Úterý 30. května 2023, stenozáznam zahájení jednacího dne schůze
Předcházející zahájení jednacího dne schůze
(Jednání zahájeno v 14.00 hodin.)
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, vážení členové vlády, zahajuji další jednací den 65. schůze Poslanecké sněmovny a všechny vás vítám.
Aby byla zaznamenána vaše účast, nejprve vás všechny odhlásím a prosím, abyste se přihlásili identifikačními kartami a případně mi oznámili, kdo žádá o vydání náhradní karty.
Sděluji, že do začátku jednání o omluvení své neúčasti na jednání požádali tito poslanci: Balaš Vladimír z celého jednacího dne z pracovních důvodů, Bašta Jaroslav z celého jednacího dne ze zdravotních důvodů, Bělohlávková Romana od 14 do 17 hodin z pracovních důvodů, Dufek Aleš z celého jednacího dne z osobních důvodů, Golasowská Pavla od 13 do 17 hodin z pracovních důvodů, Hájek Martin z celého jednacího dne z pracovních důvodů, Hendrych Igor do 16 hodin z pracovních důvodů, Hofmann Jan z celého jednacího dne z osobních důvodů, Hrnčíř Jan z celého jednacího dne ze zdravotních důvodů, Jakob Jan od 17.20 z rodinných důvodů, Janda Jakub z celého jednacího de z osobních důvodů, Kettner Zdeněk z celého jednacího dne z pracovních důvodů, Kobza Jiří z celého jednacího dne z důvodu zahraniční cesty, Krejza Karel z celého jednacího dne bez udání důvodu, Kubíček Roman od 19 hodin z pracovních důvodů, Kubík Jan do 15 hodin z pracovních důvodů, Mašek Jiří z celého jednacího dne z pracovních důvodů, Michálek Jakub z celého jednacího dne z důvodu zahraniční cesty, Nováková Nina od 14 do 17 hodin z pracovních důvodů, Pokorná Jermanová Jaroslava od 14 do 16 hodin z osobních důvodů, Pošarová Marie z celého jednacího dne ze zdravotních důvodů, Potůčková Lucie z celého jednacího dne z osobních důvodů, Richterová Olga od 16.30 do 19 hodin z rodinných důvodů, Svoboda Bohuslav z celého jednacího dne z pracovních důvodů, Šafránková Lucie od 17 hodin bez udání důvodu, Tesařík Antonín z celého jednacího dne ze zdravotních důvodů, Tureček Karel z celého jednacího dne ze zdravotních důvodů, Vojtko Viktor od 16 do 17.30 z osobních důvodů, Volný Jan z celého jednacího dne z pracovních důvodů, Vondráček Radek z celého jednacího dne z pracovních důvodů, Wenzl Milan od 15 hodin z pracovních důvodů, Zborovský Miroslav z celého jednacího dne z pracovních důvodů, Zlínský Vladimír od 14 do 17 hodin z pracovních důvodů.
Z členů vlády se omlouvají Baxa Martin od 17.30 z pracovních důvodů, Bek Mikuláš z celého jednacího dne z pracovních důvodů, Blažek Pavel z celého jednacího dne z pracovních důvodů, Dvořák Martin z celého jednacího dne - osobní důvody, Hladík Petr z celého jednacího dne z pracovních důvodů, Lipavský Jan z celého jednacího dne z důvodu zahraniční cesty, Nekula Zdeněk z celého jednacího dne ze zdravotních důvodů, Rakušan Vít od 17 hodin z pracovních důvodů a Šalomoun Michal do 16.30 z pracovních důvodů. Pan ministr Baxa upřesňuje, že jeho omluva je od 15.30.
S náhradní kartou bude hlasovat pan poslanec Lacina, je to náhradní karta číslo 15.
Nyní bych vás chtěla informovat o návrzích, na kterých se shodlo dnešní grémium.
Ještě než tak učiním: pan poslanec Bohuslav Svoboda ruší svoji omluvu.
Nyní tedy návrh pořadu schůze, na kterém se shodlo dnešní grémium. Navrhujeme následující postup jednání v tomto týdnu. Dnes projednávat body v pořadí: bod číslo 1, sněmovní tisk 249/8, novela zákona o zadávání veřejných zakázek, vrácený Senátem; bod 2, sněmovní tisk 311/4, novela zákona o ochraně veřejného zdraví, vrácený Senátem; následně bod 6, sněmovní tisk 362, novela zákona o oběhu osiva a sadby, druhé čtení.
Dále navrhujeme projednávat body z bloku Zákony - první čtení v tomto pořadí: bod 15, sněmovní tisk 383, novela zákona o rejstříku trestů; bod 16, sněmovní tisk 403, změna zákonů v oblasti krizových stavů a státních hmotných rezerv; bod 17, sněmovní tisk 405, novela zákona o podnikání na kapitálovém trhu; bod 18, sněmovní tisk 409, novela zákona o investičních pobídkách; bod 19, sněmovní tisk 410, novela liniového zákona; bod 21, sněmovní tisk 430, novela zákona o výkonu zajištění majetku a věcí v trestním řízení; bod 23, sněmovní tisk 435, novela zákona o ozdravných postupech a řešení krize na finančním trhu. Toto pořadí bodů navržených k projednání v úterý by následně platilo i další dny, a to až do projednání bodu 23.
Zítra, tedy ve středu 31. května, navrhujeme ve 12 hodin pevně zařadit bod 22, sněmovní tisk 431, novela zákona o matrikách, v prvním čtení. V případě, že budou projednány všechny pevně zařazené body, bychom pokračovali v projednávání dalších bodů z bloku Zákony - první čtení, a to od bodu 26 a dále.
V pátek 2. června bychom projednávali body z bloku třetích čtení, a to v pořadí: bod 101, sněmovní tisk 332, novela zákona o dráhách; bod 99, sněmovní tisk 307, novela zákona o místních poplatcích; bod 104, sněmovní tisk 347, vládní návrh zákona o zrušení obsoletních právních předpisů; bod 105, sněmovní tisk 360, vládní návrh zákona o veřejných dražbách; bod 106, sněmovní tisk 361, vládní návrh zákona o veřejných dražbách související.
A dále informace na závěr: dnes asi pět minut po přerušení 65. schůze bychom formálně ukončili mimořádnou 54. schůzi, u níž byl vyčerpán pořad.
To je z mé strany vše. Přehled zbývajících bodů k projednání vám byl rozeslán elektronickou poštou.
A nyní jsou zde již přihlášení poslanci a poslankyně s návrhy na změnu pořadu schůze a jako první je přihlášen pan předseda Marek Benda. A já vás, kolegyně a kolegové, žádám o ztišení, abychom mohli vyslechnout, jaké návrhy pan předseda přednáší. Pokud máte cokoli k řešení, tak se prosím přesuňte do předsálí. Ještě vydržíme s panem předsedou, než se tady utišíte. (Ze sálu: Psssst.) Děkuji za nápomocné zvukové doprovody, a nyní tedy již předávám slovo.
Poslanec Marek Benda: Děkuji, paní předsedkyně, vážené dámy, vážení pánové, já bych nepochybně Sněmovnu překřičel, takže nepotřebuji ztišování až na úplnou nulu, ale dovolte, abych přednesl návrhy, které jsme sdělovali i opozičním subjektům, přesto nebyly podpořeny na jednání politického grémia, tak je potřeba, aby byly načteny za vládní koalici v tuto chvíli.
Navrhujeme, aby zítra, ve středu 31. května, pevně na 13.45 byly zařazeny čtyři volební body, a to bod 114, návrh na volbu kandidáta na jmenování do funkce viceprezidenta Nejvyššího kontrolního úřadu, druhé kolo; dále bod 115, návrh na jmenování člena kontrolní rady Grantové agentury ČR; dále bod 116, návrh na volbu členů Rady pro rozhlasové a televizní vysílání; a dále bod 117, návrh na volbu členů Dozorčí komise Národní sportovní agentury. To by byly body, které by byly zítra ve 13.45.
A posléze mám ještě jeden návrh, a to na pátek tohoto týdne. To znamená, 2. června jsou zařazeny zatím body ve třetích čteních, a navrhuji, aby za ně byl zařazen ještě jeden bod, a to bod 111, senátní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 326/1999 Sb., o pobytu cizinců na území České republiky a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony, sněmovní tisk 165, ve třetím čtení. Lhůty budou v tu dobu již uplynulé a myslím, že můžeme tento tisk, který tady leží více než rok, již řádně projednat.
Tolik mé návrhy k programu schůze. Děkuji za pozornost.
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová Také děkuji. Jenom se ujistím, že ty volební body bychom hlasovali v jednom hlasování, protože tak to je pevně zařazené? Pokud nikdo nebude namítat, tak to takto pak navrhnu. Děkuji.
Nyní je přihlášená s přednostním právem paní předsedkyně Schillerová, následuje pan předseda Okamura.
Poslankyně Alena Schillerová: Děkuji za slovo paní předsedkyni. Dobrý den, dámy a pánové. Dovolte, abych vystoupila s návrhem na zařazení nového bodu na dnešní jednání Sněmovny, to znamená jako třetí bod po senátních vratkách, pokud by mi nebylo vyhověno, tak zítra ráno hned jako první bod, a pokud by mi ani v tomto nebylo vyhověno, jako první bod po písemných interpelacích ve čtvrtek.
A teď dovolte, abych svůj bod odůvodnila. Chci ho nazvat Ztráta věrohodnosti ministra financí. Více než půl roku z tohoto místa upozorňuji, že Parlament České republiky byl v loňském roce při schvalování zákona o státním rozpočtu na rok 2023 ze strany ministra financí Zbyňka Stanjury historicky nevídaným způsobem oklamán - oklamán tak, jak si to doposud žádný z ministrů financí, a to žádné vlády od nepaměti, ani náznakem nedovolil. Ministr financí totiž předložil rozpočet, o jehož příjmech a výdajích musel moc dobře vědět, že nebudou odpovídat realitě. Prostě a jednoduše si část příjmů, slušně řečeno, namaloval a vymyslel a na část výdajů jako že zapomněl. Ve výsledku si pak vylepšil saldo státního rozpočtu o 150 miliard korun. Je to poprvé v novodobé historii, co Poslanecká sněmovna schválila zákon roku, jehož finální podoba nebyla sestavována skutečnými odborníky, ale pochybnými specialisty na marketingovou komunikaci. Ti sledovali jediný cíl, aby ministr financí z ODS za každou - opakuji, za každou - cenu sestavil rozpočet s deficitem nižším než ona údajně nezodpovědná a rozhazovačná opozice.
Vážená Sněmovno, protože lež má krátké nohy a daleko neuteče, dotýká se hospodaření České republiky na konci května, tedy ani ne v polovině roku, svého celoročního limitu. Již ve čtvrtek budeme znát výsledky pokladního plnění, které podle informací rozpočtového výboru lze označit z pohledu plánování financí státu za kritické. Ano, opravdu nebude možné využít 50 miliard korun z Modernizačního fondu, jak už půl roku vědí všichni kromě ministra financí a ministra životního prostředí této vlády. Ano, opravdu Finanční správa vybere o 60 miliard korun méně z daně z neočekávaných zisků, protože byla nastavena nesprávně a nekvalitně. Ano, opravdu nebude možné realizovat dopravní investice za více jak 30 miliard korun, pokud si SFDI nevezme nevýhodný úvěr, protože zkrátka vypadalo marketingově lépe peníze na silnice do rozpočtu vůbec nezapočítat. Ano, opravdu v rozpočtu chybí 15 miliard korun na mimořádnou valorizaci penzí, protože se ministr financí rozhodl tyto mandatorní výdaje v zákoně o státním rozpočtu ignorovat.
Ano, čeká nás bezesporu novela zákona o státním rozpočtu. Ostatně už to připustil nepřímo i náměstek ministra financí minulý týden na rozpočtovém výboru. Otázka je pouze, kdy a jaký příběh si k ní pan ministr financí Stanjura a jeho poradci vymyslí, a budou to mít velice těžké, protože se letos nemohou vymlouvat ani na válku, ani na energetickou krizi, dokonce se nemohou vymlouvat ani na opozici. Pravděpodobně si tak vyslechneme nějakou další fabulaci o mimořádných výdajích, které již nastaly, a mimořádných příjmech, které teprve přijdou, o potřebě vyrovnat časový nesoulad a podobně. Bude to zoufalá argumentace, ale to není podstatné. Odvěká pravda říká, že osoba, která fabulovala v minulosti, bude mít tendence fabulovat dál - pochopitelně, protože přiznat rozpočtové podvody a triky za 150 miliard korun, které měly za cíl oklamat Parlament, veřejnost, média, by bylo rovno přiznání odpovědnosti za negativní finanční dopady na náklady za dluhovou službu, kterou v důsledku špatného plánování z logiky věci není možné řídit tím nejefektivnějším způsobem, odpovědnosti za náklady způsobené problémy s cash flow státu, pokud by se snad ministr a jeho poradci rozhodli spoléhat na zázrak a odmítli přistoupit k neodkladnému zreálnění finanční rozvahy státu, odpovědnosti za náklady, které tyto přečiny proti pravidlům zodpovědného a věrného rozpočtování budou mít na budoucí důvěryhodnost fiskální politiky této země v očích našich věřitelů a ratingových agentur. A všechny tyto náklady budou korunovány zcela zbytečnou novelizací zákona o státním rozpočtu. Budeme svědky toho, co způsobí, když místo seriózní ministerské práce dá člen vlády přednost krátkozrakým radám politických marketérů, kteří pranic nerozumí nákladům svých špatných rad, natož pak veřejným financím, řízením likvidity státní pokladny a hospodaření státu. Zodpovědnost ale v plném rozsahu samozřejmě náleží ministru financí Zbyňku Stanjurovi a ani v nejmenším se jí nemůže zříci premiér Petr Fiala, který byl o všech účetních tricích ve státním rozpočtu opakovaně informován a velice dobře o nich věděl.
Dámy a pánové, jste to vy, kdo byl ze strany Ministerstva financí, respektive ministra financí, oklamán, a jste to vy, kdo mu nyní bude muset vytrhnout trn z paty, aby se Česká republika v důsledku opakovaně projevené nedostatečné kompetentnosti šéfa státní kasy neocitla v bezprecedentní situaci, jejíž možné důsledky asi dokáže dohlédnout na rozdíl od ministra financí a jeho okolí každý z nás.
Dámy a pánové, především vy z vládní koalice, zákon o státním rozpočtu je zákonem roku a vrcholným zákonem určujícím politické priority jakékoliv vlády. Potvrzuje se, že vrcholný zákon této vlády je založen na podvodu v rozsahu 150 miliard korun. Je to vizitka této vlády. Je to vizitka každého z vás, kteří jste pro tento rozpočet hlasovali.
Prosím, berte proto pochybnou úroveň ministerské práce pana Zbyňka Stanjury v úvahu při schvalování očekávané novely státního rozpočtu. Nedovolte, aby se nevratné škody, které pan Stanjura v letošním roce České republice způsobil, měly snad v budoucnu, byť jen částečně, opakovat.
Za hnutí ANO mohu rozhodně garantovat, že tyto škody budou ministru financí a jeho poradcům vyčísleny do posledního milionu korun, a zároveň žádám o zařazení mimořádného bodu, kterým je Ztráta věrohodnosti ministra financí Zbyňka Stanjury, v termínech a datech tak, jak jsem to uvedla v úvodu svého vystoupení. Děkuji vám za pozornost.
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová Děkuji, a paní předsedkyně, omlouvám se, ještě vás poprosím, jestli jsem si to dobře zapsala, ty pevné časy jsou - první bod zítra nebo první bod po písemných interpelacích ve čtvrtek? Je to správně?
Poslankyně Alena Schillerová: A ještě prosím jsem říkala jako třetí bod dnes, po těch senátních vratkách.
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová Dobře, takže jako třetí bod dnes. (Poslankyně Schillerová: Ano.) (Hluk v sále.) Děkuji.
A nyní tedy vystoupí s přednostním právem pan předseda Okamura, přihlášený k pořadu schůze, a následuji já se svou přihláškou. Prosím ještě o ztišení, kolegyně a kolegové. Pane předsedo, máte slovo.
Poslanec Tomio Okamura: Vážené dámy a pánové, já bych chtěl navrhnout mimořádné body za hnutí SPD na pořad dnešní schůze Poslanecké sněmovny.
Za prvé bych navrhl bod s názvem Fialova vláda svým "konsolidačním" balíčkem předvádí aroganci moci. Vláda Petra Fialy po roce nicnedělání schválila takzvaný - v uvozovkách - konsolidační a ozdravný balíček na letošní rok v celkové výši 94,1 miliardy korun. Není to žádný konsolidační, a už vůbec ne ozdravný balíček, ale obsáhlá daňová reforma, která zvýší daně všem bez rozdílu, a za hnutí SPD říkám jasně, že hnutí SPD je programově proti zvyšování daní českým občanům a firmám.
Přitom nejen před volbami, ale dokonce ještě nedávno v televizi premiér Petr Fiala z ODS a pětikoalice veřejně tvrdili, že daně zvyšovat nebudou. Minulý týden ministr financí Zbyněk Stanjura z ODS nás tady vyzval, opozici a další připomínkové subjekty k zaslání připomínek k tomuto materiálu a zároveň stanovil termín k jejich zaslání v délce pouhých pěti pracovních dnů. Přitom nám to tady zasílá v situaci, kdy, jak všichni vidíme doslova v přímém přenosu, se tady vládní pětikoalice mezi sebou hádá a vůbec ten konsolidační balíček nemají dohodnutý ani mezi sebou, takže tady různé strany vládní pětikoalice říkají, že s tím nesouhlasí a že to odmítají.
Takže vy to vůbec nemáte prodiskutované ani mezi sebou, hádáte se mezi sebou ve vládní pětikoalici, a teď nám to tady posíláte, ještě abychom to připomínkovali my a do té vaší blamáže abychom se ještě tady všichni přidali. Vláda přitom hodlá měnit celkem 57 zákonných norem a jenom důvodová zpráva má 238 stran, přičemž, jak říkám, ani vy sami nejste dodneška na tom dohodnuti, takže nejenom že je to šité horkou jehlou, nemáte to vůbec připraveno, ale zůstává ten mimořádně negativní dopad na všechny občany v České republice, že jim chcete skokově zvýšit daně a zdražit jim životy.
Podle hnutí SPD tento způsob samozřejmě není žádný dialog, dokonce dialog nefunguje ani ve vaší vládní koalici, ale je to pouze arogance moci, a problémem je, že se rukojmím stávají všichni občané České republiky a jejich životy. Navíc ten vládou předložený materiál, který jste nám zaslali k připomínkování, zároveň vykazuje celou řadu nedostatků. Například z národních dotací, ze kterých se stal regulérní byznys a podhoubí pro korupci, vláda chystá seškrtat 54,4 miliardy korun, ale vámi zaslaný materiál neuvádí konkrétně, kterých se to týká, takže jak to máme připomínkovat, a navíc když sami nejste ještě dohodnuti ani ve vládní koalici.
Hnutí SPD, jak jsem řekl, my jsme programově proti zvyšování daní českým občanům a firmám, a samozřejmě návrhy na zvyšování daní českým občanům a firmám a také návrhy na zvyšování věku odchodu do důchodu a snížení valorizací prostě nepodpoříme. Pro SPD jsou čeští občané na prvním místě a už jsme ho opakovaně, ten váš návrh, připomínkovali, ty vaše návrhy, konkrétně jsme i veřejně v médiích sdělili naše výtky. My prosazujeme konsolidaci a ozdravení veřejných financí, ale všichni víme, že to jde bez toho, abyste zvýšili daně českým občanům a českým firmám.
Ještě bych chtěl dodat, že vítáme, že i na základě apelu SPD se odbory posunuly v postoji ke generální stávce. Já už dva měsíce jednám s odbory, aby nám pomohly vyhlásit generální stávku proti plošnému zvyšování daní a zvyšování věku odchodu do důchodu, co plánuje vaše vláda a co tady chcete v červnu prosazovat, příští měsíc už, a odbory zatím se nerozhoupaly k tomu, aby vyslyšely naši žádost k tomu, aby byla vyhlášena generální stávka. Ale vítám, že už se posunuly z vyhlášení stávkové pohotovosti z minulého týdne na to, že už chtějí tvořit stávkový výbor.
Já si myslím, že opravdu není čas na to, váhat, protože jak víme, připravit generální stávku - a já jsem o tom jednal s odbory - to trvá i několik měsíců, aby se zajistila na jednu stranu funkce základní infrastruktury, zdravotnická zařízení, energetika a podobně, a zároveň aby se ta generální stávka mohla domluvit se všemi odborovými organizacemi, a jak víte, bez odborů, jak všichni víme, nelze generální stávku vyhlásit. Je tam potřeba, aby to udělaly odbory, které k tomu mají i legislativní podporu a je tam právo na stávku.
To znamená, my vítáme tento posun odborů, jsem rád, že i vedení odborů cítí nebo už začalo cítit, stejně jako SPD, že ta situace je neudržitelná, a doufám, že se odbory posunou v tom, že generální stávku vyhlásí, protože v červenci, v srpnu jsou letní prázdniny, takže podle toho, co jsem jednal s odbory, tam to vhodné není, protože lidé jsou na dovolených, pracovníci, zaměstnanci ve fabrikách, takže v podstatě teď je to potřeba vyhlásit, aby Fialova vládní pětikoalice věděla, že se třeba bude chystat milion lidí do ulic. A já jsem už sdělil i odborům, že SPD má jednoznačnou ambici a nebojíme se toho být politickým lídrem té generální stávky, politickým lídrem generální stávky. SPD je k tomu plně připraveno, protože stojíme za všemi pracujícími a slušnými občany. A říkám to opakovaně - neváháme a chceme do toho jít, protože to, jakým způsobem vláda skutečně zdvihne skokově daně všem občanům - zdražují i kojeneckou vodu, zdražují vodné, stočné, zdražují teplo, zdražují náklady na bydlení - to je opravdu úplně nepřijatelná záležitost a my prostě stojíme za občany. Takže já bych chtěl znova navrhnout jako první bod dnešní schůze bod s názvem Fialova vláda svým "konsolidačním" balíčkem předvádí aroganci moci.
A ještě bych to chtěl zdůvodnit i dále, protože vy jste oznámili jednostranně všem občanům a firmám v České republice, že jim zvýšíte daně, že chcete zvýšit všem občanům je k odchodu do důchodu, občanům, a snížit valorizaci penzí. Ale vůbec jste to neprojednali ani s opozicí a už vůbec jste to neprojednali s občany. Co tím mám na mysli? Chybí jakákoli veřejná debata, chybí jakékoliv veřejné slyšení, chybí jakékoliv diskuse s občany, nějaké konference, aby se občané k tomu mohli taky vyjádřit. (Hluk v sále.) Samozřejmě chybí tady i zákon o referendu, který tady dlouhodobě prosazuje SPD, a vidíme, proč jste proti tomu - to je ta arogance moci.
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová Já se omlouvám, pane předsedo, ale tady v levé části sálu je už příliš vysoký hluk. Tak vás prosím o ztišení, kolegyně a kolegové.
Poslanec Tomio Okamura: Takže my znovu a znovu to tady budeme navrhovat na pořad schůze, abychom tady veřejně před zraky občanů ve Sněmovně, kde jinde, když to tedy nechcete jinde projednávat - a tady taky ne, už jste mi ten bod zamítli minule, abychom ho tady veřejně projednali - aby se k tomu opozice mohla vyjádřit, protože znova zdůrazňuju, jak všichni vidíme z médií, tak vy sami ve vládní koalici nejste dohodnuti. Vy sami se přehadujete (?). Někdo chce zvýšit daně více, někdo chce zvýšit daně nějak jinak a tak dále.
Prostě to, že všichni chcete zvyšovat daně ve vládě, to zůstává, a že chcete zvyšovat věk odchodu do důchodu, ale vy sami nejste dohodnuti, takže my jako opozice bychom se rádi tady do té debaty zapojili s tím, že samozřejmě to odmítáme, a znovu vám představíme naše návrhy řešení, které jsme ostatně už v médiích je představili několikrát, jakým způsobem konsolidovat veřejné finance bez zvyšování daní občanům a firmám. To je prostě důležitý bod a já bych chtěl opravdu požádat poslance vládní koalice, aby tento bod konečně, tento návrh SPD, odsouhlasili, aby občané, potažmo my, co tady zastupujeme občany, kteří volili opozici tady ve Sněmovně, tak abychom mohli v zastoupení občanů ten váš v uvozovkách konsolidační balíček, který jak jsem říkal, žádným konsolidačním balíčkem není, a už vůbec ne ozdravným, abychom ho tady mohli diskutovat.
Jako druhý bod dnešní schůze Poslanecké sněmovny bych chtěl navrhnout bod s názvem Fialova vláda ukázala naprostou nepřipravenost na letošní zvýšení počtu žáků ukončujících základní školy. Jak víme, došlo tady k dalšímu totálnímu selhání Fialovy vlády, kdy Fialova vláda, vláda Petra Fialy a Ministerstvo školství, které vede hnutí STAN Víta Rakušana - vede, nebo spíše nevede, protože za velmi krátkou dobu, co jste u vlády, je to rok a půl, tak už je tam třetí ministr školství za hnutí STAN, střídá se to tam jako na běžícím pásu, to znamená, to ministerstvo asi nikdo už nevede, vidíme ten chaos, a výsledkem toho chaosu, který panuje ve Fialově vládě a na Ministerstvu školství, je to, že vláda ukázala naprostou nepřipravenost na letošní zvýšení počtu žáků ukončujících základní školy. Těchto žáků je zhruba o 11 000 více oproti loňsku. (V sále je hluk.) Můžu poprosit jenom ještě?
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová Ano, já děkuji. Pánové a dámy, prosím o ztišení, pokud máme cokoliv k řešení, a platí to zejména pro levou půlku sálu, tak se přesuňte do předsálí, ať může pan předseda pokračovat ve svém vystoupení. Prosím.
Poslanec Tomio Okamura: Důsledkem této nečinnosti a nekompetentnosti Fialovy vlády je stav, kdy nejsou dostatečné kapacity a tisíce dětí, konkrétně zhruba 11 000, nebo 11 000 a více dětí, tisíce dětí nyní nemají zajištěno místo v prvním ročníku střední školy pro příští rok ani na jednu ze dvou škol, na které se hlásily, což je samozřejmě pro rodiče a pro žáky mimořádně - mimořádně, řekl bych - obtížná a neadekvátní situace. Rodiče jsou tak nuceni pro své děti hledat prakticky jakákoliv studijní místa, aby jinak neskončily v září na úřadu práce. Problém se týká zejména hlavního města Prahy a Středočeského kraje, ale nejen jich.
Kromě vlády selhaly také zejména krajské samosprávy, které opět vesměs vedou strany Fialovy vládní pětikoalice, ale i hnutí ANO, do jejichž gesce v případě zřizovatelů střední školství spadá. Demografický vývoj je léta dobře známý, logicky, protože tady už patnáct let vidíme, nebo třináct let, čtrnáct let, že letos bude prostě více žáků, kteří budou ukončovat základní školu. Tento demografický vývoj je tedy dlouhá léta dobře známý a na tuto situaci se bylo možné bez problému postupně připravit. Ale Fialova vláda to zanedbala, nic nepřipravila a nyní se stali obětí této nečinnosti a nekompetentnosti rodiče a jejich děti.
Dle hnutí SPD je zde nutná kombinace, abych řekl náš konkrétní návrh - protože já vždycky říkám konkrétní návrh, když něco kritizujeme - konkrétní návrh za SPD. Dle hnutí SPD je zde nutná kombinace krátkodobých a dlouhodobých opatření. K těm krátkodobým patří rozšíření povolených kapacit studentů ve třídách a dočasné pronájmy dalších vhodných prostor pro potřeby škol. Z hlediska delší časové perspektivy je nutná reforma podoby přijímacího řízení, dlouhodobé systémové plánování dostatečných kapacit ve středním školství dle výhledu populačního vývoje a rovněž tak přizpůsobení podoby struktury středního školství potřebám trhu práce včetně významného rozšíření kapacit technického, a zejména učňovského školství. Takže já bych chtěl jako druhý bod - jenom to zopakuji - navrhnout bod s názvem Fialova vláda ukázala naprostou nepřipravenost na letošní zvýšení počtu žáků ukončujících základní školy.
Jako třetí mimořádný bod na dnešní schůzi Poslanecké sněmovny bych chtěl navrhnout bod s názvem Fialova vláda výrazně zhoršuje podmínky penzijního spoření. K tomu bych jenom dodal, že hnutí SPD naopak navrhuje rozšíření a zvýšení státní podpory penzijního spoření. Ministr práce a sociálních věcí Marian Jurečka z KDU-ČSL navrhuje v rámci opatření, které zavádějícím způsobem nazývá důchodovou reformou, výrazné zhoršení a zpřísnění podmínek státní podpory dobrovolného penzijního spoření občanů. Konkrétně se jedná o významné omezení a v některých případech až o zrušení státních příspěvků na tento typ spoření. Příspěvek od státu tak mají nově dostávat jen ti občané, kteří si své úspory z penzijního spoření nechají posílat po dobu deseti let ve splátkách jako rentu. Když si je vyberou jednorázově, o státní podporu přijdou. Jde o naprosto nedůvodné a diskriminační opatření, které trestá zodpovědné občany, kteří se dlouhodobě zajišťovali na stáří. Vláda chce navíc změnit i další podmínky státní podpory penzijního spoření, například zvýšit povinnou měsíční výši úložky, od které je poskytován státní příspěvek, z 300 na 500 korun a úplně odebrat tento příspěvek občanům, kteří si platí na penzijní spoření i v důchodovém věku. To jsou opět demotivující návrhy, které oslabí ochotu občanů spořit sobě nebo svým dětem a vnukům na penzi.
Hnutí SPD naopak navrhuje rozšíření a zvýšení státní podpory penzijního spoření. Státní příspěvek bychom poskytli i při měsíčních úložkách nižších než 300 korun měsíčně, abychom tak výrazněji podpořili nízkopříjmové a mladší občany. Rozšířili bychom i státní podporu stavebního spoření, kterou chce vláda Petra Fialy z ODS naopak také výrazně omezit.
Jako čtvrtý bod, mimořádný bod na dnešní schůzi Poslanecké sněmovny bych navrhl bod s názvem Fialova vláda zhorší podmínky pro pracující občany. Vláda Petra Fialy z ODS chce v rámci takzvaného úsporného konsolidačního balíčku zhoršit i podmínky pro vyplácení podpory v nezaměstnanosti pro občany, kteří krátkodobě přišli o práci a hledají si novou anebo se rekvalifikují. K získání podpory v nezaměstnanosti - a znovu zdůrazňuji, že se to týká pouze pracujících občanů, tahleta podpora v nezaměstnanosti, to nemá nic společného s podporou takzvaných nepřizpůsobivých - občas si to někdo plete, ale to jsou úplně jiné peníze, úplně jiná záležitost, takže tato podpora v nezaměstnanosti, na kterou mají nárok pouze lidé, co pracovali, by podle vládního návrhu do budoucna mělo být potřeba odvádět sociální pojištění o tři měsíce déle, než je tomu nyní, a Úřad práce by měl navíc přestat propouštěným zaměstnancům poskytovat kompenzace v případě nevyplaceného odstupného.
Hnutí SPD s těmito návrhy nesouhlasí. Podpora v nezaměstnanosti je pojistnou dávkou. To je v podstatě pojištění, které si platí pracující občané. Tato podpora náleží pouze občanům, kteří poctivě pracují a odvádí sociální pojištění ze zaměstnání nebo živnostenského podnikání. Takže znovu zdůrazňuji, vy vlastně chcete, Fialova vláda chce zhoršit podmínky pro pracující občany. Není žádný důvod tuto podporu snižovat, i vzhledem k tomu, že jak víme, výše této podpory je zastropovaná na maximálně 22 790 korun měsíčně a je tam i další omezení. Prodloužení povinné doby odvádění pojistného pro vznik nároku na podporu v nezaměstnanosti pro pracující občany nebo pro pracující občany, kteří přišli o práci, tak poškodí nejvíce nejohroženější skupiny nezaměstnaných, což jsou osoby v předdůchodovém věku či rodiče samoživitelé. A my si myslíme, že je potřeba podporovat pracující lidi v předdůchodovém věku, rodiče samoživitele i další pracující lidi, kteří náhle přišli o zaměstnání, zároveň si hledají nové zaměstnání nebo se rekvalifikují. Mluvíme o pracujících lidech, kteří si to platili jako pojištění, pojištění proti nezaměstnanosti. Oni si to platí to pojištění a teď vy jim to chcete omezit. Ukončení poskytování kompenzace v případě nevyplaceného odstupného se zase negativně dotkne občanů s předchozími nižšími pracovními příjmy. Ze strany vlády jde o nadbytečné a asociální opatření, které nijak zásadně nesníží výdaje státního rozpočtu, ale pouze ublíží dlouhodobě poctivě pracujícím občanům, kteří přechodně přišli o zaměstnání.
Co se týče úspor v sociálním systému, SPD považuje za prioritní okamžité ukončení zneužívání sociálních dávek takzvanými nepřizpůsobivými, tedy osobami, které se dlouhodobě vyhýbají práci, ačkoli pracovat mohou. Příslušný zákon na ukončení zneužívání dávek nepřizpůsobivými jsme tady již dvakrát předložili Poslanecké sněmovně, ale právě současné strany Fialovy vládní pětikoalice nám schválení tohoto zákona vždy znemožnily. Tady je třeba si říci a dát rovnítko mezi to, že Fialova vláda na jednu stranu zvyšuje daně slušným lidem, všem občanům v České republice a firmám, a na druhou stranu odmítá návrh zákona SPD na ukončení zneužívání dávek nepřizpůsobivými. Nepřizpůsobivé podporujete a slušné lidi sedřete z kůže! A to je samozřejmě problém a s tím SPD nesouhlasí. Proto bych chtěl projednat mimořádný bod s názvem Fialova vláda zruší podmínky pro pracující občany jako čtvrtý bod dnešní schůze Poslanecké sněmovny, protože k tomu prostě nemůžeme mlčet. Rádi bychom, aby to tady vláda vysvětlila.
A jako poslední, pátý bod, mimořádný bod na schůzi Poslanecké sněmovny bych chtěl zařadit bod s názvem Evropská unie zdraží lidem energie. Evropská komise, která tvoří legislativu Evropské unie, závaznou pro všechny členské státy, navrhuje s platností od roku 2029 úplný zákaz prodeje plynových kotlů. Měly by je nahradit takzvané hybridní kotle s povinnou minimální účinností na úrovni 115 % s využitím tepelných čerpadel, solárních panelů či vodíku.
A teď, abych to přeložil do srozumitelného vysvětlení, co to znamená pro občany České republiky. Přechod na tyto nové technologie by znamenal náklady výrazně přes 100 000 korun pro každou domácnost, které by se to týkalo. Experti považují tento plán za nerealizovatelný, jelikož by se jednalo o výměnu celkem 30 milionů plynových kotlů, přičemž v mnoha budovách je to i technicky nemožné. Tato regulace by znamenala faktický konec dnes široce využívaného plynového vytápění, a hlavně našim domácnostem by to opět razantně zvýšilo náklady na energie na kritickou až likvidační úroveň se všemi představitelnými negativními ekonomickými i sociálními dopady. Jde o další nesmyslnou regulaci ze strany orgánů Evropské unie, která poškodí Českou republiku, její občany i podnikatelský sektor.
Hnutí SPD opět apeluje na vládu Petra Fialy z ODS, aby se snažila tuto nebezpečnou normu zablokovat a aby se ji v žádném případě nepokoušela v České republice uvádět do praxe. Návrh Evropské komise na úplný zákaz využívání plynových kotlů rovněž potvrzuje i to, že členství v Evropské unii se stává pro naši zemi a pro naše občany čím dál nevýhodnější.
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová Omlouvám se, pane předsedo, jen poprosím kolegyně a kolegy o ztišení. Prosím, máte slovo.
Poslanec Tomio Okamura: Děkuji. Proč to chci tady zařadit? Protože nás zajímá v SPD, jak se k tomu postaví Fialova vláda. Jak se k tomu postaví? Protože vy teď chcete nově zvyšovat lidem daně, už zvyšujete daně, protože na minulé schůzi už jste si prohlasovali zvýšení spotřební daně na pohonné hmoty o korunu padesát, takže už jste zdražili lidem pohonné hmoty, teď samozřejmě chcete zvyšovat DPH, plošně budete zdražovat daně všem občanům České republiky. Řada občanů už nemá peníze a teď Evropská unie tlačí jedno za druhým, aby dále občanům zdražovala životy. Tady v České republice nemají občané stejné platy jako v Německu, nemají stejné platy jako v nejvyspělejších zemí západní Evropy, ale ty náklady samozřejmě budou podobné. Ceny za ty technologie a za ty změny jsou v podstatě stejné, často na Západě ještě levnější.
Takže nás zajímá, jak se k tomuto návrhu Evropské komise staví Fialova vláda, jestli to tedy zablokujete, jestli odmítnete, aby se toto uvádělo do praxe, aby se zdražovaly životy občanům touto normou. Proto to chci zařadit, aby se tady jasně za vládu někdo vyjádřil, jaké je stanovisko Fialovy vlády v této záležitosti, která se opět dotkne obrovského množství českých občanů, a neskutečně jim zase zdražíte životy.
Takže to je za mne, prosím o podporu a doufám, a chtěl bych apelovat na vládní poslance, aby hlasovali pro tyto návrhy, aby se to tady mohlo ve Sněmovně projednat. Děkuji. (Potlesk poslanců SPD.)
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová Také děkuji za předložené návrhy. Já jsem teď přihlášená, proto předám řízení schůze, a následuje paní místopředsedkyně Dostálová, takže se budeme střídat.
Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Prosím, paní předsedkyně.
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová Děkuji za slovo. Chtěla bych požádat o pevné zařazení bodu číslo 71, sněmovního tisku 241, občanský zákoník, který společně s kolegyněmi a kolegy spolupředkládám. Jedná se o sňatky, srovnání práv pro stejnopohlavní páry, známému zákonu jako manželství pro všechny. Chtěla bych, abychom tento bod zařadili do bloku prvních čtení jako bod, který bude následovat po bodu číslo 23, protože z grémia máme jasnou dohodu na pevném zařazení tohoto bloku prvního čtení. Tento je z nich poslední, to znamená, nenarušuje to dohodu z grémia, kterou učinily dnes všechny poslanecké kluby na svém jednání. Nemůže být tedy žádné podezření, že bychom tímto zákonem se snažili nějaký jiný, který má být na pořadu schůze, ohrozit nebo blokovat jeho projednání. Ostatně si nemyslím, že bychom si právě stejnopohlavní páry měli brát jako ty, kterými tady určitým způsobem manipulujeme k takovému účelu. Bohužel k tomuto podezření už tady docházelo.
Proto myslím, že všichni, kteří podporují, aby se tento zákon projednal, a mě těší, že jsem k tomu viděla velkou vůli i u těch, kteří třeba sami zákon úplně nepodporují, ale chtějí, aby se dostal na pořad, tady toto zařazení podpoří. Jak říkám, je to za gremiální dohodu, nikoli uprostřed ní nebo před ní, tudíž si to zaslouží, věřím tomu, podporu nás všech. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Také děkuji. A nyní jsem přihlášená já, takže počkám, až dorazí paní předsedkyně, opět se vystřídáme při řízení schůze.
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová Paní místopředsedkyně má tedy slovo. Oceňuji úroveň ticha, doufejme, že vydrží. Prosím, máte slovo.
Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Děkuji za slovo. Dobré odpoledne, vážené kolegyně, kolegové. Já dnes mám na srdci bod, se kterým už jsem tady jednou vystoupila, ale bohužel se situace od té doby nějak nevyvinula. Opravdu se na mne obrací velké množství starostů, kteří mají problém s výzvou na základní školy v integrovaném regionálním operačním programu.
Já jen vám v krátkosti přiblížím, o co vlastně jde, co se stalo. Ministerstvo pro místní rozvoj připravovalo výzvu na základní školy takzvaného Integrovaného regionálního operačního programu. Původně ta výzva měla být vyhlášena 1. října, ale čtyři dny před vyhlášením výzvy Ministerstvo pro místní rozvoj změnilo podmínky, a to tak, že zásadně, to znamená, snížilo celkovou výši způsobilých výdajů. Starostové prostě čtyři dny před výzvou, kdy už s projektovou dokumentací nebylo možné nic udělat, tak i na základě výzvy stínové vlády pan ministr tuto výzvu odložil a ta výzva byla potom znovu vyhlášena 25. listopadu.
Na základě této výzvy přišlo Ministerstvu pro místní rozvoj 143 stížností na to, jak ta výzva probíhala. Starostové apelují na pana ministra, že skutečně pravděpodobně došlo k nerovným podmínkám při podávání žádosti - nefunkční systém, monitorovací systém 2021+, nerovnost v případě zadávání projektů různého rozsahu, rozporu s protikorupčními opatřením a tak dále a tak dále. Ono když se na ty stížnosti podíváte, tak jsou opravdu z úst starostů velmi tvrdé ty připomínky.
Musím tedy říci, že skutečně ten systém tak, jak byl nastaven - protože ten systém byl spuštěn v podstatě ve 12.00, ale vlastně první žádost přišla až zhruba 14 minut nebo 15 minut po spuštění, což u tohoto monitorovacího systému není úplně normální, protože jestli si všichni vzpomenete, už jsme to tady jednou řešili, že prostě se samozřejmě ty projekty, když jsou všechna ta kritéria dopředu známa... Zažili jsme to v minulém volebním období, kdy jste nás velmi kritizovali za takzvanou klikačku, asi si na to všichni vzpomenete. Byli jsme opravdu terčem velmi tvrdé kritiky. Nicméně my jsme si tu kritiku vzali k srdci a musím říci, že všechny projekty, které tenkrát v rámci toho Reactu byly postiženy klikačkou, to znamená, že ty projekty se řadily v řádech minut po otevření výzvy, tak jsme je všechny podpořili, všechny. My jsme tenkrát v té výzvě měli alokaci zhruba 11 miliard korun a sešlo se projektů za 19 miliard. Všechny projekty, které byly po formální stránce v pořádku, jsme jako vláda podpořili. Ještě že jsme to udělali i za cenu přezávazkování Integrovaného regionálního operačního programu, protože dneska se ukazuje, že bude problém České republiky s dočerpáním programového období 2014 až 2020.
Když se podíváme na tu výzvu, o které já aktuálně mluvím, která už je tedy z nového programového období 2021 až 2027, tam musím říci, že Ministerstvo pro místní rozvoj má k dispozici na základní školy zhruba 7,4 miliardy korun, z toho na Individuální projekty 3,2 miliardy korun, na projekty pod takzvanými Integrovanými teritoriálními investicemi - znáte to pod zkratkou ITI - 2,8 miliardy korun, na venkov, takzvaný Komunitní rozvoj venkova, 1,4 miliardy.
Protože jsem tady vznesla mnoho dotazů i na pana ministra ohledně základních škol, jak bylo například ošetřeno to, že projekty, které podávaly žádost v té výzvě na základní školy, nepodávaly jen bianko šeky, to znamená, že by teprve řídící orgány dovyzvaly žadatele, aby doplnili všechny žádosti, protože první projekty byly, jak už jsem říkala, podány 19 minut po otevření výzvy, což už samo o sobě hovoří o tom, že mohl být problém s tím systémem jako takovým. V podstatě poslední projekt, který byl úspěšný, byl 20 minut poté, ale těch projektů je podáno zhruba za 6,3 miliardy korun. To znamená, v té výzvě pan ministr dal 1,8 miliardy plus státní rozpočet asi 300 milionů, to znamená kolem 2 miliard.
Já se ptám, když vy jste sami kritizovali tu klikačku - protože to nic jiného není - proč neumožníte všem projektům, které byly úspěšně podané, aby to starostové zrealizovali? Musíme si uvědomit, že jsou to investiční projekty, které tady můžu číst, celkové způsobilé výdaje se pohybují kolem 50 milionů korun. To znamená, to opravdu nejsou projekty, které mohou čekat někde v šuplíku. Starostové potřebují vědět, zda ty projekty mohou soutěžit, nebo ne.
Jsme na začátku programového období. Znovu říkám, i my jsme přezávazkovali Integrovaný regionální operační program o velké peníze, aby mohly být podpořeny všechny projekty v oblasti zdravotnictví. Nyní se ukazuje, že se současná vláda nepoučila z těch chyb. Znovu jede klikačku, jsou předloženy projekty za 6,3 miliardy korun. Já se ptám, zda budou také dofinancovány všechny a zda se už konečně poučíme z toho, že ty takzvané klikačky skutečně neodráží kvalitu projektů.
Mě například velmi zaráží v tom seznamu, když jsem viděla, jaké se sešly projekty, že jsou tam projekty, které si mohou města podat v rámci takzvaného ITI. To znamená, oni jsou jak v individuálních projektech, tak i v částce na integrované teritoriální investice, ale toto by přece takto být nemělo. Integrované teritoriální investice jsou konkrétní finanční obálky pro konkrétní města a města si měla říct svoje priority, třeba i základní školy. Ale jak je možné, že tato města ještě čerpají z takzvaných individuálních projektů, kde žádá zbytek republiky, který žádnou finanční obálku nemá? Takto bych tady mohla klást ty otazníky pořád a pořád.
Takže bych chtěla znova vyzvat pana ministra, aby se k tomu nějakým způsobem vláda postavila čelem, samozřejmě ve spolupráci s panem ministrem financí, buď tedy aby v podstatě tím, že v té alokaci nebo v celé prioritní ose má 7,4 miliardy, aby garantoval, že všechny úspěšné projekty budou dofinancovány, nebo aby na začátku programového období se nebáli toho kroku. Ráda jim předám všechny dokumenty, které jsme měli s tehdejší paní ministryní financí Schillerovou, aby věděli, že lze přezávazkovat Integrovaný regionální operační program. O to méně je potřeba strachu, když jsme teprve v roce 2023 a to čerpání je do roku 2027 plus tři, to znamená, až do roku 2030. Dneska čelíme tomu, že období 2014 až 2020 nebude dočerpáno. Tím pádem opravdu není důvod k žádným obavám, přezávazkování o zhruba 4,3 miliardy skutečně není žádná velká částka, ale všem starostům v České republice by to velmi pomohlo. Myslím si, že i naší vzdělávací infrastruktuře by to pomohlo, protože skutečně rozšiřování učeben o důležité věci, jako je například jazyková znalost nebo přírodní vědy, matematicko-fyzikální učebny a tak dále a tak dále, jsou ku prospěchu vzdělávání našich dětí. Děkuji za pozornost. (Potlesk z řad poslanců hnutí ANO.)
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová Také děkuji. Nyní se s přednostním právem ještě přihlásil pan ministr Bartoš, následovat by měl pan poslanec Okleštěk. Prosím, máte slovo, pane ministře.
Místopředseda vlády a ministr pro místní rozvoj ČR Ivan Bartoš: Děkuji za slovo. Mně nedá jenom krátce nezareagovat. Já bych byl nerad, abychom se v projednávání Sněmovny dostávali do dvou proudů, které řeší jednu a tu samou věc, neboť tímto směrem mířila i interpelace paní místopředsedkyně Sněmovny Kláry Dostálové, leč úvod té interpelace byl poněkud delší a nám se vlastně nepodařilo dobrat k tomu konci, kde bych mohl odpovědět na všechny dotazy, které souvisí jak s financováním výstavby infrastruktury, zejména týkající se základních škol, v těch výzvách 111, 112 IROPu pro rok 2021 až 2027, tak i k povaze řešení toho systému.
Jenom v krátkosti - nebudu teď reagovat na ty části systémové podpory, vypisování a jestli 19 minut je standardní doba pro nahrání jedné žádosti. My jsme po té zkušenosti s převisem omezili spoustu řekněme neblahých aktivit, například podávání prázdných přihlášek, které tam potom ten žadatel doplnil, a další. Já jsem i jasně řekl, že v žádném dalším IROP programu, byť ty parametry byly nastavovány již dříve, tuto již takzvanou klikačku nepřipustím.
Jenom k meritu věci. Řada těch programů, které ministerstvo skrze kohezní fondy a konkrétně IROP dělá, nejsou gesční ve smyslu nastavení parametrů čerpání. Tedy pokud jsou parametry z území nastaveny příliš řekněme v uvozovkách velkoryse nebo nepředejde nějaká předfiltrace, například z MŠMT, tak v podstatě - a my jsme před tím varovali - do toho režimu pouštíme více projektů, než v danou chvíli jsou ty peníze vyhrazené v IROPu.
Já bych se teď zaměřil jenom v krátkosti na asi pět bodů, jak postupujeme dále. Jsem tedy přesvědčen, že Ministerstvo pro místní rozvoj není ve své podstatě garančním rezortem pro budování školské infrastruktury, byť řadou svých titulů tomu může napomoci, ať už jsou to výzvy IROPu pro technické učebny, které někdy mají i charakter, třeba že se díky tomu zvýší kapacita toho zařízení, ale je to jakýsi kohezní program pro dorovnávání disparit, nikoliv plošný program pro výstavbu infrastruktury škol v obcích a městech.
Přesto se snažíme v otázce přezávazkování prioritní osy toho čtvrtého programu o 5 % z alokace roku 2027. Nejsou to žádné závratné peníze, kam teď se koukáme, zatím je to 204 milionů pro výzvu číslo 111 pro méně rozvinuté regiony a 114 milionů pro výzvu 112 - přechodové regiony.
Myslím si, že je zcela legitimní - a já jsem pro to i ve Sněmovně hlasoval a hlasovali pro to ministři ze všech stran koalice - skutečně hledat spolu s financemi zdroje, které by nám pomohly uspokojit ty projekty, které ze své povahy byly úspěšné a není to hodnotící výzva, málo už výzev se hodnotí, ale v tuto chvíli na ně nejsou ty peníze. Naopak na začátku období je to možná o něco obtížnější, protože teprve ke konci budeme vědět, jakým způsobem se realizují jiné tituly a budeme moct těmi penězi v rámci IROPu hýbat. Proto je legitimní hledat další zdroje, které pro připravené projekty můžeme zapojit.
Jako řídicí orgán IROP jednáme a vznesli jsme požadavek na Ministerstvo financí na rozpočtování státního rozpočtu a jaké jsou možnosti podpořit projekty i nad rámec té alokace IROP, to je, o čem paní Klára Dostálová mluvila. Zároveň, a myslím si, že to je taky důležitý prvek, bavíme se o financování projektu z operačního programu Spravedlivé transformace. Jedná se o projekty mimo tu alokaci IROP v kraji Moravskoslezském, Ústeckém a Karlovarském. Tam musí proběhnout nebo musela by proběhnout ta revize OPST. Jde o projekty mimo alokaci ve výši asi 1,6 miliardy relevantní jen pro tu výzvu 111.
Jinak Národní plán obnovy je taky zajímavým zdrojem a jedná se o čerstvou iniciativu MŠMT, primárně cílenou na kapacity škol, ale je možné vyjednat s Evropskou komisí i finance na podporu odborných učeben v projektech IROP, na které v IROP nejsou finance. Já jsem toto zaznamenal, kontaktoval jsem MŠMT a měli bychom se tímto směrem podívat. Od nového ministra Beka toto bylo jasně i do médií sděleno, že touto cestou hodlá postupovat.
Máme skupinu, která se tím zabývá, s MŠMT. Ta už spolu jednala. Primárně míříme na kapacity škol, ale zároveň i na projekty, které řeší jednotlivé učebny, na které je primárně určen, ty jsou určené, ty programy v IROPu. Jednání proběhlo 18. 5. a dál to probíhá. Tady i od paní Kláry Dostálové zazněla celková částka v těch výzvách, kdy to v součtu 4,5 miliardy, 2,9 miliardy dává poměrně velkou sumu, nicméně ty požadavky několikanásobně převyšují možnosti tohoto evropského programu.
Věřím, že se nám společnými silami, i třeba s know-how, které pochází z předchozího období, i třeba za působení paní Kláry Dostálové na postu ministryně pro místní rozvoj, se nám podaří poskládat nějakou variantu tak, aby projekty, které jsou připravené, mohly být finančně uspokojeny ve prospěch nejen obcí, jak to možná zaznívá, ale hlavně ve prospěch lidí, kteří v nich žijí a chtějí své děti dát do kvalitních vzdělávacích institucí.
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová Nyní tedy je přihlášen pan poslanec Okleštěk, všichni s přednostním právem již vystoupili. Následuje paní poslankyně Pastuchová. Prosím, máte slovo.
Poslanec Ladislav Okleštěk: Děkuji za slovo, paní předsedkyně, vážené kolegyně, kolegové, dokonce i člen vlády je tady, takže já vystupuji k rozpočtovému určení daní. Je to asi popáté, kdy k tomuto tématu vystupuji, a vždycky jsem se snažil dopracovat k tomu, abychom podpořili krajská města, protože tam to rozpočtové určení, zejména u nás v Olomouckém kraji ve vztahu k Olomouci, podle mě není dobře. Mám do jisté míry i zkušenosti, podle mě dost silné, dvacet roků jsem dělal starostu, čtyři roky jsem dělal hejtmana. Ale to, co jste teď předvedli, vládní koalice, s tím dárkovým balíčkem, kde snižujete rozpočtové určení daní pro kraje, pro města, to už je na mě skutečně moc!
Já jsem předpokládal, že zástupci Starostů a nezávislých - oni si tak říkají - že budou starostové, že budou podporovat svá města, obce, že se budou snažit dostat prostředky do těchto měst a obcí a že se budou snažit podporovat kraje, protože všichni tito jsou živou vodou celé ekonomiky, prostě starají se o to, aby živnostníci, drobné firmy mohli fungovat, aby nestáli na úřadech práce a nežadonili o žebračenku. Ale to, co předvádíte, je ostuda. Na ty kraje to dopadne v řádech stovek milionů korun, na jednotlivé kraje, na obce v milionech. Vždyť to musíte vidět! Starostové, vy se schováváte za ten název, nebo jste skutečně starostové? Vždyť už to skutečně nehrajte, udělejte to tak, jak to je, pojďte, vystupte a řekněte, že tak to nepřipustíte! (Potlesk několika poslanců ANO.) Ale ne, tady vládní koalice ne, ona si to pěkně domluví a vy shrbíte hřbet, prostě jak soumaři odtáhnete tu káru a budete se tvářit, jako že se nic neděje. Já vás mohu ujistit, že se děje, že obce jsou ve varu, nelíbí se jim to, města jsou úplně ve varu, protože vědí, o jaké prostředky přicházejí, vědí, že mohou investovat, ale s vámi to prostě nejde. Z krize se můžeme proinvestovat, ale ne tím, že budeme brát investorům peníze. Vy dokonce používáte obrat, že to číslo zůstane stejné - když vezmeme celkový objem prostředků v příštím roce, přes to snížení procenta, že zůstane stejný. No, jedině v případě, že bude zase vyšší inflace.
Tak prosím vás, nedělejme z lidí blbce. Snažme se nastavit ty podmínky tak, abychom mohli v krajích, ve městech, na obcích investovat, abychom mohli fungovat, protože tam to umí lépe než ve vládě. Takže prosím o zařazení bodu Rozpočtové určení daní po vládním dárkovém balíčku ve městech, obcích a krajích jako první bod dnešního jednání. Děkuji. (Potlesk několika poslanců ANO.)
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová Nyní tedy vystoupí paní poslankyně Pastuchová a následuje pan poslanec Farhan. Prosím, máte slovo.
Poslankyně Jana Pastuchová: Děkuji, paní předsedkyně. Já jsem avizovala jak v tisku, tak v televizi, že každou schůzi v úterý budu zařazovat nový bod - nebo ne nový, ale předřazení bodu sněmovního tisku 241, občanský zákoník, takzvané manželství pro všechny. Jsem velice ráda, že to předložila přede mnou paní předsedkyně Pekarová Adamová. Tady vidíme, jak chutná moc a přednostní právo, protože to věděla, že to předložím, ale já se nebudu přetahovat a nejsem ješitná. Já jsem opravdu to zvedla v minulém týdnu proto, abychom se o tom začali bavit. Je s podivem, že před týdnem to nešlo a dnes, když jste to navrhla vy, tak to určitě půjde.
Dnes jsem se dočetla v tisku, že pan předseda Rakušan, vaším prostřednictvím, hovoří o tom, že to chce projednat, bavit se o tom, ale v září. Tak teď nevím, jestli jste domluveni na tom termínu, jestli ví, že jste to navrhla dnes. Já říkám, já se tady nebudu přetahovat o to, kdo to navrhne. Já jsem to téma zvedla, vy jste ho zařadila jako první, já jsem za to ráda a věřím, že vaši kolegové v koalici i mí kolegové poslanci zařazení tohoto bodu podpoří. Já mám jiný termín, vy jste dala ten, který jsem měla jako druhý, aby to bylo v tomto týdnu po projednání prvních čtení po bodě 23, ale jako první alternativu jsem měla projednání jako třetí bod po senátních vratkách. Aby náhodou někdo neřekl, že něco obstruuji, jako tomu bylo v tisku a konkrétně vámi, paní předsedkyně, na Twitteru a dalších sociálních sítích, že to používám, abych oddálila odvolání pana Dana Köppla z rady, kterou jste už měli stejně domluveno, že ho odvoláte, a ten den jsme měli hlasovat do půlnoci, ale vám se to podařilo odvolat ho dřív, takže jste šli raději domů, než pracovali, a otevřeli jsme to.
Já jsem tady měla připravenou řeč, já ji říkat nebudu, je to zbytečné. Já si myslím, že dneska, protože jste to navrhla vy, to schválíme. Jsem za to ráda, jak říkám, bylo mým cílem to zvednout, podařilo se a já si myslím, že to je velký úspěch, že jste to navrhla. A budu moc ráda, když to vaše pětikoalice podpoří. Děkuji. (Potlesk části poslanců ANO.)
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová Paní poslankyně, ještě si ujasním, že ten návrh třetí bod dnes platí?
Poslankyně Jana Pastuchová: Ano, ano, dnes po vratkách ze Senátu jako další bod, tedy třetí.
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová Ano, děkuji. Jinak poprosím, byť je to zvláštní, oslovovat prostřednictvím i mě, bohužel.
Pan poslanec Farhan je další přihlášený, pak následuje pan poslanec Metnar. Prosím, máte slovo.
Poslanec Kamal Farhan: Paní předsedající, paní ministryně, dámy a pánové, děkuji za slovo. Chtěl bych zde dneska načíst nový bod, který se týká dlouhodobého nedostatku léků a nekompetentního postupu ministra zdravotnictví.
Ministr zdravotnictví nás všechny uvádí do nejistoty svými chaotickými, zmatenými a často bohužel i nesrozumitelnými výroky, které pak musí vysvětlovat, aby je vůbec lidé pochopili. Zajímalo by mě, zda se v jeho slibech ještě vůbec někdo z vás a z občanů orientuje. Léky tu měly být v prosinci, v lednu, v březnu, v dubnu, v polovině května, měly tu být dokonce, až vyjde slunce, a slunce už vyšlo. Venku je slunce, ale léky v lékárnách a v nemocnicích stále nejsou. Není to ani tak dávno, co i paní předsedkyně TOP 09 Markéta Adamová Pekarová a ministr Válek vysvětlovali cestu po Asii i tím, že tam sehnali léky pro podzimní období. Kromě toho, že nám tím ministr s paní předsedkyní oznámili, že na sehnání léků pro lidi na jaro a na léto vlastně vůbec nedošlo.
Domnívám se, že je velmi pravděpodobné, že léky z Korey problém léků v České republice nevyřeší. Dokonce si myslím, že tu ani na podzimní období nebudou. Ještě předpokládám, že bylo myšleno, že se jedná o podzimní období roku 2023 a že se nejedná o nějaké následující roky. Každý, kdo někdy dělal ve zdravotnictví, ví, jak probíhá dovoz a hlavně jak dlouho legislativně trvá, než se mohou dostat léky mimo Evropskou unii na naše území. Každý, kdo to ví, a věřím, že pokud je při smyslech, nemůže podobný slib vůbec vyslovit. I to jasně potvrzuje, že po více jak 500 dnech ve funkci ministr zdravotnictví stále nechápe, jak funguje legislativa a jak funguje zdravotnictví.
A protože, když někdo s panem ministrem nesouhlasí nebo s touto vládou, bývá hned osočený ze šíření dezinformací nebo je členem pětikolony, dovolte mi, abych zde přečetl jeden dopis z mnoha, který dostávám, a je z lékárny od jedné paní doktorky: "Dostupnost antibiotik pro malé děti k dnešnímu dni 29. 5. 2023. Peniciliny: není ani jeden - v sirupové formě není phenoxymethylpenicilin, amoxicilin ani potencovaný amoxicilin; nejsou ani z Polska dovezené záchrany. Dospělácké tablety v penicilinu přijdou jedenkrát za měsíc maximálně 10 kusů. Dospělácké augmentiny a amoksiklavy jsou. Ale co s kojenci? Cefalosporiny: pro děti není ani jeden, v tekuté formě není cefuroxim, cefprozil - nic. Non lege artis, to znamená řekněme ne podle předpisů, se půlí, ba i čtvrtí 500miligramové xorimaxy. Cefzil není vůbec žádný. Makrolidy: není žádný sirupový klaritromycin, nejsou ani 250miligramové tablety pro větší děti. Zůstává poslední mohykán Sumamed sirup ve dvou silách, ale jako bakteriostatické antibiotikum nás v epidemii spály, která pořád ještě dobíhá, nezachrání. Bojujeme, jak se dá. Přepočítáváme, půlíme, čtvrtíme..." a tak dále. A končí to větou: "Takto jsme dopadli ve 21. století."
Já bych chtěl říct, že takto jsme dopadli pod vedením pětikoalice a ministra zdravotnictví Válka. A rovnou říkám, že výmluvy o tom, že nedostatek léků je pouze problém celého světa, jsou jen řeči na úrovni výmluv. Kdyby to byla pravda, tak si asi těžko naši spoluobčané nejezdí do Německa, do Polska nebo Rakouska pro některé léky. A co na to premiér? Ten ministra chválí a přihlíží tomu na tiskových konferencích.
Proto mi dovolte, paní předsedkyně, abych zařadil jako nový bod na zítřek na středu, který jsem nazval Nekompetentní informace ministra Válka při zajišťování léků. Děkuji. (Potlesk z lavic ANO.)
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová Ano, děkuji. Následuje pan poslanec Lubomír Metnar a připraví se pan poslanec Novák.
Poslanec Lubomír Metnar: Děkuji za slovo. Vážená paní předsedkyně, vážené kolegyně, vážení kolegové, paní ministryně, na pořad dnešní schůze bych rád zařadil nový bod s názvem Opakovaná prohlášení na téma válka mezi Ruskem a NATO. Na mě a na mé kolegy se obracejí občané s tím, že se v mediálním prostoru opakovaně objevují prohlášení náčelníka Generálního štábu, že není vyloučena válka mezi Ruskem a NATO a zapojení České republiky ihned od počátku do takovéhoto konfliktu - místo toho, aby zaznívala prohlášení, co děláte pro to, aby k takovému konfliktu nedošlo. Tito občané jsou z toho vyděšení.
Chtěli bychom od paní ministryně obrany slyšet, jestli je v souladu s těmito prohlášeními, neboť jsme opět v mediálním prostoru zaznamenali rozkol mezi náčelníkem Generálního štábu a ministryní obrany, který musel řešit dokonce pan premiér. A pokud je paní ministryně s těmito prohlášeními v souladu, tak ať nám řekne, jakou má strategii, anebo potažmo nejenom rezort, celá vláda, aby k takovému konfliktu nedošlo.
Tento bod bych chtěl zařadit jako první bod po pevně zařazených bodech. Děkuji.
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová Děkuji. Nyní je tedy přihlášen pan poslanec Novák, následuje pan poslanec Nacher. Prosím, máte slovo.
Poslanec Marek Novák: Děkuji za slovo, paní předsedkyně. Kolegyně, kolegové, žádám o zařazení bodu Selhání ministra zdravotnictví Vlastimila Válka a okamžité řešení nedostatku léčiv. Situace totiž už není jen vážná, ona je katastrofická. Před chvílí jste slyšeli i mého kolegu, který na toto téma hovořil. Dnes vám může váš lékař na recept prakticky napsat cokoliv, protože boj o léky začne teprve, až přijdete do lékárny a zjistíte, že tam nejsou. A co dělá pan ministr? Dělá si z nás legraci. Posílá nás na vzduch, protože je hezké jarní počasí. Jestli to tak pan ministr Válek vidí, že čerstvý vzduch vše vyřeší, tak ho můžu ujistit, že nevyřeší. Lidé i lékárníci se nám ozývají dnes a denně, dokonce se přidávají i lékaři. Tato tehdejší nejapná připomínka pana ministra určitě neuspokojí rodiče, kteří shánějí Nurofen pro své malé děti. To je za mě prostě za hranou. A kromě jiného bych považoval na místě omluvu za toto prohlášení.
Na konci října loňského roku lékárny upozornily, že jim vedle jednoduchého penicilinu chybí i desítky jiných léčiv, přičemž ne všechna lze snadno nahradit. Nedostatkovým zbožím byly zejména sirupy nebo čípky na srážení horečky u dětí, které postupně lékárnám začaly docházet. Naši lidé ze zoufalství začali nakupovat léky v cizině. Ministerstvo zdravotnictví v prosinci k tomuto uvedlo, že problému čelí i jiné státy, a zůstalo opět v klidu a vlastně obvinilo lidi z toho, že když je více viróz a chřipek, tak více lidé léčiva nakupují. No, samozřejmě!
Na konci loňského prosince se do problémů dostaly i nemocnice. Nedostatek dětských léků proti horečce ve formě sirupů i čípků přinutil třeba ve Fakultní nemocnici u sv. Anny v Brně nebo v některých soukromých lékárnách, které měly potřebné suroviny, spustit vlastní výrobu, což je v uvozovkách ta lepší varianta. Lékárny v celé zemi se v polovině ledna stále potýkaly s výpadky léků, chyběly hlavně penicilin a další antibiotika. Přes sliby Ministerstva zdravotnictví o zajištění dodávek se nestalo vůbec nic. A co dělal pan ministr Válek v lednu? Místo aby situaci řešil, vyzýval lidi, aby léčiva neskupovali, a sliboval dodávky, které stejně nakonec nezajistil.
Ministr Válek se sice v polovině února na tiskové konferenci omluvil pacientům za to, že některé léky nebyly dostupné, problém chtěl vyřešit novelou o léčivech. V březnu letošního roku obviňuje pacienty, že si doma syslí antibiotika a sedativa. Jak může doma někdo syslit tyto druhy léků, které jsou jen na lékařský předpis, pane ministře? V dubnu chybí lék na cukrovku, antibiotika stále chybějí a lidem celkem pěkné květnové počasí stále úplně nepomáhá. V polovině května se však situace stále neuklidnila, ba naopak. Zmizel totiž i důležitý onkologický lék. Nejhorší je už měsíce trvající situace s penicilinem, který dlouhodobě chybí. Osobně mám zkušenosti a zážitky s onkologickým pacientem v mé blízkosti a vidím, jaké má problémy sehnat léky, které má od lékaře předepsány, jak běhá od jedné lékárny k druhé, a věřte, je to k pláči. Na druhou stranu vlastně můžu být rád, že se nejedná o kojence, protože pro ty už léky nejsou vůbec.
Dámy a pánové, je úplně jedno, jestli ministr Válek chce nebo nechce rezignovat, objektivní stav je fakt, že není v jeho silách ani v silách ministerstva toto řešit, a vidíme to dlouhodobě. Není to vlastně ani v silách této vlády. Musí se tím zabývat tato Sněmovna, a proto to zde předkládám. Musíme najít skutečné zdroje a zajistit léky pro občany České republiky. Úplně zůstává rozum stát nad tím, jak si může mnoho koaličních poslanců, kteří mají před svým jménem titul MUDr. a jsou vázáni Hippokratovou přísahou, vůbec připouštět, že toto není zásadní problém. Je, vážení lékaři. Prosím, kolegyně, kolegové, proberme se a začněme se tím konečně na této půdě zabývat.
Tento bod prosím zařadit jako první bod za pevně zařazené a žádám vás všechny v zájmu zachování zdraví našich spoluobčanů a také zdravého rozumu v této Sněmovně o podporu zařazení tohoto bodu. Moc vám děkuji.
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová Děkuji. Nyní je přihlášen pan poslanec Nacher a jako poslední již přihlášený pan předseda Benda po panu poslanci. Prosím, máte slovo.
Poslanec Patrik Nacher: Děkuji za slovo, vážená paní předsedkyně, členové vlády, dámy a pánové, já budu mít celkem jednoduchý bod zprvu informační, a to je Informace ministra školství o kapacitách na středních školách. Tato problematika v posledních týdnech zvedá ze židle nejednoho rodiče. Asi nejhorší situace je v Praze, kde Praha obhospodařuje nejenom občany z tohoto města a z tohoto kraje, protože Praha je i kraj, ale i ze sousedního Středočeského, odkud v Praze studovalo loni 35,5 % studentů, a letos to číslo je ještě vyšší, což, jak uznáte, prostě není možné, aby Praha kapacitně zvládla jeden a půl kraje. Já se tomuto tématu věnuji dlouhodobě a z toho krajského, z té krajské problematiky a tématu se z toho stalo celostátní, protože u středních škol není spádovost, u středních škol se neplatí za hlavu, za studenta, a tudíž je potřeba nějakým způsobem to řešit, protože my teď tady máme tři problémy najednou: silné ročníky, studenty z Ukrajiny a právě tyto studenty, kteří jsou z jiného kraje, než tam, kam jdou studovat, což, jak říkám, u Prahy to dělá u středočeských studentů přes 35 %, letos bych to viděl, že to bude 40, možná 50 % studentů ze středních Čech bude studovat v Praze, abychom si rozuměli.
Jinými slovy: a příští rok to bude úplně stejné, pokračují silné ročníky, budou tu studenti ukrajinských uprchlíků logicky a opět tady dojde k tomu převodu a ke studiu středočeských studentů mladých lidí v Praze. Má to svoji logiku, protože když se podíváte na dopravní dostupnost, směrem ze středočeských měst ve vztahu k Praze je mnohem snazší než mezi jednotlivými městy, takže já se tomu ani nedivím, třeba o kvalitě školství v Praze také nemluvě. Takže není to výtka vůči komukoli z jiného kraje, ale je to výtka vůči státu, aby nad tím nezavíral oči.
To znamená, chtěl bych poprosit, protože já už jsem to navrhoval před rokem a půl na pražském zastupitelstvu, teď to řešíme znova, neustále se točíme v kruhu, a jedno z usnesení právě směřuje i na celostátní úroveň, to jest pohled státu a jeho financování vůči kraji, v tomto případě Prahy. A druhý podnět, který se týká elektronizace přijímacího řízení, protože kdyby byla elektronizace přijímacího řízení, tak by se mnohému předešlo, což dneska není, je v tom zmatek a rodiče a ty děti se dneska trápí.
Tak já bych to poprosil zařadit alternativně dneska po těch vratkách, poté napevno dneska v 18 hodin a poté jako pevný bod v pátek, ať máme různé alternativy. Myslím si, že každý z vás, na koho se v poslední době obrátili rodiče, ví, že to není uměle vytvořený problém, ale je to problém skutečně reálný, a je dobré to přenést z komunální sféry v tomto případě v momentě, kdy už to trvá nějaký pátek, i na tu celostátní. Bod by se jmenoval Informace ministra školství ohledně kapacit na středních školách. Děkuji.
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová Děkuji za dodržení času. Nyní už poslední přihlášený a to je pan předseda Benda k pořadu schůze. Prosím, máte slovo.
Poslanec Marek Benda: Děkuji, vážená paní předsedkyně. Vážené dámy, vážení pánové, já bych za prvé chtěl stáhnout jeden svůj návrh, a to abychom na pátek zařadili bod 111, sněmovní tisk 165, to jest VZP. Ukázalo se po diskusích se zdravotním výborem, že by bylo opravdu problematické, aby se tento týden ještě setkali, tak to necháme až na variabilní týden. Takže tento návrh beru zpět, aby bylo možné umožnit zdravotnímu výboru, aby se na své řádné schůzi příští týden k tomu vyjádřil.
A potom mám jeden návrh, který navazuje na návrh paní předsedkyně, a to je, aby po těch bodech, které byly zařazeny z grémia, byl zařazen bod 71, novela občanského zákoníku, tak si myslím, že je správné a férové, aby poté byl zařazen bod 83, a navrhuji tak, aby po bodu 71, dosavadní novele občanského zákoníku, byl zařazen bod 83 Návrh poslanců Marka Výborného, Marka Bendy, Vlastimila Válka, Aleše Juchelky a Aleše Dufka na vydání ústavního zákona, kterým se mění Listina základních práv a svobod, ve znění ústavního zákona č. 162/1998 Sb., a ústavního zákona č. 295/2021 Sb., sněmovní tisk 276, prvé čtení. Myslím si, že by bylo opravdu dobře, abychom obě dvě tyto normy projednávali současně. Pokud na ně dojde, tak budu navrhovat i sloučenou rozpravu, protože se zabývají každá z jiné strany, ale stále stejným tématem rovnosti versus smysluplnosti slov. Děkuji za pozornost.
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová Také děkuji, i když jsem vás sotva slyšela, protože už tady zase vzhledem k návratu poslanců je velký hluk.
Nyní tedy už budeme hlasovat o jednotlivých návrzích, ale ještě než se tak stane, načtu omluvy. Pan poslanec Jáč Ivan se omlouvá od 17 hodin z pracovních důvodů, pan poslanec Kolovratník Martin od 18.30 z pracovních důvodů, Tom Philipp od 17 hodin z pracovních důvodů a z členů vlády pan premiér Fiala z celého jednacího dne z pracovních důvodů. Paní poslankyně Bělohlávková Romana ruší svoji omluvu a paní poslankyně Nina Nováková také ruší svoji omluvu.
Pan předseda Výborný s přednostním právem se hlásí, prosím.
Poslanec Marek Výborný: Vážená paní předsedkyně, děkuji za slovo. Chtěl bych poprosit jménem poslaneckého klubu o pauzu v jednání do 15.35 na poradu před hlasováním. Děkuji.
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová Ano, děkuji. Nyní tedy vyhlásím přestávku na žádost klubu KDU-ČSL do 15.35. Následovat bude hlasování o pořadu schůze, prosím.
(Jednání přerušeno v 15.29 hodin.)
(Jednání pokračovalo v 15.35 hodin.)
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Vážené kolegyně, vážení kolegové, je 15.35, pauza na jednání klubu tedy skončila. Já vám přeji hezké odpoledne, přebírám řízení schůze. (Hluk v sále.) A nyní bychom se věnovali hlasování. Přivolám kolegy z předsálí. Poprosím vás o ztišení.
Nyní bychom hlasovali nejprve o návrzích z grémia, pokud nejsou námitky, tak jedním hlasováním. Ještě zagonguji. Hlasujeme tedy o návrzích, jak byly zde již načteny z grémia.
Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro? Kdo je proti?
Hlasování číslo 97, přihlášeno 171 poslanců a poslankyň, pro 166, proti žádný. Návrh byl přijat.
A nyní bychom přikročili k hlasování dalších návrhů, které byly zde načteny. Prvním návrhem je návrh pana předsedy Bendy, aby body číslo 114, 115, 116 a 117, což jsou volební body, týkají se viceprezidenta NKÚ, GAČRu, RRTV a členů Dozorčí komise NSA, pan předseda navrhuje tyto sněmovní tisky zařadit na 31. 5. na 13.45. Pokud...
Ano, prosím, paní předsedkyně, máte slovo.
Poslankyně Alena Schillerová: Děkuji za slovo, paní místopředsedkyně. Já bych vás chtěla poprosit, zda byste dala hlasovat o bodech 114, 115, 116 a 117 zvlášť. Děkuji vám.
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Ano. Nyní tedy budeme hlasovat jednotlivě po bodech.
Nejprve budeme hlasovat o bodu číslo 114, což je viceprezident NKÚ, volební bod.
Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro? Kdo je proti?
Hlasování číslo 98, přihlášeno 174 poslanců a poslankyň, pro 93, proti 1. Návrh byl přijat.
Nyní budeme hlasovat o bodu číslo 115, což je volební bod a týká se GAČRu.
Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro? Kdo je proti?
Hlasování číslo 99, přihlášeno 174 poslanců a poslankyň, pro 152, proti žádný. Návrh byl přijat.
Nyní v pořadí třetí po bodu 115 se navrhuje zařadit bod 116, což je bod také volební a týká se RRTV.
Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro? Kdo je proti?
Hlasování číslo 100, přihlášeno 174 poslanců a poslankyň, pro 91, proti 1. Návrh byl přijat.
A nyní poslední volebním bodem je bod číslo 117, což je volba členů Dozorčí komise NSA.
Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro? Kdo je proti?
Hlasování číslo 101, přihlášeno 174 poslanců a poslankyň, pro 155, proti žádný. Návrh byl přijat.
Schválili jsme tedy všechny čtyři volební body. Nyní budeme pokračovat.
Dalším návrhem je návrh paní předsedkyně Schillerové, která navrhuje zařadit nový bod s názvem Ztráta věrohodnosti ministra financí.
Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro? Kdo je proti?
Hlasování číslo 102, přihlášeno 174 poslanců a poslankyň, pro 77, proti 84. Návrh byl zamítnut, a dále tedy nebudeme hlasovat o pevném zařazení.
Pan předseda Okamura navrhuje nový bod s názvem Fialova vláda svým konsolidačním balíčkem předvádí aroganci moci.
Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro? Kdo je proti?
Hlasování číslo 103, přihlášeno 174 poslanců a poslankyň, pro 77, proti 89. Návrh byl zamítnut.
Dále navrhuje pan předseda Okamura nový bod s názvem Fialova vláda ukázala naprostou nepřipravenost na letošní navýšení počtu žáků končících základní školy.
Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro? Kdo je proti?
Hlasování číslo 104, přihlášeno 174 poslanců a poslankyň, pro 75, proti 89. Návrh byl zamítnut.
Dále navrhuje pan předseda Okamura nový bod s názvem Fialova vláda výrazně zhoršuje podmínky penzijního spoření.
Zahajuji hlasování a táži se, kdo je pro? Kdo je proti?
Hlasování číslo 105, přihlášeno 174 poslanců a poslankyň, pro 76, proti 90. Návrh byl zamítnut.
Pan předseda Okamura navrhuje dále nový bod s názvem Fialova vláda zhorší podmínky pro pracující občany.
Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro? Kdo je proti?
Hlasování číslo 106, přihlášeno 174 poslanců a poslankyň, pro 76, proti 89. Návrh byl zamítnut.
Dále pan předseda Okamura navrhuje nový bod s názvem EU zdraží lidem energie.
Zahajuji hlasování a táži se, kdo je pro? Kdo je proti?
Hlasování číslo 107, přihlášeno 174 poslanců a poslankyň, pro 76, proti 87. Návrh byl zamítnut.
Paní předsedkyně Adamová navrhuje, aby bod číslo 71, sněmovní tisk 241, občanský zákoník, byl pevně zařazen do bloku prvních čtení za blok číslo 23. Vzhledem k tomu, že zde jsme měli pravděpodobně protinávrh - je to tak, paní poslankyně Pastuchová? Vy jste navrhovala, aby bod 71, sněmovní tisk 241, občanský zákoník, byl zařazen jako bod třetí na dnes, a pokud by proti tomu nikdo nebyl, tak bychom hlasovali nejprve o vašem návrhu a poté o návrhu paní předsedkyně Pekarové. Nesouhlasíte s tím? Dobrá, protože vy jste nezmínila ve svém projevu, že to dáváte jako protinávrh. Tedy pokud je souhlas, budeme tedy hlasovat o návrhu paní předsedkyně a poté, až přijde pořadí, budeme hlasovat o vašem návrhu, tedy tak, jak byly body načteny.
Já tedy dávám hlasovat o návrhu paní předsedkyně Pekarové Adamové.
Zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?
Hlasování číslo 108, přihlášeno 171, pro 109, proti 37. Návrh byl přijat, tento bod jsme předřadili napevno.
Prosím o chvilku strpení. (Předsedající se radí mimo mikrofon.) Paní místopředsedkyně Klára Dostálová navrhuje nový bod s názvem IROP, výzva na základní školy - klikačka. Zahajuji hlasování a táži se, kdo je pro? Kdo je proti?
Hlasování číslo 109, přihlášeno 173 poslanců a poslankyň, pro 77, proti 78. Návrh byl zamítnut.
Pan poslanec Okleštěk navrhuje nový bod s názvem Rozpočtové určení daní po vládním balíčku pro obce.
Zahajuji hlasování a táži se, kdo je pro? Kdo je proti?
Hlasování číslo 110, přihlášeno 175 poslanců a poslankyň, pro 77, proti 81. Návrh byl zamítnut.
Paní poslankyně Pastuchová navrhovala přesunout bod číslo 71, sněmovní tisk 241, občanský zákoník, jako třetí bod dnes, ale vzhledem k tomu, že jsme odsouhlasili zařazení tohoto bodu, váš návrh je nehlasovatelný.
Pan poslanec Farhan navrhuje zařadit nový bod Nekompetentnost ministra zdravotnictví Válka při zajišťování léku. Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro? Kdo je proti?
Hlasování číslo 111, přihlášeno 175 poslanců a poslankyň, pro 79, proti 85. Návrh byl zamítnut.
Pan poslanec Metnar navrhuje nový bod s názvem Opakovaná prohlášení na téma válka mezi Ruskem a NATO.
Zahajuji hlasování a táži se, kdo je pro? Kdo je proti?
Hlasování číslo 112, přihlášeno 175 poslanců a poslankyň, pro 77, proti 86. Návrh byl zamítnut.
Pan poslanec Novák navrhuje nový bod s názvem Selhání ministra zdravotnictví Válka a okamžité řešení nedostatku léčiv.
Zahajuji hlasování a táži se, kdo je pro? Kdo je proti?
Hlasování číslo 113, přihlášeno 175 poslanců a poslankyň, pro 77, proti 87. Návrh byl zamítnut.
Pan poslanec Nacher navrhuje nový bod s názvem Informace ministra školství o kapacitě na středních školách.
Zahajuji hlasování a táži se, kdo je pro? Kdo je proti?
Hlasování číslo 114, přihlášeno 175 poslanců a poslankyň, pro 79, proti 48. Návrh byl zamítnut.
Pan předseda Benda navrhuje, aby bod číslo 83, sněmovní tisk 276, což je ústavní zákon na změnu ústavy, aby byl předřazen, zařazen po bodu 71, respektive pokud pevně zařazen. Je to takhle v pořádku, pane předsedo? Ano.
Zahajuji hlasování a táži se, kdo je pro? Kdo je proti?
Hlasování číslo 115, přihlášeno 175, pro 117, proti 15. Návrh byl přijat.
Vypořádali jsme se tedy se všemi návrhy na úpravu programu.
Mám zde jedno sdělení: pan ministr Baxa se omlouval od 15.30, ale je přítomen, takže posouvá svoji omluvu až od 16 hodin. Přečtu ještě další omluvu: omlouvá se pan poslanec Havránek od 17 hodin z pracovních důvodů.
Nyní bychom přistoupili k bodu číslo
Následující zahájení jednacího dne schůze
Aktualizováno 6. 11. 2023 v 15:58.