Čtvrtek 29. září 2022, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze

(pokračuje Jan Bartošek)

4.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 582/1991 Sb., o organizaci
a provádění sociálního zabezpečení, ve znění pozdějších předpisů,
a některé další zákony
/sněmovní tisk 296/ - prvé čtení

Z pověření vlády předložený návrh uvede i v tomto případě místopředseda vlády a ministr práce a sociálních věcí Marian Jurečka. Pane ministře, prosím, ujměte se slova.

 

Místopředseda vlády, ministr práce a sociálních věcí ČR Marian Jurečka: Děkuji. Vážený pane místopředsedo, kolegyně, kolegové, tento návrh zákona č. 582/1992 Sb. si klade za cíl v této své novelizaci řešit především problematiku lékařské posudkové služby. Jsme v situaci, kdy v České republice, si myslím, že z hlediska fungování státu vůči občanům této země jsme velkým dlužníkem v tom, jakým způsobem stíhá, nebo spíše nestíhá lékařská posudková služba odbavovat žádosti našich občanů na posouzení.

My jsme připravili tuto novelu, která navazuje už i na určité snahy minulé Poslanecké sněmovny, proto, abychom zrychlili fungování lékařské posudkové služby. Tou nejpodstatnější změnou a cílem tohoto návrhu je, abychom doplnili personál lékařské posudkové služby o novou pozici odborného nelékařského zdravotního pracovníka, který se bude v rozsahu své kvalifikace podílet na procesu posuzování zdravotního stavu a připravovat odborné podklady pro tvorbu posudku. Posudek vypracovaný tímto pracovníkem bude schválen a podepsán lékařem okresní správy sociálního zabezpečení. Návrh zákona vyjmenovává jasně odbornosti podle zákona o nelékařských zdravotnických povoláních, které budou kvalifikačním předpokladem pro výkon činnosti tohoto pracovníka. Zároveň stanovuje získání zvláštní odborné způsobilosti pro úzce vymezené zdravotnické činnosti v posudkové službě absolvováním certifikovaného kurzu. Lhůta pro absolvování certifikovaného kurzu je stanovena na 24 měsíců ode dne nástupu odborného nelékařského zdravotnického pracovníka do zaměstnání. Co je také důležité, je potřeba si uvědomit, že nelékařský zdravotnický pracovník bude vykonávat -

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Omlouvám se, pane ministře, ale zvlášť v pravé části sálu požádám o ztišení, aby bylo dobře rozumět, co pan ministr říká. Děkuji vám. Pane ministře, prosím, pokračujte.

 

Místopředseda vlády, ministr práce a sociálních věcí ČR Marian Jurečka: Je také důležité si uvědomit, že tento nelékařský zdravotnický pracovník nebude pracovat podle zákona o státní službě, ale bude pracovat v rámci pracovněprávního vztahu. Z tohoto důvodu se v této části drobně novelizuje také zákon o státní službě č. 234/2014 Sb. Zrychlení a modernizace postupu při posuzování zdravotního stavu navrženým opatřením procesního charakteru - jedná se o stanovení lhůty orgánem sociálního zabezpečení, která nesmí být kratší než 15 dní pro předložení podkladů posuzovanou osobou k posouzení jejího zdravotního stavu nebo zavedení elektronické komunikace posudkových lékařů s poskytovateli zdravotních služeb v rámci součinnosti při posuzování zdravotního stavu pro účely sociálního zabezpečení.

V zákoně č. 187/2006 Sb., o nemocenském pojištění, se navrhují dílčí úpravy k zefektivnění kontrol posuzování dočasné pracovní neschopnosti orgánem nemocenského pojištění. Účinnost tohoto zákona se navrhuje dnem 1. ledna 2023.

Děkuji za podporu tohoto návrhu zákona, kterým si opravdu klademe za cíl zrychlit a také zefektivnit naši lékařskou posudkovou službu. Děkuji za podporu a děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám také děkuji, pane ministře, a prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení, poslanec Vít Kaňkovský. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Vít Kaňkovský: Dobrý podvečer. Vážený pane místopředsedo, vážení členové vlády, milé kolegyně, kolegové, pan ministr Jurečka představil novelu zákona č. 582/1991 Sb., o organizaci a provádění sociálního zabezpečení, včetně dalších souvisejících zákonů. Shrnul ty nejdůležitější změny a také se zmínil o cílech, které tato novela má. Navazuje se na určitou snahu z minulého volebního období, která ale nebyla zdaleka dotažena do konce.

Všichni víme, že lékařská posudková služba dlouhodobě bojuje s personálním deficitem zejména na pozicích lékařů posudkové služby, také bojuje s vysokým věkem těchto lékařů, a tím se neúměrně prodlužují posudky, které lékařská posudková služba předkládá jednak k posouzení invalidity, příspěvku na péči, některých dávek a tak dále. Tento návrh zřizuje tedy novou pozici odborného nelékařského zdravotnického pracovníka, což je trošičku rozdíl před těmi dřívějšími změnami, kdy jsme tam trošičku posílili tu administrativní činnost. Ten odborník, nelékařský zdravotnický pracovník, bude mít možnost se zapojit přímo do toho systému posuzování s tím, že na konci celého procesu bude lékař posudkové služby evidovat a podepisovat tento posudek. Tedy mělo by dojít k určité dělbě práce v těch prvokolových posuzováních, mělo by to zrychlit efekt posuzování na lékařské posudkové službě a zefektivnit činnost lékařské posudkové služby.

Jsou tam i některé další změny v činnosti České správy sociálního zabezpečení, tak aby se zlepšila komunikace mezi Českou správou sociálního zabezpečení a klinickými lékaři, a také některé kroky vedoucí k další elektronizaci procesu, právě aby se zrychlila komunikace a bylo to i přívětivější jak vůči klientům nebo žadatelům o to jednotlivé posuzování, tak i na straně lékařů posudkové služby a klinických lékařů. Tolik tedy na úvod k této novele.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji vám. Otevírám obecnou rozpravu, kde eviduji jednu přihlášku, a tu podala paní poslankyně Lucie Šafránková. Prosím, paní poslankyně.

 

Poslankyně Lucie Šafránková: Děkuji vám za slovo, pane místopředsedo. Za SPD již dlouhodobě prosazujeme a požadujeme navýšení personálních kapacit lékařské posudkové služby, což pomůže v prvé řadě našim zdravotně postiženým občanům, ale nejen jim. Takže jsem ráda, že s tímto návrhem vláda konečně přišla. Ostatně reforma systému lékařské posudkové služby je i důležitým bodem našeho volebního programu. A nemůže zůstat jen u těchto dílčích změn, o kterých dnes začínám jednat. V tomto ohledu je zavedení institutu a pozice odborného nelékařského zdravotnického pracovníka prvním nezbytným a správným krokem zejména proto, aby naši zdravotně postižení občané nemuseli již nadále na autoritativní posouzení jejich zdravotního stavu a na následné přiznání a vyplácení příslušné sociální dávky či invalidního důchodu čekat neúměrně dlouho, jako tomu v mnoha českých regionech momentálně je. Ale v souvislosti s neustálým úbytkem posudkových lékařů v důsledku jejich vysokého průměrného věku jsou nutné i mnohé další systémové změny. Takže za SPD rozhodně tento návrh podporujeme a budeme ho určitě schvalovat. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám také děkuji, paní poslankyně. Ptám se, zda někdo další se hlásí? Prosím, pan zpravodaj. Máte slovo.

 

Poslanec Vít Kaňkovský: Tak ještě jednou dobrý podvečer. Já jsem nechtěl zneužívat pozice zpravodaje a ještě bych chtěl pár poznámek k této předložené novele.

Jak už jsem zmiňoval, navazuje na určité snahy jednak Ministerstva práce a sociálních věcí z minulého volebního období, které dělalo určité spíš operativní změny, nikoliv legislativní, a navazuje také na poslaneckou novelu z minulého volebního období, která byla podaná v roce 2020 kolegou Jiřím Běhounkem a mnou, na které jsme spolupracovali, a já to tady říkám na rovinu, s MPSV a na které jsme tenkrát strávili řadu měsíců. My jsme viděli v té době, jak kritická je situace na lékařské posudkové službě a že jenom pouze ta operativní řešení nemohou přinést dlouhodobý efekt. Tady souhlasím s kolegyní Šafránkovou, že ani tato novela, kterou dneska předkládáme, nám úplně situaci na lékařské posudkové službě z dlouhodobého hlediska nevyřeší. Přesto vítám, že Ministerstvo práce a sociálních věcí se inspirovalo tou naší novelou z větší části právě k tomu zřízení toho odborného zdravotnického pracovníka, inspirovalo se a převzalo vlastně z toho sněmovního tisku 1010 z minulého volebního období a přidalo k tomu některé další změny.

Přesto bych rád tady podotkl, že právě ty změny, které jsou vedeny k té zlepšené komunikaci mezi klinickými lékaři a lékaři posudkové služby, nebudou možná úplně s nadšením přijímány právě u těch klinických lékařů. Je třeba si uvědomit, že jak lékaři v nemocnicích, tak lékaři praktičtí a lékaři odborní specialisté jsou dneska tak zatíženi administrativou, že každé další povinnosti jsou pro ně už nad rámec toho, co jsou schopni zvládat. Proto tady chci požádat pana ministra, a my samozřejmě vedeme tu diskusi i v odborných kruzích, abychom v těch dalších opatřeních k tomu, aby lépe fungovala posudková služba, pokračovali. Mám na mysli opatření, která by vedla k tomu, že bychom zrychlili ten systém už na samotném počátku.

Dneska nám chybí vlastně ucelená metodika, jakým způsobem kliničtí lékaři mají vystavovat odborné posouzení k jednotlivým typům žádostí, to znamená k žádosti o invaliditu, žádosti o příspěvek na péči nebo na pořízení zdravotní pomůcky. A kdybychom dokázali jednak legislativně a jednak metodicky připravit postup strukturovaného dokumentu k jednotlivým žádostem, který by byl v elektronické podobě, tak by to výrazným způsobem lékařům v praxi usnadnilo život, zrychlilo by to ten systém. A pokud by náhodou došlo k nějakému nedorozumění nebo potřebě doplnění, opět by ta komunikace mezi klinickými lékaři a lékaři lékařské posudkové služby byla rychlejší.

Takže já bych se velmi přimlouval za to, aby tato novela prošla. Jsem velmi rád, že tady je. Ale neusněme na vavřínech. Je potřeba v rámci toho, abychom tu kritickou situaci, která je dlouhodobá na lékařské posudkové službě, a stačí se podívat na věkový průměr lékařů posudkové služby, abychom dokázali do budoucna zlepšit natolik, aby se neprodlužovaly neúměrně lhůty pro vystavení těch jednotlivých posudků. V těch minulých obdobích to bylo tak, že se to nepřekračovalo o týden, 14 dní, ale někteří žadatelé o invalidní důchod nebo o nějakou pomůcku, případně o příspěvek na péči, čekali tři čtyři měsíce nad rámec zákonné lhůty. A to do budoucna nesmíme dopustit. Děkuji vám za pozornost. A věřím i v podporu tohoto návrhu zákona.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji. Nikdo další do obecné rozpravy není přihlášen ani se nehlásí. V tom případě končím obecnou rozpravu.

Nyní se budeme zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání. Nejprve rozhodneme o přikázání garančnímu výboru. Předsedkyně Poslanecké sněmovny svým rozhodnutím navrhla přikázat předložený návrh k projednání výboru pro sociální politiku jako výboru garančnímu. Já se ptám, zda někdo další navrhne další výbor?

Ale já jsem neudělal jednu věc, za tu se omlouvám. Po ukončení obecné rozpravy jsem se nezeptal pana ministra a pana zpravodaje, zda chcete závěrečné slovo. Není tomu tak. Není tomu tak, ještě jednou se omlouvám.

A nyní tedy budeme pokračovat k hlasování o garančním výboru. Jak jsem řekl, předsedkyně Poslanecké sněmovny svým rozhodnutím navrhla přikázat předložený návrh k projednání výboru pro sociální politiku jako výboru garančnímu. Ptám se, zda někdo jiný navrhujete jiný výbor jako garanční? Nikoho takového nevidím. Tedy dám hlasovat.

 

Já zahajuji hlasování a ptám se, kdo souhlasí s tím, aby předložený návrh byl přikázán k projednání výboru pro sociální politiku jako garančnímu výboru, ať zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti tomuto návrhu?

Je to hlasování s pořadovým číslem 8, přihlášeno je 131 poslankyň a poslanců, pro návrh 120, proti nikdo. Konstatuji, že tento návrh byl přikázán k projednání výboru pro sociální politiku jako garančnímu výboru. (V sále je trvalý hluk.)

 

Předsedkyně Poslanecké sněmovny nenavrhla přikázat tento návrh dalšímu výboru a já se ptám, zda máte návrh na přikázání dalšímu výboru nebo výborům k projednání? Žádný takový návrh nevidím. Vzhledem k tomu, že nepadl v obecné rozpravě návrh na prodloužení nebo zkrácení lhůty, tím jsme hlasovali o všem, co bylo potřeba hlasovat, a já končím projednávání tohoto bodu.

 

Otevírám poslední bod dnešní schůze a tím je bod číslo

Aktualizováno 6. 11. 2023 v 15:57.




Přihlásit/registrovat se do ISP