(11.40 hodin)
(pokračuje Klára Dostálová)
Já už jsem zagongovala pro kolegy, protože nyní budeme hlasovat dva návrhy. Nejprve tedy návrh na vrácení předloženého návrhu navrhovateli k dopracování. Ještě jednou zagonguji... Už jsem gongovala dostatečně.
Takže nyní hlasujeme o vrácení předloženého návrhu navrhovateli k dopracování. Eviduji zájem o odhlášení. Prosím, abyste se všichni přihlásili svými identifikačními kartami. Prosím o strpení, až se nám ustálí počet přihlášených... Tak myslím, že počet přihlášených už se ustálil.
Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro? Kdo je proti?
Hlasování číslo 131, přihlášeno 163 poslankyň a poslanců, pro 74, proti 84. Návrh nebyl přijat.
Nyní budeme hlasovat návrh na zamítnutí předloženého návrhu, který podala paní poslankyně Mračková Vildumetzová.
Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro? Kdo je proti?
Hlasování 132, přihlášeno 165 poslankyň a poslanců, pro 73, proti 86. Návrh nebyl přijat.
Nyní se budeme zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání. Nejprve rozhodneme o přikázání garančnímu výboru. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání hospodářskému výboru jako výboru garančnímu. Navrhuje někdo přikázání jinému výboru jako výboru garančnímu? Není tomu tak.
Takže nyní budeme hlasovat o přikázání hospodářskému výboru jako výboru garančnímu.
Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro? Kdo je proti?
Hlasování 133, přihlášeno 166 poslankyň a poslanců, pro 165, proti nikdo. Návrh byl přijat.
Konstatuji, že tento návrh byl přikázán k projednání hospodářskému výboru jako garančnímu výboru. Organizační výbor nenavrhl přikázat tento návrh dalšímu výboru. Má někdo návrh na přikázání dalšímu výboru či výborům k projednání? Ano, prosím, pane poslanče.
Poslanec Ladislav Okleštěk: Děkuji za slovo, paní předsedající. Já bych chtěl požádat o přikázání výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj.
Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Děkuji, takže nyní budeme hlasovat o přikázání dalšímu výboru k projednání, kterým může být výbor pro veřejnou správu a regionální rozvoj.
Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro? Kdo je proti?
Hlasování číslo 134, přihlášeno 167 poslankyň a poslanců, pro 77, proti 8. Návrh nebyl přijat.
Vzhledem k tomu, že v rozpravě nezazněl návrh na zkrácení či prodloužení lhůty podle § 91, končím projednávání tohoto bodu.
Ano, paní předsedkyně, prosím, s přednostním právem.
Poslankyně Alena Schillerová: Děkuji za slovo. No, viděla jsem výmluvné gesto pana ministra, když navrhoval můj kolega zařazení do výboru pro regionální rozvoj a veřejnou správu. (Ukazuje palec dolů.) Výmluvné gesto. Tím ukázal, jak mu jde o ty regiony. No nic, můj kolega, předseda tohoto výboru, pan ctěný poslanec Ladislav Okleštěk, si to stejně do tohoto výboru vezme. Děkuji. (Potlesk poslanců ANO.)
Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Děkuji. Vnímám tady mnoho faktických poznámek, ale předpokládám, že to nejsou faktické poznámky, že jste se zdržovali hlasování. Jenom pro jistotu: pan poslanec Major, pan poslanec Beitl, pan poslanec Slabý, pan poslanec Benda, pan poslanec Bauer, paní poslankyně Decroix, pan poslanec Žáček a pan poslanec Balaš - jsou to všechno omyly, předpokládám, k hlasování? Takže vás odmazávám.
Než otevřu další bod, ještě načtu omluvy: omlouvá se paní předsedkyně Pekarová Adamová do 10.30 z pracovních důvodů, pan poslanec Benešík Ondřej do 12 hodin z pracovních důvodů, paní poslankyně Fialová Eva do 12 hodin ze zdravotních důvodů, pan poslanec Hrnčíř celý jednací den ze zdravotních důvodů, paní poslankyně Opltová Michaela celý jednací den ze zdravotních důvodů a pan ministr Stanjura od 11 hodin z osobních důvodů.
Nyní přistoupíme k projednávání bodu číslo
21.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 279/2003 Sb.,
o výkonu zajištění majetku a věcí v trestním řízení a o změně některých zákonů,
ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
/sněmovní tisk 430/ - prvé čtení
Z pověření vlády předložený návrh uvede ministr spravedlnosti Pavel Blažek, který bude zastoupen panem ministrem pro legislativu. A prosím pana ministra, aby se ujal slova.
Ministr pro legislativu ČR Michal Šalomoun: Vážená paní předsedající, dámy a pánové, já svůj úvod asi zkrátím. Jde víceméně o organizační normu, která se předkládá po takovém několikaletém snažení a konzultacích mezi Ministerstvem spravedlnosti, vnitra, NCOZ, Ministerstvem dopravy, Nejvyšším státním zastupitelstvím a ÚZSVM.
Ten problém, který tam je dneska, je, že zajištění toho majetku v trestním řízení dělá několik orgánů, jednak Centrum zajištění aktiv, což je určité oddělení odboru správy majetku Ministerstva vnitra a částečně i ÚZSVM, což není úplně praktické, takže gros té aktivity by dneska mělo být koncentrováno v Centru zajištění aktiv, což bude ten hlavní státní subjekt, který bude vykonávat správu majetku. Pak by se měla ještě zefektivnit ta správa v tom, že dneska jsou náklady na správu přeúčtovávány orgánům činným v trestním řízením, které to zajištění požadují, což není úplně praktické, takže od teď by to mělo být tak, že to v podstatě bude na náklady toho, kdo provádí to zajištění.
A pak jsou tam doprovodné změny trestního řádu. Jednak se rozšiřují důvody pro to, kdy se ten zajištěný majetek ponechává na místě třeba z důvodu, že to někdo potřebuje pro výkon nějaké práce, a dále se nově umožňuje složit nějakou peněžitou hodnotu namísto zajištěné věci, které odpovídají té hodnotě, samozřejmě tak, aby se tím nezhatil a neohrozil účel trestního řízení.
To jsou ty zásadní změny a doufám, že tento návrh podpoříte a propustíte ho do druhého čtení.
Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Děkuji a prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení, pan poslanec Tomáš Kohoutek. Pane poslanče, prosím.
Poslanec Tomáš Kohoutek: Děkuji. Vážená paní předsedající, členové vlády, kolegyně, kolegové, správa majetku zajištěného v trestním řízení je upravena zákonem č. 279/2003 Sb., o výkonu zajištění majetku a věcí v trestním řízení a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů. Současná právní úprava počítá s větším množstvím správců zajištěného majetku, a to jak státních, tak i nestátních subjektů. V oblasti správy zajištěného majetku tak panuje určitá roztříštěnost subjektů vykonávajících tuto správu, což ztěžuje možnost nastavit pro státní subjekty jednotné standardy správy.
Většina subjektů vykonávající správu zajištěného majetku se přitom zabývá jinou hlavní činností, než je samotná správa, a je tak pouze přidruženou činností k této hlavní činnosti. Stav, kdy je správa zajištěného majetku považována za přidruženou činnost správce a takto je i vykonávána, není z hlediska efektivity výkonu správy považována za optimální.
V roce 2020 zpracoval odbor mezinárodní spolupráce a metodiky Národní centrály proti organizovanému zločinu ve spolupráci s centrem, které se zabývá koordinační a metodickou činností v oblasti správy a prodeje zajištěného majetku v rezortu Ministerstva vnitra, analýzu správy zajištěného majetku a její nákladové efektivnosti, kdy jedním z výstupů této analýzy je novela současného zákona č. 279/2003 Sb. ***