Čtvrtek 7. července 2022, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze
(pokračuje Markéta Pekarová Adamová)
7.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 69/2006 Sb., o provádění
mezinárodních sankcí, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
/sněmovní tisk 253/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2
Upozorňuji, že je navrženo, abychom s návrhem zákona vyslovili souhlas již v prvém čtení.
Z pověření vlády předložený návrh uvede ministr financí Zbyněk Stanjura, kterého prosím, aby se ujal slova jako předkladatel. Prosím, pane ministře, máte slovo.
Ministr financí ČR Zbyněk Stanjura Děkuji za slovo, vážená paní předsedkyně. Vážené poslankyně, vážení poslanci, nejprve bych chtěl zdůvodnit tím, čím paní předsedkyně končila, to znamená, žádáme vás, abyste tento návrh zákona přijali již v prvém čtení. Já myslím, že ten důvod je jednoduchý. Evropská unie postupně přijala šest sankčních balíčků a tento návrh zákona slouží k tomu, abychom to lépe vymáhali, abychom to lépe mohli provádět, vymáhat sankce a případně také aby stát dostal poplatek za správu zmraženého majetku.
Návrh zákona mění celkem osm zákonů, vlastně ten režim osoby, která je na mezinárodním sankčním seznamu ať už fyzickém, nebo právnickém se může uplatnit v jiných zákonech. Já tady těch osm nebudu vyjmenovávat, ale pokud bude potřeba, v podrobné debatě je určitě rád zmíním.
Chci říct, že jsme na tom spolupracovali s mnoha kolegy. Je to návrh zákona, který jde napříč rezorty, není to jenom věc Ministerstva financí. Předkládáme to my, protože logicky Finanční analytický úřad je pověřen prováděním mezinárodních sankcí.
Cílem zákona je, abychom zefektivnili tu činnost, abychom také zefektivnili činnost samotného FAÚ, to znamená, abychom snížili administrativní náročnost. Chceme využít kapacity Celní správy, aby mohli se případně zapojit do provádění mezinárodních sankcí, chceme zavést poplatek za správu majetku, a to 3 % z hodnoty spravované firmy, a chceme zefektivnit informační tok, to znamená předávání informací uvnitř státní a veřejné správy.
Inspirovali jsme se i tím, co bylo přijato na evropské úrovni, to znamená, zavádíme takové sankce jako zákaz pobytu osob na území České republiky, zákaz zadávání veřejných zakázek osobám, které jsou na sankčním seznamu, a zákaz poskytování veřejných prostředků.
Účinnost tohoto návrhu zákona navrhujeme ke dni následujícím po vyhlášení ve Sbírce zákonů.
Myslím si, že můžeme pustit ještě pár obecných poznámek k těm sankcím. Myslím si, že jednotný postup evropských zemí je jedna z věcí, které nemile překvapily Vladimíra Putina, agresora, který napadl Ukrajinu, protože jenom tak odpověď západních demokratických zemí může být účinná.
Současně si musíme říct - a říct to zcela otevřeně - že pokud sankce mají být účinné, mají silně dopadat na ruskou ekonomiku, bezesporu dopadají i na země, které sankce uvalují. To znamená, dopadají na všechny členské státy Evropské unie včetně České republiky. Některé z dopadů prostě vidíme dnes a denně. Nicméně jsme přesvědčeni jako vláda, že právě balíček sankcí napomáhá tomu, že se zatím Ukrajina tak úspěšně brání, a že může pomoci k tomu, aby Ukrajina v té válce nakonec zvítězila.
Ty dopady, zejména co se týče cen energií, jsou evidentní. Stojíme před velmi těžkým obdobím, protože příští týden začne technická odstávka Nord Stream 1 a mnozí v západní Evropě i ve střední Evropě se obávají, že už ty dodávky plynu obnoveny nebudou. To uvidíme zhruba v období do deseti až čtrnácti dnů poté, co ta technická přestávka údajně určená k tomu, aby se provedla nějaká technologická údržba, zda ten plyn bude proudit, nebo nebude.
Využiji této šance, abych oznámil, že k dnešnímu ránu jsme měli naplněné zásobníky z více než 70 %. Zatím to plnění probíhá. Dokonce se rozběhlo plnění i v posledním zásobníku, kde se zatím neplnilo. Tady ruská firma Gazprom sehrála stejně neblahou úlohu jako v jiných státech západní Evropy. Jednak ten zásobník z 50 % vlastní, což ale není to nejdůležitější, ale vysoutěžila si kapacitu, což znamená, že má právo plnit tento zásobník, a absolutně nerespektuje například mimořádné opatření ministra průmyslu a obchodu a zhruba ještě před deseti dny tam byla pouhá 4 %. Nám se povedlo ve spolupráci s druhým vlastníkem zahájit naplňování tohoto zásobníku, naplňuje ho firma ČEZ, takže i tím přispíváme ke zvýšení zásob na těch 70 %. Včera jsme slyšeli v projevu předsedkyně Evropské komise, že v rámci Evropské unie je naplněno z plynových zásobníků na úrovni 55 %. To znamená, my s těmi 70 % jsme na špičce zemí, které plní nejrychleji. Platí to, že od 1. dubna, kdy jsme se sešli se všemi z plynárenského průmyslu na Ministerstvu průmyslu a obchodu, proces naplňování probíhá dobře, včetně nějakých obchodních pobídek k tomu, aby ten proces probíhal, jak jsme se bavili na minulé schůzi.
Takže jsem přesvědčen, že ten zákon potřebujeme, že je navržen správně a že pomůže lépe na našem území vymáhat dodržování sankcí, včetně toho, aby se obcházení sankcí stalo trestným činem. Myslím, že je to správně, že to musíme vymáhat s velkou vážností, protože jedině tak ty sankce budou účinné a mohou přispět k tomu, aby válka na Ukrajině skončila dříve. Děkuji za pozornost.
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová Děkuji panu předkladateli. Nyní prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení, kterým byl původně pan poslanec Miroslav Zborovský, který je však omluven. Proto bychom měli hlasovat o změně zpravodaje. Navržen je pan poslanec Kohajda, který přítomen je.
Já tedy prosím, abychom o této změně zpravodaje hlasovali.
Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro změnu zpravodaje k tomuto tisku, aby se jím stal pan poslanec Kohajda? Kdo je proti?
V hlasování číslo 18 je přihlášeno 134 přítomných, pro 97, proti žádný. Návrh byl přijat.
Prosím tedy pana poslance Kohajdu, který se stal teď zpravodajem, aby se ujal slova.
Poslanec Michael Kohajda: Vážená paní předsedkyně, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, vážení členové vlády, dovolte mi, abych vám jako zpravodaj představil vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 69/2006 Sb., o provádění mezinárodních sankcí, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony, který je označen jako sněmovní tisk 253, který nám byl rozeslán 22. 6. 2022.
Cílem předloženého vládního návrhu zákona je realizace záměru vlády reagovat na invazi ozbrojených sil Ruské federace na území Ukrajiny a s tím související vyšší intenzitou provádění mezinárodních sankcí, současně záměru zavést vnitrostátní sankční seznam nad rámec sankčních seznamů Rady bezpečnosti OSN a Evropské unie. Návrh zákona reaguje na aktuální poznatky z praxe při provádění mezinárodních sankcí a řeší nejpalčivější problémy, které při tom nastávají.
Dále návrh zákona umožní provádění sankcí zavedených podle návrhu zákona o omezení opatření proti některým závažným protiprávním jednáním, což je sankční zákon, jehož gestorem je Ministerstvo zahraničních věcí.
Předkládaný návrh zákona přináší změny zejména v oblasti rozhodovací činnosti Finančního analytického úřadu, u něhož by mělo dojít k zefektivnění, a to především zlepšení získávání informací a jiných podkladů pro vydání rozhodnutí a zvláštní úpravu doručování do zahraničí; dále pak správu majetku, na který se vztahují mezinárodní sankce, upřesněním procesních postupů při prodeji tohoto majetku a zpoplatnění správy tohoto majetku; dozoru nad prováděním mezinárodních sankcí, a to umožněním zadržení majetku, na který se vztahují mezinárodní sankce, orgány Celní správy České republiky; zmrazování majetku, na který dopadají mezinárodní sankce, a to umožněním vložení plomby do veřejných evidencí; v neposlední řadě ochranu informací, a to zpřesněním úprav mlčenlivosti přestupků, kdy se stanoví trestnost pokusu přestupku a zveřejňování výrokové části rozhodnutí o vybraných přestupcích.
S ohledem na to, že návrh reaguje na aktuální situaci při provádění mezinárodních sankcí, není z důvodu nutnosti rychlé úpravy možné pokrýt další potřebné změny zákona o provádění mezinárodních sankcí, které by bylo vhodné zavést. Předpokládá se proto, že řešení těchto dalších otázek koncepčního charakteru bude obsaženo v rámci navazující novely zákona o provádění mezinárodních sankcí, která je zařazena do plánu legislativních prací vlády pro rok 2022 s termínem předložení vládě v říjnu 2022.
Součástí návrhu usnesení vlády je návrh Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky, aby s vládním návrhem zákona vyslovila souhlas již v prvém čtení. V souhrnu materiál nemá ambici pokrýt komplexností novelizaci legislativy pro oblast mezinárodních sankcí. Koncepční otázky či podněty z mezirezortního připomínkového řízení by měly být pokryty novelou na podzim. Nicméně tato částečná novela řeší alespoň nejaktuálnější oblasti na základě zkušeností z praxe, které zatím nejsou dostatečně legislativně řešeny.
Vzhledem k aktuálnímu mezinárodněpolitickému dění je nutné schválit navrženou změnu v co nejbližší možné době. Z těchto důvodů doporučuji, aby Sněmovna návrh propustila do druhého čtení a přikázala jej rozpočtovému výboru jako výboru garančnímu. Současně upozorňuji na to, že je zde návrh předkladatele na projednání v režimu § 90, což lze považovat za vhodné vzhledem k časovým okolnostem. Děkuji.
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová Děkuji panu zpravodaji. Prosím, aby zaujal místo u stolku zpravodajů.
Ještě načtu před otevřením rozpravy jednu z omluv. Je to omluva pana poslance Tomia Okamury, a to z dnešního dne od 18.30 do konce jednacího dne z pracovních důvodů.
Nyní tedy už otevírám obecnou rozpravu, do které se přihlásil zatím jenom pan poslanec David Štolpa. Prosím tedy pana poslance, aby se ujal slova.
Poslanec David Štolpa: Děkuji za slovo. Vážené kolegyně, vážení kolegové, jednáme tu dnes o novele zákona o mezinárodních sankcích, což je něco, co je v dnešní mezinárodní situaci více než aktuální. Tato novela vytváří podmínky pro zavádění sankcí proti subjektům na našem území, které se dopustily závažného protiprávního jednání a nebyly doposud zařazeny na sankční seznam Evropské unie. Zároveň tato novela bude umožňovat právě na popud České republiky na sankční seznam Evropské unie subjekty zařazovat.
V současnosti platí, že Celní správa na základě současného zákona nemá pravomoc sankcionovaný majetek zadržet. S projednávanou novelou již česká Celní správa tuto pravomoc získá a bude tak moci zadržovat sankcionovaný majetek například ruským subjektům ve spojitosti s probíhající agresí Ruské federace na Ukrajině.
Novela také přináší změny v případě Finančního analytického úřadu, respektive v jeho rozhodovací činnosti. Bude platit, že novela ústředním orgánům státní správy, jako je Česká národní banka, policie či zpravodajské služby, ukládá povinnost poskytnout Finančnímu analytickému úřadu případné informace a stanoviska. Nevyhovění této žádosti bude sankcionováno pořádkovou pokutou až do výše 500 000 korun, a co více, zákon umožňuje také rychlejší vložení plomby při zmrazování majetku do veřejných rejstříků. Pro Finanční analytický úřad bude také snadnější doručovat svá písemná rozhodnutí do zahraničí.
Při správě zmraženého majetku, na který se vztahují mezinárodní sankce, zase norma upřesňuje procesní postupy a také nově zavádí poplatek za jeho správu. Ten bude činit 3 % z hodnoty majetku a jeho výsledná výše za kalendářní rok tak bude součinem sazby poplatku a hodnoty spravovaného majetku. Spravovaný sankcionovaný majetek bude moci být za určitých okolností i prodán ve veřejné dražbě s tím, že dražebníkem bude zpravidla Finanční analytický úřad či Úřad pro zastupování státu ve věcech majetkových. Stát může také zmražený majetek, na který se vztahují mezinárodní sankce, prodat ve veřejném zájmu.
Je patrné, že toto navrhované rozšíření sankčních opatření bude představovat nárůst agend a správních úkonů dotčených státních orgánů. Kvantifikace tohoto nárůstu bude pak samozřejmě závislá na míře využívání sankčních opatření. Nicméně by neměla vyžadovat navýšení personální vybavenosti dotčených státních orgánů.
Neočekává se zároveň, že by tento návrh zákona měl bezprostředně vést k nárůstu prostředků alokovaných pro činnost Finančního analytického úřadu v příslušné kapitole státního rozpočtu. Případné vzniklé vyšší náklady na navrhovaná opatření budou do jisté míry kompenzovány právě ze zmíněného příjmu z poplatků za správu majetku podléhajícího sankčnímu režimu. Příjmy státního rozpočtu z tohoto poplatku je však v současnosti obtížné kvantifikovat, a to především vzhledem k dynamickému vývoji rozsahu sankčních opatření.
A na závěr: Vzhledem k časové naléhavosti právní úpravy této předmětné problematiky, zejména s ohledem na známý ozbrojený konflikt na území Ukrajiny vyvolaný invazí ruských vojsk a přijímané sankce ze strany Evropské unie, je požadováno návrh zákona projednat co nejdříve. Uvedeny jsou zejména důvody rozšíření pravomocí orgánů, které by měly mezinárodní sankce kontrolovat co nejdříve, aby bylo možné sankcionovaný majetek postihnout v co nejširší míře a v co možná nejkratší době. Proto jako hnutí ANO návrh podporujeme a souhlasíme s jeho přijetím již v prvém čtení.
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová Děkuji panu poslanci. Je zatím skutečně jediným přihlášeným v obecné rozpravě. Nikoho dalšího už přihlášeného... a vidím, paní předsedkyně Schillerová, prosím.
Poslankyně Alena Schillerová: Děkuji za slovo, paní předsedkyně. Pane ministře, dámy a pánové, já bych jenom velmi stručně chtěla zareagovat jménem klubu hnutí ANO. Je to novela zákona tak, jak bylo řečeno jak panem ministrem, tak zpravodajem, novela zákona o provádění mezinárodních sankcí. Je předložena spolu s doprovodnými novelami, novelou zákona o civilním letectví, novelou zákona o azylu, novelou zákona o pobytu cizinců, trestního zákona, zákona o veřejných službách přepravy cestujících, novelou katastrálního zákona a novelou zákona o zadávání veřejných zakázek. Tyto novely reagují na aktuální situaci při provádění mezinárodních sankcí vyplývajících zejména z přímo použitelných předpisů Evropské unie a současně také se souvisejícím návrhem zákona o omezujících opatřeních proti některým závažným protiprávním jednáním, jehož gestorem je Ministerstvo zahraničních věcí.
Vzhledem k faktu, že návrh reaguje na současnou situaci při provádění mezinárodních sankcí, nemá tedy s ohledem na nutnost rychlé úpravy stávající praxe ambici pokrýt další změny zákona o provádění mezinárodních sankcí, které by bylo vhodné zavést. Nicméně koncepční novelu související s řešením otázek koncepčního charakteru při provádění mezinárodních sankcí očekáváme od vlády dle plánu legislativních prací na rok 2022 v termínu někdy v říjnu 2022. Tam předpokládám, že bude obsáhlejší diskuse.
Nicméně současná novela obsahuje parciální změny, které vychází ze současné situace. My tomu rozumíme a jménem klubu hnutí ANO říkám, že nebudeme vetovat přijetí podle § 90 a podpoříme tuto novelu tak, jak byla předložena, i v souladu s § 90. Děkuji.
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová Také děkuji. Ještě stále trvá obecná rozprava. Nikoho opravdu už nevidím přihlášeného, proto končím obecnou rozpravu.
Ptám se, zda je zájem o závěrečná slova pana předkladatele? Není. A pana zpravodaje? Taktéž není.
Vzhledem k tomu, že nebyla podána námitka, musíme nyní rozhodnout podle § 90 odst. 5 o pokračování projednávání tohoto návrhu.
Přednesu návrh usnesení: "Poslanecká sněmovna souhlasí s pokračováním jednání o sněmovním tisku 253 tak, aby s ním mohl být vysloven souhlas již v prvém čtení."
Zahájím hlasování o předloženém návrhu usnesení. Ptám se, kdo je pro? Ať stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?
V hlasování číslo 19 přihlášeno 138 přítomných, pro 111, proti nikdo. Návrh byl přijat.
Rozhodli jsme, že budeme pokračovat v projednávání tohoto tisku dle § 90. Tím pádem nyní zahajuji podrobnou rozpravu. Nemám do ní nikoho přihlášeného, nikoho neeviduji, takže končím podrobnou rozpravu.
Nyní zájem o závěrečná slova ani od jednoho, ať už předkladatele, či zpravodaje, neeviduji, takže žádný návrh nebyl předložen a můžeme přikročit k hlasování o celém návrhu zákona.
Opět přednesu návrh usnesení: "Poslanecká sněmovna vyslovuje souhlas s vládním návrhem zákona, kterým se mění zákon č. 69/2006 Sb., o provádění mezinárodních sankcí, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony podle sněmovního tisku 253." Eviduji zájem o odhlášení, proto vás všechny odhlásím a prosím, abyste se opětovně přihlásili svými identifikačními kartami.
Nebudu již opětovně číst návrh usnesení, a jakmile se počet přítomných ustálí, což je nyní, zahajuji hlasování o předloženém návrhu usnesení. Ptám se, kdo je pro? Případně kdo je proti?
V hlasování číslo 20 je přihlášeno 121 přítomných, pro 118, proti 0. Návrh byl přijat.
Konstatuji, že s návrhem zákona byl vysloven souhlas, a projednávání tohoto zákona tím pádem končí. Děkuji panu předkladateli i panu zpravodaji.
Ještě načtu další omluvu. Mezi 17. a 18. hodinou se omlouvá poslanec Martin Kukla, a to z důvodů pracovních.
Otevírám projednávání bodu číslo
Aktualizováno 6. 11. 2023 v 15:57.