Pátek 14. října 2022, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze
(pokračuje Olga Richterová)
102.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 49/1997 Sb., o civilním letectví
a o změně a doplnění zákona č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání
(živnostenský zákon), ve znění pozdějších předpisů, ve znění pozdějších předpisů,
a další související zákony
/sněmovní tisk 207/ - třetí čtení
Opět poprosím, aby své místo zaujal za navrhovatele pan ministr dopravy, a také poprosím pana zpravodaje garančního výboru, pana poslance Karla Sládečka. Oba jsou přítomni.
Pozměňovací návrhy jsou uvedeny ve sněmovním tisku 207/3, který byl doručen dne 8. září 2022. Usnesení garančního výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 207/4.
Nyní vnímám, že pan navrhovatel má zájem vystoupit. Prosím.
Ministr dopravy ČR Martin Kupka Vážená paní předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, jde o další z norem, které mají adaptovat nařízení Evropské unie, ale kromě toho přináší celou řadu důležitých pozměňovacích návrhů. Celkově se tímto krokem podaří adaptovat šest nařízení Evropské unie, kdy u řady z nich se už naplnila lhůta pro adaptaci v českém legislativním prostředí.
Nicméně důležité je doplnit komentář k pozměňovacím návrhům. Předně se jedná o pozměňovací návrh obsažený v usnesení hospodářského výboru, jehož cílem je zmírnit právní úpravu provozování a řízení bezpilotních systémů v rámci spolku. Je to významný krok, který se podařilo dojednat v úzké spolupráci se zástupci modelářských spolků tak, aby zásah adaptace evropských nařízení neovlivnil to, jakým způsobem se bude dařit spolková činnost v oblasti modelářského letectví. A myslím, že v tomto případě se opravdu i po intenzivní práci šéfa hospodářského výboru Ivana Adamce podařilo najít shodu, která je užitečná pro české prostředí.
Pak jde o další pozměňovací návrhy, které byly předneseny ve druhém čtení, a týkají se úpravy hranice pro projednání záměru rozvoje letiště. Tady nám jde o to, snížit zbytečnou administrativu, byrokracii, zbytečná jednání, která pak zatěžují dopravce i samotné letiště. Dalším bodem je zpřesnění právní úpravy pojištění odpovědnosti za škody z provozu bezpilotního systému a konečně rozšíření možnosti odchýlit se při létání hasičských bezpilotních letadel od pravidel létání, a to i pro případ plnění jakéhokoli úkolu Hasičského záchranného sboru České republiky.
U toho se trochu jenom zastavím, protože v základní právní úpravě počítáme s tím, že bude možné odchýlit se od pravidel pro případ plnění základního úkolu, a na tom je shoda i s Ministerstvem vnitra. Základním úkolem se samozřejmě míní základní ochrana zdraví a majetku a životů obyvatel, životního prostředí a podobně. V takových případech je namístě, aby se hasičské drony mohly odchýlit od základních pravidel. Ale při ostatních úkolech, při nacvičování, je důležité z hlediska bezpečnosti zachovat shodná pravidla i pro takový případ. Jak znovu zmiňuji, i v tomto případě se podařilo najít dobré řešení s Ministerstvem vnitra, a jak Ministerstvo dopravy, tak Ministerstvo vnitra s pozměňovacím návrhem, který rozšiřuje možnosti až za únosnou mírou, vyslovuje nesouhlas.
Dovoluji si vás požádat o schválení předloženého návrhu zákona ve znění zmíněných uplatněných pozměňovacích návrhů, s nimiž Ministerstvo dopravy souhlasí. Děkuji vám moc za pozornost a věřím, že tohle je jeden z konkrétních kroků, kde se podařilo zachovat i při nezbytné adaptaci evropských nařízení zdravý rozum a podmínky, které nebudou znamenat omezení spolkové činnosti, modelářů v tomto případě, v českých podmínkách. Díky.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Také děkuji a otevírám rozpravu, do které jsou zatím přihlášeni pan poslanec Drahoslav Ryba a pan poslanec Ivan Adamec. Prosím, pane poslanče, ujměte se slova.
Poslanec Drahoslav Ryba: Vážená paní předsedající, vážený pane premiére, pane ministře, kolegyně a kolegové, pokusím se ještě jednou vysvětlit svůj pozměňovací návrh k vládnímu návrhu zákona, kterým se tedy mění zákon o civilním letectví, sněmovní tisk 207.
Můj pozměňovací návrh měl dva cíle. Ten první je zcela technického charakteru a to je to, že v zákoně je nesprávně uveden název Hasičského záchranného sboru, správně tam patří Hasičský záchranný sbor České republiky, jak je uvedeno v zákoně. Ale to je opravdu technický detail a myslím si, že by s ním asi nikdo neměl problém.
Tím druhým úkolem je umožnit plnění i mimořádných úkolů a tady se neshoduji ani s panem ministrem, bohužel ani s Ministerstvem vnitra a s Ministerstvem dopravy, protože jedná se o plnění i mimořádných úkolů, ne jakýchkoli úkolů, s využitím hasičských bezpilotních letadel.
Tento bod si dovolím více objasnit. Ministerstvo dopravy, a zřejmě tedy i Ministerstvo vnitra - jejich stanovisko jsem neviděl - úpravu považuje za vyvážený kompromis a současně argumentuje tím, že by změna umožnila využití dronů při plnění jakéhokoli úkolu - to tady říkal i pan ministr. Já tedy musím říct, že s tím nesouhlasím, a budu se snažit vám to zdůvodnit. Hned v úvodu chci citovat novelizační bod 15 vládního návrhu, který v § 50a definuje létání hasičských bezpilotních letadel. Tady si dovolím citovat, a bude to jediná citace, tak jestli si můžu dovolit: "Nelze-li jinak zajistit plnění základního úkolu Hasičského záchranného sboru podle zákona o Hasičském záchranném sboru, lze se výjimečně při létání hasičských bezpilotních letadel v rozsahu zcela nezbytném odchýlit od pravidel létání. V takovém případě je nutné dbát zvýšené opatrnosti, aby nebyla ohrožena bezpečnost létání, a zajistit koordinaci létání hasičských bezpilotních letadel s létáním vojenských, policejních a celních letadel." Toto ustanovení prakticky umožňuje použití těchto bezpilotních letadel při zásahu, ale bohužel pouze při plnění základního úkolu, protože všechna pravidla létání při zásahu jako takovém není možné nikdy dodržet z hlediska zejména časových, protože každý takový let si vyžaduje několik desítek dnů předem tento let ohlásit. To znamená - jinak řečeno, při plnění základních úkolů to Hasičský záchranný sbor použít může, při plnění mimořádných úkolů to použít nemůže. Několikrát se tam uvedlo: při jakýchkoli, při výcviku a podobně. Prosím vás, Hasičský záchranný sbor České republiky je státní organizace a jako taková ze zákona může plnit pouze ty úkoly, které jsou jí dány zákonem, žádné jiné, a zákon definuje dva druhy úkolů - základní úkoly a mimořádné úkoly. Prvně vezmu ten základní, ten je asi jednodušší. Základním úkolem je chránit životy, zdraví obyvatel, životní prostředí, zvířata a majetek před požáry a jinými mimořádným událostmi a krizovými situacemi. Tam asi není o čem hovořit, základní úkol platí někdy od roku 1985 a je to v pořádku. Ovšem v roce 2015 vyšel nový zákon o Hasičském záchranném sboru, který kromě základního úkolu vymezil i takzvané mimořádné úkoly nebo mimořádný úkol. Já jsem při tom projednávání byl, i s řadou kolegů jsem tehdy tady jednal, protože jsem v té době byl generálním ředitelem, a my jsme cítili, že potřebujeme dělat řadu úkolů, které rovněž ohrožují (zachraňují?) životy - a není to o tom, že bychom s těmi drony chtěli cvičit nebo jezdit pro svačiny - ale které rovněž ohrožují (zachraňují?) životy, a přitom nepatří do základních úkolů. Proto tedy mimo jiné v tomto zákoně byl i tento mimořádný úkol zakotven. Přečtu definici toho mimořádného úkolu, jiné úkoly tam nejsou v tom zákoně. "Mimořádný úkol: Hasičský záchranný sbor plní mimořádné úkoly, jejichž splnění je nezbytné v zájmu ochrany života nebo zdraví obyvatel, životního prostředí, zvířat nebo majetku, pokud... a současně musí být splněny další, jedna, dva, tři, čtyři podmínky. Buď plnění takového úkolu nenáleží jinému orgánu, nebo mu náleží, ale ten orgán o to požádá, protože z nějakého důvodu to není schopen udělat sám. Hasičský záchranný sbor je k plnění takového úkolu způsobilý. Takovým plněním není ohrožena jeho činnost a hrozí nebezpečí z prodlení." To je ten druhý, takzvaně mimořádný úkol.
V poslední době - abych vám to přiblížil - v poslední době hasiči plní celou řadu mimořádných úkolů a musím říct, že v době, kdy jsme ten zákon připravovali a schválili, jsme o těch úkolech neměli vůbec ani povědomí. Nicméně některé úkoly jsme v rámci mimořádného úkolu plnili i tehdy. Pojďme se podívat, co jsou ty mimořádné úkoly. Mimořádné úkoly jsou třeba všechny úkoly, kromě toho základního zásahu, které byly prováděny ve Vrběticích, to znamená pomoc policii, včetně dronů ve Vrběticích, to je mimořádný úkol, protože to není základním úkolem Hasičského záchranného sboru, protože to přináleží policii. Je to řada úkolů, které jsme plnili při covidu. Základním úkolem Hasičského záchranného sboru rozhodně není testování v terénu, které jsme celou dobu prováděli, provedli jsme několik set tisíc odběrů vzorků, protože jsme k tomu byli vybaveni - měli jsme k tomu 160 hasičů s příslušným zdravotnickým vzděláním a mohli jsme to udělat. Zrovna tak jsme vozili lidi ze zahraničí, to rovněž je mimořádný úkol. Ale abych vám to přiblížili ještě více, tak takovým typickým - který děláme každoročně a několikrát - základním úkolem je třeba plošné vyhledávání v terénu. Jestliže se někdo ztratí, zpravidla policie na to není sama a řekne: Hasiči, jestli můžete, pojďte nám pomoct najít to dítě, které se někde ztratilo, pojďte nám pomoct najít dědečka, babičku, kteří třeba mají nějaké onemocnění, ztratí se v terénu a není možné je rychle najít. Tak hasiči samozřejmě se zvednou a jdou. A kromě toho, že k tomu mají desítky lidí, a to je v pořádku, možná i stovky někdy nasazených, mají k tomu psovody, kteří vyhledávají v terénu, tak k tomu také používají i drony. Ale to je typický mimořádný úkol, protože základním úkolem hasiče, Hasičského záchranného sboru, rozhodně není vyhledávání osob v terénu. No a my dneska říkáme: u toho požáru si to teda použijte - a myslíme si, že to je dostatečný kompromis - a u toho vyhledávání dědečka nebo babičky v terénu už ne. No, nezdá se vám to nějaké divné? Mně teda se to divné zdá.
Možná abych to přiblížil. Já jsem se díval na složení Sněmovny, je tady řada lékařů. Je to asi tak, jako kdybyste měli v ordinaci, v nemocnici rentgen a někdo vám řekl: Rentgen použijte, ale jenom na horní část těla, na horní končetiny, na spodní už ne, protože už jsme vám toho dovolili dost. A spodní proč byste měli rentgenovat tady tím rentgenem? To je tak obdoba. Obdoba je to i v pedagogice, jsou tady učitelé: jestliže mají tabuli interaktivní, tak přece říct, že tu interaktivní tabuli použijte jenom pro fyziku, a už ne pro matiku - to přece je taky kravina. Tak pojďme, prosím, se nad tím zamyslet, protože tady nejde o jakékoli úkoly, tady jde jen o ty úkoly, které jsou dané zákonem, a to jsou tyto dva druhy, a v obou případech se zachraňují lidské životy. Chápu, že to možná posuzoval někdo, i možná na tom vnitru, který tomu nerozumí, ale hasiči to rozhodně nebyli.
Shrnutí: Hasiči vždycky budou pomáhat při těchto případech, budou pomáhat i při plošném vyhledávání, ale bohužel nebudou moct použít tuto techniku, kterou mají k dispozici, kterou by mohli použít, mohli by zachránit o x lidských životů víc. A já bych vám přál, kdybyste u takové události byli, abyste viděli na vlastní oči, jak maminka, když hledá svoje dítě, jak jí jde o každou minutu a jak těžce budeme vysvětlovat těm maminkám, že jsme hasičům nepovolili, aby použili dron, který jí dítě nebo toho dědečka mohl najít daleko dřív.
Proto vás, prosím, zkusme odhodit opoziční - koaliční trička, zkusme se zamyslet, protože tady může jít o životy a zdraví i vašich blízkých, a pojďme tento pozměňovací návrh schválit. Děkuji vám. (Potlesk.)
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji a s faktickou chce reagovat pan ministr. Prosím.
Ministr dopravy ČR Martin Kupka Já bych jenom rád doplnil i argumenty Ministerstva vnitra i teď, po přímé konzultaci. Prostě platí, že základním úkolem Hasičského záchranného sboru je chránit životy a zdraví, životní prostředí, zvířata a majetek před požáry a jinými mimořádnými událostmi a krizovými situacemi. Z toho jednoznačně vyplývá, že nejde jen o požáry a že zmíněné příklady současný definovaný základní úkol nepochybně pokrývá. Takže neplatí, že by v tu chvíli nebylo možné v takovém případě, když jde o život, jak jste to popisoval, využít i dron. Dává to přirozenou logiku.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Rozumím. Poprosím o oslovování mým prostřednictvím. A s žádostí o druhou faktickou pan poslanec. Prosím.
Poslanec Drahoslav Ryba: Pane ministře, nemohu s vámi souhlasit, protože oba tyto úkoly, jak základní, tak mimořádné úkoly, jsou dány zákonem. Kdyby tomu bylo v té vaší teorii, tak by to znamenalo, že žádné mimořádné úkoly plnit nemusíme. Ale hasiči musí plnit jen ty úkoly, které jsou dány zákonem. Ale třeba plošné vyhledávání nebo činnosti, které opravdu byly při covidu, přitom nejsou základním úkolem, byť se chrání životy. I u těch mimořádných úkolů je, že tu musí být ohroženy lidské životy. To v tomto případě jsou, přesto to není základním úkolem. Je to mimořádný úkol a na tom si jako bývalý ředitel generálního ředitelství trvám. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji i za dodržení času a dalším přihlášeným je pan poslanec Ivan Adamec. Prosím.
Poslanec Ivan Adamec: Děkuji. Vážená paní předsedající, vážené kolegyně poslankyně, kolegové poslanci, tak mi dovolte také pár slov při dnešním třetím čtení, než to uzavřeme. Já jsem byl ten, který v prvním čtení tady spustil trošku křik, že vlastně tady proti sobě jdou některé zájmy, které evropské nařízení od začátku definovalo do role toho, že jedni budou mít všechno a druzí nic, nebo skoro nic. A problém ještě byl v tom, že ti, co měli mít v uvozovkách skoro všechno, je velmi perspektivní obor, a ti, co neměli mít nic, je zájmová činnost, sportovní činnost, která v současné době zrovna neprožívá dobu konjunktury. Já jsem rád, že jsme se o tom tady pobavili, že se našlo řešení. Za to bych strašně chtěl poděkovat Ministerstvu dopravy a i úředníkům Ministerstva dopravy, panu náměstkovi, protože když se podíváte na ten pozměňovací návrh, není to úplně jednoduché.
Musím říct, že ty drony - a teď v souvislosti třeba s válkou, která tady probíhá vedle nás - jsou velmi perspektivní obor. Vidíte, že ve vojenství drony dneska hrají roli číslo jedna. A vždycky to tak bylo v historii lidstva, že války urychlovaly technický rozvoj zbraní, a tím samozřejmě řadu věcí pro civilní sektor, protože ono se to samozřejmě osvědčí bohužel v těch konfliktech a pak pro ten civilní sektor se to využívá, a u těch dronů to nebude jinak. A navíc, Česká republika, pokud to nevíte, je velmi - řekl bych, je to velmoc ve výrobě dronů. To si řekněme na rovinu, že je děláme tady a děláme je úspěšně, a já ten obor vnímám jako něco, co nás bude potkávat v životě v příštích letech, a možná víc, než si myslíte.
Já si myslím, že doba rozvoje této oblasti velmi rychle předběhla právní systém, právní prostředí, což není dobře. Sami víte, že takové to focení, natáčení z dronů, prakticky ilegálně, s tím jsme se asi setkali každý, někdo z nějakého hecu, z nějaké legrace, někdo to používal ze žárlivosti nebo z jiných důvodů, obchodních důvodů, a prostě to je něco, co tady v České republice nechceme, a nejenom v České republice, nechtějí to nikde takhle. Takže ty drony podle mne jsou velmi perspektivní a musím říct, že jestli si myslíme, že tohle je poslední právní úprava toho prostředí, které se bude týkat používání dronů ve společnosti v mírových dobách, tak já si myslím, že se mýlíme. Není to pravda, přijde to sem ještě několikrát, a já znovu opakuji, že bylo velmi nešťastné, že nařízení Evropské komise definovalo ten bezpilotní prostředek tak, jak ho definovalo, tím vlastně s vaničkou vylilo i děcko a my jsme to pak museli oklikou všechno tohle upravovat.
Já si myslím, že názorový střet tady ohledně hasičů je asi na diskusi mimo toto plénum, protože řada z nás nerozliší nuance toho, jak vlastně funguje profesionálně Hasičský záchranný sbor, a na druhé straně možná nevíme, že některé věci může zařizovat někdo jiný, aniž by musel být třeba členem Hasičského záchranného sboru prostě profesionál, který se najme, který má zkoušky, který umí s dronem zacházet a ví, co má dělat.
Musím říct, že s tímto se budeme potkávat ještě řadu let, protože holt ta doba jde dopředu. Můžeme si o tom myslet, co chceme, někdo je nadšený z dronů, jak to funguje, já zase tak nadšený úplně nejsem, protože jsem starý konzervativec a vím, že dá-li se něco zneužít, vždycky se to zneužije, a drony jsou krásný příklad, krásný. Nedělejme si iluze, že všechno bude zalité zářivým sluncem v této oblasti, nebude. Ona už i ta válka ukazuje, jaký je to prevít. Takže za mne - samozřejmě chápu, jsem rád, že se podařilo v této chvíli vybalancovat ten problém mezi zájmovou činností a profesionální činností.
Mimochodem, ten střet je tady delší dobu, to nebylo nic nového, proto jsem se ozval. A musím říct, že bych si přál, abychom tento návrh zákona schválili s pozměňovacími tak, jak souhlasilo Ministerstvo dopravy, a pokud budou nějaké další problémy, je potřeba diskuse. Já si myslím, že abychom odstranili všechny pochybnosti, tak bychom se o tom měli znovu bavit, jestli to, co tady padlo z obou stran, jestli je to ten správný průsečík těch řešení. Já fakt v tuto chvíli nevím. Jsme ve třetím čtení, prostor tady není, a navíc ta směrnice nebo to nařízení už mělo být dávno přijato. Máme skluz, je to vlastně z minulého období. Takže já bych prosil, kdybychom to dneska schválili ve znění souhlasných pozměňovacích návrhů tak, aby prostředí pro bezpilotní prostředky dosáhlo zlepšení. A rozhodně pamatujte na má slova: nebavíme se o tom rozhodně naposledy. Děkuji vám za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji a s faktickou se hlásí paní poslankyně Jana Pastuchová. Prosím, paní poslankyně.
Poslankyně Jana Pastuchová: Děkuji. Já bych asi měla z tohoto místa poděkovat panu ministrovi dopravy, i když je to asi zvláštní, že opozice děkuje koalici, panu kolegovi Adamcovi, vaším prostřednictvím, protože jsem zjistila, kolik je tady hobíků a lidí, kteří se zabývají modelařením a tímto sportem. Já jsem se do této diskuse také připojila, protože můj manžel je velký hobík na bezpilotní letadla a na tento sport a vím, kolik tam chodí dětí. A když jsme přišli a řešili jsme to, tak jsem ráda, že došlo aspoň k tomuto kompromisu. Vím, že to nebylo jednoduché, ale myslím si, že se udělalo pro to, co mohlo, a jsem ráda, že tento sport hlavně pro mladé kluky, které to tak baví, bude a může pokračovat dál. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji i za dodržení času a ještě se rozhlížím, ale nevnímám, že by se ještě někdo chtěl přihlásit. Ještě s faktickou chce pan poslanec Brázdil. Prosím.
Poslanec Milan Brázdil: Pane ministře, prosím vás, věříte člověku, který vedl Hasičský záchranný sbor, že mluví pravdu? Myslíte si, že tento odborník to myslí nějak špatně a v tom duchu, aby uškodil státu nebo hasičům? Myslím si, že ta diskuse... kdybychom si teď vzali chvilku přestávečku a že byste ještě přece jenom, když je to takhle precizně odvykládané, že tohle je něco, co přece pozbývá... Vrátíme se k tomu někdy příště, však udělejme si pět minut. Zkuste to ještě jednou probrat. To je můj návrh, ale já vám nechci do toho moc mluvit, nicméně myslím si, že generální ředitel Hasičského záchranného sboru asi to myslí dobře jak pro hasiče, tak pro tento stát, i to šéfoval několik let.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji. Hlásí se opět s faktickou pan ministr. Prosím.
Ministr dopravy ČR Martin Kupka Já jsem v té své reakci nijak nezpochybnil odbornou způsobilost pana kolegy, v žádném případě ne. Probíhá i teď po dobu projednávání ve třetím čtení intenzivní komunikace s Ministerstvem vnitra, s Ministerstvem dopravy, s lidmi, kteří se předtím shodli i na tom doporučení a na tom stanovisku. Platí, co jsem zmínil v předchozí reakci. Bohužel, návrh toho pozměňovacího návrhu, to znění, rozšiřuje uplatnění na jakékoliv jiné úkoly. Platí zároveň, že samozřejmě i použití dronu se základními pravidly musí řídit, a odchýlení od pravidel, a tady jde přece o společný zájem bezpečnosti, je myslitelné jen v těch případech, kdy, jak je vyjmenováno - a tady zazněl i ten případ, kdy je v ohrožení život, v tomto případě třeba dítěte a tam nepochybně takové použití dronů možné bude, ale za standardních okolností stejně jako i v jiných případech. Tak věřím, že pokud v tomto případě panuje shoda i na Ministerstvu vnitra, i u Hasičského záchranného sboru, že ani ze strany těch úředníků to není krok, který by mířil proti zájmům hasičů nebo ochrany životů lidí.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji a s faktickou je ještě přihlášen pan poslanec Ivan Adamec. Můžete se ujmout slova, já současně předávám řízení schůze.
Poslanec Ivan Adamec: Ano, děkuji paní místopředsedkyně. Kolegyně, kolegové, no, tak kolega Brázdil - já ho mám rád, on to myslí fakt dobře, akorát fakt myslet dobře nestačí. Cesta do pekel je dlážděná samými dobrými úmysly. My všichni to tady myslíme dobře, ale každý jinak, proto tady je koalice, proto tady je opozice. Takže já bych byl opatrný na tato vyjádření. Já jsem to taky nemyslel, že se k tomu jako vrátíme účelově v tuhle chvíli, nebo ne. Já si myslím, že jsme ve třetím čtení pozměňovací návrhy jsou dány, ty se měnit nedají a buď ho schválíme, nebo ho neschválíme. A pak se bavme o tom, jestli ta pravidla tak jsou nastavená v tuto chvíli, jestli jsou dostatečná pro ty činnosti, nebo jsou nedostatečná. To je něco úplně jiného. Tak já bych prosil, abychom fakt postupovali podle jednacího řádu. Jsme ve třetím čtení, pozměňovací návrhy jsou dány, máme jenom možnost ano, ne, anebo když jsme alibisti, tak se zdržíme. Děkuju vám na pozornost.
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Pan poslanec.
Poslanec Drahoslav Ryba: Já ještě snad jednou a myslím si, že už naposledy, opravdu nechci zdržovat dnešní jednání. Já si myslím, že jsem se do toho nesnažil opravdu politiku vůbec vnést, ani to o politice není, protože tady je to opravdu o lidech, které chceme zachránit. A říkal jsem, že ti hasiči tam půjdou zasahovat, ale mohli by zasahovat efektivněji a rychleji.
Co se týká pana ministra, já s ním souhlasím, že to projednávali s Ministerstvem vnitra. Problém je, s kým. Vy jste to projednávali zřejmě podle mých informací buď s panem ministrem, nebo s odborem bezpečnostní politiky, kteří ovšem v této problematice mají, řekl bych, vědomosti při vší úctě minimální. Ale odbor legislativy generálního ředitelství zastává úplně zcela jiné stanovisko a zcela jiné názory, ale je to na vás.
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji a dívám se - ještě někdo má zájem vystoupit v rámci rozpravy? Pokud se již nikdo nehlásí, tak tímto rozpravu končím.
A táži se pana ministra, jestli má zájem o závěrečné slovo? Nemá pan zpravodaj? Rovněž ne.
Tak můžeme tím pádem přistoupit k hlasování o pozměňovacích návrzích a poprosil bych tady pana zpravodaje garančního výboru, aby nás seznámil s procedurou hlasování a poté aby přednášel jednotlivé pozměňovací návrhy a před hlasováním k nim sdělil stanovisko. Děkuji.
Poslanec Karel Sládeček: Děkuji, pane předsedající. Milé dámy a pánové, k návrhu procedury hlasování o pozměňovacích návrzích podaných k návrhu zákona o návrhu zákona jako celku, který můžete nalézt také v usnesení hospodářského výboru...
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Já vás přeruším a poprosil bych všechny přítomné, jestli by se mohli ztišit případně, aby si vyřídili vše, co potřebují, před sálem, ale pan zpravodaj teď představuje proceduru hlasování, tak ať tam neuděláme žádnou chybu. Ještě jednou moc prosím a děkuji. Máte slovo.
Poslanec Karel Sládeček: Děkuji. ... které můžete nalézt také v usnesení hospodářského výboru z 16. schůze dne 27. září 2022. Navrhuji hlasovat po bodech, přičemž navrhuji spojit do jednoho hlasování body jednotlivých pozměňovacích návrhů, které spolu věcně souvisí, tedy návrhy C2.1 až C2.4 a C3.1 a C3.2. Takže nejprve bychom hlasovali o pozměňovacím návrhu A.
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Tak tady, jestli už nemáte žádné další, se zeptám, jestli všichni souhlasí s touto procedurou, jestli někdo nemá jiný návrh? Pokud ne, tak se můžeme pustit do hlasování a poprosím bych vás, abyste vždycky zmínil konkrétní bod, a následně dám hlasovat. Děkuji.
Poslanec Karel Sládeček: Takže nejprve bychom hlasovali o pozměňovacím návrhu A, zmírnění právní úpravy provozování a řízení bezpilotních systémů v rámci spolků.
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji a prosím o vaše stanovisko.
Poslanec Karel Sládeček: Stanovisko hospodářského výboru je souhlasné.
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Teď poprosím o stanovisko pana ministra. (Ministr: Souhlas.) Děkuji.
Zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?
Hlasování číslo 104, přihlášeno 154, pro se vyslovilo 149, proti nikdo. Výsledek je: přijato. Můžeme pokračovat.
Poslanec Karel Sládeček: Nyní bychom hlasovali pozměňovací návrh B, rozšíření možností odchýlit se od pravidel létání při létání hasičských bezpilotních letadel. Stanovisko hospodářského výboru: nesouhlas.
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Stanovisko pana ministra? (Ministr: Nesouhlas.) Děkuji.
Zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?
Hlasování číslo 105, přihlášeno 154, pro 71, proti 72. Výsledek: zamítnuto. Poprosil bych o další bod.
Poslanec Karel Sládeček: Nyní bychom hlasovali o pozměňovacím návrhu C1, úprava hranice pro projednávání záměru rozvoje letiště. Stanovisko hospodářského výboru je souhlasné.
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Pan ministr? (Ministr: Souhlas.)
Zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?
Hlasování číslo 106, přihlášeno bylo 155, pro bylo 154, proti nikdo. Výsledek: přijato. Můžeme pokračovat.
Poslanec Karel Sládeček: Pozměňovací návrhy C2.1 až C2.4. Jedná se o zpřesnění právní úpravy pojištění odpovědnosti za škody z provozu bezpilotního systému. Stanovisko hospodářského výboru je souhlasné.
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Stanovisko pana ministra? (Ministr: Souhlas.) Děkuji.
Zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti? Děkuji.
Hlasování číslo 107, přihlášeno 155, pro 155. Výsledek: přijato.
Jenom upřesňuji, hlasovali jsme vlastně C2.1 až C2.4, je to tak, pane zpravodaji? (Zpravodaj: Ano.)
Čili teď budeme hlasovat další, děkuji.
Poslanec Karel Sládeček: Poslední pozměňovací návrh C3.1 a C3.2, jedná se o zpřesnění právní úpravy pojištění odpovědnosti za škody z provozu bezpilotního systému v pozměňovacích návrzích. Stanovisko hospodářského výboru je souhlasné.
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji a poprosím pana ministra. (Ministr: Také souhlasné stanovisko.)
Zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?
Hlasování číslo 108, přihlášeno 155, pro bylo 155, proti nikdo. Výsledek: přijato.
Vzhledem k tomu, že jsme hlasovali o všech pozměňovacích návrzích, přikročíme k hlasování o celém návrhu zákona. Přednesu návrh usnesení: "Poslanecká sněmovna vyslovuje souhlas s vládním návrhem zákona, kterým se mění zákon č. 49/1997 Sb., o civilním letectví a o změně a doplnění zákona č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání, živnostenský zákon, ve znění pozdějších předpisů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony podle sněmovního tisku 207 ve znění schváleném Poslaneckou sněmovnou."
Zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?
V hlasování číslo 109 přihlášeno 155, pro bylo 148, proti nebyl nikdo. Výsledek: přijato.
A já konstatuji, že s návrhem zákona byl vysloven souhlas. A já děkuji za spolupráci všem.
Dovolte, abych otevřel další bod číslo
Aktualizováno 6. 11. 2023 v 15:57.