Úterý 27. září 2022, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze
(pokračuje Karel Havlíček)
22.
Vládní návrh zákona o omezujících opatřeních proti některým závažným jednáním
uplatňovaných v mezinárodních vztazích (sankční zákon)
/sněmovní tisk 256/ - druhé čtení
Z pověření vlády předložený návrh zákona uvede pan ministr Šalomoun. Tímto ho prosím, aby se ujal slova. Máte slovo.
Ministr pro legislativu ČR Michal Šalomoun Vážený pane předsedající, vážené poslankyně, vážení poslanci, děkuji za slovo. Sankční zákon je to, co měla vláda i ve svém programovém prohlášení pod názvem Magnitského zákon. Měli jsme vizi, že ho nachystáme do konce letošního roku, nicméně události na Ukrajině přípravu tohoto zákona výrazně uspíšily. Účelem tohoto sankčního zákona je umožnit České republice v rámci její zahraniční a bezpečnostní politiky sankcionovat ty, kteří porušují nebo narušují mezinárodní mír, bezpečnost, lidská práva a svobody, demokracii a jiné chráněné hodnoty. Subjekty, které mohou být sankcionovány pomocí tohoto zákona, mohou být jednak fyzické i právnické osoby, ale rovněž to mohou být entity bez právní osobnosti.
Cíle sankčního zákona by se daly rozdělit do dvou oblastí. Jednak je to zakotvení doposud chybějících zákonných pravidel pro přípravu návrhu České republiky na zařazení dotčeného subjektu na sankční seznam Evropské unie, dále je to současné zakotvení pravidel pro přijímání vlastních vnitrostátních omezujících opatření.
Pokud se týká druhého cíle, národní seznam bude komplementární k tomu evropskému a prioritní bude vždy snažit se zapsat některý subjekt na evropský seznam, a teprve pokud se to nebude dařit v dohledné době, potom využít náš národní seznam.
Co se týče uplatnitelných sankcí, které bude možno uložit, to neřeší přímo tento zákon, ale řeší to zákon o provádění mezinárodních sankcí, který se novelizoval v nedávné době a nabyl účinnosti 1. září 2022. Takže ta procedura bude probíhat pomocí tohoto zákona.
Návrh byl projednán ve výborech a v nich se ukázalo, že asi většina jej vnímá jako potřebný, takže doufám, že bude propuštěn i do dalšího čtení. Děkuji.
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Pouze připomínám, že návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání zahraničnímu výboru jakožto výboru garančnímu a tisk byl rovněž přikázán ústavně-právnímu. Usnesení výboru byla doručen jako sněmovní tisky 256/1 až 3. A nyní prosím, aby se slova ujal zpravodaj zahraničního výboru, pan poslanec Marek Ženíšek, a informoval nás o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnil.
Poslanec Marek Ženíšek: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Zahraniční výbor projednal daný tisk na své schůzi 1. září tohoto roku a nutno říct, že v diskusi většina členů výboru vyjádřila podporu potřebě - nejenom potřebě, ale i důvodům, o kterých hovořil před chvílí pan ministr, přijmout danou právní normu, a nenavrhl žádné pozměňovací návrhy. A v tomto duchu přijal následující usnesení:
"Zahraniční výbor
I. doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky vládní návrh zákona o omezujících opatřeních proti některým závažným jednáním, uplatňovaný v mezinárodních vztazích, takzvaný sankční zákon, sněmovní tisk 256, schválit;
II. zmocňuje zpravodaje výboru, aby ve spolupráci s navrhovatelem a legislativním odborem Kanceláře Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky popřípadě navrhl i další nezbytné úpravy podle § 95 odst. 2 zákona o jednacím řádu Poslanecké sněmovny;
III. zmocňuje zpravodaje výboru, aby s tímto usnesením seznámil Poslaneckou sněmovnu;
IV. pověřuje předsedu, aby toto usnesení předložil předsedkyni Poslanecké sněmovny."
Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji a nyní prosím, i když ji zde nevidím, zpravodajku ústavně-právního výboru, paní poslankyni Helenu Válkovou. Vidím, že místo ní bude pan předseda Vondráček, tak máte slovo.
Poslanec Radek Vondráček: Děkuji, pane místopředsedo. Paní poslankyně Válková je omluvena z pracovních důvodů od půl šesté, bohužel se nedočkala projednání tohoto tisku. Požádala mě jenom o stručnou zprávu.
O projednávání v ústavně-právním výboru tu podstatu přednese, předpokládám, pan kolega poslanec Haas, protože on spolupracoval s paní Válkovou na tom pozměňovacím návrhu.
Vy jste na tom vydělali, protože zpráva zpravodaje bude asi kratší, než kdyby ho říkala kolegyně Válková. Takže já vás jenom informuji, že jsme to projednávali 2. září na ústavně-právním výboru a po široké dohodě a po diskusi odborné, která se soustředila na právní stránku věci a na formální stránku, jsme přerušili, byla dána lhůta na pozměňovací návrhy a opětovně jsme projednávali 16. září s tím, že to projednání bylo poměrně krátké, protože jsme skutečně nalezli nějakou shodu. Nešli jsme do podstaty zákona, ale odstranili jsme především několik terminologických nejasností, zkrátila se nějaká lhůta. Opravdu nechci brát informační čas panu poslanci Haasovi, který vlastně společně s paní poslankyní Válkovou předložili společný pozměňovací návrh a ten byl jednomyslně přijat ústavně-právním výborem. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Tak já děkuji a tímto otevírám obecnou rozpravu. Ano, pane poslanče, máte slovo. Pan poslanec Haas.
Poslanec Karel Haas: Vážený pane předsedající, děkuji mnohokrát za slovo. Já skutečně tady dnes hovořím k tomuto bodu v zastoupení paní kolegyně Válkové, která by jako žena, jako dáma měla přednost. Navážu na slova předsedy ústavně-právního výboru pana kolegy Vondráčka.
Skutečně, Magnitského zákon byl přijat v rámci ústavně-právního výboru po velmi dobré odborné debatě naprosto jednomyslně, což si myslím, že tomuto zákonu, který má tak zásadní politické, bezpečnostní, lidskoprávní aspekty, tak tady ta široká shoda nepochybně zákonu sluší.
Já se vás pokusím nijak nezdržovat a velmi stručně uvedu nebo popíšu obsah pozměňovacího návrhu, který se stal návrhem ústavně-právního výboru. Byl prosím vás zpracován ve spolupráci s Ministerstvem zahraničních věcí, s ním konzultován, s ním odsouhlasen. Těch bodů v pozměňovacím návrhu je zhruba pět následujících.
Za prvé pro posílení naprosté jednoznačnosti zákona ve směru k jeho subsidiaritě k evropským sankčním mechanismům se do zákona doplnil výslovný odkaz na zakládací smlouvy Evropské unie tak, aby tam nebyl odkaz jenom na sekundární právo Evropské unie, ale přímo na zakládací smlouvy. To v zásadě byl první takový důležitý právní aspekt, který se v pozměňovacím návrhu objevil.
Další poměrně zásadní bod je ten, že se zkrátily lhůty, protože zákon může mít potenciálně zásadní dopady na subjekty, které zákonu budou podléhat, tak se zkrátily lhůty, ve kterých řeknu ministerstvo, vláda konají v postupu a v procesu podle zákona. To je druhý podstatný prvek.
Třetí podstatný prvek pozměňovacího návrhu je, že se do zákona výslovně doplnil v zásadě procesní mechanismus pro zrušení zápisu v sankčním seznamu, pokud pro to pominou ty věcné důvody, které k zápisu na seznam vedly.
A konečně vlastně poslední - takže čtyři jsou ty klíčové body - konečně poslední z bodů pozměňovacího návrhu je v zásadě posílení role soukromoprávních subjektů, které při sběrové nebo šetřící působnosti Ministerstva zahraničních věcí, kde Ministerstvo zahraničních věcí ve spolupráci s dalšími českými subjekty státní správy, bezpečnostními složkami a tak dále v zásadě sbírá informace o závadovém jednání, které pak vede k zápisu na sankční seznam. Samozřejmě ten sběr informací může mít dopad do postavení, do povinností soukromoprávních subjektů, takže do zákona, což si myslím, že je také velmi správný postup, ústavněprávní postup. Doplnily se za prvé lhůty rozumné pro povinnost součinnosti soukromoprávních subjektů s ministerstvem právě v rámci této sběrové působnosti ministerstva, za b) se doplnil nárok těchto subjektů, pokud by jejich součinnost s ministerstvem ve věci tohoto důležitého zákona vyvolala na straně soukromoprávních subjektů nějaké náklady, na náhradu těchto - podtrhnu třikrát - účelně a nutně vynaložených nákladů.
Tolik snad k popisu, zase z důvodu efektivity dnešní schůze, k popisu pozměňovacího návrhu. Děkuji.
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji, pane poslanče. Je někdo další, kdo má zájem? Ano, vidím pana poslance Strýčka. Máte slovo. Jsme stále v obecné rozpravě.
Poslanec Jiří Strýček: Vážený pane předsedající, vážení členové vlády, vážené kolegyně, vážení kolegové, jenom velmi krátce. Chci vyjádřit jako klubový zpravodaj stanovisko klubu hnutí ANO. Jak už jsme avizovali v prvním čtení, my samozřejmě tento zákon podpoříme. S ohledem na stávající politickou situaci a celkový vývoj válečného konfliktu na Ukrajině je určitě nutností tento zákon přijmout a schválit. Já tedy bych tady ještě rád opravdu vyjádřil nebo kvitoval s povděkem to, že tento předložený návrh byl podroben řádnému legislativnímu procesu, zejména jeho projednání v ÚPV, a že nebyl projednán ve zrychleném režimu dle § 90 jednacího řádu Poslanecké sněmovny, jak bylo původně předkladateli požadováno. Děkuji.
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji, pane poslanče. Má ještě někdo zájem vystoupit v obecné rozpravě? Nikoho nevidím, tedy končím obecnou rozpravu.
A táži se, jestli je zájem o závěrečné slovo? Pan zpravodaj? Rovněž ne. Děkuji.
Tak můžeme se pustit tedy do podrobné rozpravy, kterou tímto zahajuji. Jenom připomínám, že pozměňovací a jiné návrhy přednesené v podrobné rozpravě musí být vždy odůvodněny. Do podrobné rozpravy se nikdo nehlásí, čímž tedy končím podrobnou rozpravu a končím současně druhé čtení tohoto návrhu. Děkuji všem za spolupráci.
A dovolte, abych zahájil další bod a to je bod číslo
Aktualizováno 6. 11. 2023 v 15:57.