Čtvrtek 1. prosince 2022, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze

(pokračuje Klára Dostálová)

40.
Návrh poslanců Lucie Šafránkové, Tomia Okamury, Radima Fialy a dalších
na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 108/2006 Sb.,
o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 9/ - prvé čtení

Stanovisko vlády bylo doručeno jako sněmovní tisk 9/1 a já prosím, aby předložený návrh uvedla za navrhovatele poslankyně Lucie Šafránková. Paní poslankyně, máte slovo.

 

Poslankyně Lucie Šafránková: Děkuji vám za slovo, paní místopředsedkyně. Vážené kolegyně, vážení kolegové, přeji vám hezký podvečer. Dovolte mi, abych vám jakožto zástupkyně skupiny navrhovatelů - poslanců SPD představila náš návrh na změnu zákona o sociálních službách. Jeho podstatou je snaha o zvýšení příspěvku na péči zdravotně postiženým osobám v prvním a druhém stupni závislosti. Těmto osobám byl příslušný příspěvek naposledy zvýšen před šesti lety v roce 2016, a to tehdy pouze o zhruba 10 %, zatímco ve třetím a čtvrtém stupni závislosti byl v posledních letech, a je to tak naprosto správné, zvyšován citelněji a markantněji, a i přesto je to vzhledem k poslednímu vývoji nedostatečné, ale situace osob v prvním a druhém stupni závislosti je až zoufalá.

Jen pro vaši bližší představu. Nárok na příspěvek na péči v prvním stupni závislosti mají ve věku do 18 let ty osoby, které z důvodu dlouhodobě nepříznivého zdravotního stavu nejsou schopny zvládat tři základní životní potřeby a ve druhém stupni závislosti jde potom o osoby, které nezvládají čtyři až pět základních životních potřeb. Ve věku nad 18 let mají nárok na příspěvek na péči v prvním stupni závislosti ty osoby, které nejsou schopny zvládat tři až čtyři základní životní potřeby, a ve druhém stupni pak jde o osoby, které nezvládají pět až šest základních životních potřeb, čili jedná se bezezbytku o osoby s velmi vážnými zdravotními handicapy a životními omezeními. Pro přiznání příspěvku na péči se posuzuje schopnost zvládání těchto základních životních potřeb, jako je mobilita, orientace, komunikace, stravování, oblékání a obouvání, tělesná hygiena, výkon fyziologické potřeby, péče o zdraví, osobní aktivity a péče o domácnost u osob starších 18 let.

Současná výše příspěvku na péči pro osoby do 18 let věku činí za jeden kalendářní měsíc 3 300 korun, jde-li o stupeň I, a 6 600 korun měsíčně, jde-li o stupeň II. Výše příspěvku na péči pro handicapované osoby starší 18 let pak aktuálně činí za kalendářní měsíc 880 korun, jde-li o stupeň I, což je něco naprosto neakceptovatelného, když si uvědomíme, že jde o osoby, které nezvládají až čtyři základní životní potřeby, a 4 400 korun je výše příspěvku v této věkové kategorii, jde-li o stupeň závislosti II, tedy sumárně jde o naprosto nedostatečné a neodpovídající částky. Navíc se stále výrazněji prohlubuje finanční propast mezi výší příspěvku na péči u osob v prvním a druhém stupni závislosti na straně jedné a u osob ve třetím a čtvrtém stupni závislosti na straně druhé, přičemž, jak jsem před chvílí dokladovala, současná výše příspěvku u té první skupiny zdravotně postižených osob, to znamená u osob s lehkou a středně těžkou závislostí, je už absolutně nedostatečná a nemůže těmto osobám v takzvané domácí péči v žádném případě zajistit pořízení odpovídající kvalifikované péče, pomoci nebo asistence, nehledě na to, že hranice mezi jednotlivými stupni závislosti je opravdu často jen velmi tenká a naprosto minimální. A v neposlední řadě je zde i velmi důležitý faktor astronomického zdražování všech základních životních nákladů zhruba v posledním roce, který se nikoliv náhodou kryje s ročním působením současné vlády, přičemž zdravotně postižení občané zcela objektivně a jasně patří mezi ty skupiny osob, které tato krize postihuje nejvážněji.

A je tu i jeden velmi aktuální argument na podporu našeho návrhu, a tím je skutečnost, že Ministerstvo práce a sociálních věcí se chystá novelou příslušné vyhlášky zvýšit poplatky za sociální služby, což povede k dalšímu zhoršení péče o tyto zdravotně postižené. Jakékoliv zdražení sociálních služeb znamená snížení počtu hodin poskytnuté péče u osob, které jsou na těchto službách závislé. Může to být pro ně velmi rizikové, uvádí například stanovisko Národní rady osob se zdravotním postižením. Například úhrady za osobní asistenci a pečovatelskou službu se mají podle návrhu zvýšit ze 135 na 155 korun na hodinu. Zajištění celodenní stravy, tedy tří jídel denně, zdraží z 205 na 225 korun. Dále se navrhuje u pečovatelské služby navýšení sazby za dovoz nebo donášku jídla, za vyprání a vyžehlení a za nákup jídla, ošacení nebo vybavení domácnosti. To bude pro osoby v prvním a druhém stupni závislosti opravdu likvidační, ještě markantněji to sníží kvalitu jejich životů a bude to mít i jednoznačně negativní dopady na jejich zdravotní stav.

Ze všech těchto důvodů tedy navrhujeme zvýšit příspěvek na péči u osob do 18 let věku o 50 %, v prvním stupni závislosti z 3 300 korun měsíčně na 4 950 měsíčně a v druhém stupni závislosti z 6 600 na 9 900 měsíčně. A dále navrhujeme zvýšit rovněž příspěvek na péči u osob v prvním stupni závislosti nad 18 let věku o 200 %, ze současných 880 korun alespoň na 2 640 měsíčně, a u osob starších 18 let ve druhém stupni závislosti navrhujeme zvýšení tohoto příspěvku opět o 50 %, ze současných 4 400 na 6 600 měsíčně. Rozpočtové dopady našeho návrhu se pohybují maximálně v řádu nižších jednotek miliard korun ročně, což v kontextu veškerých rozpočtových výdajů není nikterak závratná suma. Jde navíc o sumu, jejíž vynaložení je zcela jistě ve veřejném zájmu a která alespoň částečně pomůže našim zdravotně postiženým spoluobčanům, jejichž osudy jsou už i tak dosti složité a těžké, žít o něco důstojněji bez obav z každého dalšího dne a každé další platby či složenky.

Zároveň bych ráda ještě dodala, že je nutné zvýšit v souvislosti se zdražováním nebo respektive s plánovaným zdražováním za sociální služby i příspěvek na péči ve třetím a čtvrtém stupni závislosti, což bychom velice rádi doplnili formou pozměňovacího návrhu k tomuto návrhu.

Děkuji vám a prosím vás o podporu do dalšího čtení.

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Děkuji paní poslankyni, a než předám slovo paní zpravodajce, tak mně dovolte jednu informaci. Svoji omluvu ruší pan poslanec Metnar a naopak se nám omlouvají pan Roman Kubíček od 18.05 z pracovních důvodů, pan Lacina od 18 do 20 hodin z pracovních důvodů a pan ministr Martin Kupka od 18 hodin z pracovních důvodů.

A nyní je prostor pro paní zpravodajku, pro prvé čtení je paní poslankyně Lenka Dražilová. Paní poslankyně, máte slovo.

 

Poslankyně Lenka Dražilová: Děkuji za slovo, paní místopředsedkyně. Vážené kolegyně, vážení kolegové, jak jsme slyšeli, jedná se o sněmovní tisk číslo 9 ze dne 21. 10. 2021. Jedná se o návrh poslanců Lucie Šafránkové, Tomia Okamury, Radima Fialy a dalších na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 108/2006 Sb., o sociálních službách. Skupina poslanců navrhuje zvýšit příspěvek na péči v prvním a ve druhém stupni, přičemž zachovává rozlišení u osob do 18 let věku a osob starších 18 let věku. U 18 let věku navrhují zvýšit současný příspěvek o 50 %. Já už zde ty částky nebudu říkat, protože je paní předkladatelka zmínila. U osob nad 18 let věku navrhují zvýšení o 200 %.

Navrhovatelé poukazují na to, že osobám v prvním a ve druhém stupni závislosti byl příspěvek naposledy zvýšen v roce 2016, a to pouze o 10 %. Stále výrazněji se podle nich tak otvírá propast mezi výší příspěvku na péči u osob v prvním a druhém stupni a u osob ve třetím a čtvrtém stupni na straně druhé.

Předpokládaný finanční dopad odhadují předkladatelé na 4,5 až 5 miliard korun ročně. Účinnost navrhují od 1. 1. 2022. Je to rok starý návrh. Stanovisko vlády z 8. prosince roku 2021 je neutrální. Vláda poukazuje na to, že návrh nedefinuje, z jakých finančních zdrojů navrhovaná opatření budou financována. Poukazuje na neudržitelnost systému financování sociálních služeb, samozřejmě v tuhle chvíli na nereálnou účinnost a podhodnocený finanční dopad, kdy vláda předpokládá minimálně 5,35 miliard.

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Děkuji paní zpravodajce a otevírám obecnou rozpravu, do které eviduji přihlášku z místa pana poslance Juchelky. Pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Aleš Juchelka: Dobrý den, vážené kolegyně, vážení kolegové. Budu jenom velmi stručný, poněvadž tento zákon o sociálních službách už čeká opravdu drahnou dobu na to, aby byl projednáván. Je pravdou, že to, co navrhuje předkladatelka, že v prvním a druhém stupni to vzalo skutečně velký rozdíl mezi třetím a čtvrtým stupněm, který jsme navyšovali během minulé vlády. Nicméně ten zákon o sociálních službách, jak vím, je v tuto chvíli ve vnitřním připomínkovém řízení Ministerstva práce a sociálních věcí. Já sám jsem zvědavý, s čím ministerstvo přijde, nicméně za nás, za hnutí ANO, má tento zákon podporu. Budeme hlasovat samozřejmě, aby to šlo dál a dál, protože nevíme, do jaké míry Ministerstvo práce a sociálních věcí bude v zákonu o sociálních službách reagovat právě na jednotlivé čtyři stupně příspěvku na péči.

My dokonce za hnutí ANO zvažujeme a chceme si to nechat propočítat, aby tam byl tak zvaný pátý stupeň, to znamená, aby skutečně ti, kteří potřebují péči a jsou ležáky v domácím prostředí, aby se jim skutečně hradila kompletní asistenční služba, aby nemuseli se svým zdravotním handicapem končit v ústavní péči. Takže si myslím, že stojí za to v tuto chvíli i u novely zákona o sociálních službách popřemýšlet nad tím, že jednoduše zařadíme pětku.

Co se týká navrhované úhradové vyhlášky u sociálních služeb, za je skutečně řekl bych skandální, poněvadž s ní to navýšení by mělo jít ruku v ruce s valorizací příspěvku na péči. Já jsem o tom přesvědčen, poněvadž navýšení, jak už jsem tady dneska avizoval v průběhu tohoto dne, o 20 korun na hodinu péče je skutečně pro některé rodiny řekl bych fatální, hlavně pro ty, kteří potřebují vnější pomoc u jakýchkoliv úkonů včetně koupání, včetně inkontinence, včetně toho, aby se ti lidé na lůžku mohli prostě hýbat. Můžu říct, že je to velikánský problém, poněvadž v drtivé většině jsou to starší rodiče, kteří tuto službu využívají pro své děti, které mezitím v tom handicapu se staly dospělými, jsou těžcí, fyzicky mají opravdu třeba 90 kilo. Už je neunesou, poněvadž jsou prostě ve starobním důchodu, ty síly nemají a potřebují vnější pomoc, kterou si díky úhradové vyhlášce a tomu navýšení budou moci dovolit méně a méně. To znamená, že například to vychází u osmi hodin péče o dospělého syna mé kolegyně na 35 000 měsíčně. On má osm hodin asistenční službu, poněvadž ona je v práci, a doplácí vlastně do 35 000 tu službu, poněvadž ta čtyřka je 19 200 korun. V tuto chvíli, pokud se jí to navýší o 20 korun na hodinu, tak už to bude okolo 38 až 40 000 korun a to už je opravdu neúnosné. Tady mluvíme skutečně o lidech, kteří tu vnější pomoc potřebují.

Takže já pevně věřím, že Ministerstvo práce a sociálních věcí - pan kolega Marian Jurečka je v tuto chvíli v Senátu, poněvadž tam projednávají další sněmovní tisky, takže tady být nemůže, ale upozorňovali jsme na to na výboru pro sociální politiku i během dnešního dne, že jednoduše se nesmí tady toto udát bez toho, aby nebyl valorizován příspěvek na péči. Pokud se to stane, uvrhnete velkou spoustu rodin s handicapovaným dítětem, partnerem, rodičem, do velkého nebezpečí de facto nepomoci a toho, že budou přemýšlet, že je dají do ústavní péče za mnohem větší peníze.

Takže za nás tady toto má podporu. Určitě budeme u druhého čtení připravovat i naše pozměňovací návrhy a pevně věřím, že příspěvek na péči do budoucna bude stoprocentní pro nějakou omezenou skupinu lidí, kteří opravdu jsou odkázáni na lůžko. Takže moc děkuji. Na slyšenou.

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Děkuji panu poslanci. Žádnou další písemnou přihlášku nemáme, ale eviduji přihlášku z místa pana poslance Navrátila. Pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Jiří Navrátil: Děkuji moc za slovo. Já bych chtěl jenom potvrdit slova pana poslance Juchelky, že ministerstvo opravdu pracuje na novele zákona o sociálních službách. Jsem velmi rád, že úzce pracuje na té novele taktéž s Asociací krajů a s poskytovateli sociálních služeb. To se nám nikdy v historii nestalo, že bychom jako náměstci pro oblast sociální byli ve velkém osloveni už na přípravě ať už financování, či vůbec poskytování sociálních služeb. Celá republika byla opravdu rozdělena na dvě skupiny, skupina pro financování, skupina pro sociální služby, následně jsme si to přerozdělili a poté jsme opět společně s ministerstvem na tom zákoně pracovali.

Ale dovolím si trošičku opravit i ctihodného pana poslance, stínového ministra práce a sociálních věcí, abychom, prostřednictvím vás, paní předsedající, ve Sněmovně nepoužívali slova ležáci, ale lidé trvale upoutaní na lůžko. Děkuji moc.

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Děkuji panu poslanci. Vaše vystoupení vyvolalo faktickou poznámku, takže prosím pana poslance Juchelku. Vaše dvě minuty.

 

Poslanec Aleš Juchelka: Já tomu rozumím, pane poslanče Navrátile, prostřednictvím paní předsedající. Omlouvám se tedy za toto názvosloví. Skutečně bychom to měli nazývat jinak, ale vzhledem ke své životní situaci si myslím, že si to můžu dovolit. (Potlesk z řad poslanců ANO.)

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Děkuji a také k faktické poznámce se přihlásil pan poslanec Kaňkovský. Pane poslanče, vaše dvě minuty k faktické poznámce. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Vít Kaňkovský: Vážená paní místopředsedkyně, milé kolegyně, kolegové, jenom krátce k panu kolegu Juchelkovi, prostřednictvím paní předsedající, ještě k té úhradové vyhlášce. Dneska se tady k tomu vyjadřoval pan ministr Jurečka. V tuto chvíli má ta úhradová vyhláška po mezirezortu a pan ministr na tomto místě slíbil, že ty připomínky, které se sešly - já naprosto chápu to, co zmiňujete - že zatímco to navýšení o 20 korun v pobytových službách na úhradu ubytovného, stravného, dává svou logiku, tak v terénních službách je to mnohem komplikovanější. Tam skutečně si ministerstvo musí velmi lámat hlavu nad tím, aby se těm nejpotřebnějším, kteří využívají asistenční službu, pečovatelské služby, nesnížil objem péče. Pan ministr se k tomu vyjadřoval a já pevně věřím, že dokáže tu vyhlášku v té konečné verzi připravit tak, aby nedošlo k tomu, na co jste tady upozorňoval, tak jenom to zmiňuji. Pan ministr tady teď nemůže být, tak jenom abych to zopakoval, co tady řekl dopoledne.

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Děkuji, pane poslanče, za dodržení času. Vyvolal jste další faktickou poznámku pana poslance Juchelky. Pane poslanče, máte slovo a vaše dvě minuty.

 

Poslanec Aleš Juchelka: Taktéž děkuji. Já tomu samozřejmě pevně věřit chci, domnívám se, že to třeba takhle dopadnout může, nicméně pořád tady toto trvá, pořád to v tom vnitřním připomínkovém řízení je, s valorizací příspěvku na péči se nic neděje. A pokud tady toto projde a od 1. 1. se dostaneme už podruhé v tomto roce ke zvýšení příspěvku na péči, a to bylo ze 115 korun na 135 korun, v tuto chvíli je to ze 135 korun na 155 korun, tak říkám, že některé rodiny už to prostě nevydrží.

Takže buď prostě stopněme tady tuto část vnitřního připomínkového řízení, to znamená, tuto část úhradové vyhlášky, tak jak na ni mimo jiné upozorňuje Národní rada osob se zdravotním postižením, pan předseda Krása, anebo pojďme se bavit o tom, že ve stejném období - a můžeme to klidně posunout o půl roku, o pár měsíců, vůbec nic se nestane - můžeme to rozdělit na pobytové služby, aby tam samozřejmě ty pobytové služby měly vyšší úhradu, já tomu rozumím, to se událo už v minulých měsících, aby měli kvalitnější stravu v domovech seniorů a tak dále, ale v tuto chvíli to takhle bohužel nevypadá.

A my jsme byli několikrát ubezpečováni u tohoto mikrofonu různými deklaracemi, že něco tak má být, ale potom ta skutečnost byla jiná. Takže já apeluji na to, a upozorňuji pouze na to, že my nebudeme v žádném případě pro to, aby se úhradová vyhláška v takových termínech a v takové výši zvyšovala právě z těch důvodů, které jsem uvedl. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Děkuji panu poslanci také za dodržení času a žádnou další faktickou poznámku neeviduji. Ano, prosím, pan předseda Jakob. S faktickou, pane předsedo? S přednostním právem. Ano, tak máte slovo. Prosím.

 

Poslanec Jan Jakob: Děkuji. Vážené dámy, vážení pánové, k tomuto návrhu je sice neutrální stanovisko vlády, ale jak i paní zpravodajka uvedla, ten návrh vyvolává celou řadu otázek. Zároveň tady velmi správně kolega Juchelka uvedl, že vláda připravuje nový návrh legislativní, nepochybně bude z legislativního hlediska precizní, takže bylo by záhodno počkat na tento návrh. Proto si dovolím dát procedurální návrh na přerušení projednávání tohoto bodu do 30. 6. 2023. Děkuju.

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Děkuji a vzhledem k tomu, že padl procedurální návrh, o kterém je potřeba hlasovat okamžitě...

Ano, vnímám žádost o odhlášení, tak vás všechny odhlašuji a prosím, abyste se přihlásili svými kartami. Ještě zagonguji pro kolegy, protože stále jsme neusnášeníschopní. Stále gonguji, stále gonguji. Kvorum pro hlasování musí být 67, takže vidíte sami na tabulích, že kvorum je 27, takže skutečně nemůžeme hlasovat. Tak ještě chviličku počkám, zagonguji.

Tak vzhledem k tomu, že jsme k tomuto bodu neusnášeníschopní, tento bod přerušuji a otevírám bod číslo

Aktualizováno 6. 11. 2023 v 15:57.




Přihlásit/registrovat se do ISP