Čtvrtek 8. září 2022, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze
(pokračuje Olga Richterová)
166.
Financování rozvoje školské infrastruktury z IROP 2021-2027
/sněmovní dokument 911/
Tento sněmovní dokument obsahuje usnesení výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu číslo 66 ze dne 14. června 2022.
A já nyní poprosím pana zpravodaje výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu, pana poslance Davida Šimka, aby se ujal slova, předložený sněmovní dokument uvedl a přednesl návrh usnesení. Prosím, pane poslanče, ujměte se slova.
Poslanec David Šimek: Děkuji, paní předsedající. Kolegyně, kolegové, já si dovolím vám přednést zpravodajskou zprávu, která vychází z výboru pro vědu, vzdělávání, kulturu, mládež a tělovýchovu, tuto záležitost projednal na své 13. schůzi 14. června 2022 a přijal k němu usnesení číslo 66, sněmovní dokument 911, ve kterém žádá Poslaneckou sněmovnu, aby vyzvala vládu k řešení situace ve financování, navyšování kapacit a modernizace odborného zázemí v regionálním školství. Text výzvy vládě je součástí návrhu usnesení, se kterým vás seznámím v závěru své zpravodajské zprávy, tedy na konec.
Součástí sněmovního dokumentu je i důvodová zpráva, kterou se vám teď pokusím velmi ve stručnosti shrnout. V České republice máme dlouhodobé problémy s kapacitami základních a mateřských škol, které díky přílivu uprchlíků z Ukrajiny byly ještě více zvýrazněny, a je potřeba najít prostředky na zvyšování těchto kapacit. K tomu se výrazně nabízí využít prostředky z Integrovaného regionálního operačního programu, kde je na tyto aktivity v tomto programovacím období vyčleněno bohužel o 7 miliard méně než v období minulém. O vyšší alokaci se samozřejmě vedou diskuse, ale pokud chceme nedostatečné kapacity řešit, musíme na ně najít peníze. A pokud je nemáme z rozdělených evropských fondů, můžeme buď zapojit státní rozpočet, nebo to řešit realokacemi v průběhu programovacího období, tedy nevyčerpané finance z Integrovaného regionálního operačního programu přesunout právě na tento strategický cíl 4.1, Vzdělávací infrastruktura a investice do rozšiřování kapacit a modernizace odborného zázemí mateřských, základních a středních škol. Právě k tomu by podle usnesení školského výboru měla Poslanecká sněmovna vládu vyzvat.
Nyní bych si dovolil načíst usnesení Poslanecké sněmovny k tomuto bodu, který vychází z usnesení školského výboru číslo 66:
"Poslanecká sněmovna vyzývá vládu České republiky, aby
I. k potřebnému navýšení kapacit a modernizaci odborného zázemí, mateřských, základních a středních škol, které se dlouhodobě potýkají s nedostatkem kapacit a podfinancováním, hledala finanční prostředky pro jejich podporu také v rámci národních zdrojů;
II. nečerpané finanční prostředky z IROP a případně dalších operačních programů, zjištěné v průběhu implementace programového období 2021 až 2027, přesunula právě pro podporu strategického cíle 4.1, Zlepšování rovného přístupu k inkluzivním a kvalitním službám v oblasti vzdělávání, odborné přípravy a celoživotního učení pomocí rozvoje přístupné infrastruktury."
Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Také děkuji za toto uvedení a zahajuji všeobecnou rozpravu, do které vnímám s přednostním právem přihlášku pana ministra. Prosím.
Ministr školství, mládeže a tělovýchovy ČR Vladimír Balaš: Ano, děkuji. Vážená paní předsedající, vážené dámy poslankyně, vážení páni poslanci, dovolte mi, abych za Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy uvedl několik informací a poznámek k projednávanému bodu.
Výzvy pro navyšování kapacity mateřských škol byly vyhlášeny 23. 8. 2022. Z výzvy pro přechodové regiony pro obce s rozšířenou působností s indexem 8+ bylo vyčerpáno k 7. 9. asi 72 % celkové alokace peněz u ORP, s indexem 7+ v méně rozvinutých regionech je to zhruba 31 %. Počítáme s tím, že navazující výzvy budou v režimu snižujícího se indexu, tedy 6+ a dál až na úroveň 4+ v případě dostatku prostředků.
Došlo již i ke shodě ministerstev, že v případě realokací půjdou peníze právě na mateřské školky, je to vlastně priorita této vlády. Současný objem financí v těchto programech je 3,5 miliardy pro mateřské školky a museli bychom je patrně navýšit zhruba na 5 miliard, abychom uspokojili žádosti ORP s indexem 4+. Původní odhad byl 1,5 miliardy, ale ceny stavebních materiálů a prací rostou, myslím, že minimálně o jednu třetinu, a my nemůžeme čekat na to, až se zase sníží zpátky, jakkoli některé signály jsou povzbuzující a materiály pomalu začínají klesat. V případě základních škol, kam míří 6 miliard hlavně na vybudování odborných učeben a vybavení, bychom museli navýšit peníze z národních fondů.
Jako ministr školství samozřejmě výzvu výboru pro vzdělávání vítám a případný převis peněz, jak jsem řekl, do školství půjde, ale budeme muset hledat peníze i v národních zdrojích. Takže děkuji za podporu a za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji, pane ministře, a s přednostním právem se hlásí ještě pan ministr a vicepremiér pro digitalizaci Ivan Bartoš. Prosím.
Místopředseda vlády a ministr pro místní rozvoj ČR Ivan Bartoš: Děkuji za slovo, paní předsedající. Vážené kolegyně, vážení kolegové, já jsem v podstatě zajedno s tím popisem, tak jak to zde zaznělo od pana zpravodaje i následně od pana ministra školství. Ono je to takový, jak bych to nazval, koloběh života - když v nějaký moment nejsou dostatečné kapacity ve školkách a nepostupujeme ve všech úrovních stejně, logicky pak bude tlak na kapacity na základních školách a i pak na středních školách, což ve velkých městech teď již vidíme, kdy poptávka výrazně převyšuje pro ten ročník nabídku nebo ty možnosti. A my jsme připraveni jak ve spolupráci s MŠMT, tak s Ministerstvem financí hledat nějaká další řešení, která se týkají jak mateřských, základních, tak i středních škol.
Když jsme se dívali, jaké v tuhle chvíli jsou reálně možnosti a co je takzvaně ve hře, tak jen z výzev, které jsme na základní školství měli v současném programu IROP, zůstalo - to je to předchozí období - zůstalo nepodpořených 277 projektů za celkový objem 2,1 miliardy korun a o přípravě dalších projektů v území už víme. Takže i v programovém období 2001 (2021?) až 2027 je poptávka výrazně vyšší, než je objem prostředků, které nám umožňují čerpat evropské zdroje.
Aktuálně na oblast regionálního školství z IROP, z Integračního - pardon, z Integrovaného regionálního programu míří asi 6 miliard a na oblast základních škol je to 3,5 miliardy, na mateřské školy to je 3,1 miliardy a na střední - pardon, a mateřské školy, a 3,1 na střední školy. Je to přibližně tedy o třetinu méně prostředků, než šlo do těchto oblastí v tom dobíhajícím programovém období, protože celkové objemy i v IROPu se zmenšily. Pro vaši představu doplním, že během něho bylo podpořeno 315 mateřských škol, 1 051 základních škol bylo dovybaveno a zrekonstruováno a byly dovybaveny a zrekonstruovány odborné učebny v dalších 514 středních školách.
My jsme v novém IROPu vyhlásili výzvy na mateřské školy a plánujeme výzvy na individuální projekty pro základní školy. Ta výzva bude 3,2 miliardy korun, ale já bych chtěl zdůraznit, že to nejsou tedy pouze jediné prostředky, které budou do tohoto segmentu směřovat. Dalších 2,8 miliardy je připraveno ve výzvách na projekty základních škol, které se realizují pod integrovaným nástrojem integrovaných teritoriálních investic pro aglomerace, tedy pro situaci velkých měst a jejich okolí, známé pod zkratkou ITIS, a ještě další prostředky na tento typ investic budou v komunitně vedeném místním rozvoji prostřednictvím místních akčních skupin, které si v současné době připravují zacílení strategií na venkově.
Pro celou oblast investic pro regionální školství nešlo vyjednat více peněz než aktuálně ve schváleném programu IROP máme. Já to vysvětlím. Česká republika musí plnit závazné limity takzvané tematické koncentrace, kdy 75 % všech prostředků musí jít do chytrých a zelených investic, a školství spadá do oblasti sociálnější Evropy, kde o zbylých 35 % alokace soutěží s oblastmi, jako je zdravotnictví, sociální integrace, silnice, kultura, cestovní ruch a již zmíněný komunitně vedený rozvoj. Je tedy běžnou realitou, že během realizace programů financovaných z evropských fondů se v některých programech ukáže slabší poptávka, že se je třeba nedaří vyčerpat, což byly ty věci, které jsou v tom balíčku, kam se můžeme dívat, a právě z takových oblastí je potom možnost potom navrhnout realokaci na oblast regionálního školství. Nicméně teď všechny programy se teprve vyhlašují a výzvy a jejich kondice se ukážou nejdříve za rok. Nicméně tím neříkám, odkládejme toto o rok. Pojďme se bavit, jak už tu poptávku i třeba připravených projektů, které nebyly úspěšné, můžeme stimulovat nebo uspokojit.
Další možností je samozřejmě doplnit prostředky ze státního rozpočtu přes národní dotační tituly, nicméně zde je podmínkou mít peníze ve státním rozpočtu k dispozici a my jsme včera vedli rozpravu při projednávání státního rozpočtu. Mně se tady - možná se k tomu jenom krátce vrátím - tady tloukly dvojí takové pohledy ze strany opozice, paradoxně i třeba v jednom vystoupení, ať již to byla nějaká paní poslankyně či pan poslanec, kdy na jednu stranu se bavíme: Zde by měl stát přidat, zde by měl více zainvestovat do toho či onoho, a ve stejném momentě je kritika na celkovou výši schodku státního rozpočtu.
Já si myslím, jak jsme se i bavili v minulém volebním období, tak vzdělávání, dostupnost vzdělávání je klíčová, důraz na to, aby byla v místě dostupná infrastruktura vzdělávací od základních škol, předškolního vzdělávání po školy střední, je zcela zásadní. A já věřím, že tuhletu debatu povedeme ještě intenzivně v momentě, kdy budeme jednat o rozpočtu na rok 2023. Jenom je třeba si uvědomit, že možnosti realokace evropských peněz mají své limity zejména tím, jaká je povinnost rozdělení tematických koncentrací, a věřím, že ve spolupráci jak s výborem, se Sněmovnou, tak i s Ministerstvem školství tyto věci posílíme a najdeme nějaké řešení tak, abychom uspokojili maximum možných. Samozřejmě převis je skutečně obrovský, ale budeme hledat další nástroje. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Také děkuji a nyní můžeme přistoupit k řádně přihlášeným do obecné rozpravy, kde je na prvním místě pan zpravodaj. Takže já ho vyzývám, může přistoupit k pultíku, a může se připravit pan poslanec Zdeněk Kettner následně. Prosím, pane poslanče, ujměte se slova.
Poslanec David Šimek: Děkuji. Děkuji oběma pánům ministrům za konstruktivní přístup v dané věci, skutečně tak, jak jste tady slyšeli, je v těchto dnech 72 % alokace pro mateřské školy vyčerpáno, a to teprve jsou otevřeny žádosti pro území jedenácti obcí s rozšířenou působností, takže vidíte, že skutečně pro velmi malé území, a proto věřím, že se v budoucnu najdou peníze a projekty, které budou přijímány do zásobníků, budou do budoucna uspokojeny z případně v budoucnu uvolněných finančních prostředků. Uvědomuji si, že Česká republika momentálně řeší jiné problémy, ale pokud chceme mít kvalitní české školství, musíme zastavit dlouhodobé podfinancování rozvoje školské infrastruktury, a proto děkuji, pokud se nějaké volné prostředky v dohledné době naleznou. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Také děkuji. Nyní tedy pan poslanec Zdeněk Kettner a připraví se poslední přihlášený, pan poslanec Ivo Vondrák. Prosím, ujměte se slova.
Poslanec Zdeněk Kettner: Děkuji za slovo, paní místopředsedkyně. Dámy a pánové, já se k této výzvě přihlašuji jako místopředseda výboru, který ho předkládá, a opravdu bych vás chtěl poprosit a požádat, abyste tuto výzvu podpořili. Několik volebních období už je to dlouhodobý problém, školství je bráno, někdy mám pocit, jako takové nechtěné dítě, ministři školství se střídají jak na běžícím pásu a školství tím skutečně dost znatelně trpí. Vím o tom, že jsme v takové ekonomické situaci, že jsou finanční problémy, ale musíme si uvědomit, že to je skutečně investice do budoucna, a my bychom jako zákonodárci měli na budoucnost myslet. Takže já ještě jednou vás prosím, abyste tuto výzvu podpořili. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji a pan poslanec Ivo Vondrák. Prosím.
Poslanec Ivo Vondrák: Dobré dopoledne, dámy a pánové. Dovolte mi, abych tady jako předseda výboru vystoupil s tím, že bych chtěl, aby i naši kolegové z klubu podpořili tuto výzvu, protože peněz ve školství v rámci IROPu je skutečně o 7 miliard méně a nezbývá než hledat další zdroje, jak rozvoj těchto školek, škol dále podpořit. Takže já to považuji za důležité, myslím si, že moc variant nemáme, je třeba se k tomu přihlásit. A když připomenu jenom to, že včera probíhal kulatý stůl ohledně výsledků našich škol v různých částech regionu, tak se ukazuje, že právě účast dětí v předškolní výchově je ta, která určuje i potom další výsledky, takže se ukazuje, že to je nesporně krok pozitivní, a měli bychom to podpořit. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Také děkuji a ještě se ujistím, zda někdo nemá zájem o přihlášení do obecné rozpravy? Není tomu tak, takže všeobecnou rozpravu končím.
Optám se, zda má pan zpravodaj zájem o závěrečné slovo? Nikoliv.
A nyní tedy přistoupíme k rozpravě podrobné a opět nevnímám přihlášky, nicméně bylo by třeba, aby tam zazněl přinejmenším odkaz na návrh usnesení. Prosím.
Poslanec Zdeněk Kettner: Děkuji. Já se znovu přihlašuji k návrhu usnesení, které bylo v úvodu předneseno.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Také děkuji, a já tedy, poněvadž není zájem o další přihlášku, končím podrobnou rozpravu.
Pro pořádek se opět ujistím, že není zájem o závěrečné slovo? Ještě s přednostním právem pan předseda. Prosím.
Poslanec Josef Cogan: Já si jenom dovolím požádat o pauzu pět minut na jednání klubu STAN. Není to nic obtížného, za pět minut se tady sejdeme.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Rozumím. Na návrh pana předsedy Cogana tedy je pauza vyhlášena do 11.37, pauza na pět minut, sejdeme se tedy opět v 11.37.
(Jednání přerušeno od 11.32 do 11.37 hodin.)
Skončila pětiminutová přestávka. Ještě načtu v mezičase došlé omluvy. Omlouvá se paní poslankyně Helena Válková od 11 do 11.30 hodin z pracovních důvodů. A můžeme se vrátit k tomu místu, kde jsme byli v projednávání, a sice byla ukončena podrobná rozprava, pan zpravodaj, kterého poprosím, aby se vrátil ke stolku zpravodajů, neměl zájem o závěrečné slovo.
A my můžeme přistoupit k hlasování o návrhu usnesení. Pouze se ujistím u pana zpravodaje - nezazněl konkrétní návrh, můžeme to hlasovat vcelku, pane zpravodaji? (Souhlasí.) Já tedy zagonguji.
Vypadá to, že jsme v sále ve značném počtu, a tedy návrh usnesení byl přednesen, byl odkázán i v podrobné rozpravě a je součástí sněmovního dokumentu 911. A pokud tedy není námitka proti hlasování vcelku - není.
Já jsem zahájila hlasování. Kdo je pro ten návrh usnesení? Kdo je případně proti?
A v hlasování 55 hlasovalo 144 poslanců a poslankyň, pro 132, proti nula. Čili konstatuji, že ten návrh usnesení byl schválen.
Děkuji panu zpravodajovi a končím tímto projednávání tohoto bodu.
A otevírám bod číslo
Aktualizováno 6. 11. 2023 v 15:57.