(16.20 hodin)
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Ano, děkuji, pane poslanče, za dodržení času. Nyní vystoupí paní poslankyně Berenika Peštová a připraví se pan poslanec Richard Brabec. Prosím, máte slovo, paní poslankyně.
Poslankyně Berenika Peštová: Dobrý den, děkuji za slovo, paní předsedající. Já bych chtěla načíst bod Česká vládní pozice k přijímání legislativy v Evropské unii.
Rozmohl se nám tady takový nešvar, že v Evropské unii přijímáme legislativu formou nařízení. Už to není běžná transpozice směrnic nebo respektive revize směrnic, ale vlamujeme se přes nařízení a do toho nařízení dáváme věci, které tam vůbec být nemají. Přes nařízení se snažíme dělat v uvozovkách revize dané směrnice, ale vlamujeme se i do směrnic, které s tím nemají nic společného.
Dále, co se nám tady velice často objevuje, že nařízení, které prochází Parlamentem, pak trialogem, pak je to schváleno a my musíme okamžitě implementovat, tak nám tady chybí delegované akty. Delegované akty jsou avizovány dva až tři roky poté, co nařízení vejde v účinnost, což je velký problém. Tento problém jsme nezaznamenali u jenom Euro 7, tento problém jsme zaznamenali třeba u F-plynů a dalších a dalších nařízení, která chrlí Evropská komise, která se zřejmě v poslední době zbláznila, protože to je jedno nařízení za druhým. Ale další problém je, že v těch nařízeních jsou věci, které nejsou zkonzultovány s jednotlivými komisemi. Takže právě to, co se nám teď objevilo v F-plynech, kdy nám zakázali od 1. 1. 2024 v komerčním sektoru používat ledničky na F-plyny, místo toho budeme používat média jako oxid uhličitý nebo amoniak, vy znáte pod pojmem čpavek, nebo propan a od 1. 1. 2025 pro domácnosti, tak samozřejmě nám se tam dostal i zákaz, který potom díky plénu Evropské unie, kdy tam našli kompromis, tam byl zákaz i pro inhalátory, to znamená pro lidi, kteří jsou astmatici, alergici, pro lidi, který mají kardiovaskulární choroby a pomocí těchto inhalátorů si dají první pomoc - tak se nám tam dostal zákaz i pro tyto inhalátory, a to jenom proto, že se nejednalo s lékovou agenturou, která by jim řekla, že prostě není žádná adekvátní náhrada za F-plyny, takže to zachraňovali v parlamentu Evropské unie.
A já bych strašně ráda, a já už jsem tady i načítala v jednotlivých výborech, načítala jsem usnesení, kdy jsme se snažili zavázat naši vládu, aby naše vláda začala konat a jednat. To znamená, že jsem po ní chtěla, aby našla shodu s jednotlivými členskými státy, aby se zastavila tato nesmyslné nařízení, dokud nebudou známy delegované akty. Pro lidi, kteří to sledují, delegovaný akt, to je něco jako naše vyhláška. Takže my tam přijmeme něco a vyhlášky budou za dva až tři roky poté, co to něco vejde v účinnost.
Bohužel očekávala jsem, že tato usnesení, která jsem se snažila protlačit v jednotlivých výborech, budou načítat právě poslanci koalice, že to budou právě poslanci ODS, kteří budou říkat, že toto ne, protože to byli právě oni, kteří křičeli osm let, že co nám to tady Brusel bude říkat! Takže místo toho to načítala opoziční poslankyně a paradoxem je, že to byla právě ODS, která mi to zařízla.
Takže já bych strašně ráda tento bod načetla jako první a byla bych ráda, kdyby tady neseděl jenom pan ministr legislativy Šalomoun, kterého si tedy nesmírně vážím, že má tu výdrž, ten sicflajš a sedí tady celou dobu, ale že by se k tomu postavila naše vláda a řekla mi, jakou pozici bude zaujímat a jakým způsobem bude chránit naši českou zemi proti těm zeleným nesmyslům, které jsou tam načítány, mně připadá, jak na běžícím pásu. Takže já to chci jako bod číslo 1 a ráda bych slyšela pozici naší vlády. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji. Nyní je přihlášen pan poslanec Richard Brabec a připraví se pan poslanec Igor Hendrych.
Než dám panu poslanci slovo, přečtu omluvy. Omlouvá se Věra Adámková od 18.30 do 22.15 a od 18.30 do 22.45 z pracovních důvodů, Andrej Babiš po celý jednací den - pracovní důvody, Horák Jiří od 18 do 22 hodin - osobní důvody, Krejza Karel celý jednací den - zahraniční cesta, Metnar Lubomír celý jednací den - pracovní důvody, Špičák Julius od 15.30 pracovní důvody a Wenzl Milan od 18 hodin ze zdravotních důvodů.
Prosím, pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Richard Brabec: Děkuji za slovo, vážená paní předsedající. Dovolím si navázat na téma, které tady ráno otevřela naše paní předsedkyně klubu, paní Alena Schillerová, zároveň tedy stínová ministryně financí. Já jsem tady to téma říkal už mockrát a důvod, proč to dělám znovu, těch důvodů je víc, ale hlavní jsou dva: za prvé že je to problematika, která si myslím, že už přerostla hranici bolestivosti i této vlády, a ta hranice bolestivosti, jak známo, je poměrně vysoká, a za druhé, že jsem na ni vlastně nikdy nedostal pořádnou odpověď. Nemyslím si, že ji dostanu dneska. Vzhledem k tomu, že zatím je tady, jak už bylo řečeno, také oceňuji, že tady sedí aspoň pan ministr Šalomoun, byť nevím, jestli na to má sicflajš, ale myslím, že ten důvod je hlavní, že si ráno vytáhl krátkou sirku, a že tady tedy s námi musí být, zatímco zbytek vlády zkoumá, jak to udělat s tím státním rozpočtem, respektive s jeho deficitem. A s touto otázkou právě státního deficitu a jeho výše nebo deficitu státního rozpočtu a jeho výše úzce souvisí i ten problém, který znovu tady otevírám a který zaznamenala už i média konečně po těch x měsících, ale co média, zaznamenala i rada vlády nebo Národní ekonomická rozpočtová rada vlády nebo jak se ten orgán jmenuje. V každém případě už se to dostalo na úroveň, kdy to není jenom hlas volajícího na poušti, osamělého, ale je to už snad problematika, která je vnímaná jako významná, a tou problematikou je mimořádná položka 50 miliard korun, která by se letos měla nějakým naprosto záhadným, unikátním a dosud neobjeveným a neobjasněným způsobem dostat do státního rozpočtu. Ale jak všichni tušíme, nedostane se tam, protože není odkud a není jak. Už tyhlety dva důvody by měly stačit na to, aby se nad tím pan ministr financí vážně zamyslel, proč se tam ta částka takhle dostala, ale zatím se tak asi zjevně nestalo, protože ta částka tam stále je v příjmech Ministerstva životního prostředí a její výše 50 miliard je obrovská, a to i dokonce v rámci státního rozpočtu v tisících miliard korun nebo stovkách miliard korun, které tam jsou samozřejmě, nebo celkem v bilionech, když si vezmeme HDP, ale 50 miliard prostě není houska na krámě.
Takže já tohleto vidím jako zásadní problém rozpočtu kapitoly MŽP a jejího naplnění. Já už jsem tady několikrát říkal, že jako ministr životního prostředí bych si nikdy netroufl přijít do výboru, a už vůbec ne na plénum této slovutné Sněmovny, ani by mi to nebylo umožněno, kdybych takový ztřeštěný nápad měl, že bych přišel s rozpočtem, kde bych nevěděl, odkud přijde víc jak polovina navrhovaných příjmů rozpočtu kapitoly Ministerstva životního prostředí. To si prostě neumím představit, právem bych byl hnán svinským krokem, minimálně už z výboru pro životní prostředí, takže bych se na plénum ani nedostal. ***