Středa 5. dubna 2023, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze

(pokračuje Karel Havlíček)

21.
Vládní návrh zákona o mimořádném odpuštění
a zániku některých daňových dluhů
/sněmovní tisk 384/ - prvé čtení

Z pověření vlády předložený návrh uvede pan ministr financí Zbyněk Stanjura. Máte slovo.

 

Ministr financí ČR Zbyněk Stanjura Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Vážené poslankyně, vážení poslanci, ve stručnosti bych představil hlavní body tohoto návrhu zákona. Jedná se o samostatný zákon jednorázového charakteru se subsidiárním procesním režimem daňového řádu. Řešíme tady vlastně dvě věci.

První věc se týká pouze fyzických osob, ať už podnikajících, nebo nepodnikajících, a to se jedná o mimořádný zánik určeného příslušenství daně odpuštěním. Abychom si představili, o jaké nástroje může jít: jedná se o úrok z prodlení nebo jeho obdoba podle jiného zákona, úrok z posečkané částky, penále, pokuta za opožděné tvrzení daně, náklady řízení včetně exekučních nákladů. Nebude se odpouštět příslušenství, kde není jistina, která by mohla být uhrazena, například pokuta. Neaplikuje se to na clo a jeho příslušenství, a to s ohledem na evropské předpisy. V případě jistiny se musí jednat o nedoplatek, který vznikl do rozhodného dne, to jest 30. září loňského roku. Podmínkou pro odpuštění je podání žádosti a uhrazení jistiny do konce rozhodného období, to znamená do konce listopadu roku 2023. A může jít taky o jistinu, která již byla dříve uhrazena. I tam dojde k tomuto mimořádnému odpuštění příslušenství. Alternativou je, a mluvil o tom před chvílí pan poslanec Nacher, možnost splátkování ve čtyřech určených splátkách, pokud ta částka přesahuje 5 000 korun. Děkuji za ten podnět, my určitě s panem ministrem Jurečkou povedeme debatu, jak to sjednotit v obou návrzích zákona.

O žádostech se nerozhoduje, pouze pokud jí nelze vyhovět, bude žadatel vyrozuměn, že žádosti nelze vyhovět. Pak samozřejmě zákon určí, jaké bude pořadí úhrad. Ale vyloučeny budou jistiny, které jsou vymáhány soudním exekutorem, právě proto, že ty podléhaly milostivému létu I a II. Zaznamenal jsem ten podnět v rozpravě, ale to je důvod, proč jsou zatím v tomto návrhu vyloučeny, protože to už by byla třetí možnost v té samé oblasti, a je na debatu, jestli tu možnost máme neustále opakovat.

Druhou oblastí navrženého zákona je mimořádný zánik - to není odpuštění - zánik některých nedoplatků na dani a na příslušenství daně. Je to určeno v tomto případě pro všechny daňové subjekty, takže v tomto případě mimořádného zániku se to bude týkat i právnických osob. Jedná se o bagatelní nedoplatky na dani na příslušenství, ten bagatelní nedoplatek je definován částkou 200 korun, a pokud daňový subjekt má několik či více těchto bagatelní nedoplatků, maximální suma, která je odpuštěna, je 1 000 korun. Pokud by bagatelní nedoplatky jednoho daňového subjektu překročily 1 000 korun, bude odpuštěno pouze za 1 000 korun. Je to v zásadě stejný režim, nedoplatek musel vzniknout do konce září roku 2022. V tomto případě se nežádá. Pokud bude schválen návrh zákona, tak to zanikne právě díky tomuto navrženému zákonu.

Možná jenom pro informaci, jak si v té oblasti stojíme, kolik je dlužníků. Mám data z října roku 2022, to znamená, to je po tom rozhodném datu 30. září 2022. Aktivní nedoplatky: Finanční správa 7,8 miliardy, Celní správa 3,3 miliardy. Počet osobních daňových účtů nebo osob: u Finanční správy je to 296 000 osobních daňových účtů, osob je to zhruba 230 000, u Celní správy je to 151 000 osob. Příslušenství je 2,9 miliardy u Finanční správy, 1,4 miliardy u Celní správy. Pak je i posečkaná jistina, protože by se to potenciálně vztahovalo i na úroky: to je 623 milionů z října roku 2022 u Finanční správy, 84 milionů u Celní správy. Celkem byly odepsány pohledávky pro nedobytnost: u Finanční správy 12,8 miliardy a u Celní správy 152 milionů. Speciální kategorií jsou takzvané justiční pohledávky, kde potenciál pro odpuštění je pouhých 28 milionů korun, ale vzhledem k tomu, že se jedná o specifickou skupinu osob, předpoklad plnění je mnohem nižší než potenciál 28 milionů korun.

A jako u každého takového opatření můžeme spatřovat pozitivní i negativní možné dopady na státní rozpočet - pozitivní, že se uhradí jistiny, které bychom už nevymohli, negativní je, že některé daňové subjekty by zvládly zaplatit nejenom jistinu, ale i to příslušenství, ale to se těžko predikuje. Děkuji za pozornost.

A potom v rozpravě navrhnu vlastně obdobný režim, který navrhl pan předseda Výborný, to znamená pak v rozpravě navrhnu zkrácení, abychom ty oba dva zákony posuzovali ve stejném čase. Nebo jestli to navrhne pan předseda Výborný? Nechám to na něm. A pak je šance, že v týdnu od 2. května by mohlo proběhnout druhé čtení, protože navržená účinnost je 1. července letošního roku. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji a prosím, aby se slova ujala zpravodajka pro prvé čtení, paní poslankyně Barbora Urbanová.

 

Poslankyně Barbora Urbanová: Hezké poledne, kolegyně, kolegové. Já si myslím, že ten návrh tady byl poměrně dostatečně představen, nicméně... (Zvoní jí mobil.) Ježíšmarjá, pardon, to je prášek, pardon.

Návrh zákona je předkládán v návaznosti na projekt milostivé léto - to už tady padlo - které bylo realizováno ve dvou vlnách v letech 2021 a 2022. Spočívalo v odpuštění některých příslušenství v případě dluhů vůči veřejnoprávním subjektům vymáhaných soudními exekutory, pokud došlo k uhrazení jistiny. Vzhledem k tomu, že drtivá většina daňových dluhů není vymáhána soudními exekutory - i já jsem se s tím setkala, když jsme byli představovat milostivé léto v regionech - milostivé léto mělo pouze omezený dopad do daňové oblasti. Předmětem návrhu zákona je proto aplikace filozofických východisek milostivého léta na daňové dluhy, na které milostivé léto nedopadalo.

Dále je předmětem návrhu zákona zánik některých bagatelních daňových dluhů, jejichž správa je z administrativního hlediska neefektivní.

Nabytí účinnosti návrhu zákona se předpokládá dnem 1. července 2023. Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Také děkuji. Otevírám obecnou rozpravu, do které se přihlásil pan poslanec Štolpa a pan poslanec Nacher. Prosím tedy pana poslance Štolpu. Pane poslanče, prosím.

 

Poslanec David Štolpa: Děkuji za slovo. Vážené kolegyně, vážení kolegové, návrh zákona je předkládán v návaznosti na projekt milostivé léto. První a druhé milostivé léto jsme jako hnutí ANO podpořili, ač se ukázalo, že v jeho druhém kole tuto možnost využil jen zlomek dlužníků. V druhém kole milostivého léta totiž soudní exekutoři ukončili přes 9 000 exekučních řízení. O opakování této oddlužovací akce byl výrazně menší zájem než o její první kolo, jak ukazují statistiky Exekutorské komory České republiky, protože v prvním případě se jednalo hned o 52 000 ukončených exekucí.

Tentokrát dostanou lidé šanci zbavit se úroku a penále na daních a clech, pokud tedy splatí opět původní dlužnou částku. Taková příležitost tu zatím nebyla, protože daňové nedoplatky jsou jen výjimečně vymáhány exekučně. Třetí milostivé léto, nebo jak zde uvedl kolega Patrik Pařil (správně Nacher), spíše Milostivý podzim, by se údajně mohl týkat až 380 tisíc lidí.

Návrh zákona usiluje o vytvoření nástroje pro podnícení motivace daňových dlužníků k mimořádné úhradě daně, eliminaci nedoplatků, jejichž vymáhání není efektivní a hospodárné, a vytváří jedinečné příležitosti pro jednorázové snížení objemu dluhu jednotlivce. Tyto základní cíle jsou sledovány dvěma relativně nezávislými opatřeními, které návrh zákona obsahuje. V případě obou opatření se materiálně jedná o určitou formu daňové amnestie.

Tento institut je znám jak z tuzemského, tak zahraničního daňového práva a obecně je věcným a politickým nástrojem. Nejzákladnější premisou je však sama mimořádnost daného opatření, která brání jeho potenciálnímu zneužití k neplnění daňových povinností a nežádoucím spekulacím na tomto poli. Obě opatření, která jsou upravena návrhem zákona, se týkají primárně oblasti daňových dluhů v působnosti rezortu Ministerstva financí, to je zejména působnosti orgánů Finanční a Celní správy České republiky.

Jako klub hnutí ANO jsme připraveni návrh zákona podpořit. Je totiž v souladu s opatřeními, které jsme již v minulosti aktivně podpořili. Bude ovšem nutné některé parametry upravit pomocí pozměňovacích návrhů, o kterých zde u předchozího bodu mluvil pan kolega Patrik Nacher. Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Také děkuji. S přednostním právem je přihlášen pan předseda Výborný. Pane předsedo, prosím.

 

Poslanec Marek Výborný: Děkuji za slovo, paní místopředsedkyně. Vážený pane ministře, vládo, kolegyně, kolegové, nebudu opakovat to, co jsem řekl u předchozího tisku, nicméně vnímal jsem vystoupení pana kolegy Nachera. My to určitě probereme jak na tom avizovaném kulatém stolu, tak na jednání podvýboru pro problematiku exekucí a insolvencí.

Zaznamenal jsem tady nějaké dotazy, proč ten tisk neprojednává také ústavně-právní výbor. Tak jenom i pro opozici avizuji, že jsem o tom jednal s panem předsedou Vondráčkem a on mě požádal vzhledem k množství tisků, které máme na ÚPV, abychom tento tisk tam nezařazovali, a dohodli jsme se, že podám informaci na výboru poté, co bude projednán na podvýboru, který vedu, takže tu informaci ústavně-právní výbor dostane.

Jinak tady k tomu tisku - a děkuji panu ministrovi financí, jeho týmu, za to, že se toho aktivně ujali a ten tisk připravili - určitě povedeme debatu o sjednocení těch splátkových kalendářů, nicméně ještě jedna věc tady nezazněla. Pro účely tohoto zákona se tam daní, uvádí, také místní poplatky. To je velmi důležité. Pokud zastupitelstva obcí, měst a krajů - u krajů se to týká těch odvodů za porušení rozpočtové kázně - tak pokud schválí veřejnoprávní vyhlášku, tak se budou k této akci tohoto daňového milostivého léta - léto není roční období, to je jakoby rok, v tomto případě tedy půlrok, těch šest měsíců - tak se k tomu budou moci připojit. Týká se to například poplatků za odpad, týká se to hřbitovních poplatků, poplatků za psa a podobně. Čili bude možné za stejného režimu, to znamená opět povinnost zaplatit dlužnou jistinu do poslední koruny, aplikovat toto takzvané daňové milostivé léto nejenom na ty justiční poplatky, jak říkal správně pan ministr, ale i na místní poplatky u obcí, měst a krajů.

Proto, abychom stihli projednání tak, jak už avizoval pan ministr, prosím, abychom zkrátili, paní místopředsedkyně, dobu projednávání podle § 91 odst. 2 jednacího řádu o 35 dnů mezi prvním a druhým čtením. Toto bylo projednáno se souhlasem všech poslaneckých klubů, stejně jako u předešlého tisku. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Také děkuji. Další je přihlášen pan ministr Šalomoun. Pane ministře, prosím.

 

Ministr pro legislativu ČR Michal Šalomoun Děkuji. Vážená paní předsedající, dámy a pánové, navážu na pana poslance Výborného. Co se týče místních poplatků, byla o tom i diskuse na Legislativní radě vlády a je potřeba říct, že se tím nenarušuje žádné právo obcí na samosprávu. Ony mohou i bez tohoto materiálu pořádat vlastní milostivá léta. Tohle je jakýsi přednastavený systém, ke kterému ony se mohou připojit a mohou využít i té asi mediální známosti těchto nástrojů, takže každá obec i každý kraj si může paralelně s tímto, nebo i proti tomu, dělat své vlastní milostivé léto za podmínek, za jakých si určí oni.

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Děkuji. Další je přihlášený pan poslanec Nacher. Pane poslanče, prosím.

 

Poslanec Patrik Nacher: Děkuji, paní místopředsedkyně. Pane ministře, dámy a pánové, teď budu stručnější, navážu na to, o čem jsme už hovořili. Jednak jasně, milostivé léto není termín vyznačující to období, ale to už jsme tady vysvětlovali několikrát, že to je nějaký termín, o kterém se mluví v bibli. Minulé milostivé léto bylo v zimě třeba. Ale já jsem spíš ten termín milostivý podzim použil proto, abychom to odlišili, aby někdo skutečně neměl pocit, že to je třetí, čtvrtý, pátý, díl, a nevznikl v médiích a ve veřejném prostoru pocit, že se to bude opakovat nekonečněkrát. Takže to je spíš jakoby obrana před tím, abychom skutečně trvali na tom, že dluhy se mají platit, že i v tomto případě platí, že se splácí jistina a odpouští se příslušenství, ale že to není milostivé léto, protože se to netýká exekucí, které vymáhali soukromí soudní exekutoři, proto tedy milostivý podzim. Jestli najdete něco jiného, čím to odlišit, tak sem s tím, ale mně to přišlo v té chvíli spontánně jako dobrá zkratka.

Kvituji to, že pan ministr financí řekl, že se bude zabývat sjednocením těch splátek. Ony opravdu, jak už bylo řečeno, ty oba dva návrhy jdou souběžně spolu, i to projednání, i to časování, i ten způsob řekněme využití zkušeností z milostivého léta I a II se propsalo do obou dvou těch návrhů.

Jenom jak jsem říkal, u těch splátek jsem narazil, a vy to máte také, na to, že u toho jednoho je to děleno na tři různé kategorie a splácení je v jedné splátce, ve 12, v 60 - to je u toho ČSSZ, zatímco tady v tomhle případě je to do 5 000, a od 5 000, a tam jsou ty splátky čtyři po kvartále, první je do 30. listopadu a poslední je 2. prosince 2024. Takže si říkám, přijde mi, že by bylo dobré to sjednotit, aby to bylo srozumitelné. Nevím, jak budeme schopni potom vysvětlovat v médiích, když někdo dluží na sociálním pojištění 7 000, tak má na to 12 měsíců, a když to samé u daní, tak to musí udělat ve čtyřech splátkách. Myslím si, že i pro komunikaci tohoto milostivého podzimu je lepší to sjednotit. To je jedna poznámka a děkuji za to, jestli se to podaří, i přestože jsme si zkrátili lhůty.

Ta druhá, to je to, jak jsem řekl, aby z toho vypadlo to písm. b), v tomhle případě § 7, kde úhrada rozhodného nedoplatku je rozložena na splátky ode dne podání žádosti dlužníka o toto rozložení, pokud ke dni podání žádosti nemá rozhodný nedoplatek vymáhán daňovou exekucí. Jinými slovy, tak se pojďme o tom potom bavit odborně. Teď docela jsme v detailu, odborná věc. Jinými slovy, kdyby to bylo do 5 000, tak by to nevadilo, ale když je to nad 5 000 a ten člověk by to chtěl rozložit na splátky, tak už mu to umožněno není. Mně jde právě o to, abychom se podívali i na statistiku, kolika osob se to týká, protože v té chvíli u toho, kdo má jistinu 4 500, tak by nevadilo, že tam má tu daňovou exekuci, a u toho, kdo by dlužil 6 000, už by to vadilo, už by to nemohl rozdělit na splátky, takže by celá řada lidí mohla z toho vypadnout. Jinými slovy, to, o čem já jsem mluvil, že je vymáhán daňovou exekucí, se netýká zákona jako celku, ale pouze situací, které by se řešily přes ty splátky. A na to já jsem upozornil, že to by byla škoda. Ale říkám, je to asi odborná debata. Mrzelo by mě, kdyby ten benefit, který tady je, to jest to, že jsou tam ty splátky, což v tom milostivém létu I, II nebyly, to znamená, pro ty lidi, pro které ta jistina je relativně velká a nejsou schopni to splatit, tak že to milostivé léto je sice pro ně určeno, ale oni se mu vyhnou nebo oni ho nevyužijí, protože ta samotná jistina je docela vysoká, tak na to jsou ty splátky. Tak je pak škoda vlastně ty splátky tímhle způsobem osekávat, nic víc, nic méně.

Ostatní změny jsem řekl. Rozšíření o zdravotní pojištění se týkalo předchozího bodu, nikoliv tohoto, takže tady u tohoto mám jenom ty dva body. To znamená, znovu - sjednocení formy splátek a potom, aby se to týkalo i případů, které spadají pod daňovou exekuci.

Já vám děkuji za pozornost a zase se těším na spolupráci i u tisku 384.

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Já také děkuji a rozhlížím se po sále, zda ještě někdo má zájem o vystoupení v obecné rozpravě? Nikoho nevidím, obecnou rozpravu tedy končím.

Vzhledem k tomu, že nepadly ani návrhy na vrácení, ani na zamítnutí, tak se nyní budeme zabývat návrhem na přikázání výborům k projednávání. Nejprve rozhodneme o přikázání garančnímu výboru.

Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání rozpočtovému výboru jako výboru garančnímu. Navrhuje někdo přikázání jinému výboru jako garančnímu? Nevidím. Zagongovala jsem.

Než dorazí kolegové do sálu, načtu omluvy: omlouvá se pan Heller Šimon od 11 hodin z pracovních důvodů, pan Michálek Jakub od 12 hodin z osobních důvodů, paní Pošarová Marie od 12 hodin bez udání důvodu a pan ministr Vlastimil Válek do 14 hodin z pracovních důvodů.

Ještě jednou zagonguji. Ještě chviličku prosím o strpení, než dorazí kolegové do sálu.

 

A budeme tedy hlasovat o přikázání rozpočtovému výboru jako výboru garančnímu.

Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 38, přihlášeno 169 poslankyň a poslanců, pro 143. Návrh byl přijat.

 

Odsouhlasili jsme tedy, že návrh bude přikázán rozpočtovému výboru jako výboru garančnímu. Organizační výbor nenavrhl přikázat tento návrh dalšímu výboru. Má někdo návrh na přikázání dalším výborům? Není tomu tak.

 

Návrh na zkrácení lhůt tady nebyl načten. (Poslanec Výborný: Byl!) O 35 dnů, tak to se omlouvám, o 35 dnů.

 

Takže nyní budeme hlasovat o zkrácení lhůt na projednávání o 35 dnů.

Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 39, přihlášeno 170 poslankyň a poslanců, pro 145. Návrh byl přijat.

 

Končím projednávání bodu číslo 21 a otevírám bod číslo

Aktualizováno 6. 11. 2023 v 15:58.




Přihlásit/registrovat se do ISP