Úterý 29. listopadu 2022, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze

(pokračuje Olga Richterová)

25.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 300/2013 Sb., o Vojenské policii
a o změně některých zákonů (zákon o Vojenské policii), ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 309/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2

Upozorňuji tedy, že je navrženo, abychom s tímto návrhem zákona vyslovili souhlas již v prvém čtení.

Z pověření vlády předložený návrh uvede paní ministryně obrany Jana Černochová a já ji poprosím, aby se ujala slova.

A kolegy, kteří se nechtějí věnovat tomuto tisku, poprosím, aby pokud možno opustili sál anebo se ztišili. Ještě jednou poprosím, hloučky jsou tentokrát pouze v pravé straně sálu, poprosím o opuštění sálu, kdo potřebuje diskutovat něco jiného než téma našeho bodu číslo 25.

Prosím, paní ministryně, ujměte se slova.

 

Ministryně obrany ČR Jana Černochová Děkuju, vážená paní místopředsedkyně. Poslankyně, poslanci, kolegyně, kolegové, předkládám vám ke schválení návrh zákona, kterým se mění zákon č. 300/2013 Sb., o Vojenské policii a o změně některých zákonů. Je to změna zákona o Vojenské policii, ve znění pozdějších předpisů. Předkládaný návrh zákona si klade za cíl zlepšit stávající podmínky pro výkon policejní ochrany, a to zejména rozšířit působnost Vojenské policie na policejní ochranu jednotek ozbrojených sil jiných států a jejich materiálů při průjezdu nebo pobytu na území České republiky, stanovit možnost samostatného působení Vojenské policie při plnění úkolů na území jiných států při plnění mezinárodních smluvních závazků, rozšířit osobní působnost Vojenské policie v návaznosti na policejní ochranu jednotek ozbrojených sil jiných států při průjezdu nebo pobytu na území České republiky. Dále je to definovat pojem chráněný objekt a v neposlední řadě je to zpřesnit v návaznosti na rozšíření působnosti Vojenské policie definování některých jejích úkolů.

Dámy a pánové, realizace návrhu novely zákona nebude vyžadovat zvýšené finanční nároky na státní rozpočet, některé podněty do tohoto zákona jsou tady ještě z toho minulého volebního období, kdy ty požadavky tady vznášeli předešlí kolegové, bývalý pan ministr, takže vlastně realizujeme něco, na čem tady panovala shoda, akorát se to nestihlo doprojednat. Dovolte mi tedy ještě vám poděkovat za to, že jste se na grémiu shodli a dohodli, že tedy umožníte urychlené schválení tohoto návrhu.

Je to vlastně i v návaznosti na zhoršenou bezpečnostní situaci v Evropě, ve světě. Přes naše území probíhá zvýšený pohyb konvojů ozbrojených sil jiných států, různá cvičení, která směřují například na Slovensko nebo do Polska a tak dále, a Vojenská policie tedy je připravena tento úkol plnit. Aby samozřejmě měla i oprávnění, které v tuhletu chvíli má pouze Policie České republiky, je zapotřebí ten zákon změnit co nejrychleji. Navrhuji vám tedy, aby v souladu s článkem, respektive s § 90 odst. 2 zákona č. 90/1995 Sb., o jednacím řádu Poslanecké sněmovny, tedy ctěná Poslanecká sněmovna vyslovila s návrhem souhlas již v prvém čtení. Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji. A nyní poprosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení, a tím je pan poslanec Lubomír Wenzl. Prosím.

 

Poslanec Lubomír Wenzl: Vážená paní předsedající, vážená paní ministryně, pane ministře, kolegyně, kolegové, jako zpravodaj této novely zákona č. 300/2013 nebudu více opakovat to, co řekla paní ministryně ve svém úvodním slovu, ale ještě bych chtěl poukázat na některé věci, které doposud nezazněly, nebo v tomto vystoupení nezazněly. Návrh novely zákona si klade za cíl rozšíření působnosti Vojenské policie na ozbrojené síly států, především členských států Severoatlantické aliance, a to při ochraně a doprovodu kolon jejich techniky, při průjezdu nebo pobytu na území České republiky, a současně upřesňuje působnost a výkon služby příslušníků Vojenské policie v zahraničí. Navrhovaná úprava v této oblasti je reakcí na závazky České republiky přijaté v rámci dohody mezi smluvními stranami Severoatlantické smlouvy o statutu jejich ozbrojených sil, se kterou vyslovil souhlas Parlament České republiky a která byla vyhlášena sdělením Ministerstva zahraničních věcí č. 1/2000 Sbírky mezinárodních smluv, a to v oblasti poskytování ochrany ozbrojeným silám jiného státu na území České republiky. V čl. 7 odst. 11 této dohody mezi smluvními stranami o statutu jejich ozbrojených sil je stanoveno, že každá smluvní strana bude usilovat o přijetí takových legislativních ustanovení, která považuje za nezbytné k zajištění přiměřené bezpečnosti a ochrany zařízení, vybavení, majetku, záznamů a oficiálních informací jiných smluvních stran... (Odmlka pro hluk v sále.)

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Poprosím o zklidnění v sále, ale myslím, že už se to stalo. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Lubomír Wenzl: ... jiných smluvních stran na jejím území a pro potrestání osob, které porušují zákony přijaté k tomuto účelu. Od doby, kdy vstoupila výše uvedená dohoda v platnost pro Českou republiku, konkrétně 30. listopadu 2000, tak uplynula poměrně dlouhá doba, která kromě jiného umožnila vyhodnotit účinnost přijatých legislativních opatření v praxi a detekovat jejich slabiny nebo identifikovat chybějící jednoznačnou právní úpravu pro plnění předpokládaných úkolů. Praktické zkušenosti jednoznačně ukázaly, že v celé řadě případů by bylo nutné se pro zajištění bezpečnosti a ochrany zařízení, vybavení, majetku ozbrojených sil jiného státu opírat pouze o přiměřený výklad dosavadní právní úpravy, nebo se dokonce vzdát organizačních opatření nebo činností, které by bylo v dané situaci nanejvýš vhodné uplatnit.

Při přípravě novely návrhu zákona bylo proto vyhodnocováno, jaké jsou obecné zákonné podmínky pro ochranu pobytu ozbrojených sil jiného státu na území České republiky. K této problematice je nutné konstatovat, že Vojenské policii není na základě existujících právních předpisů umožněno podílet se na realizaci shora uvedeného závazku České republiky, jakkoliv by to bylo logické a odpovídalo by to obdobné praxi států, které jsou smluvními stranami citované dohody. Podle § 1 nyní platného zákona o Vojenské policii Vojenská policie plní úkoly v rozsahu vymezeném tímto zákonem a plní úkoly policejní ochrany Ministerstva obrany, ozbrojených sil, vojenských objektů, vojenského materiálu a ostatního majetku státu, s nímž je příslušné hospodařit Ministerstvo obrany. Z tohoto základního ustanovení je zřejmé, že zákonodárce nyní vnímá působnost Vojenské policie jako výkon směřující k ochraně majetku České republiky, který je určen k plnění úkolů Ministerstva obrany ozbrojených sil, a současně také k plnění policejní ochrany ozbrojených sil.

V této souvislosti je dále nutné uvést, že pokud zákonodárce v zákoně č. 300/2013 Sb. používá pojem ozbrojené síly, má na mysli ozbrojené síly České republiky ve smyslu zákona č. 219/1999 Sb., o ozbrojených silách ČR, ve znění pozdějších předpisů, což jednak vyznívá ze samotného kontextu zákona, jednak je tato skutečnost uvedena v důvodové zprávě, která byla dána ministerstvem.

Vzhledem k tomu, že jak bylo zmíněno i paní ministryní v jejím vystoupení, nejedná se o složitou právní úpravu, ba naopak tato, pakliže bude přijata, pomůže k výkonu a k působnosti Vojenské policie jako celku, je zde souhlas k tomu, aby byla schválena tato novela již v prvním čtení. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji a já nyní otevírám obecnou rozpravu.

Načtu nejprve mezitím došlé omluvy: omlouvá se pan poslanec Jaroslav Dvořák od 19 hodin z pracovních důvodů, pan poslanec Zdeněk Kettner od 19 do 0.00 hodin, do půlnoci, z pracovních důvodů, Radek Koten od 19 hodin z pracovních důvodů a z členů vlády pan ministr Martin Kupka od 18.30 hodin z pracovních důvodů.

A pokud se nikdo nehlásí do obecné rozpravy... Hlásí se pan zpravodaj. Prosím, ujměte se slova.

 

Poslanec Lubomír Wenzl: Děkuji za slovo, paní místopředsedkyně. Jenom bych se chtěl v krátkosti vyjádřit k tomuto návrhu novely zákona o Vojenské policii z pohledu člověka, který jako příslušník ozbrojených sil strávil deset let, a celých deset let, u Vojenské policie.

Takže jak bylo zmíněno ať již paní ministryní nebo v mé zprávě jako zpravodaje, víceméně reakce v tuto chvíli je na situaci, která nevznikla po letošním 24. únoru, tato problematika nebyla doposud víceméně řešena. Stávající úprava opravdu definuje, dobře definuje úkoly Vojenské policie v rámci plnění úkolů na území České republiky, ale pakliže tato novela přijata bude, odpadne to, že na každé cvičení, na každý přesun příslušníků ozbrojených sil jiných států byly bilaterální dohody nebo byly uzavírány smlouvy na tuto konkrétní věc. V tuto chvíli bude jasně kodifikováno, jaké oprávnění a jakou působnost má Vojenská policie, potažmo příslušník Vojenské policie.

Dále Vojenská policie má dlouhodobé zkušenosti z působení vojenských policistů v zahraničí. V případě schválení novely dojde k odstranění zase nedostatků v rámci dosavadní právní úpravy, to znamená možnost samostatného působení Vojenské policie v zahraničí na území jiných států, například při plnění mise policejního výcviku národních vojensko-policejních jednotek, tak jako tomu například bylo v Iráku v letech 2003 až 2006, nebo možnost působení jednotky Vojenské policie v součinnosti s jednotkami spojenců bez účasti ozbrojených sil České republiky, anebo dále i v místě plnění konkrétních úkolů jednotlivými příslušníky Vojenské policie, kteří jsou zařazeni například do struktur aliančních prvků velení a řízení.

Základním cílem předkládaného návrhu novely zákona je zefektivnit činnost Vojenské policie, zajistit jí skutečně účelné a účinné podmínky pro plnění svěřených úkolů a v případě schválení této novely Vojenská policie bude moci plnit úkoly komplexně, profesionálně a na srovnatelné úrovni s bezpečnostními sbory, které mají svěřeny obdobné úkoly.

Děkuji vám za pozornost, a hlavně za podporu při přijetí této novely. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji, a ještě se tedy jednou rozhlížím po sále, zda je zájem vystoupit v obecné rozpravě. Není tomu tak, obecnou rozpravu tedy končím.

Pro pořádek se zeptám, jestli je u paní ministryně zájem o závěrečné slovo v této fázi? Zájem není. Pan zpravodaj zájem o závěrečné slovo nemá.

A nyní tedy rozhodneme, já zagonguji už, podle § 90 odst. 5 o pokračování projednávání tohoto návrhu.

 

Přednesu návrh usnesení: "Poslanecká sněmovna souhlasí s pokračováním jednání o sněmovním tisku 309 tak, aby s ním mohl být vysloven souhlas již v prvém čtení."

Takže vypadá to, že se počty ustalují, a já zahajuji hlasování o tomto usnesení. Kdo je pro? Nechť zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?

hlasování číslo 59 hlasovalo 159 poslankyň a poslanců, pro 143, proti 0. Čili tento návrh byl schválen.

A já tedy nyní zahajuji podrobnou rozpravu, do které nevnímám nikoho přihlášeného, takže tímto podrobnou rozpravu končím.

Opět se pro pořádek optám, paní ministryně, je zájem o závěrečná slova? Není. Stejně tak pan zpravodaj nemá zájem?

A my přikročíme k hlasování o celém návrhu zákona. Ještě jednou přivolávám kolegyně a kolegy z předsálí.

 

Přednesu návrh usnesení: "Poslanecká sněmovna vyslovuje souhlas s vládním návrhem zákona, kterým se mění zákon č. 300/2013 Sb., o Vojenské policii a o změně některých zákonů, zákon o Vojenské policii, ve znění pozdějších předpisů, podle sněmovního tisku 309."

Zahajuji hlasování. Kdo je pro toto usnesení? Nechť zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?

hlasování 60 bylo přihlášeno 162 hlasujících, pro 154, proti 0. Já tedy konstatuji, že s návrhem zákona byl vysloven souhlas.

 

Projednávání končí. Děkuji tímto paní ministryni, děkuji panu zpravodajovi a končí tím i celý tento bod.

A my přistoupíme k bodu dalšímu, otevírám bod číslo

Aktualizováno 6. 11. 2023 v 15:57.




Přihlásit/registrovat se do ISP