Pátek 24. února 2023, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze

(pokračuje Jan Skopeček)

3.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 258/2000 Sb.,
o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů,
ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
/sněmovní tisk 311/ - druhé čtení

Z pověření vlády předložený návrh uvede místopředseda vlády a ministr zdravotnictví Vlastimil Válek a já ho poprosím, aby se ujal slova.

A vás poprosím, kolegyně, kolegové, abyste se ztišili, případně přenesli své diskuse do předsálí.

Pane ministře, prosím, máte slovo.

 

Místopředseda vlády a ministr zdravotnictví ČR Vlastimil Válek: Děkuji, pane předsedající. Já se pokusím být co nejstručnější. Jedná se o zákon, který jsme tady diskutovali, který jsem představoval - je to zákon č. 258/2000, o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů. Principiálně hlavním cílem je transpozice směrnice Evropského parlamentu 2020/2184 z roku 2020 o jakosti vody určené k lidské spotřebě. Tu implementuje do českého právního státu, přijetím se zajišťuje zvýšení kvality bezpečnosti dodávané vody, posouzení následných rizik v celém řetězci a umožňuje se zaměření na relevantní rizika a z toho vyplývající ochranná opatření, takže kvalita vody by se měla tímto pádem zvyšovat.

Součástí jsou doprovodná novela o vodovodech a kanalizacích, která upravuje pravidla přístupu k vodohospodářské infrastruktuře a oblast poskytování informací o dodávání pitné vody odběratelům. Tuto část zákona připravilo Ministerstvo zemědělství.

Návrh obsahuje zrušení zmocnění finální vyhlášky č. 84/2001 Sb., o hygienických požadavcích na hračky a výrobky pro děti ve věku do tří let, a to z důvodu odstranění duplicity. Ta problematika je uvedena vyhláškou a je již pokryta jinými právními předpisy, zejména nařízením vlády č. 86/2011, o technických požadavcích na hračky.

Konečně návrh uvádí český právní řád do souladu s unijní úpravou. V případě jeho nepřijetí nesplní Česká republika své závazky vyplývající z členství v Evropské unii. Výbor pro zdravotnictví Poslanecké sněmovny doporučil s návrhem vyslovit souhlas. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji pěkně. Návrh jsme v prvním čtení přikázali k projednání výboru pro zdravotnictví jako výboru garančnímu. Usnesení výboru vám bylo doručeno jako sněmovní tisk 311/1.

Poprosím, aby se slova ujala zpravodajka výboru pro zdravotnictví, paní poslankyně Michaela Šebelová, a informovala nás o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnila. Paní poslankyně, prosím, máte slovo.

 

Poslankyně Michaela Šebelová: Děkuji za slovo. Vážený pane předsedající, milí kolegové a kolegyně, vážení ministři, zdravotnický výbor se jako garanční výbor tímto návrhem zákona zabýval na své 19. schůzi dne 1. února a přijal následující usnesení:

"Po úvodním slově náměstka ministra zdravotnictví Josefa Pavlovice, zpravodajské zprávě poslankyně Michaely Šebelové a po rozpravě výbor pro zdravotnictví Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky

I. doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky, aby vyslovila souhlas s vládním návrhem zákona, kterým se mění zákon č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví, a o změně některých souvisejících zákonů ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony, sněmovní tisk 311;

II. zmocňuje zpravodajku výboru, poslankyni Michaelu Šebelovou, aby ve spolupráci s navrhovatelem a legislativním odborem Kanceláře Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky popřípadě navrhla i další nezbytné úpravy podle § 95 odst. 2 zákona o jednacím řádu Poslanecké sněmovny;

III. pověřuje zpravodajku výboru, poslankyni Michaelu Šebelovou, aby se stanoviskem výboru seznámila schůzi Poslanecké sněmovny" - což jsem právě učinila.

Děkuji za slovo.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji, paní poslankyně, za vaši zprávu zpravodajky.

Otevírám obecnou rozpravu, do které se zatím přihlásili paní poslankyně Šebelová, paní poslankyně Ochodnická, pan poslanec Smetana a paní poslankyně Adamová.

Poprosím, aby jako první vystoupila paní poslankyně Šebelová.

 

Poslankyně Michaela Šebelová: Děkuji za slovo. Spolu s koaličními kolegy k tomuto tisku předkládáme tři pozměňovací návrhy, se kterými bych vás chtěla seznámit. Nejprve je to pozměňovací návrh, který předkládáme s kolegou Bohuslavem Svobodou, Martinou Ochodnickou, Tomem Philippem a Klárou Kocmanovou, a týká se snížení administrativní zátěže, která je kladena na provozovatele takzvaných prioritních prostor, protože tento zákon ukládá povinnosti, pokud jde o posouzení a řízení rizika přítomnosti ukazatele olovo v pitné vodě v souhrnné kategorii nazývané osoby provozující prioritní prostory, a za tyto prioritní prostory se pak považují prostory staveb, v nichž jsou provozovány školy a školská zařízení, pak také, které jsou určeny k poskytování služby péče o dítě v dětské skupině, dále zdravotnická zařízení, provozovny stravovacích služeb, zařízení sociálních služeb a provozovny stravovacích služeb. Jedná se o to, že mnohé tyto provozy jsou provozovány v moderních budovách, ve kterých nehrozí riziko výskytu olova ve vodě, proto tedy navrhujeme, aby osoby provozující prioritní prostory z hlediska přítomnosti ukazatele olovo v pitné vodě neměly povinnost doplňovat provozní řád o část posouzení a řízení rizik vnitřního vodovodu a přípojky v případě, že výsledné riziko přítomnosti olova bude nízké, a nebude tedy třeba přijímat žádná opatření k nápravě stavu. Tedy na úvod všechny tyto prioritní prostory, protože ochrana zdraví je pro nás důležitá, budou muset provést jednoduchou analýzu, ale v případě, že to riziko vyhodnotí jako nízké, nebudou muset potom další úkony dělat.

Dále navrhujeme zjednodušení administrativního postupu v rámci zpracování, posouzení a řízení rizik vnitřního vodovodu pro subjekty, které doposud neměly povinnost předkládat provozní řád, kde tyto subjekty budou příslušný orgán ochrany veřejného zdraví pouze informovat, a nebudou tak vystaveny složitému schvalovacímu procesu provozních řádů.

Tento pozměňovací návrh dále odstraňuje nesystematický pojem užitkové vody, který je legislativně technickou chybou, a navrhuje také změnu účinnosti vzhledem k tomu, že původní navrhovaný den nabytí účinnosti již uběhl.

Chtěla bych k tomu ještě uvést, že v případě, že se ukáže potřeba učinit opatření pro redukci vlivu olova na pitnou vodu, bude muset potřebná nápravná opatření činit samotná škola, nikoliv majitel budovy. Opatření může být celá škála od režimových opatření, která pouze zavedou pravidla používání vodovodu, například odtečení vody s větší koncentrací olova, přes výměnu trubek, což provádí majitel, pokud k tomu bude ochoten, pokud ale ne, tak máme jiné možnosti, kdy může být nařízeno zajištění náhradního zdroje pitné vody, například výdejníky vody, vodou balenou a tak dále.

Návrh zákona samozřejmě řeší i sankce. Tady pouze uvádím, že krajská hygienická stanice při hodnocení vhodnosti použitých opatření vždy přihlíží k situaci například školy nebo dalšího provozovatele a k místním podmínkám, tedy včetně zhodnocení například neochoty majitele budovy vyměnit vodovodní trubky. Přetrvávající existence vodovodních trubek s nadměrným obsahem olova tedy nebude důvodem k zákazu provozování školy v dané budově, neboť existují náhradní způsoby zajištění přístupu žáků respektive studentů, zaměstnanců a dalších osob k nezávadné pitné vodě, například již zmíněnými výdejníky vody, balenou vodou a tak dále.

Potom předkládáme s kolegy druhý pozměňovací návrh, v systému nahraný jako pozměňovací návrh 1907, který se týká nových recyklačních technologií a transponuje nařízení Evropské unie. Za účelem vymahatelnosti pravidel vyplývajících z nařízení navrhujeme rozšíření pravomoci krajských hygienických stanic o posuzování nových recyklačních technologií, produkujících materiály a předměty z recyklovaných plastů. Cílem je zabezpečit vysokou úroveň ochrany lidského zdraví při zvyšování recyklovaného obsahu v potravinových obalech a podobných materiálech i s ohledem na stále probíhající vývoj a inovace.

A pak předkládáme třetí pozměňovací návrh, označený v systému jako pozměňovací návrh 1910, s kolegy Ivanem Bartošem, Bohuslavem Svobodou, Martinou Ochodnickou a Tomem Philippem. Tento pozměňovací návrh zakotvuje povinnost krajských hygienických stanic informovat o zahájení řízení o žádosti o povolení provozu zdroje nadlimitního hluku nebo vibrací dotčené obecní úřady, tedy se budou hlásit řízení o výjimce z hlukových limitů.

Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji, paní poslankyně. Další do rozpravy je přihlášena paní poslankyně Ochodnická. Prosím, paní poslankyně, máte slovo.

 

Poslankyně Martina Ochodnická: Děkuji, pane místopředsedo. Kolegyně, kolegové, vážený pane ministře, paní ministryně, dovoluji si před vás předstoupit s pozměňovacím návrhem k vládnímu návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví. Pozměňovací návrh je nahraný v systému pod číslem 1916 a předkládáme jej společně s paní poslankyní Michaelou Šebelovou, Tomem Philippem, Zdeňkou Němečkovou Crkvenjaš, Klárou Kocmanovou a paní profesorkou Věrou Adámkovou.

Náš pozměňovací návrh řeší zdravotní průkazy, známé široké veřejnosti jako takzvané potravinářské průkazy, které jsou povinné pro všechny, kteří pracují v potravinářství. V rámci debyrokratizace státu navrhujeme zdravotní průkaz jako doklad o zdravotním stavu osoby vykonávající činnosti epidemiologicky závažné zrušit.

Zdravotní průkaz je v současnosti možné žadateli vydat i na dobu neurčitou a s neomezenou platností. Pokud je tak tedy někomu vydán zdravotní průkaz například v souvislosti s plánovaným krátkodobým výkonem práce spočívajícím v doplňování zboží, točení zmrzliny a podobně, může tento stejný potravinářský průkaz využít i po několika letech, a to ke zcela jiné činnosti, například související se zpracováním surového masa.

Vydání zdravotních průkazů je svěřeno praktickým lékařům a je ponecháno na jejich uvážení, zda zdravotní průkaz vydají, či nikoliv. Prohlídka, která je za tímto účelem prováděna, nenahrazuje vstupní prohlídku do zaměstnání a není tak zapotřebí například vzorek ranní moči ani komplexní fyzikální vyšetření. Veřejnosti jistě nejsou neznámy případy, kdy jsou zdravotní průkazy vydávány téměř bez jakékoliv důkladnější prohlídky, takřka po letmém nahlédnutí do zdravotní dokumentace a krátkém zhodnocení zdravotního stavu posuzované osoby toliko na základě jejího aktuálního vzezření. Na základě ohlasu veřejnosti je možné se domnívat, že takové případy nejsou ojedinělé. Sama jsem absolventkou hotelové školy a v gastronomii jsem pracovala dlouhé roky. Dosud mám v šuplíku takový potravinářský průkaz schovaný. Měl by být totiž platný. Nevypovídá nic o mém aktuálním zdravotním stavu, a přitom mohu pracovat v gastronomii bez problémů. Zodpovědnost tedy dle našeho návrhu nadále ponesou zaměstnavatelé.

Nutno dodat, že s navrženým zrušením vyslovila souhlas také odborná skupina praktických lékařů... Asociace praktických lékařů, promiňte. Bez toho si nemůže zaměstnavatel ověřit bezinfekčnost a je úplně liché si myslet, že když někoho pošleme na prohlídku, tak to bude vyřešeno. Opravdu je potřeba říci, že pokud máme tři roky starý průkaz, nevypovídá nic o tom, jak se cítíme dnes a zdali jsme ohrožením nebo neohrožením v gastronomii pro konzumenty.

Z těchto důvodů navrhujeme právní úpravu zdravotních průkazů jako celek zrušit. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji, paní poslankyně. Bude pokračovat pan poslanec Smetana v rozpravě. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Karel Smetana: Děkuji za slovo. Vážený pane předsedající, kolegyně, kolegové, uvedu pozměňovací návrhy, ke kterým se později v podrobné rozpravě přihlásím. Předložený vládní návrh zákona stanoví mimo jiné okruh informací, u nichž bude Ministerstvo zdravotnictví zajišťovat přípravu souborů dat pro reporting Evropské komisi, Evropské agentuře pro životní prostředí a Evropskému středisku pro prevenci a kontrolu nemocí. Pro dokončení transpozice je nezbytné v souladu se směrnicí o jakosti vody určené k lidské potřebě rozšířit tento okruh o informace o posouzení a řízení rizik části povodí, související s místem odběru vody podle nové vyhlášky o plánech povodí a plánech pro zvládání povodňových rizik, která nabyde účinnosti dnem 1. 3. 2023. V souvislosti s výše uvedeným je nutné dále stanovit povinnost Ministerstvu zemědělství poskytnout Ministerstvu zdravotnictví informace potřebné pro plnění nových reportingových povinností a doplnit přechodná ustanovení v návrhu zákona.

Druhý pozměňovací návrh je rovněž technického charakteru a vede ke splnění transpozičních povinností České republiky do 23. července 2023. Na základě tabákové směrnice je v současné době zákonem o potravinách stanoveno, že tabákové výrobky jiné než cigarety a tabák k ručnímu balení cigaret jsou vyňaty ze zákazu charakteristické příchuti a zákazu obsahu aromat a dále jsou vyňaty z povinnosti nést některá varování pro spotřebitele. Vzhledem k tomu, že se v Evropské unii zvýšil objem prodeje zahřívaných tabákových výrobků vyňatých doposud z výše uvedených zákazů a povinností nad stanovenou mez, přijala Evropská komise novelu zákona - směrnice Komise - v přenesené působnosti 2022/2100 ze dne 29. července 2022, kterou se mění směrnice Evropského parlamentu a Rady 2014/40/EU, pokud jde o zrušení některých výjimek týkajících se zahřívaných tabákových výrobků. Zahřívaným tabákovým výrobkem se podle definice směrnice, která se pozměňovacím návrhem vkládá do zákona o potravinách a tabákových výrobcích, rozumí tabákový výrobek, který je zahříván tak, aby produkoval emise obsahující nikotin a jiné chemické látky, které jsou poté vdechovány uživatelem a které je v souvislosti na svých vlastnostech bezdýmným tabákovým výrobkem nebo tabákovým výrobkem určeným ke kouření. Směrnice 2022/2100 tak rozšiřuje zákaz obsahu charakteristických příchutí a aromat i na zahřívané tabákové výrobky a zároveň odstraňuje pro tyto výrobky v případě, že se jedná o tabákové výrobky určené ke kouření, výjimky z povinnosti nést některá varování pro spotřebitele. Směrnice stanovuje pro zapracování do národní úpravy termín 23. července 2023 s účinností národního předpisu od 23. října 2023 a neumožňuje žádné přechodné období pro prodej po 23. říjnu 2023. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji, pane poslanče, a nyní vystoupí poslední přihlášená do obecné rozpravy, a sice paní poslankyně Adámková. Paní poslankyně, máte slovo.

 

Poslankyně Věra Adámková: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Vážený pane ministře, dámy a pánové, dovolte mi říct několik slov k důležitosti kvality pitné vody ze zdravotního hlediska, které se potom promítá do zdravotně-sociální problematiky. Je třeba si uvědomit několik základních parametrů.

Za prvé, že v současné době ve velkých městech většina vody je v soukromých rukách, pohříchu ne našich, takže do kvality pitné vody samozřejmě pak jsou zapojeny další organizace. A jak už jsme tady zmiňovali dvakrát, bohužel také ty mnohdy nekvalitní vodovodní cesty, tedy trubky, naopak zůstávají v majetku měst nebo obcí a ty jsou někdy v žalostném stavu, takže věnovat se kvalitě pitné vody je více než nutné v tomto případě, musíme si uvědomit, že i v malých městech. A tak jsou na tyto vodovody, které jsou takzvaně veřejné, ale samozřejmě ta voda je tam z nějakého zdroje, napojeny mateřské školy, základní školy, zdravotní středisko a samozřejmě řada domácností, a v tomto případě je zase nutné říci, že voda může bohužel i zdravotní stav zhoršovat.

Další věcí, která bývá, a vy to nakonec znáte, že v řadě třeba ubytovacích zařízení máte vodu, kde vás upozorní, že si s ní nemáte čistit ani zuby. Je to proto, že nemohou zaručit kvalitu pitné vody tak, aby nezhoršovala zdravotní stav. Takže to je samozřejmě věc, která je velmi nutná, a brát ji v potaz.

Co se týče další věci, kterou si málokdo uvědomuje, jak je důležitá víceméně ta péče o pitnou vodu, je to, že do toho patří i věci, které jsou ve styku s pitnou vodou. Víte, že když je tam zelenina, omývá se v pitné vodě a podobně - zase musím říci, že máme řadu provozoven veřejného stravování, kde musíme opět zabezpečit kvalitu pitné vody, takže bez toho to opravdu nepůjde a je potřeba se jí opravdu věnovat.

Co se týče další věci, na kterou bych chtěla upozornit, že velmi málokdy si i ti lidé, kteří pracují s pitnou vodou v tom smyslu, že zpracovávají další věci, uvědomují, že voda, ať už je studená, nebo teplá, pitná, nesmí obsahovat mikroorganismy, parazity, a to ani v koncentraci, ani v počtu, které by ohrožovaly veřejné zdraví. Čili opět se dostáváme k tomu, že kontrola je naprosto nutná.

A musíme si uvědomit, že máme další dvě věci, a to je buď zásobování z nějakých zdrojů, anebo individuální zdroj. U individuálních zdrojů, což jsou obvykle studny, je to sice dneska již minimum obyvatel na území naší republiky, ale tam je opět nezastupitelné místo hygienické služby, protože ono se na to v posledních letech zapomnělo, ale já třeba si velmi dobře jako dítě pamatuji, že byly povinné kontroly kvality pitné vody, a v případě, že byla ta voda samozřejmě špatná, tak buď nebylo možné z ní čerpat, nebo se musela používat pouze po převaření, anebo velmi často se do té vody přidávaly samozřejmě různé tablety. Nechci tady říkat názvy, aby to nebylo, že něco chci preferovat, protože některé už ani nejsou na trhu, některé ano. Jedná se o to, že i ten majitel, prosím pěkně, který dále poskytuje tu vodu, si musí uvědomit, že je vázán některými povinnostmi, které spadají potom do těch, kteří s vodou pracují dále. Jedná se o to, že buď tedy čerpá více než 10 kubíků vody, anebo poskytuje vodu více než 50 obyvatelům. Na to pamatuje vyhláška, myslím si, že to je jistě dobře, a nebudeme tam žádná další omezující pravidla nebo nějaké zvolňování dělat.

A co se týče hygienických limitů, zase hygienický limit musí být samozřejmě zkoumán a je sledován jednak při 22 stupních Celsia a 36 stupních Celsia. Tam jsou jasně dané počty kolonií, které může ta voda obsahovat. Čili vidíte, že to není jenom tak, že by se někdo podíval na tu vodu a řekl si: Mně se líbí nebo nelíbí a podle toho povolím nebo nepovolím. Je to naprosto striktní a jasná analýza.

Co ve vodě všechno potřebujeme sledovat dále, prosím pěkně, jsou jednak minerály - kolegyně o tom už částečně hovořily, takže je tu nebudu číst znovu, bylo by to zbytečné - ale také dusičnany. Velmi často, zejména na vesnicích, se dostáváme k tomu, že samozřejmě voda buď nemá již kvalitní rozvod a prosakují tam věci, které jsou na povrchu, což pochopitelně opět může být potom nebezpečí, a upozorňuji znovu, že se to trošku stalo teď dvakrát v posledním roce a bylo to u toho typu volných mateřských školek, kde jsou umístěny v přírodě a není to úplně dodržováno. Ale to jistě je jiná kapitola, to teď nebudeme probírat. Jsou tam amoniaky, je tam chlor, olovo už tady kolegyně zmiňovala, nebudu ho tedy zmiňovat znovu, je tam ale také pH vody, protože i to se samozřejmě sleduje, mangan, ale je tam také pach, protože se může stát, že voda, kde bychom si mysleli, že ionty jsou v pořádku, prostě má nějaký odér, který není přijatelný pro spotřebu, čili i to tam hygienik musí zhodnotit.

Potom je další věc, kterou by chtěla říci, že je velmi důležitá, a to jsou pesticidy. Víte velmi dobře, že bez hnojení by se to výrazně omezilo, upozorňuji, výrazně, ale prostě neobejdeme se bez něj. Jednak jsou to tedy buď produkty ze stájí a podobně, ale zase tam pak budeme mít dusičnany a jiné složky, anebo jsou to samozřejmě pesticidy umělé.

Při té příležitosti bych tady vzpomněla, co už se dneska neděje a my to v půdě stále nacházíme, potažmo ve vodě - to je staré dobré DDT, které doufám, že už nebudeme mít dále. Jen tak pro mladší kolegy, protože někdy ta nostalgie a radost na českým výrobkem je velká, je to původně česká provenience. Je to dichlordifenyltrichloretan, čili velmi jednoduchá sloučenina. Ale víte, že jsme tím kdysi dobývali svět, tak to bohužel velmi dlouho zůstávalo v půdě, dostávalo se to do podzemních vod. Dokonce se přemýšlelo, byla taková teorie, že to možná může i za úbytek zajíců v českých zemích. Je-li to pravda, nebo ne, nemohu úplně potvrdit. Čili z toho vidíme, že věci, které spolu nemusí souviset, nakonec mohou ten řetězec významným způsobem zacyklit a je to úplně někde jinde.

Musíme říci také, že podle všech hygienických analýz a výsledků, které byly dělané v letech 2004 až 2012, došlo významně ke zlepšení používané vody. Ale musíme také říci, že za těch deset let - trošku zaokrouhluji - došlo k výraznému zhoršení kvality vodovodního řadu. Takže opět je potřeba si uvědomit, že cesta vody ne vždycky je v rukách obce nebo města, čili tam s tím musíme pracovat.

Další věcí, kterou je důležité si uvědomit, co všechno musíme udělat pro úpravu vody, aby byla kvalitní - jednak máme asi 39 % pitné vody z podzemí, 38 povrchových a 23 smíšených. To se může zdát, že se o nic nejedná, ale jedná, protože úprava podzemní vody je třikrát výhodnější ekonomicky než upravovat povrchové vody - čili podzemní vrt proti řece, velmi lapidárně řečeno.

A jinak musím říci pro nás jako zdravotníky do jisté míry potěšující věc - to je to, že skoro 95 % našich obyvatel je již napojeno na nějaký veřejný řad, což může být tedy vodovodní ve městě, ale také víte, že vesnice si dělaly svoje vodovodní řady, čili již to není to čerpání z kterékoliv studny, která stála vedle nějakého odpadního místa, což nebylo samozřejmě dobře.

Při té příležitosti chci říct, že bohužel nekvalitní voda může zásadním způsobem ohrozit naše zdraví. Nejenom tím, že budete mít zažívací obtíže, ale bohužel ona v sobě může mít zárodky, které člověk, který je nějakým způsobem ne zcela imunitně v pořádku, již nemusí dále zvládat, takže ty situace také velmi dobře známe. Už jsme tady o tom hovořili, je to přítomnost legionely ve vodě. Takže ta voda, prosím pěkně, musí být sledovaná, jsem ráda, že to zpřísnění je nejenom v tom momentě, kdy si beru ten kohoutek, ale musí být sledovaná i po cestě, protože teplá voda bohužel, zejména v těch částech vodovodu, kde nedochází k trvalému nebo pořádnému odběru, může být velmi rychle znečištěna legionelou, což potom bohužel mělo i fatální následky.

Já bych při té příležitosti chtěla zmínit - a tady potom budu samozřejmě dále apelovat na pana ministra, protože mi to úplně není jasné - toto patří samozřejmě do velké gesce pracovníků hygieny. To znamená, krajské hygienické služby tady s tím samozřejmě mají velkou práci, umí tu kontrolu provádět, ale jestliže tam chceme opravdu významným způsobem snižovat počet pracovníků a chceme zlepšit kvalitu pitné vody, pak mi ta rovnice malinko nevychází. Takže budeme v tomto směru určitě, co se týče hygieniků, významným způsobem chtít odpovědi. Tady bych chtěla tedy jenom říci, že my můžeme - a neděje se to na těch hygienách - takže opět prosím o nějakou zpětnou vazbu do příště. Máme studijní obory asistent veřejného zdraví, to jsou lidé, kteří přesně patří do tohoto ranku, kteří přesně mohou pracovat v terénu, mohou tam odvádět velkou práci a vedoucím pracovníkům potom samozřejmě významným způsobem tu práci připravit.

Dále bych chtěla říci ještě jednu věc. To je to, že pan ministr Heger - jenom abych to odlehčila řekněme některými věcmi - dokonce v době, kdy byl ministr, řekl, že si přeje - a že jistě ta doba bude a že je - aby v restauracích nejlevnějším nápojem byl nealkoholický nápoj. Tak vás musím ujistit, že voda je v průměru dražší než pivo. Jistě máte některé provozovny, kde tomu tak není, ale jinak je to tak. Takže ti lidé si velmi často objednávají takzvanou vodovodu, protože chtějí natočit pouze vodu z kohoutku, která je levnější než pivo. Doufám tedy, že všude, ale zaručit to nemohu. Proto je tak důležité, aby všechny tyto provozovny měly kvalitní pitnou vodu, protože ony ji poskytují svým zákazníkům. Tam kdyby došlo k nějakému problému, máme velmi rychle nějakou epidemii, kterou bychom tedy neradi, protože pravděpodobně to by nezvládlo ani místní infekční oddělení. Před asi patnácti lety jsem pomáhala sloužit na infekčním oddělení a jedna část naší reprezentace - nebudu říkat, v jakém sportu, protože kdo si to pamatuje, ví, a jinak to nebudeme dělat, vezměte to jako příhodu ze života, z natáčení - se dostala do podobné situace, kdy neměli úplně kvalitní zdroj. Samozřejmě to zničilo celou ligu na několik dnů. Takže to bych byla velmi nerada, kdybychom opět tyto situace měli. Domnívám se, že to je velmi nutné.

Co se týče zdravotních průkazů, jak říkala paní kolegyně Ochodnická velmi dobře a podrobně, je to tak, že v současné době zdravotní průkazy máme v absolutní nekontrole. Nevíme o nich vůbec nic, jak jsou a kde jsou. Za prvé, některé jsou tak historické, že už ani majitel si nepamatuje, kdy byl na nějaké kontrole. Jenom pro ty mladší kolegy chci říct, že získat zdravotní průkaz v době mého mládí - což z vašeho pohledu je déle, než jste na světě, ale nicméně věřte mi, i my jsme tehdy žili - to znamenalo opravdu vydání se na hygienickou stanici. Předcházely tomu klasické výtěry, rentgen, srdce, plíce a tak dále. Pak se ta situace zmírnila, že to již tak není potřeba a tak dále, že všichni jsou tak spolehliví a samostatní, že se prostě nechají vyšetřit. Je vám jasné, že opak se stal pravdou, čili v současné době - a to mě velmi zarazilo, proto jsem velmi ráda za to, že se tím zabýváme - je to asi dva roky, jsme takto odhalili člověka, který měl otevřenou tuberkulózu a hodlal nastoupit jako kuchař. Měl platný zdravotní průkaz.

Takže tím spíše není možné je vydávat šmahem. Není možné je dávat na dobu neurčitou. Samozřejmě, všichni si přejeme být mladí, zdraví, krásní, ale ovšem realita je úplně jiná. Takže určitě musíme zprecizovat tedy nějakou dobu vydání řekněme toho zdravotního dobrozdání. Zatím nechci říkat nějaký jiný název, ale říkejme tomu pracovně nový zdravotní průkaz, byť to nebude zdravotní průkaz.

Protože těch svodů na cestě, jak ohrozit naše zdraví, je mnoho. My to musíme eliminovat - pokud můžeme, samozřejmě - v rámci preventivní prohlídky pokud možno co nejvíce. V současné době už nás třeba tolik neohrožují úplně některé choroby, které byly před čtyřiceti lety, ale máme nové, protože samozřejmě úplně zdraví nejsme. Je tam jednak hepatitida typu B. Upozorňuji, že může probíhat inaparentně, čili ten člověk to nemusí vědět. Ale máme taky hepatitidu typu C a máme další choroby, nebudu je tady všechny samozřejmě jmenovat, není to přednáška z těchto chorob, ani přenosných, ani infekčních. Chci jenom říci, že je velmi dobře, že hygienici budou mít zase tyto nové věci. Kvalita pitné vody samozřejmě, bych řekla, není nikdy dostatečně dobře kontrolovaná a nejsme ještě stále ani teď úplně přísní. Ale myslím si, že to pomůže k tomu, abychom eliminovali možné patogeny v té vodě. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji, paní poslankyně. Vaše vystoupení vyvolalo jednu faktickou poznámku pana poslance Kobzy. Pane poslanče, prosím, vaše dvě minuty na faktickou poznámku.

 

Poslanec Jiří Kobza: Děkuji, pane předsedající. Já bych s dovolením navázal na paní doktorku, protože voda byl dlouhá léta můj obor. Já se nemůžu ubránit tomu, abych neviděl určité křížení, protože ta voda je záležitostí nejenom Ministerstva zdravotnictví, ale také Ministerstva zemědělství, a především Ministerstva životního prostředí, vlastně po celé délce využití od zdrojů až po vypouštění odpadů z čističek.

Chtěl bych ale říct ještě jednu věc, která tady nezazněla - to je to, že vlastně celá vodovodní síť a struktura vlastně patří do kategorie kritické infrastruktury a jako taková v dnešní napjaté době je měkkým cílem. To znamená, že pokud někdo bude chtít otrávit půlku Prahy, tak mu stačí několik náklaďáků hlušiny z dolů, kde se vyskytují arzenopyrity, ten arzén se do vody uvolňuje poměrně rychle a nikdo to nezachytí v žádné čističce. Já jsem tuto otázku nadnesl už před rokem a půl nebo před dvěma lety, kdy se jednalo o návrh ústavního zákona na ochranu vody, že tu infrastrukturu vlastně po celé délce je nutné chránit. Za tu ochranu by měly být zodpovědné jednak samosprávy, ale také stát jako takový, a měl by mít vytvořenou strukturu, která skutečně bude fungovat, protože bavíme se o jedné ze základních věcí pro život v této zemi, a rozhodně to nemůžeme podceňovat.

Takže já bych chtěl vyzvat tato tři ministerstva, aby pokud možno spojila síly a dala dohromady systém, který skutečně bude funkčně tuto vodu a tuto vodní infrastrukturu chránit. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji za dodržení času.

Než se vrátíme do obecné rozpravy, jedna omluva. Pan poslanec Bašta Jaroslav se od 11.30 hodin omlouvá ze zdravotních důvodů.

Vracíme se do rozpravy, do které ale už není nikdo přihlášen. Ptám se, jestli někdo z místa se do rozpravy obecné nehlásí? Pokud tomu tak není, obecnou rozpravu končím.

A ptám se, zda je zájem o závěrečná slova v tuto chvíli ze strany navrhovatele nebo zpravodaje? Není tomu tak.

Zahajuji podrobnou rozpravu a připomínám, že pozměňovací a jiné návrhy přednesené v podrobné rozpravě musí být vždy odůvodněny. O slovo se přihlásila paní poslankyně Šebelová. Takže, paní poslankyně, máte slovo.

 

Poslankyně Michaela Šebelová: Děkuji za slovo, pane předsedající. Tímto se hlásím ke svým třem pozměňovacím návrhům, které jsem předložila společně se svými koaličními kolegy, které jsem podrobně odůvodnila v obecné rozpravě a které jsou v systému evidovány pod číslem 1906, tento pozměňovací návrh se týká snížení administrativní náročnosti pro osoby provozující prioritní prostory, tedy školy a další organizace, dále pozměňovací návrh pod číslem 1907, týkající se recyklovaných materiálů, a pozměňovací návrh pod číslem 1910, týkající se povinností krajských hygienických stanic hlásit obecním úřadům výjimky z řízení o hluku. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji. Další přihlášená je paní poslankyně Ochodnická. Prosím.

 

Poslankyně Martina Ochodnická: Děkuji, pane místopředsedo. Já bych si dovolila v podrobné rozpravě přihlásit k pozměňovacímu návrhu uvedenému pod číslem 1916, který předkládám spolu s paní poslankyní Michaelou Šebelovou, Tomem Philippem, Zdeňkou Němečkovou Crkvenjaš, Klárou Kocmanovou a paní profesorkou Věrou Adámkovou a který jsem odůvodnila podrobně v obecné rozpravě. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Ano, děkuji, a poslední přihlášený do podrobné rozpravy je pan poslanec Smetana.

 

Poslanec Karel Smetana: Děkuji za slovo. Já bych se rád přihlásil k pozměňovacím návrhům, které jsou v systému uvedeny pod číslem 1913, je to pozměňovací návrh, který se týká reportingových povinností pro Ministerstvo zemědělství, a druhý pozměňovací návrh je veden v systému pod číslem 1914, dotýkající se zahřívaných tabákových výrobků.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji, pane poslanče. Hlásí se ještě někdo do podrobné rozpravy? Nikoho nevidím, podrobnou rozpravu končím.

Ptám se, zda je v tuhletu chvíli zájem o závěrečná slova? Není tomu tak.

Tím jsme vyčerpali druhé čtení tohoto tisku a já končím projednávání druhého čtení tohoto návrhu a bodu číslo 3.

Další v pořadu schůze je bod

Aktualizováno 6. 11. 2023 v 15:58.




Přihlásit/registrovat se do ISP