Středa 16. listopadu 2022, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze

(pokračuje Karel Havlíček)

5.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 458/2000 Sb.,
o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy v energetických odvětvích
a o změně některých zákonů (energetický zákon), ve znění pozdějších předpisů,
a zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon),
ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 313/ - druhé čtení

Já bych poprosil, aby předložený návrh uvedl za navrhovatele pan ministr průmyslu a obchodu Jozef Síkela. Máte slovo, pane ministře.

 

Ministr průmyslu a obchodu ČR Jozef Síkela Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, dovolte mi, abych krátce okomentoval předložený návrh, předložený materiál, návrh zákona, kterým se mění zákon č. 458/2000 Sb., o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy v energetických odvětvích a o změně některých zákonů, energetický zákon, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu, stavební zákon, ve znění pozdějších předpisů. S ohledem na bezprecedentní situaci na trhu s energiemi a nutnost řešení bezpečnosti dodávek energie a snížení závislosti na dovozu paliv z Ruské federace předkládá Ministerstvo průmyslu a obchodu návrh novely energetického zákona, který významně usnadňuje povolovací procesy pro obnovitelné zdroje energie. Návrh novely energetického zákona vláda schválila na svém zasedání dne 26. září 2022 a rozhodla o doplnění §19d odstavců 7 až 9, podle kterého účastníci trhu s elektřinou a plynem mohou získat v mimořádné tržní situaci za podmínek stanovených v nařízení vlády zápůjčku, úvěr nebo státní záruku k odvrácení škod v národním hospodářství nebo k řešení mimořádné tržní situace.

Návrh zákona je předkládán s cílem podpořit optimální rozvoj využití obnovitelných zdrojů a tím také přispět k plnění závazků Evropské unie v oblasti energetiky a klimatu a současně k zajištění energetické soběstačnosti České republiky. Stávající energetický zákon nedostatečně reaguje na potenciál využívání energetických zdrojů pro zajištění pokrytí vlastní spotřeby elektřiny. Podle platného znění se subjekty musí stát licencovanými subjekty, to znamená, subjekty podnikajícími na trhu s energií, i přesto, že jejich hlavní motivace je samovýroba, nikoliv podnikání v energetice. Předpokládaná novela energetického zákona zvyšuje hranici výkonu výrobny elektřiny, od které je vyžadována licence na výrobu elektřiny udělovaná Energetickým regulačním úřadem, ve vazbě na vymezení podnikání v energetických odvětvích, a to z hodnoty 10 kW na hodnotu 50 kW.

Součástí předkládané novely energetického zákona je také úprava stavebního zákona, jejímž cílem je usnadnit rozhodování stavebním úřadům a zjednodušit povolovací procesy o umístění stavby pro výrobny z obnovitelných zdrojů s instalovaným výkonem, opět do 50 kW. Pro instalaci obnovitelného zdroje energie s celkovým instalovaným výkonem do 50 kW, který je součástí stavby, například tedy fotovoltaika na střeše, pokud splní podmínky bezpečnosti instalace, nebude nutné stavební povolení ani ohlášení stavebnímu úřadu. Zároveň nebudou zdroje pro výrobu elektřiny z obnovitelných zdrojů s instalovaným výkonem do 50 kW s výjimkou stavby vodního díla, pokud se nacházejí v zastavěném území nebo v zastavitelné ploše, vyžadovat rozhodnutí o umístění stavby ani územní souhlas. Návrh zákona projednal dne 25. října 2022 hospodářský výbor a současně schválil následující pozměňovací návrhy: zrychlení povolovacích procesů pro přípojky do 25 metrů a jejich připojení k distribuční soustavě, změnu stavebního zákona ohledně územního plánování s cílem usnadnit výrobu energie z obnovitelných zdrojů a úpravu zákona o podporovaných zdrojích energie, která reaguje na probíhající notifikační řízení s Evropskou komisí. Hospodářský výbor schválil ještě další pozměňovací návrh, a sice technickou úpravu dodavatele poslední instance, podle které může být dodavatelem poslední instance více obchodníků v rozsahu dodávek elektřiny nebo plynu na základě vzájemné dohody.

Se všemi výše uvedenými pozměňovacími návrhy Ministerstvo průmyslu a obchodu souhlasí. Navrhované úpravy energetického stavebního zákona a zákona o podporovaných zdrojích energie výrazně přispějí k urychlení výstavby výroben z obnovitelných zdrojů a zároveň přinesou snížení administrativních požadavků a zefektivnění procesů nutných pro výstavbu a provoz obnovitelných zdrojů na úrovni státní a veřejné správy. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Návrh jsme v prvním čtení přikázali k projednání hospodářskému výboru jakožto výboru garančnímu, usnesení výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 313/1, a nyní tedy prosím, aby se slova ujal zpravodaj hospodářského výboru, pan poslanec Róbert Teleky, a informoval nás o projednání návrhu ve výboru, případné pozměňovací návrhy zdůvodnil. Děkuji.

 

Poslanec Róbert Teleky: Vážený pane místopředsedo, děkuji za slovo. Vážený pane ministře, kolegyně, kolegové, tady v předcházejícím bodu bylo řečeno, že neprobíhala diskuse mezi opozicí a koalicí, Věřím, že v tomto tisku 313 ta diskuse probíhala jak na hospodářském výboru, tak na podvýboru pro energetiku a že tento návrh získá širokou podporu.

Dovolte krátké shrnutí. Vládou předložený návrh novelizace návrhu energetického a stavebního zákona, který má za cíl podporu výstavby bezemisních zdrojů, představuje v kontextu probíhající energetické krize jeden z důležitých kroků na cestě k transformaci energetiky, zajištění energetických potřeb České republiky a ochrany životního prostředí. Reaguje tak na aktuální problémy na trhu s energiemi. Tento krok odstraňuje legislativní bariéry pro rozvoj menších, decentralizovaných, obnovitelných zdrojů energie, je nedílnou součástí postupné proměny energetického zákona a navazuje na jeho dřívější novelizace. Schválením tohoto návrhu pomůže České republice snížit závislost na výrobě energií z fosilních paliv. Přitom právě přebujelá byrokracie a složité administrativní procesy jsou hlavní překážkou pro výstavbu nových bezemisních energetických zdrojů. Zároveň se touto novelou jasně hlásíme k našim závazkům na snižování emisí CO2 v rámci Evropské unie. Na problematiku obnovitelných zdrojů energie je zároveň důležité nahlížet komplexně a snažit se i vzhledem ke geografické poloze a klimatickým podmínkám v České republice o maximální diverzifikaci. Podpora fotovoltaiky, což je primárním cílem zde projednávané novely, je jedním ze směrů, kterým by se měla energetika v České republice ubírat. Dalším je bezpochyby podpora přímé náhrady zemního plynu, a to především biometanu a vodíku.

Pan ministr už řekl ty pozměňovací návrhy. Dovolte, abych vám přečetl usnesení hospodářského výboru z 18. schůze ze dne 25. října 2022 K vládnímu návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 458/2000 Sb., o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy v energetických odvětvích a o změně některých zákonů. energetický zákon, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu, stavební zákon, ve znění pozdějších předpisů, sněmovní tisk 313: "Hospodářský výbor Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky po vyslechnutí výkladu náměstka ministra průmyslu a obchodu Reného Neděly," mé zpravodajské zprávy a "po obecné a podrobné rozpravě doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky projednat a schválit sněmovní tisk 313, ve znění schválených pozměňovací návrhů. Pozměňovací návrhy jsou technického charakteru a nemají dopad na věcný obsah navrhovaného zákona." Děkuji.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji a otevírám tímto obecnou rozpravu, do které se zatím přihlásili dva poslanci, a první z nich je pan Tomáš Müller. Máte slovo, pane poslanče.

 

Poslanec Tomáš Müller: Vážený pane místopředsedo, kolegyně, kolegové, jak již bylo řečeno pane ministrem, tato úprava vládních návrhů zákonů spočívá v tom, že jde o navýšení limitů z 10 na 50 kWh pro vydání licence na výrobu obnovitelných zdrojů. Toto je zcela důležitý krok k tomu, který napomůže k výstavbě výroben elektřiny z obnovitelných zdrojů, ale jedná se o malé výrobny.

Daleko větší problém je u velkých výstaveb, kde to naráží na celou řadu problémů, a nezřídka se stává, že je vydáno negativní stanovisko se zdůvodněním ohledně veřejného zájmu. Předložený pozměňovací návrh na tuto skutečnost upozorňuje a navrhuje vymezit výrobny z obnovitelných zdrojů nad 1 megawatthodinu instalovaného výkonu jako stavby ve veřejném zájmu. Toto má návaznost na návrh úprav v příloze číslo 3 stavebního zákona, Vyhrazené stavby. Definování výroben obnovitelných zdrojů jako veřejného zájmu, nikoliv převažujícího, umožňuje jejich posuzování v širším kontextu environmentálních, klimatických a sociálních příznaků. Budu rád, když tento pozměňovací návrh podpoříte. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji, pane poslanče. Dalším přihlášeným je paní poslankyně Dostálová. Máte slovo.

 

Poslankyně Klára Dostálová: Děkuji za slovo, pane předsedající. Kolegyně a kolegové, já bych se také ráda tady zastavila u svého pozměňovacího návrhu. Jak všichni víme, předkládaná novela energetického stavebního zákona reaguje na akutní problémy na trhu s energiemi a navazuje na předchozí novely energetického zákona z tohoto roku. Je však vhodné, aby v režimu rozhodnutí o umístění stavby, respektive územního souhlasu, byly vyjímány pouze stavby pro výrobu energie z obnovitelných zdrojů s celkovým i instalovaným výkonem do 50 kWh, pokud jsou v souladu s územněplánovací dokumentací.

Je úkolem samospráv v rámci nástrojů územního plánování stanovit základní koncepci rozvoje území obce. Mezi stěžejní úkoly patří vymezovat plochy k bytové výstavbě. Pokud tyto plochy vymezeny v rámci obce jsou, je účelné, aby byly skutečně využívány pouze k výstavbě bytových domů, nikoli aby v těchto plochách mohly vznikat stavby obnovitelných zdrojů energie. Z tohoto důvodu je vhodné do zákona explicitně uvést, že jakékoli záměry staveb obnovitelných zdrojů energie do 50 kWh musí respektovat územněplánovací dokumentaci v daném území. V případě, že stavebník nebude dané respektovat a vybuduje stavbu v rozporu s územním plánem, pak by to bylo samozřejmě určeno pro odstranění příslušné stavby podle § 129 odst. 1.

Věřím v to, že skutečně mezi námi je mnoho starostů a že je právě výsostným právem obce si ve své obci na základě územního plánu stanovit, které plochy skutečně budou pro bytové účely - mluvím o zastavitelných plochách, nikoli o zastavěných, tam je to jasné a asi nikdo neprotestuje, aby byly solární panely na střeše a tak dále - ale zastavitelné plochy, volné plochy, které obec má, aby si sama určila, které plochy budou buď kombinované, bytové a obnovitelné zdroje, nebo jenom bytové, nebo obnovitelné zdroje, a aby toto bylo skutečně v kompetenci obcí. Proto do zákona v čl. 2, v bodě 1 se v § 79 odst. 2 písm. b) slova "v zastavěném území" nebo v zastavitelné ploše" nahrazují slovy "pokud jsou v souladu s územněplánovací dokumentací".

Dovolte mi i poděkovat Hospodářskému výboru i panu ministrovi - my jsme to na výjezdním zasedání detailně probírali, kdy jsme v podstatě v souladu, a je potřeba poděkovat i Ministerstvu pro místní rozvoj, které pomohlo koncipovat tento návrh pozměňovacího návrhu. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Táži se, zda ještě někdo má zájem vystoupit v obecné rozpravě? Nikoho nevidím, tím tedy končím obecnou rozpravu.

A táži se pana ministra, zda má zájem o závěrečné slovo? Nikoliv. Pan zpravodaj? Také ne.

V tom případě zahajuji podrobnou rozpravu. Jenom připomínám, že na pozměňovací a jiné návrhy přednesené v podrobné rozpravě musí být vždy odůvodněny. Prosím prvního přihlášeného a to je pan poslanec Tomáš Müller.

 

Poslanec Tomáš Müller: Vážený pane místopředsedo, kolegyně, kolegové, dovolte, abych se přihlásil k pozměňovacímu návrhu, který je uveden pod číslem 22756-35418, jak jsem vysvětlil v obecné rozpravě. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Z dalších přihlášených je pan poslanec, pan předseda Ivan Adamec.

 

Poslanec Ivan Adamec: Děkuji. Vážený pane místopředsedo, vážený pane ministře, kolegyně, kolegové, budu velmi stručný. Podávám tři pozměňovací návrhy - jsou to sněmovní dokumenty 1525, 1528 a 1614. Odůvodnění jsou podrobně popsána v těchto sněmovních dokumentech, takže tady s tím nebudu zdržovat. Jen vám chci říci, že to samozřejmě bude probráno na hospodářském výboru jako garančním výboru s tím, že všechna stanoviska, která jsem zatím obdržel od MPO, byla k těmto pozměňovacím návrhům kladná.

Co se týká Ministerstva pro místní rozvoj, to se týkalo toho, že obec si může určit své zájmy, tak tam je stanovisko neutrální. Vzhledem k tomu, že Ministerstvo průmyslu a obchodu má souhlasné stanovisko, věřím tomu, že tyto pozměňovací návrhy budou v hospodářském výboru schváleny a do doporučeny plénu Sněmovny ke schválení. Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Dalším přihlášeným je pan poslanec Jan Bureš. Máte slovo.

 

Poslanec Jan Bureš: Děkuji, pane místopředsedo. Vážené kolegyně a kolegové, já se přihlašuji k pozměňovacímu návrhu, který je v systému uveden pod číslem 1620, který jsme podali spolu s kolegyní Marií Pošarovou, kde upravujeme dosud legislativně nejasný nárok výrobců tepla z obnovitelných zdrojů energie na zpětnou výplatu udržovací podpory. Podrobnější odůvodnění je v přiloženém dokumentu. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji, pane poslanče. Prosím pana poslance Václava Krále, kterého zde nevidím. Tak v tuto chvíli prosím paní poslankyně Kláru Dostálovou.

 

Poslankyně Klára Dostálová: Děkuji. Já bych se ráda přihlásila k pozměňovacímu návrhu číslo 1492, který jsme připravili ve spolupráci s panem kolegou Romanem Kubíčkem, a jde právě o vymezení územních plánů, aby si obce o tom mohly rozhodovat samy, jak už jsem tady odůvodnila v obecné rozpravě. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Poprosil bych opět pana poslance.

 

Poslanec Tomáš Müller: Děkuji, vážený místopředsedo, já bych chtěl opravit pozměňovací návrh. Číslo není, jak jsem uvedl, ale je to číslo 1500. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Ano, výborně. Děkuji. Teď bych poprosil pana poslance Václava Krále.

 

Poslanec Václav Král: Dobrý den, děkuji za slovo. Já bych se chtěl přihlásit k pozměňovacímu návrhu číslo 1531, a to z toho důvodu, že my jsme dneska, dámy a pánové, v situaci v rámci energetické krize a dalších krizí, kdy na jednu stranu někdo platí uhlíkovou daň, platí za vypouštění emisí tradičních polutantů, má různé výjimky na daň z plynu, má zastropovány ceny paliv, mimořádně odvádí peníze prostřednictvím nějakého zastropování nákladů na výrobu elektřiny, to jsou ty centrální kapacity v energetice, a na druhou stranu ty decentrální tyto poplatky a tuto zátěž nemají. Pokud by ten pozměňovací návrh neprošel, je tady velká obava o to, že by docházelo k rozpadu soustav zásobování teplem, a to jen a pouze z toho důvodu, že máme aktuálně vyhlášený mimořádný stav na trhu, jak říká zákon, a do toho ještě stropujeme ceny elektřiny a plynu. To znamená, že ty decentrální zdroje prostě mají dotovánu svým způsobem cenu, za jakou vyrábějí teplo. V okamžiku, kdy máme tuto disharmonii na trhu, vlastně po dobu toho nařízení vlády, které je dnes platné, a já se obávám, že bude platné ještě několik měsíců a možná i let, by docházelo k rozpadu, řekněme neřízenému rozpadu účinných soustav zásobování teplem, a tím bychom se připravili do budoucna o potenciál, který můžeme využít pro dekarbonizaci České republiky, nebo chcete-li energetiky, a nějaké nastartování principů cirkulární ekonomiky a podobně. To jsou - pro vás - ty instalace malých modulárních reaktorů, případě energetické využití odpadu apod. Pokud nebudeme mít ty sítě zásobování teplem, tak úplně jednoduše řečeno, my nebudeme mít kam tyto řekněme dekarbonizované zdroje prostě postavit.

Takže bych si dovolil vás požádat o podporu tohoto pozměňovacího návrhu, který je skutečně dočasný, a nejde o nic jiného než po tuto mimořádnou dobu v situaci, kdy bude někdo vyměňovat zdroj tepla, aby to bylo se souhlasem provozovatele soustavy zásobování teplem, nebo chcete-li, držitele licence na výrobu tepla, respektive jeho distribuci. Za mne jako pohled z praxe jde skutečně o nevinný dočasný a mimořádný návrh v situaci, která prostě je v rámci energetické krize, takhle jsme si ji připravili svým způsobem v naší legislativě a je to jenom taková snaha o to, zachránit, co se ještě dá. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji, a vzhledem k tomu, že již nikdo z vás není přihlášen do podrobné rozpravy, končím podrobnou rozpravu.

Táži se pana ministra, jestli má zájem vystoupit? Nikoliv, pan zpravodaj rovněž ne.

Tím tedy končím druhé čtení tohoto návrhu a dovolte, vážené paní poslankyně a vážení páni poslanci, abych tímto přerušil... končím 44. schůzi Poslanecké sněmovny a připomínám, že 45. schůze bude zahájena přesně za 10 minut, ve 12.01. Děkuji.

 

(Schůze skončila v 11.51 hodin.)

Aktualizováno 6. 11. 2023 v 15:57.




Přihlásit/registrovat se do ISP