Úterý 30. května 2023, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze

(pokračuje Jan Bartošek)

16.
Vládní návrh zákona, kterým se mění některé zákony
v oblasti krizových stavů a státních hmotných rezerv
/sněmovní tisk 403/ - prvé čtení

Z pověření vlády předložený návrh uvede ministr průmyslu a obchodu Jozef Síkela a já vás prosím, pane ministře, abyste se ujal slova. Prosím.

 

Ministr průmyslu a obchodu ČR Jozef Síkela Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, na základě usnesení vlády ze dne 6. dubna 2022 č. 290 k návrhu úprav legislativy v reakci na ozbrojený konflikt na Ukrajině bylo Ministerstvu průmyslu a obchodu v součinnosti se Správou státních hmotných rezerv uloženo předložit návrh zákona umožňujícího v případě krizových situací efektivněji využívat státní hmotné rezervy a předvídatelněji plánovat jejich pořizování. Tyto požadavky byly promítnuty do návrhu zákona, kterým se mění některé zákony v oblasti krizových stavů a státních hmotných rezerv, který je vám dnes překládán k projednání v prvním čtení.

Návrh zákona zahrnuje novelu zákona o působnosti státních hmotných rezerv, novelu krizového zákona a novelu zákona o hospodářských opatřeních pro krizové stavy. Cílem změn navrhovaných v těchto zákonech je zkvalitnění existujícího systému plánování a přípravy na krizové stavy, a to prostřednictvím jasně stanovených pravidel pro schvalování a aktualizace plánu vytváření a udržování státních hmotných rezerv k zajištění bezpečnosti České republiky, umožnění rezervačního systému pro některé položky státních hmotných rezerv či možnosti využít pro nabytí položek plánu vytváření a udržování státních hmotných rezerv k zajištění bezpečnosti České republiky s výjimkou uvedenou v § 29 písm. a) zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek. Hlavními cíli navrhované právní úpravy jsou tedy zejména lepší příprava na krize, lepší flexibilita pro využití hospodářských opatření při zvládání krizí, lepší zdrojové zajištění hospodářských opatření, zavedení rezervačního systému státních hmotných rezerv, to znamená umožnit, aby se státními hmotnými rezervami mohly stát též věci nebo zvířata, které Správa rezervuje za úplatu u vlastníka této věci nebo zvířete.

Předkládaný návrh zákona byl řádně projednán v mezirezortním připomínkovém řízení a pracovních komisích Legislativní rady vlády. Vládě České republiky byl předložen po vypořádání všech uplatněných připomínek bez rozporu. Vláda České republiky tento návrh projednala dne 1. března 2023 a přijala k němu usnesení č. 146, kterým schválila tento návrh zákona.

Dovoluji si vás požádat o podporu tohoto zákona jak na dnešním jednání, tak následně i v dalším projednávání Poslaneckou sněmovnou. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji, pane ministře, a prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení, poslanec Tomáš Müller. Prosím.

 

Poslanec Tomáš Müller: Vážený pane předsedající, vážené poslankyně, vážení poslanci, já už jen stručně doplním k tomu, co říkal pan ministr.

Důvodem předloženého návrhu je zefektivnění fungování Státní správy hmotných rezerv, a to díky nedávno nabytým zkušenostem z pandemie covid-19 a války na Ukrajině. Tyto krizové situace naplno ukázaly nutnost zpružnit a zpraktičnit fungování Státní správy hmotných rezerv. Hlavním cílem navrhované právní úpravy je vytvoření systému, který je schopen na základě minulých zkušeností flexibilně a komplexně připravovat Českou republiku na potenciální budoucí krizové stavy. Navrhovaná úprava na toto reaguje a vytváří systém pravidelně aktualizovaných plánů, doplněný o explicitní oprávnění nařídit využití přijatých hospodářských opatření pro vládu včetně explicitního zajištění finančních zdrojů, a výdaje související s jejich zajištěním.

Dalším cílem, který si předkládaná novela klade, je vytvořit podmínky pro zcela nový způsob pořizování státních hmotných rezerv, a to formou jejich rezervace u vlastníka těchto věcí nebo zvířat. Stávající právní úprava počítá s tím, že státními hmotnými rezervami jsou věci nebo zvířata ve vlastnictví státu. Z ekonomického hlediska je u některých komodit výhodnější tyto věci nebo zvířata nepřevádět do vlastnictví státu, ale smluvně je zahrnout do systému státních hmotných rezerv s tím, že nezůstanou ve vlastnictví soukromé osoby, která o ně bude na základě smluvního stavu se Správou pečovat. Na tyto státní hmotné rezervy se bude pohlížet jako na majetek České republiky s příslušností hospodařit pro Správu.

Vzhledem k uvedeným skutečnostem je zřejmé, že navrhovaná právní úprava je nezbytným řešením identifikovaných nedostatků v krizovém plánování, přičemž nelze využít jiných, mimonormativních cest. Řešení navrhované pro odstranění těchto nedostatků musí být provedeno výlučně legislativní cestou garantující vytvoření podmínek nutných k zabezpečení účinného řešení krizových situací v budoucnu.

Navrhuji, aby byl návrh zákona přikázán hospodářskému výboru jako garančnímu. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji a otevírám obecnou rozpravu. Je přihlášen pan poslanec Kubíček. Prosím.

 

Poslanec Roman Kubíček: Děkuji za slovo, pane předsedající. Pane ministře, dámy a pánové, budu velmi stručný. Jedná se o vládní návrh novely reagující na zkušenosti především z pandemie covid-19. Právní úprava obsažená v zákoně o působnosti Správy státních hmotných rezerv již neodpovídá aktuální potřebě nastavit co nejefektivnější postupy správy při hospodaření se státními hmotnými rezervami a neodpovídá novým trendům při pořizování a nakládání se s těmito rezervami též. Cílem předkládaného návrhu je tyto nedostatky odstranit a v tomto směru stávající zákon potřebné působnosti správy doplnit. Návrhem zákona je zejména vytvářena možnost zajištění státních hmotných rezerv formou jejich smluvní rezervace, při které dojde k převodu vlastnického práva k rezervované věci nebo zvířeti na stát až k okamžiku vzniku potřeby tyto státní hmotné rezervy použít, avšak po dobu jejich pořízení na základě smlouvy se na ně hledí jako na majetek České republiky s příslušností hospodařit pro Správu.

Celkově se můžeme ztotožnit s obsahem návrhu zákona, kde jsou reflektovány potřebné změny efektivních postupů při hospodaření se státními hmotnými rezervami. Dovoluji si však upozornit na možnost vlády, že bude moci ve specifických případech také nařizovat využití přijatých hospodářských opatření pro stav ohrožení státu i v nouzovém stavu, to znamená výrazné rozšíření její pravomoci, a toto bude potřeba projednat na odborné úrovni výborů a na plénu Poslanecké sněmovny. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám také děkuji, pane poslanče, a ptám se, někdo další se hlásí do obecné rozpravy? Žádnou přihlášku nevidím. Je-li tomu tak, končím obecnou rozpravu.

Ptám se pana ministra a pana zpravodaje, zda chcete závěrečné slovo? Není tomu tak. Děkuji.

Nyní se budeme zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání. Nejprve rozhodneme o přikázání garančnímu výboru.

 

Předsedkyně Poslanecké sněmovny svým rozhodnutím navrhla přikázat předložený návrh k projednání hospodářskému výboru jako výboru garančnímu. Navrhuje někdo přikázání jinému výboru jako garančnímu? Nevidím žádný návrh, přistoupíme tedy k hlasování.

Zahajuji hlasování a ptám se, kdo souhlasí s tím, aby předložený návrh byl přikázán k projednání hospodářskému výboru jako garančnímu výboru? Ať zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti tomuto návrhu?

Hlasování s pořadovým číslem 120, přihlášeno 147 poslankyň a poslanců, pro návrh 108, proti žádný. Konstatuji, že tento návrh byl přikázán k projednání hospodářskému výboru jako garančnímu výboru.

 

Předsedkyně Poslanecké sněmovny nenavrhla přikázat tento návrh dalšímu výboru a já se ptám, zda má někdo další návrhy na přikázání jinému výboru? Žádný návrh takový nevidím, v tom případě vám děkuji a končím projednávání tohoto bodu.

 

Otevírám další bod dnešního jednání a tím je

Aktualizováno 6. 11. 2023 v 15:58.




Přihlásit/registrovat se do ISP