Středa 17. května 2023, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze
(pokračuje Karel Havlíček)
102.
Vládní návrh zákona o mimořádném odpuštění penále z pojistného
na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti
a exekučních nákladů
/sněmovní tisk 377/ - třetí čtení
A prosím, aby místo u stolku zpravodajů zaujal pan místopředseda vlády, ministr práce a sociálních věcí Marian Jurečka a zpravodaj garančního výboru, což byl výbor pro sociální politiku, pan poslanec Michael Rataj.
Jenom uvedu, že pozměňovací návrhy jsou uvedeny ve sněmovním tisku 377/2, který byl doručen 2. května 2023. Usnesení garančního výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 377/3.
Táži se pana ministra, jestli má zájem vystoupit před otevřením rozpravy jako navrhovatel? Nemá zájem vystoupit.
Tedy otevírám rozpravu, do které se nikdo... Vidím zde pana předsedu Výborného, máte slovo.
Poslanec Marek Výborný: Vážený pane místopředsedo, vážený pane vicepremiére, vládo, kolegyně, kolegové, jsem rád, že jsme se dostali k finálnímu hlasování tohoto zákona. Je to vládní návrh zákona o mimořádném odpuštění penále z pojistného na sociální zabezpečení, je to takzvané to sociální milostivé léto. Myslím, že tady nemusíme připomínat dlouze předmět toho samotného návrhu ani já, ani další kolegové, protože jsme o tom tady hovořili v prvním i ve druhém čtení. Považujeme to za naplnění nebo splnění jistého dluhu vůči těm, kteří se nemohli zapojit do prvních dvou vln, protože ty řešily skutečně jenom dluhy vymáhané v rámci systému soudních exekucí. Ty naopak není možné zakomponovat do tohoto sociálního milostivého léta. Skutečně, netýká se to nikoho, kdo už si ten problém mohl vyřešit, a v tuto chvíli už to bude prostor pouze pro ty, kteří v případě tohoto zákona, který předložilo Ministerstvo práce a sociálních věcí - já děkuju jak panu ministrovi, tak i řediteli České správy sociálního zabezpečení, panu řediteli Boháčkovi, který se velmi aktivně a iniciativně podílel i na přípravě tohoto zákona, na to, že jsme schopni tímto způsobem - a v případě této normy se to týká jak fyzických osob, tak i osob podnikajících, protože právě ty mají možnost se zapojit do této mimořádné akce.
Princip zůstává stejný, je to jednorázová záležitost. Po zkušenostech z prvních dvou vln milostivého léta pouze prodlužujeme rozhodné období na pět měsíců od 1. července do 30. listopadu, a co je důležité, je zachován princip, že dluh se musí zaplatit do poslední koruny, do posledního haléře. To znamená, bude možné ten institut využít v případě, že dluh na sociálním pojištění bude České správě sociálního zabezpečení uhrazen do 30. listopadu. To, co bude tím benefitem, tím dobrodiním, proto milostivé léto, je odpuštění úroků z prodlení, penále a dalšího příslušenství.
Byly tady načteny ve druhém čtení některé pozměňovací návrhy. Asi se k nim nebudu vracet ke všem, protože na nich byla shoda, byly projednány v rámci podvýboru pro exekuce a insolvence, je na nich shoda napříč Poslaneckou sněmovnou a věřím, že budou také takto podpořeny.
Nicméně je tam načten jeden pozměňovací návrh kolegou Patrikem Nacherem, figuruje tam i mé jméno, který měl ambici zapojit do tohoto sociálního milostivého léta i zdravotní pojišťovny. Pravda, skutečnost je taková, že návrh, jak je napsán, nebyl předem konzultován se zástupci zdravotních pojišťoven, respektive Ministerstva zdravotnictví. Já jsem domluven s panem ministrem Válkem, který k tomu tady také vystoupí, to řešení tady je. Chci zdůraznit, a bude o tom hovořit i pan ministr zdravotnictví, že dluhy, které dnes jsou zdravotními pojišťovnami vymáhány nikoliv přes soudní exekutory, ale samostatně, že i pro tuto situaci bude vytvořen podobný nástroj, který teď schvalujeme pro sociální pojištění, respektive v následujícím tisku pro daňové nedoplatky, to je věc potom Ministerstva financí, nicméně v tuto chvíli tak, abychom neohrozili i naplňování Fondu prevence, protože v tom pozměňovacím návrhu jsou uvedeny i právnické osoby, jsme se dohodli na řešení, že tuto část pozměňovacího návrhu z hlasování vyjmeme a Ministerstvo zdravotnictví připraví legislativní text, návrh toho zákona, samostatně. Čili ano, bude připraveno jakési kvazizdravotní milostivé léto. Bude to snad poslední věc, která by nebyla pokryta tou sérií opatření, kdy se snažíme dostat lidi z šedé zóny do standardních socioekonomických vztahů tak, aby stát také z toho něco měl, to znamená, aby lidé byli řádně zaměstnáni, platili odvody sociální, zdravotní, aby platili standardně daně, současně pro ně tím benefitem bylo fungování v běžných normálních vztazích a zároveň i věřitelé se domohli potom svých požadavků.
Takže ten systém je všestranně užitečný a já bych chtěl jenom avizovat tady dopředu, a potom načtu i návrh upravené procedury hlasování, že právě proto, abychom z pozměňovacího návrhu načteného kolegou Patrikem Nacherem nevyjmuli jednu věc, která tam je mimo systém zdravotního pojištění, kde v části A10 analogicky k tomu, co je načteno i u tisku 384, to znamená u toho daňového milostivého léta, tak abychom umožnili se zapojit, využít institut milostivého léta i těm dlužníkům, u kterých už ta daňová, respektive v tomto případě správní exekuce byla zahájena. Proto tady předesílám, přestože jsme ve třetím čtení a já vím, že nemůžeme podávat pozměňovací návrhy, tak ale požádám o úpravu hlasovací procedury a současně navrhnu úpravu podle § 95 odst. 2 jednacího řádu, který je možné přednést ve třetím čtení, aby v té části A10 pozměňovacího návrhu ve větě první i ve větě druhé byla odstraněna slova "nebo zdravotní pojišťovna". Týká se to, ještě jednou opakuji, části A10 pozměňovacího návrhu. V okamžiku, pokud by nebyl, pro případ, že nebudou přijaty pozměňovací návrhy A1 až A9 a A11 až A13, tak bych požádal, abychom podle § 95 odst. 2 jednacího řádu přijali pozměňovací návrh A10 v tomto znění, to znamená, ve větě první i ve větě druhé budou vypuštěna slova "nebo zdravotní pojišťovna". Je to legislativně technická úprava, která bude znamenat to, že do dalšího procesu, to znamená do Senátu, nepošleme legislativní zmetek, který by věcně stejně nemohl být naplněn.
Tolik tedy jenom na vysvětlenou. Možná věc trochu technická, složitá, ale je dobře, když budeme takto postupovat. Děkuji za podporu.
Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Já také děkuji a prosím, aby to bylo předáno panu zpravodaji, aby přesně věděl tedy. (Již se stalo.) Dobře, děkuji. S faktickou poznámkou je nyní přihlášen pan poslanec Babka. Pana poslance zde nevidím, takže ruším jeho přihlášku, a dále do rozpravy s přednostním právem je přihlášen pan ministr Válek. Pane ministře, prosím.
Místopředseda vlády a ministr zdravotnictví ČR Vlastimil Válek: Děkuju, paní předsedající. Dámy a pánové, nebudu zdržovat, jen jsem chtěl potvrdit to, co tady zaznělo. Ministerstvo nachystalo pozměňovací návrh, který se bude týkat fyzických osob, tedy ne firem, ale těch, kteří opravdu individuálně dluží na zdravotním pojištění, tak, aby od nich nebylo vymáháno penále. To považujeme za správné. Předpokládám, že jakmile ten zákon bude schválen, my okamžitě navrhneme tuto malou úpravu, která by mohla platit od 1. ledna příštího roku. Alespoň takhle mě informovali na Ministerstvu zdravotnictví. Samozřejmě, kdyby byla šance, že se to vrátí ze Senátu dostatečně rychle, ale taková není, tak bychom to dokázali udělat i v Senátu.
Ten důvod je jednoduchý. Ty peníze jdou na Fond prevence. Jak je ten návrh formulován, by se to týkalo i firem, které takto dluží za velké množství svých zaměstnanců a které, řekněme, využívají - a to je ten zásadní problém celé té situace - vlastně některé tyto subjekty, pojišťovnu, jako levný způsob úvěru. Pak na konci roku zaplatí s penále, které není vysoké. Proto chceme, aby se to týkalo opravdu jenom konkrétních osob, které dluží z různých důvodů, protože se dostaly do těžké situace, tak, aby tyto měly odpuštěné to penále. Ono je vždy potřeba si uvědomit, že se platba za pojišťovny skládá ze dvou částí.
Takhle to nachystáme, takhle jsme to slíbili a takhle to uděláme. Garantuji to tady. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Také děkuji. Dovolte mi ještě načíst omluvy: omlouvá se pan poslanec Fridrich od 12 hodin ze zdravotních důvodů, paní poslankyně Ožanová bere zpět svou omluvu od 14.45. Paní Ožanová se dále omlouvá z osobních důvodů od 15 do 16 hodin. Paní poslankyně Potůčková se omlouvá od 17 hodin z osobních důvodů, pan poslanec Špičák celý jednací den ze zdravotních důvodů, pan poslanec Borovský od 14 hodin ze zdravotních důvodů a pan ministr Kupka od 11.30 do 13.30 z pracovních důvodů.
Nyní je na řadě paní poslankyně Štefanová v rámci obecné rozpravy. Paní poslankyně, prosím.
Poslankyně Iveta Štefanová: Děkuji za slovo. Vážené kolegyně, vážení kolegové, já bych se tady také ráda vyjádřila k předloženému návrhu. Hnutí SPD podporuje návrh na mimořádné odpuštění penále z pojistného na sociální zabezpečení a příspěvku na sociální politiku zaměstnanosti českým občanům, tedy návrh, který de facto navazuje na projekt milostivé léto, což je důležitý program pomoci obětem až likvidačního systému soukromých exekucí, který jsme rovněž podporovali. Hnutí SPD vždy bojovalo za práva obětí špatně nastaveného systému v celém jejich rozsahu, kdy ideálním řešením je dle našeho názoru plné zestátnění exekucí, tedy výkonu soudních a správních rozhodnutí.
Zdůrazňuji také, že odpuštění mnohdy astronomického penále a exekučních nákladů ze sociálního pojištění se týká pouze těch osob, které již část dluhu, respektive celou jistinu, uhradily. Uznáváme totiž, že dluhy se platit mají, což beze zbytku platí i u dluhů na daních a povinných pojistných odvodech, ale příslušenství dluhu nesmí občana existenčně zlikvidovat a postavit ho takzvaně mimo systém na dlouhá léta, což mimochodem přispívá i k prohlubování deficitu na důchodovém účtu, protože osoby v exekucích nemohou být kvůli přísnému nastavení systému standardně zaměstnány za důstojnou mzdu.
Úprava, kterou dnes projednáváme, by toto tedy mohla částečně změnit pozitivním směrem. Proto tento návrh podporujeme a podpoříme i načtené pozměňovací návrhy. Děkuji vám za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Také děkuji. Dále je do obecné rozpravy přihlášen pan poslanec Nacher. Pane poslanče, prosím.
Poslanec Patrik Nacher: Děkuji, paní místopředsedkyně. Pane ministře, dámy a pánové, já jsem si musel narychlo trochu změnit poznámky, o čem budu hovořit v tomto tisku. Za prvé, krátké shrnutí. Zopakuji - já jsem to nazval milostivý podzim - že tady se jedná o odpuštění příslušenství v momentě, kdy ten dlužník zaplatí jistinu, ale už nejsou případy, které jsou vymáhány soukromým soudním exekutorem a takzvanými správními nebo daňovými exekucemi. Rozhodné období je pětiměsíční, což je změna proti milostivému létu na dva měsíce, to je dobře, a jako novinka jsou tam ty splátky, umožnění splátek. My jsme naráželi na to, že v momentě, kdy jistina samotná byla vyšší, ten člověk se toho nemohl zbavit, protože ty peníze prostě v té chvíli neměl, tudíž se toho účastnit nemohl.
K tomu už směřují a směřovaly i pozměňovací návrhy. První se týkal u tohoto tisku, bavíme se o tisku 377, aby splátkového kalendáře se mohl účastnit i ten, u něhož už daňová exekuce byla zahájena, což v původním návrhu nešlo. Takže to je jeden pozměňovací návrh, kde jsme podepsáni napříč koalice - opozice. Myslím si, že to projde a je to v pořádku.
Druhý pozměňovací návrh má dvě části. Tam jsme podepsáni já a kolega Výborný. Týká se rozšíření o zdravotní pojišťovny, o tom budu mluvit za chvíli. Upřesňuje - a to je docela důležité a jsem zvědav, jak se s tím popasujeme, protože to je součástí toho mého pozměňovacího návrhu - že v případě, že dlužník se zúčastní splácení na základě splátkového kalendáře, ale už je v daňové exekuci, tak v pozměňovacím návrhu je napsáno, že se přerušuje exekuce, ale přerušení znamená, že se mu dál sráží ze mzdy. Takže následující pozměňovací návrh můj a Marka Výborného, ve kterém jsou i zdravotní pojišťovny, upřesňuje, jak je to se srážkami ze mzdy. To je to, co tady Marek Výborný řekl, že by se to nějakým způsobem z toho vypreparovalo od zdravotních pojišťoven. Přijde mi, že to je docela důležitý pozměňovací návrh. Mě pak jenom zajímá od legislativy, jestli to je možné takhle v uvozovkách z toho vyjmout a dát tam pryč, když neprojdou ty zdravotní pojišťovny, to slovo zdravotní pojištění nebo zdravotní pojišťovny, jestli to je legislativně technická. To já nevím.
To jsou ty dva pozměňovací návrhy, o kterých bychom měli hlasovat, byť několika hlasováními. Jenom připomenu, dámy a pánové, že oba dva pozměňovací návrhy prošly všemi výbory a stanoviska výborů jsou souhlasná.
Teď se dostávám k tomu, že upřímně moc nerozumím tomu, proč Ministerstvo zdravotnictví a ministr zdravotnictví nesouhlasí se zapojením zdravotních pojišťoven do toho, když připomenu, že to naopak byly zdravotní pojišťovny, které jako jediné z těch všech institucí, které teď do toho zapojujeme, se toho účastnily už v milostivém létu I i II, ale v té části, kde to vymáhali soukromí soudní exekutoři. To znamená, jestli je na to někdo připraven, tak jsou to právě ty zdravotní pojišťovny a VZP.
Připomenu i to, že proces přípravy tohoto návrhu, abychom to všechno stihli, a tady byla příkladná spolupráce koalice a opozice, doufám, že to tady pan ministr doloží na mikrofon, bylo i zkrácení různých lhůt, příprava pozměňovacích návrhů ve spolupráci s MPSV, u dalšího tisku s Ministerstvem financí, a tady v tomto případě jsme do toho chtěli zapojit Ministerstvo zdravotnictví. To se do toho ale nezapojilo, pane ministře. My jsme sem ten pozměňovací návrh dávali na poslední chvíli, to je pravda, myslím to zapojení zdravotních pojišťoven, a vy tam potom samozřejmě můžete najít nějaké drobné věci, které se vám nelíbí, tomu rozumím, ale to se dalo zhojit, kdybyste se do toho procesu zapojili úplně stejně jako MPSV nebo Ministerstvo financí. Teď se dostáváme do prekérní situace, kdy do druhého čtení to vrátit nemůžeme, protože bychom nestihli lhůty. Chtít od Senátu, aby nám to sem vrátil s pozměňovacím návrhem, který vy vylepšíte, jak jste říkal, také bychom nestihli ty lhůty, jestli to chceme spustit od 1. července, a uděláme v tom za mě těm lidem jenom zmatek, že vlastně bude milostivé léto I, milostivé léto II, tohle jsem nazval milostivý podzim, a potom od příštího roku tady bude ještě extra situace pro zdravotní pojišťovny. Musím říct, že mě to mrzí, protože tohle jsem bral jako pokračující spolupráci v oblasti kultivace prostředí exekucí.
Takže za mě a asi za náš klub my prostě budeme trvat na těch pozměňovacích návrzích tak, jak byly načteny, jak byly přijaty všemi výbory. Znovu upozorňuji potom na důkladnou proceduru při hlasování a pozor, abychom tam tedy, jestli skutečně ty zdravotní pojišťovny neprojdou, aby tam z toho nevypadly srážky ze mzdy, které jsou také součástí pozměňovacího návrhu 2563.
Takže jenom poprosím potom zpravodaje, který se teď radí s legislativou, aby to pak tam bylo fakt důkladné, aby to později někdo nenapadl, protože to si myslím, že je důležitá součást pozměňovacího návrhu. Tak děkuji.
Možná bych pana ministra zdravotnictví vyzval jenom, jestli by mi mohl aspoň krátce reagovat, proč tedy Ministerstvo zdravotnictví se do toho nezapojilo dříve, do toho procesu, jako se do toho zapojila ostatní ministerstva. Myslím si, že to je legitimní dotaz opozice, byť jsme v této věci spolupracovali. Ale právě proto je to dvakrát mrzuté, protože dvě ministerstva se na tom aktivně podílela, a to jedno ministerstvo až teprve teď, když už je tady něco na stole, a pojedeme to zase několikafázově. Nevím, jestli to je srozumitelné pro ty lidi navenek.
Tolik tedy takové shrnutí k tisku 377. Děkuji za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Já také děkuji. Pan ministr je přihlášen s přednostním právem, ale ještě před ním s faktickou poznámkou pan předseda Výborný. Pane předsedo, prosím.
Poslanec Marek Výborný: Děkuji za slovo. Já chci jenom vaším prostřednictvím, paní předsedající, ubezpečit ctěného a milého kolegu Patrika Nachera, že ta věc legislativně technicky hlasovací procedurou je předjednána, dojednána se zástupci legislativy Poslanecké sněmovny, je to tak skutečně v pořádku. A právě proto, abychom v tom nedělali zmatek a nezůstali v případě, že nebude schválena druhá část pozměňovacího návrhu směřující k zdravotním pojišťovnám, tak tam nenechávali slova zdravotní pojišťovna. Právě proto ve větě první, ve větě druhé budou tato slova vypuštěna. To znamená, právě proto, abychom nepůsobili zmatky, tento krok činíme, je předjednán, je to v pořádku a lze to podle už zde citovaného paragrafu jednacího řádu skutečně ve třetím čtení toto učinit. Čili suverénem je Sněmovna, rozhodne. Samozřejmě, pokud bychom schválili celý pozměňovací návrh včetně té části, o které jste hovořil, pane kolego, tento návrh bude nehlasovatelný. To jenom ubezpečuji.
A dovolte mi ještě, a on to určitě řekne i pan ministr, já se tady musím částečně zastat Ministerstva zdravotnictví. Vzhledem k lhůtám, o kterých tady bylo už řečeno, čas mezi prvním, druhým čtením byl zkrácen. Skutečně ten časový prostor tady byl výrazně omezen v okamžiku, kdy i my i pan kolega Nacher, vaším prostřednictvím, s tím pozměňovacím návrhem, a to jde za námi za oběma, jsme s ním přišli až krátce před reálným druhým čtením, tak chápu, že ministerstvo těžko na to mohlo reagovat v řádu minut. Čili nezpůsobí to problém, chci uklidnit veřejnost, opravdu nezpůsobí. Máme tady věci, které se týkají daní, měst a obcí, to bude věc pana ministra Stanjury. Máme tady věci, které se týkají sociálního pojištění, to se týká pana ministra Jurečky. A budeme tady mít, a je to dobře, věci, které se týkají zdravotního pojištění, a to bude věc pana ministra Válka, tak jak tady bylo řečeno, děkuji.
Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Děkuji za dodržení času a nyní s přednostním právem pan ministr. Prosím, pane ministře.
Místopředseda vlády a ministr zdravotnictví ČR Vlastimil Válek: Děkuji, paní předsedající. Dámy a pánové, já myslím, že věci, kde jsme se shodli na tom, že je to ku prospěchu občanů, je zbytečné hrotit. Nicméně rád bych upřesnil několik věcí, které tady zazněly a řekněme nebyly úplně přesné.
Tak za první, tento pozměňovací návrh, byť se týká zdravotních pojišťoven a Ministerstva zdravotnictví, nikdy neprojednával zdravotní výbor. Proč? Netuším, považuji to za chybu, ale není to můj problém, je to problém předkladatelů. Já kdybych ho předkládal, bezesporu požádám o projednání zdravotní výbor, což by byla jednoduchá cesta, jak by se o něm dozvěděl ministr zdravotnictví. Ten pozměňovací návrh byl načten v 16.35, což si všichni můžete přečíst, večer a druhý den už bylo druhé čtení, takže my jsme se k němu neměli kdy vyjadřovat, když tedy pominu noc z tohoto 16.35 do druhého dne do rána, a tu noc jsme se k němu opravdu tedy nevyjadřovali, za to se omlouvám. Měl jsem spát na ministerstvu a číst, které návrhy budou na noc načteny? Tak to je, snadno se to dá dohledat, snadno se to dá dokázat, je zbytečné o tom debatovat, fakta jsou fakta. Zdravotní výbor to neprojednával, ministerstvo nikdy nikdo s tímto návrhem neoslovil. Já ve Sněmovně nebývám každý den, a bývám tady pravidelně. Stačilo se na mě obrátit a hned jsme to mohli vyřešit. Nikdo se na mě osobně neobrátil. Tak čekal bych, já to v opozici vždycky dělal, že jsem se obracel na Adama Vojtěcha a ptal jsem se ho, co si o tom myslí, tak bych čekal, když je nějaký pozměňovací návrh, který se týká zdravotních pojišťoven, a tím pádem i mě, že se na mě obrátíte.
Ten pozměňovací návrh je správný, dobrý a já znovu opakuji, podporuji ho. Ten pozměňovací návrh, vaším prostřednictvím, pan poslanec Nacher a, vaším prostřednictvím, pan poslanec Výborný, opravdu dobře připravili. To, co je potíž, že v případě pojištění sociálního a zdravotního je technický rozdíl a my pouze nechceme, protože ty peníze jdou do Fondu prevence, je to jeden ze základních příjmů Fondu prevence, to je ten fond, z kterého se platí různé úkony pro pacienty, a ty odhady jsou, že bychom, kdyby to bylo takto načteno, přišli zhruba o miliardu z Fondu prevence, což je poměrně velká částka. Problém spočívá v tom, že v tom pozměňováku jsou nejenom fyzické osoby, a s tím naprosto souhlasíme, ale i právnické osoby, a právnické osoby, které se samozřejmě podílí na platbách, podle mých informací, a je to možné si ověřit u zdravotních pojišťoven, některé z nich, není jich málo, dělají to, že prostě neplatí pravidelné měsíční pojištění, koneckonců ty kauzy znáte z médií, protože využívají ten systém jako levný úvěr a penále není tak vysoké, takže to doplatí na konci roku včetně penále a ta penále jdou do fondu. To znamená, já plně podporuji ten pozměňovací návrh, opravdu udělám maximum pro to, aby to co nejrychleji bylo předloženo z Ministerstva zdravotnictví, a to tady slibuji na svou čest.
Jen prosím, abyste zvážili, že by se ten pozměňovací návrh měl opravdu týkat osob fyzických, tedy těch, kteří z různých důvodů nestihli zaplatit zdravotní pojištění a pak jsou sankcionováni, kteří, když ho doplatí, nebudou sankcionováni. Ona to ta pojišťovna stejně dělala, vaším prostřednictvím, to tady pan poslanec Patrik Nacher jasně řekl, že to dělávala, ale nemyslím si, že je vhodné, abychom podporovali firmy, které využívají řekněme nebo mají různé důvody k tomu, já nechci být podezřívavý, a prostě místo aby pravidelně platili za své zaměstnance část zdravotního pojištění, udělají to na konci roku nebo s odstupem a pak platí penále. Myslím si, že tady by to nebylo úplně ku prospěchu ani těch jejich zaměstnanců.
Velmi se omlouvám, pokud jsem já v tom udělal chybu, fakt nepodezřívám nikoho, že to bylo jakkoliv. Prostě byla to série nedorozumění, bylo potřeba to vyřešit rychle a opravdu naposledy. Považuji ten pozměňovací návrh za velmi dobrý. Ta mucha je tady ta jediná věc, která ale samozřejmě, pokud člověk není hluboce ponořen ve specifikách vybírání zdravotního pojištění, tak se na ni nedá přijít. Myslím si, že tím, že se zkopírovala vlastně ta metodika nebo že je to podobné té metodice, která se - tak se tam tady ta dostala. Ale tak já se omlouvám, pokud jsem zkomplikoval komukoliv z opozice nebo z koalice život, není to zlá vůle.
Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Děkuji a s faktickou poznámkou je přihlášen pan poslanec Nacher. Pane poslanče, prosím.
Poslanec Patrik Nacher: Děkuji. No, já jenom na vysvětlenou panu ministrovi, aby viděl ten čas. Za prvé to, že jsme zkrátili lhůty, to byla všeobecná vůle, to jsme chtěli všichni, o to jsme byli požádáni koalicí, vládou, to nám nemůžete vyčítat, že jsme schválili - jo, to je, vy jste chtěli, abychom schválili lhůty, my jsme je schválili, nemůžeme za to dostat vynadáno. To je první moment.
Ten druhý, tady bych se, pane ministře, trochu bránil, protože to, že tam chceme zapojit zdravotní pojišťovny, jsem já tady říkal na mikrofon, můžete se podívat do stenozáznamu, už v prvním čtení. Poté můj kolega Marek Výborný svolal kulatý stůl, kde byl zástupce VZP, kde jsme řekli, a byla to shoda napříč, že bychom do toho chtěli zatáhnout zdravotní pojišťovny. Pak to bylo na podvýboru pro exekuci a pak jsme se o tom bavili na podvýboru pro ochranu spotřebitele. Ve všech těch věcech a ve všech těch orgánech jsme říkali, že bychom do toho rádi kromě těch jiných pozměňovacích návrhů, na kterých je shoda, to jsou ty splátkové kalendáře, rádi zapojili i ty zdravotní pojišťovny. Problém nastal v tom, že jsme měli zpětnou vazbu z VZP, že nejdřív to oni napíší, pak že ten pozměňovací návrh nenapíší, a když jsme tedy měli už pár dnů do druhého čtení, tak jsme to museli s kolegou Výborným nějakým způsobem vyřešit jinak a napsat to přes někoho jiného, přes jiné právníky, to jest ne asi přes odborníky, kteří by tam tu chybku, kterou vy jste říkali, neudělali. Jinými slovy, to já se omlouvám, ale i přes to určité ocenění toho pozměňovacího návrhu nemůžu nést odpovědnost za to, že prostě ani VZP, ani Ministerstvo zdravotnictví se včas nepodílelo na té tvorbě, a my jsme to potom museli zachraňovat na poslední chvíli v 16.35, protože jinak by ten návrh tady nebyl vůbec. Takže já jsem rád, že bude aspoň něco.
Nevím, jak dopadne to hlasování, jenom říkám - nedělejme v tom těm lidem zmatek, to je celé. Všichni se shodneme, že by to tam být mělo, jenom mě mrzí, že ty zdravotní pojišťovny do toho nebyly zataženy od začátku. Toť vše.
Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Čas! Děkuji. Dále s faktickou poznámkou je přihlášen pan ministr. Prosím. Prosím, pane ministře.
Místopředseda vlády a ministr zdravotnictví ČR Vlastimil Válek: Já tomu naprosto rozumím a chápu, a proto to taky nevnímám nějak úkorně. My jsme od začátku jako Ministerstvo zdravotnictví o tom pozměňováku samozřejmě věděli, ale celou dobu jsme počítali s tím, že se to bude týkat fyzických osob, a taky nikde nezaznělo, že by se to týkalo i těch právnických. Tam možná bylo to nedorozumění a nevnímám to jako chybu kohokoliv.
Prosím obecně do budoucna a prosím takhle jak poslance - a prosím naprosto oficiálně - jak poslance z opozice, tak poslance z koalice, pokud je nápad na jakýkoli návrh, pozměňovací návrh s paní profesorkou Adámkovou, s řadou dalších, takto postupujeme. Já všechna jména kolegů neznám, ale je několik pozměňovacích návrhů, které jste nachystali jak v koalici, tak v opozici, obrátili jste se na mě a Ministerstvo zdravotnictví samozřejmě udělalo servis, pokud ten pozměňovací návrh byl dohodou. Tady se na nás fakt nikdo neobrátil. Stejně tak prosím, pokud budete mít jakýkoli návrh, u kterého máte pocit, že se týká pojišťoven, opravdu není šťastné se obracet na zdravotní pojišťovny. I v tomto případě, a to je spíš možná poučení do budoucna, se obracejte na Ministerstvo zdravotnictví, a pokud to bude něco, na čem se shodneme a nebude to nějaká - já nevím - věc, která je politicky konfliktní, a toto určitě je věc, na které je naprostá shoda, slibuji a garantuji maximální servis Ministerstva zdravotnictví v případě přípravy takovýchhle pozměňovacích návrhů, aby nedocházelo k nedorozumění. Tak se omlouvám ještě jednou.
Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Děkuji za dodržení času a jsme dále v obecné rozpravě, kde je přihlášena paní poslankyně Fialová. Prosím, paní poslankyně.
Poslankyně Eva Fialová: Moc děkuji za slovo. Já už se o exekuce a vůbec problémy s černou, šedou ekonomikou zajímám dlouho a celý tento tisk jsem neměla potřebu se vyjadřovat, protože byl v dobrých rukách Patrika Nachera a Marka Výborného. Odvedli na něm kus super práce a upozorňovali na zdravotní pojišťovny od začátku, a dneska to nemilé rozčarování, že nechcete tento pozměňovací návrh podpořit. Tak se tady obrátím na pana ministra Válka. Pane ministře, nemusíte se omlouvat opozici ani kolegům, ale dojděte se omluvit za prvé nejdříve svému kolegovi panu Jurečkovi, kterému tím zkomplikujete jeho snahu v tom, aby lidé, kteří dlouhodobě nepracují a jsou psaní na dávkách, tak je nedostanete z té šedé zóny ani náhodou, protože tito lidé jsou přesně ti, kteří dluží na sociálním a zdravotním pojištění, a pak za druhé, jděte se omluvit lidem do regionů, kteří jsou předlužení, ti lidé jako v Ústeckém kraji, a jděte jim říct, že jim zase dáváte třetí možnost, jak se oddlužit. Sice je to super, ale ti lidé za mnou chodí, jsou připraveni na to, že konečně přišlo něco, co jim pomůže, a budou se moci vrátit zpátky do života, a tím, že vy nechcete podpořit a dovolit tento způsob, nastává velice těžká situace. Sice garantujete, že to bude v lednu, ale ti lidé jsou připraveni v těch zoufalých situacích, ve kterých jsou teď, si vzít třeba například půjčku a splatit to. Já nevím, jestli znáte mechanismus na sociální a zdravotní pojištění, ale to je takzvaná přednostní pohledávka, kde se strhává dvojnásobná částka z jiných exekucí, takže pro ně je jednodušší si vzít půjčku, splatit tento dluh, to splácet nějakým jiným způsobem z běžného zaměstnání a nemusí být závislí na sociálních dávkách.
Mě by zajímalo, pane ministře, jaký je objem dluhu, když takhle říkáte, že to nechcete dovolit společnostem, kolik dluží společnosti versus jednotliví občané, jestli se tu nebavíme o nějakém malém procentu, které ve finále je zbytné, a vy byste to tímhle krokem nebo tím krokem, co chcete udělat, zkomplikoval situaci tisícům lidí, desetitisícům například v Ústeckém kraji. Já vím, o čem mluvím, protože Ústecký kraj je nejvíce zadlužený exekucemi v celé republice a ti lidé jsou opravdu zoufalí. Když se tady podívám na opoziční (koaliční?) kolegy, kteří o tom mají hlasovat a budou rozhodovat, vidím, že zájem je téměř minimální. Ale mě už nebaví tam vozit další delegace a ukazovat, jaká je svízelná situace a co každý běžný občan musí podstupovat, a tohle konečně - pane ministře Jurečko, já vám chci za to poděkovat - byl dobrý krok, jak ty lidi vytáhnout ze dna. A prosím, chtěla bych znát třeba váš osobní názor, jak vy se k tomu stavíte, jestli zdravotní pojišťovny podpoříte, nebo nepodpoříme. Já ještě jednou prosím kolegy, zvažte to a podpořte i možnost odložení v rámci zdravotních pojišťoven. Děkuju za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Já také děkuji a dále do obecné rozpravy je přihlášena paní poslankyně Dražilová. Paní poslankyně, prosím.
Poslankyně Lenka Dražilová: Také děkuji za slovo. Dovolte mi, abych vám zde sdělila stanovisko našeho klubu. I když zde zazněla spousta věcí, tak si myslím, že na tom stanovisku se vůbec nic nemění, takže jsme rádi, že se zde navazuje na podobné úspěšné projekty s názvem milostivé léto, tady tento milostivý podzim, jak tomu říká kolega Nacher. To klíčové sdělení za náš klub je, že tento návrh podporujeme a považujeme ho za velmi potřebný, protože jak už zde bylo několikrát řečeno, motivuje dlužníky k zaplacení a k úhradě toho dlužného pojistného s vidinou odpuštění penále, a to je pro ně opravdu zásadní.
Já bych ale zde chtěla ještě zdůraznit jednu věc, a to je to, kolem čeho jsme se začali motat ve třetím čtení, a sice pozměňovací návrh, kterého by se milostivý podzim týkal, a to je i to přiřazení zdravotních pojišťoven. Já jsem to tady poslouchala a ráda bych se k tomu vyjádřila i jako členka rozhodčí komise Všeobecné zdravotní pojišťovny. Padalo tady, že problém je, že bychom do toho zařadili i firmy. Mě velmi zaujalo to, co řekl pan ministr Válek, já jsem si to zapsala, který doslova řekl, že se to týká i firem, které využívají pojišťovnu jako levný úvěr. Vy zde předjímáte a podezíráte firmy, že něco takového dělají. Já vám můžu říct, že z těch přibližně 150, 160 případů, které vždycky projednáváme, se tak maximálně 10 týká firem a firem, které opravdu se dostaly do nějakých problémů, takže si myslím, že tento argument opravdu neobstojí. Ještě mi přišlo takové zajímavé, že ve svém prvním vystoupení pan ministr řekl, že o tom vůbec nevěděl, když vystupoval podruhé, tak řekl, že věděl, ale pozdě.
Takže budu pokračovat, zpět k našemu stanovisku. Za chvályhodný považujeme fakt, že se tento zákon poučil z předchozích podobných zákonů. Pro nás je velmi důležité a jedna z úplně klíčových změn, že je tam ten fakt, že umožňuje osobám sociálně slabým požádat o splátkový kalendář na úhradu dluhu. Zaznělo to tady už v průběhu projednávání a musím říct, že zákon může opravdu v dobrém změnit život statisícům, opravdu statisícům osob. kdybychom k tomu ještě přidali to penále ze zdravotního pojištění, a to v době, kdy se ekonomická situace obyvatel - a musím říct, i díky nečinnosti této vlády - opravdu prudce zhoršuje. Jsme v situaci, kdy řada podnikatelů, a zejména občanů je ve složité ekonomické situaci, a proto je důležité tento zákon schválit, už i proto, že by se jednalo o jedno z mála pozitivních gest vládních poslanců směrem k lidem, kteří mají vůli svoji situaci opravdu řešit a nečekají jenom s nataženou rukou na to, co kde dostanou.
Na závěr bych tedy chtěla zdůraznit, že tento zákon, pokud do něj budou zakomponovány potřebné změny, které byly podány prostřednictvím pozměňovacích návrhů, je nádhernou ukázkou spolupráce koaličních a opozičních poslanců. Je ukázkou, že pokud tvůrci mají ochotu komunikovat a spolupracovat, tak to jde. Jenom je možná škoda, že takových případů není více. Ještě jednou vás prosím, abyste schválili všechny pozměňovací návrhy.
Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Děkuji. Mám zde dvě faktické poznámky, nejprve pan ministr Stanjura, připraví se pan poslanec Brázdil. Pane ministře, prosím.
Ministr financí ČR Zbyněk Stanjura Já bych podpořil stanovisko ministra zdravotnictví, protože firmy nedluží často jenom za sebe, ale dluží i peníze, které strhnou svým zaměstnancům a neodvedou je zdravotním pojišťovnám. Uvědomme si, že platbu zdravotního pojištění za zaměstnance zaměstnavatel dělá, firma, ti lidé dostanou o to méně na výplatní pásce, a pokud firma to neodešle, tak to má skutečně jako levné úvěry. Teď nemluvím o té části, která se týká platby za zaměstnavatele.
A druhá věc, samozřejmě že jsou firmy, které se dostanou do problémů. Ale co je normální postup? Jdu na zdravotní pojišťovnu, předložím podklady, pokusím se přesvědčit a vyjednat splátkový kalendář, postavím se k tomu čelem. A pokud před tím budeme zavírat oči a budeme vždycky říkat a vždycky je budeme omlouvat, tak je to v neprospěch těch, kteří poctivě plní své povinnosti, to si musíme říct, nejenom v neprospěch rozpočtů zdravotních pojišťoven a veřejného zdravotního pojištění, ale zejména je to nespravedlivé vůči firmám, které třeba mají taky ekonomické potíže, a přesto plní své povinnosti, nedovolí si neodeslat zdravotní pojištění, které strhli svým zaměstnancům, zdravotní pojišťovně, a když mají problém, vyjednávají o splátkovém kalendáři. A nemám žádnou informaci, že by zdravotní pojišťovny šmahem odmítaly všechny žádosti o zdravotní pojištění. My už řešíme problém, který ta firma podcenila, prostě nekomunikovala, nevyjednávala, neřešila to. Tak já jsem chtěl, aby to zaznělo v rozpravě, abychom věděli, o jakých případech vlastně debatujeme, že ten příběh není tak černobílý a že někde na začátku byl problém na straně firmy. Proč ty firmy, které jsou v exekucích, nevyjednávaly? Vyjednávaly? Může každá z nich doložit nějakou korespondenci či jednání se zdravotní pojišťovnou? Jsme si jisti, že odvedly hlavně sražené zdravotní pojištění zaměstnance? Pokud ano, tak pak teprve přemýšlíme, že jim nějakým způsobem pomůžeme.
Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Děkuji za dodržení času. Další s faktickou poznámkou pan poslanec Brázdil, připraví se pan poslanec Nacher. Prosím, pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Milan Brázdil: Děkuji za slovo. Zareaguji na oba dva předřečníky. V tom rozhodčím orgánu sedí kolegyně Dražilová, byl tam i doktor Mašek, kolega, my to tam projednáváme. Musím říct, že ano, toto jsem nevěděl, asi máte pravdu. Ale většinou, co se tam řeší, je to, že třeba ty podniky dají tu platbu mylně na jinou pojišťovnu, jiným číslem, tak to odpouštíme. Tak jenom jsem chtěl říct, že je to takové i makové. Jak jste to teď popsal, máte pravdu.
Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Děkuji a další s faktickou poznámkou pan poslanec Nacher. Prosím.
Poslanec Patrik Nacher: Musím znovu, pane ministře, tady teď se nepřeme o ta jednotlivá slovíčka. Ten pozměňovací návrh byl skutečně, jak řekl pan ministr správně, překopírován z principu, na kterém je postaven celý návrh 377, který se týká České správy sociálního zabezpečení. Podstata je v tom, že my jsme o tom zapojení, aby tam byly i zdravotní pojišťovny, mluvili od prvního čtení, na všech kulatých stolech, které organizovali i vaši kolegové koaliční, a byla to koaličně opoziční shoda. Protože se ministerstvo do toho nezapojilo, a teď nevíme jak, já už to zkoumat nebudu, nebo VZP, to je teď jedno, tak jsme to tady s kolegou Výborným řešili jiným způsobem. Tím se tady ten pozměňovací návrh takhle dostal. Jsem rád, že pan ministr zdravotnictví říká, že to je dobrý návrh, jenom tam je tahleta jedna věc. Jenom celou dobu, jestli jste mě dobře poslouchali, mě mrzí to, že kdyby se toho chopilo Ministerstvo zdravotnictví od začátku, tak tady mohl být plnohodnotný návrh, který by byl součástí tohoto tisku. To je vše, to je jednoduché, protože to tady nepřistálo shůry, my jsme se o tom bavili fakt na všech fórech.
Já už nevím, jakým jiným kanálem dát najevo na Ministerstvo zdravotnictví, že je tady tahleta potřeba. Koneckonců to vyřizoval kolega Výborný, tak já nevím. Takže já děkuju za to, že pan ministr řekl, že se na něj mohou všichni obracet, ale my jsme využili všech těch kanálů, takže to se na mě nezlobte. To, že na to byl krátký čas, to jsme chtěli všichni, protože jinak bychom to nestihli. To byla přece žádost i vlády.
Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Děkuji. Další s faktickou poznámkou je pan ministr Stanjura a připraví se pan poslanec Mašek. Pane ministře, prosím.
Ministr financí ČR Zbyněk Stanjura Kdyby mě pan poslanec Nacher poslouchal poprvé, tak by zjistil, že jsem vůbec nemluvil, nevstupoval jsem do polemiky opozičního návrhu, reagoval jsem pouze na poznámku vaší kolegyně, že skoro vždycky jde o firmu v problémech, že by měli pomáhat, a snažil jsem se popsat, že ten příběh není černobílý, a to je všechno. Tak se nemusíme teď zase vracet k tomu, co kdo kdy řekl, jestli nějaký pošťák něco někam nesl na ministerstvo, nebo ne. Já jsem se zaměřil na to a popsal jsem, že je jiný případ, pokud neodvádí za své zaměstnance, přitom jim to strhne. Jiný je případ, pokud vůbec nevyjednávali o splátkovém kalendáři. Pokud poslal někdo omylem platbu, to je zase úplně jiný případ, to se dá vyřešit velmi, velmi jednoduše. Ta firma není v problémech, jenom udělá chybu, a chybu dělá každý, to se určitě vyřeší. Takže bych prosil pana poslance Nachera, aby, když říká, že se k tomu musí vrátit, tak já jsem mluvil jenom o tomhle.
Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Děkuji a nyní s faktickou poznámkou pan poslanec Mašek. Pane poslanče, prosím.
Poslanec Jiří Mašek: Vážená paní předsedající, kolegyně, kolegové, my před sebou máme teď asi kvalitně připravenou normu, na které je shoda koalice i opozice, a v podstatě nám tam vyplynul jediný problém u zdravotního pojištění. Ten problém je v tom, že jsou tam zahrnuty i právnické osoby. Kdyby tam ty právnické osoby nebyly, tak si zatleskáme a posíláme to dál. Můj dotaz, který jsem kuloárně před chvílí vznesl na kolegu Výborného, prostřednictvím paní předsedající, je, jestli by se to přece jenom nestihlo, abychom to schválili, jak to bylo připraveno s pozměňovacími návrhy, a poslali jsme to do Senátu a hledali cestu, jak to rychle v Senátu opravit a tady rychle po dohodě schválit, protože takovouhle normu, dalo to určitě předkladatelům velkou práci, a když tomu chybí jenom tohleto, nebo jsou tam navíc ty právnické osoby, chtěl bych poprosit o zvážení této cesty, a myslím si, že by to byl potom nejlepší výsledek. Děkuju.
Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Děkuji. Z místa mám ještě přihlášku pana poslance Ferance v rámci rozpravy. Prosím.
Poslanec Milan Feranec: Děkuji, paní předsedající. Vážení členové vlády, dámy a pánové, jenom pár poznámek k tomu, co se týče zdravotního pojištění. Padly tady různé věci, nestihli jsme to, nedodalo se to a tak dále. Nicméně já si pamatuji, že podvýbor pro exekuce, insolvence se touto problematikou zabýval 20. dubna. Byli tam přítomni zástupci pojišťoven, VZP, předseda správní rady, nevím, jestli ho tady vidím, a pan Nacher tam mluvil o tomto návrhu, mluvil i pan Výborný. A všichni, všechny pojišťovny, veškeré své úsilí, říkaly, jak je to špatně, že to nechtějí, místo toho, aby řekly: Uděláme to, nebo pomůžeme. Takže není to o tom, že jste se to dozvěděli, pane ministře, při vší úctě - jasné, v systému to bylo 2. 5., tomu rozumím, ale minimálně oficiálním jednáním 20. dubna se to probíralo shora, zdola, tam se to probíralo a byl dostatek času to připravit. Jasné, chápu, nebylo to v systému a tak dále. Asi je to škoda, nebo myslím si, že je to škoda, že se nevyužil ten prostor, protože skutečně si to zaslouží. Musím říct, že v tomto smyslu to ministerstvo i pojišťovny jako... jasné, de iure nemusely nic udělat, takže to neudělaly, ale propásla se dobrá příležitost.
A ještě jednu poznámku. Když mluvíte o těch firmách, pane ministře, říkáte, že tím, že platí později, se levně úvěrují, no, to není zase až tak levné, protože penále je nějakým způsobem nastavené, je to repo sazba plus 8 procentních bodů, což dneska je nějakých plus minus 12 %. To si nemyslím, pochopitelně, že to je zase až tak levné financování. Tak jenom zopakuji, škoda že se nevyužilo této příležitosti, protože pro mě zdravotní pojištění, i když je de iure pojištění, ale de facto je to daň, co si budeme vykládat, je to nějaká zdravotní daň, takže je velká škoda, že jsme nevyužili tuto příležitost, a myslím si, že trošku máslo na hlavě má v tomto případě Ministerstvo zdravotnictví. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Já také děkuji a s faktickou poznámkou se přihlásil pan ministr Válek. Pane ministře, prosím.
Místopředseda vlády a ministr zdravotnictví ČR Vlastimil Válek: Děkuji, paní předsedající. Tak já už se nebudu omlouvat. Ministerstvo zdravotnictví máslo na hlavě nemá. Je zvykem ve slušné normální společnosti, pokud po někom něco chci, že ho oslovím. Mě nikdo na žádný z těch výborů a podvýborů, kde se to projednávalo, nepozval. Na Ministerstvo zdravotnictví se nikdo z předkladatelů neobrátil. Je mně šumafuk, kdo za to může, ale ne Ministerstvo zdravotnictví! To si domluvte, předkladatelé, mezi sebou, vpravo i vlevo! Já se snažím chovat slušně, korektně, dělám všechno, co je v mých silách, a opravdu odmítám být opakovaně napadán, že ministerstvo něco neudělalo. Pokud jsem za něco vinen, ano, kritizujte mě, ale v tomto případě jste si tam zvali pojišťovny, vůbec nechápu proč, místo abyste si pozvali zástupce Ministerstva zdravotnictví. Já bych si v životě v opozici něco takového vůči vašim ministrům netroufl udělat! (Potlesk zprava.)
Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Děkuji za dodržení času. Nyní s faktickou poznámkou je přihlášen pan poslanec Nacher a připraví se pan poslanec Brázdil. Prosím, pane poslanče.
Poslanec Patrik Nacher: Děkuji, paní místopředsedkyně. Já teď nevím, kolegové, čemu jste tleskali, protože všechny ty schůze, o kterých pan ministr mluvil, byly pod patronací vašeho kolegy Marka Výborného. Tak čemu jste tleskali? Čemu jste tleskali? Co tady opozice v tomhletom zorganizovala? Já měl podvýbor pro ochranu spotřebitele a tam jsme pozvali všechny, kteří se podíleli na těch pozměňovacích návrzích. Ano, a pak byl podvýbor pro exekuce, insolvence, tam pozval ty, které považoval za nutné, kolega Výborný, a kulatý stůl totéž. A pokud já vím, pane ministře, nevím, proč se tady rozčilujete, já mám informaci, že se na vás obrátil kolega Výborný, tak to si jako vyřiďte mezi sebou, ale neházejte to na opozici. Prostě takhle byla nějaká dohoda, že to bude spolupráce všech ministerstev, Ministerstvo financí, MPSV a Ministerstvo zdravotnictví. Já nemůžu kontrolovat vaše komunikační linky, to se na mě nezlobte. (Potlesk zleva.)
Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Děkuji. S faktickou poznámkou je pan poslanec Brázdil a připraví se pan poslanec Berki.
Poslanec Milan Brázdil: Pane ministře, v klidu. Všechno doteď bylo v pohodě, spolupráce, tak jsme si to pochvalovali. Tak od čeho ten Senát je? Teď hned, jak to skončí, zavoláte telefonem, připraví to... Vždyť to je ta pojistka. A udělala se drobnůstka, tak se to opraví. Nebo je v něčem problém? Nebo řekněte pravdu, kde je ten problém? Oni neumí rychle zapracovat to, co teď připraví ministerstvo, aby to tam někdo...? A máte tam většinu, to by šlo. Zdržuju tím? Promiňte.
Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Děkuji a nyní s faktickou poznámkou pan poslanec Berki. Pane poslanče, prosím.
Poslanec Jan Berki: Děkuju, paní místopředsedkyně. Já se omlouvám, kolegyně, kolegové, že chvilinku zdržím, ale já jdu tedy vysvětlit, čemu jsem tleskal. Zatleskal jsem tomu, že moc jsem nepochopil tu předchozí situaci. Pan ministr byl vstřícný, pan ministr slíbil, že to bude, vysvětlil, proč to není teď, a pak se tu dalších asi zhruba patnáct minut točíme jenom na tom, že se permanentně opakuje totéž. Takže mu ruply nervy? Ano, chápu.
Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Děkuji. Další s faktickou poznámkou je pan předseda Výborný a připraví se paní poslankyně Peštová. Pane předsedo, prosím, vaše dvě minuty.
Poslanec Marek Výborný: Děkuji, já je ani nevyužiju. Vážená vládo, pane ministře, kolegyně, kolegové, já bych chtěl poprosit, ty věci jsou jasné, jsou zřejmé.
K panu kolegu Brázdilovi, vaším prostřednictvím. Takhle by to samozřejmě šlo, kdyby účinnost toho zákona nebyla nastavena od 1. července a nebyla vázána na všechny další kroky, to se opravdu stihnout nedá. Nicméně jasně tady zaznělo, já děkuji panu ministrovi za ten příslib, ten problém bude úplně standardně vyřešen, možná dokonce bude dobře, když teď se budeme věnovat těm dluhům u správních a daňových exekucí a u zdravotních pojišťoven to bude samostatně od 1. ledna, jak tady zaznělo. Ten problém skutečně není. A moc poprosím, tato debata opravdu nikam moc dál nevede, abychom si tady vyčítali, kdo, kde, s kým, kdo telefonoval nebo vzkazoval a podobně. Myslím, že ty věci jsou jasné, bude ten problém vyřešen, a pojďme hlasovat o zákonu jako celku, protože ten je, myslím, tady konsenzuální napříč koalice - opozice. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Já také děkuji a nyní paní poslankyně Peštová. Paní poslankyně, prosím.
Poslankyně Berenika Peštová: Děkuji za slovo, paní předsedkyně. Já jsem chtěla zareagovat na pana poslance Berkiho. Víte, ono říct, že něco bude, to je hezký, ale máte tady nějaký legislativní proces. Tak mě zajímá, jak to bude? Říct tady na mikrofon bude, to je fajn, ale bude to novela zákona, bude to novela vyhlášky, co to bude? Jak to je? V jaké je to fázi? Jak je to připravené? Ale vyštěknout tady, že to bude, to je fajn. To je ale málo.
Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Děkuji. Další faktickou poznámku má pan poslanec Berki. Pane poslanče, prosím.
Poslanec Jan Berki: Jenže tahle otázka tu nepadla. To, co se tu rozebíralo, prostřednictvím paní místopředsedkyně, paní poslankyně, bylo něco jiného. A já jsem reagoval na to, že se tu patnáct minut točíme na nesmyslu.
Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Děkuji. Další faktickou poznámku má paní poslankyně Peštová. Paní poslankyně, prosím.
Poslankyně Berenika Peštová: Děkuji za slovo. Pane poslanče, prostřednictvím paní předsedající, možná, že jsou to pro vás nesmysly, ale ono, říkám, opět opakuji, něco jiného je říct, že to bude, a něco jiného je říct, kde to bude, kdy to bude, kde to bude zapracované, v jaké je to fázi. Proto se tady asi točí patnáct minut, možná pro vás zbytečně.
Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Děkuji. S faktickou poznámkou je přihlášen pan ministr Válek a pak je přihlášen pan poslanec Berki. Pane ministře, prosím.
Místopředseda vlády a ministr zdravotnictví ČR Vlastimil Válek: Já myslím, že jsem to řekl hned na úvod, když jsem vystupoval po - promiňte, paní předsedající, vaším prostřednictvím, paní poslankyně - když jsem vystupoval po vystoupení Marka Výborného, nicméně to stručně zopakuju. Ten zákon ve chvíli, kdy bude přijat, platí od 25. července nebo tak nějak, 26. (Nápověda od poslance Nachera: Prvního.) - tak 1. července. My máme nachystanou novelu tohoto zákona, kterou předložíme, předpokládám, že v devadesátce. Věřím, že to bude jenom zapracování de facto toho paragrafu nebo toho pozměňovacího návrhu, který teď tady diskutujeme, kde vypustíme část textu, a tím pádem předpokládám, že bude velmi rychle schválená tady i v Senátě, protože to nebude nic komplikovaného, konfliktního, je na tom shoda a není důvod, proč by to nemohlo od 1. ledna platit. Takhle mě o tom přesvědčili moji legislativci, že technicky by to neměl být neřešitelný problém. Pokud máte pocit, že by měl být s tím nějaký problém, stačí říct, ale já se domnívám, že toto je cesta, která by měla být jednoduchá a schůdná.
Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Děkuji. Pan poslanec Berki zrušil svoji přihlášku. Hlásí se ale ještě paní poslankyně Peštová. Paní poslankyně, prosím.
Poslankyně Berenika Peštová: Děkuji za slovo a děkuji panu ministrovi, že mi to objasnil. To je ta správná odpověď, na kterou jsem čekala, pane poslanče Berki, prostřednictvím paní předsedající, tohle mi bohatě stačilo. V každém případě další můj dotaz, jak jste se tady točili v tom kruhu, jestliže se jedná pouze o vypuštění nějakého znění, tak to vypuštění klidně se může udělat, a to se vracím zpátky, to, co tady říkali mí předřečníci, v Senátu, může se to vrátit sem, vypuštěný článek a můžeme to tady schválit. A je to hotové. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Děkuji za dodržení času. Pokud se už nikdo do rozpravy nehlásí, rozpravu končím.
Zeptám se, zda je zájem o závěrečná slova? Není tomu tak.
Přikročíme tedy k hlasování o pozměňovacích návrzích. Gonguji pro kolegy, aby se dostavili do sálu. Prosím pana zpravodaje garančního výboru, aby nás seznámil s procedurou hlasování, poté přednášel jednotlivé pozměňovací návrhy a před hlasováním k nim sdělil stanovisko. Pane zpravodaji, prosím.
Poslanec Michael Rataj: Děkuji za slovo, paní předsedající. Vážené kolegyně, vážení kolegové, vážení členové vlády, byl jsem pověřen, abych vás seznámil s hlasovací procedurou ve třetím čtení sněmovního tisku 377.
Výbor pro sociální politiku vydal usnesení garančního výboru, které bylo 3. května 2023 doručeno poslancům jako sněmovní tisk 377/3. Dle tohoto usnesení "Výbor pro sociální politiku
I. doporučuje Poslanecké sněmovně hlasovat ve třetím čtení o návrzích podaných k návrhu zákona v následujícím pořadí: za prvé návrhy úprav podle § 95 odst. 2 jednacího řádu přednesené ve třetím čtení, za druhé je to pozměňovací návrh označený jako B1, za třetí pozměňovací návrhy A1 až A13 - budou-li přijaty, budou nehlasovatelné následující dva pozměňovací návrhy označené jako B2 a B3, a poslední potom bude hlasování o návrhu zákona jako o celku;
II. výbor pro sociální politiku zaujímá následující stanoviska k předloženým návrhům: za prvé B1 - doporučuje; za druhé A1 až A13 - doporučuje za třetí, B2 a B3 - doporučuje;
III. pověřuje zpravodaje výboru, aby na schůzi Poslanecké sněmovny ve třetím čtení návrhu zákona přednesl stanovisko výboru, a
IV. pověřuje předsedu výboru, aby předložil toto usnesení předsedkyni Poslanecké sněmovny."
Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Děkuji a vnímám zájem o protinávrh procedury. Prosím, pane předsedo.
Poslanec Marek Výborný: Děkuji, paní místopředsedkyně. Na základě té košaté debaty - a myslím, že teď už tomu všichni rozumí - si dovolím dát protinávrh k té proceduře, a to v tomto znění: nejprve jako první krok bychom hlasovali pozměňovací návrh pod písmenem B1, následně pozměňovací návrh A1 až A9 a A11 až A13, jedním hlasováním. Budou-li přijaty tyto návrhy nebo bude-li přijat tento návrh, bude nehlasovatelný návrh B2. Nebudou-li přijaty, budeme pokračovat třetím hlasováním o pozměňovacím návrhu B2. Následně jako čtvrtý bod prosím hlasovat o návrhu úpravy podle § 95 odst. 2 jednacího řádu mnou předneseném ve třetím čtení. Jenom znovu zopakuji, jedná se o vypuštění slov "nebo zdravotní pojišťovny" ve větě první i ve větě druhé části pozměňovacího návrhu A10. Následně bychom hlasovali pozměňovací návrh A10. Bude-li přijat, bude nehlasovatelný návrh B3. Nebude-li přijat, budeme hlasovat B3 samostatně. A potom tedy hlasování o návrhu zákona jako celku.
Prosím, aby o tomto proti návrhu bylo hlasováno nejprve. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Také děkuji. Budeme tedy nyní hlasovat o protinávrhu, který právě teď přednesl pan předseda Výborný.
Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro? Kdo je proti?
Hlasování číslo 58, přihlášeno 177 poslankyň a poslanců, pro 165, proti nikdo. Návrh byl přijat.
A já požádám pana zpravodaje, aby nás tedy provázel hlasováním v souladu s právě schváleným návrhem procedury. Prosím, pane zpravodaji.
Poslanec Michael Rataj: Děkuji za slovo ještě jednou, paní předsedající. Já bych tedy po schválení protinávrhu kolegy poslance Výborného znovu přečetl hlasovací proceduru. Takže nejprve budeme hlasovat o pozměňovacím návrhu B1, což je doplnění, že tento zákon se nepoužije na pojistné, penále a exekuční náklady vymáhané prostřednictvím soudního exekutora.
Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Děkuji. Prosím o stanoviska. (Stanovisko sociálního výboru je doporučující.) Stanovisko pana ministra? (Souhlas.) Souhlasné.
Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro? Kdo je proti?
Hlasování číslo 59, přihlášeno 178 poslankyň a poslanců, pro 168, proti nikdo. Návrh by přijat. Můžeme pokračovat.
Poslanec Michael Rataj: V dalším kroku budeme hlasovat o pozměňovacích návrzích označených písmeny A1 až A9 a A11 až A13, to znamená v jednom bloku. Stanovisko výboru je doporučující.
Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Stanovisko pana ministra? (Neutrální.)
Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro? Kdo je proti?
Hlasování číslo 60, přihlášeno 178 poslankyň a poslanců, pro 78, proti 4. Návrh nebyl přijat. Můžeme dál.
Poslanec Michael Rataj: Protože nebyl tento návrh přijat, budeme v tuto chvíli hlasovat o návrhu B2, což je návrh pana Marka Výborného a Patrika Nachera, doplnění odložení exekucí u těch, kde byla exekuce již zahájen a kteří se do akce nyní zapojí.
Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Stanovisko výboru? (Stanovisko výboru je doporučující.) Děkuji. Stanovisko pana ministra? (Souhlas.)
Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro? Kdo je proti?
Hlasování číslo 61, přihlášeno 178 poslankyň a poslanců, pro 169, proti nikdo. Návrh byl přijat. Můžeme dál.
Poslanec Michael Rataj: Ve čtvrtém hlasování budeme hlasovat o návrhu úpravy podle § 95 odst. 2 jednacího řádu, předneseném ve třetím čtení panem poslancem Výborným. Jedná se o tu legislativně technickou úpravu, kdy z odstavce A10 vypouštíme slovní spojení "nebo zdravotní pojišťovna".
Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Stanovisko? (Stanovisko výboru je doporučující.) Stanovisko pana ministra? (Souhlas.)
Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro? Kdo je proti?
Hlasování číslo 62, přihlášeno 178 poslankyň a poslanců, pro 167, proti nikdo. Návrh byl přijat. Můžeme dál.
Poslanec Michael Rataj: Teď v dalším kroku budeme hlasovat o návrhu A10, což je v podstatě ten návrh, který jsme právě upravili textově. Stanovisko výboru by mělo být doporučující, a tímto se omlouvám ještě panu poslanci Nacherovi, prostřednictvím paní předsedající, že jsme o předchozím návrhu na výboru nehlasovali, protože to takto nebylo nastaveno.
Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Děkuji. Stanovisko pana ministra? (Souhlas.) A než přistoupíme k hlasování, vnímám zájem o odhlášení, takže vás všechny odhlašuji. Prosím, abyste se přihlásili svými identifikačními kartami. Už se to ustálilo.
Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro? Kdo je proti?
Hlasování číslo 63, přihlášeno 169 poslanců a poslankyň, pro 166, proti nikdo. Návrh byl přijat. Můžeme dál.
Poslanec Michael Rataj: Protože byl návrh pod číslem A10 přijat, další návrh je již nehlasovatelný a můžeme přistoupit k hlasování o návrhu zákona jako o celku.
Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Děkuji, Takže o všech návrzích bylo hlasováno.
Přikročíme k hlasování o celém návrhu zákona. Přednesu návrh usnesení: "Poslanecká sněmovna vyslovuje souhlas s vládním návrhem zákona o mimořádném odpuštění penále z pojistného na sociální zabezpečení a příspěvku na sociální politiku zaměstnanosti a exekučních nákladů podle sněmovního tisku 377, ve znění schváleném Poslaneckou sněmovnou."
Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro? Kdo je proti?
Hlasování číslo 64, přihlášeno 168 poslankyň a poslanců, pro 168, proti nikdo. Návrh byl přijat.
A já konstatuji, že jsme s návrhem zákona vyslovili souhlas, končím tedy projednávání tohoto bodu.
A otevírám bod číslo
Aktualizováno 6. 11. 2023 v 15:58.