Středa 14. prosince 2022, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze

(pokračuje Karel Havlíček)

17.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 258/2000 Sb.,
o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů,
ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
/sněmovní tisk 311/ - prvé čtení

Z pověření vlády předložený návrh uvede místopředseda vlády a ministr zdravotnictví pan Vlastimil Válek. Prosím, aby se ujal slova.

 

Místopředseda vlády a ministr zdravotnictví ČR Vlastimil Válek: Děkuji, pane předsedající. Dámy a pánové, jedná se tedy o zákon o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a dále související zákony. Hlavním cílem návrhu zákona je transpozice směrnice Evropského parlamentu a Rady Evropské unie č. 2020/2184 ze dne 16. prosince 2020. Snažíme se tedy dohnat skluz, který vznikl ohledně jakosti vody určené k lidské spotřebě. Jedná se o přepracování znění do českého právního řádu.

Přijetím návrhu zákona bude zajištěno zvýšení bezpečnosti dodávek pitné vody, jelikož posouzení a následné řízení rizik v celém řetězci, které od povodí, přes jímání, úpravu, distribuční síť až po kohoutek spotřebitele, umožňuje zaměření na relevantní rizika a přijetí vhodných opatření k efektivní ochraně veřejného zdraví.

Součástí návrhu je doprovodná novela zákona o vodovodech a kanalizacích, která upravuje pravidla přístupu k vodohospodářské infrastruktuře a oblast poskytování informací o dodávané pitné vodě odběratelům. Tuto část zákona připravilo Ministerstvo zemědělství. Je to vlastně spojení dvou textů.

Návrh obsahuje zrušení zmocnění vydání vyhlášky č. 84/2001 Sb., o hygienických požadavcích na hračky a výrobky pro děti ve věku do tří let. Je to z důvodu odstranění duplicity, neboť problematika upravená uvedenou vyhláškou je v současné době pokryta jinými právními předpisy, zejména nařízením vlády č. 86/2011, o technických požadavcích na hračky. Takže odstraňujeme duplicitu, která v legislativě je.

Konečně návrh uvádí český právní řád do souladu s unijní úpravou. V případě jeho neplnění nebo nepřijetí by Česká republika neplnila své závazky vyplývající z členství v Evropské unii. Jedná se tedy o transpozici. To je z mého pohledu vše. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji a nyní prosím, aby se slova ujala zpravodajka pro prvé čtení, paní poslankyně Michaela Šebelová. Máte slovo.

 

Poslankyně Michaela Šebelová: Děkuji za slovo, vážený pane předsedající. Vážení členové vlády, milé kolegyně a kolegové, pouze stručně, pan ministr již všechno odůvodnil. Navrhovaná novela zákona o veřejném zdraví je transpozicí evropské směrnice, která má za cíl zvýšení bezpečnosti dodávané pitné vody. Navrhuje takovou úpravu, kdy posouzení a následné řízení rizik v celém zásobovacím řetězci umožní zaměření se na relevantní rizika a přijetí vhodných opatření k efektivní ochraně veřejného zdraví.

Součástí je také doprovodná novela zákona o vodovodech a kanalizacích, upravující přístup vodohospodářské infrastruktuře a poskytování informací o dodávané pitné vodě obyvatelům. Dále návrh odstraňuje duplicitu úpravy hygienických požadavků na hračky a výrobky pro děti ve věku do tří let. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji a otevírám obecnou rozpravu, do které se přihlásila paní poslankyně Věra Adámková. Máte slovo.

 

Poslankyně Věra Adámková: Děkuji za slovo, pane předsedající. Vážené dámy, vážení pánové, dovolte mi několik slov z praxe k této novele o ochraně veřejného zdraví. Víte o tom, že ochrana veřejného zdraví hýbe naším každodenním životem. Bezesporu se dotýká všech oblastí, samozřejmě je třeba na ni stále dávat pozor a je dobře, že se některé věci nechci říkat úplně zpřísňují, ale řekněme, modifikují nebo přizpůsobují.

Co se týče - dovolím si okomentovat obě dvě části - té části ochrany zdraví malých dětí, je to velmi nutné, protože na trh přichází řada výrobků, které malinko v té staré úpravě unikaly, což bohužel my potom vidíme v nemocnicích a kolegové na pediatriích jako ne úplně tedy radost poskytující pohled na to dítě, takže určitě v pořádku. Co se týče zpřísnění nebo modernizace, řekněme, ať nejsme úplně v adventním čase přísní, požadavku na pitnou vodu, toto musíme vítat a já jsem velmi zvědavá na ten krok B, který musí být učiněn, a to je ta kontrola.

Dovolte mi několik poznámek, proč tomu přikládáme ve zdravotnictví takovou, ale takovou váhu! Vy, kteří sledujete zdravotnictví, víte, že to není tak dlouho, kdy bohužel lidé, kteří mají některé zdravotní handicapy, to znamená sníženou imunitu. třeba pro nás lidé po transplantaci, bohužel, došlo tam k úmrtí na základě rozmnožení legionel v pitné vodě. Jenom tím navazuji na jednu věc, a to proto, abychom tady bezhlavě, prosím, bezhlavě se nevrhali do všech novinek, které se nám předkládají - třeba snížení teploty a tak dále, protože tyto bakterie mají velmi specifické podmínky ke svému přežití. Ony tady na zemi jsou pravděpodobně déle než my a chtějí s námi samozřejmě bojovat a vyhrát, takže musíme velmi pečlivě sledovat opravdu kvalitu pitné vody, zejména v nemocnicích, v dětských kolektivech a podobně, samozřejmě i v domácnostech, ale tam předpokládám je osobní zodpovědnost.

Ale ono to má to B, a totiž teď zejména v našem hlavním městě Praha, ostatní města mají něco podobného, nebo nemají - ta voda nám nepatří. Voda je soukromé firmy, ale vodovody, ty nejsou té firmy, která nám prodává vodu. Takže já opravdu velmi apeluji i na naše kolegy, kteří jsou v komunální politice, a to znamená kontrola. Nám se ta voda trošku vymyká. Věřím, že pro každého není pitná voda zásadní, ale pro zdraví opravdu je, takže nám se kontrola mnohde vymyká a já velmi prosím: máme tady nyní nástroj legislativní, využívejme ho, je to novelizace, je v souladu, tedy je s evropským právem, čili do jisté míry, tak jak je samozřejmě lidské činění nedokonalé je to ošetřeno, takže vítám určitě to zpřísnění, ale určitě se budeme ptát přes pana ministra a přes další, jakým způsobem opravdu dozíráme na kvalitu vody, zejména v dětských kolektivech, v nemocnicích a podobně, protože tím můžeme zásadním způsobem zlepšit prognózu i našich nemocných.

A druhá věc - která nebude na našeho pana ministra, na jiné ministry, samozřejmě, možná jeho prostřednictvím - je, jakým způsobem donutíme distributory vody, aby zajišťovali kvalitu pitné vody. To znamená pravidelné kontroly a potom eventuálně, tedy i další tedy bod B, který k tomu bude, protože nejsme spokojeni všude, víme o tom, takže určitě novelizaci vítáme, ale říkám znovu, že se budeme ptát na plnění, protože pro zdraví našich obyvatel, pro některé, je úplně zásadní, děkuji.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. A táži se, jestli ještě někdo má zájem vystoupit? Ano, je zde pan poslanec Špičák. Máte slovo.

 

Poslanec Julius Špičák: Vážený pane místopředsedo, vážené kolegyně, vážení kolegové, v podstatě bereme náš přístup k pitné a nezávadné vodě jako naprostou samozřejmost, ale ona to samozřejmost v žádném případě není, a kupodivu ve všech důsledcích, které byly zmíněny, jak tedy předkládajícím ministrem a paní zpravodajkou, tak mou kolegyní paní profesorkou Adámkovou. Jedná se v podstatě o velmi komplexní a velmi komplikovaný proces. Ten proces má i svůj vývoj, protože se mění i spektrum v podstatě negativních látek, které se potenciálně ve vodě mohou vyskytnout, a spektrum patogenů, které se tam reálně vyskytují. A já mohu skutečně upozornit nebo mohu potvrdit slova paní profesorky Adámkové o oné infekci legionelou, která skutečně naše zařízení velmi těžce zasáhla a donutila nás k lokálním, v podstatě tedy k lokálním ochranným opatřením. Takže znovu, jedná se o velmi komplikovaný proces. My musíme stratifikovat rizika, my musíme celý proces kontroly rozdělit na kontrolu zdrojů, kontrolu tedy těch v podstatě trubek, to znamená rozvodových mechanismů, a kontrolu přímo na tom kohoutku. A celý systém musí být zaměřen, musí být v podstatě organizován tak, aby byl v zásadě preventivní, to znamená, aby ty infekce konkrétně neřešil, které již probíhají, nebo otravy, aby jim zabránil, a principiálně se jedná v podstatě samozřejmě o systém, který je postaven na vědeckých důkazech. Tím pádem není nejmenší důvod, aby pro celou Evropu nebyl víceméně shodný.

Já zde vidím tři úskalí, na která bych chtěl upozornit, a chtěl bych v podstatě předkladatele, aby je bral na vědomí. Jednak je to úskalí kapacity hygienických stanic, které pochopitelně víme, v jakém jsou stavu, a víme, že v plánu je propustit určité procento, asi 120 zaměstnanců. Druhé úskalí je úskalí nadměrné byrokratizace, to znamená, aby se byrokracie spojená s tím controllingem nepřevedla na státní instituce typu škol, aby ředitel školy nemusel vyplňovat x různých dotazníků a v podstatě substituovat komunikaci.

Upozorňuji na to, že systém též si vyžádá unifikovanou digitalizaci. Všechny jednotky systému musí být univerzálně propojené a velmi funkční.

A jako čtvrtý problém, na který opakovaně upozorňuji skutečně i v této oblasti, by měl být jasně dedikován ústav, optimálně tedy Státní zdravotní ústav, který by se touto věcí systematicky zabýval. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Táži se, jestli ještě někdo má zájem vystoupit v obecné rozpravě? Vidím zde faktickou poznámku, a dokonce dvě. První pan ministr Válek, a poté ještě paní poslankyně Adámková. Máte slovo, pane ministře.

 

Místopředseda vlády a ministr zdravotnictví ČR Vlastimil Válek: Jenom velice stručně. Já jsem chtěl oběma předřečníkům poděkovat. Nestává se úplně běžně, aby se tři univerzitní profesoři shodli na něčem, že je to významné, ani na akademické půdě, o to více jsem rád, že jsme se na tom shodli na půdě Poslanecké sněmovny, a budu velmi rád, když ve výborech budeme o tomto tématu dál diskutovat, a současně zdravotní výbor se potká na Ministerstvu zdravotnictví, já doufám, buď do konce roku, nebo po Novém roce, kde bychom chtěli opět diskutovat posun v přípravě legislativy na reformu hygieny Státního zdravotního ústavu a měřicích stanic. Bez novely tohoto zákona nemáme šanci řadu věcí, které tady zazněly, prostřednictvím pana předsedajícího, pana poslance Špičáka a od paní poslankyně Adámkové, vůbec realizovat. Proto předem prosím o podporu a o spolupráci nad touto legislativou. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. A ještě je zde jedna faktická, paní poslankyně Adámková.

 

Poslankyně Věra Adámková: Děkuji. Já nebudu zdržovat, jenom jsem chtěla využít této situace ještě v tom, že do toho budeme muset zapojit další kolegy ministry, a to proto, že strašně důležitá je kvalita pitné vody pro dětská zařízení - předškolní, školní. A tam bychom potom opravdu byli velmi, velmi takoví neodbytní, tedy v plnění té kontroly. Takže na to jenom upozorňuji, aby to pak nebylo, že jsme neřekli něco, ale kontrolovat určitě budeme. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. A je zde ještě jedna faktická poznámka. Nevím, jestli je faktická, nebo jestli chcete v rozpravě... faktická. Máte slovo, pane...

 

Poslanec Jiří Kobza: Dámy a pánové, kolegyně, kolegové, dobrý den. Já bych k této diskusi o pitné vodě rád připomněl ještě jednu věc, o kterou jsem se snažil, když jsem se účastnil přípravy ústavního zákona o ochraně vody jako takové, protože infrastruktura vodní, jak už subjekty, tak i objekty této kritické infrastruktury, by měly být také pod ochranou, protože procházíme poměrně bouřlivým obdobím a může se stát, že voda jako měkký cíl se může stát předmětem nebo cílem útoku teroristů. Do toho zákona by tedy bylo dobré zakomponovat také to, že ochrana této infrastruktury je v zodpovědnosti státu a samospráv, protože se jedná nejenom o povrchovou vodu, jedná se i o podzemní vodu, jedná se o zdroje vody, jedná se o úpravny vody, čistírny a úpravny odpadních vod a vůbec i o ochranu vodních toků jako takových.

Myslím si, že to je důležitá věc, která tady musí zaznít, a je nutné se jí stejně pečlivě věnovat jako tomu, co říkala paní kolegyně Adámková ohledně legionely a podobných možných infekcí a patogenů. Viděli jsme to na Praze 6, když došlo vlastně k propojení odpadních a pitných vod. Musíme opravdu celou záležitost zásobování pitnou vodou chápat v celém komplexu, to znamená, od zdrojů pitné vody, které musíme chránit, přes infrastrukturu až po to, co se děje s odpadními vodami. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji a táži se, jestli ještě někdo má zájem vystoupit v rámci obecné rozpravy? Pokud nikoliv, končím rozpravu.

Nyní se tedy budeme zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání. Nejprve rozhodneme o přikázání garančnímu výboru. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání výboru pro zdravotnictví jakožto výboru garančnímu. A já přivolám kolegy a kolegyně a přistoupíme k hlasování.

 

Kdo tedy souhlasí s tím, aby předložený návrh byl přikázán k projednání výboru pro zdravotnictví jakožto garančnímu výboru?

Zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 50, přihlášeno 155, pro bylo 129, proti byl 1. Výsledek: přijato.

 

Konstatuji tedy, že tento návrh byl přikázán k projednání výboru pro zdravotnictví jako garančnímu výboru. Organizační výbor nenavrhl přikázat tento návrh dalšímu výboru. Má někdo nějaký návrh k přikázání dalšímu výboru nebo výborům? Nevidím.

V tom případě končím tento bod a já děkuji všem za spolupráci.

Před zahájením dalšího bodu jenom přečtu omluvy: pan poslanec Koten od 12 hodin z pracovních důvodů, pan poslanec Kubík od 12 do 16 ze zdravotních důvodů a paní poslankyně Mračková Vildumetzová od 12.14 hodin z rodinných důvodů.

 

Můžeme pokračovat, jsme u bodu číslo

Aktualizováno 6. 11. 2023 v 15:57.




Přihlásit/registrovat se do ISP