(11.00 hodin)

 

Ministr spravedlnosti ČR Pavel Blažek: Dobrý den. Dovolte mi jako velkému odborníku v oblasti financí uvést velmi stručně, o čem ten zákon je. Cílem návrhu zákona je zavedení nového zjednodušeného modelu vyměřování místních poplatků. Poplatkovým subjektům se nově výslovně umožňuje podat žádost o vyměření místních poplatků. Já myslím, že to je tak v podstatě v kostce řečeno, co tento návrh zákona obsahuje. Děkuji vám za pozornost. (Veselo v sále.)

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Děkuji, pane navrhovateli. Otevírám rozpravu a zeptám se, zda má zájem pan zpravodaj o vystoupení? Prosím, pane zpravodaji.

 

Poslanec Jiří Havránek: Krásný dobrý den. Mně je ctí vystoupit po takovém odborníkovi, jako je pan ministr spravedlnosti. Nicméně s ohledem na procedury Poslanecké sněmovny si zde dovolím seznámit s průběhem probírání tohoto tisku, ať už zde na plénu Poslanecké sněmovny, nebo ve výborech, protože opravdu tímto tiskem se zaobíráme už v podstatě od začátku tohoto roku, neboť prvé čtení proběhlo 11., respektive 12. ledna 2023, následně rozpočtový výbor tento návrh projednal 19. ledna a poté 15. března.

Co se týče projednávání ve výboru ještě předtím, než jsme tedy došli ke stanoviskům, která máte před sebou jako usnesení 307/4, v podstatě všechny tyto pozměňující návrhy jsme probírali na půdě rozpočtového výboru dokonce dvakrát, vyjma tedy pozměňovacího návrhu, který naleznete pod písmenem A1, A2 paní kolegyně Elišky Olšákové, který se týká poplatku za zhodnocení stavebního pozemku a možnosti jeho připojení na stavbu vodovodu nebo kanalizace, rozšíření i na pozemky, které se stavebním pozemkem stanou teprve v budoucnu.

Další pozměňovací návrhy, které byly načteny - nejaktivnější byla paní kolegyně Zuzana Ožanová, která načetla celkem čtyři pozměňovací návrhy, naleznete je pod písmenem B. Pozměňovací návrh B1 - vyloučení obcí a příspěvkových organizací zřízených obcemi z povinnosti platit místní poplatky, stejně jako tedy pozměňovací návrh paní kolegyně Olšákové, má nesouhlasné stanovisko rozpočtového výboru. Pozměňovací návrh B2 kolegyně Zuzana Ožanová - nemožnost uložit zvýšení poplatku v případě zaplacení po splatnosti, ale v poplatkovém období - taktéž nesouhlasné stanovisko. Pozměňovací návrh B3 Zuzana Ožanová - poplatek ze psů, zpřesnění věkové hranice ve vztahu k limitu pro sníženou sazbu poplatku - nesouhlasné stanovisko. Pozměňovací návrh B4 - taktéž Zuzana Ožanová - poplatky za komunální odpad, přechod poplatkové povinnosti dětí, které vlastní nemovitou věc, na jejich rodiště - nesouhlasné stanovisko. A taktéž následně u pozměňovacího návrhu B5 kolegyně Zuzany Ožanové - nesouhlasné stanovisko, zde opět se jednalo o poplatky za komunální odpad a přechod poplatkové povinnosti na děti, nicméně v jiné právní úpravě. Posledním pozměňovacím návrhem, který si zde ještě dovolím zmínit na základě usnesení rozpočtového výboru, je návrh C1 představený panem poslancem Zborovským ve druhém čtení. Zde dochází ke zvýšení limitu sazby poplatku za komunální odpad. Zde rozpočtový výbor po diskusi přijal souhlasné stanovisko.

Následně jsem byl já jakožto zpravodaj zmocněn, abych vás seznámil takto s usnesením rozpočtového výboru, což jsem učinil, a těším se následně na hlasování. Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Já také děkuji. Dále do rozpravy je přihlášen pan poslanec Štolpa. Pane poslanče, prosím.

 

Poslanec David Štolpa: Děkuji za slovo. Já se v podstatě vyjádřím k tomu jedinému pozměňovacímu návrhu, kde bylo přijato výborem kladné stanovisko. My jako zástupci hnutí ANO v rozpočtovém výboru jsme pro něj nehlasovali. Jedná se o pozměňovací návrh C kolegy Zborovského, který zvyšuje maximální výši poplatku za obecní systém odpadového hospodářství, kterým zavádí možnost zvýšit poplatek za svoz komunálního odpadu pro každou domácnost z dnešních maximálních 1 200 korun na 1 800 korun.

Musím říct, že jsem z tohoto pozměňovacího návrhu velmi znepokojen a nesouhlasím s ním. Každý, kdo pro tento pozměňovací návrh zvedne ruku, se v podstatě rozhodne opět zvýšit náklady na život občanů, přestože již v minulých týdnech vláda představila konsolidační balíček, který zatěžuje občany vyššími daněmi, omezuje jejich benefity a snižuje růst důchodů. Je těžké přijmout, že se tento trend zvyšování nákladů na život pro občany ze strany pětikoalice neustále opakuje.

Současná výše poplatku za likvidaci komunálního odpadu je stanovena od 1. 1. 2021, tedy před dvěma lety, a to ve třech variantách. Je možné vybrat poplatek paušální, poplatek za objem nádoby nebo poplatek za hmotnost odpadu. Mimo již zmíněného růstu paušálního poplatku o 600 korun by došlo k růstu poplatku za kilogram z 6 na 10 korun a poplatku z objemu z 1 koruny za litr na 1,80.

V této těžké době, kterou procházíme, bychom měli mít na paměti, že je naší povinností chránit občany a pomáhat jim. Zvyšování poplatku za základní služby, jako je svoz komunálního odpadu, je v přímém rozporu s touto zodpovědností. Domácnosti již nyní čelí vysokým životním nákladům, a tak další zatížení jejich rozpočtu může mít negativní dopad na jejich finanční stabilitu a kvalitu života. Nemůžeme přehlížet skutečnost, že vysoké poplatky za komunální odpad mají vliv na finance rodin a jednotlivců. Pro mnoho občanů je zvýšení těchto poplatků nepřijatelné a může představovat další finanční zátěž, se kterou se budou muset vyrovnat. Zejména pro ty nejzranitelnější skupiny, jako jsou důchodci, rodiny s nízkými příjmy, samoživitelé nebo nezaměstnaní, může být zvýšení poplatku za svoz komunálního odpadu velmi obtížné a přijatelné. Navrhované zvýšení je tedy neodůvodněné a nepřiměřené. Vláda by měla hledat jiné cesty, jak řešit problémy veřejných financí, a neměla by je přenášet na bedra občanů. Existují přece jiné způsoby, jak zlepšit efektivitu a hospodárnost ve veřejném sektoru, které by mohly přinést úspory a snížit potřebu zvyšování poplatků. Je třeba hledat alternativní zdroje financování, které by nezatěžovaly přímo občany, ale například by se zaměřily na zvýšení efektivity veřejných institucí, snížení administrativní zátěže nebo optimalizaci veřejných výdajů.

Vážené kolegyně, vážení kolegové, není správné přenášet další břemeno na občany, kteří již nyní čelí těžkostem a finančním výzvám. Vláda by měla více naslouchat potřebám občanů a hledat způsoby, jak jim pomoci, nikoliv je jen zatěžovat dalšími náklady. Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Také děkuji a mám zde tři faktické poznámky. Jako první je přihlášená paní poslankyně Peštová, připraví se pan poslanec Zborovský a pan poslanec Adamec. Paní poslankyně, prosím.

 

Poslankyně Berenika Peštová: Děkuji za slovo. Budu velice stručná, já bych jenom chtěla doplnit svého předřečníka. Ten zákon o odpadech, když se novelizoval, samozřejmě jsem byla u jeho zrodu se svým kolektivem, takže vím, jak diskuse probíhala o té částce 1 200 korun. V současné době není jediná obec, která by tuto částku využívala. Je tam 1 200 korun a není jediná obec, která by tu částku využila. Vy to zvedáte na 2 000. Když se podíváte, v průměru, kde se ty obce pohybují, tak se pohybují někde kolem 650 až 700 korun. Takže teď tam máte částku 1 200 a dáváte tam částku 2 000. Moje otázka spíš zní, proč to děláte, když obce v současné době institut těch 1 200 korun nevyužívají? Proč nezatlačíte na obce, když už tam teď ta částka je, proč tu částku nevyužijí, proč ji naopak chtějí zvednout na 2 000 korun? Nebo kde se ten skvělý nápad vyrojil? Děkuji. (Poslanec Adamec mimo mikrofon: 1 800 korun.)

To je jedno. 1 800... Já, když jsem to připomínkovala v rámci mezirezortu, tak tam byly 2 000, šli jsme na 1 200 a teď vy to zase zvedáte. Tak mně jenom jde o to, kde se to vzalo nebo na základě čeho jste přišli na tuto částku? Děkuji za odpověď.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji a další s faktickou se přihlásil pan poslanec Miroslav Zborovský. Máte slovo.

 

Poslanec Miroslav Zborovský: Děkuji, pane předsedo. Vážené kolegyně, vážení kolegové, já tady budu mluvit především z pozice toho, že jsem osm let byl starostou obce, kde jsme se komunálnímu odpadu a odpadu celkově věnovali. Nastavili jsme systém, který byl vzorem pro celý region, jezdil jsem k tomu prezentovat starostům na Slovensko a jinam do zahraničí, a já prostě tvrdím, že těch 1 200 je už v současné době při nákladech na odpady pro starosty limitní. My nikomu nenařizujeme, aby poplatek za odpady zdražoval, ale my chceme dát možnost starostům, aby tam, kde náklady na jednoho občana na svoz odpadu přesáhnou 1 200 korun, měli možnost jít výše, protože si myslím, že i to může být pro občany potom motivační, pokud tedy se budou snažit, aby se poplatek za odpad nemusel zdražovat. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP