte, bylo tam rozmezí 0,3 až 0,6. A vy v tuto chvíli navrhujete, že neuvolněnému členovi zastupitelstva obce, starosta, hejtman, primátor a tak dále, se ruší to rozmezí 0,3 až 0,6 a dáváte tam návrh, že tam bude minimálně 0,3, takže se může schválit 0,8 a může se schválit 1,0. Takže v praxi to bude vypadat tak, že ten, kdo je dneska uvolněný starosta a zároveň poslanec, tak se schválí neuvolněným starostou a nechá si tím zastupitelstvem schválit 1,0. Já tomu vůbec nerozumím a myslím si, že určitě takováto věc měla být předem prodiskutována. Možná máte stanovisko Sdružení místních samospráv, já určitě se zeptám na stanovisko Svazu měst a obcí, ale znovu říkám, že pokud by mělo dojít k případnému nějakému navýšení v rámci komunálních politiků, tak bych k tomu přistupovala tak, aby to dostali všichni, považuju to za férové a spravedlivé.

A u toho druhého návrhu opravdu mně to připadá, protože já jsem byla s nějakým vaším kolegou v nějaké debatě, kde mně říkal, že to je úplný nesmysl, těch 40 %, že se to musí změnit, takže já tam z toho čtu, že z toho důvodu to předkládáte. Pak tam samozřejmě navrhujete, aby neuvolnění členové rady dostali navýšení, je tam skoro navýšení o 100 %. Já můžu s tím asi souhlasit, protože pravdou je, že rozdíly mezi místostarosty a tak dále, i to tam zdůvodňujete, že pak řada těch zastupitelů si schvaluje více těch místostarostů, a je to právě z toho důvodu, že je tam ta odměna daleko vyšší. Ale otázkou je, jestli pak nebudeme mít hodně těch neuvolněných členů rady. To navýšení je tam z vaší strany zhruba o 100 %.

Já to nedokážu v tuto chvíli rozklíčovat z finančního hlediska, protože jak říkám, vy jste tam ten pozměňovací návrh dala asi - je to dvě hodiny dozadu. Musím říct, že určitě se na něj ještě podívám. Budu velmi ráda, pokud na to v tuto chvíli zareagujete, protože já také předkládám nějaký pozměňovací návrh. Takže já se ještě po vaší reakci přihlásím. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji vám. A nyní řádně přihlášená paní poslankyně Olšáková. Prosím.

 

Poslankyně Eliška Olšáková: Já bych tedy s dovolením, prostřednictvím předsedajícího, reagovala na paní kolegyni Vildumetzovou. Myslím, že jsme se nepochopily, protože co se týká odměny pro neuvolněné starosty, tak tam to není, že my bychom nějakou hranici rušili, ale ten zákon už to dává přímo do zákona, že ta hranice vyjde z toho zákona, kdy se to vlastně určuje jako součin základny pro výpočet odměny a koeficientu stanoveného v příloze k tomuto zákonu, tudíž stanovení té horní hranice je nadbytečné. To je prostě jenom upravení toho, že už tam dneska nemusí být 0,3 až 0,6, protože vrchní limit je tam stanovený. Takže já bych řekla, že tato část toho pozměňovacího návrhu je v podstatě jenom technická úprava toho, co v tom zákoně je nadbytečné a nemusí tam být.

Co se týká připomínky k navýšení koeficientu o 3,2 dalším starostům a starostkám: samozřejmě stejně dobře jako vy tu práci, která na tom území je u starostů, velmi dobře znám. Vím, jak velmi náročné a těžké to je, protože znám starosty, kteří starostují na těch menších obcích, kde jsou opravdu bez tajemníků, mají tam školku, školu, další nějakou příspěvkovou organizaci, mají matriku, mají stavební úřad a nemají tam žádný aparát, jako má třeba oerpéčko, kde jsem starostovala já, kde máte prostě sedmdesát úředníků, kteří vám se vším pomůžou, tak je to, samozřejmě ten názor může být rozdílný. My jsme se prostě přiklonili tady k tomu rozmezí, tomu nižšímu, aby se... A samozřejmě ještě musím dodat, to jsou peníze, které si ty obce na to budou dávat ze svých rozpočtů, takže to je taky důležité říct.

Co se týká pozměňovacího návrhu, který vlastně stanovuje 0,3násobek na neuvolněné radní, tak vy jste to tady vlastně v závěru, prostřednictvím pana předsedajícího, řekla. Obce nebo města to pak obchází tím, že jsou všichni členové rady uvolnění nebo že je více místostarostů neuvolněných. Aby se v podstatě neuvolněný radní, který pracuje a má nějakou agendu, mohl odměnit, proto je navrženo 0,3 násobku uvolněného člena rady. Takže to bych jenom doplnila k tomu pozměňovacímu návrhu.

Samozřejmě s pozměňovacími návrhy navzájem nemusíme souhlasit. Já jsem před výborem, který proběhl minule pro veřejnou správu a regionální rozvoj, o těchto návrzích samozřejmě ústy diskutovala, my jsme se o tom bavili i před výborem. Ten pozměňovací návrh jsem nenahrávala, protože jsem neměla ho kompletní, takže proto jsem využila až tady toho, načíst ho na plénu při druhém čtení. Děkuju.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji vám. Chystáte se ještě reagovat, paní poslankyně? Prosím, vaše řádná přihláška do obecné rozpravy.

 

Poslankyně Jana Mračková Vildumetzová: Děkuji za slovo, pane předsedající. Děkuji za reakci paní poslankyni Olšákové, prostřednictvím pana předsedajícího. Já jsem se na to podívala. Můžeme se na to podívat spolu, a já to tam prostě pořád čtu: "Neuvolněnému členovi zastupitelstva hlavního města Prahy, který vykonává funkci primátora" - pak je tam hejtmana a starosty - "poskytuje hlavní město Praha odměnu v rozmezí 0,3 až 0,6. To je škrtnuté a je napsáno nejméně ve výši 0,3násobku výše odměny, která by náležela uvolněnému členovi zastupitelstva hlavního města Prahy. Pokud zastupitelstvo hlavního města Prahy neuvolněnému členovi, který vykonává funkci primátora, odměnu nestanovilo, náleží mu 0,3. Ale to znamená, že mu můžou stanovit i 1,0. V té tabulce, o které vy hovoříte, tak já tam vidím, že se to dotýká pouze členů rady. Podíváme se na to.

Znovu tam vidím to, a byly ty případy, že když někdo byl poslanec, nechal se schválit jako neuvolněný, protože měl nárok - jako neuvolněný - na 0,6, jako uvolněný na 0,4. Pravdou je, že samozřejmě, když jste uvolněný, tak vám platí sociální a zdravotní, když jste neuvolněný, tak vám sociální a zdravotní neplatí.

K tomu, že chcete navýšit, byť o 3,2 % starostům, místostarostům, a tak dále, 600 až 1 000 obyvatel a 1 000 až 3 000 obyvatel, tak já na vás znovu apeluji jako na předsedkyni Sdružení místních samospráv. Vím, že zastupujete většinou, a tím se nechci dotknout, menší obce, ale znovu říkám, já bych fakt považovala za zpravidla, jak říkáte, že mají mateřské školy, že mají školky, ale to mají i ty primátoři, to mají i ti starostové.

V tuto chvíli bych byla nejradši, aby se to projednávání, paní předsedkyně, prostřednictvím pana předsedajícího, přerušilo a abyste to opravdu změnila. Nemám s tím problém, mám problém s tím, aby to dostali všichni. Já si totiž myslím, že oni odvádí tu práci a že to bude prostě nefér, takže ten, kdo je starostou 3 001 obyvatel, to navýšení nedostane, protože vy jste to navrhla jenom pro ty dvě kategorie, a uvádíte, že tedy nemají tajemníka, a tak dále. Ale já jsem třeba včera navštívila město a tam jsem taky neviděla, měli 5 000 obyvatel, starosta mi říkal, že šetří, že teď v tuto chvíli dělá funkci starosty i sekretářky, a tak dále. Takže já jako... myslím si, že ten váš návrh je vůči těm ostatním, byť je to takto málo, 3,2 %, o kterých hovoříte, ale myslím si, že to měli prostě dostat všichni.

A nyní, velmi mě překvapilo vystoupení - nebo spíše nepřekvapilo - pana ministra vnitra Víta Rakušana, protože jsem očekávala, a mluvila jsem o tom i s panem Michálkem, že se tady vedla diskuse v rámci prvního čtení na ty dary a na ty dotace, kde dneska je pravomoc rady. Já pořád říkám, rada je, pane ministře, neveřejná. Sedí v ní pouze koalice, nesedí v ní žádný opoziční politik, a já jsem prostě přesvědčena o tom, že navýšit to o pětinásobek je opravdu hodně. Z tohoto důvodu jsem si dovolila předložit pozměňovací návrh pod číslem 3256, ke kterému se ještě přihlásím v podrobné rozpravě. Samozřejmě vnímám, že opravdu to, co stálo 100 korun, dneska stojí daleko více, že to navýšení by tam nějaké mělo určitě být, ale myslím si, že například u krajů, kde tedy dneska o finančním daru do 100 000 rozhodovala rada a nad 100 000 zastupitelstvo, navýšit to na 500 000 si opravdu myslím, že je obrovský skok. Chtěla bych zdůraznit, že u finančního daru nikdo nemusí dávat vyúčtování, ano, jako u dotace. U dotace musí být řádné vyúčtování. Finanční dar se schválí a finanční dar prostě dostane ta konkrétní fyzická právnická osoba, prostě tak, jak o tom rozhodne rada. Dovolila jsem si za náš poslanecký klub předložit návrh, aby to byl trojnásobek, pane ministře. To znamená, že například... předkládáme to jak pro města, pro obce trojnásobek, tak pro kraje, tak i pro hlavní město Prahu. Byla jsem v naprostém šoku, že u darů tam byl návrh u hlavního města Prahy, aby měla 10 milionů - ano, ze 2 milionů na 10 milionů. Takže myslím si, že opravdu ten trojnásobek je adekvátní a budu určitě očekávat, jakým způsobem se k tomuto pozměňovacímu návrhu postavíte. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Také děkuji, paní poslankyně. V současné době... A hlásí se s faktickou poznámkou pan ministr. Chcete přednostní právo nebo faktickou poznámku? Faktickou. Prosím.

 

Místopředseda vlády a ministr vnitra ČR Vít Rakušan: Faktická. Děkuji, pane předsedající. Paní poslankyně dvakrát použila slovo "naprostý šok". Nečekal jsem, že vyvolá tenhle návrh nějaké naprosté šokování tady v sále. Jednou to bylo u paní kolegyně Olšákové, podruhé u mě. Paní poslankyně, já jsem tady zdůvodňoval, že ten pětinásobek mně přijde adekvátní. Koneckonců jsem byl v Plzeňském kraji v pátek na jednání. V Plzeňském kraji je hnutí ANO ve vládní koalici, diskutoval jsem o tom i s představiteli vládní koalice za hnutí ANO, a všem jim přišlo navýšení na pětinásobek zcela adekvátní a vycházející z aktuálních potřeb kraje. Ale samozřejmě vždycky určitě záleží na tom pohledu, kdo je v opozici, kdo vládne, to chápu.

Ale ještě chci říci, že stále zůstává možnost zastupitelstva si ty limity určit tak, jak je zastupitelstvo určí. To je prostě možnost, která žádným způsobem nevypadává, a zastupitelstvo jako suverén - je možné samozřejmě i limity radě kraje, radě města, radě obce tímto způsobem omezit.

Takže já vám dopředu říkám, jak já osobně se k vašemu protinávrhu stavím. Stavím se k němu negativně, protože si myslím, že ten pětinásobek je adekvátní, proto jsme ho také předkládali. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji. Další faktická poznámka, pan poslanec Rudolf Salvetr. Prosím.

 

Poslanec Rudolf Salvetr: Děkuji za slovo, pane předsedající. Já bych taky na vás zareagoval, prostřednictvím pana předsedajícího. Paní poslankyně, vždyť jste také bývala dlouholetou starostkou, a myslím si, že jste si nikdy nedovolila to, co tady předjímáme, že bude rada rozhodovat netransparentně nebo někde za zavřenými dveřmi. Ono nejde, my to skrýváme za ty dary, ale většina těch obcí má nastavený třeba dotační systém - budu vycházet z naší zkušenosti, kterou máme ve městě nastavenu - a i na těch 50 000, které dneska může rozhodovat rada, chceme vyúčtování, uzavíráme na to smlouvy. Není to darem, že přijdete a řeknete si: tady 50 000, a za tím se zavře voda. To si myslím, že na menších městech i na městech střední velikosti si málokdo dovolí, prostě to nedělá, a ta zkušenost - a sedí tady starostů celá řada - myslím si, s tímto je značná a já bych se za tu hranici také přimlouval, zároveň s tím, že běžně na městech máme nastaveny komise, výbory, které toto zpracovávají a předkládají to té radě. To je zkušenost, kterou mám, dlouholetou, více jak dvacetiletou z našeho města.

A pak bych jenom poprosil, abychom třeba i u těch odměn, o kterých jste mluvila, pro neuvolněné zastupitele - prosím, neříkejme, že všichni se radši zneuvolní, aby se dostali na ten větší násobek. Ono to malinko... my vedeme diskusi, víme, o čem se bavíme, ale když to takhle řekneme do prostoru, tak to tak může vyznívat, protože je řada kolegů, mám i osobně, tedy funguji v této pozici, a prostě tvrdím, že město Klatovy si nezaslouží neuvolněného starostu, má být uvolněný, byť je tam rozdíl, třeba už dneska ten 0,2násobek v té mzdě. Je to prostě (Předsedající: Čas.) i hrdost toho města. Díky.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám také děkuji. Prosím, faktická poznámka, řádně přihlášená. Prosím, máte slovo.

 

Poslankyně Jana Mračková Vildumetzová: Já si dovolím reagovat na pana kolegu. Já bych mu jenom chtěla říct asi - já nevím, jste starostou, prostřednictvím pana předsedajícího, kdo je nejvyšším orgánem? Je to rada, nebo zastupitelstvo? Nejvyšším orgánem je zastupitelstvo a jeho rolí je samozřejmě také provádět kontrolní činnost. Zastupitelstvo je veřejné, to znamená, že na zastupitelstvo může přijít jakýkoliv občan, může se k tomu danému materiálu vyjádřit, a to u rady města, obce, kraje, prostě nelze - rada je neveřejná, ano? A nám se stávají samozřejmě případy, že jako opozice - a jste v těch rolích - že například, pokud na tom zastupitelstvu třeba i upozorníme na některou věc, tak se daný materiál třeba stáhne, přepracuje anebo se předloží úplně, úplně jinak. A já prostě vnímám, a myslím si, že to je velmi korektní návrh, že pokud tedy pan ministr říká, že si udělali analýzu a je to 3,5násobek, a my tady předkládáme trojnásobek. Já si myslím, že (je) úlohou i nás, poslanců, aby - samozřejmě, já neříkám, že někdo něco koná, ale znovu říkám, že finanční dar - aby za zavřenými dveřmi se to zvýšilo se 100 000 na 500 000, tak svým způsobem to bude pak tak, že o všem bude rozhodovat jenom ta rada, rada města, obce, kraje, a prakticky tak - vezměte si finanční dar i z důvodů třeba dostatku, nedostatku finančních prostředků - tak pokud dojde k tomuto navýšení, tak si myslím, že už se to ani nedostane nikdy k projednání na zastupitelstvu a bude o všech těchto věcech rozhodovat jenom vedení kraje nebo především vedení města, obce.

Já si prostě myslím, že ten trojnásobek, že to je od nás krok, který si myslím, že je správný už z důvodu toho, že pan ministr i říkal, že analýza je na 3,5násobku, a znovu opakuji, vy mi můžete říct: Ano, ale zastupitelstvo může kontrolovat, kontroluje rozpočtové opatření, může na to upozornit popřípadě na dalším zastupitelstvu a tak dále, ale samozřejmě už to bude schválené, že ano, ty věci jsou schválené a můžete samozřejmě vyzvat k nějaké revokaci. Ale znovu říkám, pokud by rada kraje rozhodovala v tuto chvíli ohledně finančního daru a ta částka by byla 300 000, tak si myslím, že je to dostatečné. Ten argument, že může zastupitelstvo rozhodnout o tom, že to změní - no, tak ano. Je asi pochopitelné, pane ministře, že pokud má koalice většinu, je vám jasné, že opozice, a tak jako se jí nedaří tady něco prosadit, tak se jí to nepodaří ani na tom zastupitelstvu města, obce a nebo kraje.

A ohledně toho, že se ruší to rozmezí 0,3 a 0,6 - je jasné, že já se na to samozřejmě ještě podrobně podívám - je jasné, že pak samozřejmě může dojít k tomu, že neuvolněný starosta, hejtman, popřípadě primátor, mu může být tedy přiznána ta odměna, dneska mohla být pouze v rozmezí 0,3 až 0,6, teď je to v tom návrhu, že se to ruší, a to znamená, že je tam jenom to 0,3, takže když se nic nepřizná, kdyby zastupitelstvo nerozhodlo, dostane automaticky 0,3, ale zastupitelstvo podle mého názoru tak, jak jsem to četla, by mohlo rozhodnout o tom, že dostane 0,8, 0,9, popřípadě 1,0. No, já bych, pane starosto, spíše očekávala, že se postavíte za můj návrh, že pokud tady Eliška Olšáková jako zástupkyně starostů předkládá, aby došlo k navýšení pouze u skupiny obyvatel od 600 do 3 000 obyvatel a u těch ostatních ne, tak že se postavíte za to, aby svůj návrh přepracovala a aby přinesla návrh, aby se to zvýšilo všem. Já bych to považovala opravdu za velmi, velmi férové.

Takže to ještě z mé strany reakce, a já nevím, jakým způsobem v tuto chvíli - ale opravdu bych byla nejradši, kdyby se v tuto chvíli pozastavilo projednávání tohoto sněmovního tisku a došlo k dopracování pozměňovacího návrhu paní Olšákové, aby se to vztahovalo na všechny města a obce, protože legislativně-právní úpravou to už pak nebude možné a myslím si, že je to vůči těm starostům nefér. Budu očekávat, jak se k tomu paní předsedkyně postaví, a jestli třeba ten návrh nevznese ona. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji. Zatím jsem tedy ten návrh nezaznamenal, a případně tedy uvidíme v průběhu další rozpravy. Nyní faktická poznámka, pan poslanec Vít Vomáčka. Prosím.

 

Poslanec Vít Vomáčka: Děkuji za slovo. Vážený pane předsedající, vážený pane ministře, dámy a pánové, já tady dlouho poslouchám - a byl jsem trpělivý - právě diskusi o našich samosprávách, o našich obcích, a myslím si, že to má dvě roviny. První je taková ta, která chce velmi korigovat samosprávy, a druhá je ta, která samosprávám by dávala větší volnost. A já se přiznávám, já budu vždycky ten, který bude tu volnost dávat a, prostřednictvím předsedajícího, paní kolegyně Vildumetzová, vy to neustále jakoby tlačíte do toho směru, že tam se budou dít hrozné věci na těch radách a podobně. No, kdyby to tak bylo, tak by tedy zastupitelstva a starostové obecně neměli takovou vážnou ve společnosti, a byl bych velmi rád, kdybychom podobnou vážnost měli my jako poslanci a jako Poslanecká sněmovna, a my se zastupitelstvům a starostům nemůžeme rovnat. Takže já budu vždycky pro to, aby samospráva měla svoji volnost - jenom pro vaši informaci, říkáte tady: Tamhle v tom, tamhle v té obci a podobně. Třeba u nás v Kravařích už dvacet let na začátku volebního období se radní zříkají svých odměn a zůstává to v rozpočtech.

Nechme, prosím pěkně, tyto věci, ať si rozhodnou ta zastupitelstva. Na náměstích pak my ty své občany potkáváme, a kdybychom udělali něco, co vy jste tady naznačovala, že budeme jim dávat nějaké dary potajmu, protože rada je neveřejná - no, tak nás tam sežerou a příště nám to spočítají. Takže já se budou vždycky klonit k tomu, aby zastupitelstva měla svoji volnost, aby si o sobě, o svých penězích mohla rozhodovat, a nebuďme papežštější než papež. Děkuji.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Děkuji, pane poslanče. Dobrý večer, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, vážení členové vlády. Nyní s faktickou poznámkou vystoupí paní poslankyně Mračková Vildumetzová. Prosím, máte slovo.

 

Poslankyně Jana Mračková Vildumetzová: Pane kolego, musím na vás zareagovat. Já jsem ta, která jsem vždycky bojovala a vždycky budu bojovat za starosty, a vidíte to v rámci rozpočtového určení daní a dalších věcí. To, co jste tady řekl, je velmi nefér, protože já tady neříkám, že se něco bude dít. Já pouze říkám, že nejvyšším orgánem je zastupitelstvo, že je veřejné a že veřejnost má možnost na ta zastupitelstva přijít a vyjádřit se. A jestli pan ministr vnitra tady předkládá novelu tohoto zákona a říká, že má udělánu analýzu, že od té doby došlo k navýšení o 3,5násobek, tak si myslím, že trojnásobek je prostě dostačující, nic jiného. Nic jiného, ano? A jsem prostě přesvědčena o tom, že se to dotýká darů, dotýká se to dotací a myslím si, že nastavení na trojnásobek je prostě správné.

Za starosty budu vždycky bojovat, a proto si dovolím tedy dát v tuto chvíli procedurální návrh, aby byl tento sněmovní tisk přerušen do příštího jednání schůze Poslanecké sněmovny na dopracování pozměňovacích návrhů. Poprosila bych vás, paní předsedající, abyste o tomto procedurálním návrhu dala hlasovat.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Děkuji, a ještě si upřesníme prosím, do které příští schůze máte na mysli, protože další schůze, která bude svolána, je schůze mimořádná, respektive která pokračuje zítra, a vy myslíte řádnou, předpokládám?

 

Poslankyně Jana Mračková Vildumetzová: Myslím řádnou. Jde mi o ten návrh, že paní Olšáková navrhla navýšení o 3,2 %, ale jenom pro starosty od 600 do 3 000 obyvatel, a já si myslím, že pokud by k tomu navýšení mělo dojít, tak že by ho měli dostat všichni. Nic jiného.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Dobře. Takže jinými slovy ten návrh zní: přerušení tohoto bodu do příští řádné schůze, na které bychom pokračovali. (Ano.) Děkuji. Nyní se hlásí ještě další s protinávrhy, nejdříve pan poslanec Haas. Omlouvám se panu předsedovi Dufkovi, ten je až druhý, nejdříve pan poslanec Haas. Prosím.

 

Poslanec Karel Haas: Vážená paní předsedkyně, vážené kolegyně, vážení kolegové, děkuju mnohokrát za slovo. S ohledem na to, jak odůvodnila svůj procedurální návrh ctěná kolegyně paní Mračková Vildumetzová, to znamená tím pozměňovacím návrhem kolegyně Elišky Olšákové, tak s ohledem na to, že jsme ve druhém čtení, a vzhledem k tomu, že jsme se s podaným pozměňovacím návrhem mohli bez problémů všichni seznámit, navrhuju přerušení tohoto bodu jednání do 20.34. Děkuji mnohokrát.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Děkuji. To je protinávrh pana poslance Haase, následuje pan předseda Dufek.

 

Poslanec Aleš Dufek: Já bych přece jenom nesouhlasil s panem kolegou Haasem. Já bych ten čas na domluvu dal trochu delší, to znamená, že navrhuji přerušení schůze do 20.38 hodin.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Děkuji. Další se hlásil pan poslanec Zuna se svým protinávrhem.

 

Poslanec Michal Zuna: Já vám děkuji za slovo, paní předsedkyně. Dovolím si dát protinávrh na přerušení bodu i právě z toho důvodu, že ten bod byl projednán již ve výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj a ta debata je tady konstruktivní, a ten návrh tedy zní na přerušení do 20.40.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: 20.40. Dále se hlásil pan poslanec Kučera se svým protinávrhem.

 

Poslanec Michal Kučera: Dobrý den, dámy a pánové. Já jsem velice pozorně poslouchal vystoupení paní poslankyně Vildumetzové a souhlasím s tím, že samozřejmě si musíme tento bod projednat, musíme ho projednat řádně, nicméně tak to už bylo učiněno, takže já bych také navrhl, dám nějaký protinávrh - přerušit tento bod do 20.45.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Ještě jednou pan předseda Dufek s protinávrhem nebo úpravou svého úvodního.

 

Poslanec Aleš Dufek: Opravuji svůj návrh. Původně jsem omylem navrhl přerušení schůze, tak velké ambice nemám, myslel jsem přerušení bodu.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Dobře, děkuji. Ještě někdo se hlásí s protinávrhem? Nikoho takového nevidím. Přivolám kolegyně a kolegy z předsálí.

Tedy než zahájím samotná hlasování, tak vás všechny odhlásím. Jak jsem zaznamenala, je tady zájem o odhlášení, takže prosím, abyste se všichni opětovně přihlásili svými identifikačními kartami.

A zopakuji, jaké zazněly návrhy, než se nám ustálí počet přihlášených. Paní poslankyně Mračková Vildumetzová navrhla přerušení bodu do příští schůze, načež zaznělo hned několik protinávrhů - od pana poslance Haase přerušení do 20.34, což už bude nehlasovatelné, protože to je teď, pan předseda Dufek do 20.38, pan poslanec Zuna do 20.40 a pan poslanec Kučera do 20.45. Budeme tedy hlasovat tak, jak zazněly jednotlivé protinávrhy k předchozím návrhům, tedy od toho posledního.

 

Pan poslanec Kučera navrhuje přerušení bodu do 20.45.

Zahajuji hlasování o tomto procedurálním návrhu. Ptám se, kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 31 tohoto jednání, je přihlášeno 135 přítomných, pro 1, proti 88. Návrh byl zamítnut.

 

Pan poslanec Zuna navrhl přerušení tohoto bodu, a to do 20.40.

Zahajuji hlasování o tomto procedurálním návrhu. Ptám se, kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 32, přihlášeno 135 poslankyň a poslanců, pro 2, proti 84. Návrh nebyl přijat.

 

Pan předseda Dufek navrhuje přerušení tohoto bodu do 20.38.

Zahajuji hlasování o tomto procedurálním návrhu. Ptám se, kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 33, je přihlášeno 135 přítomných, pro 4, proti 84. Návrh nebyl přijat.

 

Hlasovatelný už není návrh pana poslance Haase, protože ten čas, do kterého navrhoval přerušení, už vypršel.

 

Tudíž se dostáváme k návrhu paní poslankyně Mračkové Vildumetzové, která navrhuje přerušení tohoto bodu do příští schůze.

Zahajuji hlasování o tomto návrhu. Ptám se, kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 34, je přihlášeno 135 přítomných, pro 54, proti 72. Návrh byl zamítnut.

 

Máme zde další přihlášku do obecné rozpravy - paní poslankyně Mračková Vildumetzová.

 

Poslankyně Jana Mračková Vildumetzová: Děkuji za slovo, paní předsedkyně. Velmi mě mrzí, já jsem to myslela opravdu dobře, protože jsem přesvědčena o tom - a vítám ten návrh paní Elišky Olšákové, že chce navýšit odměny starostům, místostarostům - ale velmi mě mrzí, že tedy to navrhuje pouze pro obce velikosti 600 až 3 000 obyvatel, a myslím si, že prostě tu práci dělají dobře i ti starostové, místostarostové, primátoři i v těch velkých městech. Takže to mě opravdu velmi, velmi mrzí.

A musím říct, a teď už mě mrzí, že nevidím Jakuba Michálka, prostřednictvím paní předsedající, protože já jsem s ním hovořila a říkala jsem, jestli on bude souhlasit s tím, aby došlo u odměn a dotací k navýšení toho pětinásobku. On mi slíbil, že určitě to bude řešit, že si také myslí, že to navýšení je velké, ale jak je vidět, tak Česká pirátská strana, jak vždycky říkala, že tedy transparentnost a tyhle věci, tak asi už tomu tak není. A hlavně by mě zajímalo, jak se Česká pirátská strana bude stavět k tomu, že tedy s námi prosadila zákon o kumulaci odměn, a v tuto chvíli je tady návrh, aby se hranice u neuvolněného primátora, starosty a hejtmana 0,3 až 0,6 zrušila a byla tam pouze 0,3, to znamená, že pak zastupitelstvo může schválit jakoukoliv výši. To znamená, že pak může dojít k tomu, že prakticky zákon o kumulaci odměn se bude moci obejít - on se mohl obejít už dnes, ale pokud podle mého názoru bude ten návrh schválen tak, jak ho předložila Eliška Olšáková, může dojít k tomu, že prakticky zase ten daný poslanec a starosta můžou brát ty odměny dvakrát ve 100 procentech. Děkuji vám.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Nyní už neeviduji žádného přihlášeného do obecné rozpravy, proto obecnou rozpravu končím. Ptám se, zda je zájem o závěrečná slova panem předkladatelem? Není. Paní zpravodajka - taktéž není.

Nyní tedy zahajuji podrobnou rozpravu. Připomínám, že pozměňovací a jiné návrhy přednesené v podrobné rozpravě musí být vždy odůvodněny. O slovo se přihlásili poslanci Vlček, Ožanová, Olšáková, Mračková Vildumetzová. Nyní tedy předávám slovo panu poslanci Vlčkovi. Prosím vás o ztišení. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Lukáš Vlček: Paní předsedkyně, děkuji za slovo. Já se tímto hlásím ke svému pozměňovacímu návrhu, který je v systému nahrán pod číslem 3251. Věřím, že byl řádně odůvodněn a popsán v rozpravě obecné. Děkuji za slovo.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Děkuji. Je ještě faktická poznámka. Pan poslanec Kolář se hlásí s faktickou poznámkou? Nikoliv, to byl omyl, takže vás smažu.

Prosím, paní poslankyně Ožanová, máte slovo.

 

Poslankyně Zuzana Ožanová: Děkuji. Vážená paní předsedkyně, já se přihlašuji k pozměňovacímu návrhu 3250, který jsem podala společně s kolegou Michalem Ratiborským, což jsem opomněla v obecné rozpravě zmínit.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Děkuji. Nyní paní poslankyně Olšáková.

 

Poslankyně Eliška Olšáková: Děkuji za slovo. Já bych se přihlásila ke svým dvěma pozměňovacím návrhům, které jsou nahrány jako sněmovní dokumenty 3255 a 3254. Oba pozměňovací návrhy byly podrobně představeny v obecné rozpravě. Děkuji.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Také děkuji. Následuje paní poslankyně Mračková Vildumetzová. Prosím.

 

Poslankyně Jana Mračková Vildumetzová: Děkuji za slovo. Já se hlásím k pozměňovacímu návrhu 3256, jak jsem v obecné rozpravě uváděla, aby u finančních darů a dotací došlo k navýšení podle současné právní úpravy o trojnásobek. Děkuji.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Také děkuji. Nyní už není nikdo další přihlášen do podrobné rozpravy. Končím podrobnou rozpravu.

Ptám se, zda je zájem o závěrečné slovo? Ani paní zpravodajka nemá zájem

Nyní bychom případně hlasovali o návrzích, avšak žádný hlasovatelný návrh nezazněl, tudíž končím druhé čtení tohoto návrhu. Děkuji jak panu předkladateli, tak paní zpravodajce.

 

Otevírám další bod našeho jednání, a to je

Aktualizováno 9. 4. 2024 v 15:37.




Přihlásit/registrovat se do ISP