(10.40 hodin)
(pokračuje Patrik Nacher)
Ta druhá věc jsou účastnické spory, to je to, co my jsme navrhli v pozměňovacích návrzích, to je bod D a F2. My jsme to stáhli, já se přidávám ke kolegům, kteří stáhli písmeno D, já tedy stahuju pozměňovací návrh - takhle na mikrofon - F2, který řeší problematiku účastnických sporů. A já bych vám jenom chtěl říct, kam my směřujeme, a přirovnat to k tomu, co už se udělalo v jiné oblasti, a to jsou energetičtí šmejdi, kde část problematiky řešilo ERÚ a část ČOI a lidé nevěděli, na koho se mají obracet, takže mezi těmi institucemi pendlovali - a samozřejmě potom se snižuje aktivita a motivace těch lidí nahlašovat problémy, které se jich týkají, a v tomhle tom případě je to totéž. Prostě naším cílem je, aby ČTÚ řešil co nejvíc sporů, které vy při vyúčtování najdete na fakturách, nikoliv aby část řešil ten člověk, klient na ČTÚ, část aby byla poslána někam na soud nebo aby to řešila Česká obchodní inspekce.
Když se podíváte, zatím je tam dohoda, že položky, u kterých se navrhuje, aby se to zařadilo do ČTÚ, jsou typově televizní archiv, instalace zařízení, to každý z nás zná, zřízení přípojky, aktivační poplatek, poskytnutá sleva, ceny zařízení, doplatek, výměna SIM karty, set-top box, modem, pronájem telefonu, poplatek za migraci, služby a podobně, v pořádku. Kde to zatím není a tam jsme se zasekli, proto my to stahujeme - a já předpokládám, že pan ministr pak vystoupí, že ministerstvo po dohodě s ČTÚ na tom pracuje a že nějaký první návrh předloží na tom podvýboru příští úterý - jsou typicky třeba prémiové esemesky, ememesky a dárcovské esemesky. Jinými slovy, jedete v tramvaji, jako jsem já jel, včera jsem si kupoval přes déemesku jízdenku. Kdyby nedošla, já bych byl chycen za černou jízdu, tak i přesto, že jsem to prokazatelně poslal, mi vznikla nějaká škoda, ta esemeska zpětně mi nepřišla a já logicky bych se obrátil na operátora, ten by mi nevyšel vstříc, tak logicky bych šel na ČTÚ. Takže typicky třeba prémiové esemesky, dárcovské esemesky by tam za mě, předpokládám, i za kolegy, kteří stáhli ten návrh, měly být. Pojištění, platební transakce - pak je otázka, jestli by tam mělo být třeba, když si někdo kupuje služby třetích stran, jako jsou melodie, loga a podobně, to už je právě na debatu. Naším cílem ale je, když už to bylo otevřené, aby všechny spory, které vede spotřebitel, klient s operátorem, řešil ČTÚ.
V této chvíli to tedy stahujeme, ale já říkám, předpokládám a říkám tady opakovaně, protože to beru jako velký závazek a prospotřebitelské opatření do budoucna, že co nejrychleji se připraví technická novela, která by toto měla řešit a která by to měla zjednodušit pro spotřebitele. A skoro si troufám říct, že v momentě, kdy my se takhle o tom bavíme hluboce a už docela dlouho, že skoro bych pak vyzval, abychom to potom schvalovali podle § 90, protože by to měla být nějaká jakoby rychlovka, která by to měla pomoct vyřešit.
Takže tolik za mě jako za poslance, který předložil pozměňovací návrhy, dva body - jeden jsem stáhl, u jednoho vás poprosím o podporu.
Jinak já mám tady celou řadu stížností lidí, kteří právě se dostali do nějakých problémů, mají tam něco špatného ve vyúčtování a prostě si je ty úřady pinkají. ČTÚ říká, že to řešit nemůže, posílá je někam jinam, ti lidé se obracejí na mě. Je to skutečně velký problém, pojďme to zhojit.
Já vám děkuji za pozornost a poprosil bych možná pana ministra, aby tato naše slova, nás poslanců, co jsme to stáhli, potvrdil. Já vám děkuji.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji, pane zpravodaji. Ano, pan ministr je přihlášen do rozpravy, ale ještě předtím vystoupí s faktickou poznámkou paní poslankyně Olga Richterová. Prosím.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Srdečně děkuji. Jen velice krátce já jsem chtěla jenom říct, že přece jenom, byť jsme se dohodli na tom stažení a budeme chtít rozšíření a zjednodušení pro občany, tak si nemyslím, že máme stoprocentní shodu, například my dva poslanci, v tom, jaké bude to konečné řešení. Tak jenom jsem chtěla jasně říct, že ta shoda se bude nalézat, to zjednodušení je cíl, zpřehlednění pro občany, ale současně to, co proběhne na podvýboru a v následných týdnech, budu pokládat za naprosto stěžejní. Děkuju.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám také děkuji. Nyní s faktickou poznámkou pan poslanec Michal Zuna. Prosím.
Poslanec Michal Zuna: Děkuji za slovo, pane předsedající. Já taky navážu na předřečníky Olgu Richterovou a Patrika Nachera. Souhlasím s tím, že určitě je cílem to, aby v tom balíku potom v rámci této problematiky bylo co možná nejvíce těch služeb, o kterých se bavíme, ale zároveň - a to je právě na Patrika Nachera - že budeme muset najít i řešení ve spojitosti s určením kompetencí, zejména subjektů ADR, tak, abychom potom neporušovali zase další jejich kompetence. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji a nyní tedy řádně přihlášený pan ministr. Prosím, pane ministře, váš příspěvek do rozpravy.
Ministr průmyslu a obchodu ČR Jozef Síkela: Ještě jednou bych chtěl poděkovat panu zpravodaji za konstruktivní přístup. Já sice závěrečné usnesení nedoporučím a budu k němu mít odmítavé stanovisko, ale chci říct, že opravdu obecně panuje shoda, že problematiku je třeba řešit, nicméně já se domnívám, že není vhodné řešit ji zrychleně prostřednictvím pozměňovacích návrhů. Lepším řešením bude projednání mezi zainteresovanými subjekty, tedy MPO, MSP, Českým telekomunikačním úřadem, ČOI, FA operátory a zástupci PSP, a na základě konsenzu zpracujeme návrh změny zákona, který by měl být zapracován do připravované technické novely zákona o elektronických komunikacích. Problematika se bude projednávat na dubnové schůzi podvýborů pro ochranu spotřebitele, kde by měl být už představen prvotní návrh legislativního řešení, který připravuje moje ministerstvo ve spolupráci s ČTÚ.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji, pane ministře, a ptám se, zda ještě někdo další se hlásí do rozpravy? Prosím, pane poslanče.
Poslanec Marek Novák: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Kolegyně, kolegové, v první řadě hlásím, že stahuji pozměňující návrh pod písmenem C2, sněmovní dokument 1828. Je to z důvodu, že tam mám uvedenu částku 200 korun, a samozřejmě nechci snižovat z těch avizovaných 300 korun zase na 200, protože občané, kteří potřebují tady tu dávku, tak si zaslouží rozhodně 300 korun, ne 200.
Dále vás žádám o podporu pozměňovacího návrhu C3. Ten pozměňovací návrh řeší proces jako takový, co se týká administrace, je to zjednodušení celého toho procesu. A za mě, ačkoliv se bavíme o zákonu o elektronických komunikacích, který je v působnosti Ministerstva průmyslu a obchodu, já se pořád k tomuto stavím jako k dávce, jako k sociální dávce, a my vlastně tady tříštíme systém. Tříštíme systém na to, že dávky spadají jako takové pod Ministerstvo práce a sociálních věcí, a my tady tuhle dávku sociální řešíme z pohledu Ministerstva průmyslu a obchodu, takže to za mě určitě ne.
Dále v pozměňovacím návrhu C3 je uveden příspěvek 300 korun a navázání příspěvku 300 korun všem, kteří pobírají příspěvek na bydlení, protože jak už jsem tady říkal v prvním a ve druhém čtení, chceme-li podpořit, aby lidé, kteří nemají na bydlení, mohli mít i na telefon, samozřejmě jsou to všechno pobíratelé příspěvku na bydlení, ne příspěvku na živobytí. Takže za toto bych byl moc rád, kdybyste právě těmto lidem prostřednictvím tohoto pozměňovacího návrhu pomohli. ***