Úterý 2. května 2023, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze

(pokračuje Klára Dostálová)

152.
Vládní návrh zákona o mimořádném odpuštění a zániku
některých daňových dluhů
/sněmovní tisk 384/ - druhé čtení

Z pověření vlády předložený návrh zákona uvede ministr financí Zbyněk Stanjura. Prosím pana ministra, aby se ujal slova.

 

Ministr financí ČR Zbyněk Stanjura Děkuji za slovo. Vážená paní místopředsedkyně, vážené kolegyně, vážení kolegové, velmi stručně, protože ten zákon jsem představil již v prvém čtení. Cílem návrhu je mimořádný zánik určeného příslušenství daňového odpuštění u daňových dluhů, primárně v působnosti rezortu Ministerstva financí, a to podobně, jako to bylo u akcí milostivé léto I a II v letech 2021 a 2022. Dalším cílem je eliminovat bagatelní nedoplatky, často v řádu jednotek korun, a tím jednorázově ulevit dlužníkům i správcům daně od potřeby vynakládat zbytečné náklady na jejich evidenci a správu. Předkládaný návrh zákona se týká nedoplatků na peněžitých plněních spravovaných zejména orgány Finanční a Celní správy České republiky nebo zcela okrajově Ministerstvem financí. Specifickou kategorii představuje oblast takzvaných justičních pohledávek neboli daňových peněžitých plnění spravovaných soudy nebo Vězeňskou službou České republiky. Dále zákon obsahuje zmocnění pro obce a kraje k případnému vydání usnesení zastupitelstva, které mohou vztáhnout aplikaci navrhovaného zákona také na některá peněžitá plnění, která spravují právě obce a kraje. (Hluk v jednacím sále.)

V případě předkládaného návrhu se jedná o samostatný zákon jednorázového charakteru se subsidiárním procesním režimem daňového řádu. Návrh zahrnuje dvě relativně samostatná opatření. Za prvé je to mimořádný zánik určeného příslušenství daně odpuštěním. Bude určen pouze pro fyzické osoby, a to bez ohledu na to, zda se jedná o podnikatele, či nikoliv. Základní podmínkou bude uhrazení jistoty, ke které se váže určené příslušenství. Navržené odpuštění se bude týkat úroků, penále, pokut za opožděné tvrzení daně a nákladů řízení včetně exekučních nákladů. V zájmu zamezení spekulativnímu chování dlužníků se bude možnost odpuštění týkat pouze příslušenství těch jistin, které vznikly do rozhodného dne, a to 30. září minulého roku. K samotnému uhrazení jistiny bude muset dojít nejpozději do konce takzvaného rozhodného období trvajícího od 1. července do 30. listopadu 2023. Jako alternativu návrh zákona připouští rozložení úhrady jistiny na splátky během jednoho roku.

Druhá oblast je mimořádný zánik bagatelních nedoplatků na dani i příslušenství daně a ten se bude týkat všech daňových subjektů, fyzických i právnických osob. Jako bagatelní zaniknou nedoplatky jednotlivě nedosahující výše 200 korun, a to bez rozdílu na jejich druh. V případě daně z nemovitých věcí to bude 30 korun. Předmětem zániku budou pouze bagatelní nedoplatky vzniklé do rozhodného dne, stejně jako v případě jedna, 30. září loňského roku. Nabytí účinnosti návrhu zákona se předpokládá dnem 1. července 2023.

V rámci dosavadní diskuse byly prezentovány tři náměty na úpravu návrhu zákona, ohledně nichž lze předpokládat politickou shodu a s nimiž se Ministerstvo financí ztotožnilo, a to včetně přípravy textu příslušných pozměňovacích návrhů. Takže já je krátce jenom shrnu, jsou tři. Dopředu avizuji, že ve třetím čtení dám souhlasné stanovisko ke všem třem. První je frekvence splátek ze čtvrtletní na měsíční, za druhé připuštění režimu splátek i pro osoby s běžící daňovou exekucí a za třetí posunutí termínu pro zastupitelstva obcí i krajů z 30. června na 30. září tak, aby stihli svolat zastupitelstvo, pokud bude mít zájem tento institut využít a schválit příslušné usnesení zastupitelstva obce, města či kraje. Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Také děkuji. Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání rozpočtovému výboru jako výboru garančnímu. Usnesení výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 384/1. Prosím, aby se slova ujala zpravodajka rozpočtového výboru paní poslankyně Barbora Urbanová a informovala nás o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnila. Prosím, paní zpravodajko.

 

Poslankyně Barbora Urbanová: Dobré odpoledne, kolegyně, kolegové, tak jak už bylo řečeno, my jsme na rozpočtovém výboru projednali tento tisk. Pozměňovací návrhy budou načteny teprve v tomto druhém čtení. (Hluk v jednacím sále.)

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Já se vám velmi omlouvám. Kolegyně, kolegové, prosím o ztišení. Děkuji.

 

Poslankyně Barbora Urbanová: Na rozpočtovém výboru na 27. schůzi jsme schválili toto usnesení:

"Po úvodním slově zástupce Ministerstva financí pana Kouby, zpravodajské zprávě poslankyně Urbanové a po rozpravě rozpočtový výbor Poslanecké sněmovny

I. doporučuje Poslanecké sněmovně, aby s vládním návrhem zákona o mimořádném odpuštění a zániku některých dluhů, sněmovní tisk 384, vyslovila souhlas;

II. zmocňuje zpravodajku výboru, aby s tímto usnesením seznámila schůzi Poslanecké sněmovny."

To je za mě vše.

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Děkuji a otevírám obecnou rozpravu, do které mám přihlášeny tři pány poslance - první pan poslanec Štolpa. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec David Štolpa: Děkuji za slovo. Vážené kolegyně, vážení kolegové, právě tu ve druhém čtení projednáváme vládní návrh zákona o mimořádném odpuštění a zániku některých daňových dluhů, který je předkládán v návaznosti na projekt milostivé léto. Milostivé léto jsme jako hnutí ANO podpořili, ač se ukázalo, že v jeho druhém kole možnost využil jen zlomek dlužníků. Návrh zákona má lidem dát šanci zbavit se úroků a penále na dluzích a clech za předpokladu, že samozřejmě splatí původní dlužnou částku. Návrh zákona slibuje vytvoření nástroje podnícení motivace daňových dlužníků k mimořádné úhradě jistiny a eliminaci nedoplatku, to v případě, kdy jejich vymáhání není efektivní a hospodárné a vytváří tak jedinečné příležitosti pro jednorázové snížení objemu dluhu jednotlivců.

Tyto základní cíle jsou prakticky totožné jako u předchozího projednávaného bodu. V případě obou opatření se materiálně jedná o určitou formou daňové amnestie. Odpuštění v rámci příslušenství daně se má týkat úroku z prodlení, úroku z posečkané částky, penále, pokut za opožděné tvrzení daně a nákladů na řízení včetně exekučních nákladů. Toto opatření by se mohlo týkat přibližně 380 000 občanů naší země a osobně jsem připraven podpořit pozměňovací návrhy, které jsou v souladu s opatřeními a návrhy hnutí ANO. Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Také děkuji. Další do obecné rozpravy je přihlášen pan poslanec Nacher. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Patrik Nacher: Děkuji, paní místopředsedkyně. Vážený pane ministře, dámy a pánové, jsme u druhého tisku 384, který se týká, jak již bylo řečeno, exekucí, které vede celní správa, daňové úřady a podobně. Princip je úplně stejný jako u tisku předchozího, to znamená, netýká se to případů, které by řešili soukromí soudní exekutoři, ale jsou to takzvané daňové exekuce. Čísla lidí a počty jak fyzických, tak právnických osob, to zaznělo všechno v prvním čtení. I zde v tomhletom případě je rozhodná doba od 1. července do 30. listopadu. Je to neustále potřeba opakovat, aby lidé věděli, kdy a jak se mají přihlásit, a rozhodné datum je i zde 30. září 2022.

I v tomhletom případě máme pozměňovací návrhy, které jsem avizoval v prvním čtení. Vznikla na nich shoda koalice-opozice, já za to děkuji, myslím si, že takhle by to mohlo vypadat.

První pozměňovací návrh, ke kterému se přihlásí opět můj kolega Marek Výborný, se týká právě termínu posunu pro zastupitelstva obcí, krajů, jak o tom mluvil pan ministr, protože když si vezmete, jak dlouho to bude trvat - dneska jsme ve druhém čtení, zkrátíme to na 12 dnů, je to tak, takže třetí čtení, řekněme, bude do půlky května, pak Senát, prezident a jsme na začátku června a v té chvíli by zastupitelstva po celé republice to musela stihnout během června. Možná že v Praze bychom to stihli, já bych si to pohlídal nebo já si to pohlídám, ale nevím, jak to bude v ostatních obcích. Myslím si, že to je škoda, je to škoda prostě od toho minou (?), takže jsme to posunuli do 30. 9. Detaily pozměňovacího návrhu 2560 představí Marek Výborný.

A pak je tam ten řekněme větší pozměňovací návrh 256/2, který právě řeší věci, které už zde byly naznačeny, za prvé, že splátky se srovnávají s předchozím tiskem, to znamená, i v tomto tisku 384 je umožněno splatit jistinu nad 5 000 ve splátkách, ale nikoliv kvartálně, čtyřikrát za rok, ale měsíčně, dvanáctkrát za rok. V tom je ta změna, aby to bylo stejné, aby to pro lidi bylo srozumitelné, že systémy - protože princip je stejný - že ty systémy jsou stejné, a nepřemýšleli tady kvartálně, tady měsíčně a tak dále. To je první změna.

Druhá změna je zase stejná jako u předchozího tisku a to je. že i u splátek je umožněno, aby se to týkalo i lidí, u kterých už je daňová exekuce zahájena, a ta se vlastně odloží. V tomhletom případě jsme detail pozměňovacího návrhu, který jsem řešil v předchozím tisku, tady detail splátek, když se to strhává ze mzdy, jsme to tady neřešili, protože ty počty takové nejsou. Jinými slovy, i v tomhletom případě bude umožněno lidem, kde už daňová exekuce je zahájena, aby se zúčastnili tohoto - já říkám - milostivého podzimu, my se na tom neshodneme - aby se toho zúčastnili i ti, kteří využili splátkového kalendáře. To jsou dvě základní změny, je to 256/2. Já se potom v podrobné rozpravě k tomuto pozměňovacímu návrhu přihlásím.

Já bych chtěl poděkovat jinak za přípravu a za spolupráci, protože to šlo hrozně narychlo, musím říct. Nápady, které jsme tady řekli při prvním čtení, se ukázaly jako velmi efektivní a ukázalo se jako velmi efektivní i fungování podvýborů, protože my jsme jak na podvýboru pro exekuci, tak na podvýboru pro ochranu spotřebitele opravdu řešili velký detail, a tam třeba Michal Zuna objevil právě jako komunální politik tu disproporci právě pro komunální sféru, pro obce, aby se to posunulo. To znamená, že za mě je i vidět fungování v tomhletom případě kromě spolupráce koalice-opozice na dobré věci i fungování podvýborů v Poslanecké sněmovně, což je taková podceňovaná záležitost. Tak ještě jednou děkuju. A Ministerstvo financí samozřejmě, ano.

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Děkuji a další do obecné rozpravy je pan předseda Výborný přihlášen. Prosím, pane předsedo.

 

Poslanec Marek Výborný: Děkuju. Vážená paní místopředsedkyně, vážený pane ministře, kolegyně, kolegové, navážu plynule na svého předřečníka. Platí to samé, co jsem říkal u předešlého tisku, nejenom na podvýboru, ale v rámci kulatého stolu jsme projednali ty některé věci a já bych tady chtěl poděkovat těm, kteří se potom aktivně zapojili, a velmi pozitivním způsobem, do přípravy pozměňovacích návrhů, ať už legislativa Ministerstva financí, Ministerstva práce a sociálních věcí, paní ředitelka Finanční správy, pan ředitel České správy sociálního zabezpečení - těm všem chci tady veřejně poděkovat, protože skutečně jsme nemuseli pozměňovací návrhy připravovat tady ve Sněmovně, ale byli nám k ruce, a za tu spolupráci velmi děkuji.

A já jenom stručně vysvětlím, o co jde v pozměňovacím návrhu, ke kterému se přihlásím v podrobné rozpravě. Skutečně tím prodlužujeme možnost samosprávám, zastupitelstvům obcí a měst, aby se k institutu milostivého léta pro své dlužníky, kteří jim dluží na poplatcích za odpad, pohřební poplatky a podobně, hřbitovní poplatky a podobně, aby se k tomu mohly připojit vydáním veřejnoprávní vyhlášky i po 30. červnu. Přece jenom, ač - a tady děkuji panu ministrovi, že ta informace směrem k samosprávám, obcím, do území šla už někdy v únoru nebo v březnu prostřednictvím Svazu měst a obcí, takže za to určitě poděkování - nicméně, aby se nedostaly obce pod tlak tím, že zákon bude účinný někdy skutečně v poslední dekádě měsíce června, máme tady ještě Senát a pane prezidenta, tak se jim prodlužuje ta možnost až do 30. září si tu vyhlášku vydat a dlužníci se k tomu budou moci připojit. Takže to je předmětem pozměňovacího návrhu, ke kterému já se potom přihlásím. Děkuju pěkně.

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Také děkuji. Dále je přihlášen pan poslanec Hrnčíř. Pane poslanče, prosím.

 

Poslanec Jan Hrnčíř: Děkuji za slovo. Vážená paní předsedající, vážené kolegyně a kolegové, já bych chtěl za klub SPD říci, že SPD dlouhodobě podporuje odpuštění úroků a penále, ať už je to u plateb odvodů sociálního pojištění, nebo právě u daňových nedoplatků, což se v minulosti nepodařilo do milostivého léta dostat. Ono totiž samozřejmě dluhy se platit mají, ale často to příslušenství, úroky a penále, které k tomu nabobtnají, se potom pro mnoho těch lidí stávají nezaplatitelnými a zbytečně se dostávají do těch různých exekučních pastí a podobně.

On totiž i člověk, který řádně platí daně, se může stát daňovým dlužníkem - typicky když zaplatíte daň, ale zapomenete poslat daňové přiznání, třeba u DPH, to znamená, pozdní tvrzení daně, finanční úřad se vám ozve po několika měsících nebo i po roce, a to nabobtná už potom takovým způsobem, že to pro mnoho lidí může být likvidační nebo obtížně zaplatitelné. Takže je dobře, že je tady takový institut, který my dlouhodobě podporujeme. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Také děkuji. Nikoho dalšího do obecné rozpravy už neeviduji, končím obecnou rozpravu.

Zeptám se na zájem pana ministra či paní zpravodajky o závěrečná slova. Není tomu tak.

Návrhy na vrácení garančnímu výboru nepadly, zahajuji tedy podrobnou rozpravu, do které je přihlášen pan poslanec Nacher. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Patrik Nacher: Děkuji. Já jsem dneska tady častěji před mikrofonem nebo za mikrofonem, než sedím v lavici, ale já bych si tedy dovolil přihlásit se k pozměňovacímu návrhu, jak jsme si to rozdělili, 2562, což je pozměňovací návrh můj, Marka Výborného, Evy Decroix, Josefa Cogana, Jana Jakoba a Kláry Kocmanové, a to jsou právě ty věci, které už jsem tady představil, to znamená, splátkový kalendář stejně jako 377, 12 splátek po sobě jdoucích, a možnost, aby se splátkového kalendáře zúčastnili i lidé, na které už daňová exekuce byla zahájena. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Také děkuji. Další do podrobné rozpravy je přihlášen pan předseda Výborný. Prosím.

 

Poslanec Marek Výborný: Děkuji. Já se, paní místopředsedkyně, tímto hlásím k pozměňovacímu návrhu, který je načten pod číslem sněmovního dokumentu 2560. A jenom ještě připomenu, kolega Nacher mě o to požádal, že ač to zastupitelstvo rozhodne až například po 30. červnu, dlužníci se k tomu mohou počínaje 1. červencem, tedy nabytím účinnosti zákona, skutečně přihlásit, k tomu institutu, a ta lhůta rozhodná jim poběží v okamžiku, kdy zastupitelstvo schválí příslušnou vyhlášku. To je jedna věc.

Na závěr mi dovolte ještě požádat vás, paní místopředsedkyně, aby bylo hlasováno v souladu s § 95 odst. 1 jednacího řádu o zkrácení lhůty mezi druhým a třetím čtením na 12 dnů. Je to na základě dohody všech předsedů poslaneckých klubů. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Také děkuji. Nikoho dalšího do podrobné rozpravy nevidím, končím podrobnou rozpravu.

Opět se zeptám, jestli je zájem o závěrečná slova?

Pokud tomu tak není, zagonguji pro kolegy, protože padl návrh na zkrácení lhůty mezi druhým a třetím čtením na 12 dnů podle § 95 odst. 1.

Než kolegové dorazí, načtu omluvy: omlouvá se pan poslanec Fridrich od 19 hodin z pracovních důvodů a pan poslanec Volný od 18 hodin z pracovních důvodů.

Ještě jednou zagonguji, aby kolegové mohli dorazit do sálu.

 

Připomínám, že hlasujeme zkrácení lhůty mezi druhým a třetím čtením na 12 dnů. Myslím, že už jsme v dostatečném počtu.

Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 210, přihlášeno 152 poslankyň a poslanců, pro 126, proti nikdo. Návrh byl přijat.

 

A já končím druhé čtení tohoto návrhu.

 

Zahajuji bod číslo

Aktualizováno 6. 11. 2023 v 15:58.




Přihlásit/registrovat se do ISP