Pátek 13. ledna 2023, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze
(pokračuje Jan Bartošek)
8.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 143/2001 Sb.,
o ochraně hospodářské soutěže a o změně některých zákonů
(zákon o ochraně hospodářské soutěže), ve znění pozdějších předpisů,
a zákon č. 273/1996 Sb., o působnosti Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže,
ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 283/ - prvé čtení
Z pověření vlády předložený návrh uvede předseda vlády Petr Fiala. Než vám udělím slovo, prosím vás, kolegyně, kolegové, a to jak v pravé, tak v levé části sálu, kolegyně a kolegové, v pravé i levé části sálu, chcete-li diskutovat, odejděte diskutovat do předsálí. Poprosím předsedy klubů, aby šli diskutovat do předsálí. Prosím, pane premiére, máte slovo.
Předseda vlády ČR Petr Fiala: Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, ve stručnosti se pokusím uvést návrh zákona, kterým se mění zákon o ochraně hospodářské soutěže, o působnosti Úřadu na ochranu hospodářské soutěže. Návrh zákona je vypracován na základě legislativního plánu legislativních prací vlády na letošní rok. Hlavním důvodem jeho předložení je transpozice směrnice Evropského parlamentu a Rady z 11. prosince roku 2018, o posílení postavení orgánů pro hospodářskou soutěž v členských státech tak, aby mohly účinněji prosazovat pravidla o zajištění řádného fungování vnitřního trhu.
Cílem té směrnice je, aby všechny vnitrostátní orgány pro hospodářskou soutěž byly schopny přijímat nezávislá rozhodnutí, měly dostatečné množství lidských, finančních a technických zdrojů a měly k dispozici i účinné nástroje.
Hlavní principy, které obsahuje navrhovaná úprava, jsou zdůraznění nezávislosti vnitrostátních orgánů pro hospodářskou soutěž, úprava a zakotvení předpokladů pro jmenování a odvolávání předsedy a místopředsedů Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, úprava souboru nástrojů nezbytných k řádnému vymáhání pravidel Evropské unie v oblasti hospodářské soutěže a úprava programu shovívavosti.
Některé navrhované změny s implementací směrnice přímo nesouvisejí, jsou odůvodněny aplikační praxí. To je třeba problematika narovnávání, možnost ochrany identity podatele, rozšíření programu shovívavosti na vertikální dohody a tak dál. Návrhem zákona je rozšířena a zpřísněna úprava vzájemné pomoci mezi soutěžními orgány států Evropské unie. Zcela nově je na principu vzájemného uznávání upraven výkon rozhodnutí soutěžních orgánů členských států unie, kterými se ukládají pokuty nebo penále na území České republiky.
To, co je ale důležité, že to přispěje ke zkultivování ekonomického prostředí a ke zlepšení řádného fungování trhu. Nepředpokládá se, že by změny vyvolaly náklady na straně podnikatelů. Naopak, výsledkem bude zajištění férové hospodářské soutěže a lepší vymahatelnost ze strany příslušných orgánů, což by mělo mít pozitivní dopad i na podnikatelské prostředí v České republice.
Návrhem zákona dochází k implementaci směrnice, u níž uplynula implementační lhůta 4. února 2021. V souladu se zákonem o Sbírce zákonů a o Sbírce mezinárodních smluv je nabytí účinnosti zákona navrhováno na 15. den po dni vyhlášení, protože zde existuje naléhavý obecný zájem spočívající v nutnosti zamezení či zmírnění škod, které vyplývají z nesplnění implementační lhůty směrnice. I na základě všech těchto skutečnosti zdvořile žádám Poslaneckou sněmovnu, aby předložený návrh zákona schválila.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji, pane premiére, za úvodní slovo a prosím, aby se ujal slova zpravodaj pro prvé čtení, poslanec Jan Bauer. Prosím, pane zpravodaji.
Poslanec Jan Bauer: Vážený pane místopředsedo Poslanecké sněmovny, dámy a pánové, stručná zpravodajská zpráva k relativně bezkonfliktní - podle mého názoru - transpozici směrnice. Hlavní principy navrhované v právní úpravě jsou obsaženy v této směrnici a jedná se především o zdůraznění nezávislosti vnitrostátních orgánů pro hospodářskou soutěž, úpravu a zakotvení předpokladů pro jmenování a odvolání předsedy a místopředsedů Úřadu pro hospodářskou soutěž, dále úpravu souboru nástrojů nezbytných k řádnému vymáhání pravidel Evropské unie v oblasti hospodářské soutěže a v neposlední řadě řeší pravomoci k ukládání pokut, spolupráci mezi vnitrostátními orgány a mimo jiné i úpravu programu shovívavosti.
Některé navrhované změny s transpozicí přímo nesouvisejí, jak už bylo řečeno z úst pana premiéra, a jsou odůvodněny v dosavadní aplikační praxi. Tady se jedná hlavně o problematiku narovnání zpřístupnění informací obsažených ve správním spise, utajení identity podatele podnětu a společnou a nerozdílnou odpovědnost za uhrazení uložené pokuty, dopustí-li se téhož přestupku více osob, které tvoří jednoho soutěžitele. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji. Otevírám obecnou rozpravu, do které eviduji jednu přihlášku - paní poslankyně Ožanové. Prosím, máte slovo.
Poslankyně Zuzana Ožanová: Děkuji. Vážený pane předsedající, vážený pane premiére, dámy a pánové, návrh vychází především z potřeby plnění závazků vyplývajících z členství v Evropské unii. Cílem nové právní úpravy je dosažení stavu, aby uplatňování vnitrostátních předpisů o hospodářské soutěži vnitrostátními orgány pro hospodářskou soutěž na dohody, rozhodnutí sdružení podniků nebo jednání ve vzájemné shodě, které by mohly ovlivnit obchod mezi členskými státy, nevedlo k výsledku jinému, než je výsledek, jehož by vnitrostátní orgány pro hospodářskou soutěž dosáhly na základě práva Evropské unie podle čl. 3 odst. 2 nařízení 1/2003.
Hlavní principy navrhované právní úpravy jsou obsaženy v předmětné směrnici. Především se jedná o tyto principy: zdůraznění nezávislosti vnitrostátních orgánů pro hospodářskou soutěž, úpravu a zakotvení předpokladů pro jmenování a odvolání předsedy a místopředsedů Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, úpravu souboru nástrojů nezbytných k řádnému vymáhání pravidel Evropské unie v oblasti hospodářské soutěže, úpravu programu shovívavosti.
Další navrhované změny nesouvisejí přímo s implementací, nicméně je vyvolala praxe a domnívám se, že i tyto změny jsou v pořádku, a dovoluji si na ně upozornit, protože vždy, když se nejedná o čistou implementaci, je vhodné se podrobněji seznámit právě s těmito změnami, které s implementací nesouvisí. Jedná se o problematiku narovnání, možnost orgánů veřejné správy navrhovat závazky ve prospěch zachování účinné hospodářské soutěže, možnost ochrany identity podatele, společná a nerozdílná odpovědnost za uhrazení uložené pokuty, dopustí-li se téhož přestupku více osob, které tvoří jednoho soutěžitele, zpřístupnění informací obsažených ve spise orgánům činným v trestním řízení, úpravu přestupků, rozšíření programu shovívavosti na vertikální dohody. Dopad na státní rozpočet navrhovatel nepředpokládá, neočekává se ani nárůst nových pracovních míst na úřadu.
Docela podstatnou záležitostí jsou přechodná ustanovení, která se vztahují k zajištění kontinuity funkce předsedy úřadu a místopředsedů, upravují zánik funkce předsedy a místopředsedů v přechodném období a upřesňuje se počátek běhu lhůty pro začátek funkčního období místopředsedy jmenovaného podle dosavadních právních předpisů od účinnosti tohoto zákona. Z mého pohledu je docela důležité v tomto návrhu zákona z důvodu obecného naléhavého zájmu, aby účinnosti nabyla tato právní norma co nejdříve. Je navržena účinnost nestandardně ihned na 15. den následující po dni vyhlášení. Za mě i za klub našeho hnutí ANO tento návrh podporujeme a domnívám se, že bude velmi rychle schválen. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám také děkuji, paní poslankyně. Ptám se, zda někdo další se hlásí do obecné rozpravy? Přihlášku nevidím, v tom případě obecnou rozpravu končím.
Chci se zeptat pana premiéra a pana zpravodaje na závěrečná slova? Není tomu tak.
Nyní se budeme zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání. Přivolám kolegyně a kolegy z předsálí.
Než dám hlasovat, přečtu omluvu - dnes na celý jednací den z pracovních důvodů se omlouvá pan poslanec Martin Kolovratník.
Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání hospodářskému výboru jako výboru garančnímu. Chci se zeptat, zda má někdo návrh na přikázání jinému výboru jako výboru garančnímu? Nevidím žádný návrh, v tom případě dám hlasovat.
Zahajuji hlasování a ptám se, kdo souhlasí s tím, aby předložený návrh byl projednán v hospodářském výboru jako ve výboru garančním? Ať zvedne ruku a zmáčkne tlačítko. Kdo je proti tomuto návrhu?
Je to hlasování s pořadovým číslem 78, přihlášeno je 160 poslankyň a poslanců, pro 129, proti nikdo. Konstatuji, že tento návrh byl přikázán k projednání hospodářskému výboru jako garančnímu výboru.
Organizační výbor nenavrhl přikázat tento návrh dalšímu výboru a já se ptám, zda chcete přikázat tento tisk nějakému jinému výboru k projednání? Není tomu tak.
Žádný návrh nezazněl a o všech návrzích, které zazněly a bylo potřeba hlasovat, jsme hlasovali, tedy já vám děkuji a končím projednávání tohoto bodu.
Otevírám další bod dnešního jednání a tím je
Aktualizováno 6. 11. 2023 v 15:57.