(12.10 hodin)
(pokračuje Tomáš Kohoutek)

Co je potřeba zmínit obzvláště, nejsou do tohoto návrhu zákona rovněž zařazeny dekrety prezidenta republiky, obecně známé jako Benešovy dekrety, včetně ústavních dekretů a právní předpisy je měnící nebo provádějící, a to vzhledem k možným politickým a mezinárodněprávním dopadům. Po konzultacích s Ministerstvem zahraničních věcí byly z předpisů navržených ke zrušení vyňaty rovněž vládní vyhlášky, nařízení a sdělení, kterými byly publikovány mezinárodní smlouvy a jiné skutečnosti podstatné pro jejich provádění.

Publikace mezinárodních smluv a jiných skutečností podstatných pro jejich provádění je postavena na odlišném principu, než je tomu v případě právních předpisů. Zatímco starší právní předpisy jsou jinými právními předpisy výslovně rušeny, v případě mezinárodních smluv nedochází a nikdy nedocházelo k výslovnému rušení aktů, kterými byly mezinárodní smlouvy původně vyhlášeny. Namísto toho jsou vydávána nová sdělení - v závorce respektive dříve vyhlášky nebo vládní vyhlášky - kterými byly publikovány skutečnosti, na jejichž základě například mezinárodní smlouva pozbyla mezinárodní právní platnost. Rušení vyhlášek a sdělení Ministerstva zahraničních věcí by patrně vyvolalo právní nejistotu ohledně dat, k nimž mezinárodní smlouvy, které již pozbyly platnosti, skutečně pozbyly. Rovněž z judikatury Ústavního soudu vyplývá, že mezinárodní právní platnost a vnitrostátní účinnost mezinárodních smluv, které jsou součástí právního řádu, nemusí být totožná.

Závěrem lze tedy shrnout, že z hlediska reálné praxe je existence těchto právních předpisů zcela nadbytečná, nicméně jedním z hlavních problémů je právě skutečnost, že nelze často přesně říci, které právní předpisy jsou stále platné a které nikoliv. Předkládaný návrh zákona je v souladu s ústavním pořádkem České republiky a rovněž navrhovaná opatření jsou v souladu s právem Evropské unie a aktuální judikaturou soudních orgánů Evropské unie. Navrhovaná opatření jsou v souladu rovněž i s mezinárodními smlouvami, jimiž Česká republika je vázána, a to včetně mezinárodních smluv o lidských právech a základních svobodách.

My jsme na ústavně-právním výboru samozřejmě diskutovali i otázku ohledně právních předpisů týkajících se Slovenské republiky, respektive federace, kdy po vzájemné diskusi na ústavně-právním výboru tyto úpravy byly zahrnuty, respektive předpokládám, že jsou zahrnuty v pozměňovacím návrhu kolegy Cogana, který jsem si měl možnost samozřejmě již nastudovat. Tedy se můžu vyjádřit za náš klub, že my rovněž budeme podporovat i tento pozměňovací návrh, který bude předložen, respektive byl nahrán do systému kolegou Coganem. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji, pane poslanče. Další v obecné rozpravě vystoupí paní poslankyně Vladimíra Lesenská. Paní poslankyně, máte slovo.

 

Poslankyně Vladimíra Lesenská: Děkuji. Vážený pane předsedající, páni ministři, kolegyně, kolegové, i já za klub SPD mohu konstatovat, že zákony by měly být skutečně pro občany dostupné v co nejjednodušší a přehledné formě. Náš právní řád obsahuje zákony, které jsou sice formálně platné, nebyly předepsaným způsobem za celou tu dobu zrušené, ale nepoužívají se a nepůsobí právní účinky. Tento tisk, to znamená tisk 347, ruší obsoletní předpisy odpovídajícím způsobem a klub SPD podpoří jak pozměňovací návrh pana kolegy, tak celý návrh zákona. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji, paní poslankyně. Ptám se, zda se ještě někdo hlásí do obecné rozpravy? Ano, zpravodaj. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Josef Cogan: Děkuji. V této chvíli se hlásím spíš jako poslanec než zpravodaj, protože bych chtěl odůvodnit pozměňovací návrh, který už je nahrán v systému. Jedná se o pozměňovací návrh číslo 2648 a krátce bych ho odůvodnil.

Tento předkládaný pozměňovací návrh především opravuje písařské chyby textu, respektive provádí formální legislativě technické úpravy návrhu, přesto ho ale dle určité obezřetnosti předkládám jako pozměňovací návrh, kdy zejména bod 8 tohoto návrhu se řekl bych nedá podřadit právě pod jenom legislativně technické změny, ale už má řekněme strukturu, proto je potřeba pozměňovací návrh. Mimo jiné je též tedy navrženo vypustit předpisy, které sice jsou návrhem navrženy ke zrušení, ale v mezidobí od předložení návrhu byly již zrušeny jiným právním předpisem. Jedná se více opravdu o zpřesnění návrhu. Jedná se o pozměňovací návrh ve spolupráci s Ministerstvem vnitra.

Dále se navrhuje vypuštění některých právních předpisů vydaných slovenskými orgány po vzniku federace v roce 1969. I když jsou tyto bezpochyby nepoužitelné v prostředí České republiky a i na Slovensku byly buď zrušeny nebo překonány, není třeba rušit předpisy, které nejsou součástí českého právního řádu.

Jinak bych řekl, že navazuji na svoje kolegy. To, co tady řekli, jenom potvrzuju a odůvodňuji právě ten pozměňovací návrh, ke kterému se pak přihlásím ještě i v podrobné rozpravě.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Hlásí se ještě někdo do obecné rozpravy? Nikoho nevidím, obecnou rozpravu končím.

Ptám se, zda je zájem o závěrečná slova? Není zájem o závěrečná slova.

Zahajuji tedy podrobnou rozpravu a připomínám, že pozměňovací a jiné návrhy přednesené v podrobné rozpravě musejí být vždy odůvodněny. O slovo se hlásí pan poslanec Cogan.

 

Poslanec Josef Cogan: Tímto si dovoluji se přihlásit k pozměňovacímu návrhu číslo 2648, který je zařazen do systému a který jsem odůvodnil již v obecné rozpravě.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji, pane poslanče. Ještě někdo se hlásí do podrobné rozpravy k tomuto tisku? Není tomu tak. Končím podrobnou rozpravu.

Zájem o závěrečná slova asi opětovně není.

Tím jsme se vypořádali s tímto tiskem a končím druhé čtení tohoto návrhu.

 

Nyní budeme pokračovat bodem

 

4.
Vládní návrh zákona o veřejných dražbách
/sněmovní tisk 360/ - druhé čtení

Z pověření vlády předložený návrh zákona uvede místopředseda vlády pro digitalizaci a ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš. Pane ministře, prosím, ujměte se slova.

Než tak uděláte, načtu omluvy: omlouvá se pan poslanec Dubský od 14.30 z pracovních důvodů, pan poslanec Hofmann od 12.30 z pracovních důvodů, paní poslankyně Peštová od 11.30 do 13 hodin z pracovních důvodů a pan poslanec Vrána se omlouvá celý jednací den z pracovních důvodů.

Tak, pane ministře, prosím.

 

Místopředseda vlády a ministr pro místní rozvoj ČR Ivan Bartoš: Děkuji vám za slovo. Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, vážený pane předsedající, návrh nového zákona o veřejných dražbách vstupuje do druhého čtení. Dovolte mi tedy krátce připomenout jeho hlavní cíle a shrnout i dosavadní průběh jeho projednávání.

Návrh zákona nahrazuje stávající, již téměř čtvrt století starý zákon o veřejných dražbách, který je, přiznejme si to, již značně zastaralý a v době svého vzniku počítal pouze s prováděním klasických dražeb. Aktuálním trendem jsou však dražby elektronické, což právě návrh zákona reflektuje. Také dochází ke zjednodušení a určité liberalizaci samotného dražebního procesu, zejména u dražeb dnes označovaných jako dražby dobrovolné, čímž se významně sníží administrativní zátěž a náklady související s provedením veřejné dražby.

Mezi hlavní cíle zákona o veřejných dražbách patří především, a teď budu pouze v bodech: harmonizace zákona o veřejných dražbách s občanským zákoníkem, přesnější úprava elektronických dražeb v samotném zákoně, zjednodušení dražebního procesu, jak jsem o tom hovořil, posílení vymahatelnosti zákonem stanovených povinností a elektronizace, uveřejňování informací o veřejných dražbách a dražebnících pomocí nového informačního systému Centrální evidence veřejných dražeb.

V prvním čtení získal návrh zákona podporu napříč politickými stranami, čehož si velmi vážíme. Následně byl návrh projednán na ústavně-právním výboru a v rámci několika fází jednání jsme si ještě s paní zpravodajkou Ožanovou podiskutovali o některých tématech, a to i ve spolupráci s Ministerstvem spravedlnosti. Ústavně-právní výbor poté jednomyslně doporučil Poslanecké sněmovně návrh zákona o veřejných dražbách schválit. A nyní je tedy před námi druhé čtení a já věřím, že podpora tomuto návrhu bude trvat i nadále. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP