Pátek 14. října 2022, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze

(pokračuje Karel Havlíček)

29.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 458/2000 Sb.,
o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy v energetických odvětvích
a o změně některých zákonů (energetický zákon), ve znění pozdějších předpisů,
a zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon),
ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 313/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2

Upozorňuji, že je navrženo, abychom s návrhem zákona vyslovili souhlas již v prvém čtení. Z pověření vlády předložený návrh uvede pan ministr průmyslu Jozef Síkela. Prosím, abyste se ujal slova.

 

Ministr průmyslu a obchodu ČR Jozef Síkela Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, dovolte mi, abych krátce okomentoval předložený návrh, návrh zákona, kterým se mění zákon č. 458/2000 Sb. a tak dále. S ohledem na bezprecedentní situaci na trhu s energiemi a nutnost řešení bezpečnosti dodávek energie a snížení závislosti na dovozu paliv z Ruské federace předkládá Ministerstvo průmyslu a obchodu návrh novely energetického zákona, který významně usnadňuje povolovací procesy pro obnovitelné zdroje energie. Návrh novely energetického zákona vláda schválila na svém zasedání dne 26. září tohoto roku a rozhodla o doplnění § 19d odst. 7 až 9, podle kterého účastníci trhu s elektřinou a plynem mohou získat v mimořádné tržní situaci za podmínek stanovených v nařízení vlády zápůjčku, úvěr nebo státní záruku k odvrácení škod v národním hospodářství nebo k řešení mimořádné tržní situace.

Návrh zákona je předkládán s cílem podpořit optimální rozvoj využívání obnovitelných zdrojů, tím také přispět k plnění závazků Evropské unie v oblasti energetiky a klimatu a současně k zajištění energetické soběstačnosti České republiky. Stávající energetický zákon nedostatečně reaguje na potenciál využívání obnovitelných zdrojů pro zajištění pokrytí vlastní spotřeby elektřiny. Podle platného znění se subjekty musí stát licencovanými subjekty, to znamená subjekty podnikajícími na trhu s energií, i přesto, že jejich hlavní motivace je samovýroba, nikoliv podnikání v energetice. Předkládaná novela energetického zákona zvyšuje hranici výkonu výrobny elektřiny, od které je vyžadována licence na výrobu elektřiny udělovaná Energetickým regulačním úřadem, ve vazbě na vymezení podnikání v energetických odvětvích, a to z hodnoty 10 kilowatt na hodnotu 50 kilowatt.

Součástí předkládané novely energetického zákona je také úprava stavebního zákona, jejímž cílem je usnadnit rozhodování stavebním úřadům a zjednodušit povolovací procesy o umístění stavby pro výrobny z obnovitelných zdrojů s instalovaným výkonem do 50 kilowatt.

Pro instalaci obnovitelného zdroje energie s celkovým instalovaným výkonem do 50 kilowatthodin, který je součástí stavby, například tedy fotovoltaika na střeše, pokud splní podmínky bezpečnosti instalace, nebude nutné stavební povolení ani ohlášení stavebnímu úřadu. Zároveň nebudou zdroje pro výrobu elektřiny z obnovitelných zdrojů s instalovaným výkonem do 50 kilowatthodin, s výjimkou stavby vodního díla, pokud se nacházejí v zastavěném území nebo v zastavitelné ploše, vyžadovat rozhodnutí o umístění stavby ani územní souhlas.

Navrhované úpravy energetického a stavebního zákona výrazně přispějí k urychlení výstavby výroben z obnovitelných zdrojů. Zároveň přinesou snížení administrativních požadavků a zefektivnění procesů nutných pro výstavbu a provoz obnovitelných zdrojů na úrovni státní a veřejné správy. Vzhledem k naléhavosti přijetí navrhované úpravy se navrhuje projednat předmětnou novelu ve zkráceném jednání ve smyslu ustanovení § 90 odst. 2 zákona č. 90/1990 Sb., o jednacím řádu Poslanecké sněmovny, ve znění pozdějších předpisů. Tento výjimečný postup je navrhován s ohledem na současnou energetickou krizi. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji, pane ministře. Poprosím, aby se slova ujal zpravodaj, a tím je pan poslanec Róbert Teleky. Máte slovo.

 

Poslanec Róbert Teleky: Děkuji za slovo, vážený pane předsedající. Kolegyně a kolegové, předmětný návrh novelizace energetického zákona reaguje na akutní problémy na trhu s energiemi a navazuje na předchozí novely z tohoto roku. Cílem tohoto návrhu je konkrétně podpora výstavby OZE a snížení naší závislosti na dovozu paliv z Ruska. Návrh tak posiluje resilienci České republiky a zároveň podporuje naše závazky na snižování emisí CO2.

Zmíněné cíle návrh plní tak, že odstraňuje byrokratické překážky při výrobě menších obnovitelných zdrojů energie, a to tím, že významným způsobem zvyšuje hranici pro povinnost získat pro takové zdroje stavební povolení a licenci Energetického regulačního úřadu, konkrétně pak tuto hranici nově stanovuje na 50 kilowatthodin. Do této kategorie se již vedle rodinných domů vejdou i menší bytové domy či sklady a podobně.

V případě stavebního povolení však platí výjimka, a to pro stavby vodního díla, kulturní památky, zvláště chráněného území památkové rezervace a památkové zóny. V těchto případech bude povolení nadále vyžadováno, nicméně tyto výjimky považuji za pochopitelné a odůvodnitelné. Pokud bude projednávána novela schválena, lze také předpokládat, že dojde k masivní výstavbě menších OZE. To vedle splnění primárních cílů, které jsem zmínil v úvodu, pomůže i českému hospodářství a dojde k vytvoření nových pracovních míst. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Otevírám tímto obecnou rozpravu, do které se přihlásila paní poslankyně Dostálová. Ještě předtím vidím zde paní předsedkyni Schillerovou, která chce vystoupit s přednostním právem. Máte slovo.

 

Poslankyně Alena Schillerová: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Já jsem si dovolila předběhnout svou ctěnou kolegyni, protože ona určitě naváže na to, co tady teď nyní řeknu. Já bych chtěla jménem klubu hnutí ANO a SPD dát veto podle § 90 jednacího řádu, to znamená na to, abychom schválili tento zákon v prvním čtení. Není to politický odpor proti tomuto zákonu, my k němu přistupujeme velmi vstřícně, ale já jsem - a věřím, že moje kolegyně Klára Dostálová mě doplní - já jsem zaznamenala právě od ní, že se debatovalo na hospodářském výboru o potřebě umisťování solárních panelů v památkově chráněných územích, zastavitelných plochách, což jsou plochy například pro bytovou výstavbu, občanskou vybavenost a další. Takže my se domníváme společně, že je potřeba tento zákon a tento návrh a všechny problémy z toho vyplývající vydiskutovat právě zejména na hospodářském výboru. Proto podávám toto veto, ale otevřeně říkám, že jsem vstřícnost sama nebo jsme vstřícnost sama, co se bude týkat případného zkrácení lhůt. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Protože jsme v obecné rozpravě, přihlášena byla paní Klára Dostálová. Máte slovo.

 

Poslankyně Klára Dostálová: Děkuji za slovo, vážený pane předsedající. Vážený pane ministře, kolegyně, kolegové, opravdu plynule navážu na svoji kolegyni, paní poslankyni Schillerovou. My jsme skutečně na hospodářském výboru velmi podporovali to, aby vznikaly vlastně do 50 kilowatthodin ty malé elektrárničky, když to tak řeknu, na všech možných plochách, zejména na zastavěných plochách, to znamená tam, kde jsou střechy a tak dále, to je neoddiskutovatelné. Debatovali jsme o tom, že musíme ale být velmi obezřetní v památkově chráněných územích, rezervacích a tak dále. To jsem moc ráda, chtěla bych poděkovat panu ministrovi, že se to do toho návrhu dostalo a to se tam doplnilo.

Moje velká obava je z toho, že jsou tam obecně zastavitelné plochy. Zastavitelná plocha je všechno, na co si vzpomenete - občanská vybavenost, dopravní infrastruktura, ale pro mě zcela zásadní, i plochy pro bytovou výstavbu. A já bych chtěla moc před tímto varovat, protože si musíme uvědomit, že dneska mladí lidé shání zoufale pozemky pro výstavbu rodinných domků, oni se shánějí zoufale i pozemky pro velké bytové domy. Pokud umožníme, že si může každý postavit kde chce, co chce bez stavebního povolení, dokonce bez ohlášky, tak se nám skutečně stane... Ještě v kontextu toho na to bych chtěla upozornit, že se už veřejně mluví o tom - a asi je to správná cesta - o sdílení energií, takže je jasné, že potom vlastně majitelé těch pozemků raději půjdou cestou vybudování těchto malých zdrojů než nabídnout to k následné bytové výstavbě.

Proto jsem ráda, že jsme zavetovali jménem dvou klubů tu devadesátku. Určitě podpoříme zkrácení lhůty. Jde jenom o to, toto vydiskutovat, abychom skutečně všichni v této hluboké krizi, bytové krizi - všichni víme, jak poklesla výstavba bytů, že mladí lidé nemají kde bydlet - tak abychom jim nebrali možnost, že vůbec k nějakému pozemku se do budoucna dostaneme. To se týká jak měst, tak obcí, tato problematika je skutečně zcela zásadní, tak bych byla ráda, abychom to takto na výboru projednali s ministerstvem a zkusili najít nějakou cestu, abychom samozřejmě rozvoji bytové výstavby nebránili. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Máme zde přihlášku do rozpravy dále, ale mám zde ještě mezitím faktickou poznámku, a to od paní Mračkové Vildumetzové, paní poslankyně, kterou zde nyní nevidím, možná to byl jenom překlep, a ještě pana poslance Krále, který má zájem vystoupit s faktickou. (O slovo se hlásí poslanec Müller, poslanec Král mu dává přednost.) Dáváte přednost? Ano, dobře, tak prosím.

 

Poslanec Tomáš Müller: Vážený pane předsedající, kolegyně, kolegové, navrhuji zkrácení lhůty na projednání návrhu zákona ve výboru na 7 

7 dní. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji, mám poznamenáno. Nyní s faktickou pan poslanec Král. Máte slovo.

 

Poslanec Václav Král: Děkuji. Dámy a pánové, já si myslím, že jakékoliv zkracování, urychlené projednávání a jakási salámová metoda v energetice prostě nepovede k dobrému výsledku a nechápu, proč se neumíme skutečně napříč politickým spektrem domluvit na společném řešení pro českou energetiku. Vezměte si, já prostě nerozumím tomu, že se vracíme k energetickému zákonu v průběhu - já nevím - dvou, tří měsíců asi - já nevím, pane ministře, podruhé, potřetí. V dalším měsíci zřejmě budeme projednávat komunitní energetiku, která se solárních záležitostí bude také týkat. Já tomu prostě nerozumím, proč nemůžeme udělat jeden společný energetický balíček, systémově a systematicky, vše v klidu na úrovni ministerstev připravit, nejenom Ministerstva průmyslu a obchodu. Dnes má snad do mezirezortního řízení přijít zase řekněme nějaký daňový zákon, který se bude týkat windfall taxu. Za čtrnáct dní nebo za jak dlouho tady budeme řešit, nebo ministerstvo nebo vláda bude řešit, zavádění hranice odvodů zdaňování výroby elektřiny, jaká tam bude sazba na zdaňování výroby z fotovoltaických panelů. Neměli by to ti investoři například vědět už teď?

Proboha, pojďme už najít konečně jedno společné řešení. Ten vlak nám ujíždí a nemarněme další čas nesystémovými kroky. Tato salámová metoda prostě nikam nepovede, respektive povede jen a pouze ke zhoršování situace, a myslím, že jsme toho svědky dnes a denně.

A podívejte se například, kam vedl rozvoj obnovitelných zdrojů, nebo spíše z toho anglického označení říkejme občasných zdrojů energie, v Německu. Dojde ke dramatickému navýšení ceny distribučních nákladů, to znamená těch fixních, a teď nově ERÚ to nějakým způsobem řeší, ale půjde to pouze k tíži státního rozpočtu. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Táži se, jestli někdo má ještě zájem vystoupit v rozpravě? Zde na monitoru už nemám paní Dostálovou, tamhle je (Míněno na tabuli.), tak bych poprosil jenom kolegy, jestli by ji mohli vymazat i z tabule.

Pokud nikoli, tak tímto končím obecnou rozpravu.

Táži se pana ministra, zda má zájem vystoupit se závěrečným slovem? Nemá a pan zpravodaj rovněž ne.

Budeme se tedy zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání a nejprve rozhodneme o přikázání garančnímu výboru. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání hospodářskému výboru jako výboru garančnímu. Navrhuje někdo přikázání jinému výboru jako garančnímu? Nikoho nevidím. Můžeme přistoupit k hlasování. Zagongoval jsem, počkáme ještě chviličku na kolegy.

 

Budeme hlasovat o tom, kdo souhlasí s tím, aby předložený návrh byl přikázán k projednání hospodářskému výboru jako výboru garančnímu. Ještě chviličku, čekáme na kolegy.

Zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 125, přihlášeno bylo 145, pro bylo 138, proti nebyl nikdo. Výsledek: přijato.

 

Konstatuji, že návrh byl přikázán k projednání hospodářskému výboru jako výboru garančnímu. Organizační výbor nenavrhl přikázat tento návrh žádnému dalšímu výboru. Táži se tedy, jestli někdo má návrh na přikázání dalšímu výboru k projednání nebo výborům? Nikoho nevidím.

 

Nyní se musíme vypořádat s tím, že je zde návrh na zkrácení lhůty na 7 dní, o čemž tedy budeme hlasovat. Nevidím žádný protinávrh.

Zahajuji hlasování o zkrácení lhůty na 7 dní. Kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 126, přihlášeno 147, pro bylo 137, proti nikdo. Výsledek: přijato.

 

Děkuji všem za spolupráci.

Zahajuji další bod

Aktualizováno 6. 11. 2023 v 15:57.




Přihlásit/registrovat se do ISP